PRAVILNIK

O OBLIKU I NAČINU VRŠENJA UNUTRAŠNJE KONTROLE U TURISTIČKOJ INSPEKCIJI

("Sl. glasnik RS", br. 68/2022)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju oblik i način vršenja unutrašnje kontrole u turističkoj inspekciji i kod imaoca javnog ovlašćenja, odnosno kontrole nad postupanjem lica koje ima ovlašćenje da vrši inspekcijski nadzor u oblasti turizma - turističkog inspektora.

Član 2

Vršenjem unutrašnje kontrole se na jedinstven način i primenom utvrđenih procedura, u okviru propisanih ovlašćenja i datog naloga, vrši kontrola zakonitosti odnosno pravilnosti rada lica koje ima ovlašćenje da vrši inspekcijski nadzor u oblasti turizma - turističkog inspektora (u daljem tekstu: subjekta kontrole), postupanja u primeni propisa u obavljanju inspekcijskog nadzora, ažurnosti rada, izvršavanja drugih poslova koja proističu iz zadatih radnih ciljeva i naloga, kao i poštovanja propisanog kodeksa ponašanja.

Cilj rada unutrašnje kontrole je podrška i podsticaj subjektu kontrole koji u potpunosti kvalitetno i odgovorno pristupa realizaciji zadatih radnih ciljeva i poslova, podsticanje na bolje rezultate rada i stvaranje uslova za podizanje nivoa kvaliteta rada, kao i uslova za stručno usavršavanje, a sve sa ciljem eliminisanja eventualnog nezakonitog, nesavesnog i neprofesionalnog rada subjekta kontrole.

Član 3

Kontrolor je državni službenik koji je ovlašćen da vrši poslove unutrašnje kontrole.

Kontrolor je, u obavljanju poslova kontrole nezavisan i dužan da postupa nepristrasno, savesno i odgovorno, sa visokim nivoom stručnog znanja i profesionalizma, uz puno poštovanje dostojanstva i ličnog integriteta subjekta kontrole.

Kontrolor može da podnese inicijativu za pripremu instrukcija i direktiva za preciziranje procedura unutrašnjeg nadzora, za stručno usavršavanje subjekta kontrole u obavljanju poslova inspekcijskog nadzora i drugih poslova, za pripremu propisa i opštih akata sa ciljem ujednačenog pristupa i kriterijuma u vrednovanju rada subjekta kontrole i za izmenu ili dopunu plana rada.

Kontrolor uredno vodi evidenciju o vršenju unutrašnje kontrole, o čemu sačinjava izveštaj koji dostavlja rukovodiocu unutrašnje kontrole.

Rukovodilac unutrašnje kontrole vodi evidenciju izdatih naloga, koja sadrži evidenciju izveštaja kontrolora sa konačnim vrednovanjem rada, predloženim merama i dr.

Član 4

Unutrašnja kontrola vrši se u skladu sa prirodom predmeta kontrole i potrebama utvrđivanja tačnog i potpunog činjeničnog stanja:

1) kao kancelarijska - u službenim prostorijama kontrolora;

2) kao terenska - izvan službenih prostorija kontrolora, radi provere rada kontrolisanog subjekta.

Kancelarijska, odnosno terenska kontrola vrši se:

1) redovno - saglasno godišnjem planu rada unutrašnje kontrole;

2) vanredno - na zahtev privrednog subjekta, drugog pravnog lica ili fizičkog lica koji predoči činjenice koje ukazuju na potrebu da se izvrši unutrašnja kontrola, odnosno ukaže na osnovanu sumnju u nezakonit, nesavestan i neprofesionalan rad subjekta kontrole ili na osnovu odluke rukovodioca Sektora u čijem delokrugu su poslovi turističke inspekcije (u daljem tekstu: rukovodilac Sektora), odnosno ministra, po sopstvenoj oceni ili na predlog državnog organa.

Godišnji plan rada iz stava 2. tačka 1) ovog člana do 31. decembra tekuće godine za narednu godinu donosi rukovodilac unutrašnje kontrole uz saglasnost rukovodioca Sektora, a koji sadrži planirane aktivnosti, ciljeve i zadatke, oblike, vrstu i način, kao i dinamiku vršenja unutrašnje kontrole, sa metodologijom rada.

Nakon realizacije godišnjeg plan rada rukovodilac unutrašnje kontrole do 31. januara naredne godine podnosi rukovodiocu Sektora godišnji izveštaj, koji sadrži sve relevantne podatke o izvršenim kontrolama svakog subjekta kontrole i koji je obavezan predmet razmatranja, prilikom vrednovanja radne uspešnosti inspektora.

Član 5

Unutrašnju kontrolu vrši jedan kontrolor, a izuzetno, ako to nalažu rokovi i obim vršenja unutrašnje kontrole, tu kontrolu mogu vršiti dva kontrolora.

U slučaju da je subjekt kontrole kontrolor ili rukovodilac uže organizacione jedinice unutrašnju kontrolu vrše najmanje dva kontrolora, od kojih je jedan rukovodilac unutrašnje kontrole.

Za vršenje unutrašnje kontrole rukovodilac Sektora, odnosno ministar ili lice koje oni ovlaste, kontroloru izdaje pisani nalog, koji obavezno sadrži broj i datum, podatke o kontroloru, subjektu kontrole, obliku i vrsti unutrašnje kontrole, vremenu i rokovima vršenja unutrašnje kontrole, opis i obim predmeta nadzora ili druge dokumentacije, koja će biti predmet kontrole, cilj vršenja unutrašnje, kao i uputstvo da li se vršenje unutrašnje kontrole započinje sa ili bez najave subjektu kontrole, odnosno njegovom neposrednom rukovodiocu.

Izuzetno, nalog se može dati i usmeno, kada je to neophodno radi sprečavanja i otklanjanja većih štetnih posledica i u slučaju hitne potrebe zaštite javnog interesa.

Član 6

U vršenju unutrašnje kontrole kontrolor je vezan sadržinom naloga, odnosno utvrđenim predmetom kontrole i nema ovlašćenje da proširuje obim predmeta kontrole, koji je utvrđen nalogom.

Ako u toku vršenja unutrašnje kontrole kontrolor otkrije nezakonitost odnosno nepravilnosti u radu subjekta kontrole koja je izvan granice date nalogom, dužan je da o tome odmah obavesti neposrednog rukovodioca, odnosno rukovodioca Sektora, koji će mu dati uputstvo, o načinu daljeg postupanja, a po potrebi i dopunu naloga o čemu kontrolor sačinjava službenu zabelešku u zapisniku o vršenju unutrašnje kontrole.

Član 7

Subjektu kontrole, odnosno njegovom neposrednom rukovodiocu, blagovremeno se dostavlja nalog ili obaveštenje o unutrašnjoj kontroli, uz najavu vremena vršenja unutrašnje kontrole.

Obaveštenje iz stava 1. ovog člana dostavlja se uručenjem pisanog naloga ili obaveštenja lično ili preko službenog imejla, najmanje tri radna dana pre započinjanja vršenje unutrašnje kontrole.

Član 8

Vršenje unutrašnje kontrole kontrolor započinje uručenjem pisanog naloga subjektu kontrole.

Izuzetno, u opravdanim slučajevima, odnosno kada je utvrđivanju činjenica neophodno pristupiti bez odlaganja, sa vršenjem unutrašnje kontrole može se započeti bez prethodnog uručenja naloga ili obaveštenja o unutrašnjoj kontroli.

U slučaju iz stava 2. ovog člana kontrolor pribavlja prethodnu saglasnost rukovodioca unutrašnje kontrole, odnosno rukovodioca Sektora.

Vršenju unutrašnje kontroli može da prisustvuje subjekt kontrole.

Izuzetno vršenju unutrašnje kontrole, uz saglasnost rukovodioca unutrašnje kontrole, odnosno rukovodioca Sektora, može prisustvovati neposredni rukovodilac subjekta kontrole, kao i drugi državni službenici.

Član 9

Prilikom vršenja unutrašnje kontrole kontrolor iz priloženih predmeta inspekcijskog nadzora, kao i drugih dokumenata, u granicama datog naloga, može da proverava:

1) zakonitost postupanja u upravnim predmetima i radnjama u vršenju kancelarijskog i terenskog inspekcijskog nadzora;

2) poštovanje propisanih uputstava, odnosno procedura;

3) poštovanje odredbi iz kancelarijskog poslovanja;

4) ostale poslove radnog mesta i utvrđenih radnih ciljeva;

5) savesno izvršavanje dužnosti iz radnog odnosa;

6) odnos prema strankama, neposrednom rukovodiocu, kao i prema drugim licima zaposlenim u Sektoru;

7) nepristrasnost u radu;

8) postojanje sukoba interesa;

9) način postupanja sa poverenim sredstvima;

10) postupanje saglasno i drugim etičkim kodeksima ponašanja.

Član 10

Subjekt kontrole odnosno njegov neposredni rukovodilac je u obavezi da kontroloru, pored predmeta iz vršenja inspekcijskog nadzora, predoči i stavi na raspolaganje svu drugu dokumentaciju, kao što su radni ciljevi, nalozi pretpostavljenog, evidencije dolaska, odnosno odlaska sa posla, podaci o raspolaganju sredstvima, podaci iz računara, odnosno uvid u računar subjekta kontrole i dr.

U cilju sagledavanja i utvrđivanja svih bitnih činjenica iz predmeta kontrole, kontrolor uzima izjavu od subjekta kontrole, a može i od njegovog neposrednog rukovodioca, kao i od lica zaposlenih u organizacionoj jedinici u kojoj je subjekt kontrole radno angažovan, a u opravdanom slučaju i od drugih lica.

Član 11

O vršenju unutrašnje kontrole kontrolor sačinjava zapisnik, koji sadrži:

1) naziv organa;

2) broj i datum naloga;

3) navođenje radnji koje su preduzete, njihovom toku i sadržini;

4) mesto, dan i čas kada se radnja preduzimala;

5) naznaku o predmetu vršenja unutrašnje kontrole;

6) ličnom imenu kontrolora, subjekta kontrole i drugih prisutnih lica;

7) navođenje isprava koje su korišćene;

8) činjenično stanje utvrđeno u kontroli uvidom u dokumentaciju ili proverom na terenu;

9) podatke o zatečenim licima, koji potpisuju zapisnik o izvršenoj terenskoj kontroli;

10) izjave subjekta kontrole;

11) izjave drugih lica;

12) vreme završetka vršenja unutrašnje kontrole;

13) potpis kontrolora i lica koja su učestvovala u preduzimanju radnji i lica od kojih je uzeta izjava i dr.

Zapisnik predstavlja dokaz o utvrđenom činjeničnom stanju, preduzetim radnjama i datim izjavama.

Kontrolor i subjekt kontrole potpisuju svaku stranu zapisnika.

Sastavni deo zapisnika mogu biti fotokopije dokumenata, isprava i drugih dokaza na osnovu kojih je utvrđeno činjenično stanje konstatovano zapisnikom.

Zapisnik se sačinjava u tri istovetna primerka, od kojih dva primerka zadržava kontrolor, a jedan subjekt kontrole.

Subjekt kontrole svoje primedbe na zapisnik može staviti neposredno prilikom njegovog sačinjavanja ili u pisanom obliku, u roku od pet radnih dana od njegovog prijema.

U pogledu ostalih delova zapisnika, kao i postupanja, odnosno prava i obaveza kontrolora i subjekta kontrole, shodno se primenjuje propisi kojima se uređuje oblast opšteg upravnog postupka.

U slučaju neslaganja dva kontrolora iz člana 5. st. 1. i 2. ovog pravilnika razlozi se predočavaju rukovodiocu unutrašnje kontrole, odnosno rukovodiocu Sektora, koji odlučuje o daljem postupanju.

Član 12

Nakon sačinjavanja zapisnika kontrolor je u obavezi da, u roku od deset radnih dana, sačini nalaz o izvršenoj unutrašnjoj kontroli i rezultatima rada subjekta kontrole i dostavi ga subjektu kontrole i njegovom neposrednom rukovodiocu.

U zavisnosti od sadržine naloga, utvrđenog činjeničnog stanja konstatovanog zapisnikom, kontrolor u nalazu o izvršenoj unutrašnjoj kontroli, za svaki od elemenata provere iz člana 9. ovog pravilnika i za sve elemente ukupno, iznosi svoj sud o stepenu usklađenosti postupanja kontrolisanog subjekta, koji iskazuje kao:

1) naročito visoko;

2) visoko;

3) zadovoljavajuće;

4) nisko;

5) nezadovoljavajuće.

Član 13

U roku od pet radnih dana od dana prijema nalaza o izvršenoj unutrašnjoj kontroli, subjekt kontrole ima pravo da stavi primedbe, koje dostavlja neposrednom rukovodiocu.

Ocenu primedaba sa svojim komentarom u odnosu na nalaz o izvršenoj unutrašnjoj kontroli neposredni rukovodilac, u roku od pet radnih dana, dostavlja rukovodiocu unutrašnje kontrole, odnosno rukovodiocu Sektora, koju isti prosleđuje kontroloru.

Kontrolor je u obavezi da u roku od pet radnih dana od dana prijema primedbi, pripremi pisano obrazloženje na sve stavljene primedbe.

Ako su primedbe osnovane, kontrolor može da izmeni prethodni nalaz o izvršenoj unutrašnjoj kontroli, da ga obrazloži i dostavi rukovodiocu unutrašnje kontrole, odnosno rukovodiocu Sektora.

U slučaju neprihvatanja primedaba na nalaz o izvršenoj unutrašnjoj kontroli kontrolor o tome obaveštava rukovodioca unutrašnje kontrole, odnosno rukovodioca Sektora, u kom slučaju rukovodilac Sektora donosi odluku o primedbama.

Konačan nalaz o izvršenoj unutrašnjoj kontroli rukovodilac unutrašnje kontrole dostavlja subjektu kontrole, kao i njegovom neposrednom rukovodiocu.

U slučaju iz člana 4. stav 2. tačka 2) ovog pravilnika, odgovor podnosiocu predstavke dostavlja rukovodilac unutrašnje kontrole, odnosno rukovodilac Sektora.

Član 14

U zavisnosti od iskazanog suda o vršenju inspekcijskog nadzora i rezultatima rada subjekta kontrole, kontrolor može predložiti određene mere.

U slučaju davanja "niskog" ili "nezadovoljavajućeg" suda kontrolor je u obavezi da predloži jednu ili više mera, odnosno:

1) dodatnu obuku subjekta kontrole, sa predlogom načina obuke;

2) kontinuiranu edukacija u određenim oblastima nadzora;

3) preporuku neposrednom rukovodiocu da, u određenom vremenskom periodu, angažuje subjekta kontrole na manje složenim poslovima inspekcijskog nadzora;

4) upućivanje subjekta kontrole na zajedničko vršenje inspekcijskog nadzora sa određenim turističkim inspektorom ili turističkim inspektorom koji je u prethodnoj godini ocenjen najvišom ocenom;

5) kao i druge mere koje su usmerene na unapređenje rada tj. otklanjanje nezakonitog odnosno nepravilnog rada subjekta kontrole i sprečavanja ponavljanja uočenih propusta.

Postupanje saglasno predloženoj meri odnosno aktu nadležnog lica kojim se obezbeđuje sprovođenje mere obavezuje subjekta kontrole.

Član 15

Ako prilikom vršenja unutrašnje kontrole, kontrolor uoči takve nezakonitosti odnosno nepravilnosti, koje čine povredu radne dužnosti, prekršaj ili krivično delo, dužan je da o tome, bez odlaganja, radi daljeg postupanja, obavesti rukovodilac unutrašnje kontrole, odnosno rukovodilac Sektora.

Član 16

O preduzimanju mera u vezi sa izvršenom unutrašnjom kontrolom odlučuje se saglasno odredbama propisa kojima se uređuju prava i dužnosti državnih službenika.

Član 17

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o obliku i načinu vršenja unutrašnje kontrole u turističkoj inspekciji ("Službeni glasnik RS", broj 119/17).

Član 18

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".