PRAVILNIKO PRUŽANJU USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE "POMOĆ U KUĆI ZA STARIJE OSOBE"("Sl. list grada Užica", br. 17/2022) |
Ovim Pravilnikom regulišu se uslovi i postupak pružanja usluge socijalne zaštite "Pomoć u kući za starije osobe" (u daljem tekstu usluga), kao dnevne usluge u zajednici.
Pružalac usluge "Pomoć u kući za starije osobe" je Gradski centar za usluge socijalne zaštite Užice (u daljem tekstu pružalac).
Ovom uslugom se pruža podrška osobama u starijem dobu koje imaju ograničene psiho-fizičke sposobnosti usled kojih nisu u stanju da samostalno ispunjavaju svoje potrebe i obaveze neophodne za normalan život i nesmetano funkcionisanje domaćinstva.
Sredstva za finansiranje usluge obezbeđena su budžetom grada Užica i učešćem korisnika u troškovima usluge.
Pomoć u kući za starije osobe pruža se u slučajevima kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama korisnika, u cilju održavanja i unapređenje kvaliteta života korisnika i sprečavanja odnosno odlaganja smeštaja u institucije.
Korisnici usluge pomoći u kući mogu biti starija i odrasla lica koja imaju prebivalište u gradu Užicu, u gradskom području i to:
- lica starija od 65 godina koja žive sama u domaćinstvu ili sa drugim licima nesposobnim za pružanje pomoći;
- odrasla lica sa hroničnim oboljenjima koja su teže ili teško pokretna bez obzira na starosnu granicu.
Postupak započinje tako što se Centru za socijalni rad u Užicu (u daljem tekstu CSR) podnosi zahtev za priznavanje prava na korišćenje usluge pomoći u kući za starije osobe.
Kada CSR rešenjem prizna pravo na korišćenje usluge, prosleđuje ga pružaocu usluge.
Stručni radnik obavlja razgovora sa korisnikom u njegovom stanu, procenjuje njegove potrebe u pogledu konkretne pomoći i vremenskog trajanja usluge, sačinjava individualni plan pružanja usluge i zajedno sa izabranom gerontodomaćicom odlazi u domaćinstvo korisnika radi upoznavanja korisnika sa domaćicom i planom pružanja usluge.
Kada se postigne saglasnost između korisnika i pružaoca usluge, oni svoja prava i obaveze regulišu ugovorom o pružanju usluge "Pomoć u kući za starije osobe".
Kriterijumi izbora i prioritizacije
Kriterijumi za izbor korisnika usluge definisani su u skladu sa: godinama starosti, psihofizičkom statusu i mestu stanovanja korisnika.
Prioritet prilikom prijema imaju:
- odrasla lica koja žive sama i kod kojih postoji rizik smeštaja u instituciju zbog nemogućnosti da samostalno ispunjavaju sve obaveze i svoje potrebe neophodne za normalan život i nesmetano funkcionisanje domaćinstva;
- lica starija od 65 godina koja žive sama a boluju od hroničnih oboljenjima usled čega su teže ili teško pokretna.
Ukoliko pružalac usluge ne raspolaže sa dovoljno kapaciteta za obezbeđivanje usluge svim podnosiocima zahteva za korišćenje usluge, obavezan je da formira listu čekanja.
Usluga "Pomoć u kući za starije" osobe obuhvata:
- pomoć u obezbeđivanju ishrane, uključujući nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, priprema lakih obroka i osvežavajućih napitaka;
- pomoć u održavanju higijene stana, uključujući pomoć pri pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanje čistoće prostorija, posuđa i uređaja u domaćinstvu;
- pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući po potrebi: loženje vatre i pomoć u nabavci ogreva;
- pomoć u održavanju lične higijene, uključujući po potrebi: pomoć pri oblačenju i svlačenju, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju;
- pružanje osnovne laičke nege uključujući kontrolu uzimanja lekova, pomoć pri kretanju i odlasku u toalet, jednostavnu masažu, nabavku uzimanja propisane terapije, odvođenje na lekarske preglede, a prema potrebi i obezbeđivanje dostupnosti osnovne zdravstvene nege;
- pomoć u plaćanju komunalnih usluga i drugih računa;
- pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih, verskih i drugih potreba, uključujući pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavka novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakata i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u lokalnoj zajednici, pružanje podrške prilikom posete verskim i drugim ustanovama;
- posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga, uključujući posredovanje u popravci instalacija, stolarije, uređaja za domaćinstvo, krečenju stana i drugih usluga.
Usluga pomoći u kući za starije osobe ne obuhvata: pranje tepiha, krečenje, ručno pranje rublja, radove u vrtu i dvorištu, cepanje drva, generalno čišćenje stambenog prostora i druge teže fizičke poslove.
Gerontodomaćice provode najmanje dva sata nedeljno u direktnom radu sa korisnikom, realizujući sadržaje predviđene individualnim planom, pri čemu je minimalno trajanje jedne posete je jedan sat.
Gerontodomaćica je u obavezi da poštuje utvrđeno vreme i raspored pružanja usluge i ne može ih menjati samostalno, već samo uz učešće stručnog radnika na uslugama u zajednici, putem aneksa ugovora.
Pružalac usluge ne odgovara za pokretne stvari koje se nalaze u stanu korisnika, osim za štetu koju korisniku pričini gerontodomaćica svojom nepažnjom.
Ukoliko nastupi nemogućnost pružanja usluge iz objektivnih ili subjektivnih razloga, obaveza je pružaoca da o tome obavesti korisnika i da u najkraćem roku - tri dana, uspostavi ponovno pružanje usluge.
Gerontodomaćica koja neposredno pruža uslugu dužna je da se sa poštovanjem i uvažavanjem odnosi prema korisniku i da u pružanju usluge postupa sa pažnjom dobrog domaćina.
Korisnik usluge ima obavezu da obezbedi pružaocu dostupnost i sve potrebne uslove za pružanje usluge.
Korisnik je dužan da nakon dnevnog pružanja usluge, gerontodomaćici potpiše evidenciju o vremenu provedenom u pružanju usluge.
Stručni radnik i gerontodomaćice
Na poslovima koordinatora pružanja usluge može biti angažovan stručni radnik koji ima sedmi stepen stručne spreme: pedagog, andragog, socijalni radnik, defektolog, specijalni pedagog i psiholog.
Koordinator - stručni radnik na uslugama u zajednici zadužen je za sve aktivnosti neophodne za pružanje usluge:
- sprovodi postupak po zahtevu za korišćenje usluge (sačinjava individualni plan pružanja usluge i dr.)
- učestvuje u izradi ugovora u kome se preciziraju prava i obaveze korisnika i pružaoca usluge
- određuje gerontodomaćicu koja će biti angažovana za pružanje usluge konkretnom korisniku
- odgovoran je za pružanje usluge u skladu sa ugovorom i planom
- vrši nadzor nad radom gerontodomaćica
- pravi raspored rada i zamena u vanrednim slučajevima
- posreduje u rešavanju nesporazuma između korisnika i gerontodomaćica
- vodi službene evidencije korisnika, angažovanih domaćica
- prati izvršenje obaveze plaćanja participacije od strane korisnika
- vodi računa o čuvanju dokumentacije
- sačinjava izveštaje o pružanju usluge
- sarađuje sa nadležnom službom Gradske uprave i po potrebi sa drugim državnim organima i javnim službama.
Uslugu pružaju gerontodomaćice čiji se broj utvrđuje individualnim planom za svakog korisnika. Gerontodomaćica angažovana na pružanju usluge mora:
- imati najmanje završenu srednju školu (treći/četvrti stepena stručne spreme), samo izuzetno može se angažovati osoba koja ima završenu osnovnu školu ukoliko ima radno iskustvo stečeno na poslovima koje obuhvata usluga pomoći u kući (iskustvo mora biti stečeno do dana stupanja na snagu uredbe o katalogu radnih mesta)
- posedovati sertifikat o završenoj obuci za pružanje usluge po akreditovanom programu.
Pružalac usluge sačinjava godišnji plan za obuku gerontodomaćica na osnovu broja korisnika i u skladu sa tim utvrđene potrebe o broju gerontodomaćica.
Pružalac za usluge obezbeđuje nadzor nad svim osobama angažovanim na pružanju usluge, najmanje jednom mesečno.
Visina učešća u troškovima usluge - participacija, izražena po cenu sata usluge, utvrđuje se na osnovu ekonomske cene usluge i prihoda korisnika u odnosu na iznos najniže penzije (poslednji objavljen podatak u momentu izrade cenovnika).
Korisnici koji nemaju prihoda ili su njihovi prihodi niži ili jednaki s iznosom najniže penzije oslobođeni su participacije, dok ostali korisnici plaćaju participaciju u skladu sa visinom prihoda.
Visinu participacije odnosno cenovnik za uslugu utvrđuje nadležna služba Gradske uprave za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti.
Korisnik usluge ima obavezu da plaća participaciju za korišćenje usluge utvrđenu rešenjem pružaoca. Plaćanje je do desetog u tekućem mesecu, za uslugu pruženu u prethodnom mesecu, tako što korisnik plaća neposredno gerontodomaćici o čemu ona korisniku daje priznanicu.
Obaveza je gerontodomaćice da novac primljen od korisnika na ime participacije uplati na odgovarajući račun Centra.
U zavisnosti od sporazuma sa pružaocem uplatu može vršiti i drugo lice ovlašćeno od strane korisnika.
Ukoliko je korisnik odsutan i ne koristi uslugu odnosno ako se nalazi na bolničkom ili banjskom lečenju ili rehabilitaciji a ne želi da raskine ugovor, već ima nameru da nastavi korišćenje usluge, dužan je da za vreme odsustva plaća naknadu u visini od 30% od utvrđene cene usluge.
U slučaju neizmirenja obaveza od strane korisnika u utvrđenim rokovima, pružanje usluge se prekida, preduzimaju se mere za izmirenje duga i donosi odluka o daljem pružanju usluge.
Korisnik koji nije zadovoljan kvalitetom pružene usluge, načinom pružanja usluge, odnosom pružaoca usluge prema korisniku ili nekim njegovim postupkom i ponašanjem u pružanju usluge, obraća se pružaocu radi sporazumnog rešenja problema, a ukoliko to nije moguće, može podneti prigovor Gradskoj upravi za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti, neposredno ili preko pružaoca usluge.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".