ODLUKAO SAHRANJIVANJU I GROBLJIMA("Sl. glasnik grada Jagodina", br. 4/2017 i 5/2022) |
Ovom Odlukom propisuju se uslovi i način organizovanja poslova u vršenju komunalnih delatnosti uređenja, održavanja, sahranjivanja kao i uslovi korišćenja ove komunalne usluge na teritoriji grada Jagodine.
Na teritoriji grada Jagodine određuju se sledeće lokacije kojima će se vršiti pokopavanje umrlih lica, i to:
- Za područje gradskih mesnih zajednica - Gradsko groblje u Jagodini,
- O organizovanju poslova uređivanja i održavanja grobalja u seoskim mesnim zajednicama, staraju se mesne zajednice u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Zemljište određeno u prethodnom članu za groblja služi za sahranjivanje osoba, koje su umrle na području grada Jagodine, i svih ostalih lica za koje da saglasnost Preduzeće koje upravlja grobljem.
Groblje je zemljište koje je urbanističkim planom određeno za sahranjivanje, spada u grupu komunalnih objekata od posebnog društvenog interesa i ne može biti predmet javnog prometa. Groblje u upotrebi mora ispunjavati uslove propisane važećim zakonskim propisima.
Groblja se određuju i stavljaju van upotrebe odlukom Skupštine grada Jagodine, na predlog preduzeća koje upravlja grobljem.
II UREĐIVANJE I ODRŽAVANJE GROBLJA
Upravljanje grobljem, uređivanje i održavanje groblja u gradu Jagodini vrši JP "Standard" iz Jagodine (u daljem tekstu: Preduzeće).
U ostalim naseljenim mestima na poručuju grada Jagodine o uređivanju i održavanju groblja staraju se Mesne zajednice na čijim područjima se nalazi groblje.
Preduzeće koje upravlja gradskim grobljem do kraja godine daje program i plan za izgradnju i održavanje groblja u sledećoj godini.
Pod izgradnjom groblja podrazumeva se izgradnja objekta na groblju koje služi za obavljanje pogrebne delatnosti (kapele, putevi, staze, javna rasveta, česme, javni WC itd.) čije troškove snosi grad Jagodina.
U hramovima i drugim zdanjima za bogoslužbene potrebe koji su u vlasništvu crkve i verskih zajednica, kao i zemljištu na kome su izgrađeni ti objekti, može se vršiti sahranjivanje na osnovu odluke nadležnog organa crkve, odnosno verske zajednice.
Uređivanje i održavanje grobnog mesta je u nadležnosti korisnika grobnog mesta, a u izuzetnim slučajevima održavanje se može ugovoriti sa Preduzećem koje upravlja grobljem.
U slučaju da je grobno mesto zapušteno i narušava izgled groblja ili rastinje iz grobnog mesta ugrožava prolaze i susedna grobna mesta, Preduzeće koje upravlja grobljem može urediti grobno mesto o trošku korisnika.
Korisnik grobnog mesta dužan je da zakupljeno grobno mesto uredi izgradnjom opsega u roku od jedne godine.
O obliku nadgrobnih spomenika odlučuje korisnik grobnog mesta, s tim da nadgrobni spomenik ne može biti viši od jednog metra.
Natpisi na nadgrobnom spomeniku ne smeju biti takvi da vređaju bilo čiju nacionalnost ili versku pripadnost ili pak da izazivaju sablazan ili zgražavanje.
Ako nadgrobni spomenik ne ispunjava uslove iz prethodnog stava, lice koje ga je postavilo dužno je da ga ukloni ili nadoknadi troškove njegovog uklanjanja.
Pravila i uslove pod kojima se obavljaju zanatski i građevinski radovi, kao i vreme kada se mogu obavljati, propisuje Preduzeće koje upravlja grobljem i oni se mogu menjati u skladu sa okolnostima.
1. Preduzeće koje održava groblje daje odobrenje pravnom licu, preduzetniku ili fizičkom licu za izvođenje građevinskih radova na groblju uz prethodno izdato pismeno odobrenje korisnika grobnog mesta.
2. Preduzeće koje održava groblje dužno je da izvođaču radova pismeno predoči uslove pod kojima se obavljaju radovi na groblju.
3. Ako se prilikom izvođenja radova pronađu delovi sanduka, kosti i sl. radovi se moraju odmah obustaviti i o tome obavestiti preduzeće koje održava groblje.
4. Ako se prilikom izvođenja radova nađu predmeti od vrednosti umetničkog i istorijskog značaja oni se moraju bez odlaganja prijaviti preduzeću.
5. Izvođač radova je dužan da ukloni sav otpadni materijal (šut, zemlja i sl.) sa prostora groblja i mesto izvođenja radova ostavi u potpunosti ispravno, a u slučaju da ne postupi po ovoj odredbi, troškovi iznošenja otpada i čišćenja biće naplaćeni od izvođača.
6. U slučaju oštećenja tuđeg grobnog mesta ili bilo kakvog objekta na groblju (staza, ograda i sl.) izvođač je dužan da nadoknadi štetu u potpunosti.
7. U slučaju da se izvođač ne pridržava uslova i vremena predviđenog za izvođenje radova Preduzeće može da mu zabrani dalje obavljanje posla i da ga udalji sa prostora groblja.
8. Zabranjeno je postavljanje klupa, stolova i sl. kao i zasađivanje drveća bez odobrenja Uprave groblja, u protivnom svi ovi predmeti i zasadi biće uklonjeni, a troškove uklanjanja će snositi korisnik grobnog mesta.
Groblja - spomenici kulture, spomen - grobnice, i spomenici koji su proglašeni za kulturno dobro - spomenike kulture, uređuju se i održavaju po odredbama Zakona o zaštiti spomenika kulture.
Evidenciju o spomenicima kulture iz stava 1. ovog člana vodi nadležna ustanova za zaštitu spomenika kulture.
Uređivanje i održavanje groblja i grobova boraca vrši se u skladu sa Zakonom o uređivanju i održavanju groblja boraca.
Groblja i spomen obeležja na grobovima boraca koji su proglašeni za spomenike kulture uređuju se i održavaju po odredbama Zakona o zaštiti spomenika kulture.
Pod sahranjivanjem, u smislu ove odluke, podrazumeva se ukop posmrtnih ostataka umrlog na groblju koje je u upotrebi i druge radnje koje se sa tim ciljem preduzimaju.
Sahranjivanje posmrtnih ostataka na groblju vrši se iz prostorija na groblju u kojima se smeštaju i čuvaju posmrtni ostaci do sahrane (u daljem tekstu: kapela) ili prenošenjem posmrtnih ostataka od kuće umrlog do groblja na uobičajen način, kada se sahrana obavlja na seoskom groblju.
Sahranjivanje se može vršiti samo na groblju koje je određeno odlukom donetom u skladu sa zakonom.
Sahranjivanje van groblja (na privatnim imanjima i sl.) nije dozvoljeno. Ukoliko se sahranjivanje vrši van groblja, nadležni organ Gradske uprave nadležan za komunalne poslove izdaće odgovarajući akt licima koja su sahranjivanje izvršila da u određenom roku o svom trošku izvrše iskopavanje i premeštanje posmrtnih ostataka umrlog na način propisan stavom 1. ovog člana
Sahranjivanje se vrši u skladu sa odgovarajućim sanitarnim propisima i na način koji odgovara pijetetu umrlog, dostojanstvu mesta na kome on počiva i uz poštovanje srodnika umrlog i drugih osoba koje su bile bliske sa umrlim.
b) Zakazivanje i obavljanje sahrane
Sahranjivanje umrlih vrši se po odredbama Zakona o sahranjivanju i grobljima i odredbama ove Odluke.
Sahrana umrlih vrši se po redu umrlih.
Svakoj verskoj zajednici dopušteno je vršenje verskih obreda pri sahrani umrlog lica.
O sahranjivanju umrlog stara se fizičko ili pravno lice koje je imalo obavezu da ga izdržava.
Kada ne postoji lice iz prethodnog stava ili nije u mogućnosti da izvrši sahranjivanje, sahranu će izvršiti Preduzeće koje upravlja grobljem u mestu gde je lice koje treba da se sahrani umrlo ili gde su posmrtni ostaci nađeni.
Troškove sahrane snosi lice iz člana 17. stav 1. ove Odluke odnosno Grad Jagodina ako ne postoje navedena lica i to ako je umrli imao poslednje prebivalište na njenoj teritoriji, kao i kada su posmrtni ostaci nađeni na teritoriji grada Jagodine, a ne može se utvrditi poslednje prebivalište umrlog.
Preduzeće koje upravlja grobljem dužno je da organizuje službu za prevoz pokojnika 24 sata dnevno i u obavezi je da po pozivu nadležne državne institucije (policije, službe za socijalnu pomoć, gerontološkog centra i sl.) izvrši preuzimanje pokojnika sa mesta gde je smrt nastupila, iz bolnice ili sa javnog mesta.
Lica koja su dužna da izvrše sahranjivanje, odnosno najbliži srodnici umrlog, dužni su najkasnije u roku od 12 sati po utvrđenoj smrti da prijave smrtni slučaj Upravi groblja radi zakazivanja sahrane, prenosa posmrtnih ostataka do kapele i vršenja drugih usluga vezanih za sahranjivanje.
Kovčeg sa posmrtnim ostacima može ostati u kapeli ili hladnjaku najduže 48 sati, osim kada se posmrtni ostaci nalaze u limenom sanduku i tada se mogu čuvati i duže.
Zakazivanje sahrane se vrši u Upravi groblja.
Prilikom zakazivanja sahrane obavezno je priložiti izvod iz knjige umrlih, a ako to iz bilo kog razloga nije moguće, obavezno je priložiti potvrdu o smrti koju izdaje nadležni lekar.
Sahrana se ne može zakazati u roku kraćem od 24 sata od trenutka nastupanja smrti.
Prilikom zakazivanja sahrane dodeljuje se mesto gde će pokojnik biti pokopan na parceli koja je za to određena.
U slučaju da rodbina pokojnika ima zakupljeno grobno mesto ili grobnicu, dužna je da to prijavi službeniku za zakazivanje sahrane i sa njim izađe na teren kako bi se ustanovilo da ne postoje smetnje za obavljanje sahrane na tom mestu.
Saglasnost za obavljanje sahrane na postojećem grobnom mestu daje isključivo korisnik grobnog mesta.
U slučaju da se prilikom iskopavanja rake za sahranu, koja je već zakazana, dođe do bilo kakve prepreke, koja ne može biti uklonjena pre zakazanog termina, u dogovoru sa rodbinom pokojnika, sahrana će se obaviti u privremenu grobnicu.
Prenošenje pokojnika iz privremene grobnice u grobno mesto po uklanjanju smetnji se ne naplaćuje.
Porodica pokojnika može izvršiti sahranjivanje pokojnika u privremenu grobnicu (privremena sahrana) u slučaju da želi da izgradi porodičnu grobnicu ili u nekom drugom slučaju kada nije moguće odrediti mesto za sahranjivanje.
Za privremenu sahranu plaća se nadoknada kao i za redovnu.
Privremena sahrana umrlog unosi se u knjigu evidencije.
Zabranjeno je sahranjivanje umrlog bez kovčega i van groblja. Umrli se mora obući najmanje u donji veš (majica, gaće i čarape) odnosno umotati u platno.
Sahrane će se obavljati od 01. oktobra do 31. marta u vremenu od 12 do 15 sati, a u ostalim mesecima između 12 i 17 sati.
U jedan grob mogu se pokopati najviše tri umrle osobe, s tim što bi se prva pokopala na dubinu od 2,4 m.
U grobnicu se može sahraniti onoliko osoba za koliko je pri izgradnji grobnice bilo predviđeno mesta.
Umrlo lice koje se sahranjuje u grobnicu mora biti smešteno u drveni sanduk sa limenim uloškom.
Pokopavanje posmrtnih ostataka vrši se u određeno grobno mesto na za to predviđenoj parceli.
Pod grobnim mestom podrazumeva se grob i grobnica.
Grobna mesta mogu biti odvojena (pojedinačna) ili povezana (porodična), ali ne više od tri groba u jednom opsegu.
Grobna mesta (grobovi i grobnice) mogu se koristiti najviše u tri nivoa po visini.
Umrli članovi jedne porodice mogu se sahranjivati u porodična grobna mesta.
Grobno mesto iz člana 29. ove Odluke daje na korišćenje Uprava groblja.
Kod prve sahrane grobno mesto daje se na korišćenje na vreme od 10 godina, a pravo na korišćenje može se produžiti u slučaju da korisnik redovno izmiruje svoje obaveze koje proizilaze iz ugovora o zakupu mesta.
Grobno mesto kod prve sahrane daje se na korišćenje srodnicima umrlog po sledećem redosledu: supružnik umrlog, dete umrlog (bračno, vanbračno, usvojeno), roditelji umrlog, brat ili sestra umrlog.
U slučaju da nema lica iz stava 1. ovog člana, grobno mesto se daje na korišćenje ostalim srodnicima umrlog po krvi u pobočnoj liniji do IV stepena srodstva ili bračnim drugovima srodnika.
Izuzetno, ako nema lica iz stava 1. i 2. ovog člana, grobno mesto daje se na korišćenje licu koje obezbedi sahranjivanje umrlog.
Pravo na korišćenje grobnog mesta može se dodeliti i po drugačijem redosledu u slučaju da je lice kome pripada pravo na korišćenje grobnog mesta saglasno sa tim.
Međusobna prava i obaveze između lica kome se daje grobno mesto na korišćenje (korisnik grobnog mesta), i Preduzeća koje upravlja grobljem, uređuju se pisanim ugovorom koji se zaključuje odmah, a najkasnije u roku od tri meseca od dana sahranjivanja umrlog.
Ugovor iz stava 1. ovog člana zaključuje se na period od 10 godina, saglasno stavu 2. člana 30. ove Odluke.
Grobno mesto koje je dato na korišćenje ne može se stavljati u pravni promet.
Grobno mesto daje se na korišćenje licu po redosledu utvrđenom u stavu 1. i 2. člana 31. ove Odluke.
Ako ima više lica istog stepena srodstva sa umrlim, korisnik grobnog mesta je lice koje oni sporazumno, između sebe odrede. U suprotnom će Preduzeće koje upravlja grobljem odrediti korisnika grobnog mesta.
Posle prve sahrane u isto grobno mesto mogu se, uz pismenu saglasnost korisnika grobnog mesta, sahraniti lica iz stava 1. i 2. člana 31. ove Odluke.
U slučaju odsutnosti korisnika grobnog mesta, saglasnost daju lica po redosledu srodstva iz člana 22. ove Odluke.
U slučaju smrti korisnika grobnog mesta, pravo korišćenja grobnog mesta pripada licu koje je oglašeno za njegovog naslednika.
Ako je više lica oglašeno za naslednike, ova lica dužna su jednog između sebe da odrede kao punomoćnika i da primerak punomoćja, overenog kod suda, dostave Upravi groblja. U protivnom to lice u skladu sa odredbama Odluke odrediće Uprava groblja.
Posmrtni ostaci sahranjenih lica počivaju u grobnom mestu najmanje 10 godina od dana sahranjivanja (u daljem tekstu: rok obaveznog počivanja).
Rok počivanja može se produžiti po isteku vremenskog perioda iz stava 1. ovog člana pod uslovom da je za taj period izmiren dug za zakup u celosti.
Posmrtne ostatke iz groba ili grobnice kojima je istekao rok obaveznog počivanja ili nije izmirena obaveza zakupa za prethodni period, Preduzeće koje upravlja grobljem može u redovnom iskopavanju premestiti u zajedničku grobnicu, a grobno mesto staviti u redovnu upotrebu.
g) Iskopavanje i prenos posmrtnih ostataka
Iskopavanje može biti redovno i vanredno. Redovno iskopavanje sprovodi Preduzeće koje upravlja grobljem, a u cilju efikasnijeg upravljanja i korišćenja grobnih mesta.
Vanredno iskopavanje se vrši:
1. radi sudskih uviđaja,
2. radi prenosa posmrtnih ostataka na drugo mesto,
3. radi kremiranja posmrtnih ostataka,
4. radi sahranjivanja novog umrlog u isti grob,
5. usled premeštanja groblja ili dela groblja radi sprovođenja urbanističkog plana.
Redovno iskopavanje vrši se posle 10 godina ukopa ako zakupac grobnog mesta ili grobnice ne obnovi plaćanje zakupnine.
Pre otpočinjanja redovnog iskopavanja, Preduzeće koje upravlja grobljem dužno je da obavesti lica koja se staraju o grobnim mestima i grobnicama da će izvršiti iskop posmrtnih ostataka ako ne izvrše svoju obavezu u pogledu plaćanja zakupnine.
Obaveštenje građana iz prethodnog stava vrši se pismeno (lično) i istovremeno preko sredstava javnog informisanja ili oglasa na oglasnoj tabli Skupštine grada Jagodine, koje mora biti istaknuto najmanje 30 dana.
U obaveštenju mora se naznačiti rok za izmirenje zaostalih obaveza koji ne može biti kraći od 60 dana od trenutka isticanja obaveštenja.
Posmrtni ostaci koji se iskopavaju u redovnom iskopavanju sahranjuju se u zajedničku grobnicu koja je za to namenjena, a ovo se evidentira u knjigu evidencije.
Vanredno iskopavanje (ekshumacija) se na pismeni zahtev ili uz pismenu saglasnost nosioca prava korišćenja grobnog mesta, može dozvoliti uz prethodno doneto rešenje Komunalne inspekcije.
Uz zahtev iz prethodnog stava mora se priložiti:
1. Rešenje o ispunjenosti uslova za vršenje ekshumacije posmrtnih ostataka koje izdaje sanitarna inspekcija.
2. Dokaz o obezbeđenju mesta za sahranu na drugom groblju.
Vreme kada je groblje otvoreno za posetu je:
- U letnjem periodu od 1. aprila do 30. septembra od 6 do 21 sat
- U zimskom periodu od 1. oktobra do 31. marta od 07 do 18 sati.
Na groblju je zabranjeno:
1. Nanošenje štete nadgrobnim obeležjima.
2. Preskakanje ograde, gaženje zelenih površina, lomljenje drveća, kidanje cveća i drugih zasada.
3. Gaženje, prljanje i skrnavljenje grobnih mesta.
4. Narušavanje mira na groblju.
5. Uvođenje životinja.
6. Voženje bicikle, motorcikla i motornih vozila, osim u posebnim slučajevima i za određene kategorije građana, a o čemu odlučuje Preduzeće koje upravlja grobljem.
7. Ispisivanje uvredljivih i nepristojnih natpisa.
8. Držanje građevinskog materijala osim u vreme izvođenja radova.
9. Prodavanje bilo kakve robe bez odobrenja preduzeća.
10. Sakupljanje sveća i voska bez odobrenja Uprave groblja.
11. Bilo kakav boravak i zadržavanje na groblju u vreme kada je groblje zatvoreno za posetu shodno članu 42.
12. Sečenje drveća bez odobrenja Uprave groblja.
13. Bacanje smeća na mesta koja za to nisu predviđena.
14. Pevanje, galama i puštanje muzike.
15. Držanje venaca posle 40 dana od dana sahrane na grobnom mestu.
16. Postavljanje klupa, stolova nastrešnica ili bilo kakvih objekata bez dozvole Uprave groblja.
Preduzeće je dužno da jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz člana 1. ove Odluke, u trajanju od najmanje 15 dana.
Poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici grada i preduzeća, a dostavlja se sredstvima javnog informisanja radi saopštenja.
Preduzeće iz tačke 1. ovog člana, dužno je da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja iz stava 1. ovog člana dostavi Gradskoj upravi izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga.
Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga iz stava 1. ovog člana takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom preduzeća iz stava 1. ovog člana, Gradska uprava preispituje rad predmetnog preduzeća, sačinjava analizu sa predlogom mera za otklanjanje nedostataka navedenih u izjašnjavanju korisnika i dostavlja je Gradskom veću.
Gradsko veće, nakon razmatranja analize i predloženih mera iz stava 4. ovog člana, donosi akt kojim nalaže preduzeću iz stava 4. ovog člana, da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika, u roku koji ne može biti duži od 90 dana.
Preduzeće iz tačke 1. ovog člana, dužno je da obezbedi korisnicima usluga zakonom propisane uslove koji omogućavaju brz i efikasan kontakt u vezi kvaliteta i korišćenja usluga.
Korisnici usluga obavljanja delatnosti održavanja javnih zelenih površina mogu kontinuirano u toku godine dostavljati pitanja, primedbe i predloge preko internet stranice preduzeća iz tačke 1. ovog člana, a isti su dužni da na dostavljena pitanja, primedbe i predloge odgovore u roku od 5 dana.
O sprovođenju ove odluke staraće se organ Gradske uprave nadležan za komunalne poslove.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke vrši komunalna inspekcija.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 500.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj preduzeće:
1. Ako ne izda odobrenje i ne predoči uslove iz čl. 9. stav 1 tačka 1. i 2. ove Odluke,
2. Ako vrši pokopavanje posmrtnih ostataka van groblja koje je u upotrebi (član 14.),
3. Ako ne organizuje službu za prevoz pokojnika 24 sata (član 19),
4. Ako izvrši sahranjivanje suprotno odredbama člana 25. ove Odluke,
5. Ako ne zaključi pismeni ugovor sa korisnikom (član 22. stav 1.),
6. Ako ne postupi u skladu sa članom 39. ove Odluke,
7. Ako se ne stara o uređenju i održavanju groblja (član 34.),
8. Ako ne ukloni vence i osušeno cveće sa groblja (član 36.).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u preduzeću novčanom kaznom od 10.000,00 do 50.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od 25.000,00 do 250.000,00 dinara kazniće se za prekršaj izvođač zanatskih radova - preduzetnik ako:
1. ne ukloni sav otpadni materijal nastao izvođenjem radova (član 9. tačka 5.),
2. ošteti tuđe grobno mesto ili objekat na groblju (član 9. tačka 6.),
3. ne izvodi radove u skladu sa datim uslovima (član 9. stav tačka 7.),
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 1.000.000,00 dinara kazniće se za prekršaj izvođač zanatskih radova - pravno lice za prekršaje iz stava 1. ovog člana.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice kod izvođača zanatskih radova - pravno lice novčanom kaznom od 10.000,00 do 50.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od 5.000,00 do 50.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj fizičko lice:
1. Ako postupi suprotno odredbama člana 6. stav 2. ove Odluke,
2. Ako postupi protivno odredbama člana 9. tačka 8. ove Odluke,
3. Ako vrši pokopavanje posmrtnih ostataka van groblja koje je u upotrebi (član 14.),
4. Ako u roku od 12 sati po utvrđenoj smrti ne prijavi smrtni slučaj upravi groblja (član 20. stav 1.),
5. Ako postupi protivno odredbama člana 25. ove Odluke,
6. Ako postupi protivno odredbama člana 43. ove Odluke.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Preduzeće je dužno da sa korisnicima zaključuje ugovore o pružanju usluga, da evidencije održava u ažurnom stanju, sa svim podacima o licima koja su sahranjena na određenim parcelama, obaveznom roku počivanja, zakupljenim parcelama i drugo, vodeći računa o zaštiti podataka o ličnosti.
Na zahtev korisnika grobnog mesta, kao i nadležnih državnih organa, korisnici grobnog mesta mogu se osloboditi od plaćanja naknade za korišćenje i zakup grobnog mesta, i to na teret budžetskih sredstava Grada, ako za to postoje opravdani razlozi.
Stupanjem na snagu ove Odluke, prestaje da važi Odluka o sahranjivanju i grobljima ("Opštinski službeni glasnik", broj 85/76) sa svim izmenama i dopunama.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodine".