PRAVILNIKO JEDNOKRATNIM NOVČANIM POMOĆIMA KOJE SE FINANSIRAJU IZ BUDŽETA GRADA UŽICA("Sl. list grada Užica", br. 22/2022) |
Ovim Pravilnikom reguliše se postupak ostvarivanja prava na jednokratnu novčanu pomoć i vanrednu novčanu pomoć koji obuhvata: podnošenje zahteva, potrebne dokaze koji se podnose uz zahtev, proceduru odlučivanja po zahtevu i način isplate pomoći.
Sredstva za isplatu jednokratnih novčanih pomoći i vanrednih novčanih pomoći obezbeđuju se u budžetu Grada Užica (u daljem tekstu Grad).
Postupak za ostvarivanje i isplatu jednokratne novčane pomoći i vanredne novčane pomoći sprovodi Centar za socijalni rad "Užice" u Užicu (u daljem tekstu Centar).
Po zahtevu za pomoć odluku donosi Tim za materijalnu podršku koji formira direktor Centra i čine ga pored direktora, stručni radnik na poslovima materijalnih davanja i dipl. pravnik.
Jednokratnu novčanu pomoć (u daljem tekstu pomoć) mogu koristiti pojedinac i porodica, koji se nađu u stanju socijalne potrebe zbog nedostatka sredstava za zadovoljavanje osnovnih životnih potreba, posledica elementarnih nepogoda, teške bolesti, smeštaja u ustanovu ili prestanka smeštaja u ustanovu, kao i u drugim nepovoljnim prilikama koje ne mogu samostalno prevazići jer ne ostvaruju prihode ili su prihodi nedovoljni, a ne ispunjavaju Zakonom propisane uslove za ostvarivanje prava na novčanu socijalnu pomoć.
Osnovnim životnim potrebama smatraju se: ishrana, odevanje, stanovanje, sigurnost/bezbednost života i zdravlja i obrazovanje.
Pomoć se može odobriti za zadovoljavanje potreba odnosno za sledeće namene:
- nabavka hrane, odeće i obuće
- nabavka ogreva za zimu
- plaćanje stanarine i /ili režijskih troškova
- lečenje
- izdavanje/produženje važenja ličnih dokumenata
- troškove neophodnog prevoza
- putne troškove do smeštaja i nabavke neophodne za smeštaj
- troškove školovanja kao što su prevoz, nabavka udžbenika, školskog pribora, ekskurzija, proslava mature
- i za druge osnovne potrebe koje nisu prethodno navedene.
Pravo na pomoć priznaje se pojedincu/porodici u stanju socijalne potrebe pod uslovom da nemaju prihode ili prihodi ostvareni u prethodnom mesecu u odnosu na mesec u kome je podnet zahteva ne prelazi dvostruki iznos novčane socijalne pomoći utvrđen za isto domaćinstvo u skladu sa propisima.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, pravo na pomoć može se priznati ako je to opravdano prema proceni Tima za materijalnu podršku.
Visina pomoći utvrđuje se u zavisnosti od potreba korisnika i raspoloživih budžetskih sredstava, i može se odobriti najviše do iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca prema poslednjem objavljenom podatku.
Pomoć se može odobriti istom korisniku najviše tri puta u toku kalendarske godine.
Ako je korisnik u jednoj godini iskoristio pomoć tri puta i ponovi zahtev za pomoć, stručni radnik, zadužen za postupanje po zahtevu, u obavezi je da prvo uradi procenu opravdanosti zahteva i zavisno od ishoda procene preduzme sledeću radnju postupka.
Ukupna sredstva primljena na ime pomoći ne mogu preći iznos prosečne neto zarade po zaposlenom u gradu Užicu, u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata, prema zvaničnim podacima.
Vanrednu novčanu pomoć (u daljem tekstu vanredna pomoć) mogu koristiti pojedinac i porodica koji se nađu u stanju socijalne potrebe zbog nedostatka sredstava za prevazilaženje situacije nastale usled lečenja od teške bolesti, smrti jednog ili više članova porodice i u drugim izuzetno teškim situacijama, po oceni Tima za materijalnu podršku.
Pravo na vanrednu pomoć priznaje se pojedincu/porodici pod uslovom da prihodi ostvareni u prethodnom mesecu u odnosu na mesec u kome je podnet zahteva ne prelaze iznos prosečne neto zarade u Republici Srbiji prema poslednjim objavljenim podacima organa nadležnog za poslove statistike.
Vanredna pomoć može se isplatiti najviše u iznosu do jedne i po, prosečne neto zarade u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku u momentu podnošenja zahteva.
Pravo na vanrednu novčanu pomoć može se ostvariti samo jednom u toku godine, bez obzira na osnov. Postupak.
Postupak za priznavanje prava na pomoć pokreće se po zahtevu ili po službenoj dužnosti.
Zahtev se na odgovarajućem obrascu podnosi Centru za socijalni rad "Užice" u Užicu (u daljem tekstu Centar).
Zahtev može podneti osoba kojoj je pomoć potrebna ili roditelj/zakonski zastupnik/staratelj.
Po službenoj dužnosti zahtev može podneti stručni radnik Centra - voditelj slučaja ukoliko u svom radu sa pojedincem odnosno porodicom proceni da im je neophodna pomoć.
Zahtevi za pomoć koje građani podnose gradskim organima prosleđuju se na dalji postupak i odlučivanje Centru.
Uz zahtev podnosilac prilaže sledeće dokumente:
- kopiju/očitanu ličnu kartu
- uverenje o nezaposlenosti
- uverenje/potvrdu o visini prihoda
- uverenje Fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje
- uverenje geodetskog zavoda - službe za katastar nepokretnosti
- presudu o visini izdržavanja
- medicinsku dokumentaciju koja nije starija od 6 meseci.
Ukoliko zahtev podnosi voditelj slučaja može podneti i druge dokumente koji dokazuju potrebu za priznavanjem prava na pomoć.
U skladu sa propisima koji regulišu opšti upravni postupak, stručni radnik koji postupa po zahtevu, vrši uvid, pribavlja i obrađuje lične podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija a koje su neophodne za odlučivanje - preko e-uprave, osim ako stranka izričito izjavi da će podatke pribaviti sama.
Kada podnosilac prvi put podnosi zahtev za pomoć, Centar organizuje se terensku posetu podnosiocu radi utvrđivanja činjenica na licu mesta.
Terenska poseta se ne obavlja ako je podnosilac već koristio pomoć ili je korisnik novčane socijalne pomoći ili je terenska poseta učinjena u nekom drugom postupku Centra u kome je podnosilac bio učesnik.
Postupak odlučivanja po zahtevu za pomoć završava se donošenjem rešenja po zahtevu, koji sadrži odluku Tima za materijalnu podršku.
Protiv rešenja može se izjaviti prigovor gradskoj upravi koja je nadležna za poslove socijalne zaštite, u roku od 15 dana od dana prijema rešenja preko Centra.
Isplata jednokratne i vanredne pomoći
Isplata odobrenih pomoći vrši se prema redosledu donošenja rešenja, na jedan od navedenih načina:
- uplatom na račun namenski otvoren za ovu svrhu preko jedinstvenog matičnog broja građana od strane "Banke poštanske štedionice", a može se podići u svim ekspoziturama navedene banke i na šalterima JP "Pošta Srbije" na celoj teritoriji Republike Srbije.
- isplatom na blagajni Centra, samo u izuzetnim slučajevima.
Ukoliko korisnik želi da se isplata odobrene pomoći izvrši drugom licu odnosno ovlašćuje drugo lice da podigne novac/da primi isplatu na ime pomoći, potrebno je da na zahtevu navede podatke lica i njegov jedinstveni matični broj građana.
Isplata pomoći po odlukama Gradskog veća
Centar je nadležan za isplatu pomoći koju svojom odlukom odobri Gradsko veće pod uslovom da je pomoći namenjena prevazilaženju vanrednih, kriznih situacija u kojima se nađu pojedinac ili porodica (elementarna nepogoda koja je izazvala veliku materijalnu štetu i ugrozila zadovoljavanje osnovnih životnih potreba, lečenje dece koje nije obuhvaćeno zdravstvenim osiguranjem i slično).
Gradsko veće dostavlja odluku Centru koji donosi rešenje o isplati i preduzima dalje korake za realizaciju odobrene pomoći.
Isplata po hitnom postupku vrši se u slučajevima kada je pomoć odobrena:
- za saniranje posledica izazvanih elementarnom nepogodom
- za hospitalizaciju ili nabavku leka uz prethodnu konsultaciju sa zdravstvenom ustanovom
- za putne troškove lica, zatečenog u skitnji na teritoriji grada Užica, do mesta prebivališta, a ako je lice strani državljanin najdalje do granice, pod uslovom da je mesno nadležan centar za socijalni rad prihvatio obavezu refundiranja isplaćenih sredstava.
Jednokratna novčana pomoć za hitno zbrinjavanje korisnika
Jednokratna novčana pomoć za hitno zbrinjavanje korisnika je posebna vrsta pomoći za čiju realizaciju se ne primenjuje standardni postupak priznavanja prava na pomoć.
U postupku hitnog zbrinjavanja dece, odraslih ili starih lica, stručni radnik - voditelj slučaja može, uz konsultaciju sa pretpostavljenim rukovodiocem, izvršiti nabavku potrebnih stvari (hrane, sredstva za higijenu, odeću, obuću i slično), u prodavnicama sa kojima Centar ima zaključene ugovore.
Račun/e o izvršenoj nabavci, stručni radnik prilaže uz naknadno podneti zahtev za pomoć.
Kada pomoć bude odobrena sredstva se prenose prodavnici/ma koja je izdala račun/e.
Naknada za troškove sahrane priznaje se u slučaju smrti:
1) korisnika prava na novčanu socijalnu pomoć
2) lice koje nema zakonske obveznike izdržavanja
3) lice neutvrđenog identiteta
4) lice koje je imalo zadnje prebivalište na teritoriji grada ili lice nepoznatog prebivališta, ako je preminulo na teritoriji grada
5) lice za koje troškove smeštaja (domskog ili porodičnog), u celosti snosi budžet RS, ako je imalo prebivalište na teritoriji grada.
Postupak za priznavanje prava na naknadu troškova sahrane pokreće se po službenoj dužnosti, a na inicijativu građana, ustanova i drugih pravnih subjekata koji imaju saznanje o smrti lica, kao i kada Centar u vršenju svojih nadležnosti dođe do saznanja o smrti lica navedenih u članu 29. ovog pravilnika.
Naknada troškova se utvrđuje u visini stvarnih troškova učinjenih za: nabavku najneophodnije pogrebne opreme (sanduk, pokrov i krst sa natpisom), prevoz i sahranjivanje.
Obračun stvarnih troškova vrši se po najnižoj ceni pogrebne opreme, prevoza i sahranjivanja prema cenovniku javnog komunalnog preduzeća čiji je osnivač Grad, a koje svojim delatnostima obuhvata pogrebne usluge.
Mesto sahranjivanja (groblje i grobno mesto) određuje javno komunalno preduzeće.
Javno komunalno preduzeće dostavlja profakturu Centru za izvršene pogrebne usluge.
Centar, na osnovu dostavljene profakture izdate od strane javno komunalnog preduzeća čiji je osnivač grad, donosi rešenje o priznavanju prava na naknadu troškova sahrane lica obuhvaćenih članom 29. ovog pravilnika.
Na osnovu donetog rešenja kojim je priznato pravo na naknadu troškova sahrane, Centar iz sredstava obezbeđenih za realizaciju vidova materijalne podrške koje finansira Grad, prenosi sredstva javnom komunalnom preduzeću koje je pružilo pogrebne usluge.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".