PRAVILNIK
O ODREĐIVANJU USLOVA I NAČINA RADA KOMISIJA ZA OVERU RESURSA I REZERVI MINERALNIH SIROVINA, PODZEMNIH VODA I GEOTERMALNIH RESURSA

("Sl. glasnik RS", br. 46/2022)

I. Opšte odredbe

Član 1

Ovim pravilnikom se bliže propisuju uslovi i način rada Komisije za overu resursa i rezervi mineralnih sirovina i Komisije za overu resursa i rezervi podzemnih voda i geotermalnih resursa na teritoriji centralnog dela Republike Srbije (u daljem tekstu: Komisija).

Komisije obrazuje ministar nadležan za poslove geoloških istraživanja i rudarstva, u skladu za zakonom kojim se uređuje rudarstvo i geološka istraživanja.

Za AP Vojvodinu Komisiju obrazuje nadležni organ autonomne pokrajine u skladu za zakonom kojim se uređuje rudarstvo i geološka istraživanja.

Član 2

Komisiju u punom sastavu čini 5 (pet) članova, od kojih po jedan član vrši funkciju: predsednika Komisije i zamenika predsednika Komisije. Komisija ima i sekretara za administrativno-tehničke poslove.

Predsednik i zamenik predsednika Komisije moraju imati najmanje 15 godina radnog iskustva, a članovi Komisije najmanje deset godina radnog iskustva u oblastima za koje se overavaju resursi i rezerve mineralnih sirovina, podzemnih voda i geotermalnih resursa.

Predsednik i zamenik predsednika Komisije za overu resursa i rezervi mineralnih sirovina i 2 (dva) člana su stručna lica za geologiju, odgovarajućeg obrazovnog profila i modula, koja u pogledu stručne spreme i radnog iskustva ispunjavaju uslove predviđene odredbama zakona kojim se uređuje rudarstvo i geološka istraživanja, a 1 (jedan) član je stručno lice za rudarstvo odgovarajućeg obrazovnog profila i modula, koji u pogledu stručne spreme i radnog iskustva ispunjava uslove predviđene odredbama zakona kojim se uređuje rudarstvo i geološka istraživanja (u daljem tekst: Zakon).

Komisija za overu resursa i rezervi mineralnih sirovina mora da ima najmanje 2 (dva) člana i sekretara, od kojih jedan vrši funkciju predsednika ili zamenika predsednika Komisije, iz reda zaposlenih u ministarstvu nadležnom za rudarstvo i geološka istraživanja.

Predsednik i zamenik predsednika Komisije za overu resursa i rezervi podzemnih voda i geotermalnih resursa i 2 (dva) člana su stručna lica za hidrogeologiju, odgovarajućeg obrazovnog profila i modula, koja u pogledu stručne spreme i radnog iskustva ispunjavaju uslove predviđene odredbama Zakona, a 1 (jedan) član je stručno lice za geologiju odgovarajućeg obrazovnog profila i modula, koje u pogledu stručne spreme i radnog iskustva ispunjava uslove predviđene odredbama Zakona.

Komisija za overu resursa i rezervi podzemnih voda i geotermalnih resursa mora da ima najmanje 2 (dva) člana i sekretara, od kojih jedan vrši funkciju predsednika ili zamenika predsednika Komisije, iz reda zaposlenih u ministarstvu nadležnom za rudarstvo i geološka istraživanja.

Komisija može imati više zamenika članova i zamenika sekretara, odgovarajućeg obrazovnog profila i modula, koji u pogledu stručne spreme i radnog iskustva ispunjavaju uslove predviđene odredbama Zakona, a koji u slučaju sprečenosti člana i/ili sekretara učestvuju u radu Komisije. Zamenici članova odnosno sekretara obavljaju iste poslove kao član Komisije iz čl. 13. i 14. ovog pravilnika.

Član 3

Za člana Komisije ne može biti imenovano:

1) lice koje je u radnom odnosu ili je angažovano po drugom pravnom osnovu u preduzeću ili drugom pravnom licu, koje je podnelo zahtev za utvrđivanje i overu resursa i rezervi;

2) lice koje je sarađivalo u izradi elaborata ili učestvovalo u geološkim istraživanjima ili stručnom nadzoru i izradi geološke dokumentacije, na osnovu koje je urađen elaborat o resursima i rezervama čvrstih mineralnih sirovina, elaborat o resursima i rezervama nafte, kondenzata i prirodnih gasova, elaborat o resursima i rezervama podzemnih voda ili elaborat o geotermalnim resursima (u daljem tekstu: Elaborat);

3) lice koje je imenovano kao stručni izvestilac-revident elaborata;

4) lice koje je u upravnim ili nadzornim organima u preduzeću, ili drugom pravnom licu, koje je podnelo zahtev za utvrđivanje i overu resursa i rezervi ili pravnog lica koje je uradilo projekat i/ili elaborat;

5) lice koje je vlasnik privrednog subjekta koje se bavi primenjenim geološkim istraživanjima i rudarstvom (projektovanje i eksploatacija).

Član 4

U radu na utvrđivanju i overi resursa i rezervi čvrstih mineralnih sirovina, nafte i gasa, podzemnih voda i geotermalnih resursa, Komisija primenjuje odredbe Zakona i podzakonskih akata, koji uređuju klasifikaciju i kategorizaciju mineralnih sirovina, podzemnih voda i geotermalnih resursa.

II. Način rada Komisije

Član 5

Komisija ima redovna zasedanja kvartalno, odnosno 4 (četiri) puta godišnje, i to po pravilu, u martu, junu, septembru i novembru. Pored redovnih zasedanja Komisije po potrebi mogu organizovati i vanredna zasedanja.

U slučaju vanrednih okolnosti, Sednice Komisije po potrebi mogu biti održane elektronskim putem.

Komora rudarskih i geoloških inženjera Srbije (u daljem tekstu: Komora) zajedno sa sekretarom Komisije organizuje sednice za overu rezervi u prostorijama Komore, pruža administrativno-tehničku pomoć i stara se o ispunjenju uslova utvrđenih aktom o obrazovanju Komisije iz člana 52. stav 3. Zakona.

U radu Komisije učestvuju stručni izvestioci - revidenti koji daju stručnu ocenu elaborata i dostavljaju Komisiji izveštaj, koji je sastavni deo dokumentacije na osnovu koje se donosi odluka Komisije, u skladu sa Zakonom.

Član 6

Aktom o obrazovanju Komisije iz člana 5. stav 3. ovog pravilnika, utvrđuju se zadaci i obaveze Komisije.

Član 7

Stručna rasprava o elaboratu vodi se na sednici Komisije.

U postupku stručne rasprave o elaboratu, Komisija saslušava izlaganja i obrazloženja autora elaborata, predstavnika podnosioca zahteva (preduzeća ili drugog pravnog lica), stručnih izvestilaca - revidenata, kao i članova Komisije i kroz raspravu, vođenu na sednici, donosi odluku u skladu sa ovim članom i čl. 8. i 22. ovog pravilnika.

Pojedinačno izjašnjavanje članova Komisije o predmetnom zahtevu vrši se u zatvorenom delu zasedanja Komisije. Prilikom glasanja, članovi Komisije se izjašnjavaju sa za ili protiv predloga po predmetnom zahtevu, koji daje Predsednik komisije u skladu sa članom 9. ovog pravilnika.

Predsednik Komisije, na kraju razmatranja predmetnog elaborata, saopštava odluku Komisije o razmatranom elaboratu.

Član 8

Komisije rade i odlučuju u punom sastavu u skladu sa čl. 2. i 22. ovog pravilnika.

Odluke Komisije su punovažne ako se za njih izjasni više od polovine članova imenovanih u skladu sa članom 2. ovog pravilnika.

Sekretar Komisije zadužen za administrativno-tehničke poslove ne učestvuje u glasanju.

Član 9

Posle stručne rasprave vođene na sednici i ocene elaborata, Komisija donosi jednu od sledećih odluka:

1) Elaborat se prihvata;

2) Elaborat se vraća na dopunu i doradu, odnosno izradu aneksa elaborata;

3) Elaborat se ne prihvata.

Član 10

U slučaju kada Komisija donese odluku da se elaborat vrati na dopunu i doradu, odnosno izradu aneksa, utvrđuje se rok ne duži od 60 dana do koga se konstatovani nedostaci u elaboratu moraju otkloniti.

Aneks elaborata se dostavlja Komisiji i stručnim izvestiocima - revidentima, ukoliko su njihovi predlozi Komisiji bili da se elaborat vrati na dopunu i doradu i ponovo razmatra na sednici Komisije.

Ako preduzeće ili drugo pravno lice koje je podnelo zahtev ne otkloni nedostatke ili ne dostavi predmetni aneks elaborata u utvrđenom roku u štampanoj formi i.pdf formatu, Komisija na prvoj sledećoj sednici donosi odluku o neprihvatanju elaborata.

Na osnovu odluke Komisije iz stava 1. ovog člana nadležni organ donosi rešenje o vraćanju elaborata na dopunu i doradu, i isto se dostavlja podnosiocu zahteva. Rok za dostavljanje aneksa elaborata se računa od dana prijema rešenja o vraćanju elaborata na dopunu i doradu.

III. Način rada predsednika, zamenika predsednika, članova i sekretara Komisije

Član 11

U radu Komisije, predsednik vrši sledeće poslove:

1) saziva i rukovodi radom Komisije u sednicama;

2) stara se o primeni zakona, pravilnika i drugih propisa koji se odnose na utvrđivanje i overu resursa i rezervi čvrstih mineralnih sirovina, resursa i rezervi nafte, kondenzata i prirodnih gasova, resursa i rezervi podzemnih voda i geotermalnih resursa;

3) stara se da prisutna lica ne ometaju tok usmene rasprave i upozorava ih na eventualno neprimereno ponašanje, a ako ta lica nastave sa ometanjem rasprave ta lica se mogu udaljiti sa sednice;

4) za svaku sednicu, na predlog ostalih članova Komisije, predlaže stručne izvestioce - revidente. Odabir i imenovanje stručnih izvestioca - revidenata se vrši iz javnog registra stručnih lica iz oblasti geologije i rudarstva koji vodi Komora;

5) proučava elaborate, anekse elaborata i izveštaje stručnih izvestioca - revidenata;

6) predlaže mere za unapređenje rada Komisije;

7) potpisuje zapisnik sa sednice Komisije;

8) za svaku kalendarsku godinu sa zamenikom predsednika Komisije izrađuje izveštaj o radu, i isti dostavlja ministru.

Član 12

Zamenik predsednika Komisije obavlja sledeće poslove:

1) stara se o primeni zakona, pravilnika i drugih propisa koji se odnose na utvrđivanje i overu resursa i rezervi čvrstih mineralnih sirovina, resursa i rezervi nafte, kondenzata i prirodnih gasova, resursa i rezervi podzemnih voda i geotermalnih resursa;

2) u slučaju izostanka predsednika, na predlog ostalih članova Komisije, predlaže stručne izvestioce - revidente;

3) proučava elaborate, anekse elaborata i izveštaje stručnih izvestioca - revidenata;

4) vrši poslove stručnog konsultanta u pripremi rešenja kojim se izdaje potvrda o mineralnim resursima i rezervama, podzemnim vodama i geotermalnim resursima i odluka iz člana 9. ovog pravilnika;

5) u slučaju sprečenosti predsednika, rukovodi sednicom Komisije i obavlja poslove predsednika Komisije iz člana 11. ovog pravilnika;

6) potpisuje zapisnik sa sednice Komisije;

7) za svaku kalendarsku godinu sa predsednikom Komisije izrađuje izveštaj o radu Komisije;

8) predlaže mere za unapređenje rada Komisije.

Član 13

Član Komisije vrši sledeće poslove:

1) prisustvuje sednicama Komisije, učestvuje u radu i punovažno odlučuje u donošenju odluka Komisije;

2) proučava elaborate, anekse elaborata i izveštaje stručnih izvestioca-revidenata;

3) učestvuje u predlozima za izbor stručnih izvestioca - revidenata shodno članu 11. stav 1. tačka 4) ovog pravilnika;

4) predlaže mere za unapređenje rada Komisije;

5) potpisuje zapisnik sa sednice Komisije.

Član 14

Sekretar Komisije obavlja sledeće poslove:

1) evidentira prispele zahteve preduzeća ili drugih pravnih lica i elaborate i o tome obaveštava predsednika Komisije, a Komoru obaveštava o datumu i vremenu održavanja sednice Komisije;

2) organizuje pripremu materijala, pripremu podataka iz katastra vezanih za overu elaborata i obavlja druge poslove u vezi sa sazivanjem sednica Komisije;

3) obezbeđuje primenu zakona, pravilnika i drugih propisa koji se odnose na utvrđivanje i overu resursa i rezervi;

4) vodi, priprema i potpisuje zapisnik sa sednice Komisije koji sadrži odluke Komisije iz člana 9. ovog pravilnika;

5) daje informacije u vezi sa utvrđivanjem i overom resursa i rezervi svim zainteresovanim preduzećima i drugim pravnim licima, koja se obraćaju Ministarstvu i Komisiji.

IV. Stručni izvestilac - revident

Član 15

Stručni izvestilac - revident učestvuje u radu Komisije tako što vrši sledeće poslove:

1) detaljan pregled i stručnu analizu štampane i elektronske .pdf verzije elaborata i aneksa elaborata;

2) izrađuje pisani izveštaj o stručnoj kontroli-reviziji elaborata s time da u zaključku revidentskog izveštaja daje izjašnjenje o predlogu autora elaborata o količinama resursa i rezervi razvrstanih po klasama i kategorijama resursa i rezervi, o kvalitetu i mogućnosti upotrebe predmetne mineralne sirovine, odnosno podzemnih voda i geotermalnih resursa, a u slučaju podzemnih voda i geotermalnih resursa i koordinate pojedinačnih hidrogeoloških objekata i pojava, sa naznakom datuma na koji se utvrđeno stanje odnosi i podnosi predlog Komisiji za donošenje odluke u skladu sa članom 9. ovog pravilnika;

3) prisustvuje sednicama Komisije, učestvuje u stručnoj raspravi o elaboratu, obrazlaže konstatovane propuste u elaboratu i podnosi predloge za njihovo otklanjanje, kao i rok u kome se utvrđene nepravilnosti ili propusti mogu otkloniti.

Član 16

Najmanje jedan revident je stručno lice iz oblasti geologije odgovarajućeg obrazovnog profila i modula, koje ispunjava uslove definisane odredbama Zakona (uža naučna oblast Ekonomska geologija, odnosno smer za istraživanje ležišta mineralnih sirovina u slučaju čvrstih mineralnih sirovina, nafte i gasa), i jedno stručno lice iz oblasti rudarstva odgovarajućeg obrazovnog profila i modula, koja ispunjava uslove definisane odredbama zakona kojim se uređuje rudarstvo i geološka istraživanja.

U slučaju podzemnih voda i geotermalnih resursa revident je stručno lice iz oblasti hidrogeologije odgovarajućeg obrazovnog profila i modula, koji ispunjava uslove definisane odredbama Zakona.

Član 17

Stručni izvestilac - revident je dužan da u roku od 15 dana od dana preuzimanja stručne dokumentacije, Komisiji dostavi pisani izveštaj o nalazima, primedbama i predlozima, tj. o stručnoj oceni elaborata i aneksa elaborata.

Izveštaj o stručnoj kontroli - reviziji mora biti svojeručno potpisan i urađen u skladu sa ovim pravilnikom.

Izveštaj o stručnoj kontroli - reviziji dostavlja se sekretaru Komisije u 5 (pet) primerka u štampanoj formi i jedan primerak u elektronskom .pdf formatu.

U slučaju da revident tri puta u periodu od godine dana izostane sa sednice ili ne podnese odgovarajući izveštaj Komisiji u predviđenom roku, gubi pravo angažovanja u svojstvu revidenta.

Član 18

Članovima Komisije pripada naknada za rad u Komisiji, što će se urediti aktom o obrazovanju, u skladu sa Zakonom.

Član 19

U slučaju kada su u izradi Elaborata, korišćeni rezultati geoloških istraživanja drugog privrednog subjekta, podnosilac zahteva predmetnog elaborata je dužan da pribavi i Komisiji dostavi saglasnost tog privrednog subjekta da iste može nesmetano da koristi.

Član 20

Elaboratom o resursima i rezervama čvrstih mineralnih sirovina mogu biti obuhvaćene dve ili više srodnih mineralnih sirovina u okviru istog ležišta, ali samo ukoliko iste čine posebna geološka (rudna) tela čije su konture u prostoru jasno definisane, a kvalitet i količina resursa i rezervi utvrđeni posebno za svaku mineralnu sirovinu. U tom slučaju mogu se izdati potvrde o resursima i rezervama za svaku mineralnu sirovinu pojedinačno.

Elaboratom o resursima i rezervama čvrstih mineralnih sirovina ne mogu biti obuhvaćene mineralne sirovine koje se nalaze u okviru eksploatacionog polja, ili delu eksploatacionog polja, bez prethodno izvedenih geoloških istražnih radova.

Elaboratom o resursima i rezervama ne mogu biti obuhvaćene mineralne sirovine izvan kontura odobrenog istražnog prostora, i/ili eksploatacionog polja izuzev kada su u pitanju podzemne vode.

Elaboratom o resursima i rezervama podzemnih voda na izvorištu mogu biti obuhvaćene dve ili više vodonosne sredine različitog kvaliteta podzemnih voda koje se koriste za različite namene.

U elaboratu o resursima i rezervama ne mogu se prikazivati istražni radovi i rezultati istraživanja ostvareni od strane drugih pravnih lica iz perioda pre izdavanja poslednjeg odobrenja za istraživanje ili odobrenja za eksploataciju, bez prethodne provere tih rezultata novim istražnim radovima (podzemnim i površinskim rudarskim i geološkim istražnim radovima), tehnološkim, laboratorijskim i drugim ispitivanjima, osim u slučaju ako su provereni novim istražnim radovima iste vrste i tipa, u obimu od najmanje 10% ranije izvršenih radova i/ili ako su ranije prikazani u elaboratima o rezervama koji su prihvaćeni i overeni od strane komisije nadležnog ministarstva i za koje postoji odgovarajuća potvrda o rezervama, izuzev kada su u pitanju podzemne vode. U elaboratu o resursima i rezervama podzemnih voda i geotermalnih resursa, iz perioda pre izdavanja poslednjeg odobrenja za istraživanje ili odobrenja za eksploatacioni prostor, mogu biti prikazane hemijske analize podzemne vode sa predmetnog izvorišta urađene od strane akreditovane laboratorije i overene količine podzemnih voda samo u svrhu dokazivanja stabilnosti hemijskog sastava podzemnih voda i održivosti eksploatacije.

Elaboratom o resursima i rezervama može biti obuhvaćeno više manjih rudnih tela i ležišta istog genetskog tipa, iste mineralne sirovine, u okviru istog rudnog polja.

Elaborati o resursima i rezervama čvrstih mineralnih sirovina izrađuju se za:

1) detaljno geološki istražena ležišta mineralnih sirovina;

2) jedno ili više detaljno geološki istraženih rudnih tela u okviru istog ležišta mineralnih sirovina;

3) grupu detaljno geološki istraženih ležišta mineralnih sirovina iste genetske grupe, a koja su deo iste geološke odnosno rudonosne formacije, nalaze se u domenu istog rudnog polja i predmet su jedinstvene geološko-ekonomske ocene i procesa eksploatacije, odnosno proizvodne aktivnosti u okviru istog rudnika. 

Elaborati o resursima i rezervama nafte, kondenzata i prirodnih gasova izrađuju se za:

1) detaljno geološki istražena ležišta nafte, kondenzata i prirodnih gasova;

2) grupu detaljno geološki istraženih ležišta nafte, kondenzata i prirodnih gasova koja su deo istog naftnog, odnosno naftno-gasnog polja i predmet su jedinstvene geološko-ekonomske ocene i procesa eksploatacije, odnosno proizvodne aktivnosti. 

Elaboratom o resursima i rezervama podzemnih voda i geotermalnih resursa ne može biti obuhvaćeno više izvorišta.

Elaborati o resursima i rezervama podzemnih voda i geotermalnih resursa izrađuju se za izvorišta na kojima su:

1) detaljno istraženi i utvrđeni geološka građa i hidrogeološke karakteristike jedne ili više vodonosnih sredina, odnosno geotermalnih ili petogeotermalnih sistema;

2) detaljno istraženi i utvrđeni uslovi održive eksploatacije podzemnih voda i geotermalne energije.

Član 21

Sednice Komisije na kojima se razmatraju elaborati zakazuju se, po pravilu, najkasnije 10 (deset) dana pre održavanja sednice.

Članovima Komisije, uz poziv koji sadrži dnevni red, dostavljaju se stručni - revidentski izveštaji i druga dokumentacija bitna za ocenu elaborata o resursima i rezervama najkasnije deset dana pre održavanja sednice Komisije.

Posle imenovanja stručnih izvestilaca - revidenata i dostave elaborata na stručnu ocenu - reviziju ne mogu se vršiti izmene i dopune elaborata o resursima i rezervama, kao i revidentskog izveštaja, bez odluke Komisije koja je doneta nakon razmatranja elaborata.

Član 22

Komisija punovažno odlučuje o podnetim zahtevima za utvrđivanje i overu resursa i rezervi, ako je obezbeđen kvorum iz člana 8. ovog pravilnika, bez obzira da li sednici prisustvuju predstavnici podnosioca zahteva za ocenu elaborata, autor elaborata, predstavnici preduzeća koje je uradilo elaborat i/ili stručni izvestioci-revidenti koji su izvršili ocenu elaborata.

Član 23

Zapisnik sa sednice Komisije sadrži podatke o:

1) mestu i vremenu održavanja sednice, prisutnim članovima Komisije i stručnim izvestiocima - revidentima, kao i drugim učesnicima u raspravi o elaboratima;

2) preduzeću ili drugom pravnom licu, koje je podnelo zahtev za utvrđivanje i overu resursa i rezervi i podaci o preduzeću koje je uradilo predmetni elaborat;

3) nazivu istražnog ili eksploatacionog polja ili eksploatacionog prostora, odnosno ležišta, odnosno izvorišta;

4) zaključnim stavovima stručnih izvestilaca - revidenata;

5) održavanju diskusije i

6) odlukama Komisije u skladu sa članom 9. ovog pravilnika.

Član 25

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju članova kako je objavljena u "Sl. glasniku RS", br. 46/2022.