PRAVILNIKO PRUŽANJU USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE "INKLUZIVNI CENTAR"("Sl. list grada Užica", br. 17/2022) |
Ovim Pravilnikom regulišu se uslovi i način pružanja usluge socijalne zaštite "Inkluzivni centar" (u daljem tekstu usluga), kao savetodavno-terapijska i socijalno-edukativna usluga u zajednici.
Pružalac usluge "Inkluzivni centar" je Gradski centar za usluge socijalne zaštite Užice (u daljem tekstu pružalac).
Za usluge socijalne zaštite iz nadležnosti grada Užica, za kojima postoji potreba, a koje se ne mogu obezbediti u dovoljnom obimu, pružalac usluge može, kroz postupak javne nabavke usluga socijalne zaštite, angažovati ovlašćenog pružaoca usluge, u skladu sa zakonom.
Usluga ima za cilj razvoj i unapređenje samostalnosti i sigurnosti, samopouzdanja i psihofizičkog, odnosno zdravstvenog stanja, kako bi se deca i mladi sa smetnjama u razvoju i osobe sa invaliditetom, u što većoj meri osposobili za samostalan život.
Sredstva za finansiranje usluge obezbeđena su u budžetu grada Užica.
Postupak započinje tako što korisnik ili roditelj/staratelj korisnika podnosi zahtev za korišćenje usluge ovlašćenom pružaocu usluge uz koji prilaže sledeće dokaze:
- relevantnu medicinsku dokumentaciju;
- popunjen upitnik za prijem korisnika;
- informacije o specifičnostima koje zahtevaju dodatno, posebno angažovanje pružaoca usluge.
Kada se postigne saglasnost između korisnika i pružaoca usluge, oni svoja prava i obaveze regulišu ugovorom o pružanju usluge.
Prijemna procena vrši se pre korišćenja usluge a nakon prijema zahteva.
Na osnovu neposrednog razgovora sa korisnikom ili roditeljem/starateljem, licima značajnim za korisnika i drugih izvora, procenjuju se:
1) stav korisnika i drugih lica značajnih za korisnika i njihova očekivanja od usluge;
2) podobnost korisnika za korišćenje usluge;
3) kapaciteti pružaoca usluge da zadovolji potrebe korisnika;
4) prioritet za prijem - datum korišćenja usluge ili upisivanja na listu čekanja;
5) sposobnosti i prioritetne potrebe potencijalnog korisnika;
6) mogućnost da druge usluge ili službe u zajednici na potpuniji način zadovolje potrebe korisnika.
U skladu sa rezultatima procene, na osnovu identifikovanih potreba, sposobnosti i rizika, za svakog korisnika sačinjava se individualni plan usluge.
U izradi individualnog plana usluge učestvuje stručni radnik, korisnik/staratelj/zakonski zastupnik, zaduženi zaposleni, a po potrebi i drugi stručnjaci u organizaciji i zajednici.
Usluga Inkluzivni centar namenjena je deci i mladima sa smetnjama u razvoju i osobama sa invaliditetom:
- sa telesnim invaliditetom,
- sa lakim i umerenim intelektualnim smetnjama,
- sa višestrukim smetnjama.
Kapacitet usluge je do 20 korisnika.
Svakodnevno se vodi evidencija o svakom korisniku (njegovom dolasku ili odsustvovanju).
Sačinjavaju se dnevni izveštaji u koje se upisuju se zapažanja i promene u ponašanju korisnika, tokom aktivnosti, slobodnog vremena i spontane komunikacije.
Karakteristične promene u ponašanju ili zdravstvenom stanju kao napredak ili stagnacija korisnika beleže se u listu praćenja.
Rad sa korisnicima se obavlja radnim danima od 8 do 16 sati kao zaštita otvorenog tipa, što znači da korisnici žive u svojim porodicama, a u predviđenom vremenu se pruža usluga u prostoru koji je za to namenjen u skladu sa individualnim planom usluge.
Aktivnosti usluge usmerene su su na očuvanje i unapređenje zdravstvenog i socijalnog stanja korisnika i posebno su prilagođene mogućnostima korisnika.
Usluga se pruža kroz dva programa:
- Terapeutski program (usluge fizioterapeuta)
- Defektološki program (usluge logopeda).
Terapeutski program se realizuje maksimalno pet puta nedeljno, u trajanju koje je definisano individualnim planom usluge, primenom različitih tretmana koji imaju za cilj prevenciju, lečenje i funkcionalno osposobljavanje korisnike ove usluge, a u skladu sa terapijom propisanom od strane fizijatra.
Program realizuje fizioterapeut shodno planu rada i to tri puta nedeljno u namenskom prostru i dva puta nedeljno u kući odnosno stanu korisnika.
Defektološki program se realizuje kroz rad sa korisnicima - decom sa smetnjama u razvoju, koja imaju različite oblike govornih poremećaja, u skladu sa individualnim planom podrške.
Program realizuje logoped shodno planu rada u namenskom prostru ovlašćenog pružaoca usluge koji je adekvatno opremljen i prilagođen za realizaciju logopedskog tretmana.
U skladu sa potrebama i interesovanjima korisnika, kao i raspoloživim stručnim i tehničkim kapacitetima ovlašćenog pružaoca, mogu se realizovati i druge programske aktivnosti koje obezbeđuju: razvoj veština i znanja potrebnih za život u zajednici, razvoj komunikacionih veština, razvijanje metoda rada koji ohrabruju učestvovanje korisnika u aktivnostima u zajednici, razvoj veština za prepoznavanje i rešavanje problema, savetodavne i terapijske aktivnosti usmerene na osnaživanje članova porodice korisnika i osnaživanje veza unutar porodice i slično.
Proširenje programskih aktivnosti može se izvršiti na predlog ovlašćenog pružaoca koji obuhvata i predlog budžeta programa uz saglasnost nadležnog organa Grada Užica.
Usluga se pruža u prostoru koji obezbedi ovlašćeni pružalac usluge, a koji mora biti odgovarajuće veličine i adekvatne opremljenosti koju zahtevaju aktivnosti koje se u okviru usluge pružaju (oprema za rad fizioterapeuta i logopeda).
Na pružanju usluge mogu biti angažovane osobe koje imaju određenu obrazovnu, stručnu i kvalifikacionu strukturu u skladu sa potrebama programa usluge:
- koordinator usluge (osnovne akademske i studije drugog stepena socijalnog rada, psihologije, defektologije i specijalne pedagogije) - jedan izvršilac
- viši fizioterapeut - jedan izvršilac
- logoped - jedan izvršilac.
Obezbeđivanje stručnih radnika vrši se putem konkursa/javnog oglasa a sa izbranim kandidatima zaključuje se ugovor o radu /obavljanju privremenih i povremenih poslova / delu, u pismenoj formi u skladu sa zakonom.
U slučaju proširenja programskih aktivnosti za njihovu realizaciju mogu se angažovati osobe sa odgovarajućom obrazovnom, stručnom i kvalifikacionom strukturom zavisno od programa i na isti način na koji su angažovani stručni radnici za realizaciju osnovnih programa iz člana 10. ovog Pravilnika.
Roditelj/staratelj, koji nije zadovoljan kvalitetom ili načinom pružanja usluge, odnosom prema korisniku ili nekim njegovim postupkom i ponašanjem, obraća se stručnom radniku ili ovlašćenom pružaocu radi sporazumnog rešenja problema, a ukoliko to nije moguće, može podneti prigovor Gradskoj upravi za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti, neposredno ili preko pružaoca usluge.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".