PRAVILNIKO PRUŽANJU USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE "DNEVNI BORAVAK ZA DECU I MLADE SA SMETNJAMA U RAZVOJU"("Sl. list grada Užica", br. 17/2022) |
Ovim Pravilnikom regulišu se uslovi i način pružanja usluge socijalne zaštite "Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju" (u daljem tekstu usluga), kao dnevne usluge u zajednici.
Pružalac usluge "Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju" je Gradski centar za usluge socijalne zaštite Užice (u daljem tekstu pružalac).
Ovom uslugom se pruža podrška pojedincima i porodici u cilju poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanjanja i ublažavanja rizika od nepovoljnih životnih okolnosti i stvaranja mogućnosti za samostalan život u društvu.
Sredstva za finansiranje usluge obezbeđena su u budžetu grada Užica.
Kapacitet dnevnog boravka je 19 korisnika i dostupan je deci i mladima uzrasta do 30 godina sa različitim razvojnim teškoćama, svakog radnog dana, u vremenu od 8 - 16 sati.
Dnevni boravak obezbeđuje korisnicima: ishranu, brigu o higijeni, zdravstvenu zaštitu za vreme trajanja boravka, edukativni rad, sticanje osnovnih životnih navika i veština i osposobljavanje za rad i radne aktivnosti.
Kulturno-zabavne i sportsko-rekreativne aktivnosti organizuju se u skladu sa sposobnostima, sklonostima i ispoljenom interesovanju korisnika.
U okviru usluge realizuje se grupni-radioničarski rad i individualni rad u skladu sa individualnim planovima podrške.
Stručni radnici u pružanju usluge angažovani su u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite.
U pružanju usluge angažovan je i medicinski tehničar.
Efekti stručnog rada u Dnevnom boravku su sledeći:
- zadovoljstvo korisnika;
- socijalizacija;
- uspostavljanje osnovnih životnih veština i navika kod korisnika;
- podsticanje i razvijanje psiho-motornih sposobnosti;
- razvijanje higijenskih, radnih i kulturnih navika;
- razvijanje očuvanih potencijala;
- napredovanje korisnika u skladu sa potencijalima;
- osposobljavanje korisnika za staranje o svojim neposrednim, svakodnevnim potrebama;
- osposobljavanje za što samostalniji život i rad;
- napredak u verbalnom izražavanju;
- savladavanje školskih sadržaja;
- uključivanje u inkluzivni model obrazovanja, kao i kvalitetnija saradnja sa vaspitno-obrazovnim i zdravstvenim ustanovama;
- korekcija negativnih obrazaca ponašanja kroz pedagoško-korektivni rad;
- kvalitetniji odnosi na relaciji roditelj - korisnik, kroz savetodavni rad sa roditeljima.
Bazična usluga podrazumeva sledeće:
1. grupni rad koji obuhvata sportske aktivnosti (jutarnja gimnastika, vežbe lateralizovanosti, aktivnosti u sali), radionice sa korisnicima (edukativne, kreativne, psihosocijalne, dramske, muzičke, plesne, likovne, kulinarske, ručni rad, grupni rad na računaru), psihosocijalne radionice sa roditeljima-starateljima;
2. individualni rad i to, individualni rad sa korisnicima koji je u skladu sa prethodno utvrđenim individualnim planovima podrške i individualni rad sa roditeljima-starateljima.
3. zdravstvenu zaštitu, brigu o higijeni i bezbednosti korisnika, pomoć prilikom ishrane i odlaska u toalet.
Prostor dnevnog boravka odgovara nameni, bezbedan je i lako se održava, a čine ga:
- prostorija za grupni rad;
- prostorija za rad na računarima;
- prostorija za individualni rad;
- prostor za jutarnju gimnastiku;
- prostorija za stručne radnike;
- prostorija za medicinsko osoblje;
- soba za odmor;
- kuhinja;
- kupatilo za korisnike;
- toalet za osoblje.
Prostorija za edukativni rad, radne aktivnosti kao i radno-okupacionu terapiju opremljena je odgovarajućim sredstvima, didaktičkim materijalima i priborom koji je prilagođen uzrastu i potencijalima korisnika.
Prostorija za rad na računarima opremljena je sa četiri računara, adekvatnim stolovima i stolicama.
U prostoriji za individualni rad nalaze se: prilagođen sto i stolice, računar, televizor, DVD, pomoćni stolovi.
U prostoriji za jutarnju gimnastiku nalaze se: strunjača i tri lejzi bega.
Soba za odmor ima dva ležaja i ormar.
Kuhinja je opremljena stolovima i stolicama za obedovanje, šporetom, frižiderom, radnim pultom, sudoperom sa kuhinjskim elementima, potrebnim brojem tanjira, escajga, čaša i drugom opremom neophodnom za serviranje hrane, prema sanitarnim propisima.
Prostorija za stručne radnike ima: radni pult sa računarom, ormar za dokumentaciju korisnika, prostor za prijem roditelja i telefon.
Prostorija za medicinsko osoblje ima: medicinski ležaj, dva ormarića za prvu pomoć, radni sto, ormar za kartoteku.
Dnevni boravak mogu koristiti deca i mladi koji imaju sledeće smetnje u razvoju: telesne, intelektualne, mentalne, senzorne, govorno-jezičke, socio-emocionalne i višestruke, ukoliko ispunjavaju sledeće uslove:
1. mlađi su od trideset godina;
2. mogu da prate program i plan rada boravka;
3. imaju lake i umerene teškoće u intelektualnom funkcionisanju;
4. ne upadaju u epi status;
5. nisu u teškom psihičkom stanju;
6. imaju osnovne higijenske navike (kontrola sfinktera);
7. sopstvenim ponašanjem ne ugrožavaju svoj život i život drugih;
8. nemaju hronično oboljenje koje im može ugroziti život;
9. ne ispoljavaju visok stepen agresivnosti;
10. imaju ili im je potreban II ili III stepen podrške.
Prijem korisnika se vrši na osnovu rešenja Centra za socijalni rad u Užicu (u daljem tekstu CSR) kojim se priznaje pravo na korišćenje usluge, u skladu sa početnom procenom koja se donosi na osnovu utvrđenih kriterijuma.
Prilikom prijema roditelj korisnika obavezno prilaže:
1. relevantnu medicinsku dokumentaciju;
2. lekarsko uverenje ne starije od šest meseci;
3. informacije o specifičnostima deteta ili mlade osobe, koje zahtevaju dodatno, posebno angažovanje pružaoca usluge.
Pored navedene dokumentacije, tokom trajanja usluge, a najmanje jednom godišnje, neophodno je da roditelji dostave potvrdu o obavljenim analizama u vezi sa higijensko-epidemiološkim merama (bris grla i nosa).
Na osnovu rešenja o priznavanju prava na korišćenje usluge i procene CSR, medicinske dokumentacije, anketiranja roditelja potencijalnog korisnika, stručni tim, na osnovu kriterijuma za prijem, donosi odluku o prijemu.
Ukoliko se proceni da dete ili mlada osoba može biti korisnik usluge, određuje se period prilagođavanja u trajanju od najmanje dve nedelje, tokom koga se, po potrebi, može zahtevati prisustvo roditelja.
Nakon realizacije procedure prijema roditelj/staratelj zaključuje sa pružaocem ugovor o korišćenju usluge.
Kriterijumi izbora i prioritizacije
Prioritet na prijemu ima:
- korisnik koji nije obuhvaćen vaspitno-obrazovnim sistemom
- korisnik koji ne koristi nijednu drugu uslugu u lokalnoj zajednici
- korisnik kome pružalac usluge može obezbediti potrebnu podršku i zadovoljenje potreba, a koje ne ostvaruje na drugi način
- korisnik koji ima preporuku za prioritetan prijem od strane Centra za socijalni rad
- korisnik čije porodično domaćinstvo ima mesečne prihode niže od prosečne zarade
- korisnik čiji su roditelji u radnom odnosu.
Utvrđeni kriterijumi za prioritet prijema korisnika primenjuju se i u situacijama kada se, zbog većeg interesovanja korisnika, u toku pružanja usluge, formira Lista čekanja.
Korisnicima se u dnevnom boravku obezbeđuje jedan obrok-doručak, u periodu od 9 do 10 sati i u skladu je sa principima zdrave ishrane.
Ishrana se prilagođava korisniku u zavisnosti od njegovog zdravstvenog stanja.
Aktivnosti obuhvaćene uslugom "Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju" realizuju zaposleni stručni radnici (pedagog, defektolog, socijalni radnik), stručni saradnik i saradnik (medicinski tehničar).
Stručni radnik na uslugama socijalne zaštite koordinira rad dnevnog boravka i zadužen je za organizaciju svih aktivnosti obuhvaćenih uslugom (prijem novih korisnika - analiza ulazne dokumentacije u okviru Stručnog tima, praćenje i kontrola realizacije planiranih aktivnosti, organizovanje roditeljskih sastanaka, redovno održavanje radnih sastanaka, predlaganje mera za unapređenje usluge, saradnja sa svim relevantnim ustanovama, organima i organizacijama i drugo.).
Status korisnika prestaje, odnosno pružalac prekida pružanje usluge, ukoliko:
- dođe do pogoršanje zdravstvenog stanja korisnika koje bi moglo da ugrozi život i bezbednost;
- dođe do ispoljavanja visokog stepena agresivnosti korisnika;
- korisnik bez opravdanog razloga često odsustvuje odnosno ne koristi uslugu preko dva meseca neprekidno;
- korisnik uništava imovinu dnevnog boravka;
- nije moguće uspostaviti saradnju sa roditeljima/starateljima.
U navedenim slučajevima koordinator usluge obavlja razgovor sa roditeljima/starateljima i obaveštava ih o razlozima zbog kojih prestaje pružanje usluge.
CSR donosi rešenje o prestanku korišćenja usluge na predlog stručnog radnika boravka.
Roditelj/staratelj, koji nije zadovoljan kvalitetom ili načinom pružanja usluge, odnosom prema korisniku ili nekim njegovim postupkom i ponašanjem, obraća se stručnom radniku ili pružaocu radi sporazumnog rešenja problema, a ukoliko to nije moguće, može podneti prigovor Gradskoj upravi za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti, neposredno ili preko pružaoca usluge.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".