ODLUKA
O USLOVIMA I NAČINU DAVANJA U ZAKUP POSLOVNOG PROSTORA U JAVNOJ SVOJINI GRADA KIKINDE

("Sl. list grada Kikinde", br. 9/2019 i 4/2022)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom utvrđuje se način, uslovi i postupak davanja u zakup poslovnog prostora, (u daljem tekstu: poslovni prostor), koji je u javnoj svojini Grada Kikinde, kao i druga pitanja u vezi sa poslovnim prostorom.

Član 2

Poslovnim prostorom, bez obzira da li se nalazi u stambeno, stambeno - poslovnoj ili poslovnoj zgradi, u smislu ove Odluke, smatra se jedna ili više prostorija namenjenih vršenju poslovnih delatnosti, odnosno skladištenju robe (magacin), koje po pravilu čine građevinsku celinu i imaju poseban ulaz.

U zakup se može davati i poslovni prostor koji ne ispunjava osnovne uslove za korišćenje kao poslovni prostor (neuslovni poslovni prostor).

II POSTUPAK I USLOVI DAVANJA U ZAKUP POSLOVNOG PROSTORA

Član 3

Poslovni prostor daje se u zakup:

1. javnim nadmetanjem,

2. prikupljanjem ponuda javnim oglašavanjem.

Rešenje o načinu davanja u zakup poslovnog prostora donosi gradonačelnik grada Kikinde (u daljem tekstu: gradonačelnik).

Postupak davanja u zakup poslovnog prostora sprovodi Komisija za poslovni prostor koju imenuje gradonačelnik (u daljem tekstu: Komisija).

Komisija se imenuje na period od četiri (4) godine.

Komisija se sastoji od predsednika i četiri (4) člana.

Komisija je prvostepeni organ u postupku dodele poslovnog prostora u zakup.

Za rešavanje o žalbi na Odluku Komisije nadležno je Gradsko veće grada Kikinde (u daljem tekstu: Gradsko veće), kao drugostepeni organ.

Stručno - administrativne poslove za Komisiju obavlja Javno preduzeće za komunalnu infrastrukturu i usluge "Kikinda".

Član 4

Oglas o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda javnim oglašavanjem raspisuje Komisija za poslovni prostor, u roku od 15 dana od dana kada su se za to stekli uslovi (istekom roka ugovora o zakupu, ispražnjenjem poslovnog prostora, završetkom izgradnje ili adaptacije i sl.).

Oglas se objavljuje u lokalnim novinama, a po potrebi i u dnevnoj štampi.

Javno nadmetanje će se održati najranije osmog (8) dana od dana objavljivanja oglasa.

Član 5

Oglas iz člana 4 Odluke koji se objavljuje u sredstvima javnog informisanja, obavezno sadrži:

- naziv organa i korisnika nepokretnosti koja se daje u zakup u javnoj svojini (naziv zakupodavca);

- bliže podatke o načinu davanja u zakup nepokretnosti u javnoj svojini (javno nadmetanje ili prikupljanje pismenih ponuda);

- opis nepokretnosti u javnoj svojini koja se daje u zakup;

- uslove pod kojima se nepokretnost u javnoj svojini daje u zakup (rok trajanja zakupa i dr.);

- obaveze zakupca u vezi sa korišćenjem nepokretnosti za određenu svrhu i namenu;

- za neuslovni poslovni prostor naznaku da li će isti o svom trošku dovesti u funkcionalno stanje zakupodavac ili zakupac;

- vreme i mesto održavanja javnog nadmetanja, odnosno javnog otvaranja prispelih ponuda;

- način, mesto i vreme za dostavljanje prijava za učešće u postupku javnog nadmetanja, odnosno pismenih ponuda za učešće u postupku prikupljanja pismenih ponuda;

- početnu, odnosno najnižu visinu zakupnine po kojoj se nepokretnost u javnoj svojini može dati u zakup;

- visinu i način polaganja depozita- jemstva i troškova licitacije;

- rok za povraćaj depozita učesnicima koji nisu uspeli na javnom nadmetanju, odnosno u postupku prikupljanja pismenih ponuda;

- naznaku da se u prijavi, odnosno ponudi iz stava 3. ovog člana obavezno navodi broj računa na koji će se izvršiti povraćaj depozita;

- datum i vreme razgledanja nepokretnosti koja se daje u zakup.

- napomenu da je zakupac dužan da pre zaključenja ugovora o zakupu, na ime obezbeđenja ugovornih obaveza, uplati trostruki iznos izlicitirane zakupnine.

Prijava, odnosno ponuda koja se dostavlja obavezno sadrži: dokaz o uplati depozita, iznos zakupnine koja se nudi, za fizička lica: ime i prezime, adresu, broj lične karte, jedinstveni matični broj građana, za preduzetnike: ime i prezime preduzetnika, adresu, broj lične karte, jedinstveni broj građana, naziv radnje, matični broj, za pravna lica: naziv i sedište, kopiju rešenja o upisu pravnog lica u registar kod nadležnog organa, kao i punomoćje za lice koje zastupa podnosioca prijave.

Podnosioci neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno ponude ne mogu učestvovati u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, a nepotpune ili neblagovremene prijave, odnosno ponude se odbacuju

Član 6

Pravo učešća po oglasu imaju sva pravna i fizička lica, izuzev:

- lica koja su u nekom od prethodnih postupaka ponudila, odnosno izlicitirala najviši iznos zakupnine, a potom odustala od zaključenja ugovora o zakupu, u roku od godinu dana od dana odustanka od zaključenja ugovora,

- lica koja nisu izmirila dugovanja po osnovu zakupa, odnosno korišćenja poslovnog prostora, i

- lica koja su otkazala ugovor o zakupu poslovnog prostora koji je predmet Oglasa, u roku od godinu dana od dana otkaza ugovora o zakupu tog poslovnog prostora.

1. Javno nadmetanje

Član 7

Oglas o javnom nadmetanju sadrži sve podatke navedene u članu 5 ove Odluke koje se odnose na raspisivanje oglasa, uslove oglasa, kao i sadržinu prijave kojim se reguliše postupak javnog nadmetanja.

Član 8

Na javnom nadmetanju može da učestvuje domaće i strano pravno i fizičko lice pod uslovom:

- da je registrovano za obavljanje odgovarajuće delatnosti kod nadležnog državnog organa;

- da protiv njega nije pokrenut postupak prinudnog poravnanja, stečaja ili likvidacije, odnosno da nije prestalo sa radom na osnovu sudske ili druge odluke sa obavezujućom snagom;

- da nije u poslednje tri godine kažnjavano za privredni prestup ili prekršaj u vezi sa svojim poslovanjem, odnosno da mu u tom roku nije izrečena pravosnažna sudska ili upravna mera zabrane obavljanja delatnosti;

- da je izmirilo dospele poreze, doprinose i druge javne dažbine koje se odnose na delatnost koju obavlja;

- da je priložilo urednu punomoć za zastupanje;

- da je priložilo dokaz o uplati oglasom predviđenog iznosa depozita; i

- da je priložilo potvrdu o izmirenim obavezama po osnovu ugovora o zakupu poslovnog prostora - ukoliko ima status zakupca.

Komisija, po potrebi može da odredi i dodatne uslove koje učesnik javnog nadmetanja treba da ispuni.

Na javnom nadmetanju može da učestvuje i fizičko lice koje nema registrovanu delatnost, pod uslovom da se registruje za obavljanje odgovarajuće delatnosti do dana zaključenja ugovora o zakupu poslovnih prostorija.

Član 9

Prijava na oglas za javno nadmetanje treba da sadrži:

- sve podatke o podnosiocu prijave (tačan naziv preduzeća, odnosno radnje, njegovo sedište, odnosno adresu stanovanja imaoca radnje, ime ovlašćenog lica za zastupanje i sl.);

- naznaka za koji poslovni prostor se prijava podnosi ukoliko se oglas odnosi na zakup više poslovnih prostora;

- delatnost koja će se obavljati;

- izjava da će se poslovni prostor preuzeti u viđenom stanju; i

- ukoliko je predmet oglasa neuslovni poslovni prostor, izjavu podnosioca prijave da će o svom trošku, a u skladu sa urbanističko - tehničkim uslovima, izvršiti investicione radove, radi dovođenja poslovnog prostora u funkcionalno stanje.

Učesnik javnog nadmetanja uz prijavu dostavlja i dokaze o ispunjenosti uslova iz člana 8. ove Odluke.

Član 10

U javnom nadmetanju ne mogu učestvovati predsednik, članovi Komisije i članovi njihovog porodičnog domaćinstva.

Član 11

Javno nadmetanje će se održati i kada mu pristupi bar jedan učesnik, pod uslovom da prihvati početni iznos zakupnine.

Član 12

Ukoliko javnom nadmetanju ne pristupi ni jedan učesnik ili javno nadmetanje ne uspe, postupak će se ponoviti u roku od 15 dana.

Član 13

Javno nadmetanje otvara predsednik Komisije i utvrđuje koji učesnici oglasa ispunjavaju uslove za učestvovanje na javnom nadmetanju, ko je od učesnika prisutan, da li ima urednu punomoć za zastupanje i da li je priložen dokaz o uplaćenom depozitu.

O javnom nadmetanju vodi se zapisnik koji potpisuju predsednik i članovi Komisije.

Član 14

Kad predsednik Komisije objavi koji učesnici ispunjavaju uslove iz člana 9. ove Odluke pristupa se javnom nadmetanju, tako što učesnici daju svoje ponude, koje moraju biti veće od početnog iznosa zakupnine za 10 % (prvi put).

Učesnik javnog nadmetanja dužan je da javno i glasno kaže koji iznos nudi i u ime kojeg ponuđača.

Predsednik Komisije pita tri puta da li neko daje više od najvećeg prethodno ponuđenog iznosa i posle trećeg poziva objavljuje najveći iznos koji je ponuđen i ime ponuđača.

Član 15

Komisija donosi odluku o najpovoljnijem ponuđaču i usmeno je objavljuje nakon završetka javnog nadmetanja.

Svaki od učesnika javnog nadmetanja ima pravo da nakon objavljivanja odluke podnese žalbu Gradskom veću na Odluku Komisije u roku od osam (8) dana.

Odluka Gradskog veća po žalbi je konačna i dostavlja se svakom učesniku javnog nadmetanja.

Član 16

Ako postupak javnog nadmetanje ne uspe ni posle dva puta, početna visina zakupnine po kojoj se poslovni prostor daje u zakup umanjiće se na 80% od početne visine zakupnine.

U slučaju kada se poslovni prostor u ponovljenom postupku javnog oglašavanja sa umanjenom početnom visinom zakupnine, na način i pod uslovima iz stava 1. ovog člana, ne izda u zakup, visina zakupnine se umanjuje na 60% od početne visine zakupnine, po kojoj ceni će se nastaviti sa javnim oglašavanjem.

Član 17

Postupak javnog nadmetanja sprovešće se najkasnije trideset (30) dana pre isteka ugovorenog roka zakupa ukoliko je reč o poslovnom prostoru koji se nalazi u zakupu.

Zakupac poslovnog prostora, za koji se sprovodi postupak javnog nadmetanja ima pravo prvenstva, ako prihvati najvišu ponuđenu cenu zakupnine.

Ako zakupac ne učestvuje u postupku, odnosno ne prihvati najvišu ponuđenu cenu zakupnine ili odbije da se izjasni, smatraće se da je odustao od daljeg zakupa, a pravo na zaključenje ugovora o zakupu ima najpovoljniji ponuđač.

Zakupac koji je odustao od daljeg zakupa dužan je da poslovni prostor oslobodi od lica i stvari i preda ga zakupodavcu u roku od 15 dana od dana održavanja javnog nadmetanja. U slučaju da zakupac ne napusti poslovni prostor u navedenom roku za sve vreme korišćenja istog dužan je da plati zakupninu u desetostrukom iznosu od ugovorene zakupnine.

Ako zakupodavac u roku od trideset (30) dana od dana zaključenja ugovora o zakupu ne može najpovoljnijem ponuđaču da preda u posed poslovni prostor slobodan od lica i stvari, dužan je da vrati novčani iznos koji mu je najpovoljniji ponuđač uplatio.

2. Prikupljanje ponuda javnim oglašavanjem

Član 18

Na postupak prikupljanja ponuda javnim oglašavanjem primenjuju se sve odredbe ove Odluke koje se odnose na raspisivanje oglasa, uslove oglasa, kao i sadržinu prijave kojim se reguliše postupak javnog nadmetanja regulisane u članu 5 ove Odluke.

Član 19

Ponude se podnose u zatvorenoj koverti Komisiji sa naznakom: "Oglas za zakup poslovnog prostora" i na istu se stavlja datum i čas prijema.

Ponuđen iznos zakupnine mora biti izražen u dinarskom iznosu koji može biti isti, ili veći od početnog iznosa navedenog u javnom oglasu.

Neblagovremene i neuredne ponude neće se razmatrati.

Ponuda će se smatrati neblagovremenom u slučaju da je podneta po isteku roka označenog u javnom oglasu za podnošenje ponuda.

Neurednom se smatra ponuda koja je podneta u otvorenoj koverti, ili kod koje nije naznačeno: "Oglas za zakup poslovnog prostora", odnosno koja ne sadrži sve potrebne podatke i uredna dokumenta iz člana 8. ove Odluke, odnosno ponuda kod koje iznos ponuđene zakupnine nije dat u skladu sa stavom 2. ovog člana (izražen je u procentima, ili je niži od početnog iznosa zakupnine i sl.).

Član 20

Komisija pristupa otvaranju ponuda na dan i čas koji je naveden u javnom oglasu, i utvrđuje koliko je ponuda primljeno, da li su uredne i da li su predate u određenom roku.

Otvaranje se sprovodi bez obzira na broj ponuda i o istom Komisija vodi zapisnik koji potpisuju predsednik i članovi Komisije.

Nakon otvaranja ponuda, Komisija utvrđuje napovoljnijeg ponuđača.

Član 21

Ukoliko se u postupku otvaranja ponuda utvrdi da dve ili više ponude sadrže iste ponuđene iznose, ponuđači će biti pismeno obavešteni o tome da je potrebno da u roku od tri (3) dana od momenta prijema obaveštenja, ponude novi veći iznos od prethodno ponuđenog.

Za ponuđača koji ne ponudi novi veći iznos smatraće se da je odustao od ponude.

Nakon otvaranja novopristiglih ponuda Komisija utvrđuje napovoljnijeg ponuđača.

Ukoliko ponuđači iz stava 1. ovog člana u roku od tri dana ne dostave novu ponudu, odnosno ako su ponuđači dostavili novu ponudu sa istovetnom zakupninom, komisija iz člana 3. stav 2. ove Odluke će putem žreba izvršiti izbor najpovoljnijeg ponuđača.

O postupku prikupljanja pisanih ponuda vodi se zapisnik.

3. Rok zakupa

Član 22

Poslovni prostor se izdaje u zakup, po pravilu, na određeno vreme i to na period od pet (5) godina.

Izuzetno, poslovni prostor se može dati u zakup i na duži vremenski period, po posebnoj odluci Gradskog veća u skladu sa ovom odlukom.

Zakupcu kome je istekao rok zakupa, a koji je uredno izvršavao ugovorene obaveze iz ugovora o zakupu poslovnog prostora, može se, na njegov zahtev, produžiti ugovor za isti period i pod istim uslovima.

Zakupcu se može odobriti, na njegov zahtev, mirovanje zakupa u slučaju bolesti, porodiljskog odsustva i sl. a najviše do godinu dana, uz obavezu plaćanja zakupnine i režijskih troškova za period mirovanja.

4. Uslovi za davanje u zakup poslovnog prostora

Član 23

Poslovni prostor izdaje se u viđenom stanju, a troškove adaptacije i privođenja nameni za koji je izdat, snosi zakupac.

Zakupac snosi troškove tekućeg i interventnog održavanja ukoliko je odgovoran za nastanak kvara ili oštećenja, kao i sve troškove koje ima po osnovu korišćenja poslovnog prostora (utrošak električne energije, komunalne usluge, troškove grejanja, troškove telefona i slično).

Zakupac poslovnog prostora koji se nalazi u višeporodičnoj zgradi dužan je da snosi troškove tekućeg i investicionog održavanja zgrade, u skladu sa zakonom i odlukom stambene zajednice zgrade.

Zakupac je dužan da, u roku od 8 (osam) dana od dana zaključenja ugovora o zakupu, zakupodavcu dostavi zaključene ugovore o korišćenju i plaćanju električne energije, komunalnih usluga, grejanja i telefonskih usluga.

Član 24

Zakupodavac može po zahtevu zakupca odobriti izvođenje radova koji imaju karakter investicionog održavanja zakupljenog poslovnog prostora, prema uobičajenim standardima i važećim propisima u oblasti građevinarstva.

Izveštaj o postojećem stanju nepokretnosti, sa opisom, predmerom i predračunom planiranih radova, izrađuje ovlašćeni sudski veštak odgovarajuće struke, odnosno ovlašćena organizacija, sa kojim zakupodavac zaključuje ugovor o poslovnoj saradnji, s tim da troškove izrade ove dokumentacije snosi zakupac.

Odluku o zahtevu zakupca za izvođenje radova iz stava 1 ovog člana donosi Skupština grada.

Član 25

Zakupac je u obavezi da se tokom izvođenja radova odobrenih od strane zakupodavca, u postupku opisanom u stavu 2. ovog člana, pridržava odobrenog opisa, predmera i predračuna, kao i da u slučaju odstupanja od odobrenih radova na investicionom održavanju poslovnog prostora u svakom pojedinačnom slučaju od zakupodavca traži odobrenje za to odstupanje.

Radovi na investicionom održavanju izvršeni suprotno stavu 3. ovog člana, kao i radovi koji prevazilaze uobičajene standarde za tu vrstu radova, neće se priznati zakupcu.

Nakon izvođenja radova uz saglasnost zakupodavca na način i u postupku opisanom u ovom članu, u roku od 30 dana od dana završetka radova iz stava 1. ovog člana, zakupac je u obavezi da zakupodavcu podnese zahtev za priznavanje troškova investicionog održavanja poslovnog prostora, uz koji se kao dokaz dostavljaju računi, s tim da iznos uloženih sredstava mora biti verifikovan od strane ovlašćenog veštaka, odnosno organizacije, koja će proceniti vrednost, kvalitet i standard izvedenih radova i ukupnog stanja nepokretnosti, u odnosu na izveštaj o postojećem stanju, opis, predmer i predračun planiranih radova odobrenih od strane zakupodavca.

Zakupac koji je uz saglasnost zakupodavca u investiciono održavanje u poslovni prostor, u smislu ovog člana, uložio sopstvena sredstva, ima pravo na umanjenje zakupnine u iznosu od najviše 50% od mesečne zakupnine, za period koji odgovara visini uloženih sredstava, bez mogućnosti priznavanja svojinskih prava na poslovnom prostoru po osnovu ulaganja sredstava.

Ukupni iznos umanjenja zakupnine iz st. 4. ovog člana ne može biti veći od ukupnog iznosa sredstava koja je zakupac uložio prilikom investicionog održavanja poslovnog prostora.

Zakupac može biti oslobođen plaćanja zakupnine tokom perioda izvođenja radova koji imaju karakter investicionog održavanja zakupljenog poslovnog prostora za period dok traju radovi, a najduže šest meseci, na osnovu posebno obrazložene odluke nadležnog organa nosioca prava javne svojine.

Odluku o umanjenju visine zakupnine po osnovu ulaganja sopstvenih sredstava zakupca u investiciono održavanje poslovnog prostora, kao i odluku o oslobođanju plaćanja zakupnine tokom perioda izvođenja radova, donosi Skupština grada.

Član 26

Ukoliko je predmet zakupa neuslovni poslovni prostor i ukoliko je oglasom bila predviđena obaveza zakupca da isti dovede u funkcionalno stanje, zakupac je dužan da o svom trošku izvrši potrebne investicone radove (rekonstrukcija, adaptacija, sanacija), radi dovođenja zakupljenog poslovnog prostora u funkcionalno stanje.

Član 27

Po isteku ugovorenog roka zakupa, zakupac nema pravo da bez saglasnosti zakupodavca poslovni prostor vrati u prvobitno stanje i nema pravo da traži naknadu za eventualno povećanu vrednost poslovnog prostora do koje je došlo usled investicije zakupca.

Član 28

Zakupac nema pravo da poslovni prostor izdaje u podzakup.

Zakupac nema pravo da bez saglasnosti zakupodavca promeni delatnost utvrđenu Ugovorom o zakupu poslovnih prostorija.

III DAVANJE U ZAKUP POSLOVNOG PROSTORA NEPOSREDNOM POGODBOM

Član 29

Poslovni prostor u javnoj svojini Grada može se izuzetno od člana 3. ove odluke, dati u zakup i van postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda u slučajevima:

1) kada zakup traže ambasade stranih država u Republici Srbiji, kao i trgovinska i vojna predstavništva i druge organizacije pri diplomatsko-konzularnim predstavništvima u Republici Srbiji, međunarodne organizacije za pomoć i saradnju sa zemljama Evropske unije, međunarodne humanitarne organizacije u cilju obezbeđenja uslova za smeštaj i rad u Republici Srbiji, kao i domaće humanitarne organizacije, parlamentarne političke stranke, organizacije i udruženja građana iz oblasti zdravstva, kulture, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite, zaštite životne sredine, pod uslovom da taj prostor ne koriste za ostvarivanje prihoda, agencije, direkcije i druge službe i organizacije čiji je osnivač nosilac prava javne svojine, a za koje osnivačkim aktom nije utvrđena obaveza tih nosilaca da im obezbede poslovni prostor za rad;

2) kada zakupac prestane da obavlja svoju delatnost usled teške bolesti, odlaska u penziju ili smrti, a dodelu u zakup traže bračni drug, dete ili roditelj zakupca (članovi porodičnog domaćinstva), pod uslovom da nastavi sa obavljanjem iste delatnosti;

3) kada zakupac - pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice čiji je osnivač ili kada zakupac - pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice, a oba pravna lica imaju istog osnivača, odnosno kada je kod zakupaca - pravnih lica došlo do određenih statusnih promena, pod uslovom da u roku od trideset (30) dana od dana nastupanja statusne promene o tome izvesti zakupodavca;

4) kada zakupac - fizičko lice traži određivanje za zakupca pravno lice čiji je osnivač ili kada osnivač pravnog lica, zbog brisanja istog iz registra nadležnog organa, traži da bude određen za zakupca kao fizičko lice;

5) kada zakupac koji je uredno izmirivao obavezu plaćanja zakupnine, traži produženje ugovora o zakupu zaključenog na određeno vreme, najranije tri meseca, a najkasnije mesec dana pre isteka ugovora o zakupu;

6) kada se poslovna prostorija daje u zakup za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, sajamskih, naučnih i drugih sličnih potreba, a rok zakupa je kraći od 30 dana;

7) kada se poslovna prostorija ne izda u zakup ni posle sprovedenih četiri i više postupaka javnog oglašavanja, ali ne ispod 60% od početne kao najniže cene zakupa za istu, s tim što u tom slučaju rok trajanja zakupa ne može biti duži od tri godine;

8) kada davanje u zakup traži fizičko lice kome je ta poslovna prostorija oduzeta nacionalizacijom, odnosno njegovi naslednici, pod uslovom da je pokrenut postupak za vraćanje oduzete imovine pred nadležnim organom;

9) kada jedan od zakupaca poslovne prostorije traži prestanak zakupodavnog odnosa, a drugi zakupac traži zaključenje ugovora o zakupu, kao jedini zakupac;

10) kada zakupac - pravno lice traži određivanje za zakupca poslovne prostorije drugo pravno lice, pod uslovom da ono izmiri celokupan dug zakupca nastao usled neplaćanja zakupnine i troškova korišćenja zakupljene poslovne prostorije, a ukoliko taj dug nije moguće namiriti na drugi način; i

11) kada je to potrebno radi bolje organizacije i efikasnosti rada nosioca prava javne svojine, odnosno korisnika stvari u javnoj svojini, kao i posebnih službi i organizacija čiji su oni osnivači.

12) kada davanje u zakup poslovnog prostora u javnoj svojini Grada traži udruženje koje ostvaruje saradnju sa ministarstvom nadležnim za poslove odbrane u oblastima od značaja za odbranu ili koje neguje tradicije oslobodilačkih ratova Srbije na osnovu Uredbe o kriterijumima i postupku dodele sredstava za učešće u finansiranju programa rada udruženja građana koji se zasnivaju na aktivnostima od značaja za odbranu ("Službeni glasnik RS", br. 100/08, 3/14 i 37/15).

Član 30

Poslovni prostor u javnoj svojini Grada može se izuzetno od člana 3. ove Odluke, dati u zakup i van postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, u slučajevima:

Humanitarnim organizacijama koje imaju za cilj pomoć oboleloj deci i licima sa invaliditetom, udruženjima građana iz oblasti zdravstva, kulture, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite, zaštite životne sredine, parlamentarnim političkim strankama, koji poslovni prostor ne koriste za sticanje prihoda, dobrovoljnim organizacijama koje učestvuju u spasilačkim akcijama, licima koja obavljaju delatnost starih zanata, umetničkih zanata i poslova domaće radinosti određenih Pravilnikom o određivanju poslova koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti, načinu sertifikovanja istih i vođenju posebne evidencije izdatih sertifikata ("Službeni glasnik RS", broj 56/12), kao i udruženjima koja ostvaruju saradnju sa ministarstvom nadležnim za poslove odbrane u oblastima od značaja za odbranu ili koja neguju tradicije oslobodilačkih ratova Srbije, može se dati u zakup poslovni prostor, uz obavezu plaćanja zakupnine u visini od 20% od procenjene tržišne visine zakupnine.

Agencijama, direkcijama, službama i drugim organizacijama čiji je osnivač nosilac prava javne svojine, može se dati u zakup poslovni prostor, radi obavljanja poslova iz njihovog delokruga rada, na osnovu obrazložene odluke nadležnog organa nosioca prava javne svojine, uz obavezu plaćanja zakupnine u visini od 30% a najviše do 50% od procenjene tržišne visine zakupnine.

Član 31

O zakupu poslovnog prostora neposrednom pogodbom po početnoj ceni u slučajevima iz člana 29 i člana 30 ove Odluke rešenjem odlučuje gradonačelnik.

Rešenje gradonačelnika je konačno.

Član 32

Zakupac poslovnog prostora kojem je poslovni prostor dat u zakup na osnovu člana 29 i člana 30. ove Odluke dužan je da snosi snosi troškove tekućeg i interventnog održavanja ukoliko je odgovoran za nastanak kvara ili oštećenja, kao i sve troškove koje ima po osnovu korišćenja poslovnog prostora (utrošak električne energije, komunalne usluge, troškove grejanja, troškove telefona i slično).

Zakupac poslovnog prostora koji se nalazi u višeporodičnoj zgradi dužan je da snosi troškove tekućeg i investicionog održavanja zgrade, u skladu sa zakonom i odlukom stambene zajednice zgrade.

Zakupac je dužan da, u roku od 8 (osam) dana od dana zaključenja ugovora o zakupu, zakupodavcu dostavi zaključene ugovore o korišćenju i plaćanju električne energije, komunalnih usluga, grejanja i telefonskih usluga.

IV UTVRĐIVANJE I NAČIN PLAĆANJA ZAKUPNINE

Član 33

Cena zakupnine se utvrđuje po poslovnim zonama.

U zavisnosti od prometne pogodnosti lokacije poslovnog prostora, isti se raspoređuju u pet (5) poslovnih zona i to:

Prva zona

1. Pešačka zona centra Kikinde - Trg srpskih dobrovoljaca od broja 1 do broja 60 i Ulica dr Zorana Đinđića.

2. Ulica generala Drapšina od broja 3 do broja 57 i od broja 2 do broja 66.

3. Ulica braće Tatića od broja 2 do broja 16 i od broja 1 do broja 19.

Druga zona

Sledeće ulice u Kikindi:

1. Ulica kralja Petra I od broja 27 do broja 41 i od broja 34 do broja 54

4. Ulica Nemanjina od broja 1 do broja 19 i od broja 2 do broja 26

5. Ulica Đoke Radaka od broja 2 do broja 8 i od broja 1 do broja 3

6. Ulica Miloša Velikog od broja 1 do broja 7 i od broja 8 do broja 22

7. Ulica Svetosavska od broja 24 do broja 48 i od broja 17 do broja 43

8. Ulica Vuka Karadžića od broja 1 do broja 5 i od broja 2 do broja 4

Treća zona

Sledeće ulice u Kikindi:

- Ulica vojvode Putnika od broja 1 do broja 23 i od broja 2 do broja 6

- Ulica vojvode Mišića od broja 2 do broja 68 i od broja 1 do broja 69

- Ulica Nemanjina od broja 30 do broja 60 i od broja 21 do broja 45

- Ulica Svetosavska od broja 50 do kraja i od broja 45 do kraja Ulice.

- Ulica braće Tatića od broja 21 do broja 57 i od broja 18 do broja 54

- Ulica Ive Lole Ribara od broja 1 do broja 7

- Ulica Žarka Zrenjanina od broja 2 do broja 12

- Ulica Đoke Radaka od broja 5 do broja 7 i od broja 10 do broja 16

- Ulica Dimitrija Tucovića od broja 2 do broja 6 i od broja 1 do broja 7

- Ulica Jovana Jovanovića Zmaja od broja 1 do kraja i od broja 2 do kraja Ulice

- Ulica kralja Petra I od broja 41 do kraja i od broja 54 do kraja Ulice.

- Ulica Josifa Pančića, Beogradska, Petefi Šandora, obe strane celom dužinom i ostali objekti na Mikronaselju

Četvrta zona

Ostale ulice u Kikindi koje nisu nabrojane

Peta zona

Sela na teritoriji grada Kikinde

Zona centralne gradske pijace obuhvata poslovni prostor koji se nalazi u objektima, na katastarskoj parceli broj 4430 k.o. Kikinda.

Član 34

Početna cena zakupnine po zonama je zakupnina po 1 m2 za poslovni prostor u mesecu stupanja na snagu ove Odluke.

Visinu početne cene zakupnine za poslovni prostor utvrđuje Skupština grada.

Član 35

Skupština grada može doneti odluku da se umanji početna cena zakupnine za sve ili za pojedine poslovne zone, a može doneti i odluku da se u određenom vremenskom periodu ne vrši usklađivanje zakupnine u skladu sa članom 36. ove Odluke.

Član 36

Zakupnina se plaća do poslednjeg dana u mesecu za tekući mesec, na osnovu fakture.

Zakupnina se usklađuje sa indeksom potrošačkih cena u Republici Srbiji prema statističkim pokazateljima svakog meseca, prema poslednjem objavljenom podatku.

Prilikom povećanja zakupnine ne sačinjava se aneks ugovora o zakupu.

Za neblagovremeno plaćanje zakupnine obračunava se zatezna kamata u skladu sa Zakonom.

Član 37

Visina zakupnine za zanatsku delatnost utvrđuje se 50 % od visine utvrđene zakupnine u određenoj zoni.

Član 38

Visina zakupnine za magacinski prostor kao samostalni poslovni prostor umanjuje se 10% za prvu zonu, 20 % za drugu zonu, 30 % za treću zonu, 40 % za četvrtu zonu, i 50 % za petu zonu.

Član 39

Visina zakupnine za poslovni prostor koji se nalazi u podrumu, suterenu, potkrovlju i dvorištima zgrada umanjuje se za 10 % od visine utvrđene zakupnine u određenoj zoni.

Visina zakupnine za poslovni prostor koji se nalazi na spratu zgrade određuje se za jednu zonu niže u odnosu na datu zonu u kojoj se poslovni prostor na spratu nalazi (I zona-II zona, II zona-III zona, III zona-IV zona, IV zona-V zona).

Član 40

Prihod ostvaren od davanja u zakup, odnosno na korišćenje poslovnog prostora kojim raspolaže Grad Kikinda je prihod budžeta grada Kikinde.

V ZAKLJUČENJE UGOVORA, PRAVA I OBAVEZE UGOVORNIH STRANA I PRESTANAK UGOVORA O ZAKUPU

1. Zaključenje ugovora o zakupu

Član 41

Lice kome se poslovni prostor daje u zakup nakon sprovedenog postupka javne licitacije ili pismenog prikupljanja ponuda, dužno je da zaključi ugovor u roku od trideset (30) dana od dana konačnosti Odluke Komisije.

Lice kome se poslovni prostor daje u zakup na osnovu neposredne pogodbe ili ukoliko se produžava ugovor o zakupu, dužno je da zaključi ugovor u roku od trideset (30) dana od dana donošenja Rešenja gradonačelnika o dodeli poslovnog prostora u zakup.

Ugovor o zakupu, u ime Grada zaključuje gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.

Član 42

Najpovoljniji ponuđač je dužan da u roku od osam (8) dana od dana konačnosti Odluke Komisije o dodeli poslovnog prostora u zakup unapred uplati, u korist zakupodavca, tri mesečne zakupnine u iznosu postignutom u postupku davanja u zakup poslovnog prostora.

U slučaju prestanka, raskida ili otkaza ugovora o zakupu, uplaćena sredstva na ime obezbeđenja, zakupodavac može obračunati i konačno naplatiti, na ime neplaćene zakupnine i električne energije, kao i za naknadu drugih troškova i štete prouzrokovane krivicom zakupca.

Po prestanku ugovora, u slučaju urednog izvršenja ugovornih obaveza, uplaćena sredstva na ime obezbeđenja zakupodavac je dužan da uplati zakupcu u roku od 8 (osam) dana po izvršenoj primopredaji poslovnog prostora

Depozit uplaćen pre početka postupka davanja u zakup poslovnog prostora ne vraća se najpovoljnijem ponuđaču već ostaje kao sredstvo obezbeđenja za izmirivanje obaveza na ime zakupnine i ostalih troškova (komunalije), a ostalim učesnicima vraća se odmah posle održavanja javnog nadmetanja, odnosno otvaranja pisanih ponuda.

Član 43

Na ime obezbeđenja potraživanja zakupnine, zakupac je dužan da zakupodavcu, prilikom zaključenja ugovora o zakupu priloži garanciju od dve blanko menice registrovane u banci gde ima račun i fotokopiju depo kartona.

Član 44

Ako najpovoljniji ponuđač u roku utvrđenom u članu 40. ove Odluke ne uplati unapred tri (3) mesečne zakupnine utvrđene u skladu sa istim članom gubi pravo da zaključi ugovor o zakupu i pravo na povraćaj uplaćenog depozita.

U slučaju da se ne može izvršiti izbor najpovoljnijeg ponuđača među preostalim učesnicima, postupak davanja u zakup poslovnog prostora će se ponoviti.

Član 45

Zakupac sa kojim je zaključen ugovor o zakupu dužan je da u roku od 90 dana od dana zaključenja ugovora otpočne sa obavljanjem delatnosti, u protivnom će se smatrati da je odustao od zakupa i postupak davanja u zakup poslovnog prostora će se ponoviti.

Član 46

U slučaju da dva ili više lica osnuju ortačku radnju, ugovor o zakupu se zaključuje sa svakim osnivačem radnje kao zakupcem, koji solidarno odgovaraju za utvrđene obaveze.

Prestankom ortačke radnje prestaje ugovor o zakupu.

Član 47

Ugovor o zakupu poslovnog prostora sadrži naročito:

- podatke o ugovornim stranama;

- podatke o poslovnom prostoru;

- vreme na koje se poslovni prostor izdaje u zakup;

- odredbe o plaćanju zakupnine;

- delatnost koju će zakupac obavljati u poslovnom prostoru;

- uslove korišćenja, održavanja i ulaganje u poslovni prostor u skladu sa ovom Odlukom;

- prestanak zakupa;

- otkazni rok;

- način i postupak predaje, odnosno preuzimanja poslovnog prostora,

- odredbe o plaćanju troškova i naknada, o korišćenju zajedničkih uređaja i prostorija u zgradi i prijavi kvarova i oštećenja.

Član 48

Ugovor o zakupu ili korišćenju prestaje istekom roka na koji je zaključen, prestankom postojanja zakupca ili korisnika, otkazom ili raskidom.

U slučaju prestanka, raskida ili otkaza ugovora zakupac nema pravo da bez saglasnosti zakupodavca poslovni prostor vrati u prvobitno stanje i nema pravo da traži naknadu za eventualno povećanu vrednost poslovnog prostora do koje je došlo usled investicije zakupca.

2. Prestanak ugovora o zakupu

1) Raskid

Član 49

Ugovor o zakupu poslovnog prostora raskida se jednostranom izjavom zakupodavca u sledećim slučajevima:

- kada zakupac promeni delatnost bez saglasnosti zakupodavca;

- kada zakupac poslovni prostor u celini ili delimično izda u podzakup; i

- kada zakupac ne plati dve (2) mesečne zakupnine uzastopno ili dve (2) mesečne zakupnine u toku kalendarske godine;

- kada zakupac u roku od 8 (osam) dana od dana zaključenja ugovora o zakupu zakupodavcu ne dostavi zaključene ugovore o korišćenju i plaćanju električne energije, komunalnih usluga, grejanja i telefonskih usluga.

2) Otkaz

Član 50

Ugovor o zakupu poslovnog prostora zakupodavac može otkazati u sledećim slučajevima:

- kada zakupac u roku od 90 dana od dana zaključenja ugovora o zakupu ne otpočne sa obavljanjem delatnosti;

- kada zakupac u toku trajanja zakupa prestane sa obavljanjem delatnosti u zakupljenom poslovnom prostoru duže od tri (3) meseca bez obzira na uredno plaćanje zakupnine;

- kada zakupac ne izmiruje ostale obaveze koje proizilaze iz korišćenja poslovnog prostora duže od dva (2) meseca;

- kada zakupac izvrši investiciono ulaganje bez saglasnosti zakupodavca; i

- u drugim slučajevima utvrđenim Zakonom.

Zakupac može otkazati ugovor o zakupu poslovnog prostora kada isti ne želi dalje da koristi.

Ukoliko zakupac otkaže ugovor o zakupu pre isteka prve godine zakupa, gubi pravo na povraćaj depozita.

Otkazni rok je 15 dana od dana dostavljanja pismenog otkaza.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 51

Stručno - administrativne, finansijske, pravne i tehničke poslove vezane za održavanje i korišćenje poslovnog prostora obavlja Javno preduzeće za komunalnu infrastrukturu i usluge "Kikinda" prema posebnom ugovoru.

Član 52

Nadzor nad sprovođenjem ove Odluke vrši nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave.

Član 53

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o uslovima i načinu davanja u zakup poslovnih prostorija na kojima je korisnik Opština Kikinda ("Sl. list grada Kikinde", broj 12/17 i 17/17).

Član 54

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kikinda".