PRAVILNIK

O TRAJANJU SMENA U TOKU RADNOG DANA, TRAJANJU NEPREKIDNOG RADA I DUŽINI DNEVNOG ODMORA KONTROLORA LETENJA

("Sl. glasnik RS", br. 66/2022)

Predmet Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom se određuje trajanje smena u toku radnog dana, trajanje neprekidnog rada i dužina dnevnog odmora kontrolora letenja.

Odredbe ovog pravilnika shodno se primenjuju i na studenta kontrolora letenja.

Značenje izraza

Član 2

Pojedini izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) dnevni odmor je odmor koji kontrolor letenja provede između dva uzastopna radna dana, odnosno dve smene;

2) kontrolor letenja je imalac dozvole kontrolora letenja sa važećim ovlašćenjima, dodatnim i posebnim ovlašćenjima;

3) neprekidan rad je vreme koje kontrolor letenja provede na operativnom radnom mestu u toku trajanja smene, pružajući usluge kontrole letenja, bez odmora;

4) noćna smena je smena koja obuhvata najmanje tri sata noćnog rada;

5) operativno radno mesto je radno mesto na kojem kontrolor letenja obavlja poslove na osnovu ovlašćenja iz dozvole kontrolora letenja;

6) smena je efektivan rad kontrolora letenja, koji obuhvata i periode odmora u toku dnevnog rada, koji se obavlja u vremenu čiji se početak i završetak pomera iz dana u dan ili iz nedelje u nedelju, prema rasporedu koji je utvrdio pružalac usluga u vazdušnoj plovidbi (u daljem tekstu: poslodavac), u skladu sa zakonom.

Trajanje smena u toku radnog dana

Član 3

Rad kontrolora letenja, po pravilu, odvija se u smenama koje organizuje poslodavac, uzimajući u obzir zahteve saobraćaja, kao i broj raspoloživih kontrolora letenja.

Smena može da traje najmanje tri sata, a najviše osam sati i 30 minuta u toku 24 sata, u zavisnosti od potreba procesa organizacije rada u cilju efikasnog pružanja usluga kontrole letenja.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, na aerodromima na kojima postoji period niskog intenziteta saobraćaja ili u slučaju više sile, smena može da traje do 12 sati u toku 24 sata.

Poslodavac može organizovati i dvokratno radno vreme, tako da se rad odvija u dva vremenski podeljena dela, koji ne mogu da budu kraći od tri sata.

Vreme između prvog i drugog dela radnog vremena ne može da bude kraće od tri sata.

Trajanje neprekidnog rada

Član 4

Neprekidni rad kontrolora letenja koji prilikom pružanja usluge kontrole letenja koristi nadzorni uređaj (radar) ne može da traje duže od dva sata.

Neprekidni rad kontrolora letenja koji prilikom pružanja usluge kontrole letenja ne koristi nadzorni uređaj (radar) ne može da traje duže od tri sata.

Izuzetno od st. 1. i 2. ovog člana, neprekidni rad može da bude produžen za vreme koje je potrebno za primopredaju dužnosti na operativnom radnom mestu, ali ne duže od 15 minuta.

Ako je neprekidni rad iz st. 1. i 2. ovog člana trajao do jednog sata i 30 minuta, kontroloru letenja mora da se obezbedi odmor od najmanje 30 minuta.

Ako je neprekidni rad iz st. 1. i 2. ovog člana trajao duže od jednog sata i 30 minuta kontroloru letenja mora da se obezbedi odmor od najmanje 60 minuta.

Dužina dnevnog odmora kontrolora letenja

Član 5

Dnevni odmor kontrolora letenja ne može da bude kraći od 12 sati.

Dnevni odmor kontrolora letenja posle noćne smene ne može da bude kraći od 24 sata.

Prestanak važenja drugih propisa

Član 6

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o radnom vremenu kontrolora letenja na operativnom radnom mestu ("Službeni glasnik RS", broj 33/14).

Stupanje Pravilnika na snagu

Član 7

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".