PRAVILNIKO PRUŽANJU USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE "POMOĆ U KUĆI ZA DECU SA SMETNJAMA U RAZVOJU I OSOBE SA INVALIDITETOM"("Sl. list grada Užica", br. 17/2022) |
Ovim Pravilnikom regulišu se uslovi i način pružanja usluge socijalne zaštite "Pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju i osobe sa invaliditetom" (u daljem tekstu usluga), kao dnevne usluge u zajednici.
Pružalac usluge "Pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju i osobe sa invaliditetom" je Gradski centar za usluge socijalne zaštite Užice (u daljem tekstu pružalac).
Usluga obezbeđuje pomoć korisnicima u zadovoljavanju svakodnevnih, životnih potreba u sopstvenim domovima u slučajevima kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama korisnika, u cilju održavanja i unapređenje kvaliteta života korisnika i sprečavanja odnosno odlaganja smeštaja u institucije.
Sredstva za finansiranje usluge obezbeđena su budžetom grada Užica i učešćem korisnika u troškovima usluge.
Usluga je namenjena deci, mladima sa smetnjama u razvoju i odraslim osobama sa invaliditetom, koji imaju:
- telesni invaliditet
- višestruke smetnje u razvoju
- teške i teže oblike nedovoljne mentalne razvijenosti
- autizam
- teža hronična oboljenja.
Uslugu mogu koristiti deca sa smetnjama u razvoju i osobe sa invaliditetom ukoliko:
- imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nisu u stanju da žive u svojim domovima bez redovne pomoći u aktivnostima dnevnog života, nege i nadzora;
- žive sami ili žive u biološkim, starateljskim i hraniteljskim porodicama, pri čemu je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa;
- imaju prebivalište u gradu Užicu, u gradskom području;
- iskažu volju za korišćenjem usluge (u ime lica koje se nalazi pod starateljskom zaštitom, volju iskazuje staratelj).
Postupak započinje tako što se Centru za socijalni rad u Užicu (u daljem tekstu CSR) podnosi zahtev za priznavanje prava na korišćenje usluge pomoći u kući za decu sa smetnjama u razvoju i osobe sa invaliditetom.
Zahtev može podneti: potencijalni korisnik, njegov zakonski zastupnik/staratelj, zakonski zastupnik/staratelj deteta sa smetnjama u razvoju, srodnik potencijalnog korisnika sa kojim živi u zajedničkom domaćinstvu ili punomoćnik lica kome je pomoć potrebna.
Postupak za priznavanje prava može po službenoj dužnosti pokrenuti i CSR, na inicijativu drugih organa, organizacija, ustanova ili građana, ili ako u obavljanju svojih poslova dođe do saznanja da je nekom licu potrebna ova vrsta usluge.
Kada CSR rešenjem prizna pravo na korišćenje usluge, prosleđuje ga pružaocu usluge.
Stručni radnik, u roku od deset dana od prijema rešenja, obavlja razgovora sa korisnikom u njegovom stanu i vrši prijemnu procenu koja sadrži: opšte podatke o korisniku (ime i prezime, godina rođenja, bračno stanje, porodično stanje, članove domaćinstva, stepen obrazovanja, ranije obavljani poslovi, adresa i dr.), potom vrši procenu potreba korisni ka u pogledu konkretne pomoći i vremenskog trajanja usluge i sačinjava individualni plan pružanja usluge za korisnika.
Zajedno sa izabranom negovateljicom, stručni radnik odlazi u domaćinstvo korisnika radi upoznavanja i uvida korisnika u plan pružanja usluge.
Kada se postigne saglasnost između korisnika i pružaoca usluge, oni svoja prava i obaveze regulišu ugovorom o pružanju usluge.
Stručni radnik pružaoca usluge sačinjava individualni plan usluge, na osnovu procene stanja i potreba korisnika, mišljenja korisnika kao i na osnovu početne procene koju je izvršio Centar.
Individualni plan usluge sadrži:
- opšte podatke o korisniku;
- podatke o socijalnoj komunikaciji korisnika;
- procenu potreba korisnika;
- vrstu usluge, sadržaj usluge, trajanje usluge u toku dana;
- cilj koji se želi postići i vremenski okvir pružanja podrške;
- rok trajanja individualnog plana podrške i način eventualnog korigovanja;
- saglasnost korisnika, ili njegovog zakonskog zastupnika na individualni plan podrške.
Pored obaveznih podataka, pružalac usluge u individualni plan podrške može da unese i druge podatke za koje smatra da su od značaja za praćenje i unapređenje usluge.
Korišćenje usluge može prestati ukoliko se u postupku praćenja i evaluacije pruženih usluga utvrdi da su prestali razlozi zbog kojih je pravo priznato korisniku, po zahtevu samog korisnika ili njegovog zakonskog zastupnika ili u slučaju smrti korisnika, o čemu pružalac usluge obaveštava CSR.
Kriterijumi izbora i prioritizacije
Kriterijumi za izbor korisnika usluge su sledeći:
- mesto stanovanja u okviru gradske područja
- godine starosti - deca i mladi do 18 odnosno 26 godina za lica kod kojih je produženo roditeljsko staranje ili su lišena poslovne sposobnosti, i odrasle osobe koje imaju priznati status osoba sa invaliditetom
- psihofizičko stanje - težina i vrsta smetnji definisane u članu 3. i 4. ovog Pravilnika.
Prioritet kod izbora korisnika imaju korisnici:
- koji žive sa jednim roditeljem,
- koji u porodičnom domaćinstvu imaju dva ili više članova sa invaliditetom,
- koji su u prethodnom periodu koristili uslugu,
- kod kojih su procenjene umanjene roditeljske kompetencije za brigu o detetu,
- koji su odrasle osobe sa invaliditetom koje žive same ili sa sa drugim licima nesposobnim za pružanje pomoći,
- kod kojih je procenjen visok rizik od emocionalnog "sagorevanja" člana/članova porodice,
- kod kojih je procenjen visok rizik od institucionalizacije.
Ukoliko Pružalac ne raspolaže sa dovoljno kapaciteta za obezbeđivanje usluge svim podnosiocima zahteva za korišćenje Usluge, obavezan je da formira listu čekanja.
Usluga "Pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju i osobe sa invaliditetom" obuhvata sledeće aktivnosti:
- pomoć u obezbeđivanju ishrane, uključujući nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, pripremu lakih obroka i osvežavajućih napitaka;
- pomoć u održavanju higijene stana, uključujući pomoć pri pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanje čistoće prostorija, posuđa i uređaja u domaćinstvu;
- pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući po potrebi: loženje vatre i pomoć u nabavci ogreva;
- pomoć u održavanju lične higijene, uključujući po potrebi pomoć pri oblačenju i svlačenju, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju;
- pružanje osnovne laičke nege uključujući kontrolu uzimanja lekova, pomoć pri kretanju i odlasku u toalet, jednostavnu masažu, nabavku uzimanja propisane terapije, odvođenje na lekarske preglede, a prema potrebi i obezbeđivanje dostupnosti osnovne zdravstvene nege;
- pomoć u plaćanju komunalnih usluga i drugih računa;
- pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih, verskih i drugih potreba, uključujući pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavku novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakata i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u lokalnoj zajednici, pružanje podrške prilikom posete verskim i drugim ustanovama;
- posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga, uključujući posredovanje u popravci instalacija, stolarije, uređaja za domaćinstvo, krečenju stana i drugih usluga.
Usluga ne obuhvata: pranje tepiha, krečenje prostorija, ručno pranje rublja, radove u vrtu i dvorištu, cepanje drva, generalno čišćenje stambenog prostora i druge teže fizičke poslove.
Negovateljica provodi najmanje dva sata nedeljno u direktnom radu sa korisnikom, realizujući sadržaje predviđene individualnim planom, pri čemu je minimalno trajanje jedne posete jedan sat.
Negovateljica je u obavezi da poštuje utvrđeno vreme i raspored pružanja usluge i ne može ih menjati samostalno, već samo uz učešće stručnog radnika pružaoca usluge.
Negovateljica svakodnevno vodi evidenciju o broju sati angažovanja na propisanom obrascu.
Korisnik usluge ili njegov zakonski zastupnik, odnosno staratelj potvrđuje tačnost unetih podataka na propisanom obrascu, posebno za svaki dan pružanja usluge.
Pružalac usluge ne odgovara za pokretne stvari koje se nalaze u stanu korisnika, osim za štetu koju korisniku pričini negovateljica svojom nepažnjom.
Ukoliko nastupi nemogućnost pružanja usluge iz objektivnih ili subjektivnih razloga, obaveza je pružaoca da o tome obavesti korisnika i da u najkraćem roku - tri dana, uspostavi ponovno pružanje usluge.
Negovateljica koja neposredno pruža uslugu dužna je da se sa poštovanjem i uvažavanjem odnosi prema korisniku i da u pružanju usluge postupa sa pažnjom dobrog domaćina.
Korisnik usluge ima obavezu da obezbedi negovateljici dostupnost i sve potrebne uslove za pružanje usluge.
Stručni radnik pružaoca najmanje jednom u toku godine sprovodi internu evaluaciju kvaliteta pruženih usluga, koja uključuje ispitivanje zadovoljstva korisnika, odnosno njihovih zastupnika.
Stručni radnik i negovateljice
Na poslovima koordinatora usluge može biti angažovan stručni radnik koji ima sedmi stepen stručne spreme: pedagog, andragog, socijalni radnik, defektolog, specijalni pedagog i psiholog.
Pružalac usluge vrši nadzor nad svim osobama angažovanim na pružanju usluge, najmanje jednom mesečno.
Negovateljica može biti lice koje je ispunjava sledeće uslove:
- da je državljanin Republike Srbije;
- da ima prebivalište na teritoriji Grada Užica najmanje godinu dana, pre angažovanja od strane pružaoca;
- da je nezaposleno lice, na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje - filijala Užice ili stručno lice sa nepunim radnim vremenom;
- da nije član porodičnog domaćinstva u kome živi korisnik, srodnik u pravoj liniji kao ni brat i sestra, odnosno brat i sestra po ocu ili majci korisnika;
- da je prošlo akreditovanu obuku za gerontodomaćice odnosno negovateljice;
- da ima najmanje treći stepen stručne spreme.
Stručni radnik pružaoca usluge vrši odabir negovateljica koje će biti angažovane na direktnom pružanju usluge i za odabrane negovateljice obezbeđuje akreditovanu obuku, u skladu sa propisima.
Sa angažovanom negovateljicom koja je prošla akreditovanu obuku i stekla sertifikat-potvrdu, pružalac usluge zaključuje ugovor o radu na privremenim i povremenim poslovima, kojim se bliže definišu međusobna prava, obaveze i odgovornosti.
Pružalac usluge u skladu sa ugovorom i planom ima obavezu vođenja službenih evidencija za angažovane radnike i korisnike, vrši nadzor nad radom negovateljice, posreduje u rešavanju nesporazuma između korisnika i negovateljice, prati izvršenje obaveze plaćanja participacije od strane korisnika, vodi računa o čuvanju dokumentacije, sačinjava izveštaje o pružanju usluge, sarađuje sa nadležnom službom Gradske uprave i po potrebi sa drugim državnim organima i javnim službama.
Cena usluge "Pomoć u kući za decu sa smetnjama u razvoju i osobe sa invaliditetom" formira se na bazi stvarnih troškova u koje ulaze:
- zarade, naknade i druga primanja osoba koja su angažovana na pružanju usluge skladu sa zakonom i drugim propisima
- troškovi neophodnih akreditovanih obuka
- troškovi prevoza angažovanih osoba
- organizacioni troškovi pružaoca usluge
- materijalni troškovi
- neplanirani troškovi.
Visinu participacije odnosno cenovnik za uslugu utvrđuje nadležna služba Gradske uprave za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti.
Participacije su oslobođeni korisnici usluge koji imaju prihode koji su niži od dvostrukog iznosa novčane socijalne pomoći za isto porodično domaćinstvo u skladu sa zakonom, dok ostali korisnici plaćaju participaciju u skladu sa visinom prihoda.
Korisnici usluge koji su istovremeno i korisnici dodatka za negu i pomoć drugog lica, učestvuju u plaćanju usluge u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti.
Korisnik usluge ima obavezu da plati naknadu za pruženu uslugu utvrđenu rešenjem pružaoca usluge.
Plaćanje je do desetog u tekućem mesecu, za uslugu pruženu u prethodnom mesecu, tako što korisnik plaća neposredno negovateljici o čemu ona korisniku daje priznanicu.
Obaveza je negovateljice da novac primljen od korisnika na ime participacije uplati na odgovarajući račun Centra.
U zavisnosti od sporazuma sa pružaocem uplatu može vršiti i drugo lice ovlašćeno od strane korisnika.
U slučaju neizmirenja obaveza od strane korisnika u utvrđenim rokovima, pružanje usluge se prekida, preduzimaju se mere za izmirenje duga i donosi odluka o daljem pružanju usluge.
Roditelj/staratelj/korisnik koji nije zadovoljan kvalitetom pružene usluge, načinom pružanja usluge, odnosom pružaoca usluge prema korisniku ili nekim njegovim postupkom i ponašanjem u pružanju usluge, obraća se pružaocu radi sporazumnog rešenja problema, a ukoliko to nije moguće, može podneti prigovor Gradskoj upravi za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti, neposredno ili preko pružaoca usluge.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".