PRAVILNIKO PRUŽANJU USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE "LIČNI PRATILAC DETETA"("Sl. list grada Užica", br. 17/2022) |
Ovim Pravilnikom regulišu se uslovi i način pružanja usluge socijalne zaštite "Lični pratilac deteta" (u daljem tekstu usluga), kao dnevne usluge u zajednici.
Pružalac usluge "Lični pratilac deteta" je Gradski centar za usluge socijalne zaštite Užice (u daljem tekstu pružalac).
Usluga obezbeđuje ličnog pratioca koji korisnicima pruža odgovarajuće individualne praktične podrške radi uključivanja u redovno školovanje i aktivnosti u zajednici i radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Sredstva za finansiranje usluge obezbeđena su budžetom grada Užica i učešćem korisnika u troškovima usluge.
Usluga ličnog pratioca dostupna je detetu sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima, pod uslovom da je uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole.
Zahtev za korišćenje usluge ličnog pratioca podnosi roditelj/staratelj deteta/učenika, Centru za socijalni rad "Užice" (u daljem tekstu CSR).
CSR donosi rešenje o priznavanju prava na korišćenju usluge koje prosleđuje pružaocu usluge.
Pružalac usluge je obavezan da organizuje i pruža uslugu u skladu sa nacionalnom i lokalnom regulativom uz primenu propisanih standarda za pružanje usluge.
Stručni radnik pružaoca usluge vrši procenu potreba korisnika usluge i sačinjava individualni plan pružanja usluge za svakog korisnika usluge.
Individualni plan pružanja usluge sačinjava se u saradnji sa roditeljima, voditeljem slučaja u CSR, stručnim službama predškolske ustanove/škole i drugim relevantnim osobama.
Individualni plan podrške sadrži:
- opšte podatke o detetu/učeniku;
- podatke o zdravstvenom statusu deteta/učenika;
- podatke o sposobnostima deteta/učenika;
- podatke o socijalnoj komunikaciji deteta/učenika;
- podatke o ponašanju deteta/učenika;
- procenu potreba deteta/učenika;
- vrstu usluge, sadržaj usluge, trajanje usluge u toku dana;
- učestalost i način izveštavanja ličnog pratioca o pruženim uslugama;
- cilj koji se želi postići, i vremenski okvir pružanja podrške;
- rok trajanja individualnog plana podrške i način eventualnog korigovanja;
- saglasnost roditelja/staratelja na individualni plan podrške.
Pored obaveznih podataka, pružalac usluge u individualni plan podrške može da unese i druge podatke za koje smatra da su od značaja za praćenje i unapređenje usluge ličnog pratioca.
Pružalac usluge zaključuje ugovor o pružanju usluge sa roditeljem/starateljem deteta/učenika, a kojim se bliže definišu međusobna prava, obaveze i odgovornosti.
Pružalac usluge pisanim putem obaveštava predškolsku ustanovu/školu da će dete imati ličnog pratioca, navodeći ime i prezime deteta, ime i prezime pratioca, trajanje i dinamika podrške, kao i ostale važne informacije.
Stručni radnik na uslugama socijalne zaštite vrši odabir lica koja će biti angažovana na direktnom pružanju usluge i za ta lica obezbeđuje obuku koja je akreditovana u skladu sa propisima.
Sa licem koje je prošlo obuku za ličnog pratioca i steklo sertifikat, pružalac usluge zaključuje ugovor o radu/delu/privremenim i povremenim poslovima, kojim se bliže definišu međusobna prava, obaveze i odgovornosti.
Pružalac usluge ima obavezu vođenja službene evidencije i dokumentacije, kompletnog administriranja dodatne podrške kroz angažovanje ličnog pratioca, kao i pružanje stručne, tehničke i svake druge vrste podrške i pomoći ličnim pratiocima i roditeljima/starateljima deteta i učenika, a u skladu sa važećim propisima.
Pružalac usluge najmanje jednom u toku školske godine sprovodi internu evaluaciju kvaliteta pruženih usluga, koja uključuje ispitivanje zadovoljstva korisnika, odnosno njihovih zastupnika.
Izveštaj o evaluaciji podnosi se gradu Užicu.
Lični pratilac deteta/ učenika, može biti lice koje je kumulativno ispunjava sledeće uslove:
- da je državljanin Republike Srbije;
- da ima prebivalište na teritoriji grada Užica najmanje godinu dana;
- da je nezaposleno lice, na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje - filijala Užice ili stručno lice sa nepunim radnim vremenom;
- da se protiv njega ne vodi istraga, postupak, ili da nije osuđivano lice za krivična dela za koja je predviđena kazna zatvora od najmanje šest meseci, odnosno da nije osuđivano za dela koje ga čine nepodobnim za rad sa decom, ili boravku u dečijem okruženju;
- da ima lekarsko uverenje o psihičkoj, fizičkoj i zdravstvenoj sposobnosti za rad sa decom i učenicima;
- da nije član porodičnog domaćinstva u kome živi korisnik, srodnik u pravoj liniji kao ni brat i sestra, odnosno brat i sestra po ocu ili majci korisnika;
- da je prošao obuku za ličnog pratioca/da odnosno da izjavu da će proći tu obuku, u roku koji mu pružalac odredi.
Pružalac usluge ceni ispunjenost uslova svakog od kandidata za lične pratioce i obezbeđuje da sa svakim od kandidata razgovor obavi stručni radnik.
Usluga ličnog pratioca pruža se svakom korisniku po individualnom planu podrške koji je za njega sačinjen.
Lični pratilac pruža uslugu uz poštovanje i uvažavanje ličnosti deteta/učenika, uz strogu zabranu bilo kog vida nasilja ili diskriminacije, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti, psihičkog ili fizičkog invaliditeta i uz strogu zabranu dovođenja deteta/učenika u ponižavajući položaj.
Prilikom pružanja usluge, lični pratilac će se rukovodi sledećim principima:
- individualizovana podrške;
- poštovanje prava deteta;
- poštovanje porodičnih opredeljenja i stilova života;
- saradnja sa porodicom i drugim akterima u detetovom životu;
- poštovanje privatnosti deteta i porodice;
- bezbednosti i sigurnosti deteta.
Lični pratilac je dužan da poštuje sva propisana pravila ponašanja i kretanja unutar predškolske ustanove/škole.
Lični pratilac ima pravo prisustva u sobi/učionici tokom izvođenja vaspitno-obrazovnog rada u skladu sa zakonskim odredbama.
Lični pratilac deteta nema pravo mešanja u vaspitno-obrazovni rad, davanja sugestija ili primedbi vaspitaču/nastavniku, stručnom saradniku direktno ali ima obavezu da o eventualnim propustima ili problemima obavesti roditelja deteta/učenika, pružaoca usluge i/ili Centar odmah ili u što kraćem roku.
Lični pratilac je dužan da poštuje ličnost, telesni integritet i bezbednost sve dece u predškolskoj ustanovi/školi u kojoj mu je dozvoljen pristup i kretanje u svojstvu ličnog pratioca.
Najstrože je zabranjeno da ulazi u verbalni ili fizički sukob sa drugom decom/učenicima ili zaposlenima u ustanovi.
Lični pratilac je dužan da, ako primeti da se bilo kakav vid diskriminacije ili nasilja primenjuje nad detetom/učenikom kome je dodeljen, o tome odmah obavesti direktora, psihologa ili pedagoga predškolske ustanove/škole, roditelja deteta/učenika, pružaoca usluge i Centar.
Lični pratilac svakodnevno vodi evidenciju o broju sati u kojima je angažovan na propisanom obrascu.
Učitelj/nastavnik deteta ličnim potpisom potvrđuje tačnost unetih podataka na propisanom obrascu za svaki dan angažovanja ponaosob.
Obračun naknade na kraju tekućeg meseca vrši pružalac usluge na osnovu uredno popunjenog obrasca od strane ličnog pratioca i potpisanog od strane učitelja/nastavnika deteta/učenika za svaki navedeni dan.
U slučaju da obrazac nije uredno popunjen ili nije potpisan, naknada za angažovanje ličnog pratioca, dnevna odnosno mesečna, neće biti obračunata.
Prava i obaveze ličnog pratioca prestaju:
- prestankom potrebe za korišćenje usluge
- raskidom ugovora sa pružaocem usluga
- u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.
Prava i obaveze ličnog pratioca mogu prestati i pre isteka roka na koji je ugovor sa pružaocem zaključen i to u slučajevima:
- pismeno izjavljene volje roditelja/staratelja;
- narušenog poverenja i ličnog odnosa između ličnog pratioca i deteta/učenika, ili ličnog pratioca i roditelja/staratelja deteta;
- nepružanja ili odbijanja pružanja usluge ili dela usluge predviđenih individualnim planom podrške;
- nepolaganja ili izbegavanja polaganja akreditovanog programa;
- nasilnog ili neprimerenog ponašanja ličnog pratioca prema detetu/učeniku, drugoj deci, zaposlenima u vaspitno-obrazovnim ustanovama ili trećim licima;
- zanemarivanja potreba deteta, neprosleđivanja ili prikrivanja informacija, činjeničnog stanja, izmenjenih okolnosti roditelju/staratelju, pružaocu usluge;
- zloupotrebe lekova, alkohola i drugih opojnih sredstava;
- uništavanja, otuđivanja i nesavesnog odnosa prema imovini deteta/učenika, njegovih roditelja ili ustanove koju dete/učenik pohađa ili u kojoj boravi u prisustvu ličnog pratioca;
- raspirivanja nacionalne, verske, polne, političke ili druge vrste mržnje i netrpeljivosti;
- pokretanja istrage ili postupka protiv ličnog pratioca za dela koje ga čine nepodobnim za rad sa decom, ili boravku u dečijem okruženju;
- i drugih opravdanih razloga po oceni pružaoca usluge.
O prestanku pružanja usluge i o prestanku angažovanja ličnog pratioca, rešenjem odlučuje pružalac usluge.
Kriterijumi izbora i prioritizacije
Prioritet u korišćenju usluge se utvrđuje se na osnovu sledećih kriterijuma:
- socijalni i materijalni status porodice korisnika pri čemu prednost imaju deca korisnika novčane socijalne pomoći, deca samohranih roditelja i deca čiji su oba roditelja nezaposlene i nemaju stalne izvore prihoda
- korišćenje usluge u prethodnom periodu
- neophodnost ličnog pratioca za redovno školovanje odnosno nastavak redovnog školovanja
- status redovnog učenika.
Ukoliko Pružalac usluge ne raspolaže sa dovoljno kapaciteta za obezbeđivanje usluge svim podnosiocima zahteva za korišćenje usluge, obavezan je da formira listu čekanja.
Visinu participacije odnosno cenovnik za uslugu utvrđuje nadležna služba Gradske uprave za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti.
Učešće korisnika, odnosno roditelja / staratelja korisnika u plaćanju cene usluge utvrđuje se u zavisnosti od visine prihoda porodice.
Participacija korisnika u troškovima usluge "Lični pratilac deteta" utvrđuje se na bazi odnosa prosečnog mesečnog prihoda po članu domaćinstva korisnika i visine novčane socijalne pomoći koja bi, u skladu sa zakonom, bila konkretno utvrđena za porodicu korisnika i na bazi vremenskog trajanja usluge.
Korisnik čiji prosečni mesečni prihod domaćinstva manji od dvostrukog iznosa novčane socijalne pomoći utvrđene za isto domaćinstvo u skladu sa zakonom, u mesecu koji prethodi mesecu podnošenja zahteva oslobođen je participacije.
Participacija je utvrđena je ugovorom o korišćenju usluge zaključenog između pružaoca i roditelja / staratelja korisnika usluge.
Participacija se uplaćuju na mesečnom nivou na namenski tekući račun pružaoca, najkasnije do 10. u tekućem mesecu za usluge pružene u prethodnom mesecu.
Novac od participacije korisnika usluge pružalac usluge može koristiti za troškove prevoza angažovanih ličnih pratilaca, troškove dodatne akreditovane obuke ličnih pratilaca i neplanirane troškove.
U slučaju neizmirenja obaveza od strane korisnika u ugovorom utvrđenim rokovima, pružanje usluge se prekida, preduzimaju se mere za izmirenje duga i donosi odluka o daljem pružanju usluge.
Roditelj/staratelj ili korisnik koji nije zadovoljan kvalitetom pružene usluge, načinom pružanja usluge, odnosom pružaoca usluge prema korisniku ili nekim njegovim postupkom i ponašanjem u pružanju usluge, obraća se pružaocu radi sporazumnog rešenja problema, a ukoliko to nije moguće, može podneti prigovor Gradskoj upravi za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti, neposredno ili preko pružaoca usluge.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".