ODLUKA
O KOMUNALNIM DELATNOSTIMA

("Sl. list opština: Boljevac, Bor, Zaječar, Kladovo, Knjaževac, Majdanpek, Negotin i Sokobanja", br. 13/2002, 22/2002, 14/2003, 9/2004, 15/2004 i 15/2005 - dr. odluka)

 

I - OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom propisuju se uslovi za obavljanje komunalnih delatnosti na teritoriji opštine Bor.

Član 2

Komunalne delatnosti u smislu ove odluke, su:

1. prečišćavanje i distribucija vode;

2. prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda;

3. proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom;

4. prevoz putnika u gradskom saobraćaju;

5. održavanje čistoće u gradu i naseljima u opštini;

6. uređenje i održavanje parkova, zelenih i rekreacionih površina;

7. održavanje ulica, puteva i drugih javnih površina;

8. održavanje i uređenje deponija;

9. uređenje i održavanje groblja i sahranjivanje;

10. ostale komunalne delatnosti.

Pod ostalim komunalnim delatnostima od lokalnog interesa, podrazumevaju se:

1. vršenje dimničarskih usluga;

2. održavanje pijaca i pružanje usluga na njima;

3. humano hvatanje i uništavanje pasa i mačaka lutalica;

4. isticanje firmi i reklama;

5. održavanje minimuma izgleda izloga i fasada;

6. objedinjena obrada i naplata komunalnih usluga;

7. održavanje javnih prostora za parkiranje;

8. održavanje javnih bunara i česmi;

9. održavanje javnih WC-a.

Član 3

(Brisan)

II - PREĆIŠĆAVANJE I DISTRIBUCIJA VODE

Član 4

Prečišćavanje i distribucija vode je skupljanje, prerada, odnosno prečišćavanje vode i isporuka vode korisnicima za piće i druge potrebe, vodovodnom mrežom do mernog instrumenta potrošača (u daljem tekstu: vodomer).

Član 5

Pod javnim vodovodom podrazumeva se sistem za vodosnabdevanje vodom za piće i druge potrebe, koji ima uređeno i zaštićeno izvorište, kaptažu, crpnu stanicu, rezervoar, uređaj za preradu, odnosno prečišćavanje vode i vodovodnu mrežu do vodomera korisnika.

Pod kućnim vodovodom podrazumevaju se svi uređaji vodovoda od vodomera uključujući i vodomer, do točenih mesta u objektu ili dvorištu korisnika, koji služe za snabdevanje vodom korisnika iz javnog vodovoda.

Pod seoskim vodovodom podrazumeva se snabdevanje vodom za piće seoskog naselja koji ima uređeno i zaštićeno izvorište, kaptažu, uređaj za pripremu vode, rezervoar i razvodnu mrežu, a kojim ne upravlja JKP ili drugo preduzeće.

Član 6

Javnim vodovodom upravlja JKP.

Izgrađeni javni vodovodi obavezno se predaju na korišćenje, upravljanje i održavanje JKP.

Član 7

JKP je dužno da korisnicima obezbedi dovoljne količine vode prema svojim tehničkim mogućnostima.

Obaveza iz stava 1. ovog člana prestaje u slučaju više sile ili većih tehničkih smetnji na javnom vodovodu.

Pod višom silom u smislu prethodnog stava podrazumevaju se: elementarne nepogode, prekid isporuke energenata za rad postrojenja, epidemije, smanjenje izdašnosti izvorišta, havarije na magistralnom cevovodu i sl.

Pod tehničkim smetnjama na javnom vodovodu podrazumevaju se: kvarovi na bunarima, kvarovi na cevovodu od izvorišta, pumpnim stanicama, rezervoarima, glavnim izvornim pravcima i sl., ako kvarovi nisu mogli biti sprečeni ili predviđeni.

Član 8

JKP je dužno da redovno prati i odgovomo je za kvalitet isporučene vode.

Troškove analize snosi JKP.

Član 9

U slučaju više sile ili većih tehničkih smetnji na javnom vodovodu, JKP je obavezno da na drugi adekvatan način obezbedi snabdevanje korisnika vodom za piće.

Član 10

U slučaju prekida isporuke vode zbog rekonstrukcije vodovodnih objekata ili u slučaju većih popravki, kao i u slučaju planiranog prekida vode, JKP je obavezno da putem sredstava javnog informisanja obavesti korisnike najkasnije dva dana pre početka izvođenja radova.

Član 11

JKP vrši isporuku vode korisnicima i stara se o održavanju vodovoda koji su im predati na upravljanje, a naročito je dužno da:

- redovno održava sve vodovodne uređaje do vodomera korisnika i da obezbeđuje njihovu tehničku ispravnost;

- izvodi radove na povezivanju kućnog na javni vodovod o trošku vlasnika, odnosno korisnika kućnog vodomera;

- održava i servisira vodomere o trošku vlasnika - korisnika istih;

- redovno očitava vodomere i o stanju obaveštava vlasnika, odnosno korisnika;

- uredno snabdeva korisnike dovoljnim količinama higijensko-sanitarno i zdravstveno ispravne vode za piće;

- redovno kontroliše ispravnost vode za piće;

- naplaćuje naknade za priključak na javni vodovod za izvedene radove na priključku kućnog na javni vodovod i naplaćuje naknadu za utrošenu vodu;

- vrši i druge poslove iz oblasti prečišćavanja i distribucije vode.

Član 12

Svaki objekat po pravilu ima svoj priključak i vodomer.

Ako ne postoji ulične vodovodne mreže, može se izuzetno dozvoliti uzimanje vode sa susednog objekta, ukoliko to dozvoljavaju tehnički uslovi.

U stambenim zgradama za kolektivno stanovanje, ukoliko postoje tehnički uslovi, JKP može odobriti postavljanje vodomera u svakom stanu.

Prilikom pretvaranja stambenog i drugog prostora ili dela istog u poslovni prostor, obavezno je izdvajanje instalacije za poslovni prostor i postavljanje posebnog vodomera po prethodno pribavljenom odobrenju i izdatim uslovima od strane JKP.

Član 13

Priključak kućnog na javni vodovod vrši se samo na osnovu odobrenja za gradnju i uslova izdatih od JKP.

Priključak na javni vodovod može izvršiti samo JKP.

Član 14

JKP može izvršiti priključak na javni vodovod samo ako postoji odobrenje za izgradnju objekta izdato od strane nadležnog organa, tehničke mogućnosti na priključak, ako su radovi na priključku izvedeni po odobrenju JKP i ako je vlasnik kućnog vodovoda uplatio naknadu za priključak na javni vodovod.

Tehničke uslove za priključak na javni vodovod izdaje JKP.

Član 15

Za kvalitet radova na priključku na javni vodovod odgovara:

- za priključak do vodomera - JKP;

- za ostale radove - vlasnik, odnosno korisnik objekta.

Član 16

Zabranjeno je samovlasno priključenje na javni vodovod, odnosno priključenje na javni vodovod protivno odredbama Zakona i ove odluke.

U slučaju samovlasnog priključenja na javni vodovod, JKP je dužno da takav objekat isključi po nalogu opštinske komunalne inspekcije, a na teret vlasnika, odnosno korisnika objekta.

Opštinska komunalna inspekcija kontrolu priključenja na javni vodovod, shodno odredbama Zakona i ove odluke, može vršiti na osnovu prijave JKP, pravnih i fizičkih lica.

Kada u postupku kontrole, opštinska komunalna inspekcija utvrdi da je objekat priključen na javni vodovod protivno odredbama ove odluke, naložiće rešenjem JKP da isti isključi.

Ukoliko JKP ne postupi po nalogu opštinske komunalne inspekcije, isključenje objekta priključenog na javni vodovod protivno odredbama ove odluke, izvršiće se prinudnim putem preko trećeg lica, a na teret JKP.

Član 17

Sve kvarove na javnom vodovodu, korisnici su dužni da odmah prijave JKP.

Kvarove na javnom vodovodu, JKP je dužno da otkloni odmah, a najkasnije u roku od 24 časa.

Član 18

Zabranjeno je neovlašćeno rukovanje javnim vodovodom.

Za štetu koju pretrpe korisnici, a koja je nastala iz razloga navedenih u članu 7. ove odluke, JKP ne odgovara.

Član 19

Utrošak vode utvrđuje se očitavanjem vodomera potrošača.

Očitavanje vodomera vrše ovlašćeni radnici JKP.

Očitavanje vodomera se vrši:

- kod građana - jednom u tri meseca,

- kod preduzeća, ustanova, radnji i slično - jednom mesečno,

- kod promene cena za utrošenu vodu.

Član 20

Vlasnik, odnosno korisnik kućnog vodovoda je dužan da JKP omogući očitavanje vodomera.

Ukoliko vlasnik, odnosno korisnik kućnog vodovoda nije prisutan ili postoje smetnje za slobodan prilaz vodomeru, vlasnik, odnosno korisnik će biti obavešten o vremenu naknadnog očitavanja.

Ukoliko ni u zakazanom vremenu nije moguće očitavanje vodomera, vlasnik, odnosno korisnik je obavezan da sam očita stanje na vodomeru, i isto dostavi JKP u roku od 3 dana od dana kada je očitavanje bilo zakazano.

Ukoliko u ostavljenom roku vlasnik, odnosno korisnik stanje na vodomeru ne dostavi JKP, JKP je ovlašćeno da utrošak vode utvrdi po potrošnji iz prethodnog perioda, a tačan obračun utrošene vode izvrši prilikom sledećeg redovnog očitavanja.

Član 21

Cena vode utvrđuje se prema m3 utrošene vode.

Korisnici plaćaju vodu po obračunu i akontaciono.

Akontacije se utvrđuju na osnovu potrošnje vode u proteklom mesecu za pravna lica i preduzetnike, a na osnovu zadnje tromesečne potrošnje za fizička lica.

Dužničko-poverilački odnos za plaćanje akontacije nastaje prvog dana u mesecu za tekući mesec.

Korisnici su dužni da akontacioni iznos plaćaju do 15-tog u mesecu za tekući mesec, a koji je utvrđen u posebnom primljenom obračunu za utrošenu vodu.

Ukoliko se voda plaća po obračunu, JKP mora dostaviti pravnim licima i preduzetnicima obračun najkasnije u roku od pet dana od dana nastanka dužničko-poverilačkog odnosa, a fizičkim licima do 15-tog u mesecu po isteku meseca za koji se vrši očitavanje.

Član 22

Količina isporučene vode za stambene zgrade sa zajedničkim vodomerom deli se na svakog vlasnika, odnosno zakupca stana, a prema broju članova porodičnog domaćinstva koji sa njim žive.

Član 23

Zakupac, odnosno vlasnik stana dužan je sve promene broja članova porodičnog domaćinstva koji sa njim žive, da prijavi JKP u roku od 5 dana.

Član 24

Predsednik Opštine, na predlog JKP donosi naredbu za štednju vode. Ovom naredbom propisuje se način trošenja vode, ograničenje ili zabrana trošenja vode za pojedine namene (polivanje bašta sa povrtarskim i drugim kulturama, pranje i polivanje ulica, parkova, polivanje cveća i travnjaka, punjenje bazena i sl.), kao i način kontrole propisanih mera ograničenja i njihovih sprovođenja.

Član 25

Vlasnik, odnosno korisnik vodomera je obavezan da neispravnost vodomera odmah prijavi JKP.

Utrošak vode kod neispravnih vodomera, JKP utvrđuje prema prosečnoj potrošnji vode za poslednja tri meseca pre utvrđenja nastanka kvara. JKP svojim pravilnikom propisuje način smeštaja vodomera, tip šahte i druge tehničke uslove.

JKP ne može dozvoliti korisniku priključenje na javni vodovod ili će mu uskratiti dalju isporuku vode kada utvrdi da vodomer nije smešten ili obezbeđen po odredbama pravilnika iz prethodnog stava ovog člana, ako šahta nije izgrađena prema datim uslovima iz pravilnika, kao i kada pristup do vodomera duže vreme nije moguć.

Član 26

Zabranjeno je spajanje kućnog sa javnim vodovodom ispred vodomera.

Zabranjeno je fizičko spajanje individualnog vodovoda sa kućnim instalacijama priključenim na javni vodovod, kao i spajanje seoskog, na javni vodovod.

Član 27

Korisnik vode iz javnog vodovoda dužan je da:

- za svoj objekat, dvorište i zgradu ili drugi objekat obezbedi najmanje jedan vodomer,

- kvar na vodomeru, kućnom ili javnom vodovodu odmah prijavi JKP,

- vodomer smesti u propisano izgrađenoj šahti, tako da isti bude dostupan za očitavanje,

- vodomer odmah popravi kod JKP, a najkasnije u roku od 90 dana,

- utrošenu vodu plati prema vodomeru,

- utrošenu vodu, kod kvara vodomera, plati prema utvrđenoj potrošnji,

- podnese zahtev za oslobađanje od plaćanja upotrebljene vode za gašenje požara,

- izvrši priključenje na javni vodovod u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Član 28

Redovnu i povremenu kontrolu ispravnosti vodomera vrši JKP, uz obavezno prisustvo vlasnika, odnosno korisnika.

Redovna kontrola vrši se na pet godina, a povremena kontrola prilikom svakog očitavanja.

Ukoliko se kontrolom ustanovi neispravnost vodomera, JKP je dužno da o svom trošku izvrši zamenu istog, ukoliko do neispravnosti vodomera nije došlo usled mehaničkog i nestručnog rada na vodomeru od strane vlasnika i drugih lica, a na teret korisnika.

Ukoliko korisnik vodomera posumnja u neispravnost istog pre vremena određenog za redovnu kontrolu i zatraži da se izvrši provera vodomera od strane ovlašćenog preduzeća, JKP je obavezno da takvu kontrolu izvrši. Ukoliko nalaz ovlašćenog preduzeća bude da je vodomer neispravan, troškove snosi JKP, a ako nalaz bude da je vodomer ispravan, troškove snosi vlasnik, odnosno korisnik vodomera.

Član 29

U slučaju veće nestašice vode i drugih troškova u snabdevanju vodom duže od 24 sata i u drugim izuzetnim okolnostima, JKP je dužno da obezbedi snabdevanje i isporuku vode putem cisterni ili na drugi adekvatan način. Izuzetno, ukoliko postoje tehničke mogućnosti vodovodne mreže i ako se time ne ugrožava zdravlje Ijudi, JKP će uz saglasnost predsednika Opštine, vršiti povremeno isključenje pojedinih delova grada, korisnika restrikcija, kako bi se svim korisnicima stvorili približno isti uslovi za snabdevanje vodom.

Član 30

JKP je dužno da korisnicima obezbedi dovoljne količine vode i za vreme štrajka.

Član 31

Korisnik vode može otkazati korišćenje iste pismenim zahtevom JKP.

Otkaz može biti privremen ili trajan.

U slučaju otkaza korišćenje vode isključenje vrši JKP.

Član 32

Promena korisnika se obavezno prijavljuje JKP u roku od 8 dana od dana nastale promene.

Ukoliko se promena korisnika ne prijavi u roku predviđenom u prethodnom stavu ovog člana, dotadašnji korisnik je dužan da plati utrošenu vodu sve do redovnog očitavanja vodomera i do prijave novog korisnika.

Član 33

JKP će privremeno uskratiti isporuku vode korisnicima u sledećim slučajevima:

- kod otkaza korišćenja vode,

- ako je šahta vodomera zagađena, zatrpana ili na drugi način nepristupačna a korisnik ne otkloni te nedostatke ni posle opomene JKP,

- ako je u upotrebi neispravan vodomer, a korisnik odbije plaćanje potrošene vode po proceni JKP,

- ako na kućnom vodovodu korisnika nema vodomera,

- ako je priključak izvršen ispred vodomera,

- ako nastane kvar, oštećenje ili smetnje na vodovodnoj instalaciji korisnika,

- ako se korisnik ne pridržava naredbe ili uputstva o štednji vode,

- ako duže od tri meseca ne plaća utrošenu vodu,

- ako vodu ispušta na ulicu ili na drugu javnu površinu ili na drugi način šteti javne objekte ili ugrožava zdravlje Ijudi,

- kada priključeni objekat nema trajnu niti privremenu građevinsku dozvolu,

- ako vodu koristi nenamenski,

- ako vodu koristi preko dozvoljenog obima ili drugog propisanog uslova,

- ako je izvršio samovlasno priključenje.

Član 34

Isključenje korisnika sa javnog vodovoda može biti i trajno samo u slučaju trajnog otkaza korisnika.

U slučajevima privremenog isključenja, JKP je dužno da po prestanku razloga za privremeno isključenje nastavi pružanje komunalne usluge u roku od 3 dana od dana podnošenja zahteva korisnika, uz izmirenje svih troškova JKP od strane korisnika.

Član 35

Odredbe ove Odluke kojima se reguliše prečišćavanje i distribucija vode primenjuju se i na seoske vodovode koji su povereni JKP.

III - PREĆIŠĆAVANJE I ODVOĐENJE ATMOSFERSKIH I OTPADNIH VODA

Član 36

Prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda je sakupljanje i uklanjanje otpadnih, atmosferskih i površinskih voda sa javnih površina kanalizacijom, odvodnim kanalima, drenažom ili na drugi način, njihovo prečišćavanje i ispuštanje iz mreže, održavanje kanalizacione mreže kanala, slivnika i drugih objekata za uklanjanje voda, čišćenje septičkih jama, kao i sakupljanje iskorišćenih voda od priključaka potrošača na uličnu mrežu i odvođenje kanalizacionom mrežom, prečišćavanje i ispuštanje iz mreže.

Član 37

Pod javnom kanalizacijom podrazumeva se celokupna ulična mreža kanalizacije, kanalizacioni priključci (od glavnog kolektora do prve revizione šahte), objekti za prihvatanje i odvođenje voda do postrojenja za njihovo prečišćavanje, objekti postrojenja za prečišćavanje i oprema u njima, kao i kanal - cevovod za odvođenje prečišćenih voda.

Pod kućnom kanalizacijom podrazumevaju se horizontalni i vertikalni vodovi u objektu, dvorištu i krugu do prve revizione šahte.

Atmosferska kanalizacija obuhvata: otvorenu kanalizacionu mrežu za sabiranje i odvođenje atmosferskih voda i površinskih voda sa javnih površina putem cevovoda, tunela, kanala, akumulacija i sl. i sve objekte za njihovo prečišćavanje i ispuštanje iz mreže.

Član 38

JKP koje vrši prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, stara se o kanalizacionoj mreži kao javnom komunalnom dobru, obavezno je da:

- kanalizacione objekte i uređaje redovno održava u ispravnom stanju i obezbedi njihovu tehničku ispravnost i u vreme štrajka,

- izvodi radove na povezivanju kućne na javnu kanalizaciju o trošku vlasnika, odnosno korisnika kućne kanalizacije,

- redovno kontroliše sastav atmosferskih i otpadnih voda u cilju zaštite kanalizacionih objekata i uređaja i životne sredine,

- naplaćuje naknadu za priključak na javnu kanalizaciju, izvedene radove na priključenju, i naknadu za ispuštanje otpadnih voda,

- vrši intervencije prilikom izlivanja otpadnih i atmosferskih voda,

- posle intervencije na produvavanju instalacija očisti i dezinfikuje mesto izliva otpadnih i atmosferskih voda, i

- vrši druge poslove iz oblasti odvođenja i prečišćavanja otpadnih i atmosferskih voda.

Član 39

Vlasnik, odnosno korisnik kućne kanalizacije obavezan je da istu održava u ispravnom stanju.

Član 40

Troškove izgradnje kućne kanalizacije i kanalizacionog priključka snosi vlasnik, odnosno korisnik iste.

Radove na izgradnji kućne kanalizacije vlasnik, odnosno korisnik može poveriti izvođaču radova po svom izboru, a priključenje kućne na javnu kanalizaciju može izvršiti isključivo JKP uz prethodni tehnički pregled izvedenih radova kućne kanalizacije.

Član 41

Kućna kanalizacija spaja se sa javnom kanalizacijom preko kanalizacionog priključka.

Kanalizacioni priključak je cevni spoj od glavnog kolektora javne kanalizacije do prve revizorne šahte.

Kućna kanalizacija kod postojećih objekata koji se nalaze u ulici u kojoj se izgrađuje ulična kanalizacija, moraju se priključiti na kanalizaciju uporedo sa njenom izgradnjom, odnosno pre dovođenja ulice u prvobitno stanje.

Investitor je dužan da obavesti sve vlasnike objekata pre početka radova o izgradnji ulične kanalizacije u ulici u kojoj se ti objekti nalaze i o njihovoj obavezi iz stava 3. ovog člana.

Član 42

Uslove za povezivanje kućne na javnu kanalizaciju i uslove postavljanja kanalizacionog priključka određuje JKP.

Ukoliko investitor, odnosno vlasnik kućne kanalizacije ne postupi po datim uslovima, JKP ne može dozvoliti priključak, odnosno izvršiće isključenje istog sa javne kanalizacije.

Za kanalizacioni priključak se plaća naknada.

Visina naknade iz prethodnog stava ovog člana utvrđuje JKP svojim aktom uz saglasnost predsednika Opštine, ukoliko zakonom nije drugačije određeno.

Kanalizacioni priključak izvodi se na osnovu urbanističkih planova.

Član 43

JKP ne može dozvoliti priključenje na javnu kanalizaciju ako nisu ispunjeni uslovi iz ove odluke, a naročito:

- ako je objekat izgrađen bez odobrenja (građevinske dozvole) nadležnog organa,

- ako bi priključak ugrozio funkcionisanje kanalizacionih uređaja i objekata,

- ako bi sastav otpadnih voda ugrozio sigurnost kanalizacionih objekata i uređaja,

- ako nije izgrađen poseban skupljač masti propisan ovom odlukom,

- ako ne postoji uređaj predtretmana kod opasnih, otrovnih i agresivnih materija,

- i u drugim opravdanim slučajevima.

Član 44

Ukoliko ne postoje uslovi za priključenje na javnu kanalizaciju, vlasnik, odnosno korisnik objekta je dužan da izgradi septičku jamu na zemljištu koje se koristi za redovnu upotrebu objekta, u skladu sa higijensko-tehničkim propisima i ubanističko-tehničkim uslovima za izgradnju ovih jama.

Član 45

Pražnjenje septičkih jama vrši se specijalnom cisternom na zahtev i o trošku korisnika.

Ispuštanje fekalija iz cisterni u javnu kanalizaciju vrši se na mestu koje odredi JKP po prethodno pribavljenoj saglasnosti sanitarne inspekcije.

Član 46

Saglasnost za priključenje na javnu kanalizaciju, kao i uslove za priključenje daje JKP.

Član 47

Priključenje na javnu kanalizaciju može se izvršiti:

- kada su objekti koji se priključuju na javnu kanalizaciju izgrađeni u skladu sa Zakonom i datim uslovima,

- kada je data saglasnost na priključenje,

- kada je uplaćena naknada za priključenje.

Član 48

JKP je obavezno da objekte i uređaje javne kanalizacije i atmosferske kanalizacije neprekidno održava u ispravnom stanju i da stalno kontroliše sastav ispuštenih voda.

Član 49

JKP je obavezno da putem sredstava javnog informisanja blagovremeno obaveštava građene o prekidima u funkcionisanju javne kanalizacije.

Član 50

Vlasnici, odnosno korisnici kućnih kanalizacija koji imaju otpadne vode sa mehaničkim, zapaljivim ili eksplozivnim sastojcima, štetnim hemijskim sastojcima iznad dozvoljene koncentracije, kao i druge štetne materije, obavezni su da izgrade uređaj za prečišćavanje.

Uslove za izgradnju uređaja za prečišćavanje daje ovlašćena stručna organizacija.

Član 51

Korisnici javne kanalizacije, naknadu za korišćenje javne kanalizacije plaćaju prema m3 utrošene vode iz javnog vodovoda, na način i u rokovima predviđenim članom 21. ove odluke.

Ako objekat iz kog se ispušta otpadna voda nije priključen na javni vodovod, količina ispuštene vode utvrđuje se prema tehničkim normativima za obavljanje određene vrste delatnosti.

Za korišćenje atmosferske kanalizacije plaća se posebna naknada JKP prema m2 slivne površine.

Visinu naknade iz prethodnog stava utvrđuje JKP uz saglasnost predsednika Opštine, a Zakonom nije drugačije određeno.

Član 52

Vlasnik, odnosno korisnik kućne kanalizacije dužan je da omogući pristup ovlašćenim radnicima za kontrolu kvaliteta otpadnih voda i ispravnosti kućne kanalizacije.

Kada se prilikom redovne kontrole utvrdi odstupanje od propisanog kvaliteta otpadnih voda, vlasnik, odnosno korisnik kućne kanalizacije može zatražiti da se o njegovom trošku izvrši ponovna analiza.

Preduzeće koje vrši analizu kvaliteta otpadnih voda, svoj nalaz i mišljenja dostavlja vlasniku, odnosno korisniku objekta, JKP, vodoprivrednoj i komunalnoj inspekciji.

Član 53

Zabranjeno je:

1. samovoljno spajanje kućne sa javnom kanalizacijom;

2. odvođenje u javnu kanalizaciju otpadnih materija koje mogu oštetiti kanalizacione objekte i uređaje, a naročito:

- kiselina, soli, alkalija, benzina, masti, ulja i drugih razarajućih i zapaljivih otrovnih materija koje mogu ugroziti sigurnost kanalizacije preko određene koncentracije,

- materija koje razvijaju otrovne ili eksplozivne pojave koje mogu otežati ili oštetiti funkcionisanje kanalizacionih objekata i uređaja,

- uzročnika zaraznih i parazitarnih bolesti i materija zaraženih takvim uzročnicima,

- čvrstih otpadaka i materija (đubre, pepeo, pesak, šut i sl.) koji mogu oštetiti ili ugroziti funkcionisanje kanalizacionih objekata i uređaja.

Član 54

Vlasnik, odnosno korisnik objekta priključenog na javnu kanalizaciju koji nepravilnom upotrebom kućne kanalizacije prouzrokuje kvar ili štetu na javnoj kanalizaciji, snosi troškove otklanjanja kvara, odnosno troškove popravke nastale štete.

Član 55

JKP privremeno će uskratiti korisniku ispuštanje otpadnih voda u javnu kanalizaciju u sledećim slučajevima:

1. kada vlasnik, odnosno korisnik izvrši samovoljno priključenje na javnu kanalizaciju;

2. kada kućna kanalizacija nije izgrađena prema datim uslovima;

3. kada je kućna kanalizacija izgrađena tako da negativno utiče na funkcionisanje javne kanalizacije;

4. kada se iz kućne kanalizacije izlivaju otpadne vode koje se ne mere, a vlasnik, odnosno korisnik odbije da plati paušalno utvrđeni iznos naknade;

5. kada se iz kućne kanalizacije izlivaju otpadne vode sa većom koncentracijom štetnih materija i supstanci, a vlasnik, odnosno korisnik odbije da ugradi uređaj za prečišćavanje, taložnik masti ili odbije da plati uvećane troškove održavanja javne kanalizacije;

6. kada se vlasnik, odnosno korisnik objekta priključenog na javnu kanalizaciju ne pridržava uputstava JKP;

7. kada naknadu za ispuštanje otpadnih voda ne plati duže od 3 meseca;

8. kada se utvrdi da je kućna kanalizacija priključena na atmosfersku kanalizaciju i obrnuto; i

9. u drugim opravdanim slučajevima.

Član 56

U slučaju privremenog isključenja, JKP je obavezno da po prestanku razloga isključenja, a najkasnije u roku od 3 dana od dana podnošenja zahteva korisnika, nastavi sa pružanjem usluge.

IV - ODRŽAVANJE ČISTOĆE U GRADU I NASELJIMA U OPŠTINI

Član 57

Pod održavanjem čistoće u gradu i naseljima u Opštini, podrazumeva se sakupljanje smeća i drugih prirodnih i veštačkih otpadaka iz stambenih, poslovnih i drugih objekata, osim industrijskog otpada i opasnih materija, njihovo odvoženje i odlaganje, uklanjanje otpada iz posuda za otpatke na javnim mestima, kao i smeća i drugog otpada sa ulica i javnih površina, čišćenje i pranje ulica, trgova, parkirališta i drugih javnih površina.

Član 58

Sakupljanje, odvoženje i odlaganje smeća i drugih otpadaka iz stambenih, poslovnih i drugih objekata vrši JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik kome je povereno obavljanje ove komunalne delatnosti.

Član 59

Pod kućnim smećem u smislu ove odluke, podrazumevaju se otpaci iz stambenih, poslovnih i drugih prostorija, otpatci iz dvorišta i oko zgrada.

Smeće iz stava 1. ovog člana, izbacuje se u sudove za iznošenje smeća.

Kao opšti tip sudova za smeće određuju se pokretni kontejneri od 1,1 m3, zatvoreni kontejner od 5,7 m3.

Izuzetno od odredbi stava 2. i 3. ovog člana, JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik kome je povereno obavljanje ove komunalne delatnosti, može uz saglasnost opštinskog organa uprave nadležnog za komunalne poslove, odrediti da se u pojedinim stambenim zgradama, stambenim blokovima i naseljima smeće skuplja u plastičnim kesama koje se zavezane ostavljaju na mestima i u vreme koje odredi JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik kome je povereno obavljanje ove delatnosti.

Sudovi za iznošenje smeća drže se na mestima koja su za to izgrađena, odnosno uređena ili predviđena.

Ako mesto za sudove za iznošenja smeća nije određeno na način iz prethodnog stava, određuje ga JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik kome je povereno obavljanje ove delatnosti, a u slučaju spora, Komunalna inspekcija.

U zimskom periodu, sudovi za smeće se mogu izmestiti sa lokacija koje nisu pogodne za pristup vozilima na pogodno mesto po proceni JKP, drugog preduzeća ili preduzetnika i Komunalne inspekcije.

Član 60

Kućno smeće se do iznošenja drži u propisanim sudovima ili sudovima koji se posebnim ugovorom odrede između JKP, drugog preduzeća ili preduzetnika i korisnika usluge.

Sudove za kućno smeće nabavlja, održava i zamenjuje o svom trošku: investitor novopodignutog objekta, javno preduzeće za stambene usluge, JP "Direkcija za izgradnju Bora", sopstvenici stambenih zgrada ili stanova u svojini i korisnici poslovnih prostorija i radnji.

Korisnici poslovnih prostorija u zavisnosti od potreba mogu da međusobno udruže sredstva za kupovinu zajedničkog suda za smeće.

Kod novoizgrađenih stambenih i drugih objekata, investitor je dužan da postavi sudove za smeće ukoliko u zgradi ne postoji uređena prostorija za deponovanje smeća.

Član 61

Otpaci od industrijske i zanatske delatnosti, zemlja, šljunak, šut, kabasta ambalaža, građevinski i otpadni materijal ne spadaju u kućno smeće.

Otpatke iz prethodnog stava, iznosi, odvozi i deponuje JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik na zahtev i o trošku vlasnika otpadaka.

Član 62

JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik dužno je da kućno smeće iznosi najmanje jednom nedeljno iz individualnih stambenih objekata i najmanje dva puta nedeljno iz objekata kolektivnog stanovanja, a u pojedinim delovima grada, kao glavnim ulicama, zanatskim centrima sa dosta lokala, pijaca i slično, i češće.

U izuzetnim slučajevima, Komunalna inspekcija može odrediti da se u pojedinim delovima grada i naseljima, smeće izvozi u kraćim ili dužim vremenskim intervalima, zavisno od situacije.

Svi sudovi za smeće moraju biti ispravni.

O ispravnosti i održavanju sudova za smeće, staraće se JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik.

JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik, dužno je da u periodu od 1. oktobra do 31. marta tekuće godine, najmanje jednom u tri meseca, a u ostalim periodima mesečno, dezinfikuje sudove za smeće i prostor oko njih, a obavezno je da to učini na zahtev Komunalne inspekcije.

Član 63

Zabranjeno je:

1. iznošenje, odvoženje i deponovanje smeća i otpadaka iz člana 61. ove Odluke, kao i njihovo spaljivanje, uništavanje ili zakopavanje od strane vlasnika, odnosno korisnika objekta;

2. izbacivanje žara, sipanje vode ili druge tečnosti, kao i izbacivanje otpadaka iz člana 61. u sudove za smeće;

3. bacanje smeća pored sudova za smeće;

4. pomeranje sudova za smeće sa određene lokacije;

5. paljenje smeća u sudovima za smeće.

Član 64

Dvorišta stambenih zgrada, kao i prostori oko poslovnih zgrada moraju se održavati uredno i čisto, tako da ne ometaju normalno korišćenje susednih dvorišta i saobraćajnica.

O održavanju i uređenju čistoće u dvorištima i prostorima iz prethodnog stava, staraju se njihovi vlasnici, odnosno korisnici.

Član 65

Pri izvođenju kućnog smeća i otpadaka, JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik dužno je da vodi računa da se u zgradi i pred zgradom smeće i otpaci ne rasturaju, da se ne stvara buka, da se pri rukovanju sudovima za smeće, isti ne oštećuju, da se ne podiže prašina, ne širi smrad, da se ne prljaju i oštećuju prostorije i površine u kojima se nalaze sudovi za smeće, očisti prostor utovara i mesta gde stoji sud za smeće i sud vrati na za to određeno mesto.

Član 66

Ovlašćenom JKP, drugom preduzeću ili preduzetniku pripada naknada za prikupljanje, odvoženje i odlaganje smeća.

Naknadu plaćaju svi korisnici usluga po m2 ukupne površine prostora koje koriste.

Obaveza plaćanja naknade za prikupljanje, odvoženje i odlaganje smeća nastaje 01. u mesecu za tekući mesec.

Korisnici usluga naknadu za prikupljanje, odvoženje i odlaganje smeća dužni su da plate najkasnije do 15-og u mesecu za tekući mesec.

Visinu naknade utvrđuje upravni odbor JKP, odnosno drugo preduzeće ili preduzetnik uz saglasnost predsednika Opštine.

Korisnici usluga nezadovoljni ukupnom visinom naknade ili kvalitetom pružanja komunalne usluge, mogu da podnesu prigovor direktoru JKP, odnosno drugog preduzeća ili preduzetniku ili da podnesu prijavu komunalnom inspektoru Opštinske uprave Bor.

Član 67

Održavanje čistoće na javnim površinama u gradu vrši JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik kome je povereno obavljanje ove komunalne delatnosti.

Održavanje čistoće na javnim površinama vrši se svakodnevno, nedeljno, petnaestodnevno, mesečno, polugodišnje i godišnje prema utvrđenom programu sa prioritetima usvojenim od strane predsednika Opštine, od strane JKP, drugog preduzeća ili preduzetnika.

Pored lica iz prethodnog stava, vlasnici, odnosno korisnici stambenih zgrada i poslovnih prostorija, dužni su da održavaju čistoću na javnim površinama pored i ispred svojih objekata.

Kao površina ispred objekata u smislu prethodnog stava smatra se površina obrađena asfaltom, betonom, kamenom i dr., do kolovozne površine ili do polovine površine sa susednim objektom, računajući od spoljnih ivica objekta i dužina koje objekat ima, a pripada osnovnom korisniku.

Član 68

U slučaju većih elementarnih nepogoda i drugih posebnih okolnosti, usled kojih se stvara povećana nečistoća u gradu, Komunalna inspekcija Opštinske uprave Bor može odrediti na koji će se način vršiti čišćenje i pranje javnih i drugih površina, s tim da će svaka naredba biti obavezna za sve davaoce usluga i preduzeća koja su odgovorna za održavanje čistoće i atmosferske kanalizacije.

Preduzeća zadužena za poslove iz stava 1. ovog člana, dužna su da sama, odmah nakon elementarnih nepogoda, pristupe pojačanom čišćenju svih površina i instalacija i za eventualne probleme potraže pomoć od drugih preduzeća i organa.

Član 69

Čišćenje i pranje ulica i javnih površina vrši se noću i u toku dana, i to:

- od 1. aprila do 15. oktobra, u vremenu od 23 do 06 sati, a prema potrebi i danju,

- od 16. oktobra do 30. marta, u vremenu od 07 do 14 sati.

Čišćenje i pranje ulica i javnih površina vrši se prema programu sa prioritetima usvojenim od strane predsednika Opštine.

Osnovni uslov je da temperatura bude iznad +5 stepeni C.

Prilikom pranja javne površine, prethodno se moraju očistiti olučnjaci, rešetke slivnika i sva površina koja se pere. Nije dozvoljeno da se nečistoća sa ulica i trgova mlazom vode odnosi na trotoare i prskaju izlozi i prolaznici.

Član 70

JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik kome je poverena delatnost održavanja čistoće, dužno je naročito da:

- ručno ili mašinski uklanja prirodni ili veštački otpad, odvozi i odlaže smeće,

- za održavanje čistoće na javnim površinama postavi dovoljan broj korpi za otpatke,

- ručno ili mašinski uklanja sneg sa saobraćajnica, odlaže pored saobraćajnica i ukoliko je to potrebno, sneg odvozi sa javnih površina,

- odmah ukloni leš životinje sa kolovoza, trotoara ili druge javne površine,

- očisti prostor oko sudova za smeće i drugih posuda za otpatke.

Član 71

Radi postizanja što većeg stepena čistoće:

- građani su dužni da:

- imaju odgovarajuću posudu lociranu na pristupačnom mestu u dvorištu ili da koriste zajedničke kontejnere bez rasipanja smeća i drugih otpadaka,

- u sudove ili kontejnere ne ubacuju upotrebljive i upotrebljavane opasne stvari i materije,

- uredno plaćaju naknadu za iznošenje smeće

- preduzetnici su dužni da:

- imaju sopstveni sud za smeće sa poklopcem ili kontejner ako je potrebna veća posuda za odlaganje otpadaka,

- u kante ili kontejnere ne bacaju upotrebljive i upotrebljavane opasne stvari i materije,

- uredno plaćaju naknadu za iznošenje smeća,

- pravna lica su dužna da:

- obezbede kontejner za sopstvene potrebe,

- u kontejner ne ubacuju upotrebljive i upotrebljavane opasne stvari i materije,

- po potrebi obavesti JKP, drugo preduzeće ili preduzetnika radi pražnjenja kontejnera,

- uredno plaća naknadu za izvoženje smeća.

Broj sudova za smeće na javnoj lokaciji zavisi od broja stanova u zgradi ili zgradama za koje će služiti ili vlasnika poslovnih prostorija za koje su sudovi namenjeni, pa kao pravilo važi sledeće:

- za svakih 15 stanova dolazi po jedan tipski sud za smeće na pokretnim točkovima,

- za velike poslovne prostorije obezbeđuje se po jedan tipski sud za smeće, a za svaka 4 manja poslovna prostora do 30 m2, udruživanjem sredstava vlasnika lokala, obezbeđuje se jedan tipski sud za smeće na pokretnim točkovima,

- kod većih prodajnih poslovnih i ugostiteljskih objekata, obezbeđuje se veći broj sudova za smeće zbog povećane količine smeća iz ovih objekata.

Član 72

Dotrajali predmeti i stvari (slupani automobili bez registarskih tablica, delovi automobila i drugih vozila, stare stvari i drugi predmeti) ostavljeni na javnoj površini duže od 30 dana, moraju se ukloniti.

Uklanjanje predmeta i stvari iz stava 1. ovog člana, vrši vlasnik, odnosno korisnik po nalogu komunalnog inspektora u roku od 48 sati po prijemu rešenja.

Ukoliko se vlasnik predmeta ili stvari ne nalazi na licu mesta, uklanjanje će se izvršiti na način i po postupku propisanim Zakonom.

Član 73

Ukoliko vlasnik predmeta ili stvari ne postupi po rešenju komunalnog inspektora, uklanjanje će se vršiti o trošku vlasnika.

O smeštaju i čuvanju uklonjenih predmeta ili stvari stara se preduzeće kome je to ugovorom povereno.

Ukoliko vlasnik ne preuzme uklonjene predmete ili stvari u roku od 30 dana od dana uklanjanja, izvršiće se njihova prodaja.

Sredstva ostvarena od prodaje koriste se za podmirenje troškova uklanjanja i čuvanja. Ukoliko sredstva nisu dovoljna, naplaćuju se od vlasnika, odnosno korisnika po cenovniku preduzeća koje je izvršilo prinudno uklanjanje.

Član 74

Dotrajale predmete ili stvari kod kojih se ne može utvrditi vlasnik, uklanja preduzeće kome je to ugovorom povereno, po nalogu komunalnog inspektora.

Član 75

Svi otvori (šahte) na ulicama, trgovima i drugim javnim površinama, moraju biti zatvoreni, tako da omogućavaju bezbedan saobraćaj.

Poklopci na otvorima za kanalizaciju, telefonsku i električnu instalaciju, otvorima na ulicama, trgovima i drugim javnim površinama moraju biti izrađeni od livenog, gusanog i drugog propisanog materijala.

O održavanju otvora i ispravnosti zatvarača na otvorima, staraju se javna preduzeća koja ih i koriste.

Član 76

Preduzeća i druga pravna lica i preduzetnici, dužni su da uklanjaju sneg i led sa prilaznih puteva i staza do poslovnih zgrada i prostorija koje koriste.

Vlasnici i zakupci stanova i stambenih zgrada dužni su da uklanjaju sneg i led sa trotoara ispred stambenih zgrada.

Preduzeća i druga pravna lica i preduzetnici koji su korisnici, vlasnici ili zakupci poslovnih prostorija u prizemlju stambenih zgrada, dužni su da uklanjaju sneg i led sa trotoara ispred poslovne prostorije.

Izvođač radova dužan je da uklanja sneg i led sa trotoara ispred objekta u izgradnji.

Preduzeće kome su posebnom odlukom povereni poslovi održavanja čistoće, dužno je da ukloni sneg i led sa javnih površina koje nisu predviđene stavom 1, 2, 3. i 4. ovog člana, prema programu sa prioritetima usvojenim od strane predsednika Opštine.

Član 77

Obaveze uklanjanja snega i leda sa pomenutih javnih površina, obuhvata pored čišćenja snega i leda i posipanje javne površine odgovarajućim materijalom u slučaju poledice, kao uklanjanje snega i leda sa krova zgrade, ako sneg, odnosno led predstavlja opasnost za prolaznike ili samu zgradu.

Pri uklanjanju snega i leda sa krova zgrade, moraju se upozoriti prolaznici i voditi računa da se ne oštete vazdušne instalacije i vodovodi, da se oluci i slivnici ne zatrpaju.

Uklonjeni sneg se deponuje na ivici trotoara, a ako je trotoar manje površine od 1,5 metra na ivičnjak kolovoza, tako da se ne ometa prolaz pešaka trotoarom i saobraćaj na kolovozu.

Deponovan sneg sa kolovoza i trotoara odvozi na deponiju za sneg preduzeće kome su povereni poslovi održavanja čistoće.

Član 78

U cilju održavanja čistoće na javnim površinama, zabranjeno je:

1. izbacivanje i odvodnjavanje upotrebljene vode ili druge prljavštine na javne površine;

2. vršiti popravku motornih vozila, pranje ili podmazivanje motornih vozila, kao i obavljanje drugih delatnosti na površinama javnog saobraćaja, obalama reka, jezera i izvorima i drugim slobodnim javnim površinama;

3. bacanje smeća pored sudova za smeće;

4. bacanje hartije, životinjskih leševa, dotrajale kućne opreme, opušaka, raznih kutija od cigareta, šibica, prehrambenih proizvoda ili drugih otpadaka na javnim površinama, bacanje smeća kroz prozor, tresenje, isprašivanje sa prozora i terasa zgrade;

5. skladiranje ambalaže, drva, uglja i drugih predmeta i stvari ispred trgovinskih, ugostiteljskih i drugih radnji i postupci kojima se stvara nečistoća;

6. bacati smeće, otpatke, fekalije, leševe uginulih životinja, šut materijal i sve druge otpatke na obale i vodotokove reka i jezera, potoka, i na bilo koje drugo mesto koje nije za to određeno;

7. bacati bilo kakve otpatke van korpi za otpatke i sudova za smeće;

8. vršiti preturanje sudova za smeće i izbacivati smeće iz njih;

9. ostavljati havarisane školjke, neregistrovana vozila, delove motornih vozila na parkinzima, trotoarima i svim javnim površinama u gradu;

10. vršiti pranje tepiha po parkovima, na ulici ili trotoaru, na krovu zgrade ili na bilo kojoj drugoj javnoj površini;

11. ostavljanje sudova za smeće van za to određenog mesta i njihovo samovoljno pomeranje i razmeštanje;

12. držanje i upotreba neispravnih sudova za smeće na javnim površinama (curenje, bez točkova, bez držača i poklopca, izgoreli i drugo);

13. oštećenje korpi za otpatke, javnih kolovoza, sudova za smeće, žardinjera za cveće, ukrasnih ograda, klupa i dr.;

14. vršiti pranje motornih vozila na obalama reka, jezera, vodotokova i dragim javnim površinama;

15. ostavljati vozila bilo koje vrste i predmete ispred sudova za smeće čime se ometa ili onemogućava prilaz vozilima i radnicima koji na izvozu smeća rade ili nepropisno parkirati vozila na kolovozima i trotoarima i time sprečiti mogućnost prilaza vozilima za izvoz smeća do sudova;

16. otvaranje posuda za smeće, kao i rasturanje i uzimanje otpadnih predmeta iz istih;

17. prodaja poljoprivrednih i drugih proizvoda, držanje hidranata i šahti bez propisanih poklopaca.

Član 79

Ako dođe do poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga usled nepredviđenih okolnosti (više sile ili štrajka), a u cilju obezbeđenja sigurnosti i imovine, JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik dužno je da:

- skuplja, odvozi i odlaže smeće iz objekata prioritetnih korisnika (bolnice, obdaništa, škole, objekti kolektivnog stanovanja);

- obezbedi minimum održavanja javnih površina, ulica i trgova;

- u slučaju saniranja posledica od elementarnih nepogoda većih razmera, JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik je dužno da obezbedi svu raspoloživu mehanizaciju, kao i radnu snagu.

Član 80

JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik, pored redovnih aktivnosti organizuje u proleće i jesen dodatne akcije na povećanom čišćenju grada, u prvom redu na uklanjanju divljih deponija i organizuje odvoz stvari i predmeta koji ne spadaju u kućno smeće, prema Programu usvojenim od strane predsednika Opštine.

JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik u saradnji sa Komunalnom inspekcijom Opštinske uprave Bor, mesnim zajednicama, organizuje akciju čišćenja i uređenja na proleće i jesen javnih zelenih površina, pored i oko stambenih zgrada i u stambenim blokovima.

V - UREĐENJE I ODRŽAVANJE PARKOVA, ZELENIH I REKREACIONIH POVRŠINA

Član 81

Pod uređenjem i održavanjem parkova, zelenih i rekreacionih površina podrazumeva se zasađivanje drveća, zaštitnog zelenila i drugog rastinja i trava, kresanje drveća i košenja trave, održavanje, opremanje i čišćenje parkova, skverova, priobalja i drugih javnih površina (pored i oko stambenih zgrada i u stambenim blokovima), održavanje i čišćenje površina za rekreaciju, održavanje i uređenje javnih plaža i sl.

Član 82

Pod uređenim parkovima, zelenom i rekreacionom površinom, podrazumeva se površina sa koje je uklonjena sva nečistoća, a naročito, razne vrste otpadaka, pokošena trava, korov, blato i sl., i ako je sve zelenilo zasađeno na javnoj površim, uređeno i održavano na način tako da odgovara funkcionalnom i estetskom izgledu površine.

Član 83

Uređenje i održavanje zelenih, javnih i rekreacionih površina, vrši se u skladu sa programom koji se donosi za svaku kalendarsku godinu, a izgradnja, uređenje i rekonstrukcija istih vrši se u skladu sa urbanističkim planom.

Član 84

Uređenje i održavanje zelenih površina ispred i u krugovima objekata pravnih lica i preduzetnika vrše vlasnici, odnosno korisnici.

Uređenje i održavanje površina iz prethodnog stava, pravna lica i preduzetnici mogu ugovorom poveriti JKP, drugom pravnom licu ili preduzetniku.

Član 85

U parkovima moraju biti izgrađene staze za šetnju, objekti za odvodnjavanje i osvetljenje, a moraju biti izgrađeni i objekti koji doprinose lepšem izgledu parka.

U parku se postavljaju klupe za sedenje i korpe za otpatke.

Ako je urbanističkim planom predviđeno, u parku se mogu postavljati razni uređaji za igru dece, česme, fontane i sl.

Član 86

Uklanjanje drveća iz drvoreda, parka ili sa druge javne površine, kao i uklanjanje raznog šiblja, ruža i sl., vrši se samo uz odobrenje nadležnog organa Opštinske uprave, i to u sledećim slučajevima:

- zbog starosti i istrajalosti,

- zbog ugrožavanja temelja objekta,

- radi omogućavanja ulaska u objekte ili dvorišta,

- radi korišćenja izgradnje, rekonstrukcije komunalnih objekata, električnih, PTT i drugih instalacija ili uređaja, i sl.

Odobrenje o uklanjanju iz ovog člana, donosi Opštinska uprava, a po prethodno pribavljenom mišljenju inspektora šumarstva ili stručnjaka iz oblasti šumarstva.

Način uklanjanja drveća utvrđuje se rešenjem o odobrenju. Jedan primerak odobrenja obavezno se dostavlja Komunalnoj inspekciji.

Član 87

U cilju zaštite parkova, zelenih i rekreacionih površina, zabranjeno je:

- uvođenje stoke u parkove, zelene i rekreacione površine,

- kidanje svih vrsti biljaka,

- neovlašćeno uklanjanje i kresanje drveća i ukrasnog šiblja,

- kretanje i parkiranje motornih i zaprežnih vozila u parkovima i zelenim, odnosno rekreacionim površinama,

- šetanje van uređenih staza,

- uništenje, oštećenje, premeštanje ili uklanjanje postavljenih rekvizita sa javnih površina,

- lepljenje parola, reklama i sl. na drveću,

- bacanje otpadaka van korpi za smeće,

- postavljanje šatora, pokretnih panoa i tezgi,

- ispuštanje otpadnih voda,

- čišćenje snega i leda na način kojim se oštećuju površine,

- vuča tereta kojim se oštećuju parkovi, zelene i rekreacione površine,

- kretanje vozila sa gusenicama,

- puštanje pasa van za to predviđenih površina i peradi,

- pranje vozila ili zagađenje zelenih i rekreacionih površina uljima ili drugim otpadnim materijalom, i

- loženje vatre ili paljenje lišća.

Član 88

JKP, drugo preduzeće, odnosno preduzetnik kome je povereno uređenje i održavanje parkova, zelenih i rekreacionih površina, obavezno je da:

- ručno ili mašinski orezuje, okopava, zagrće, ogrće, poliva, đubri i štiti od biljnih štetočina i bolesti svo rastinje na tim površinama,

- redovno kosi i iznosi travu,

- prikuplja lišće i drugi otpadni materijal,

- ukloni oštećena stabla usled uticaja više sile ili drugih uzroka,

- vrši zamenu uništenih sadnica novim,

- obezbedi dovoljan broj korpi za smeće i da ih svakodnevno prazni,

- održava u ispravnom stanju klupe za sedenje, korpe za smeće i elemente parkovske opreme,

- istakne upozoravajuće natpise u cilju zaštite zelenila,

- sprečava svo oštećenje parkova, zelenih i rekreacionih površina,

- prikuplja lišće ili drugi otpadni materijal,

- vrši i druge radnje kojima se uređuju i održavaju parkovi, zelene i rekreacione površine.

Član 89

Vlasnici, odnosno korisnici zelenih površina, dužni su da ih održavaju u skladu sa članom 88. ove odluke.

Ukoliko vlasnici, odnosno korisnici ne održavaju zelene površine na način utvrđen prethodnim stavom, Komunalna inspekcija naložiće JKP, drugom preduzeću ili preduzetniku da izvrši radove na održavanju zelenih površina o njihovom trošku.

Član 90

Rekreacionim površinama u smislu ove odluke, smatraju se tereni za sport i zabavu, stadioni, igrališta, plaže i bazeni i slični objekti, i o njihovom uređenju i održavanju staraju se vlasnici, odnosno korisnici tih površina.

Način i vreme korišćenja površina iz prethodnog stava, utvrđuju vlasnici, odnosno korisnici svojim aktom koji mora biti istaknut na vidnom mestu.

Član 91

Svako raskopavanje parkova, zelenih i rekreacionih površina radi izvođenja radova na postavljanju infrastrukturne mreže, može se izvršiti po dobijanju odobrenja od nadležnog organa, i javna površina se mora dovesti u prvobitno stanje u roku koji je određen rešenjem o odobrenju.

Odobrenje iz prethodnog stava ovog člana izdaje nadležan organ Opštinske uprave.

VI - ODRŽAVANJE ULICA, PUTEVA I DRUGIH JAVNIH POVRŠINA

Član 92

Pod održavanjem ulica, puteva i drugih javnih površina u gradu i drugim naseljima, podrazumeva se popravka, rekonstrukcija, modernizacija i izvođenje drugih radova na održavanju ulica, saobraćajnica, javnih površina (trgova, platoa i sl.), horizontalne i vertikalne saobraćajne signalizacije na njima.

Član 93

Uređenje i održavanje magistralnih i regionalnih puteva i objekata na njima, vrši se po posebnim propisima.

1. Raskopavanje ulica, puteva i drugih javnih površina

Član 94

Već izgrađene ulice, putevi i druge javne površine (u daljem tekstu: javne površine), ne mogu se raskopavati bez odobrenja nadležnog organa Opštinske uprave.

Raskopavanje javnih površina može se vršiti radi izgradnje, rekonstrukcije ili popravke podzemne instalacije.

Član 95

Raskopavanje i dovođenje javne površine u prvobitno stanje, osim habajućeg zastora, vrši investitor koji se stara o korišćenju i održavanju instalacija, objekata i uređaja.

Habajući zastor na raskopanim javnim površinama, vraća u prvobitno stanje JP "Direkcija za izgradnju Bora" Bor o trošku investitora.

Habajući zastor se radi u širini prekopa.

Ukoliko je prekop veći od 30% poprečnog profila javne površine, investitor je dužan da plati naknadu za izradu habajućeg zastora u dužini prekopa i celoj širini profila javne površine koji se raskopava.

Član 96

Prilikom raskopavanja javne površine, izvođač radova je dužan da raskopanu površinu obezbedi na propisan način.

Ukoliko se radovi izvode na ulicama, izvođač radova mora da obezbedi raskopanu površinu saobraćajnim znacima koji upozoravaju da se izvode radovi i isti moraju biti postavljeni na propisanom odstojanju.

Izvođač radova je dužan da iskop obezbedi odgovarajućom ogradom, a mesto na kome se radovi izvode, mora noću biti osvetljeno signalno. Ukoliko se vrši raskopavanje trotoara, osvetljenje mora biti pojačano, kako bi se pešacima omogućio bezbedan prolaz.

Član 97

Građevinski i drugi materijal koji služi za izvođenje radova, zemlja i drugi materijal koji se izbacuje prilikom raskopavanja javne površine, može se skladirati samo sa jedne strane trotoara ili kolovoza i ne sme biti u rasutom stanju.

Materijal koji može da ošteti vozila ili da nanese povredu prolaznicima, mora biti posebno obezbeđen.

Sav iskopani materijal iz rova i kanala, obavezno se izvozi na gradsku deponiju za tu vrstu materijala.

Iskopane kanale po postavljanju instalacija ili otklanjanju kvara na njima, investitor je dužan da zatrpa i dovede u prvobitno stanje prema uslovima određenim od strane JP "Direkcija za izgradnju Bora" Bor.

Član 98

Raskopavanje kolovoza po širini mora se vršiti po etapama, tako da jedna strana kolovoza uvek bude slobodna za saobraćaj. Ako se prosecanje ne može izvršiti etapno, izvođač radova je dužan da pribavi odobrenje za zatvaranje saobraćaja kod nadležnog organa.

Raskopavanje trotoara može se vršiti po celoj širini, a izvođač radova je dužan da pogodnim sredstvima obezbedi prelaz pešaka.

Član 99

Izvođač radova je dužan da građanima obezbedi pogodan pristup do pešačkih prelaza, stambenih i poslovnih zgrada i prostorija.

Član 100

Po dovođenju u prvobitno stanje javna površina se mora očistiti i oprati u celoj širini profila ulica i trotoara, a u dužini iskopa, do prvog slivnika o trošku investitora.

Član 101

Izuzetno, u slučajevima hitnog otklanjanja kvarova na podzemnim instalacijama, objektima i uređajima, raskopavanje javne površine može se vršiti i bez prethodnog odobrenja.

U slučaju iz prethodnog stava, investitor je dužan da prvog narednog dana po izvršenom raskopavanju podnese zahtev Opštinskoj upravi Bor za izdavanje odobrenja za iskopavanje.

Član 102

U zahtevu za raskopavanje javne površine, investitor mora da navede mesto izvođenja radova, početak izvođenja radova i vreme potrebno da se radovi izvedu.

Uz zahtev iz prethodnog stava, investitor je dužan da priloži:

- kopiju plana sa ucrtanim mestom raskopavanja i ucrtanim instalacijama;

- saglasnosti preduzeća koja se staraju o korišćenju i održavanju postojećih instalacija i preduzeća koje se stara o održavanju ulica;

- potvrdu o uplaćenim sredstvima potrebnim za izvođenje radova na postavljanju.

Ukoliko se odobrenje izdaje za raskopavanje javne površine izdaje radi gradnje primame podzemne instalacije, investitor je dužan da priloži građevinsku dozvolu.

Član 103

U rešenju kojim se odobrava raskopavanje javne površine, određuje se rok za završetak radova, kao i rok za dovođenje javne površine u prvobitno stanje koji ne može biti duži od 15 dana od dana završetka radova.

Pri postavljanju nadzemnih objekata, dovođenje javne površine u prvobitno stanje mora se izvršiti odmah po postavljanju objekata.

Dovođenje raskopane javne površine u prvobitno stanje jeste trajna obaveza investitora.

U slučaju da investitor i posle pismene opomene nadležnog opštinskog organa ne izvrši popravku naknadno nastalih promena na mestu izvršenog raskopavanja javne površine, istu će, na njegov teret, izvršiti organ uprave nadležan za komunalne poslove preko drugog izvođača.

Rešenje kojim se odobrava raskopavanje javne površine, dostavlja se investitoru i JP "Direkcija za izgradnju Bora" Bor.

Član 104

Ukoliko se radovi zbog kojih se vrši raskopavanje javne površine ne mogu izvršiti iz opravdanih razloga u roku predviđenim rešenjem, na zahtev investitora, može se produžiti rok pod istim ili novim uslovima.

Član 105

Investitor je dužan da obavesti nadzornu službu JP "Direkcija za izgradnju Bora" o danu početka izvođenja radova i da uredno vodi građevinski dnevnik.

Nadzor nad izvođenjem radova na raskopavanju i dovođenju javne površine u prvobitno stanje, vrši JP "Direkcija za izgradnju Bora" Bor.

Ukoliko se radovi iz prethodnog stava nestručno vrše, JP "Direkcija za izgradnju Bora" Bor, koja vrši nadzor, dužna je da o tome bez odlaganja obavesti Komunalnu inspekciju Opštinske uprave Bor.

Član 106

Raskopavanje javne površine ne može se vršiti u vremenu od 15. oktobra tekuće godine do 15. marta naredne godine.

Izuzetno, raskopavanje se može vršiti i u vremenu iz prethodnog stava, ukoliko je neophodno da se otklone kvarovi na instalacijama, objektima i uređajima.

Član 107

Novoizgrađene i rekonstruisane ulice i trgovi ne mogu se raskopavati za vreme od pet godina po završetku izgradnje ili rekonstrukcije, osim u slučajevima iz člana 106. stav 2. ove Odluke, kao i u slučaju priključenja novoizgrađenih objekata na instalacionu mrežu.

Član 108

Popravku, rekonstrukciju, modernizaciju i izvođenje drugih radova na održavanju ulica i saobraćajnica i postavljanje horizontalne i vertikalne saobraćajnice vrši JP "Direkcija za izgradnju Bora" u skladu sa godišnjim programom.

2. Zauzeće javne površine

Član 109

Pod zauzećem javne površine, u smislu ove odluke, smatra se privremeno korišćenje javne površine za skladiranje građevinskog, ogrevnog i drugog materijala, postavljanje rashladnih uređaja za prodaju napitaka, industrijskog sladoleda i kremova, aparata za kokice i druge pečenjarske proizvode, pulta, za izlaganje i prodaju knjiga, časopisa i drugih publikacija, pulta za izlaganje i prodaju kaseta CD-a i sl., pulta za izlaganje i prodaju ukrasnih predmeta, i izložbenog pulta.

Zauzeće javne površine iz prethodnog stava može iznositi najviše 2 m2.

Lokacije za zauzeće javne površine izradiće Opštinska uprava Bor - organ nadležan za poslove urbanizma, osim lokacija za postavljanje rashladnih uređaja za prodaju napitaka, industrijskog sladoleda i kremova koji se postavljaju uz objekat na javnoj površini, u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 110

Zauzeće javne površine može se odobriti samo ukoliko ne ometa normalan saobraćaj pešaka.

Odobrenje za zauzeće javne površine izdaje Opštinska uprava Bor.

Zahtev za zauzeće javne površine sadrži: podatke o nameni, mestu, površini i vremenu trajanja zauzeća javne površine.

Član 111

U odobrenju za zauzeće javne površine, određuje se mesto, vreme trajanja zauzeća i iznos naknade za zauzeće.

Odobrenje se izdaje po priloženom dokazu o uplaćenoj komunalnoj taksi.

Član 112

Odobrenje za skladiranje građevinskog materijala daje se licu kome je izdata građevinska dozvola, ukoliko na građevinskoj parceli na kojoj se izvode radovi, nema mesta za njegovo skladiranje, što utvrđuje službeno lice koje vodi postupak za izdavanje odobrenja izlaskom na lice mesta.

Rok važenja odobrenja iz prethodnog stava ne može biti duži od 30 dana od dana izdavanja.

Zauzeće javne površine radi skladiranja građevinskog materijala može se vršiti samo u vremenu od 15. marta do 15. oktobra tekuće godine.

Član 113

Skladiranje ogrevnog materijala za tekuće potrebe domaćinstva može se izvršiti i bez odobrenja za skladiranje, ukoliko se ogrevni materijal ukloni u toku istog dana.

Po uklanjanju ogrevnog materijala, prostor se mora očistiti i po potrebi oprati.

Član 114

Odobrenje za postavljanje rashladnih uređaja za prodaju napitaka, industrijskog sladoleda i kremova, aparata za kokice i druge pečenjarske proizvode, pulta za izlaganje i prodaju knjiga, časopisa i drugih publikacija, pulta za izlaganje i prodaju kaseta CD-a i sl., pulta za izlaganje i prodaju ukrasnih predmet, i izložbenog pulta, izdaje se pravnom licu, odnosno preduzetniku koji je registrovan za obavljanje te delatnosti, a po prethodno priloženom dokazu o uplaćenoj lokalnoj komunalnoj taksi prema posebnoj odluci.

Uz zahtev se podnosi skica sa lokacijom, oblikom i dimenzijama objekta.

Član 115

Bilbord i druga reklamna oznaka (u daljem tekstu: reklamna oznaka), su objekti prezentovanja i reklamiranja.

Reklamna oznaka u smislu stava 1. ovog člana, je reklamni natpis na fasadi zgrade, transparent postavljen između zgrada, na zgradi ili posebno postavljanim stubovima.

Reklamna oznaka ne može se postaviti na javnoj površini koja je obuhvaćena režimom zaštite graditeljskog nasleđa u Boru.

Član 115a

Rešenje sa urbanističko-tehničkim uslovima o određivanju lokacije za postavljanje bilbordova donosi Izvršni odbor Skupštine opštine Bor, na predlog Opštinske uprave Bor - organa nadležnog za poslove urbanizma.

Rešenje iz stava 1. ovog člana doneće se u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 115b

Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja za postavljanje reklamne oznake, dužan je da priloži:

1. Dokaz da je vlasnik objekta, odnosno da ima pravo korišćenja poslovnog prostora ili njegovog dela na koji se postavlja reklamna oznaka;

2. Saglasnost vlasnika objekta, odnosno skupštine zgrada na kojoj se postavlja reklamna oznaka;

3. Nacrt javne površine sa tehničkim opisom i dizajnom reklamne oznake; i

4. Skicu sa lokacijom, oblikom i dimenzijom objekta, i opis primenjenog materijala statički proračun sigurnosti i proračun, i šemu instalacija, ako zahtev podnosi za postavljanje bilborda i druge svetleće reklamne oznake.

Član 116

Na javnoj površini zabranjuje se ostavljanje havarisanih motornih vozila, kamp kućica, poljoprivrednih mašina sa priključnim poljoprivrednim oruđem, skladiranje kartonskih kutija, stare hartije i drugog otpadnog materijala, kao i razvlačenje gvožđa i izvođenje drugih sličnih radova.

Na trotoarima je zabranjeno parkiranje, osim u slučajevima kada je to posebno odobreno od strane nadležnog organa Opštinske uprave.

Član 117

Održavanje javne rasvete na teritoriji opštine Bor, poverava se ugovorom koji se, zaključuje sa preduzećem koje vrši distribuciju električne energije na teritoriji Opštine, neposrednom pogodbom.

Ugovorom koji opština Bor zaključuje sa preduzećem za distribuciju električne energije, regulišu se način i uslovi za obavljanje komunalne delatnosti, održavanje javne rasvete i međusobna prava ugovornih strana.

Član 118

U cilju zaštite objekata javne rasvete, zabranjeno je:

- neovlašćeno penjanje na stubove elektro vodova,

- ugradnja svetiljki ili drugog elektro materijala nepoznatog ili neproverenog porekla,

- namerno razbijanje ili drugo oštećenje objekata javne rasvete i drugih elektro energetskih postrojenja i opreme,

- sadnja visokorastućeg drveća ispod objekata javne rasvete,

- pisanje po stubovima, lepljenje plakata, oglasa i reklama na objektima javne rasvete,

- preduzimanje drugih aktivnosti koje mogu onemogućiti, otežati ili na drugi način negativno uticati na funkcionisanje javne rasvete.

VII - ODRŽAVANJE I UREĐENJE DEPONIJA

Član 119

Održavanje deponija je opremanje deponija za bezbedno odlaganje, obradu, neutralisanje i uništavanje komunalnog otpada, otpada opasnih materija u gradu i naseljima, kao i elekcije i prerada sekundarnih sirovina iz otpada na deponijama.

Član 120

Mesto za deponovanje smeća i ostalog komunalnog otpada, mora biti: van naselja i dovoljno udaljeno od naselja, javnih puteva, vodozahvata, vodotoka, nepokretnih kulturnih dobara sa povoljnom ražom vetrova u odnosu na naselje, puteve, vodozahvate i druga dobra, sa uređenim pristupnim putem, određenom lokacijom, obezbeđenom vodom, strujom, rampom i dugim sadržajima, u skladu sa propisanim pravilima.

Do obezbeđenja napred navedenih uslova, za deponovanje smeća i ostalog komunalnog otpada, može se koristiti i mesto koje ispunjava minimum tih uslova, ali samo privremeno, u skladu sa posebnim propisima.

Mesto za deponovanje smeća u naseljima van grada regulisaće se posebnom odlukom Skupštine opštine Bor, uz saglasnost mesnih zajednica, koje mora da bude locirano dalje od naselja, vodotoka, glavnih saobraćajnica i objekata za snabdevanje vodom za piće.

Član 121

Za izgradnju deponija po odredbama člana 120. stav 1. ove odluke, mogu se koristiti sredstva obezbeđena po osnovu naknade za iznošenje smeća poreza na fond zarada, korišćenja i uređenja građevinskog zemljišta i druga sredstva.

Član 122

JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik kome je poverena delatnost održavanja deponija na mestu na kome se vrši deponovanje smeća i ostalog komunalnog otpada, dužno je da:

- deponovanje vrši bez rasipanja i rasturanja van mesta predviđenog za deponovanje, i

- deponovanje vrši uz redovno održavanje deponije, što podrazumeva sabijanje, ravnanje i povremeno pokrivanje smeća i dragog komunalnog otpada zemljom.

Član 123

Na izgrađenoj deponiji ili određenom mestu za deponovanje smeća i ostalog komunalnog otpada, zabranjeno je:

- deponovanje materijala eksplozivnog karaktera, otpada sa biološkim i hemijskim štetnim primesama,

- odvajanje korisnog materijala od strane neovlašćenih lica, i

- pristup ostalim licima, osim radnika JKP, drugog preduzeća ili preduzetnika.

Član 124

Zabranjeno je:

- izbacivanje i deponovanje smeća i drugog komunalnog otpada van za to određenog mesta,

- držanje posuda za smeće i drugog komunalnog otpada iz individualnih komunalnih objekata na javnim površinama,

- izbacivanje otpada iz objekata u korpe za otpatke na javnim površinama.

VIII - VRŠENJE DIMNIČARSKIH USLUGA

Član 125

Pod dimničarskim uslugama podrazumeva se pregled i čišćenje dimnjaka i ostalih dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja, kao i kontrola ispravnosti ovih objekata i uređaja.

Član 126

Dimničarske usluge može da obavlja JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik.

Poveravanje vršenja dimničarskih usluga vrši se ugovorom, po posebnoj odluci Skupštine opštine Bor.

Član 127

Kao obavezne dimničarske usluge, utvrđuju se:

- čišćenje dimnjaka,

- paljenje dimnjaka,

- vađenje gara,

- redovna kontrola dimnjaka.

Obavezne dimničarske usluge vrše se najmanje jedanput u tri meseca, a u zimskom periodu najmanje jednom mesečno.

Ostale dimničarske usluge obavljaju se po zahtevu korisnika.

Član 128

Cenu dimničarskih usluga i način plaćanja utvrđuje JKP, drugo preduzeće ili preduzetnik kome je povereno obavljanje ove delatnosti, uz saglasnost Predsednika opštine.

Član 129

Korisnik objekta je dužan:

- da u slučaju potrebe pozove ovlašćenog vršioca dimničarskih usluga,

- da gar, čađ i sl., deponuje u posudi za otpatke.

Član 130

Zabranjeno je neovlašćeno vršenje dimničarskih usluga.

VIII - ISTICANJE FIRMI I REKLAMA

Član 131

Naziv firme se, po pravilu, treba postaviti na čeonoj strani objekta ili poslovne prostorije.

Član 132

Po posebnom odobrenju nadležnog organa Opštinske uprave Bor, postavljaju se svetleće i druge reklame na objektu ili van njega, pri čemu organ mora uzeti u obzir da se iste mogu postaviti da ne ometaju rad bolnica, škola i sličnih objekata.

Član 133

Reklame se ne mogu postavljati na javnim zelenim i ostalim javnim površinama bez saglasnosti JKP, drugog preduzeća ili preduzetnika kome je povereno održavanje i uređenje javnih površina i bez odobrenja nadležnog organa Opštinske uprave.

Član 134

Reklame se ne mogu postavljati na javnim površinama, ako:

- znatno oštećuju ili onemogućavaju korišćenje tih površina,

- znatno ugrožavaju saobraćaj i ruže izgled okoline ili naselja.

Član 135

Reklamiranje putem plakata može se vršiti samo na oglasnim tablama.

Izuzetno od odredaba stava ovog člana, nalepljivanje plakata dozvoljeno je i van oglasnih tabli u slučaju sprovođenja izborne kampanje, uz obavezu uklanjanja plakata od strane vlasnika, odnosno korisnika u roku određenom rešenjem Komunalne inspekcije, pod pretnjom prinudnog izvršenja.

IX - ODRŽAVANJE MINIMUMA IZGLEDA IZLOGA I FASADA

Član 136

Izlozi poslovnih prostorija prema ulici moraju biti uredno održavani (prani, čišćeni i aranžirani).

Član 137

U izlozima moraju biti izloženi čisti i neoštećeni proizvodi, sa jendoobrazno istaknutim cenama na svim artiklima.

U izlozima se mogu naći i reklame za pojedine proizvode ili reklame proizvođača, poslovnih prijatelja i sl.

Član 138

U slučaju adaptacije, rekonstrukcije izloga, popisa i sl., izlozi moraju biti na ogovarajući način zaštićeni od pogleda prolaznika.

Član 139

Na spoljnjem delu zgrade prema ulici, vlasnici objekata su obavezni da istaknu kućni broj.

Spoljni delovi zgrade (fasade, balkoni, vrata, prozori i dr.), moraju se održavati u čistom i ispravnom stanju.

O čistoći i ispravnosti spoljnih delova zgrada, staraju se vlasnici, odnosno korisnici stambenih zgrada, stanova i poslovnih prostorija.

Ukoliko vlasnici, odnosno korisnici ne održavaju u čistom i ispravnom stanju spoljne delove zgrada, komunalni inspektor će rešenjem naložiti da se očiste i urede spoljni delovi zgrade o trošku njenog vlasnika, odnosno korisnika, preko trećeg lica.

Član 140

Zabranjeno je:

- oštećenje ili skidanje kućnih brojeva i naziva ulica;

- šaranje, prljanje i lepljenje plakata, oglasa i sl., bez saglasnosti vlasnika, odnosno korisnika,

- bacanje sitnih i krupnih otpadaka, kao i prašine prema ulicama, susednim zgradama ili dvorištima, i

- pranje tepiha, ispuštanje vode ili bilo koje druge tečnosti na trotoare, ulice i ostale javne površine.

IXa - OBJEDINJENA OBRADA I NAPLATA KOMUNALNIH USLUGA

Član 140a

Javno preduzeće za stambene usluge "Bor" iz Bora, obavlja obradu i naplatu komunalnih usluga u skladu sa posebnim ugovorima koje zaključi sa JKP, odnosno drugim preduzećima, kao davaocima komunalnih usluga.

X - NADZOR

Član 141

Nadzor na sprovođenju ove odluke i kontrolu zakonitosti rada vrši Opštinska uprava Bor.

Član 142

Prilikom sprovođenja nadzora i kontrola, Opštinska uprava Bor, ovlašćena je da:

- kontroliše usklađenost opštih akata i kolektivnih ugovora JKP, drugih preduzeća koja obavljaju komunalnu delatnost, sa Zakonom, osnivačkim aktom, ovom odlukom i drugim propisima opštine;

- kontroliše da li je preduzeće koje obavlja komunalne delatnosti organizaciono i kadrovski osposobljeno da obavlja komunalne delatnosti;

- prati i kontroliše izvršenje ugovora o poveravanju obavljanja komunalnih delatnosti;

- kontroliše sprovođenje utvrđenog reda prvenstva u snabdevanju komunalnim proizvodima i pružanju komunalnih usluga, sprovođenje utvrđenog minimuma procesa rada za vreme štrajka;

- obavlja i druge poslove nadzora i kontrole predviđene ovom odlukom.

Ako prilikom sprovođenja nadzora i kontrole utvrdi određenu nepravilnost, Opštinska uprava Bor doneće rešenje kojim nalaže njeno otklanjanje i odredi rok u kome se to mora učiniti.

Član 143

Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke i drugih propisa opštine iz komunalne delatnosti vrši Opštinska komunalna inspekcija i Opštinska inspekcija za zaštitu životne sredine.

Ako prilikom sprovođenja inspekcijskog nadzora, nadležna inspekcija utvrdi određenu nepravilnost, doneće rešenje kojim nalaže njeno otklanjanje i odrediti rok u kome se to mora učiniti.

Član 144

Pored ovlašćenja utvrđenim zakonom, opštinske inspekcije su ovlašćene da:

- donesu nalog o isključenju u slučaju priključivanja na komunalni objekat protivno Zakonu i propisima opštine;

- preduzimaju druge mere predviđene propisima opštine.

XI - NAČIN RADA OPŠTINSKIH INSPEKCIJA

Član 145

Inspektor pri vršenju službe dokazuje svojstvo inspekcijskom legitimacijom ili posebnim uverenjem koje izdaje starešina organa.

Član 146

U vršenju inspekcijskog nadzora, inspektor je ovlašćen da:

- kontroliše stanje komunalnih objekata,

- kontroliše da li se komunalne usluge pružaju u skladu sa propisima,

- naredi uklanjanje stvari i drugih predmeta sa javnih površina, ako su oni tu ostavljeni protivnom propisima Opštine (slupani automobili, stare stvari, građevinski materijal, ogrevno drvo i sl.),

- naredi izvršenje određenih obaveza i preduzme mere za otklanjanje nedostataka,

- izriče i naplaćuje novčane kazne iz svoje nadležnosti u skladu sa propisima opštine,

- preduzima druge mere utvrđene Zakonom i propisima opštine.

Član 147

U postupku izvršenja poslova iz svoje nadležnosti inspektor, u zavisnosti od prirode posla, sarađuje sa građanima, MZ i drugim subjektima.

Član 148

Preduzeća, ustanove i druge organizacije, odnosno građani su dužni da inspektoru omoguće nesmetano vršenje pregleda i stave na uvid potrebna dokumenta, i da u roku koji inspektor odredi dostave potrebne podatke.

U postupku vršenja inspekcijskog nadzora, inspektor je ovlašćen da saslušava i uzima izjave od odgovornih i zainteresovanih lica, svedoka, a u skladu sa posebnim propisima može koristiti i usluge stručnih organizacija.

Inspektor je dužan da uzme u postupak prijave građana, preduzeća i drugih subjekata u vezi sa poslovima iz svoje nadležnosti, i da o rezultatima postupka obavesti podnosioca prijave.

Član 149

O svakom izvršenom pregledu i radnjama, inspektor obavezno sastavlja zapisnik, koji sadrži nalaz stanja i predložene, odnosno naložene mere, sa rokom u kojem se moraju izvršiti.

Zapisnik se obavezno dostavlja subjektu nad čijim je poslovanjem, odnosno postupanjem izvršen uvid.

Subjekat iz stava 2. ovog člana, obavezno obaveštava inspektora o preduzetim merama naloženim u zapisniku.

Nakon isteka roka za izvršenje naloženih mera, inspektor vrši kontrolni pregled.

Član 150

Kad inspektor utvrdi da je povredom propisa učinjen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo, dužan je da bez odlaganja podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, odnosno podnese prijavu za privredni prestup, tj. krivično delo.

Član 151

Kada inspektor u postupku vršenja službene dužnosti utvrdi povredu propisa čiju primenu kontroliše drugi organ, odnosno inspekcija, dužan je da o tome odmah obavesti nadležni organ, odnosno inspekciju.

Član 152

Po žalbi na rešenje inspekcije odlučuje Opštinsko veće.

Član 153

Inspektor je dužan da najmanje dva puta godišnje podnese izveštaj o svom radu i pojavama u oblastima u kojima je vršio nadzor, preduzetim merama i rezultatima tih mera Predsedniku opštine i Skupštini opštine.

XI - KAZNENE ODREDBE

Član 154*

Novčanom kaznom od 5.000 do 500.000 dinara, kazniće se za prekršaj javno komunalno preduzeće, ako:

- postupi suprotno odredbama člana 7. stav 1. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 9, 10,. 11, stav 1. alineja 1, 3, 4, 5. i 6. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 14. i 16. ove odluke,

- ne postupi po nalogu inspektora iz člana 16. stav 4. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 17. stava 2, člana 19. stava 2. i 3. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 26, 29. i 30. i člana 34. stav 2. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 38. stav 1. alineja 1, 2, 3, 5. i 6. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 42. stav 1. i 2. i člana 43. i 47. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 48, 49. i 56. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 62, 65, 67. stava 2., člana 68, 69, 70, 76. stava 5., člana 77. stava 4. i člana 79. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 83, 84, 88. i 91. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 122, 123. i 124. ove odluke,

- ne postupi po nalogu ili rešenju iz člana 142. stava 2., člana 143. stava 2., člana 148. stava 1., člana 149. stava 3. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u javnom komunalnom preduzeću novčanom kaznom u iznosu od 250 do 25.000 dinara.

Član 155*

Novčanom kaznom od 5.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzeće kome je povereno vršenje komunalne delatnosti, ako:

- postupi suprotno odredbama člana 62, 65, i 67. stava 2., člana 70, 76. stava 5. i člana 77. stav 4. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 83, 84, 86 i 87. stava 1., alineje 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12. i 13. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 88. i 91. stava 1. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 122, 123. i 124. ove odluke,

- ne postupi po nalogu ili rešenju iz člana 142. stava 2., člana 143. stava 2., člana 148. stava 1., člana 149. stava 3. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u preduzeću novčanom kaznom u iznosu od 250 do 25.000 dinara.

Iz stava 1. ovog člana, kazniće se i preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 2.500 do 250.000 dinara.

Član 156*

Novčanom kaznom od 5.000 do 500.000 dinara, kazniće se za prekršaj pravno lice, ako:

- postupi suprotno odredbama člana 12, 13, 16. stava 1., člana 18. stava 1, člana 20. stava 1, člana 26. i 27. stava 1. alineja 1. i 3. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 39, 41. stava 4, člana 44, 45, 50, 52. stava 1. i člana 53. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 60, 63, 64, člana 67. stava 3., člana 68, 69, 71, 72, 73, 75, 76, stava 1, 2, 3. i 4, i člana 78. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 83, 86, stava 1., člana 87, 91, 94, 95, 96, 97, 98, 99. i 101. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 110, 112, 116. i 118. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 131, 132, 133, 134. i 135. ove odluke,

- postupi suprotno odredbama člana 136, 139. i 140. ove odluke,

- ne postupi po nalogu i rešenju iz člana 142. stava 2. i člana 143. stava 2. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u preduzeću novčanom kaznom u iznosu od 250 do 25.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 2.500 do 250.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i fizičko lice novčanom kaznom u iznosu od 250 do 25.000 dinara.

Član 157*

Za prekršaje predviđene ovom odlukom, inspektori iz člana 143. ove odluke, mogu naplatiti novčanu kaznu na licu mesta za svaki prekršaj posebno, i to za odgovorno lice u pravnom licu i fizičko lice u iznosu od 1.000 dinara, a za pravna lica i preduzetnike u iznosu od 5.000 dinara.

XIII - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 158

Obavljanje komunalnih delatnosti koje nisu propisane ovom odlukom, regulisano je posebnim odlukama Skupštine opštine.

Član 159

Do poveravanja obavljanja komunalnih delatnosti po odredbama Odluke o uslovima i načinu poveravanja obavljanja komunalnih delatnosti, komunalne delatnosti, obavljaće JKP ili druga preduzeća osnovana za obavljanje tih delatnosti.

Član 160

Poslove predsednika Opštine i poslove Opštinskog veća iz ove odluke, do izbora predsednika Opštine i Opštinskog veća, obavljaće Izvršni odbor Skupštine opštine Bor.

Član 161

Danom stupanja na snagu ove odluke, prestaju da važe:

1. Odluka o izgradnji, korišćenju, upravljanju i održavanju vodovodnih i kanalizacionih objekata na teritoriji opštine Bor ("Sl. list opština", br. 18/93, 3/94, 4/96 i 7/99);

2. Odluka o održavanju čistoće u naseljima na teritoriji opštine Bor ("Sl. list opština", br. 10/93, 3/94, 4/96 i 7/99);

3. Odluka o održavanju javnih objekata i uređaja i zaštiti javnog zelenila na teritoriji opštine Bor ("Sl. list opština", br. 10/93, 3/94, 4/96 i 7/99).

Član 162

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sl. listu opština".

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju odeljaka kako je objavljeno u "Sl. listu opština: Boljevac, Bor, Zaječar, Kladovo, Knjaževac, Majdanpek, Negotin i Sokobanja", br. 13/2002.
* Novčane kazne za prekršaje određene ovom odlukom izmenjene su Odlukom o izmenama odluka kojima su određene novčane kazne za prekršaje ("Sl. list opština: Boljevac, Bor, Zaječar, Kladovo, Knjaževac, Majdanpek, Negotin i Sokobanja", br. 15/2005).