PRAVILNIK
O NAČINU I POSTUPKU VRŠENJA UNUTRAŠNJE KONTROLE OBAVLJANJA PLATNOG PROMETA U OKVIRU SISTEMA KONSOLIDOVANOG RAČUNA TREZORA

("Sl. glasnik RS", br. 67/2022)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se način i postupak vršenja unutrašnje kontrole obavljanja platnog prometa u okviru sistema konsolidovanog računa trezora (u daljem tekstu: unutrašnja kontrola), u Upravi za trezor (u daljem tekstu: Uprava).

Član 2

Unutrašnjom kontrolom na jedinstven način i primenom jedinstvenih postupaka proverava se pravilnost vođenja evidencija i obavljanja poslova u okviru sistema konsolidovanog računa trezora koji se odnose na platni promet.

Član 3

Funkcija unutrašnje kontrole jeste da:

1) obezbedi izvršavanje programa i planova rada;

2) identifikuje nepravilnosti i predloži mere za njihovo otklanjanje;

3) instruktivno deluje u toku kontrole edukovanjem zaposlenih na obavljanju određenih poslova u skladu sa propisima i internim aktima;

4) dostavlja podatke i informacije direktoru Uprave;

5) unapređuje kontrolne postupke.

Član 4

Funkcije unutrašnje kontrole iz člana 3. ovog pravilnika, operacionalizuju se godišnjim programom rada.

Godišnji program rada unutrašnje kontrole donosi direktor Uprave do 31. decembra tekuće godine za iduću godinu.

Godišnji program rada iz stava 2. ovog člana sadrži ciljeve i zadatke unutrašnje kontrole, kao i dinamiku vršenja poslova unutrašnje kontrole.

Na osnovu godišnjeg programa rada iz stava 2. ovog člana sačinjavaju se tromesečni planovi rada.

Tromesečnim planom rada iz stava 4. ovog člana određuju se poslovi i organizacione jedinice koji su predmet unutrašnje kontrole, u skladu sa propisima.

Član 5

Unutrašnjom kontrolom proverava se primena zakona kojim se uređuje budžetski sistem i propisa donetih na osnovu tog zakona, kao i internih akata Uprave donetih na osnovu tih propisa, i to:

1) pravilnost otvaranja, vođenja i ukidanja podračuna korisnika javnih sredstava koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora, korisnika javnih sredstava koji nisu uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora i ostalih pravnih subjekata koji ne pripadaju javnom sektoru, a kojima se vrši prenos sredstava iz budžeta;

2) pravilnost vođenja računa za uplatu javnih prihoda, kao podračuna sistema konsolidovanog računa trezora;

3) ispravnost ispostavljanja i izvršavanja platnih naloga na teret podračuna koji se vode u Upravi, na osnovu zakona i dobijenih ovlašćenja, na osnovu rešenja nadležnih organa, sudskih i drugih izvršnih naslova, ispravke grešaka i naplate usluga;

4) ispravnost prijema i izvršavanja platnih naloga imalaca podračuna u Upravi;

5) ispravnost prijema i izvršavanja gotovinskih uplata fizičkih lica na ime izmirivanja obaveza po osnovu javnih prihoda i obaveza prema korisnicima javnih sredstava, kao i ispravnost prijema i izvršavanja gotovinskih uplata korisnika javnih sredstava koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora na njihove podračune kod Uprave;

6) ispravnost obavljanja drugih poslova vezanih za poslovanje sa gotovim novcem u Upravi;

7) pravilnost izvršenog rasporeda javnih prihoda na odgovarajuće podračune različitih nivoa vlasti;

8) postupanje prilikom prijema/slanja zahteva za povraćaj ili preknjiženje pogrešno izvršenog platnog naloga pružaoca platnih usluga;

9) provera pravilnosti obavljanja i svih drugih poslova u okviru sistema konsolidovanog računa trezora koji se odnose na platni promet, a koje direktor Uprave odredi.

Član 6

Unutrašnja kontrola može biti:

1) redovna, u skladu sa godišnjim programom rada i tromesečnim planom rada iz člana 4. st. 2. i 4. ovog pravilnika;

2) po posebnom zahtevu direktora Uprave.

Član 7

Unutrašnja kontrola vrši se:

1) posredno:

- uvidom u baze podataka i aplikacije koje se koriste u obavljanju poslovnih procesa u Upravi;

- uvidom u dokumentaciju, evidencije i izveštaje kojima raspolaže Uprava - Centrala Beograd i koje Centrali Beograd dostavljaju organizacione jedinice Uprave;

- proverom podataka na osnovu dokumentacije koju u toku unutrašnje kontrole, na zahtev, dostavljaju kontrolisane organizacione jedinice Uprave;

2) neposredno:

- uvidom u evidencije i originalnu dokumentaciju koja se vodi i čuva u organizacionoj jedinici Uprave kod koje se vrši unutrašnja kontrola, sa stanovišta primene zakona kojima se uređuje budžetski sistem i propisa donetih na osnovu tog zakona i internih akata, po svim ili pojedinim poslovima iz njenog delokruga;

- uvidom u baze podataka i aplikacije koje se koriste u obavljanju poslovnih procesa u Upravi i po potrebi dokumentaciju, evidencije i izveštaje kojima raspolaže Centrala Beograd i koje Centrali Beograd dostavljaju organizacione jedinice Uprave.

Član 8

Unutrašnju kontrolu vrše državni službenici Uprave.

Unutrašnja kontrola se vrši na osnovu naloga direktora Uprave.

Nalog iz stava 2. ovog člana se izdaje u skladu sa usvojenim godišnjim programom rada i tromesečnim planovima rada iz člana 4. st. 2. i 4. ovog pravilnika ili na osnovu posebnog zahteva za unutrašnju kontrolu.

Državni službenici iz stava 1. ovog člana (u daljem tekstu: ovlašćena lica) su samostalni u obavljanju svojih poslova i za svoj rad odgovaraju direktoru Uprave.

Član 9

Unutrašnja kontrola se vrši bez prethodne najave.

Član 10

Rukovodilac organizacione jedinice Uprave je dužan da ovlašćenom licu omogući uvid u predmete, dokumentaciju i podatke i da obezbedi potrebne uslove za obavljanje unutrašnje kontrole, a odgovorna lica i drugi zaposleni da daju usmena i pismena obaveštenja i objašnjenja u vezi sa predmetom unutrašnje kontrole, ako ovlašćeno lice to zahteva.

Član 11

Unutrašnja kontrola se vrši metodom na probir i preskok.

Član 12

Posle završene unutrašnje kontrole ovlašćeno lice je u obavezi da organizuje sastanak sa rukovodiocem organizacione jedinice Uprave kod koje je vršena unutrašnja kontrola, kao i ostalim zaposlenima koje on odredi, radi usmenog upoznavanja sa nalazom kontrole i davanja instrukcija za budući rad iz delokruga kontrolisanih poslova.

Član 13

Po okončanju unutrašnje kontrole organizacione jedinice Uprave, sastavlja se izveštaj o izvršenoj kontroli prema vrsti poslova koji su bili predmet unutrašnje kontrole.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži:

1) poziv na osnov za sačinjavanje izveštaja;

2) naziv organizacione jedinice Uprave kod koje je vršena unutrašnja kontrola;

3) imena ovlašćenih lica koja su vršila unutrašnju kontrolu;

4) predmet unutrašnje kontrole i kontrolisani period;

5) period trajanja unutrašnje kontrole;

6) nalaz sa utvrđenim nepravilnostima i pozivom na propise čije su odredbe povređene;

7) imena odgovornih lica za obavljanje poslova koji su bili predmet unutrašnje kontrole;

8) naloge, odnosno mere, kao i rokove, za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti, i preporuke za dalje postupanje.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana potpisuju ovlašćena lica.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana se dostavlja odgovornom licu kontrolisane organizacione jedinice Uprave u roku od osam radnih dana od dana okončanja unutrašnje kontrole.

O nalazu izvršene unutrašnje kontrole se u pisanoj formi informiše direktor Uprave.

Izuzetno od stava 5. ovog člana, u slučaju unutrašnje kontrole po posebnom zahtevu direktora Uprave, direktoru Uprave se dostavlja izveštaj o izvršenoj kontroli.

Kontrolisana organizaciona jedinica Uprave je dužna da u roku iz stava 2. tačka 8) ovog člana postupi po nalozima i merama iz stava 2. tačka 8) ovog člana i otkloni utvrđene nepravilnosti, kao i da o tome pisanim putem obavesti ovlašćena lica koja su vršila unutrašnju kontrolu.

Član 14

Rok za davanje primedbi na izveštaj iz člana 13. ovog pravilnika je tri radna dana od dana prijema izveštaja.

Primedbe na izveštaj o izvršenoj kontroli se dostavljaju Upravi - sektoru koji obavlja poslove unutrašnje kontrole.

Ovlašćeno lice je u obavezi da dostavljene primedbe na izveštaj o izvršenoj kontroli razmotri i da se po istima pismeno izjasni.

Ako se primedbama iz stava 2. ovog član osnovano osporava činjenično stanje, ovlašćeno lice će o tome sačiniti dopunu izveštaja o izvršenoj kontroli.

Član 15

Ukoliko organizaciona jedinica Uprave ne postupi po nalozima, odnosno merama iz člana 13. stav 7. ovog pravilnika, direktor Uprave odlučuje tako što:

1) usvaja naloge, odnosno mere iz izveštaja o izvršenoj kontroli i nalaže organizacionoj jedinici Uprave kod koje je izvršena unutrašnja kontrola otklanjanje utvrđenih nepravilnosti u radu, u roku koji ne može biti duži od 15 radnih dana;

2) nalaže preduzimanje i drugih mera u skladu sa svojim zakonskim ovlašćenjima.

Član 16

Organizaciona jedinica Uprave je dužna da po isteku roka koji direktor Uprave odredi za izvršavanje naloga iz člana 15. tačka 1) ovog pravilnika, obavesti direktora Uprave i ovlašćena lica o preduzetim merama za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti.

Član 17

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu i postupku vršenja unutrašnje kontrole obavljanja platnog prometa u okviru konsolidovanog računa trezora ("Službeni glasnik RS", br. 92/02 i 8/06).

Član 18

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".