PRAVILNIKO NAČINU I USLOVIMA OBAVLJANJA POSLOVA POMOĆI I NEGE U KUĆI ZA ODRASLA, STARA LICA I OSOBE SA INVALIDITETOM("Sl. list Grada Loznice", br. 1/2021) |
Ovim Pravilnikom utvrđuju se svrha usluge pomoć u kući za odrasla i stara lica i osobe sa invaliditetom (u daljem tekstu: usluga), kriterijumi i merila za izbor korisnika usluge, finansiranje usluge, način obezbeđivanja usluge, normativi i standardi za obavljanje poslova pomoći i nege u kući za odrasla i starija lica, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluga, kao i kriterijumi i merila za učešće korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima usluge.
Usluga pomoć i nega u kući za odrasla i starija lica i osobe sa invaliditetom je poseban vaninstitucionalni oblik socijalne zaštite na koju pojedinac ima pravo u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i Odlukom o pravima i uslugama socijalne zaštite grada Loznice ("Službeni list grada Loznice", broj 7/17) i spada u grupu dnevnih usluga u zajednici, koje obuhvataju aktivnosti koje podržavaju boravak korisnika u porodici i neposrednom okruženju koje obezbeđuje jedinica lokalne samouprave.
Usluga pomoć i nega u kući za odrasla i starija lica i osobe sa invaliditetom na području grada Loznice pruža se u skladu sa nacionalnom regulativom uz primenu svih elemenata propisanih Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite ("Službeni glasnik RS", broj 42/13, 89/18 i 73/19).
Svrha pružanja usluge pomoć i nega u kući je podrška starim i odraslim licima sa invaliditetom koji usled ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti imaju potrebu u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba, kako bi se unapredio ili održao kvalitet života.
Usluge pomoć i nega u kući dostupne su odraslim i starijim licima i osobama sa invaliditetom koja:
- imaju prebivalište na čitavoj teritoriji grada Loznice;
- imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima bez redovne pomoći u aktivnostima dnevnog života, nege i nadzora, pri čemu je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa.
- imaju minimalno potrebnu uslovnost doma za pružanje usluge (da je moguće obezbediti vodu, zagrevanje prostora, odnošenje otpadnih voda i smeća, da su obezbeđeni elementarni uslovi za održavanje higijene prostora)
- podnesu zahtev za korišćenje usluge, odnosno ukoliko staratelj, u ime lica koje se nalazi pod starateljstvom, podnesu zahtev za korišćenje usluge.
Prioritet u obezbeđivanju dostupnosti usluge pomoći i nege u kući imaće osobe u starijem dobu (žene starije od 60 godina, muškarci stariji od 65 godina) koje imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima bez redovne nege i nadzora, a koja žive sama u domaćinstvu ili s drugim licem nesposobnim za pružanje pomoći.
Aktivnosti usluge pomoć u kući
Aktivnosti usluge pomoć i nega u kući usmerene su ka održanju i unapređenju kvaliteta života korisnika.
Realizacijom usluge pomoć i nega u kući obezbeđuje se odgovarajuća nega i pomoć, koja, u skladu sa potrebama korisnika, može obuhvatati:
- pomoć u obezbeđivanju ishrane, koja uključuje po potrebi: nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, pripremu lakih obroka, pripremu osvežavajućih napitaka, pomoć pri hranjenju;
- pomoć u održavanju lične higijene i higijene stana, uključujući, po potrebi: pomoć pri oblačenju i svlačenju, obavljanju fizioloških potreba, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju, pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanju čistoće prostorija, sudova i uređaja u domaćinstvu;
- pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući po potrebi: loženje vatre, čišćenje peći, pomoć u nabavci ogreva;
- pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih potreba, uključujući: pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavku novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakata i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u jedinici lokalne samouprave, staranje o plaćanju računa za električnu energiju, telefon, komunalije i sl;
- posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga, uključujući, po potrebi: posredovanje u popravci vodovodnih, električnih i drugih instalacija, stolarije, uređaja za domaćinstvo, krečenje stana i druge usluge;
- nabavku i nadgledanje uzimanja lekova i primenu saveta propisanih od strane kvalifikovanih medicinskih stručnjaka i odvođenje na lekarske preglede;
- saniranje i negu manjih povreda;
- kontrolu vitalnih funkcija (krvni pritisak, telesna temperatura, nivo šećera u krvi, unošenje i izbacivanje tečnosti i sl.).
Finansijska sredstva za ostvarivanje prava na uslugu pomoć i nega u kući obezbeđuje grad Loznica iz budžeta, donatorskih sredstava i učešćem korisnika, odnosno lica koja su u skladu sa zakonom dužna da učestvuju u izdržavanju korisnika.
Učešće korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima pomoći u kući odraslim i starijim licima utvrđuje se na osnovu kriterijuma i merila definisanih u odeljku IV ovog Pravilnika.
U skladu sa utvrđenim kriterijumima i merilima iz stava 1. ovog člana, cenu usluge pomoć u kući, koja se finansira iz budžeta grada Loznice, utvrđuje načelnik Gradske uprave grada Loznice, u skladu sa kriterijumima i metodologijom u odeljku IV ovog Pravilnika.
Usluga pomoć i nega u kući, koju obezbeđuje lokalna samouprava i za kojom postoji potreba, nabavlja se od pružaoca usluge socijalne zaštite, koji je za to licenciran kroz postupak javne nabavke u skladu sa zakonom koji uređuje javne nabavke, Zakonom o socijalnoj zaštiti i propisima donetim za njihovo sprovođenje.
II STANDARDI I NORMATIVI ZA OBAVLJANJE USLUGE POMOĆ I NEGA U KUĆI
Pružalac usluge, odabran u postupku javne nabavke, mora da ispuni minimalne zajedničke i posebne strukturalne i funkcionalne standarde definisane Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite Pravilnika o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite ("Službeni glasnik RS", broj 42/13, 89/18 i 73/19).
A) ZAJEDNIČKI MINIMALNI STRUKTURALNI I FUNKCIONALNI STANDARDI
Zajednički minimalni strukturalni i funkcionalni standardi predstavljaju zahteve koji se moraju ispuniti nezavisno od korisničkih grupa kojima je usluga namenjena, izuzev ako posebnim propisom
kojim se uređuju bliži uslovi i standardi za ostvarivanje određenih usluga socijalne zaštite nije drugačije određeno.
A/1 ZAJEDNIČKI STRUKTURALNI STANDARDI
Licencirani pružalac usluge:
1. Ima definisan osnovni program organizacije koji minimalno sadrži:
1.1. Podatke o korisnicima, po uzrastu, stepenu podrške i potrebama, odnosno korisničkoj grupi kojoj je usluga namenjena, u smislu zakona kojim je uređena socijalna zaštita;
1.2. Programske aktivnosti koje se realizuju, u skladu sa specifikacijom usluge i minimalnim standardima koje se odnose na uslugu koju organizacija pruža, kako i u skladu sa potrebama korisničke grupe kojoj se usluga pruža;
1.3. Podatke o osnovnim kadrovima, u skladu sa specifikacijom usluge i minimalnim standardima koji se odnose na uslugu koju organizacija pruža.
2. Ima elaborat o ispunjenosti uslova za početak rada i pružanje usluga socijalne zaštite, čiji je sadržaj bliže određen pravilnikom kojim je uređeno licenciranje organizacija;
3. Ima definisan godišnji plan rada koji sadrži ciljeve i aktivnosti: infrastrukturne investicije, razvoj kadrova, informisanje šire i stručne javnosti o uslugama koje pruža, razvoj usluge u odnosu na proširenje broja korisnika, uvođenje novih sadržaja i slično.
4. Ima utvrđene kriterijume za određivanje prioriteta prilikom prijema korisnika i formiranje liste čekanja, u zavisnosti od usluge koju pruža, a u skladu sa aktom pružaoca usluge;
5. Ima procedure za sve faze stručnog postupka, kao i o drugim pitanjima, u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite;
6. Obezbeđuje redovnu informisanost potencijalnih korisnika o početku korišćenja usluge, prema utvrđenoj listi čekanja;
7. Obezbeđuje korisniku, zakonskom zastupniku korisnika i trećim licima, informacije u pismenoj formi o delokrugu rada, uslugama koje obezbeđuje, kućnom redu i pravilima ponašanja zaposlenih;
8. Zaključujući ugovor o pružanju usluge;
9. Vodi propisanu evidenciju i dokumentaciju za uslugu koju pruža.
Odlaganje otrovnih i drugih materijala
Uslovi za odlaganje otrovnih i drugih materijala obezbeđuju se u skladu sa posebnim propisima.
Radni prostor, rukovodilac i zaduženi radnik
Pružalac usluge obezbeđuje odgovarajuće radne prostorije za zaposlene.
Pružalac usluge ima lice neposredno zaduženo za rukovođenje.
Svi zaposleni imaju jasno definisan opis posla.
Za svakog korisnika zadužen je zaposleni koji je neposredno odgovoran za rad sa korisnikom, praćenje realizacije individualnog plana i postignutih ishoda, podršku u održavanju kontakata sa porodicom, drugim licima značajnim za korisnika, voditeljem slučaja i drugim stručnjacima u zajednici.
Zaposleni iz stava 4. ovog člana može biti zadužen za više korisnika.
A/2 ZAJEDNIČKI MINIMALNI FUNKCIONALNI STANDARDI
Prijemnu procenu vrši Centar za socijalni rad "Loznica" u roku od 15 (petnaest dana) od prijema zahteva za korišćenje usluge.
Na osnovu neposrednog razgovora sa korisnikom ili zakonskim zastupnikom, licima značajnim za korisnika i drugih izvora, procenjuje se:
1. Stav korisnika i drugih lica značajnih za korisnika i njihova očekivanja od usluge;
2. Podobnost korisnika za korišćenje usluge;
3. Kapaciteti pružaoca da zadovolji potrebe korisnika;
4. Prioritet za prijem - datum korišćenja usluge ili upisivanja na listu čekanja;
5. Sposobnost i prioritetne potrebe potencijalnog korisnika;
6. Mogućnost da druge usluge ili službe u zajednici na potpuniji način zadovolje potrebe korisnika.
Ako je potencijalni korisnik upućen preko Centra za socijalni rad "Loznica" koji ima sedište van mesta pružanja usluge, pružalac usluge će izvršiti prijemnu procenu u skladu sa stavom 2. ovog člana, po pravilu na osnovu uputa Centra za socijalni rad "Loznica", u periodu iz stava 1. ovog člana.
Centar za socijalni rad "Loznica" će u periodu od 7 (sedam) dana obavestiti podnosioca zahteva o ishodu prijemne procene, što uključuje informacija o početku korišćenja usluge, stavljanju na listu čekanja, ili razlozima za eventualno odbijanje prijema korisnika.
Prijem korisnika kod pružaoca usluge
Podnosiocu zahteva za korišćenje usluge, kome je rešenjem Centra za socijalni rad "Loznica" priznato pravo na uslugu, za potrebe prijema kod odabranog licenciranog pružaoca usluge, obezbeđuju se informacije o njegovim pravima i obavezama.
Prijemna procena se obavlja pre otpočinjanja korišćenja usluge, kako bi se utvrdilo da li pružalac usluge sa svojim kapacitetima može da odgovori na potrebe korisnika, odnosno kako bi se utvrdile neophodne činjenice za donošenje odluke o otpočinjanju pružanja usluge.
Prijemnu procenu obavlja stručni radnik angažovan od strane pružaoca usluge.
Na osnovu neposrednog razgovora sa korisnikom, značajnih osoba iz njegovog okruženja i drugih izvora, stručni radnik:
- Sagledava stavove i očekivanja potencijalnih korisnika i drugih značajnih osoba iz njegovog okruženja od pružanja usluge pomoći u kući;
- Procenjuje da li, i u kojoj meri, ovlašćeni pružalac usluge može da zadovolji potrebe potencijalnih korisnika, uključujući i uslovnost doma korisnika za pružanje usluge (npr. postojanje vodovodnih i sanitarnih uslova, zagrevanje prostorija, …);
- Procenjuje vrste usluga koje će biti na raspolaganju i u kom roku;
- Predlaže prioritizaciju korisnika, u odnosu na urgentne potrebe i definisanje liste čekanja, ukoliko je neophodno.
Urgentni prijem obezbeđuje se u situacijama kada je značajno ugroženo svakodnevno funkcionisanje korisnika usled zdravstvenog i socijalnog stanja i izostanka drugih sistema podrške.
Procena potreba, snaga, rizika, sposobnosti i interesovanja korisnika i drugih lica značajnih za korisnika, kao i procena kapaciteta pružaoca usluge (u daljem tekstu: procena), vrši se nakon prijema korisnika i periodično tokom pružanja usluge u rokovima utvrđenim individualnim planom usluge, odnosno posebnim standardom za uslugu.
Procenu vrši stručni radnik uz učešće korisnika, po potrebi i zakonskog zastupnika ili drugog lica značajnog za korisnika.
Procena započinje neposredno nakon prijema i okončava se u roku do 10 (deset) dana.
Ukoliko je Centar za socijalni rad "Loznica" uputio korisnika, procena se vrši na osnovu procene Centra za socijalni rad "Loznica".
Tokom procene pruža se usluga, odnosno realizuju se aktivnosti u skladu sa utvrđenim prioritetnim potrebama korisnika.
Pored okolnosti iz stava 1. ovog člana, procena uzima u obzir kulturološke i lične posebnosti korisnika: geografsko i nacionalno poreklo, maternji jezik, versko opredeljenje, uzrast, rod, seksualnu orijentaciju i drugo.
U odnosu na rezultate procene određuje se stepen podrške korisniku i izrađuje individualni plan usluge.
Nakon izvršene procene i određivanja stepena podrške, za svakog korisnika određuje se stručni radnik, odnosno stručni saradnik (negovateljica).
Stepen podrške određuje se s obzirom na celokupno individualno funkcionisanje korisnika i vrste potrebne pomoći, u odnosu na:
1) sposobnost neposredne brige o sebi;
2) učestvovanje u aktivnostima života u zajednici.
Podrška I stepena |
korisnik nije sposoban da se samostalno brine o sebi i uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici, zbog čega mu je potrebno fizičko prisustvo i kontinuirana pomoć drugog lica. |
Podrška II stepena |
korisnik može da brine o sebi i da se uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici uz fizičko prisustvo i pomoć drugog lica. |
Podrška III stepena |
korisnik može da brine o sebi i da se uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici, ali mu je usled nedovoljno razvijenih znanja i veština potreban nadzor i podrška drugog lica. |
Podrška IV stepena |
korisnik samostalno, odnosno uz podsećanje, može da obavlja sve životne aktivnosti. |
Na osnovu identifikovanih potreba, sposobnosti i rizika, za svakog korisnika sačinjava se individualni plan usluge.
Individualni plan usluge sačinjava se u roku od 10 (deset) dana nakon okončanja procene definisane ovim pravilnikom.
Individualni plan usluge, obavezno sadrži:
1) ciljeve koji se žele postići pružanjem usluge;
2) očekivane ishode;
3) konkretizovane aktivnosti koje će se preduzimati, uključujući i aktivnosti u procesu prilagođavanja;
4) vremenski okvir u kojem se realizuje individualni plan usluge;
5) rok za ponovni pregled individualnog plana usluge;
6) imena lica odgovornih za realizaciju individualnog plana usluge.
Individualni plan usluge izrađuje se u skladu sa širim planom Centra za socijalni rad "Loznica", ako je korisnik upućen preko Centra za socijalni rad "Loznica".
U izradi individualnog plana usluge učestvuje stručni radnik pružaoca usluge, korisnik ili njegov zakonski zastupnik, zaduženi zaposleni, a po potrebi i drugi stručnjaci iz Centra za socijalni rad "Loznica", kao i drugi stručnjaci iz relevantnih institucija.
Korisnik, odnosno njegov zakonski zastupnik dobijaju primerak individualnog plana usluge.
Korisniku, odnosno njegovom zakonskom zastupniku obezbeđuje se odgovarajuća pomoć prilikom učestvovanja u izradi individualnog plana usluge.
Ponovni pregled, vrši se u skladu sa rokovima navedenim u individualnom planu usluge, procenjenim intenzitetom podrške, definisanim ciljevima i ishodima, i omogućava prilagođavanje aktivnosti potrebama i ciljevima korisnika i ostvarenim efektima usluge.
Ponovni pregled svakog individualnog plana usluge vrši se najmanje jednom u dvanaest meseci za odrasle i starije korisnike.
U ponovnom pregledu učestvuju stručni radnik, korisnik, odnosno njegov zakonski zastupnik i zaduženi zaposleni, a po potrebi i drugi stručnjaci iz zajednice.
U ponovnom pregledu učestvuje i voditelj slučaja ukoliko je korisnik upućen preko Centra za socijalni rad "Loznica".
Pružalac usluge može utvrditi i kraći rok od roka propisanog stavom 2. ovog člana za ponovni pregled, u skladu sa individualnim planom usluge i posebnim propisima.
Izveštaj o realizaciji individualnog plana usluge dostavlja se nadležnom voditelju slučaja, ako je korisnik upućen preko centra za socijalni rad, u skladu sa rokovima utvrđenim ovim članom.
Pružalac usluge najmanje jednom godišnje sprovodi internu evaluaciju kvaliteta pruženih usluga, koja uključuje ispitivanje zadovoljstva korisnika, odnosno njihovih zastupnika.
Izveštaj o evaluaciji iz stava 1. ovog člana, podnosi se osnivaču usluge, Republičkom Zavodu za socijalnu zaštitu i dostupan je stručnoj javnosti.
Pružalac usluge obezbeđuje odgovarajuću stručnu podršku (npr. konsultacije, mentorstvo, superviziju po odgovarajućem modelu i dr.), svim licima angažovanim na pružanju usluge, u skladu sa svojim planom stručnog usavršavanja donetim u skladu sa zakonom kojim je uređena socijalna zaštita.
Pružalac usluge obezbeđuje uslove za obavljanje pripravničkog staža, odnosno studentske prakse u skladu sa pravilnikom kojim je uređeno licenciranje stručnih radnika.
Dostupnost programa i usluga u zajednici
Pružalac usluge obezbeđuje programske aktivnosti, koje su posebno prilagođene mogućnostima i interesovanjima korisnika.
Ako određene aktivnosti u okviru usluge koju pruža pružalac ne može realizovati korišćenjem sopstvenih resursa, obezbeđuje ih u zajednici, od drugih organizacija ili angažovanjem stručnjaka različitih profila, u skladu sa identifikovanim potrebama korisnika i njihovim individualnim planovima i budžetskim mogućnostima.
B) POSEBNI MINIMALNI STRUKTURALNI STANDARDI ZA USLUGU POMOĆ U KUĆI
Uslugu pomoći u kući pružaju: organizator usluge i negovateljice/ domaćice.
Organizator usluge pomoći u kući
Organizator usluge je lice imenovano/angažovano od strane izabranog pružaoca usluge.
Za organizatora usluge angažuje se stručni radnik (psiholog, andragog, socijalni radnik, defektolog, pravnik) koji poseduje licencu u skladu sa Pravilnikom o licenciranju stručnih radnika ("Službeni glasnik RS", broj 42/13 i 53/13 - ispravka), a po osnovu ugovora o radu.
Organizator službe u potpunosti je odgovoran za organizaciju i pružanje usluge pomoći u kući, a naročito za:
- prijem korisnika kod pružaoca;
- procenu potreba korisnika;
- izradu individualnog plana usluge;
- ponovni pregled realizacije plana usluge;
- planiranje, organizovanje i praćenje pružanja usluge;
- saradnju sa predstavnicima relevantnih institucija i oranizacija civilnog društva.
Za obavljanje poslova negovateljica-domaćica predviđeni su sledeći uslovi:
- starost iznad 18 godina;
- završena najmanje osnovna škola, a prednost pri angažovanju imaju lica sa srednjom stručnom spremom medicinske struke;
- sertifikat o pohađanju akreditovanog programa pomoći u kući pre početka pružanja usluge:
Negovateljica - domaćica u direktnom radu sa korisnikom realizuje aktivnosti, po vrsti i u trajanju u skladu sa individualnim planom usluge.
Novozaposlenoj negovateljici - domaćici obezbeđuje se obuka, koju pruža negovateljica domaćica sa odgovarajućim radnim iskustvom na tim poslovima u trajanju od najmanje 14 dana, radi njene pripreme za pružanje usluge.
III POSTUPAK STICANJA STATUSA KORISNIKA USLUGE POMOĆI U KUĆI
Zahtev za korišćenje usluge pomoći i nege u kući podnosi se Centru za socijalni rad "Loznica" sa sledećom dokumentacijom:
- Očitana/fotokopija lične karte podnosioca zahteva ili Uverenje Policijske uprave Loznica o prebivalištu;
- Izvod iz matične knjige rođenih, venčanih i umrlih;
- Dokaz o redovnim mesečnim primanjima podnosioca zahteva ostvarenim u tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev;
- Dokaz o redovnim mesečnim primanjima članova porodice i lica obaveznih na izdržavanje, ostvarenim u tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev;
- Uverenje o imovnom stanju podnosioca zahteva i srodnika obaveze izdržavanja (Republički geodetski zavod i Poreska uprava) iz mesta rođenja i mesta prebivališta;
- Uverenje iz Nacionalne službe zapošljavanje, Filijala Loznica, za odrasla lica;
- Nalaz i mišljenje lekara specijaliste (ili izabranog lekara);
- Izjavu o saglasnosti za korišćenje usluge pomoći u kući.
Postupajući shodno čl. 9. st. 3. i 4. i čl. 103. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni glasnik RS", broj 18/16 i 95/18 - autentično tumačenje), Gradska uprava grada Loznice - Odeljenje za društvene delatnosti pribavlja po službenoj dužnosti dokumenta iz ovog člana, a za koje se primenjuje program E Zup.
Centar za socijalni rad "Loznica" procenjuje potrebe korisnika i rešenjem odlučuje o korišćenju usluge pomoći u kući i upućuje ga na korišćenje usluge koju pruža licencirani pružalac usluge odabranom u postupku javne nabavke.
Centar za socijalni rad "Loznica" je u obavezi da donose rešenje o korišćenju usluge najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva.
Centar za socijalni rad "Loznica" je u obavezi da odabranom pružaocu usluge prosledi i sve druge informacije o korisniku koje mogu biti od značaja za pružanje usluge.
O odbijanju zahteva za sticanje svojstva korisnika usluge pomoći u kući i visini učešća korisnika u troškovima usluge Centar za socijalni rad "Loznica" odlučuje rešenjem.
Podnosilac zahteva, u skladu sa članom 73. stav 2. tačka 3.. ima pravo da uputi žalbu na rešenje u roku od 15 dana od dana donošenja rešenja kojim je odbijeno pravo na korišćenje usluge Gradskom veću grada Loznice.
Odabrani pružalac usluge može sa podnosiocem zahteva, ili srodnikom/ zakonskim zastupnikom, sklopiti ugovor o pružanju usluge pomoći u kući, samo u slučaju kada se usluga u celosti naplaćuje od korisnika usluge, odnosno njegovih srodnika/zakonskih zastupnika po ceni koja je utvrđena članom 30. ovog Pravilnika.
Svojstvo korisnika usluge pomoći u kući prestaje iz sledećih razloga:
- Otkazom korisnika usluge na propisanom obrascu, na osnovu koga Centar za socijalni rad "Loznica" u roku od 15 dana donosi rešenje o prestanku korišćenja usluge.
- Otkazom pružaoca usluge u sledećim slučajevima: ako ne postoji minimalni nivo higijensko-tehničkih uslova za pružanje usluga; ukoliko je uočljivo da način negovanja korisnika može da šteti zdravlju korisnika; ukoliko se konstatuje prikrivanje informacija od strane korisnika ili srodnika koji su od uticaja na formiranje cene usluge; ukoliko se korisnik ili član domaćinstva nekorektno ponaša prema izvršiocu posla; ukoliko dođe do promena u zdravstvenom stanju koje mogu ugrožavajuće delovati na izvršioca posla; ukoliko se računi za izvršene usluge ne plaćaju u skladu sa ugovorom; na osnovu koga Centar za socijalni rad "Loznica" u roku od 15 dana donosi rešenje o prestanku korišćenja usluge na zahtev pružaoca.
- Smrću korisnika, dostavom izvoda iz matične knjige umrlih.
IV KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA POMOĆI U KUĆI
Cena usluga pomoći i nege u kući utvrđuje se primenom normativa i standarda za obavljanje poslova pomoći i nege u kući utvrđenih ovim Pravilnikom.
Odluku o ceni usluge utvrđuje načelnik Gradske uprave grada Loznice na predlog Odeljenja za društvene delatnosti Gradske uprave grada Loznice.
Cena usluge pomoći i nege u kući utvrđuje se po radnom času.
Cenu usluge pomoći i nege u kući određuje na osnovu elemenata za formiranje cena definisanih u članu 32. ovog Pravilnika i formira je pružalac usluga.
Cena usluge pomoći i nege u kući po radnom času uz obrazloženje sa uključenim elementima za njeno formiranje čini sastavni deo ponude prilikom učestvovanja na javnoj nabavci za izbor pružaoca ove socijalne usluge.
Elementi cene usluge pomoći i nege u kući su:
1) Bruto zarade i naknade zarade stručnog radnika, te ostalih ličnih primanja (naknada troškova prevoza u javnom saobraćaju, naknada za ishranu u toku rada i regres za godišnji odmor) zaposlenih u skladu sa Zakonom i kolektivnim ugovorima;
2) Bruto zarade i naknade zarade negovateljica sa kojima je zaključen ugovor o radu na određeno vreme, te ostalih ličnih primanja (naknada troškova prevoza u javnom saobraćaju, naknada za ishranu u toku rada i regres za godišnji odmor) zaposlenih u skladu sa Zakonom i kolektivnim ugovorima;
3) Materijalni troškovi (troškovi električne i toplotne energije, utrošak goriva i maziva za vozilo, održavanje sredstava rada, utrošak rada, zaštitna odeća i obuća, itd.)
4) Ostali materijalni i nematerijalni troškovi vezani za rad (kancelarijski materijal, PTT troškovi, sanitarni pregledi, sredstva za higijenu i dr.)
5) Sredstava za zakonom utvrđene obaveze.
Cena časa usluge pomoći i nege u kući može se menjati ukoliko se promene elementi cene, a na način opisan u članu 32.
V KRITERIJUMI I MERILA ZA UČEŠĆE KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI I NEGE U KUĆI
Sredstva za finansiranje obavljanja poslova pomoći u kući obezbeđuju se u visini planiranih sredstava u budžetu grada Loznice, učešćem korisnika i njegovih srodnika obaveznih na izdržavanje i iz drugih izvora.
Korisnik u troškovima usluge učestvuje svim svojim primanjima i prihodima, a korisnici koji su ostvarili pravo na dodatak za negu i pomoć drugog lica ili uvećani dodatak za negu i pomoć drugog lica, odnosno pravo na novčanu naknadu za pomoć i negu drugog lica po bilo kom osnovu učestvuju sa najmanje 20% iznosa tog dodatka u troškovima usluge pomoći i nege u kući.
Pravo na regresiranje cene časa usluga pomoći i nege u kući utvrđuje se u zavisnosti od odnosa ukupnog prihoda po članu porodičnog domaćinstva korisnika i nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđenog Zakonom, za mesec u kom se pruža usluga, prema sledećoj skali:
R. br |
Mesečni prihod po članu domaćinstva |
% učešća korisnika |
1 |
Do nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
0% |
2 |
Od prvog do drugog nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
20% |
3 |
Od 3 - 4 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
60% |
4 |
Preko 4 nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
100% |
Pravo na besplatnu uslugu pomoći i negu u kući imaju lica:
- čiji su ukupni prihodi ostvareni u tri meseca koji prethode mesecu u kome je podnet zahtev, ispod i u visini minimalnog nivoa socijalne sigurnosti za ostvarivanje prava na novčanu socijalnu pomoć prema veličini domaćinstva i
- koji nemaju srodnike obavezne na izdržavanje po Porodičnom zakonu i Zakonu o socijalnoj zaštiti.
Ukoliko korisnik usluga pomoći i nege u kući nema prihoda ili su njegovi prihodi nedovoljni za izmirenje troškova pruženih usluga, a ima srodnike koji su po Porodičnom zakonu obavezni da učestvuju u njegovom izdržavanju učešće srodnika utvrđuje se na isti način kao i za korisnika.
Ukoliko je korisnik usluga pomoći i nege u kući sklopio ugovor o doživotnom izdržavanju ili drugom obliku izdržavanja i pomoći, obaveza učešća u finansiranju troškova usluga prenosi se na davaoca izdržavanja u 100% iznosu.
Davalac izdržavanja preuzima obavezu korisnika na osnovu ugovora sa pružaocem usluge.
Ukupan prihod porodice i nivo socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđuju se na način predviđen odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.
Učešće u troškovima pomoći i nege u kući korisnici odnosno njihovi srodnici uplaćuju na žiro račun ustanove koja pruža usluge, najkasnije do desetog u narednom mesecu.
U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata.
Za dane u kojima korisnik zbog ličnih razloga ne koristi usluge plaća 50% od cene pomoći u kući.
Pružalac usluge može direktno ugovoriti pružanje usluga pomoći i nege u kući sa korisnikom usluga ili njegovim srodnikom, samo u slučaju kada se usluge u celosti naplaćuju od korisnika usluga, odnosno njegovih srodnika i kada su zadovoljeni prioriteti utvrđeni rešenjima Centra za socijalni rad " Loznica".
VI PRAVO PRIGOVORA NA KVALITET USLUGE
Korisnik usluge ili njegov zastupnik ima pravo na podnošenje prigovora/ pritužbi na kvalitet pružene usluge.
Prigovor se podnosi Centru za socijalni rad "Loznica" u pisanoj formi, koji o istom odlučuje u roku od 15 dana od dana prijema prigovora.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Loznice".