PRAVILNIKO ROKOVIMA, OBIMU I NAČINU SPROVOĐENJA ENERGETSKOG PREGLEDA U SISTEMU ENERGETSKOG MENADŽMENTA, KAO I SADRŽAJU I NAČINU DOSTAVLJANJA IZVODA IZ IZVEŠTAJA O SPROVEDENOM ENERGETSKOM PREGLEDU("Sl. glasnik RS", br. 51/2022) |
Ovim pravilnikom propisuju se rokovi u kojima obveznici sistema energetskog menadžmenta (u daljem tekstu: obveznici sistema) sprovode energetski pregled, obim i način sprovođenja energetskog pregleda za oblast industrijske energetike, za oblast energetike zgrada i za oblast energetike javnog sektora i sadržaj i način dostavljanja izvoda iz izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu.
Odredbe ovog pravilnika primenjuju se na energetski pregled u sistemu energetskog menadžmenta i na energetski pregled koji sprovode velika pravna lica u skladu sa zakonom kojim se uređuju energetska efikasnost i racionalna upotreba energije.
Izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) lokaciju čine svi objekti za obavljanje delatnosti privrednog društva i javnog preduzeća, koji čine jednu ili više tehničko-tehnoloških celina u okviru jedne organizaciono-poslovne celine na određenoj prostornoj celini (adresa, katastarska parcela ili više katastarskih parcela) i čija ukupna potrošnja prelazi granične vrednosti propisane potrošnje energije;
2) naručilac energetskog pregleda je obveznik sistema ili veliko pravno lice koje naručuje sprovođenje energetskog pregleda;
3) tekuće održavanje je izvođenje radova koji se preduzimaju radi sprečavanja oštećenja koja nastaju upotrebom objekta ili radi otklanjanja tih oštećenja, a sastoje se od pregleda, popravki i preduzimanja preventivnih i zaštitnih mera odnosno svih radova kojima se obezbeđuje održavanje objekata na zadovoljavajućem nivou upotrebljivosti, kao što su krečenje, farbanje, zamena obloga, zamena sanitarija, radijatora, zamena unutrašnje i spoljašnje stolarije i bravarije, zamena unutrašnjih instalacija i opreme bez povećanja kapaciteta i drugi slični radovi, ako se njima ne menja spoljni izgled zgrade i ako nemaju uticaj na zajedničke delove zgrade i njihovo korišćenje;
4) investiciono održavanje je izvođenje građevinsko-zanatskih, odnosno drugih radova zavisno od vrste objekta u cilju poboljšanja uslova korišćenja objekta u toku eksploatacije.
Rokovi u kojima obveznici sistema sprovode energetski pregled
Obveznici sistema sprovode energetski pregled periodično, najmanje jednom u šest godina.
Velika pravna lica koja nisu obveznici sistema sprovode energetski pregled najmanje jednom u četiri godine, u skladu sa zakonom.
Obveznici sistema će prvi energetski pregled sprovesti do 31. decembra 2025. godine.
Obim energetskog pregleda za oblast industrijske energetike
Energetski pregled za oblast industrijske energetike obuhvata: energetske, industrijske, proizvodne procese, odnosno tehničke sisteme i objekte, kao i sredstva za transport robe i sirovina u okviru lokacije.
Energetski pregled za oblast industrijske energetike obuhvata pregled lokacija obveznika sistema sa pretežnom delatnošću u proizvodnom sektoru.
Energetski pregled za oblast industrijske energetike sprovodi se kod velikog pravnog lica koje nije obveznik sistema i čija je pretežna delatnost u proizvodnom sektoru, u skladu sa propisom kojim se uređuju minimalni kriterijumi sprovođenja energetskih pregleda, na način uređen ovim pravilnikom i propisom kojim se uređuje sadržaj izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu.
Energetski pregled iz stava 3. ovog člana sprovodi se na objektima koji troše najmanje 80% ukupne godišnje potrošnje tog velikog pravnog lica.
Obim energetskog pregleda za oblast energetike zgrada
Energetski pregled za oblast energetike zgrada obuhvata: energetska svojstva zgrade ili zgrada i svih tehničkih sistema koji koriste energiju za grejanje, hlađenje, ventilaciju i osvetljenje zarade, a koji čine energetske ili troškovne celine u okviru lokacije.
Energetski pregled za oblast energetike zgrada obuhvata pregled lokacija obveznika sistema sa pretežnom delatnošću u sektoru trgovine i usluga.
Energetski pregled za oblast energetike zgrada sprovodi se kod velikog pravnog lica koji nije obveznik sistema i čija je pretežna delatnost u sektoru trgovine i usluga, u skladu sa propisom kojim se uređuju minimalni kriterijumi sprovođenja energetskih pregleda, na način uređen ovim pravilnikom i propisom kojim se uređuje sadržaj izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu.
Energetski pregled iz stava 3. ovog člana sprovodi se na objektima koji troše najmanje 80% ukupne godišnje potrošnje tog velikog pravnog lica.
Obim energetskog pregleda za jedinice lokalne samouprave/gradske opštine
Energetski pregled za oblast energetike javnog sektora kada su obveznici sistema jedinice lokalne samouprave i gradske opštine obuhvata:
1) zgrade, javno osvetljenje i sve tehničke sisteme i energetske procese koje koristi jedinica lokalne samouprave/gradska opština i za koje snosi troškove potrošnje energije, odnosno energenata i tekućeg i/ili investicionog održavanja u funkciji poboljšanja energetske efikasnosti;
2) zgrade, javno osvetljenje i sve tehničke sisteme i energetske procese koje jedinica lokalne samouprave/gradska opština direktno ne koristi, a za koje snosi troškove potrošnje energije, odnosno energenata i tekućeg i/ili investicionog održavanja u funkciji poboljšanja energetske efikasnosti;
3) objekte, energetske procese i sve tehničke sisteme u javnim preduzećima čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave/gradska opštine koje nisu posebni obveznici sistema.
Obim energetskog pregleda za organe i organizacije
Energetski pregled za oblast energetike javnog sektora kada su obveznici sistema organi državne uprave, drugi organi i organizacije Republike Srbije, organi i organizacije autonomne pokrajine, ili organizacije za obavezno socijalno osiguranje obuhvata:
1) zgrade i sve tehničke sisteme i energetske procese koje koristi obveznik sistema i za koje snosi troškove potrošnje energije, odnosno energenata i tekućeg i/ili investicionog održavanja u funkciji poboljšanja energetske efikasnosti;
2) zgrade i sve tehničke sisteme i energetske procese koje obveznik sistema direktno ne koristi, a za koje snosi troškove potrošnje energije, odnosno energenata i tekućeg i/ili investicionog održavanja u funkciji poboljšanja energetske efikasnosti.
Obim energetskog pregleda za ustanove
Energetski pregled za oblast energetike javnog sektora kada su obveznici sistema ustanove osnovane od strane Republike Srbije ili autonomne pokrajine u oblasti obrazovanja, nauke, kulture, fizičke kulture, zdravstvene zaštite, socijalne zaštite, društvene brige o deci i u drugim oblastima, ili drugi korisnici javnih sredstava koji nisu navedeni u čl. 6. i 7. ovog pravilnika, obuhvata:
1) zgrade i sve tehničke sisteme i energetske procese, koje koristi obveznik sistema i za koje snosi troškove potrošnje energije, odnosno energenata, tekućeg i/ili investicionog održavanja u funkciji poboljšanja energetske efikasnosti;
2) zgrade i sve tehničke sisteme i energetske procese koje obveznik sistema direktno ne koristi, a za koje snosi troškove potrošnje energije, odnosno energenata, tekućeg i/ili investicionog održavanja u funkciji poboljšanja energetske efikasnosti.
Način sprovođenja energetskog pregleda
Energetski pregled sprovodi se vršenjem sledećih aktivnosti:
1) pripremnih aktivnosti;
2) neposrednog energetskog pregleda;
3) izrade predloga izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu i usaglašavanja predloga izveštaja sa naručiocem energetskog pregleda;
4) izrade i dostavljanja izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu;
5) završnog sastanaka izvršioca i naručioca energetskog pregleda.
Pripremne aktivnosti obuhvataju:
1) uvodni sastanak na kome:
(1) izvršilac energetskog pregleda predstavlja u opštim crtama cilj energetskog pregleda i upoznaje naručioca energetskog pregleda sa njegovim obavezama i načelno, o podacima i dokumentima koje je za potrebe energetskog pregleda potrebno da pripremi;
(2) naručilac energetskog pregleda obaveštava izvršioca energetskog pregleda o licu ili licima koja su u njegovo ime zadužena za komunikaciju sa vodećim energetskim savetnikom tokom sprovođenja energetskog pregleda, kao i o imenu energetskog menadžera zaduženog za predmet energetskog pregleda;
(3) izvršilac energetskog pregleda obaveštava naručioca energetskog pregleda o energetskom savetniku koji će u toku vršenja energetskog pregleda biti vodeći energetski savetnik, zadužen za komunikaciju sa naručiocem energetskog pregleda i organizovanje energetskog pregleda;
(4) naručilac energetskog pregleda upoznaje izvršioca energetskog pregleda sa predmetom energetskog pregleda i dostupnim informacijama i podacima o tehnološkim procesima, tehničkim sistemima, postrojenjima, uređajima i postojećoj opremi, odnosno nameni pojedinih objekta i zgrada, kao i vrstama energenata koje koriste, upotrebi vode i drugih sirovina, načinu upravljanja energijom, do sada sprovedenim energetskim pregledima, važećim sertifikatom o energetskim svojstvima zgrada, ako je taj sertifikat urađen i izdat kroz Centralni registar energetskih pasoša, preduzetim merama energetske efikasnosti, kao i specifičnim zahtevima koje ima u vezi sa energetskim pregledom;
(5) naručilac energetskog pregleda zajedno sa izvršiocem energetskog pregleda obilazi tehničke sisteme, postrojenja, uređaje, opremu, odnosno objekte i zgrade u svrhu upoznavanja izvršioca energetskog pregleda sa predmetom energetskog pregleda;
(6) izvršilac i naručilac energetskog pregleda se dogovaraju o načinu komunikacije tokom sprovođenja energetskog pregleda;
2) nakon održanog uvodnog sastanaka, izvršilac energetskog pregleda dostavlja naručiocu energetskog pregleda upitnik i zahtev da dostavi odgovarajuću tehničku dokumentaciju u vezi sa predstojećim neposrednim energetskim pregledom, uključujući ali ne ograničavajući se na podatke o energetskim svojstvima postrojenja, uređaja, opreme, odnosno objekata i zgrada, podatke o potrošnji energije, vode i sirovina, kao i dokumentaciju o prethodno sprovedenim energetskim pregledima;
3) naručilac energetskog pregleda dostavlja izvršiocu energetskog pregleda odgovore na pitanja iz upitnika i svu zatraženu a raspoloživu dokumentaciju i podatke;
4) na osnovu analize odgovora na upitnik i dostavljenih podataka i dokumentacije, izvršilac energetskog pregleda po potrebi dostavlja naručiocu energetskog pregleda zahtev da odgovori na dodatna pitanja i dogovara se o vremenu, predmetu i planu neposrednog energetskog pregleda;
5) naručilac energetskog pregleda dostavlja izvršiocu energetskog pregleda odgovore na dodatna pitanja;
6) izvršilac energetskog pregleda dostavlja naručiocu energetskog pregleda termin plan neposrednog energetskog pregleda.
Neposredan energetski pregled, u skladu sa dogovorenim planom sprovođenja, organizuje naručilac energetskog pregleda, uvodeći izvršioca energetskog pregleda u posao i pokazujući mu predmet energetskog pregleda.
U neposrednom energetskom pregledu, pored energetskih savetnika, mogu da učestvuju i druga lica koja odredi naručilac energetskog pregleda.
Izvršilac energetskog pregleda neposrednim uvidom ustanovljava i proverava tačnost i kvalitet podataka i informacija o potrošnji energije, vode i sirovina, energetskoj efikasnosti, stanju i načinu održavanja opreme i uređaja, koje je dobio od naručioca energetskog pregleda.
Provera ili utvrđivanje podataka iz stava 3. ovog člana, vrši se preuzimanjem podataka sa postojećih mernih instrumenta, a može se vršiti i direktnim merenjima pomoću drugih neinvazivnih mernih instrumenta.
Izvršilac energetskog pregleda dolazi do potrebnih informacija i podataka i kroz odgovore kompetentnih lica koja odredi naručilac energetskog pregleda.
Na zahtev izvršioca energetskog pregleda, pojedini segmenti neposrednog energetskog pregleda mogu se ponoviti.
Predlog izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu
Izvršilac energetskog pregleda na osnovu analize dobijenih odgovora na upitnik, dostavljene dokumentacije i podataka, kao i podataka dobijenih u neposrednom energetskom pregledu, priprema predlog izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu propisane sadržine i dostavlja ga naručiocu energetskog pregleda.
Usaglašavanje predloga izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu
Ukoliko ima primedbi na predlog izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu, naručilac energetskog pregleda dostavlja izvršiocu energetskog pregleda primedbe koje se pre svega odnose na tačnost podataka navedenih u izveštaju.
Ako je potrebno, naručilac i izvršilac energetskog pregleda mogu održati jedan ili više sastanaka radi usaglašavanja stavova u vezi sa predlogom izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu.
O sastancima iz stava 2. ovog člana vodi se zapisnik koji potpisuju obe strane.
Izveštaj o sprovedenom energetskom pregledu
Nakon usaglašavanja teksta predloga izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu, ili u slučaju ako naručilac energetskog pregleda nije imao primedbi na predlog izveštaja, izvršilac energetskog pregleda dostavlja naručiocu energetskog pregleda izveštaj o sprovedenom energetskom pregledu propisane sadržine.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana dostavlja se u elektronskoj formi i u dva odštampana primerka, potpisan od strane energetskih savetnika koji su učestvovali u sprovođenju energetskog pregleda.
Izvršilac energetskog pregleda sa naručiocem energetskog pregleda zakazuje održavanje završnog sastanka u roku ne dužem od sedam dana od dana dostavljanja izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu.
Na završnom sastanku izvršilac energetskog pregleda predstavlja rezultate sprovedenog energetskog pregleda.
Uz izveštaj o sprovedenom energetskom pregledu energetski savetnici koji su učestvovali u izradi tog izveštaja prilažu potpisanu izjavu o nepostojanju sukoba interesa u skladu sa zakonom kojim se uređuju energetska efikasnost i racionalna upotreba energije i fotokopiju svojih licenci energetskog savetnika.
Izvod iz izveštaja sadrži:
1) naslovnu stranu;
2) rezime rezultata energetskog pregleda.
Naslovna strana izvoda iz izveštaja sadrži:
1) poslovno ime/naziv naručioca energetskog pregleda;
2) PIB i matični broj naručioca energetskog pregleda;
3) naziv lokacije ili drugi naziv predmeta energetskog pregleda;
4) poslovno ime izvršioca energetskog pregleda;
5) vrstu izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu u skladu sa propisom kojim se bliže propisuje sadržina izveštaja o sprovedenom energetskom pregledu;
6) ime i prezime i broj licence energetskih savetnika koji su učestvovali u sprovođenju energetskog pregleda;
7) period sprovođenja energetskog pregleda;
8) rezime rezultata sprovedenog energetskog pregleda;
9) datum izveštaja.
Rezime rezultata energetskog pregleda
Rezime rezultata sprovedenog energetskog pregleda sadrži:
1) podatke koji se odnose na potrošnju energenata, energije i vode predmeta energetskog pregleda u periodu od sprovođenja prethodnog energetskog pregleda, ili, u slučaju prvog energetskog pregleda, od dana stupanja na snagu ovog pravilnika, i to:
(1) pregled godišnje potrošnje energenata u fizičkim jedinicama (npr.: t, Nm3, Sm3, m3);
(2) pregled godišnje potrošnje energije (MJ/god. ili kWh/god.);
(3) pregled godišnje emisije ugljen-dioksida (t CO2/god.);
(4) pregled godišnje potrošnje vode (m3/god.);
(5) pregled godišnjih troškova za energiju (RSD/god.) za korisnike javnih sredstava;
(6) pregled godišnjih troškova za utrošenu vodu (RSD/god.);
(7) pregled specifične potrošnje i specifičnih troškova za energiju (potrošnja energije, odnosno troškovi svedeni na jedinični proizvod);
(8) strukturu potrošnje energije koja prikazuje sve vrste energije koje koristi naručilac energetskog pregleda, izražene u procentima;
2) ocenu stanja menadžmenta energijom koja uzima u obzir najveće uočene nedostatke, kao i predloge za unapređenje menadžmenta energijom;
3) sažet predlog mera energetske efikasnosti, visinu investicije potrebne za sprovođenje tih mera i procenu uštede energije i smanjenja troškova ako bi naručilac energetskog pregleda sproveo predložene mere energetske efikasnosti, i to:
(1) procenu uštede pojedinih vrsta energije koje koristi naručilac energetskog pregleda (MJ/god i kWh/god.);
(2) procenu ukupne godišnje uštede energije, izraženu u procentima;
(3) procenu ukupnog smanjenja troškova po osnovu sprovođenja predloženih mera (RSD/god) za korisnike javnih sredstava;
(4) godišnje smanjenje troškova za energiju koje bi se ostvarilo primenom predloženih mera, izraženo u procentima, za korisnike javnih sredstava;
(5) procenu vrednosti investicije i prost period povraćaja investicija za predložene mere;
(6) procenu smanjenja emisije SO2 po osnovu uštede pojedinih vrsta energije, ukupno (tCO2/god.) i izraženo u procentima;
4) preporuku za redosled sprovođenja predloženih mera, s obzirom na visinu neophodnih investicija i period povraćaja investicija;
5) zaključak.
Način dostavljanja izvoda iz izveštaja
Izvod iz izveštaja dostavlja se ministarstvu nadležnom za poslove energetike u jednom odštampanom primerku poštom i putem informacionog sistema SEMIS.
Izvod iz izveštaja dostavlja se ministarstvu nadležnom za poslove energetike na popunjenom obrascu koji se objavljuje na internet stranici ministarstva nadležnog za poslove energetike.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".