PRAVILNIKO RASKOPAVANJU POVRŠINA JAVNE NAMENE("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 15/2019) |
Ovim Pravilnikom propisuju se uslovi raskopavanja opštinskih puteva i ulica i drugih površina javne namene na teritoriji grada Požarevca.
Raskopavanje javnog puta i drugih površina javne namene vrši se na osnovu odobrenja koje izdaje Odeljenje Gradske uprave grada Požarevca nadležno za komunalne delatnosti.
Pod raskopavanjem opštinskih puteva i drugih površina javne namene podrazumevaju se sve vrste radova (raskopavanje, podbušivanje i dr.) na izgradnji, odnosno postavljanju, održavanju i uklanjanju infrastrukturnog sistema (vodovodni, kanalizacioni, gasni, toplovodni, električni, telefonski, optički i drugi objekti), kao i radovi koji su neophodni da se otklone posledice vanredne situacije i kvara na infrastrukturnom sistemu čije ne otklanjanje predstavlja neposrednu opasnost za život i zdravlje ljudi kao i imovine, za susedne objekte i bezbednost saobraćaja, kao i druga raskopavanja koja su neophodna radi izgradnje ili postavljanja objekata.
Površine javne namene u smislu ove odluke su:
- saobraćajne površine, i to: kolovozi, parkirališta, biciklističke staze, biciklističke trake, trotoari, pešačke staze, trgovi, autobuska i taksi stajališta i druge saobraćajne površine;
- javne zelene površine; i
- ostale površine javne namene iz ove odluke;
- neuređene površine javne namene.
Raskopavanje na način i pod uslovom utvrđenim ovim Pravilnikom može da vrši pravno lice koje je vlasnik infrastrukturnog sistema (u daljem tekstu: investitor) i koje je dužno da se stara o objektima infrastrukturnog sistema ili pravno lice koje u njegovo ime i za njegov račun održava infrastrukturni sistem ili drugo pravno ili fizičko lice uz saglasnost vlasnika infrastrukturnog sistema na koji se priključuje.
Raskopi u smislu ovog Pravilnika, mogu biti: veliki-investicioni, mali i raskopi u svrhu hitnih intervencija na komunalnoj infrastrukturi.
Velikim raskopima smatraju se investicioni radovi u vezi sa radom i polaganjem novih, izmene, premeštanja ili uklanjanja postojećih podzemnih i nadzemnih instalacija i građevina, postrojenja i uređaja, glavnih i sekundarnih vodova (vodovod, kanalizacija, električna energija, telekomunikacije, toplovod, gasovod i sl.)
Malim raskopima smatra se izvođenje radova na priključenju, izmeni, popravci, odnosno isključivanju priključaka pojedinih građevina na komunalnu infrastrukturu.
Raskopima hitnih intervencija smatraju se radovi koji se moraju izvesti radi otklanjanja iznenadnog kvara na instalacijama ili građevini izazvanog nezgodom ili elementarnom nepogodom.
U slučajevima hitnih intervencija na saobraćajnoj mreži kada je u zoni radova potrebno obezbediti poseban režim saobraćaja bez prethodne saglasnosti i overene projektne dokumentacije, neophodno je postaviti adekvatnu saobraćajnu signalizaciju u skladu sa Pravilnikom o saobraćajnoj signalizaciji.
Za velike raskope rade se godišnji i višegodišnji planovi, u cilju usklađivanja aktivnosti sa ostalim korisnicima prava službenosti, vlasnicima komunalne infrastrukture i programima održavanja i izgradnje lokalnih puteva i površina javne namene.
Godišnji plan velikih raskopa donose vlasnici i korisnici instalacija za distribuciju komunalnih i drugih usluga za koje je potrebno izvoditi raskopavanje površina javne namene.
Godišnji plan velikih raskopa donosi se najkasnije do 31.12. tekuće godine za narednu godinu.
Raskopavanje površina javne namene dozvoljeno je obavljati po pribavljenom Odobrenju nadležnog organa Gradske uprave grada Požarevca.
Odobrenjem se određuje:
- Ime investitora, izvođača radova i izvođača radova na vraćanje površine javne namene u prvobitno stanje;
- vreme najranijeg početka radova;
- dozvoljeno vreme početka radova;
- dinamika izvođenja radova;
- mere koje je investitor, odnosno izvođač dužan da preduzme radi bezbednosti ljudi, imovine i bezbednost saobraćaja;
- način i rok dovođenja raskopanih površina javne namene u prvobitno ili tehnički ispravno stanje;
- posebne uslove izvođenja radova s definisanim standardima prema tehničkim propisima i ovom Pravilniku.
Odobrenje za raskopavanje dostavlja se:
- Podnosiocu zahteva, odnosno investitoru i izvođaču;
- Saobraćajnoj, odnosno komunalnoj inspekciji Gradske uprave grada Požarevca;
- Policijskoj upravi - Odeljenju saobraćajne policije ukoliko se vrši izmena režima saobraćaja;
- Upravljaču puta kada su u pitanju opštinski, nekategorisani putevi i ulice;
- Preduzeću kome je povereno upravljanje površine javne namene koja se raskopava;
- Preduzeću koje obavlja javni prevoz putnika ukoliko se vrši izmena režima saobraćaja.
Obaveze pri izvođenju radova i vraćanju u prvobitno stanje
Radovi na raskopavanju površina javne namene i sanacija raskopa, odnosno vraćanje u prvobitno i tehnički ispravno stanje vrši investitor odnosno izvođač radova u svemu prema odobrenoj projektno-tehničkoj dokumentaciji u skladu s tehničkim normama, građevinskim i saobraćajnim propisima i uslovima iz odobrenja za raskopavanje uz stručni nadzor Upravljača puta u skladu sa ovim Pravilnikom.
Radovi na raskopavanju se po pravilu gde god je tehnički moguće obavljaju u deonicama, tako da nova deonica bude otvorena po zatrpavanju prethodne. Dužina deonice koja će se raskopavati, prema saobraćajno tehničkim mogućnostima, određuje se odobrenjem za raskopavanje.
Pre otpočinjanja radova na raskopavanju investitor ili izvođač radova je dužan da postavi privremenu saobraćajnu signalizaciju u skladu sa odobrenjem nadležnog organa Gradske uprave grada Požarevca i Saobraćajnim projektom i istu održava tokom izvođenja radova na raskopavanju i vraćanju u prvobitno stanje, da obezbedi gradilište na kome se izvode radovi, da obezbedi prolaz pešacima, u toku radova stalno održava red i čistoću tako da se vozila i pešaci ne prljaju i ne opterećuju, a materijal ne rastura, ne raznosi i da se ne stvara prašina i blato. Zaštititi slivnike kišne kanalizacije, poklopce kanalizacije, elemente javnog osvetljenja, zelenila i dr. Nakon završenih svih radova, odnosno vraćanja javnog puta odnosno druge površine javne namene u prvobitno i tehnički ispravno stanje, investitor ili izvođač radova je obavezan odmah da istu ukloni, da ukloni sav preostali materijal i opremu, a gradilište očisti i opere najkasnije 48 sati od završetka radova.
Investitor radova je dužan da obezbedi da se raskopana površina javne namene dovede u prvobitno ili tehnički ispravno stanje.
Nadzor nad vraćanjem javnih saobraćajnih površina u prvobitno stanje vrši Upravljač puta uz prisustvo saobraćajne inspekcije.
Nadzor nad vraćanjem javnih zelenih površina u prvobitno stanje vrši Gradska uprava Grada Požarevca (Služba za investicije ili Odeljenje za komunalne delatnosti i energetiku u zavisnosti u koju svrhu je raskopavana površina) i preduzeće kome je povereno upravljanje ovim površinama.
Za izvođenje radova iz stava 1. ovog člana investitor, odnosno izvođač može da angažuje pravno lice koje ispunjava uslove u pogledu kadrova i opreme za stručno i kvalitetno obavljanje poslove ili preko Upravljača puta koga je Grad osnovao.
Radove na dovođenju javnih zelenih površina u prvobitno ili tehnički ispravno stanje investitor, odnosno izvođač može da angažuje pravno lice koje ispunjava uslove u pogledu kadrova i opreme za stručno i kvalitetno obavljanje poslove ili preduzeće koje je grad osnovao za obavljanje komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina.
Investitor je u obavezi da u roku od 2 dana po završetku radova obavesti nadležno preduzeće za vraćanje raskopane površine javne namene u prvobitno stanje.
Nadležno preduzeće je u obavezi da raskopanu površinu javne namene vrati u prvobitno stanje u roku koji je dat u rešenju o raskopavanju.
Međusobna prava i obaveze između investitora i pravnog lica iz stava 4. odnosno preduzeća iz stava 5. ovog člana uređuju se ugovorom.
Za kvalitet i obim izvedenih radova odgovoran je investitor radova.
Izuzetno, ukoliko investitor nije opravdano u mogućnosti da završi kompletne radove na predmetnoj intervenciji, dužan je da zatraži produženje pre isteka roka od strane nadležnog organa Gradske uprave grada Požarevca, pri pribavljenoj saglasnosti Upravljača puta, odnosno preduzeća kome je povereno održavanje površine javne namene.
Upravljač puta je dužan da vodi evidenciju o raskopanim javnim saobraćajnim površinama za koje je izdato odobrenje, oštećenjima koja nastanu u garantnom roku i oštećenjima javne saobraćajne površine koji ne predstavljaju radove na raskopavanju javne saobraćajne površine, a po završetku radova na vraćanju iste u prvobitno i tehnički ispravno stanje.
Obim radova za raskopavanje i dovođenje raskopane površine javne namene u prvobitno odnosno tehnički ispravno stanje određuje se na sledeći način:
Površinski sloj koji je asfaltiran ili betoniran mora se iseći isključivo mašinom za sečenje asfalta (testerom), a tamo gde su savremeni zastori od behatona, ploča ili kocke, moraju se ručno podići i deponovati na stranu bez oštećenja.
Ivičnjaci se moraju izvaditi ručno i deponovati na stranu kako bi se neoštećeni ponovo ugradili. Ukoliko dođe do oštećenja izvođač radova je u obavezi da ugradi nove ivičnjake i kocke istog tipa.
Sav iskopan materijal iz rova i kanala, kao i oštećeni ivičnjaci, obavezno se izvoze na deponiju za tu vrstu materijala.
Prilikom raskopavanja površine javne namene, izvođač radova je dužan da raskopanu površinu javne namene obezbedi na propisan način odgovarajućom saobraćajnom signalizacijom.
Raskopanu površinu javne namene zatrpavati isključivo šljunkom ili drobljenim kamenom (od 0 do 31,5mm) u slojevima od 20-30cm sa sabijanjem vibro pločom ili vibro valjkom do zbijenosti od min. Me=50 Mpa (trotoar), odnosno od Me= 85 Mpa (kolovoz), sa obaveznim kvašenjem nasipanog materijala.
Ispitivanje zbijenosti obezbediće izvođač radova. Ispitivanje zbijenosti može da obezbedi i investitor ukoliko je predviđeno međusobnim ugovorom između investitora i izvođača.
Ispitivanje zbijenosti vrši se uz prisustvo Upravljača puta.
Ukoliko rezultati ispitivanja ne zadovolje, sav materijal će se izvaditi iz kanala (rova), a rov ponovo zatrpati odgovarajućim materijalom pod istim uslovima o trošku izvođača.
Izvođač radova nakon polaganja ili popravke infrastrukturnog objekta, nakon zatrpavanja raskopa isti predaje izvođaču radova na vraćanju u prvobitno stanje uz dokaz o zbijenosti raskopa.
Izvođač radova koji vrši vraćanje površine javne namene u prvobitno stanje može zahtevati proveru dodatnih ispitivanja kvaliteta izvedenih radova na zatrpavanju raskopa. U slučaju odstupanja od propisanog kvaliteta troškove ispitivanja snosi izvođač radova.
Danom predaje raskopa izvođač koji vrši vraćanje u prvobitno stanje preuzima odgovornost za završetak radova i garanciju kvaliteta.
Ako se usled izvođenja raskopavanja ošteti površina javne namene koja nije predmet raskopavanja, nastala šteta na toj površini biće otklonjena o trošku investitora.
Obavezne površine za vraćanje završnog sloja
Završni sloj raskopane površine javne namene vrši se na sledeći način:
- ako se raskopava trotoar pod asfaltom ili betonom podužno, širine do 1,5 metara, završni sloj se radi u širini celog trotoara i u dužini iskopa;
- ako se raskopava trotoar pod asfaltom ili betonom podužno širine preko 1,5 metara, završni sloj se radi u širini rova i minimalno jedne širine rova sa svih strana rova u zoni trotoara, računajući od ivice rova, s tim da do slobodne ivice trotoara ne može da ostane manje od 50 cm starog asfalta (betona);
- u slučaju da se raskopava trotoara pod asfaltom ili betonom poprečno, završni sloj se radi u širini rova i minimalno jedne širine rova, sa svih strana rova u zoni trotoara, računajući od ivice rova, s tim da do slobodne ivice trotoara ne može da ostane manje od 50 cm starog asfalta (betona);
- ukoliko je završni sloj trotoara izrađen od behatona, kocki i sl. investitor ili izvođač radova je dužan da ga nakon raskopavanja vrati u prvobitno i tehnički ispravno stanje, a u skladu sa ovim Pravilnikom;
- ako se raskopava kolovoz, završni sloj se radi na način što se širina raskopa uvećava za 30cm sa svake strane, s tim da do slobodne ivice saobraćajne trake ne može da ostane manje od 50cm starog asfalta;
- ako se raskopava javna zelena površina investitor vraća površinu koja odgovara dužini trase, pomnoženoj širinom rova i uvećanoj sa po 1,0 metara sa obe strane;
- ukoliko se raskopava zeleni pojas udaljen od ivice asfalta min 1m, od sloja zbijenog peska do kote terena vrši se zatrpavanje zemljom iz iskopa uz zbijanje. Nakon zatrpavanja vrši se planiranje i zatravljivanje zelene površine;
- u koliko se raskopava javna zelena površina sa sadnicama (zelenilo, cveće...), obaveza je vraćanja navedene površine sa istim novim sadržajem.
Po dovođenju u prvobitno stanje površina javne namene se mora očistiti i oprati u celoj širini profila ulice i trotoara, a u dužini iskopa do prvog slivnika o trošku investitora.
Ukoliko Upravljač puta, odnosno preduzeće kome je povereno upravljanje površinom javne namene, utvrdi nedostatke u kvalitetu, obimu, rokovima i drugim uslovima utvrđenim odobrenjem za vraćanje raskopanih površina javne namene u prvobitno i tehnički ispravno stanje, naložiće njihovo otklanjanje upisom u građevinski dnevnik izvođača, koji je obavezan da obavesti nadzornog organa investitora o istom i odmah pristupi otklanjanju nedostataka.
U slučaju da investitor ili izvođač radova ne postupe u skladu sa navedenim u prethodnom stavu ovog pravilnika, Upravljač puta, odnosno preduzeće kome je povereno upravljanje površinom javne namene, o tome obaveštava saobraćajnog, odnosno komunalnog inspektora radi daljeg preduzimanja mera za otklanjanje nedostataka prilikom vraćanja u prvobitno i tehnički ispravno stanje.
Ukoliko investitor ili izvođač radova ne postupi po nalogu saobraćajnog, odnosno komunalnog inspektora odnosno ne izvrši vraćanje raskopane površine javne namene u prvobitno i tehnički ispravno stanje, radove će po nalogu saobraćajnog, odnosno komunalnog inspektora izvesti Upravljač puta na teret investitora ili izvođača radova.
Ne mogu se raskopavati:
- novoizgrađene i temeljno rekonstruisane površine javne namene (osim zemljanih i travnatih), najmanje 5 narednih godina;
- ostale površine javne namene s obnovljenim savremenim kolovozom, odnosno trotoarom, najmanje 3 naredne godine;
- izuzetno i to samo u naročito opravdanim i izuzetnim slučajevima (član 6. stav 3.), može se dozvoliti raskopavanje takvih površina i ranije;
- odobrenje u ovim izuzetnim slučajevima može izdati Odeljenje za komunalnu delatnost i energetiku uz saglasnost Gradskog veća grada Požarevca.
Ukoliko investitor postupi suprotno odredbi ovog člana nadležni organ za poslove saobraćajne inspekcije, odnosno komunalne inspekcije, doneće rešenje o obustavi radova i vraćanje raskopane površine javne namene u prvobitno stanje na celoj površini uz zadržavanje visine nivelete i obavestiti Upravljača puta, radi naplate štete.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Požarevca".