UPUTSTVO
O RADU TREZORA GRADA BEOGRADA

("Sl. list grada Beograda", br. 8/2022 i 40/2022)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Uputstvom o radu trezora Grada Beograda (u daljem tekstu: uputstvo) se reguliše postupak izvršenja budžeta Grada Beograda, kontrola finansijskih transakcija, sadržaj i procedura obračuna i isplate plata i naknada plata izabranih, imenovanih, postavljenih i zaposlenih lica u organima i službama Grada Beograda, kao i drugih ličnih primanja fizičkih lica van radnog odnosa u organima i službama Grada Beograda, budžetsko računovodstvo i izveštavanje i sadržina obrazaca koji se koriste u radu trezora.

Član 2

Izvršenje budžeta obuhvata postupke i uslove za određivanje i promenu kvota kao ograničenja potrošnje, saglasno zakonu kojim se uređuje budžetski sistem, procedure plaćanja koje su uređene posebnim aplikativnim rešenjem - SAP sistem i čine elektronsku komunikaciju direktnih budžetskih korisnika Grada Beograda sa Sektorom trezora, a kojima se izvršavaju rashodi i izdaci utvrđeni Odlukom o budžetu Grada Beograda, kao i rashodi i izdaci u periodu privremenog finansiranja.

Budžetski izvršioci u sistemu izvršenja budžeta Grada Beograda su:

1. kod direktnih korisnika budžetskih sredstava (u daljem tekstu: DBK):

- zamenici načelnika Gradske uprave - sekretari sekretarijata, rukovodioci organa i direktori službi Grada Beograda i podsekretari odnosno zamenici rukovodioca i zamenici direktora;

- lica koja vrše kontrolu i overavanje tačnosti knjigovodstvenih isprava na osnovu kojih se podnosi zahtev za plaćanje;

- lica koja vrše pripremu zahteva za plaćanje;

2. kod indirektnih korisnika budžetskih sredstava (u daljem tekstu: IBK):

- direktor ili lice koje on ovlasti i zamenik direktora;

- lica koja po sistematizaciji vrše funkciju kontrole i overavanja tačnosti knjigovodstvenih isprava;

- lica koja po sistematizaciji vrše pripremu zahteva za plaćanje.

3. u Sekretarijatu za finansije:

- zamenik načelnika Gradske uprave - sekretar Sekretarijata i podsekretar Sekretarijata, rukovodilac Sektora trezora;

- lica koja vrše poslove kontrole zahteva za plaćanje;

- lica koja neposredno vrše poslove izvršenja (plaćanja).

II IZVRŠENJE BUDŽETA

Postupak za određivanje i uslovi za promenu kvota

Član 3

Kvote se utvrđuju na mesečnom nivou do kraja budžetske godine, najkasnije poslednjeg radnog dana u mesecu za naredni mesec, na trećem nivou ekonomske klasifikacije za izvor finansiranja 01 - opšti prihodi i primanja budžeta.

U slučaju nepredviđenih okolnosti koje dovode do ugrožavanja tekuće likvidnosti budžeta Grada, kvote se mogu definisati i za ostale izvore finansiranja na mesečnom nivou.

Direktni budžetski korisnici podnose svoje predloge mesečnih kvota Sektoru trezora, kroz SAP sistem i u pisanoj formi sa obrazloženjem, koje preciznije objašnjava predložene tj. potrebne iznose.

Visina kvote utvrđuje se Rešenjem o utvrđivanju sredstava i određivanju visine kvota za izvršenje rashoda i izdataka budžeta Grada Beograda, od strane sekretara odnosno podsekretara Sekretarijata za finansije.

Član 4

Prilikom određivanja mesečnih kvota uzima se u obzir visina sredstava planirana Odlukom o budžetu Grada Beograda za DBK i likvidna mogućnost budžeta. Utvrđivanje mesečnih kvota vrši se na osnovu procenjenih prihoda za naredni mesec i podnetih predloga od strane direktnih budžetskih korisnika. Procedura za evidentiranje prvobitnih kvota propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo (Prilog 1).

Promene mesečnih kvota vrše se izmenom Rešenja o utvrđivanju visine kvota kada se javi potreba za korekcijom visine ukupno utvrđenog iznosa kvota, u skladu sa nivoom ostvarenih prihoda.

Pojedinačne promene kvota u okviru DBK-a vrše se po potrebi u toku meseca. Zahteve za promenu dodeljenih kvota direktni budžetski korisnici dostavljaju kroz SAP sistem i u elektronskoj formi. Pri odlučivanju po zahtevu za promenu kvota Sektor trezora se rukovodi projekcijom prihoda i primanja budžeta, izvršenjem budžeta korisnika iz prethodnog perioda i ocene uspešnosti finansijskog planiranja, kao i dostavljenog obrazloženja. Nakon obavljene kontrole vrši odobravanje ili odbijanje predloženih izmena. Procedura za evidentiranje promena kvota, kao i Obrazac zahteva za promenu kvota propisani su ovim uputstvom i čine njegov sastavni deo (Prilog 2 i 2a).

Matematički obračun raspoložive mesečne kvote vrši se automatski kroz SAP sistem. Plaćanja mogu da se vrše do visine utvrđenih mesečnih prihoda i primanja odnosno rashoda i izdataka.

III PLAĆANJA IZ BUDŽETA GRADA BEOGRADA

Član 5

Plaćanja predstavljaju izdavanje naloga za plaćanje obaveza, na osnovu zahteva za plaćanje i transfer sredstava.

Na osnovu izvršenog plaćanja evidentiraju se rashodi i izdaci i smanjuje se saldo na podračunima KRT-a.

Izuzetno, plaćanje u postupku sprovođenja prinudne naplate, označava direktno zaduženje aproprijacije nadležnog budžetskog korisnika.

Član 6

Plaćanja iz budžeta se zasnivaju na ispravnoj računovodstvenoj i drugoj dokumentaciji (zaključci, zapisnici, izveštaji i dr). Pravni osnov u skladu sa zakonom i iznos preuzetih obaveza, koji proističu iz izvorne računovodstvene dokumentacije, moraju biti sačinjeni i potvrđeni pre plaćanja obaveze, na način propisan zakonom.

U slučaju izvršenja većeg ili pogrešnog plaćanja, korisnik je obavezan da odmah izvrši povraćaj sredstava u budžet.

Rukovodilac direktnog budžetskog korisnika je odgovoran za zakonitu, namensku i ekonomičnu upotrebu sredstava.

Planirana sredstva za rashode i izdatke, utvrđena Odlukom o budžetu Grada Beograda, izvršavaju se na osnovu donetih finansijskih planova, utvrđenih mesečnih kvota, a srazmerno ostvarenim prihodima budžeta.

Član 7

Plaćanja Grada Beograda sa redovnog podračuna izvršenja budžeta Grada Beograda, kao i sa ostalih podračuna Grada Beograda, obavljaju se preko Uprave za trezor Ministarstva finansija RS, putem servisa za elektronsko plaćanje, do 14 časova. Kada su u pitanju plaćanja čiji rok izmirenja novčanih obaveza može da ima za posledicu obustavu dela prihoda od poreza na zarade, odnosno u ostalim izuzetnim situacijama, plaćanja se obavljaju u skladu sa dozvoljenim vremenom plaćanja utvrđenim od strane Ministarstva finansija - Uprave za trezor kroz servis za elektronsko plaćanje.

Korisnici budžetskih sredstava su u obavezi da zahteve za plaćanje sa dokumentacijom dostave Sekretarijatu za finansije - Sektoru trezora, najmanje tri radna dana pre isteka zakonskog roka za izmirenje novčanih obaveza.

Plaćanja se ne vrše prvog radnog dana u mesecu.

Proces plaćanja se ne sprovodi tokom učitavanja Odluke o budžetu Grada Beograda, ili Odluke o izmenama Odluke o budžetu Grada Beograda, u programsko rešenje Ministarstva finansija RS.

Član 8

Obrasci zahteva za plaćanje propisani su ovim uputstvom, i to:

- Zahtev za plaćanje sa preuzetom obavezom - koristi se za vršenje plaćanja kada postoji prethodno odobrena preuzeta obaveza, evidentirana kroz aplikativno rešenje (Prilog 3);

- Zahtev za plaćanje bez preuzete obaveze - koristi se kada se vrši prenos sredstava sa KRT-a fizičkim licima, kao i kada se sprovode izvršene prinudne naplate (Prilog 4);

- Zahtev za transfer sredstava - koristi se za plaćanje tj. transfer sredstava IBK i korisnicima drugih nivoa vlasti (Prilog 5) i

- Zahtev za plaćanje sa ostalih podračuna Grada Beograda - koristi se kada se vrši plaćanje sa ostalih podračuna Grada Beograda koji se vode kod Uprave za trezor Ministarstva finansija - ne kreira se u SAP sistemu (Prilog 6).

Vrste zahteva za plaćanje i transfer sredstava su povezane sa odgovarajućim tipom dokumenta kroz SAP sistem.

Forme zahteva za plaćanje čine sastavni deo ovog uputstva.

Zahtevi za plaćanje (sa preuzetom/bez preuzete obaveze) i Rešenje o rasporedu sredstava se podnose u dva primerka zajedno sa pratećom originalnom dokumentacijom o nastaloj poslovnoj promeni (ugovor, predračun, faktura/ elektronska faktura registrovana u aplikativnom rešenju Ministarstva finansija - Uprave za trezor koje se odnosi na evidenciju faktura, otpremnica, obračun kamate, zapisnik, sredstva obezbeđenja i druga dokumentacija u zavisnosti od vrste plaćanja).

Zahtevi za transfer sredstava i Rešenje o rasporedu sredstava - transfer sredstava - podnose se u dva primerka zajedno sa pratećom dokumentacijom o nastaloj poslovnoj promeni - kopije dokumentacije indirektnih korisnika.

Zahtevi za plaćanje sadrže osnovne elemente:

- podatke o direktnom budžetskom korisniku (naziv, JBKJS),

- broj zahteva, datum kreiranja zahteva,

- podatke o poveriocu (naziv, PIB, matični broj, broj računa na koji se plaća)

- iznos koji se plaća,

- opis namene sredstava,

- slovnu oznaku (za formiranje poziva na broj zaduženja),

- podatke iz finansijskog plana (ekonomska klasifikacija, funkcionalna klasifikacija, izvor finansiranja, naziv programa/projekta/programske aktivnosti, računovodstveni dokument),

- potpise odgovornih lica za odobrenje zahteva za plaćanje od strane direktnog budžetskog korisnika i

- potpise odgovornih lica za odobrenje plaćanja od strane Sekretarijata za finansije.

Rešenje o rasporedu sredstava je dokument na osnovu koga se vrši isplata, koje donosi odgovorno lice direktnog budžetskog korisnika.

Rešenje o rasporedu sredstava je jednoobrazno, koje sadrži relevantne podatke na osnovu kojih treba da se realizuje plaćanje. Preambula rešenja mora biti usklađena sa važećim propisima, a rešenje potpisano i overeno od strane odgovornog lica direktnog budžetskog korisnika. Forme Rešenja o rasporedu sredstava propisane su ovim uputstvom i čine njegov sastavni deo (Prilog 7, 8 i 9).

Direktni budžetski korisnici su u obavezi da prate realizaciju podnetih zahteva za plaćanje kroz SAP sistem i odgovorni su za istinitost, tačnost i zakonitost podnetih zahteva. Razdvajanje dužnosti u sistemu plaćanja propisano je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo (Prilog 10).

Rukovodilac DBK-a ne može ovlašćenjem da prenese na druga lica odobravanje zahteva za plaćanje i transfer sredstava.

Izuzetno, kada je podnosilac zahteva iz stava 1. ovog člana Sekretarijat za finansije, smatra se da je zahtev za plaćanje odobren, potpisom i overom polja V.

Član 9

U Sektoru trezora vrši se kontrola zahteva za plaćanje, rešenja o rasporedu sredstava i prateće dokumentacije, a u cilju odobravanja plaćanja do visine utvrđene aproprijacije. Zahtevi odobreni za plaćanje, realizuju se po planu plaćanja na određeni dan.

U slučaju utvrđivanja nepravilnosti kod predmetnog zahteva za plaćanje i zahteva za transfer sredstava, odnosno nedostataka kada je prateća dokumentacija u pitanju, kontrolor uz napomenu na samom zahtevu i kroz aplikativno rešenje, evidentira razlog vraćanja zahteva i isti sa dokumentacijom vraća DBK-u radi otklanjanja nedostataka.

U slučaju da DBK ne prihvati razloge za vraćanje zahteva, rukovodilac DBK-a može navesti razloge zbog kojih insistira na plaćanju, putem pisane izjave.

Nakon izvršene kontrole, sekretar ili podsekretar Sekretarijata za finansije ili rukovodilac Sektora trezora, potpisivanjem odobrava zahtev za plaćanje, čime potvrđuje da je stanje likvidnosti Grada Beograda pozitivno i da se na računu Grada Beograda nalazi iznos sredstava dovoljan za izmirenje konkretne obaveze.

DBK, u slučaju hitnosti plaćanja, šalje urgenciju elektronskim putem sekretaru, i po sekretaru Sekretarijata za finansije, kao i rukovodiocu Sektora trezora.

Član 10

Grad Beograd učestvuje u deviznom platnom prometu preko deviznih podračuna koji se vode kod Ministarstva finansija - Uprave za trezor, odnosno sva plaćanja i uplate u devizama se vrše preko računa sistema konsolidovanog računa trezora za devizna sredstva u Narodnoj banci Srbije.

Plaćanja se vrše ispostavljanjem naloga platnog prometa sa inostranstvom Upravi za trezor Ministarstva finansija, preko servisa za elektronsko plaćanje do 11 časova, na dan plaćanja obaveze. Procedura za plaćanje obaveza prema inostranstvu propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo (Prilog 11).

Član 11

Sektor trezora, na dan preuzimanja izvoda računa Izvršenja budžeta Grada Beograda utvrđuje izvršene povraćaje sredstava i prinudne naplate u korist, odnosno na teret KRT-a.

Povraćaj sredstava iz člana 6. stav 2. u tekućoj fiskalnoj godini, u kojoj je i izvršen prenos korisniku, vrši se na podračun budžeta Grada Beograda, broj 840-147640-13, po modelu 97 i sa pozivom na broj odobrenja koji je isti kao poziv na broj zaduženja kada su sredstva preneta korisniku. Za iznos vraćenih sredstava umanjuje se realizacija odgovarajuće aproprijacije ekonomske klasifikacije korisnika budžetskih sredstava kome je izvršen povraćaj (minusni zahtev).

Procedura za povraćaj sredstava (Prilog 12), Obrazac zahteva za povraćaj sredstava (ZP) (Prilog 12a) i Rešenje za povraćaj sredstava (Prilog 12b) propisani su ovim uputstvom i čine njegov sastavni deo.

Povraćaj sredstava u narednoj fiskalnoj godini, u odnosu na godinu u kojoj je izvršen prenos sredstava korisniku, vrši se uplatni račun 840-745141843-30 - Ostali prihodi u korist nivoa gradova ili 840-772113843-72 - Memorandumske stavke za refundaciju rashoda budžeta grada iz prethodne godine (ukoliko je povraćaj refundiranih sredstava) i uvećava se opšti prihod budžeta.

Za sve nepravilno proknjižene povraćaje iz st. 2. i 4. ovog člana, DBK ima obavezu da Sekretarijatu za finansije dostavi obrazloženje neslaganja knjigovodstvenih podataka sa izveštajima o ostvarenim prihodima i primanjima i izvršenim rashodima i izdacima na mesečnom, kvartalnom i godišnjem nivou, koje čini sastavni deo propisanih izveštaja prema Ministarstvu finansija.

Procedura za sprovođenje prinudnih naplata (Prilog 13), Obrazac zahteva za plaćanje bez preuzete obaveze - prinudna naplata (PL) (Prilog 13a) i Rešenje o rasporedu sredstava - prinudna naplata (Prilog 13b) propisani su ovim uputstvom i čine njegov sastavni deo.

Član 12

Preknjižavanje se vrši samo kada su plaćanja već izvršena. Zahtev za preknjižavanje kreira direktni budžetski korisnik na osnovu finansijske dokumentacije i dostavlja ga Sektoru trezora, gde se nakon formalne i suštinske kontrole odobrava i vrši preknjižavanje po podnetom zahtevu.

Preknjižavanjem rashoda i izdataka mogu se menjati: funkcionalna, ekonomska i programska klasifikacija, pozicija finansijskog plana, izvor finansiranja, iznos (u slučaju da plaćeni iznos treba podeliti na više budžetskih linija) i dr.

Procedura za preknjižavanje rashoda i izdataka (Prilog 14), Obrazac zahteva za korekciju knjiženja - odobrenje (KO) (Prilog 14a), Obrazac zahteva za korekciju knjiženja - zaduženje (KZ) (Prilog 14b), Rešenje za korekciju knjiženja - odobrenje (Prilog 14v) i Rešenje za korekciju knjiženja - zaduženje (Prilog 14g) propisani su ovim uputstvom i čine njegov sastavni deo.

Član 13

Sektor trezora ima obavezu da, povraćaje, prinudne naplate, preknjižavanja i druge nerasknjižene stavke elektronskim putem, evidentira u roku od pet radnih dana kroz aplikativno rešenje za jedinice lokalne samouprave, implementirano od strane Uprave za trezor Ministarstva finansija, a u skladu sa Pravilnikom o sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave ("Službeni glasnik RS", broj 154/20).

Član 14

Obaveze prema korisnicima budžetskih sredstava izvršavaju se srazmerno ostvarenim prihodima i primanjima budžeta.

Ako se u toku godine prihodi i primanja ne ostvaruju u skladu sa planom, rashodi i izdaci iz budžeta će se realizovati po prioritetima, i to: obaveze utvrđene zakonskim propisima na postojećem nivou, minimalni stalni troškovi neophodni za nesmetano funkcionisanje korisnika budžetskih sredstava i osnovni rashodi za zaposlene.

Ukoliko se ne ostvare prihodi i primanja iz drugih izvora finansiranja, rashodi i izdaci planirani po tom osnovu neće se izvršavati na teret opštih prihoda i primanja budžeta.

Direktni budžetski korisnik je obavezan da izmirenje rashoda i izdataka prvo vrši iz drugih izvora finansiranja, tj. iz prihoda prenetih iz prethodne i ranijih godina i iz sopstvenih prihoda, ukoliko su planirana Odlukom o budžetu, a nakon što potroši sredstva iz navedenih izvora, za realizaciju rashoda i izdataka vrši prenos sredstava iz izvora 01 - opšti prihodi i primanja budžeta.

Član 15

Sektor trezora vrši dnevno planiranje likvidnosti budžeta Grada Beograda i priprema plan dnevnih plaćanja za naredni radni dan.

Ukoliko je zakonski rok plaćanja faktura, registrovanih u aplikativnom rešenju Ministarstva finansija - Uprave za trezor koje se odnosi na evidenciju faktura, istekao, a isto ima za posledicu obustavu, od strane Ministarstva finansija RS, prenosa pripadajućeg dela poreza na zarade gradu Beogradu, u tom slučaju Sektor trezora može da vrši izmirenje novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama koje nisu obuhvaćene planom dnevnih plaćanja.

Član 16

Sektor trezora vrši kontrolu nad rokovima izmirenja registrovanih faktura i drugih knjigovodstvenih dokumenata za isplatu u komercijalnim transakcijama korisnika sredstava budžeta Grada Beograda i sačinjava izveštaje o izvršenoj kontroli. Izveštaje dostavlja direktnim budžetskim korisnicima Grada Beograda.

Kontrola se vrši uvidom u aplikaciju Uprave za trezor Ministarstva finansija.

Član 17

Sektor trezora prati stanje i vrši isplate sa ostalih podračuna Grada Beograda (bolovanja, depoziti, jemstva...).

Za sve vrste isplata sa ostalih podračuna Grada Beograda, koristi se obrazac zahteva za plaćanje iz člana 8. stav 1. alineja 4.

Procedura za plaćanja sa ostalih podračuna Grada Beograda (Prilog 15) propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

IV OBRAČUN I ISPLATA PLATA, NAKNADA I DRUGIH LIČNIH PRIMANJA

Član 18

Sektor trezora vrši obračun, kontrolu obračuna i isplatu plata i pripadajućih poreskih obaveza za izabrana, imenovana, postavljena i zaposlena lica u organima i službama Grada Beograda. Obračun se vrši na osnovu: Zaključka Vlade kojim je utvrđena osnovica, Rešenja rukovodilaca organa i službi Grada Beograda kojima je utvrđen koeficijent za obračun i isplatu plata zaposlenih, kao i druga Rešenja koja su osnov za obračun i isplatu plata, dokumentacije za eventualne obustave i drugo. Svi podaci sadržani u navedenoj dokumentaciji se nalaze u elektronskoj formi, tj. u SAP sistemu. Procedura za obračun, kontrolu i isplatu plata izabranih, imenovanih, postavljenih i zaposlenih lica u organima i službama Grada Beograda propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo (Prilog 16).

Obračun i isplata plata se vrši dva puta mesečno kroz SAP sistem.

Evidencija podataka za potrebe obračuna i isplate plate, iskazuju se na obrascu Evidencija o prisustvu zaposlenih - karnet, potpisan kroz SAP sistem sertifikovanim elektronskim potpisom, odnosno kroz "docu Sign" aplikaciju, od strane odgovornih lica organa i službi Grada Beograda.

Član 19

Sektor trezora vrši obračun, kontrolu obračuna i isplatu naknada i pripadajućih poreskih obaveza za lica angažovana po ugovoru o obavljanju privremenih i povremenih poslova. Obračun se vrši na osnovu: Ugovora i aneksa ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova. Svi podaci sadržani u navedenoj dokumentaciji se nalaze u elektronskoj formi, tj. u SAP sistemu. Procedura za obračun, kontrolu i isplatu naknade licima angažovanim po ugovoru o obavljanju privremenih i povremenih poslova propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo (Prilog 16a).

Obračun i isplata naknada se vrši jednom mesečno kroz SAP sistem.

Član 20

Sektor trezora vrši obračun i isplatu naknade troškova i drugih ličnih primanja za izabrana, imenovana, postavljena i zaposlena lica u organima i službama Grada Beograda.

Procedura za obračun naknade troškova prevoza za dolazak na rad i odlazak sa rada (Prilog 17), Procedura za obračun solidarne pomoći, otpremnina i jubilarnih nagrada (Prilog 17a), Procedura za obračun troškova službenih putovanja u zemlji i inostranstvu (Prilog 17b), Obrazac putnog naloga za službeno putovanje (Prilog 17v), Obrazac zahteva za obračun troškova službenog putovanja u inostranstvo (SPI) (Prilog 17g) i Obrazac zahteva za obračun troškova službenog putovanja u zemlji (SPZ) (Prilog 17d) propisani su ovim uputstvom i čine njegov sastavni deo.

Član 21

Sektor trezora vrši obračun i isplatu naknade za rad i naknade troškova za fizička lica koja nisu u radnom odnosu u organima i službama Grada Beograda.

Procedura za obračun i isplatu naknada za rad i naknada troškova fizičkim licima van radnog odnosa (Prilog 17đ) propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

V ZADUŽIVANJE, INVESTIRANJE, AKTIVIRANJE SREDSTAVA OBEZBEĐENJA I PROMET HARTIJA OD VREDNOSTI

Član 22

Zaduživanje Grada Beograda, kao lokalne vlasti, podrazumeva uzimanje kredita ili emitovanje dugoročnih hartija od vrednosti (municipalnih obveznica), koje mogu kupovati domaća i strana pravna i fizička lica, u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala.

Zaduživanje može da se vrši u zemlji i inostranstvu, odnosno na domaćem i inostranom tržištu, u domaćoj i stranoj valuti.

Zaduživanje Grada Beograda vrši se nakon usvajanja Odluke o zaduženju, po prethodno dobijenoj saglasnosti za zaduživanje od Ministarstva finansija RS.

Dugoročno zaduživanje predstavlja zaduživanje za kapitalne investicione rashode čiji je rok otplate, ne računajući period mirovanja, najmanje pet godina.

Dug je novčana obaveza ili obaveza otplaćivanja novčanog zaduživanja.

Procedura za dugoročno zaduživanje Grada Beograda (Prilog 18) i Procedura za zaduživanje kod domaćih poslovnih banaka i inokreditora (Prilog 18a) propisane su ovim uputstvom i čine njegov sastavni deo.

Član 23

Sektor trezora vrši servisiranje javnog duga.

Procedura za povlačenje tranši kredita i realizaciju kredita, sa formama dokumenata (Prilog 19) propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

Član 24

U cilju smanjenja troškova zaduživanja vrši se plasiranje sredstava, nakon redovnog dnevnog izvršenja budžeta Grada Beograda, po kamatnoj stopi koja nije niža od referentne kamatne stope Narodne banke Srbije.

Procedura plasiranja viška likvidnih sredstava (Prilog 20) propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

Član 25

Za projekte u nadležnosti DBK, u zavisnosti od uslova sprovođenja projekta, za čije finansiranje se zahteva menica, kao sredstvo finansijskog obezbeđenja, grad Beograd vrši izdavanje menica, u skladu sa Procedurom za postupanje prilikom zahteva DBK za izdavanje menica (Prilog 21), koja je propisanom ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

Član 26

U slučaju neispunjenja neke od ugovornih obaveza, direktni budžetski korisnici dostavljaju Sekretarijatu za finansije zahtev da se instrument obezbeđenja podnese na aktiviranje/naplatu.

Procedura za postupanje prilikom zahteva DBK za aktiviranje/naplatu instrumenata obezbeđenja (Prilog 22) propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

Član 27

Direktni budžetski korisnici su dužni da postupaju u skladu sa Uredbom o jedinstvenoj tarifi po kojoj se naplaćuju naknade za usluge koje vrši Uprava za trezor. Ministarstvo finansija - Uprava za trezor naplaćuje naknade za izvršene usluge po važećem tarifniku koji je sastavni deo uredbe.

Član 27a

Sektor trezora učestvuje u izboru brokersko-dilerskog društva, dok po nalogu gradonačelnika uzima učešće u postupanju pri prometu hartija od vrednosti Grada Beograda.

Procedura izbora brokersko-dilerskog društva i postupanje pri prometu hartija od vrednosti (Prilog 22a) propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

VI IZVEŠTAVANJE

Član 28

U Sektoru trezora pripremaju se sledeći izveštaji:

1. Dnevni izveštaj o izvršenim plaćanjima sa računa izvršenja budžeta Grada Beograda;

2. Dnevni izveštaj o stanju na podračunima konsolidovanog računa trezora Grada Beograda;

3. Dnevni izveštaj likvidnosti budžeta Grada Beograda;

4. Dnevni, nedeljni i mesečni izveštaj o izvršenoj kontroli zakonskih rokova izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama korisnika sredstava budžeta Grada Beograda, kroz aplikativno rešenje Ministarstva finansija;

5. Izveštaj o mesečnom i kvartalnom izvršenju rashoda i izdataka u skladu sa Pravilnikom o sadržaju i načinu finansijskog izveštavanja o planiranim i ostvarenim prihodima i primanjima i planiranim i izvršenim rashodima i izdacima jedinice lokalne samouprave;

6. Izveštaj o kreditnoj zaduženosti;

7. Dnevni, nedeljni i mesečni izveštaj o stanju javnog duga, sa promenama o povlačenjima i plaćanjima obaveza po kreditima;

8. Mesečni izveštaj o investiranju novčanih sredstava na konsolidovanom računu trezora Grada Beograda;

9. Kvartalni izveštaji o izvršenju budžeta;

10. Završni račun budžeta Grada Beograda;

11. Konsolidovani izveštaj završnih računa budžeta Grada i gradskih opština;

12. Mesečni finansijski izveštaj za Registar zaposlenih, izabranih, imenovanih i postavljenih lica i

13. Ostali finansijski izveštaji po zahtevu menadžmenta Grada i za potrebe informisanja javnosti.

Procedura za pripremu Nacrta Odluke o završnom računu budžeta Grada Beograda (Prilog 23), Procedura za pripremu konsolidovanog izveštaja završnih računa budžeta Grada i gradskih opština (Prilog 23a) i Procedura za kvartalno i godišnje izveštavanje o izvršenju budžeta (Prilog 23b) propisane su ovim uputstvom i čine njegov sastavni deo.

Član 29

Direktni budžetski korisnici su dužni da na zahtev Sekretarijata za finansije dostave dodatne podatke koji su neophodni za izradu izveštaja.

VII SADRŽAJ I VOĐENJE GLAVNE KNJIGE

Glavna knjiga trezora

Član 30

Glavna knjiga trezora je poslovna knjiga svih računa koja se vodi po sistemu dvojnog knjigovodstva, u kojoj se sistematski obuhvataju stanja i evidentiraju sve promene na imovini, obavezama, kapitalu, prihodima i rashodima. Glavna knjiga trezora vodi se u Sektoru trezora, u aplikativnom rešenju - SAP sistem.

Član 31

Glavna knjiga trezora sadrži sve transakcije i poslovne događaje, prihode i primanja, rashode i izdatke DBK-a sa izvorima finansiranja. Knjiženja u glavnoj knjizi trezora su dnevno ažurna i vrše se automatski elektronskim preuzimanjem izvoda podračuna konsolidovanog računa trezora Grada Beograda, kroz SAP sistem.

Evidencija transakcija i poslovnih događaja kod direktnih budžetskih korisnika mora biti ažurna i u skladu sa transakcijama i poslovnim događajima evidentiranim u glavnoj knjizi trezora.

Direktni budžetski korisnici vode svoje pomoćne evidencije i usklađuju ih sa glavnom knjigom trezora.

Glavna knjiga trezora je osnova za pripremanje konsolidovanih finansijskih izveštaja. Vođenje poslovnih knjiga propisano je Uredbom o budžetskom računovodstvu.

VIII KORISNICI SREDSTAVA I DINARSKI I DEVIZNI PODRAČUNI KONSOLIDOVANOG RAČUNA GRADA BEOGRADA

Član 32

Sektor trezora vodi evidenciju direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava i ostalih korisnika u nadležnosti direktnih korisnika budžetskih sredstava.

U cilju pripreme predloga za utvrđivanje i objavljivanje spiska korisnika javnih sredstava Republike Srbije, Sektor trezora vrši ažuriranje, verifikaciju i održavanje podataka o korisnicima javnih sredstava koji pripadaju javnom sektoru u okviru Grada Beograda.

Verifikacija baze podataka korisnika javnih sredstava se vrši jednom godišnje.

Procedura verifikacije korisnika javnih sredstava (Prilog 24) propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

Član 33

Utvrđivanje i evidentiranje (upis, brisanje i promena podataka) korisnika javnih sredstava, kao i pravnih lica i drugih subjekata koji ne pripadaju javnom sektoru, a kojima se vrši prenos sredstava iz budžeta u evidenciju korisnika javnih sredstava kod Ministarstva finansija - Uprave za trezor, propisano je Pravilnikom o načinu utvrđivanja i evidentiranja korisnika javnih sredstava i o uslovima i načinu za otvaranje i ukidanje podračuna konsolidovanog računa trezora kod Uprave za trezor ("Službeni glasnik RS", br. 99/18 i 40/19) i vodi se na lokalnom nivou u Sektoru trezora Sekretarijata za finansije.

Procedura za evidentiranje korisnika javnih sredstava u evidenciju KJS (Prilog 25) propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

Član 34

Sektor trezora odobrava otvaranje i/ili gašenje dinarskih podračuna u okviru KRT-a Grada Beograda, kao i otvaranje i/ili gašenje deviznih podračuna u okviru deviznog KRT-a Grada Beograda, u skladu sa Pravilnikom o načinu utvrđivanja i evidentiranja korisnika javnih sredstava i o uslovima i načinu za otvaranje i ukidanje podračuna konsolidovanog računa trezora kod Uprave za trezor.

Otvaranje i/ili gašenje dinarskih i deviznih podračuna se odobrava na osnovu dostavljenog pisanog zahteva direktnog budžetskog korisnika, sa dokumentacijom propisanom od strane Uprave za trezor Ministarstva finansija RS i odgovarajućeg akta Grada Beograda kojim se nalaže otvaranje i/ili gašenje podračuna.

Sektor trezora dostavlja nalog za otvaranje i/ili gašenje podračuna sa dokumentacijom Upravi za trezor Ministarstva finansija RS.

Procedura za otvaranje i/ili gašenje dinarskih i deviznih podračuna konsolidovanog računa trezora Grada (Prilog 26) propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

Prilikom učešća (apliciranja) Grada Beograda na konkursu za dodelu finansijskih sredstava iz fondova Evropske unije, nadležan DBK se obraća Sekretarijatu za finansije sa zahtevom za izdavanje obrasca finansijske identifikacije (FIF obrazac) koji je sastavni deo dokumentacije za učešće na konkursu za dodelu finansijskih sredstava finansiranih iz fondova Evropske unije. Sekretarijat za finansije popunjava navedeni obrazac na osnovu instrukcija Ministarstva finansija - Uprave za trezor.

Na konkursu za dodelu finansijskih sredstava iz fondova EU, može da učestvuje DBK za projekte iz svoje nadležnosti, kao i DBK za projekte IBK u nadležnosti konkretnog DBK. Prilikom apliciranja na navedenim konkursima koristi se opšti devizni račun Grada Beograda.

Ukoliko se DBK po završetku konkursa opredele sredstva iz fondova Evropske unije, za sopstveni projekat ili za projekat IBK u nadležnosti DBK, a pre zaključenja ugovora (korisnik donacije DBK), odnosno trojnog ugovora kada je projekat IBK u pitanju (korisnik donacije IBK, prenosom sredstava preko nadležnog DBK), DBK pristupa otvaranju namenskog deviznog podračuna, koji glasi na Grad Beograd, za konkretan projekat koji se po završetku projekta gasi, a u skladu sa navedenom procedurom iz stava 4. ovog člana.

Član 35

Sektor trezora može uputiti zahtev Upravi za trezor Ministarstva finansija RS za otvaranje i/ili gašenje evideniconih podračuna konsolidovanog računa trezora Grada.

Procedura za otvaranje i/ili gašenje evideniconih podračuna konsolidovanog računa trezora Grada (Prilog 26a) propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

Član 36

Glavna knjiga podračuna je sastavni deo glavne knjige trezora.

IX VANREDNO ILI RATNO STANJE

Član 37

Sektor trezora u slučaju proglašenja vanrednog ili ratnog stanja u skladu sa Ustavom Republike Srbije, obavlja poslove iz svojih redovnih aktivnosti po prioritetima, a u skladu sa donetim merama.

Radi očuvanja likvidnosti Grada Beograda u vreme trajanja vanrednog ili ratnog stanja prioritet u plaćanjima imaju:

- rashodi za zaposlene;

- stalni troškovi za redovno funkcionisanje organa, službi, ustanova i ostalih korisnika budžeta Grada Beograda;

- izmirenje obaveza u rokovima predviđenim zakonom;

- izmirenje registrovanih ugovorenih novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama u zakonskim rokovima plaćanja i

- izmirenje ugovorenih obaveza po osnovu kredita.

Obaveze Grada Beograda po prioritetima će se realizovati dnevnom dinamikom po rokovima dospeća.

Plaćanja se vrše redovnom procedurom i zasnivaju se na ispravnoj knjigovodstvenoj dokumentaciji.

Plaćanja se mogu obaviti na osnovu dostavljenih, elektronskim putem, overenih, potpisanih i skeniranih zahteva za plaćanje, zahteva za transfer sredstava, rešenja o rasporedu sredstava i prateće dokumentacije (fakture, zaključci, ugovori, i dr).

Procedura za plaćanje obaveza kod dokumentacije dostavljene elektronskim putem (Prilog 27) propisana je ovim uputstvom i čini njegov sastavni deo.

Nakon prestanka vanrednog ili ratnog stanja, za realizovane predmete dostavljene elektronskim putem, Sekretarijatu za finansije je potrebno dostaviti originalnu knjigovodstvenu dokumentaciju radi njenog kompletiranja, složenu hronološki po datumima realizacije.

Plaćanja se obavljaju u skladu sa obaveštenjima donetim od strane Ministarstva finansija - Uprave za trezor.

U zavisnosti od trajanja vanrednog ili ratnog stanja, a u cilju očuvanja stabilnosti budžeta Grada Beograda može doći do primene člana 62. Zakona o budžetskom sistemu.

X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 38

Stupanjem na snagu ovog uputstva, prestaje da važi Stručno uputstvo o radu trezora Grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 34/20).

Ovo uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".

Ovo uputstvo je sastavni deo Uputstva o radu u oblasti planiranja, pripreme i izvršenja budžeta, budžetskog računovodstva i izveštavanja.

Član 39

Sastavni deo Uputstva čine prilozi, i to:

Prilog 1

Procedura za evidentiranje prvobitnih kvota;

Prilog 2

Procedura za evidentiranje promena kvota;

Prilog 2a

Obrazac - Zahtev za promenu kvote;

Prilog 3

Obrazac - Zahtev za plaćanje sa preuzetom obavezom;

Prilog 4

Obrazac - Zahtev za plaćanje bez preuzete obaveze;

Prilog 5

Obrazac - Zahtev za transfer sredstava;

Prilog 6

Obrazac - Zahtev za plaćanje sa ostalih podračuna Grada Beograda;

Prilog 7

Rešenje o rasporedu sredstava;

Prilog 8

Rešenje o rasporedu sredstava - transfer sredstava;

Prilog 9

Rešenje o rasporedu sredstava - povraćaj depozita, isplata bolovanja i dr;

Prilog 10

Razdvajanje dužnosti u sistemu plaćanja;

Prilog 11

Procedura za plaćanje obaveza prema ino stranstvu;

Prilog 12

Procedura za povraćaj sredstava;

Prilog 12a

Obrazac - Zahtev za povraćaj sredstava (ZP);

Prilog 12b

Rešenje za povraćaj sredstava;

Prilog 13

Procedure za sprovođenje prinudnih naplata;

Prilog 13a

Obrazac - Zahtev za plaćanje bez preuzete obaveze - prinudna naplata (PL);

Prilog 13b

Rešenje o rasporedu sredstava - prinudna naplata;

Prilog 14

Procedura za preknjižavanje rashoda i izdataka;

Prilog 14a

Obrazac - Zahtev za korekciju knjiženja - odobrenje (KO);

Prilog 14b

Obrazac - Zahtev za korekciju knjiženja - zaduženje (KZ);

Prilog 14v

Rešenje za korekciju knjiženja - odobrenje;

Prilog 14g

Rešenje za korekciju knjiženja - zaduženje;

Prilog 15

Procedura za plaćanja sa ostalih podračuna Grada Beograda;

Prilog 16

Procedure za obračun, kontrolu i isplatu plata izabranih, imenovanih, postavljenih i zaposlenih u organima i službama Grada Beograda;

Prilog 16a

Procedura za obračun, kontrolu i isplatu naknade licima angažovanim po ugovoru o obavljanju privremenih i povremenih poslova;

Prilog 17

Procedura za obračun naknade troškova prevoza za dolazak na rad i odlazak sa rada;

Prilog 17a

Procedura za obračun solidarne pomoći, otpremnina i jubilarnih nagrada;

Prilog 17b

Procedura za obračun troškova službenih putovanja u zemlji i inostranstvu;

Prilog 17v

Obrazac - Putni nalog za službeno putovanje;

Prilog 17g

Obrazac - Zahtev za obračun troškova službenog putovanja u inostranstvo - SPI;

Prilog 17d

Obrazac - Zahtev za obračun troškova službenog putovanja u zemlji - SPZ;

Prilog 17đ

Procedura za obračun naknada za rad i naknada troškova fizičkim licima van radnog odnosa;

Prilog 18

Procedura za dugoročno zaduživanje Grada Beograda;

Prilog 18a

Procedura za zaduživanje kod domaćih poslovnih banaka i inokreditora;

Prilog 19

Procedura za povlačenje tranši kredita i realizaciju kredita, sa formama dokumenata;

Prilog 20

Procedura plasiranja viška likvidnih sredstava;

Prilog 21

Procedura za postupanje prilikom zahteva DBK za izdavanje menica;

Prilog 22

Procedura za postupanje prilikom zahteva DBK za aktiviranje/naplatu instrumenata obezbeđenja;

Prilog 22a

Procedura izbora brokersko-dilerskog društva i postupanje pri prometu hartija od vrednosti;

Prilog 23

Procedura za pripremu Nacrta odluke o završnom računu budžeta Grada Beograda;

Prilog 23a

Procedura za pripremu konsolidovanog izveštaja završnih računa budžeta Grada i gradskih opština;

Prilog 23b

Procedura za kvartalno izveštavanje o izvršenju budžeta;

Prilog 24

Procedura verifikacije korisnika javnih sredstava;

Prilog 25

Procedura za evidentiranje korisnika javnih sredstava u evidenciju KJS;

Prilog 26

Procedura za otvaranje i/ili gašenje dinarskih i deviznih podračuna konsolidovanog računa trezora Grada;

Prilog 26a  

Procedura za otvaranje i/ili gašenje evidencionih podračuna konsolidovanog računa trezora Grada;

Prilog 27

Procedura za plaćanje obaveza kod dokumentacije dostavljene elektronskim putem.

Priloge 1-27, koji su sastavni deo ovog uputstva, objavljene u "Sl. listu grada Beograda", br. 8/2022, a dopunjene u "Sl. listu grada Beograda", br. 40/2022 možete pogledati OVDE