PRAVILNIK

O PRUŽANJU USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE "PERSONALNA ASISTENCIJA ZA OSOBE SA INVALIDITETOM"

("Sl. list grada Užica", br. 17/2022)

Opšte odredbe

Član 1

Ovim Pravilnikom uređuju se način i uslovi pružanja usluge socijalne zaštite "Personalna asistencija za osobe sa invaliditetom" (u daljem tekstu usluga), kao usluge podrške za samostalan život.

Član 2

Pružalac usluge "Personalna asistencija za osobe sa invaliditetom" je Gradski centar za usluge socijalne zaštite Užice (u daljem tekstu pružalac).

Usluga obezbeđuje pružanje odgovarajuće individualne praktične podrške koja je korisniku - osobi sa invaliditetom, neophodna za zadovoljavanje ličnih potreba i uključivanje u obrazovne, radne i društvene aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.

Sredstva za finansiranje usluge obezbeđena su budžetom grada Užica.

Korisnici

Član 3

Usluga personalne asistencije namenjena je punoletnim osobama sa invaliditetom (odnosno osobama starijim od 18 godina), koje ispunjavaju sledeće kriterijume:

- imaju procenjenu potrebu I ili II stepena podrške

- ostvaruju pravo na uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć

- imaju sposobnosti za samostalno donošenje odluka, odnosno potencijal za usvajanje i primenjivanje, u praksi, modela samostalnog života i upravljanja uslugom

- radno su angažovane ili aktivno uključene u rad različitih udruženja građana, sportskih društava, političkih partija i drugih oblika društvenog angažmana, odnosno uključene su u redovni ili individualni obrazovni program.

Član 4

Dodatni kriterijum za korisnike je procena porodične situacije, tako da uslugu prvenstvo treba pružati osobama sa invaliditetom koje žive same ili u sopstvenoj ili široj porodici, čiji članovi nisu više u mogućnosti da im pomognu u aktivnostima svakodnevnog života (stari roditelji i/ili partneri, zaposleni roditelji i/ili partneri i sl.).

Postupak

Član 5

Postupak započinje tako što se Centru za socijalni rad u Užicu (u daljem tekstu CSR) podnosi zahtev za priznavanje prava na korišćenje usluge personalne asistencije za osobe sa invaliditetom.

Na osnovu zahteva za ostvarivanje prava na uslugu personalna asistencija, CSR donosi rešenje o priznavanju prava na korišćenje usluge koje prosleđuje pružaocu usluge.

Stručni radnik pružaoca usluge vrši procenu potreba, snaga, rizika, sposobnosti i interesovanja korisnika i sačinjava Individualni plan pružanja usluge u saradnji sa korisnikom i drugim relevantnim osobama.

Individualni plan podrške sadrži:

- opšte podatke o korisniku;

- podatke o zdravstvenom statusu korisnika;

- podatke o sposobnostima korisnika;

- podatke o socijalnoj komunikaciji korisnika;

- podatke o ponašanju korisnika;

- procenu potreba korisnika;

- vrstu usluge, sadržaj usluge, trajanje usluge u toku dana;

- cilj koji se želi postići, i vremenski okvir pružanja podrške;

- rok trajanja individualnog plana podrške i način eventualnog korigovanja;

- saglasnost korisnika vezanu za individualni plan podrške;

- učestalost i način izveštavanja o pruženoj usluzi.

Pored obaveznih podataka, pružalac usluge u individualni plan podrške može da unese i druge podatke za koje smatra da su od značaja za praćenje i unapređenje usluge personalnog asistenta.

Kriterijumi izbora i prioritizacije

Član 6

Prioritet prilikom prijema imaju:

- korisnici koji su u prethodnom periodu koristili uslugu "Personalna asistencija";

- korisnici koja nisu u mogućnosti da pohađaju redovno školu ili bi bez podrške prekinuli školovanje;

- korisnici koji nisu u mogućnosti da se angažuju ili bi prekinuli angažovanje u radu različitih udruženja, sportskih društva, političkih partija i drugih organizacija, ukoliko nemaju podršku i pomoć personalnog asistenta.

Član 7

Pružalac usluge vodi listu čekanja i redovno informiše potencijalne korisnike o početku korišćenja usluge.

Aktivnosti

Član 8

Usluga se pruža unutar i izvan kuće korisnika.

Član 9

Aktivnostima usluge obezbeđuje se podrška korisniku radi unapređenje kvaliteta života kroz zadovoljavanje potreba, koje korisnik fizički nije u stanju da zadovolji bez pomoći koja je istovremeno lična i praktična.

Korisnicima se pruža mogućnost izbora aktivnosti koje bi im inače bile nedostupne.

Član 10

Aktivnosti usluge personalne asistencije uključuju:

1) pomoć u održavanju lične higijene i zadovoljavanju osnovnih ličnih potreba (pomoć pri oblačenju i svlačenju, obavljanju fizioloških potreba itd),

2) pomoć u održavanju higijene stana, obavljanju svakodnevnih aktivnosti i zadovoljavanju osnovnih životnih potreba (obezbeđivanju ishrane, nabavku namirnica, spremanje obroka, hranjenje, održavanje higijene prostorija i itd),

3) podizanje, premeštanje (transfer) i pomoć pri kretanju unutar i izvan korisnikovog stambenog prostora, radnog mesta i mesta gde se odvijaju društvene i obrazovne aktivnosti, pomoć u korišćenju prevoza,

4) pomoć u korišćenju terapeutskih i zdravstvenih usluga i korišćenju i održavanju pomagala,

5) pomoć pri komunikaciji, socijalnim kontaktima i zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih potreba,

6) pomoć pri obavljanju različitih radnih, obrazovnih i društvenih aktivnosti.

Član 11

Na osnovu identifikovanih potreba i procene dostupnih resursa, određuje se obim i vrsta angažovanja personalnog asistenta, odnosno korisnik može koristiti sve ili samo neke od navedenih aktivnosti usluge iz člana 10. ovog Pravilnika.

Posebni minimalni strukturalni i funkcionalni standardi usluge ostvaruju se u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima kojima se propisuju i bliže uređuju uslovi i standardi pružanja usluga socijalne zaštite.

Član 12

Period uzajamnog prilagođavanja korisnika i personalnog asistenta traje najduže 30 dana.

Član 13

Koordinator usluge, korisnik usluge i angažovani personalni asistent sačinjavaju individualni mesečni plan rada. U izradi mesečnog plana rada može učestvovati i druga osoba značajna za korisnika.

Član 14

Pružalac usluge kontinuirano prati kvalitet pruženih usluga i na svaka tri meseca sprovodi internu evaluaciju zadovoljstva korisnika pruženim uslugama.

Stručni radnik i personalni asistenti

Član 15

Pružalac usluge iz reda zaposlenih stručnih radnika određuje koordinatora usluge.

Stručni radnik - koordinator usluge:

- odgovoran je za pružanje usluge u skladu sa ugovorom i planom,

- ima obavezu vođenja službene evidencije i dokumentacije,

- vrši nadzor nad radom personalnih asistenata,

- posreduje u rešavanju nesporazuma između korisnika i personalnih asistenata,

- vodi službene evidencije o korisnicima i angažovanim radnicima,

- vodi računa o čuvanju dokumentacije,

- sačinjava izveštaje o pružanju usluge,

- sarađuje sa nadležnom službom Gradske uprave i po potrebi sa drugim državnim organima i javnim službama.

Član 16

Saradnik - personalni asistent neposredno pruža uslugu, po pravilu jednom korisniku.

Personalni asistent može biti lice koje ispunjava sledeće uslove:

- ima završenu obuku za pružanje personalne asistencije po akreditovanom programu,

- državljanin je Republike Srbije;

- ima prebivalište na teritoriji grada Užica najmanje godinu dana pre angažovanja;

- nezaposlen je i vodi se na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje - filijala Užice ili je stručno lice sa nepunim radnim vremenom;

- protiv njega se ne vodi istraga, krivični postupak niti je osuđivan za krivična dela za koja je predviđena kazna zatvora od najmanje šest meseci odnosno nije osuđivan za dela koja ga čine nepodobnim za pružanje usluge;

- poseduje lekarsko uverenje o psihičkoj, fizičkoj i zdravstvenoj sposobnosti za rad;

- nije član porodičnog domaćinstva u kome živi korisnik, srodnik u pravoj liniji, kao ni rođeni brat i sestra, odnosno brat i sestra po ocu ili majci korisnika.

Član 17

Pružalac usluge sačinjava listu potencijalnih personalnih asistenata, sastavljenu od lica koja ispunjavaju uslove za angažovanje.

Korisnik uz podršku stručnog radnika, sa liste bira svog personalnog asistenta u skladu sa svojim potrebama.

Za odabrana lica pružalac usluge obezbeđuje obuku koja je akreditovana u skladu sa propisima.

Član 18

Sa licem koje je prošlo obuku za personalnog asistenta i steklo sertifikat, pružalac usluge zaključuje ugovor o radu/delu/ privremenim i povremenim poslovima, kojim se bliže definišu međusobna prava, obaveze i odgovornosti.

Član 19

Personalni asistent angažovan je u radu sa jednim korisnikom najmanje 20, a najviše 40 sati nedeljno, prema procenjenim potrebama i kapacitetima korisnika, a u skladu sa zakonskim odredbama.

Pružalac, korisnik i personalni asistent, mogu da se dogovore o preraspodeli radnog vremena personalnog asistenta, prema individualnim potrebama korisnika, a u skladu sa zakonom kojim su uređeni radni odnosi.

Član 20

Usluga personalnog asistenta se pruža uz poštovanje i uvažavanje ličnosti korisnika, uz strogu zabranu bilo kog vida nasilja ili diskriminacije, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti, psihičkog ili fizičkog invaliditeta i uz strogu zabranu dovođenja korisnika u ponižavajući položaj.

Prilikom pružanja usluge, personalni asistent rukovodi se sledećim principima:

- individualizovana podrške;

- poštovanje prava korisnika i njegovih opredeljenja;

- saradnja sa osobama bliskim korisniku;

- poštovanje privatnosti i bezbednosti korisnika.

Član 21

Personalni asistent svakodnevno vodi evidenciju o broju sati u kojima je angažovan na propisanom obrascu.

Korisnik potpisom potvrđuje tačnost unetih podataka na propisanom obrascu, posebno za svaki dan angažovanja.

Obračun naknade na kraju tekućeg meseca vrši pružalac usluge na osnovu uredno popunjenog obrasca od strane personalnog asistenta i potpisanog od strane korisnika za svaki navedeni dan.

U slučaju da obrazac nije uredno popunjen ili nije potpisan, naknada za angažovanje personalnog asistenta, dnevna odnosno mesečna, neće biti obračunata.

Član 22

Prava i obaveze personalnog asistenta prestaju:

- prestankom potrebe za angažovanjem personalnog asistenta;

- raskidom ugovora korisnika/personalnog asistenta sa pružaocem usluga,

- u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.

Član 23

Prava i obaveze personalnog asistenta mogu prestati i pre isteka roka na koji je ugovor sa pružaocem zaključen i to u slučajevima:

- narušenog poverenja i ličnog odnosa između personalnog asistenta i korisnika;

- nepružanja ili odbijanja pružanja usluge ili dela usluge predviđenih individualnim planom podrške;

- nasilnog ili neprimerenog ponašanja personalnog asistenta prema korisniku;

- zanemarivanja potreba korisnika, neprosleđivanja ili prikrivanja informacija, činjeničnog stanja, izmenjenih okolnosti korisniku/ pružaocu usluge;

- nepolaganja ili izbegavanju polaganja akreditovanog programa;

- zloupotrebe lekova, alkohola i drugih opojnih sredstava;

- uništavanja, otuđivanja i nesavesnog odnosa prema imovini korisnika;

- raspirivanja nacionalne, verske, polne, političke ili druge vrste mržnje i netrpeljivosti;

- pokretanja istrage ili postupka protiv personalnog asistenta za dela koje ga čine nepodobnim za rad sa korisnikom;

- i drugih opravdanih razloga po oceni pružaoca usluge.

O prestanku pružanja usluge i o prestanku angažovanja ličnog pratioca, rešenjem odlučuje pružalac usluge.

Završne odredbe

Član 24

Korisnik koji nije zadovoljan kvalitetom pružene usluge, načinom pružanja usluge, odnosom pružaoca usluge prema korisniku ili nekim njegovim postupkom i ponašanjem u pružanju usluge, obraća se pružaocu radi sporazumnog rešenja problema, a ukoliko to nije moguće, može podneti prigovor Gradskoj upravi za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti, neposredno ili preko pružaoca usluge.

Član 25

Ovaj Pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".