ODLUKA

O USTANOVAMA KULTURE ČIJI JE OSNIVAČ GRAD NOVI SAD

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 16/2022)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom utvrđuju se ustanove kulture čiji je osnivač Grad Novi Sad (u daljem tekstu: ustanove), način finansiranja, organi upravljanja, kao i način ostvarivanja osnivačkih prava Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Grad) prema ovim ustanovama.

Član 2

Grad kao osnivač vrši osnivačka prava prema sledećim ustanovama:

- Muzeju Grada Novog Sada, sa sedištem u Petrovaradinu, Tvrđava 4,

- Gradskoj biblioteci u Novom Sadu, sa sedištem u Novom Sadu, Dunavska broj 1,

- Istorijskom arhivu Grada Novog Sada, sa sedištem u Novom Sadu, Filipa Višnjića broj 2a,

- Zavodu za zaštitu spomenika kulture Grada Novog Sada, sa sedištem u Novom Sadu, Bulevar Mihajla Pupina br. 22,

- "Novosadskom pozorištu - Újvidéki Színház", sa sedištem u Novom Sadu, Jovana Subotića br. 3-5,

- Pozorištu mladih, sa sedištem u Novom Sadu, Ignjata Pavlasa broj 4,

- Sterijinom pozorju, sa sedištem u Novom Sadu, Ulica Zmaj Jovina broj 22/I,

- Kulturnom centru Novog Sada, sa sedištem u Novom Sadu, Katolička porta broj 5,

- Ustanovi za izradu tapiserija "Atelje 61", sa sedištem u Petrovaradinu, Tvrđava 9,

- Ustanovi za kulturu i obrazovanje Kulturni centar "Mladost", sa sedištem u Futogu, Cara Lazara broj 42,

- Ustanovi za kulturu i obrazovanje Kulturni centar "Kisač", sa sedištem u Kisaču, Slovačka broj 22,

- Kulturnom centru "Rumenka", sa sedištem u Rumenci, Ulica oslobođenja broj 26,

- Novosadskom dečijem kulturnom centru, sa sedištem u Novom Sadu, Radnička broj 20,

- Mađarskom kulturnom centru "Petefi Šandor", Novi Sad - Petőfi Sándor Magyar Művelődési Központ Újvidék, sa sedištem u Novom Sadu, Jožef Atile 16-18.

II FINANSIRANJE

Član 3

Ustanove se finansiraju ili sufinansiraju iz budžeta Grada Novog Sada (u daljem tekstu: budžet Grada) i drugih izvora predviđenih Zakonom.

Visinu sredstava za finansiranje delatnosti ustanova, utvrđuje Skupština Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Skupština Grada), na osnovu predloga godišnjeg programa rada i predloga finansijskog plana ustanove za narednu godinu i projekcija za naredne dve godine.

Predlog godišnjeg programa rada ustanova sadrži posebno iskazana sredstva potrebna za finansiranje programa i projekata u kulturi, kao i sredstva potrebna za finansiranje tekućih rashoda i izdataka.

Ustanove podnose Gradskoj upravi za kulturu (u daljem tekstu: Gradska uprava) predlog godišnjeg programa rada i predlog finansijskog plana za narednu godinu sa projekcijama za naredne dve godine, najkasnije do 20. jula tekuće godine.

Član 4

Gradska uprava utvrđuje koji će se kulturni programi, odnosno delovi programa, tekući rashodi i izdaci ustanova, finansirati ili sufinansirati sredstvima iz budžeta Grada.

Gradska uprava zaključuje sa ustanovama godišnje ugovore o finansiranju delatnosti ustanove.

Sredstva iz budžeta Grada koriste se u skladu sa zakonom kojim se uređuje budžetski sistem.

Član 5

Ustanove su dužne da namenski koriste preneta finansijska sredstva i podnesu izveštaj o realizaciji kulturnih programa i projekata Gradskoj upravi u roku od 30 dana od dana završetka programa, odnosno projekata za koji su dodeljena sredstva iz budžeta Grada sa dokazima o namenskom korišćenju finansijskih sredstava.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana sastavni je deo dokumentacije kojom ustanove pravdaju namenski utrošena sredstva.

Ustanove su dužne da najkasnije do 15. marta tekuće godine, podnesu Skupštini Grada izveštaj o radu i finansijskom poslovanju za prethodnu godinu.

Član 6

Obaveza ustanova je da svojim radom doprinesu očuvanju, istraživanju, proučavanju, predstavljanju, prikupljanju i podsticanju domaćeg kulturnog i umetničkog nasleđa, kao i domaćeg kulturnog i umetničkog savremenog stvaralaštva.

U obavljanju svojih poslova ustanove su obavezne da koriste jedinstvena softverska rešenja i da omoguće dostupnost i razmenu podataka.

Digitalizacija kulturnog nasleđa je sastavni deo rada zaposlenih u ustanovama.

III ORGANI

Član 7

Organi ustanova su:

- Direktor,

- Upravni odbor,

- Nadzorni odbor.

U ustanovama mogu da se obrazuju umetnički, programski, odnosno stručni saveti.

Direktor

Član 8

Ustanovom rukovodi direktor.

Direktora ustanove, na osnovu prethodno sprovedenog javnog konkursa, imenuje Skupština Grada, na period od četiri godine i može biti ponovo imenovan.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, direktora Gradske biblioteke u Novom Sadu, Novi Sad, imenuje nadležni organ Autonomne pokrajine Vojvodine, uz saglasnost rukovodioca Narodne biblioteke Srbije, u skladu sa zakonom, kojim se uređuje bibliotečko-informaciona delatnost.

Javni konkurs iz stava 2. ovog člana, raspisuje i sprovodi upravni odbor uz prethodnu saglasnost Gradskog veća Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradsko veće).

Javni konkurs za izbor direktora Gradske biblioteke u Novom Sadu, Novi Sad, iz stava 3. ovog člana, raspisuje Upravni odbor uz prethodnu saglasnost nadležnog organa Autonomne pokrajine Vojvodine.

Javni konkurs raspisuje se najkasnije 60 dana pre isteka mandata direktora.

Javni konkurs objavljuje se na sajtu Nacionalne službe za zapošljavanje, na oglasnoj tabli ili u prostorijama ustanove i u najmanje jednim dnevnim novinama koje se distribuiraju na celoj teritoriji Republike.

Rok za podnošenje prijava na javni konkurs ne može biti kraći od osam ni duži od 15 dana od dana oglašavanja javnog konkursa.

Upravni odbor je dužan da postupa sa prijavama na javni konkurs, u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravni postupak.

Upravni odbor obavlja razgovor sa kandidatima koji ispunjavaju uslove iz javnog konkursa i u roku od 30 dana od dana završetka javnog konkursa dostavlja Skupštini Grada obrazloženi predlog liste kandidata.

Lista kandidata sadrži mišljenje upravnog odbora o stručnim i organizacionim sposobnostima svakog kandidata i zapisnik o obavljenom razgovoru.

Skupština Grada imenuje direktora ustanove sa liste kandidata.

Javni konkurs nije uspeo, ukoliko upravni odbor utvrdi da nema kandidata koji ispunjava uslove da uđe u izborni postupak, o čemu je dužan da obavesti Skupštinu Grada, odnosno ukoliko Skupština Grada ne imenuje direktora sa liste kandidata.

Ukoliko upravni odbor ne raspiše javni konkurs u roku koji je utvrđen u stavu 6. ovog člana, obavezan je da o razlozima zbog kojih javni konkurs nije raspisan obavesti Skupštinu Grada.

Član 9

Kandidati za direktore ustanova moraju imati visoko obrazovanje i najmanje pet godina radnog iskustva u kulturi.

Ostali uslovi za izbor kandidata za direktore ustanova utvrđuju se statutom ustanova.

Kandidat za direktora dužan je da predloži program rada i razvoja ustanove kulture, kao sastavni deo konkursne dokumentacije.

Član 10

Skupština Grada može imenovati vršioca dužnosti direktora, bez prethodno sprovedenog javnog konkursa, u slučaju kada direktoru prestane dužnost pre isteka mandata, odnosno kada javni konkurs za direktora nije uspeo.

Vršilac dužnosti direktora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.

Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora iz stava 1. ovog člana.

Vršilac dužnosti direktora mora da ispunjava uslove za izbor kandidata za direktora utvrđene Zakonom i statutom ustanove.

Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.

Član 11

Direktor:

- organizuje i rukovodi radom ustanove,

- donosi pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova i druga opšta akta u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom ustanove,

- izvršava odluke upravnog odbora,

- zastupa ustanovu,

- stara se o zakonitosti rada ustanove,

- odgovoran je za sprovođenje programa rada ustanove,

- odgovoran je za materijalno-finansijsko poslovanje ustanove,

- vrši druge poslove utvrđene zakonom, ovom odlukom i statutom ustanove kulture.

Član 12

Dužnost direktora prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Skupština Grada će razrešiti direktora pre isteka mandata:

- na lični zahtev,

- ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona, ove odluke ili drugih opštih akata,

- ako nestručnim, nepravilnim i nesavesnim radom prouzrokuje veću štetu ustanovi ili zanemaruje, odnosno nesavesno izvršava svoje obaveze tako da su nastale ili mogu nastati veće smetnje u radu ustanove,

- ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje te dužnosti, odnosno ako je pravosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti direktora ustanove,

- iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili statutom ustanove.

Upravni odbor

Član 13

Upravni odbor upravlja ustanovom.

Upravni odbor ima pet članova.

Članove upravnog odbora ustanova imenuje i razrešava Skupština Grada iz reda istaknutih stručnjaka i poznavalaca kulturne delatnosti.

Predsednika upravnog odbora imenuje Skupština Grada iz reda članova upravnog odbora.

Član 14

Najviše jedna trećina članova upravnog odbora imenuje se iz reda zaposlenih u ustanovi.

Najmanje jedan od članova upravnog odbora iz reda zaposlenih mora da bude iz reda nosilaca osnovne, tj. programske delatnosti.

Članovi upravnog odbora iz reda zaposlenih u ustanovama, imenuju se na predlog reprezentativnog sindikata ustanove, a ukoliko ne postoji reprezentativni sindikat, na predlog većine zaposlenih.

U slučaju da u ustanovi postoji više reprezentativnih sindikata, članove upravnog odbora iz reda zaposlenih sindikati predlažu sporazumno.

Sastav upravnog odbora treba da obezbedi zastupljenost od najmanje 40% predstavnika manje zastupljenog pola.

Član 15

Članovi upravnog odbora imenuju se na period od četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta.

Ukoliko član upravnog odbora bude razrešen pre isteka mandata, novoimenovanom članu upravnog odbora mandat ističe danom isteka mandata svih članova upravnog odbora.

U slučaju sprečenosti predsednika upravnog odbora, sednicu upravnog odbora može zakazati i njoj predsedavati, najstariji član upravnog odbora.

Član 16

Predsedniku i članovima upravnog odbora pripada naknada za rad, i to: predsedniku u visini od 10%, a članovima u visini od 5% od prosečne mesečne zarade po zaposlenom u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike.

Naknada iz stava 1. ovog člana se isplaćuje pod uslovom da je upravni odbor u toku meseca održao sednicu, bez obzira na broj održanih sednica.

Član 17

Skupština Grada može, do imenovanja predsednika i članova upravnog odbora, da imenuje vršioca dužnosti predsednika i članova upravnog odbora.

Skupština Grada može imenovati vršioca dužnosti predsednika i člana upravnog odbora i u slučaju kada predsedniku, odnosno članu upravnog odbora prestane dužnost pre isteka mandata.

Vršilac dužnosti predsednika, odnosno člana upravnog odbora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.

Član 18

Upravni odbor:

- donosi statut,

- donosi druge opšte akte ustanove kulture, predviđene zakonom i statutom,

- utvrđuje poslovnu i razvojnu politiku,

- odlučuje o poslovanju ustanove,

- donosi programe rada ustanove, na predlog direktora,

- donosi godišnji finansijski plan,

- usvaja godišnji obračun,

- usvaja godišnji izveštaj o radu i poslovanju,

- daje predlog o statusnim promenama, u skladu sa zakonom,

- dostavlja Skupštini Grada obrazloženi predlog liste kandidata,

- zaključuje ugovor o radu sa direktorom, na određeno vreme, do isteka roka na koji je imenovan, odnosno do njegovog razrešenja, a kada je za direktora imenovano lice koje je već zaposleno u istoj ustanovi na neodređeno vreme, zaključuje aneks ugovora o radu, u skladu sa zakonom o radu,

- odlučuje o drugim pitanjima utvrđenim zakonom i statutom.

Član 19

Dužnost člana upravnog odbora prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Skupština Grada razrešiće člana upravnog odbora pre isteka mandata:

- na lični zahtev,

- ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona, ove odluke ili drugih opštih akata,

- ako nestručnim, nepravilnim i nesavesnim radom prouzrokuje veću štetu ustanovi ili zanemaruje, odnosno nesavesno izvršava svoje obaveze tako da su nastale ili mogu nastati veće smetnje u radu ustanove kulture,

- ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana upravnog odbora, odnosno ako je pravosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana upravnog odbora,

- iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili statutom.

Nadzorni odbor

Član 20

Nadzorni odbor obavlja nadzor nad poslovanjem ustanove.

Nadzorni odbor ima tri člana.

Članove nadzornog odbora ustanova imenuje i razrešava Skupština Grada.

Predsednika nadzornog odbora imenuje Skupština Grada iz reda članova nadzornog odbora.

Član 21

Jedan član nadzornog odbora imenuje iz reda zaposlenih u ustanovi, na predlog reprezentativnog sindikata ustanove, a ukoliko ne postoji reprezentativni sindikat, na predlog većine zaposlenih.

U slučaju da u ustanovi postoji više reprezentativnih sindikata, člana nadzornog odbora iz reda zaposlenih sindikati predlažu sporazumno.

Sastav nadzornog odbora treba da obezbedi zastupljenost od najmanje 40% predstavnika manje zastupljenog pola.

Član 22

Članovi nadzornog odbora ustanova imenuju se na period od četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta.

Ukoliko član nadzornog odbora bude razrešen pre isteka mandata, novoimenovanom članu nadzornog odbora mandat ističe danom isteka mandata svih članova nadzornog odbora.

Za člana nadzornog odbora ne može biti imenovano lice koje je član upravnog odbora ustanove.

U slučaju sprečenosti predsednika nadzornog odbora, sednicu može zakazati i njoj predsedavati najstariji član nadzornog odbora.

Član 23

Predsedniku i članovima nadzornog odbora pripada naknada za rad, i to: predsedniku u visini od 10%, a članovima u visini od 5% od prosečne mesečne zarade po zaposlenom u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike.

Naknada iz stava 1. ovog člana se isplaćuje pod uslovom da je nadzorni odbor u toku meseca održao sednicu, bez obzira na broj održanih sednica.

Član 24

Nadzorni odbor:

- pregleda periodične obračune i utvrđuje da li su sačinjeni u skladu sa propisima,

- donosi poslovnik o svom radu,

- obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i statutom ustanove.

O rezultatima nadzora, nadzorni odbor podnosi izveštaj Gradskoj upravi najmanje jedanput godišnje.

Član 25

Skupština Grada može, do imenovanja predsednika i članova nadzornog odbora, da imenuje vršioce dužnosti predsednika i članova nadzornog odbora.

Skupština Grada može imenovati vršioca dužnosti predsednika i člana nadzornog odbora i u slučaju kada predsedniku, odnosno članu nadzornog odbora prestane dužnost pre isteka mandata.

Vršilac dužnosti predsednika, odnosno član nadzornog odbora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.

Član 26

Dužnost člana nadzornog odbora prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Skupština Grada razrešiće člana nadzornog odbora pre isteka mandata:

- na lični zahtev,

- ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona, ove odluke ili drugih opštih akata,

- ako nestručnim, nepravilnim i nesavesnim radom prouzrokuje veću štetu ustanovi ili zanemaruje, odnosno nesavesno izvršava svoje obaveze tako da su nastale ili mogu nastati veće smetnje u radu ustanove,

- ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti, odnosno ako je pravosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana nadzornog odbora,

- iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili statutom ustanove.

Umetnički, programski, odnosno stručni savet

Član 27

Umetnički, programski, odnosno stručni savet razmatra pitanja iz umetničke, programske, odnosno stručne delatnosti ustanova i direktoru daje mišljenja i predloge vezane za umetnički, programski i stručni rad ustanove.

Sastav, nadležnost i način rada umetničkog, programskog i stručnog saveta, bliže se uređuju statutom ustanove.

IV ZAŠTITA OPŠTEG INTERESA

Član 28

Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u ustanovama Skupština Grada daje saglasnost na:

- statut,

- statusne promene,

- program rada,

- druge akte u skladu sa zakonom.

Skupština Grada razmatra i usvaja godišnji izveštaj o radu ustanova.

Gradsko veće daje saglasnost na godišnji finansijski plan ustanova, kao i na promene programa rada u okviru odobrenih aproprijacija i u slučaju promene aproprijacija u skladu sa zakonom.

Član 29

Gradsko veće utvrđuje smernice za ostvarivanje programskih akata i prati sprovođenje poslovne politike ustanova i predlaže, odnosno preduzima mere kojima se obezbeđuju uslovi za njihovo nesmetano funkcionisanje.

Gradsko veće, na predlog Gradonačelnika Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik), donosi program investicionih aktivnosti u oblasti kulture.

Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u ustanovama, Gradsko veće daje saglasnost na raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) imovinom ustanova, veće vrednosti koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa.

Gradsko veće daje prethodnu saglasnost na:

- pregovore, radnje i pravne poslove sa trećim licima kojima ustanove opterećuju imovinu ili koriste druga sredstva obezbeđivanja potraživanja,

- odluku o pokretanju postupka javne nabavke dobara, usluga ili radova kada su za javnu nabavku predviđena sopstvena sredstva ustanova.

Član 30

Gradonačelnik daje saglasnost na pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova ustanove.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 31

Ustanove su dužne da statute usklade sa ovom odlukom u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 32

Članovi upravnog, odnosno nadzornog odbora ustanova nastavljaju sa radom do imenovanja članova upravnog, odnosno nadzornog odbora, u skladu sa Zakonom i ovom odlukom.

Član 33

Skupština Grada imenovaće članove upravnog, odnosno nadzornog odbora ustanova, u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 34

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o ustanovama kulture čiji je osnivač Grad Novi Sad ("Službeni list Grada Novog Sada", br. 11/10, 39/10, 50/10, 38/11, 52/13, 30/15, 44/16, 55/17, 12/19, 46/20 i 45/21).

Član 35

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".