PRAVILNIK

O PRUŽANJU USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE "DNEVNI BORAVAK ZA DECU I MLADE SA SMETNJAMA U RAZVOJU"

("Sl. list grada Užica", br. 17/2022)

Opšte odredbe

Član 1

Ovim Pravilnikom regulišu se uslovi i način pružanja usluge socijalne zaštite "Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju" (u daljem tekstu usluga), kao dnevne usluge u zajednici.

Član 2

Pružalac usluge "Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju" je Gradski centar za usluge socijalne zaštite Užice (u daljem tekstu pružalac).

Ovom uslugom se pruža podrška pojedincima i porodici u cilju poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanjanja i ublažavanja rizika od nepovoljnih životnih okolnosti i stvaranja mogućnosti za samostalan život u društvu.

Sredstva za finansiranje usluge obezbeđena su u budžetu grada Užica.

Član 3

Kapacitet dnevnog boravka je 19 korisnika i dostupan je deci i mladima uzrasta do 30 godina sa različitim razvojnim teškoćama, svakog radnog dana, u vremenu od 8 - 16 sati.

Aktivnosti

Član 4

Dnevni boravak obezbeđuje korisnicima: ishranu, brigu o higijeni, zdravstvenu zaštitu za vreme trajanja boravka, edukativni rad, sticanje osnovnih životnih navika i veština i osposobljavanje za rad i radne aktivnosti.

Kulturno-zabavne i sportsko-rekreativne aktivnosti organizuju se u skladu sa sposobnostima, sklonostima i ispoljenom interesovanju korisnika.

U okviru usluge realizuje se grupni-radioničarski rad i individualni rad u skladu sa individualnim planovima podrške.

Član 5

Stručni radnici u pružanju usluge angažovani su u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite.

U pružanju usluge angažovan je i medicinski tehničar.

Član 6

Efekti stručnog rada u Dnevnom boravku su sledeći:

- zadovoljstvo korisnika;

- socijalizacija;

- uspostavljanje osnovnih životnih veština i navika kod korisnika;

- podsticanje i razvijanje psiho-motornih sposobnosti;

- razvijanje higijenskih, radnih i kulturnih navika;

- razvijanje očuvanih potencijala;

- napredovanje korisnika u skladu sa potencijalima;

- osposobljavanje korisnika za staranje o svojim neposrednim, svakodnevnim potrebama;

- osposobljavanje za što samostalniji život i rad;

- napredak u verbalnom izražavanju;

- savladavanje školskih sadržaja;

- uključivanje u inkluzivni model obrazovanja, kao i kvalitetnija saradnja sa vaspitno-obrazovnim i zdravstvenim ustanovama;

- korekcija negativnih obrazaca ponašanja kroz pedagoško-korektivni rad;

- kvalitetniji odnosi na relaciji roditelj - korisnik, kroz savetodavni rad sa roditeljima.

Član 7

Bazična usluga podrazumeva sledeće:

1. grupni rad koji obuhvata sportske aktivnosti (jutarnja gimnastika, vežbe lateralizovanosti, aktivnosti u sali), radionice sa korisnicima (edukativne, kreativne, psihosocijalne, dramske, muzičke, plesne, likovne, kulinarske, ručni rad, grupni rad na računaru), psihosocijalne radionice sa roditeljima-starateljima;

2. individualni rad i to, individualni rad sa korisnicima koji je u skladu sa prethodno utvrđenim individualnim planovima podrške i individualni rad sa roditeljima-starateljima.

3. zdravstvenu zaštitu, brigu o higijeni i bezbednosti korisnika, pomoć prilikom ishrane i odlaska u toalet.

Prostor

Član 8

Prostor dnevnog boravka odgovara nameni, bezbedan je i lako se održava, a čine ga:

- prostorija za grupni rad;

- prostorija za rad na računarima;

- prostorija za individualni rad;

- prostor za jutarnju gimnastiku;

- prostorija za stručne radnike;

- prostorija za medicinsko osoblje;

- soba za odmor;

- kuhinja;

- kupatilo za korisnike;

- toalet za osoblje.

Prostorija za edukativni rad, radne aktivnosti kao i radno-okupacionu terapiju opremljena je odgovarajućim sredstvima, didaktičkim materijalima i priborom koji je prilagođen uzrastu i potencijalima korisnika.

Prostorija za rad na računarima opremljena je sa četiri računara, adekvatnim stolovima i stolicama.

U prostoriji za individualni rad nalaze se: prilagođen sto i stolice, računar, televizor, DVD, pomoćni stolovi.

U prostoriji za jutarnju gimnastiku nalaze se: strunjača i tri lejzi bega.

Soba za odmor ima dva ležaja i ormar.

Kuhinja je opremljena stolovima i stolicama za obedovanje, šporetom, frižiderom, radnim pultom, sudoperom sa kuhinjskim elementima, potrebnim brojem tanjira, escajga, čaša i drugom opremom neophodnom za serviranje hrane, prema sanitarnim propisima.

Prostorija za stručne radnike ima: radni pult sa računarom, ormar za dokumentaciju korisnika, prostor za prijem roditelja i telefon.

Prostorija za medicinsko osoblje ima: medicinski ležaj, dva ormarića za prvu pomoć, radni sto, ormar za kartoteku.

Korisnici

Član 9

Dnevni boravak mogu koristiti deca i mladi koji imaju sledeće smetnje u razvoju: telesne, intelektualne, mentalne, senzorne, govorno-jezičke, socio-emocionalne i višestruke, ukoliko ispunjavaju sledeće uslove:

1. mlađi su od trideset godina;

2. mogu da prate program i plan rada boravka;

3. imaju lake i umerene teškoće u intelektualnom funkcionisanju;

4. ne upadaju u epi status;

5. nisu u teškom psihičkom stanju;

6. imaju osnovne higijenske navike (kontrola sfinktera);

7. sopstvenim ponašanjem ne ugrožavaju svoj život i život drugih;

8. nemaju hronično oboljenje koje im može ugroziti život;

9. ne ispoljavaju visok stepen agresivnosti;

10. imaju ili im je potreban II ili III stepen podrške.

Prijem korisnika

Član 10

Prijem korisnika se vrši na osnovu rešenja Centra za socijalni rad u Užicu (u daljem tekstu CSR) kojim se priznaje pravo na korišćenje usluge, u skladu sa početnom procenom koja se donosi na osnovu utvrđenih kriterijuma.

Prilikom prijema roditelj korisnika obavezno prilaže:

1. relevantnu medicinsku dokumentaciju;

2. lekarsko uverenje ne starije od šest meseci;

3. informacije o specifičnostima deteta ili mlade osobe, koje zahtevaju dodatno, posebno angažovanje pružaoca usluge.

Pored navedene dokumentacije, tokom trajanja usluge, a najmanje jednom godišnje, neophodno je da roditelji dostave potvrdu o obavljenim analizama u vezi sa higijensko-epidemiološkim merama (bris grla i nosa).

Član 11

Na osnovu rešenja o priznavanju prava na korišćenje usluge i procene CSR, medicinske dokumentacije, anketiranja roditelja potencijalnog korisnika, stručni tim, na osnovu kriterijuma za prijem, donosi odluku o prijemu.

Ukoliko se proceni da dete ili mlada osoba može biti korisnik usluge, određuje se period prilagođavanja u trajanju od najmanje dve nedelje, tokom koga se, po potrebi, može zahtevati prisustvo roditelja.

Nakon realizacije procedure prijema roditelj/staratelj zaključuje sa pružaocem ugovor o korišćenju usluge.

Kriterijumi izbora i prioritizacije

Član 12

Prioritet na prijemu ima:

- korisnik koji nije obuhvaćen vaspitno-obrazovnim sistemom

- korisnik koji ne koristi nijednu drugu uslugu u lokalnoj zajednici

- korisnik kome pružalac usluge može obezbediti potrebnu podršku i zadovoljenje potreba, a koje ne ostvaruje na drugi način

- korisnik koji ima preporuku za prioritetan prijem od strane Centra za socijalni rad

- korisnik čije porodično domaćinstvo ima mesečne prihode niže od prosečne zarade

- korisnik čiji su roditelji u radnom odnosu.

Utvrđeni kriterijumi za prioritet prijema korisnika primenjuju se i u situacijama kada se, zbog većeg interesovanja korisnika, u toku pružanja usluge, formira Lista čekanja.

Član 13

Korisnicima se u dnevnom boravku obezbeđuje jedan obrok-doručak, u periodu od 9 do 10 sati i u skladu je sa principima zdrave ishrane.

Ishrana se prilagođava korisniku u zavisnosti od njegovog zdravstvenog stanja.

Zaposleni u Dnevnom boravku

Član 14

Aktivnosti obuhvaćene uslugom "Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju" realizuju zaposleni stručni radnici (pedagog, defektolog, socijalni radnik), stručni saradnik i saradnik (medicinski tehničar).

Član 15

Stručni radnik na uslugama socijalne zaštite koordinira rad dnevnog boravka i zadužen je za organizaciju svih aktivnosti obuhvaćenih uslugom (prijem novih korisnika - analiza ulazne dokumentacije u okviru Stručnog tima, praćenje i kontrola realizacije planiranih aktivnosti, organizovanje roditeljskih sastanaka, redovno održavanje radnih sastanaka, predlaganje mera za unapređenje usluge, saradnja sa svim relevantnim ustanovama, organima i organizacijama i drugo.).

Završne odredbe

Član 16

Status korisnika prestaje, odnosno pružalac prekida pružanje usluge, ukoliko:

- dođe do pogoršanje zdravstvenog stanja korisnika koje bi moglo da ugrozi život i bezbednost;

- dođe do ispoljavanja visokog stepena agresivnosti korisnika;

- korisnik bez opravdanog razloga često odsustvuje odnosno ne koristi uslugu preko dva meseca neprekidno;

- korisnik uništava imovinu dnevnog boravka;

- nije moguće uspostaviti saradnju sa roditeljima/starateljima.

U navedenim slučajevima koordinator usluge obavlja razgovor sa roditeljima/starateljima i obaveštava ih o razlozima zbog kojih prestaje pružanje usluge.

CSR donosi rešenje o prestanku korišćenja usluge na predlog stručnog radnika boravka.

Član 17

Roditelj/staratelj, koji nije zadovoljan kvalitetom ili načinom pružanja usluge, odnosom prema korisniku ili nekim njegovim postupkom i ponašanjem, obraća se stručnom radniku ili pružaocu radi sporazumnog rešenja problema, a ukoliko to nije moguće, može podneti prigovor Gradskoj upravi za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti, neposredno ili preko pružaoca usluge.

Član 18

Ovaj Pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".