PRAVILNIKO RADU TELA ZA VANSUDSKO REŠAVANJE POTROŠAČKIH SPOROVA("Sl. glasnik RS", br. 67/2022) |
Ovim pravilnikom bliže se uređuju uslovi za osnivanje i rad tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova (u daljem tekstu: Telo), izveštavanje o radu, naknada za rad tela, obrazac zahteva za upis na Listu Tela i obrazac predloga za pokretanje postupka vansudskog rešavanja spora.
Uslovi za osnivanje Tela i upis na Listu Tela, pored uslova propisanih zakonom, su:
1) da je lice obezbedilo prostor u svrhu obavljanja postupka vansudskog rešavanja sporova;
2) da je prostor iz tačke 1) ovog člana tehnički opremljen (npr. računar, internet veza i sl.);
3) da lice nije na bilo koji način angažovano kod udruženja odnosno saveza udruženja za zaštitu potrošača ili kod trgovca.
Uslovi za rad Tela su da Telo:
1) sprovodi postupak elektronskim putem, ukoliko je u predlogu za pokretanje postupka tako naznačeno;
2) omogućava potrošaču i trgovcu da izraze svoj stav, dostave dokaze, izjave i mišljenja stručnjaka i omogućava im da daju komentare na njih, a sve u roku koji odredi Telo;
3) obaveštava ministarstvo nadležno za poslove zaštite potrošača (u daljem tekstu: Ministarstvo) i potrošača o razlogu za odbacivanje predloga za pokretanje postupka za vansudsko rešavanje spora;
4) obaveštava potrošača i trgovca da u vansudskom rešavanju potrošačkog spora ne moraju da angažuju advokata ili pravnog savetnika, pri čemu se potrošač i trgovac ne lišavaju prava na zastupanje;
5) obaveštava potrošača i trgovca da svaka stranka u postupku vansudskog rešavanja potrošačkog spora plaća svoje troškove;
6) obaveštava potrošača i trgovca da učešće u vansudskom rešavanju potrošačkog spora ne isključuje mogućnost ostvarivanja prava na sudsku zaštitu;
7) obaveštava potrošača i trgovca da sporazum zaključen u vansudskom rešavanju potrošačkog spora može biti različit od ishoda koji odredio sud u istoj pravnoj stvari;
8) obaveštava potrošača i trgovca o pravnom dejstvu zaključenog sporazuma, donete preporuke ili odluke o obustavi postupka;
9) potrošaču i trgovcu dostavlja odluku kojom se postupak obustavlja u pisanom obliku sa obrazloženjem;
10) objavljuje na svojoj internet stranici sledeće informacije:
(1) kontakt podatke, uključujući adresu sedišta i adresu elektronske pošte;
(2) ime i prezime lica koja rešavaju potrošačke sporove i njihovom profesionalnom iskustvu;
(3) podatke iz akta o upisu u Listu Tela;
(4) o vrstama sporova za koje su stručni;
(5) o pravilima po kojima se vansudski rešavaju potrošački sporovi;
(6) o uslovima koje potrošač mora da ispuni pre otpočinjanja vansudskog rešavanja spora;
(7) o prosečnom trajanju vansudskog rešavanja potrošačkog spora;
(8) o mogućnosti potrošača da odustane od vansudskog rešavanja potrošačkog spora;
(9) o pravnim posledicama ishoda vansudskog rešavanja potrošačkog spora;
(10) o izvršnosti odluke u vansudskom rešavanju potrošačkog spora;
11) koristi tehničku podršku koja se sastoji od informacionog sistema kojem pristupa preko internet stranice Ministarstva;
12) u informacioni sistem iz tačke 11) ovog člana unosi podatke koji su od značaja za postupak vansudskog rešavanja potrošačkog spora.
Izveštaj o radu Tela sačinjava se na osnovu podataka koji se nalaze u informacionom sistemu iz člana 3. tač. 11) i 12) ovog pravilnika.
Izveštaj o radu Tela dostavlja se Ministarstvu neposredno, preko pošte ili elektronskim putem na internet adresu koja je objavljena na internet stranici Ministarstva.
Naknada za rad tela u neto visini iznosi:
1) 8.000 dinara za zaključen sporazum,
2) 6.000 dinara za preporuku ili
3) 3.500 dinara za odluku o obustavi postupka.
Obrazac zahteva za upis na Listu tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Obrazac predloga za pokretanje postupka vansudskog rešavanja potrošačkog spora odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o radu tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova ("Službeni glasnik RS", broj 74/15).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
ZAHTEV
ZA UPIS NA LISTU TELA ZA VANSUDSKO REŠAVANJE POTROŠAČKIH SPOROVA
Ime i prezime |
|
Prebivalište (mesto, adresa) |
|
Adresa prostora gde će se sprovoditi postupak |
|
Internet adresa |
|
Broj telefona |
|
Broj dozvole za posrednika |
|
Jezik ili jezici na kom se može podneti prigovor i voditi postupak |
|
Profesionalno iskustvo |
|
Poslovnik o radu |
☐ Da |
Dokazi o ispunjenosti uslova koji se prilažu uz ovaj zahtev u originalu ili overenoj kopiji su:
☐ diploma pravnog fakulteta
☐ iskustvo u građanskopravnoj materiji
☐ poslovnik o radu, statut ili sl.
☐ dokaz da lice ima obezbeđen prostor koji koristi u svrhu obavljanja postupka vansudskog rešavanja sporova
☐ obezbeđenost tehničke opremljenosti prostora u kome se obavlja postupak vansudskog rešavanja potrošačkih sporova (npr. računar, internet veza i sl.)
☐ izjava lica overena kod javnog beležnika da nije na bilo koji način angažovano kod udruženja odnosno saveza udruženja za zaštitu potrošača ili kod trgovca
PREDLOG
ZA POKRETANJE POSTUPKA VANSUDSKOG REŠAVANJA POTROŠAČKOG SPORA
Ime i prezime |
|
Prebivalište ili boravište potrošača (mesto, adresa) |
|
Poslovno ime trgovca |
|
Sedište trgovca |
|
Poreski identifikacioni broj trgovca |
|
Podaci o predmetu potrošačkog spora i opis činjeničnog stanja i dokazi kojima se utvrđuju činjenice |
|
Predlog o ishodu potrošačkog spora |
|
Prethodno izjavljena reklamacija ili prigovor trgovcu |
☐ Da |
Datum podnošenja reklamacije ili prigovora |
|
Izjava da spor nije u toku ili već rešen u sudskom, arbitražnom ili drugom postupku |
|
Izjava o načinu vođenja postupka (neposredno ili elektronskim putem) |
☐ Neposredno ☐ Elektronski (navesti e-mail adresu) |
Datum |
|
Potpis potrošača |
|
Dokazi o činjeničnom stanju predmeta potrošačkog spora koji se prilažu su:
☐ dokaz o izjavljenoj reklamaciji
☐ račun o izvršenoj kupovini
☐ drugi dokazi