ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA VRANJA

("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 7/2022 i 8/2022 - ispr.)

Ovom odlukom definiše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Vranja, posebno u delu koji se odnosi na načela po kojima se postupa u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, subjekte i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, dužnostima gradskih organa u zaštiti i spasavanju, obaveze izrade procene rizika od katastrofa, plana zaštite i spasavanja, plana smanjenja rizika od katastrofa, eksternog plana zaštite od velikog udesa, obrazovanje štaba za vanredne situacije, određivanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja.

NAČELA

Član 1

Ovom odlukom obezbeđuje se dosledna primena načela zaštite i spasavanja utvrđena Zakonom a posebno: načelo prioriteta, načelo primarne uloge lokalnih zajednica, načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava, načelo participativnosti i solidarnosti, i načelo informisanja javnosti.

Načelo prioriteta

Smanjenje rizika od katastrofa i zaštita i spasavanje ljudi i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Vranja predstavlja najvažniji prioritet u odnosu na sve druge oblike društvenog i javnog života. U tom smislu, svaki građanin ima pravo na zaštitu bez obzira na pol, nacionalnu ili bilo koju drugu pripadnost.

Načelo primarne uloge lokalnih zajednica

Organi grada i svi subjekti i snage smanjenja rizika od katastrofa na prostoru grada imaju primarnu ulogu u upravljanju vanrednom situacijom i odgovorni su za pravovremen i efikasan prvi organizovani odgovor u slučaju najave ili nastanka neke opasnosti koja ugrožava živote i zdravlje ljudi i materijalna dobra na prostoru grada Vranja.

Načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava

Organi grada Vranja, Gradski štab za vanredne situacije i subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje staraju se o obezbeđivanju principa ravnopravnosti polova, odnosno vode računa da ni jedna naredba, odluka, radnja ili mera ne sme biti na štetu ženskog pola a takođe se obezbeđuje princip da i žene ravnopravno učestvuju u aktivnostima preventivne zaštite i operativnim aktivnostima zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama. Takođe, su dužni da vode računa o zaštiti ljudskih prava a posebno o zaštiti siromašnih, starih, bolesnih, dece, trudnica i drugih ranjivih grupa na prostoru grada Vranja.

Načelo participativnosti i solidarnosti

Svi građani na prostoru grada Vranja koji budu ugroženi nekom katastrofom imaju obavezu međusobne solidarnosti i uzajamne pomoći kao i pravo na pomoć ne samo u spasavanju života i zdravlja već i u obezbeđivanju osnovnih uslova za život i imaju prioritet u uslugama koje pružaju humanitarne organizacije koje deluju na prostoru grada.

Načelo informisanja javnosti

Gradonačelnik i Gradski štab za vanredne situacije imaju obavezu da pravovremeno i istinito obaveštavaju javnost o upozorenjima da se očekuje neka opasnost i postupcima koje treba da preduzmu odnosno o posledicama opasnosti koja je zadesila prostor grada. Informisanje vršiti na redovnim i vanrednim saopštenjima i na konferencijama za medije.

SUBJEKTI I SNAGE SISTEMA SMANJENJA RIZIKA OD KATASTROFA I UPRAVLJANJA VANREDNIM SITUACIJAMA

Član 2

Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama u gradu Vranju su:

• Skupština grada Vranja

• Gradonačelnik,

• Gradsko veće,

• Gradska uprava i njeni organi,

• Opštinsko veće Gradske opštine Vranjska Banja,

• Uprava gradske opštine Vranjska Banja,

• Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje,

• Obrazovne ustanove i druge javne ustanove.

Član 3

Snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Vranja su:

• Gradski štab za vanredne situacije,

• Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite,

• Jedinice civilne zaštite opšte namene,

• Specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje,

• Dobrovoljno vatrogasno društvo,

• Ekipe Crvenog krsta,

• Radioamateri,

• Građani i udruženja građana.

Skupština grada Vranja

Član 4

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Vranja, a u skladu sa odredbama Zakona, Skupština grada Vranja vrši sledeće poslove:

• Donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji jedinice lokalne samouprave, na predlog nadležnog štaba i obezbeđuje njegovo sprovođenje;

• Obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;

• Razmatra izveštaj Gradonačelnika o bitnim pitanjima iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa, upravljanja vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija;

• Donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave;

• Planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada;

• Obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Gradonačelnik

Član 5

• Stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;

• Vrši funkciju komandanta Gradskog štaba za vanredne situacije grada Vranja i rukovodi njegovim radom (član 42. Zakona);

• U saradnji sa zamenikom i načelnikom štaba predlaže postavljenje ostalih članova Štaba za vanredne situacije;

• donosi Odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji grada Vranja, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije (član 39. Zakona);

• Vrši aktiviranje subjekata od posebnog značaja (donosi naredbu o aktiviranju subjekata i snaga na svojoj teritoriji član 88. Zakona);

• Donosi naredbu o mobilizaciji jedinica civilne zaštite na svojoj teritoriji (član 88. Zakona);

• Rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;

• Usmerava i usklađuje rad opštinskih organa i pravnih lica čiji je opština osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

• Ostvaruje saradnju sa načelnikom Pčinjskog upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije kao i sa štabovima za vanredne situacije susednih JLS u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

• Stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;

• Odlučuje o uvođenju dežurstva opštinskim organima i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;

• Preko Skupštine grada Vranja i Gradskog veća obezbeđuje budžetska sredstva namenjena za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija;

• Na zahtev ili po sopstvenoj proceni izveštava Skupštinu grada Vranja o stanju na teritoriji i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;

• Razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.

Gradsko veće

Član 6

U ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Vranja, primenom odredbi Zakona i drugih propisa, Gradsko veće vrši sledeće poslove:

• Razmatra predlog Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Vranja, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije i dostavlja Skupštini na usvajanje;

• Usvaja (donosi) Procenu rizika od katastrofa za teritoriju grada Vranja nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a Sektora za vanredne situacije;

• Usvaja (donosi) Plan zaštite i spasavanja grada Vranja nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a, Sektora za vanredne situacije;

• Usvaja (donosi) Plan smanjenja rizika od katastrofa za teritoriju grada na osnovu Procene rizika od katastrofa;

• Usvaja (donosi) Eksterni plan zaštite od velikog udesa nakon dobijene saglasnosti od MUP-a, Sektora za vanredne situacije (ukoliko je kompleks višeg reda);

• Donosi akt o određivanju subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje za teritoriju grada Vranja na predlog nadležnog štaba;

• Donosi akt o formiranju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje;

• Razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahteve za pomoć od Vlade;

• Obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;

• Odlučuje o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

• Odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama, u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima;

• Uspostavlja situacioni centar u skladu sa aktom o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite, a u zavisnosti od tehničkih i materijalnih mogućnosti;

• Predlaže akta koja donosi Skupština grada Vranja;

• Preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa;

• Obavljaju i druge poslove utvrđene zakonom.

Gradska uprava

Član 7

Odeljenja i službe Gradske uprave u okviru svojih nadležnosti u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama obavljaju sledeće poslove i zadatke:

• Obezbeđuje uspostavljanje i funkcionisanje situacionog centra, uz saglasnost Gradonačelnika, u skladu sa tehničkim i materijalnim mogućnostima grada Vranja;

• Nosilac je aktivnosti na izradi Procene rizika od katastrofa teritorije grada Vranja;

• Nosilac je na izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa;

• Nosilac je na izradi Plana zaštite i spasavanja;

• Učestvuju u pripremama, organizaciji i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije ugroženog stanovništva;

• Učestvuju u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

• Staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Štaba za vanredne situacije grada Vranja;

• Staraju se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanju prostornih planova grada;

• Nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Vranja;

• Staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

• Organizuju, razvijaju i vode ličnu i uzajamnu zaštitu u svim organima grada;

• Učestvuju u organizaciji, formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene i jedinice za uzbunjivanje;

• Ostvaruju saradnju sa organizacionim jedinicima Sektora za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije u Vranju;

• Obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Stručna Služba grada Vranja

Član 8

Obavlja poslove vanrednih situacija i zaštite od elementarnih nepogoda i drugih nesreća. Stručna služba u delokrugu svojih nadležnosti bavi se:

• Obavljanjem stručnih, operativnih, planskih i organizacionih poslova iz oblasti zaštite i spasavanja;

• Nosilac je aktivnosti na izradi Procene ugroženosti na teritoriji grada Vranja;

• Nosilac je aktivnosti na izradi Planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

• Nosilac je aktivnosti na izradi Plana Funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (kao deo Plana odbrane grada);

• Nosilac je aktivnosti na izradi Plana i programa razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada u skladu Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;

• Nosilac je aktivnosti u vezi formiranja, popune, opremanja i obučavanja štaba, poverenika i jedinica civilne zaštite opšte namene;

• Nosilac je aktivnosti pripreme propisa iz oblasti zaštite i spasavanja iz nadležnosti grada;

• Planira i priprema zbrinjavanje ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama;

• Vodi evidencije u oblastima zaštite i spasavanja za potrebe Gradskog štaba;

• Prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o situaciji i preduzima preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

• Obavlja poslove u vezi sa nabavkom i održavanjem sredstava za javno uzbunjivanje i učestvuje u izradi studije akustičnosti na teritoriji grada;

• Organizuje, razvija i vodi ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji grada;

• Stara se o ažuriranju planskih dokumenata zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada i o njihovom usklađivanju sa susednim jedinicama lokalne samouprave i drugim nadležnim subjektima;

• Priprema i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice za uzbunjivanje,

• Obavlja stručne i administrativno tehničke poslove za potrebe rada Gradskog štaba;

• Ostvaruje neposrednu saradnju sa Odeljenjem za vanredne situacije u Vranju, Sektora za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova;

• Pruža stručnu pomoć subjektima zaštite i spasavanja u planiranju svojih zadataka;

• Vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Uprava gradske opštine Vranjska Banja

Član 9

• Učestvuje u izradi planskih dokumenata iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja u vanrednim situacijama na teritoriji grada;

• Prati realizaciju sprovođenja preventivnih mera zaštite na teritoriji Gradske opštine;

• Predlaže imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite za teritoriju Gradske opštine;

• Učestvuje u formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje u okviru sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada,

• Obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i po zaključcima organa skupštine grada.

Štab za vanredne situacije

Član 10

Za rukovođenje i koordinaciju rada subjekata i snaga sistema za smanjenje rizika od katastrofa na teritoriji grada Vranja formiraće se štab za vanredne situacije u čiji sastav će ući:

• Gradonačelnik - komandant štaba;

• Zamenik gradonačelnika - zamenik komandanta štaba;

• Predstavnik Sektora za vanredne situacije - načelnik štaba;

• Predsednik gradske opštine Vranjska Banja - član štaba

• Načelnik Gradske uprave - član štaba;

• Predstavnici Gradskog veća - članovi štaba;

• Direktori javnih komunalnih preduzeća - članovi štaba;

• Direktor zdravstvene ustanove - član štaba;

• Direktor Zavoda za javno zdravlje - član štaba;

• Direktor JP "urbanizam i izgradnja grada Vranja" - član štaba;

• Direktor Elektrodistribucije Vranje - član štaba;

• Direktor Veterinarske stanice Vranje - član štaba;

• Sekretar Crvenog krsta - član štaba;

• i drugi na osnovu predloga komandanta i načelnika štaba.

Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab, u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:

• angažovanje (upotrebu) jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava u vanrednim situacijama;

• uvođenje dežurstva subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje i drugim pravnim licima;

• angažovanje (upotrebu) subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

• poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

• posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;

• poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;

• evakuaciju stanovništva;

• određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;

• posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železnički i drumski prevozi sl);

• privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;

• privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;

• obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;

• korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;

• i druge mere.

Stručno-operativni timovi

Član 11

Gradski štab za vanredne situacije formiraće stručno operativne timove kao svoja pomoćna stručna savetodavna i operativna tela, za sledeće opasnosti i mere civilne zaštite:

• stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od poplava;

• stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od zemljotresa;

• stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od klizišta i erozija;

• stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od epidemija i pandemije;

• stručno operativni tim za zaštitu i spasavanje od TT nesreća;

• stručno operativni tim za evakuaciju;

• stručno operativni tim za zbrinjavanje ugroženog stanovništva;

• stručno operativni tim za asanaciju terena;

• stručno operativni tim za prvu i medicinsku pomoć;

• i dr. po proceni štaba za vanredne situacije.

Potrebno je da u sastav stručno operativnih timova uđu stručnjaci i rukovodeći kadrovi iz organa ili institucija nadležnih i kompetentnih za određenu opasnost; predstavnici gradskih organa; predstavnici zdravstvenih, obrazovnih i naučnih ustanova, privrednih društava i drugih pravnih lica u čijem delokrugu su, pored ostalih i poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.

Gradski štab za vanredne situacije može formirati nove ili rasformirati već formirane stručno operativne timove u zavisnosti od identifikovanih opasnosti u ažuriranoj ili novoj Proceni rizika od katastrofa za teritoriju grada Vranja.

Situacioni centar

Član 12

Situacioni centar se obrazuje u okviru opštinske uprave u situaciji proglašenja vanredne situacije na prostoru grada koji će uspostaviti neprekidan rad sa ciljem pravovremenog informisanja građana o situaciji na terenu i o postupcima koje građani treba da preduzimaju u određenoj opasnosti.

Pored navedenog, situacioni centar će obavljati i sledeće poslove: prijem naredbi, zaključaka i preporuka od nadležnih organa, prenošenje naredbi, zaključaka i preporuka Gradskog štaba nadležnim organima i službama opštine, mesnih zajednica i snagama zaštite i spasavanja, prikuplja podatke i informacije o ugroženom stanovništvu i dostavlja ih štabu za vanredne situacije ili Sektoru za vanredne situacije, kao i podatke o intervencijama snaga zaštite i spasavanja na terenu.

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje

Član 13

Subjekte od posebnog značaja, odnosno privredna društva i druga pravna lica koja egzistiraju na prostoru grada Vranja, a koja u svom sastavu raspolažu sa ljudskim i materijalnim resursima koji se mogu iskoristiti u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, odrediće Gradsko veće svojim aktom kojim će obuhvatiti:

• javna komunalna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta lokalne samouprave;

• zdravstvene ustanove;

• veterinarske ustanove;

• elektrodistributivnu službu;

• saobraćajna preduzeća;

• građevinska preduzeća;

• humanitarne organizacije i dr.

Na osnovu plana zaštite i spasavanja, a na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije Gradska uprava će subjektima odrediti zadatke u zaštiti i spasavanju.

Troškovi stavljanja u pripravnost i angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, padaju na teret budžeta Grada.

Gradska uprava priprema ugovore za realizaciju zadataka, a potpisuje ih gradonačelnik. Subjekti od posebnog značaja imaju obavezu planiranja i pripremanja efikasnog i pravovremenog angažovanja i izvršenja zadataka postavljenih od strane Gradskog štaba za vanredne situacije.

Ostala privredna društva i druga pravna lica

Član 14

Sva privredna društva i druga pravna lica na prostoru grada Vranja su u obavezi da učestvuju u zaštiti i spasavanju na osnovu naloga štaba za VS, a u skladu sa svojom delatnošću i ljudskim i materijalnim resursima.

Troškovi nastali učešćem privrednih društava i drugih pravnih lica sprovođenju mera zaštite i spasavanja, nadoknađuju se iz budžeta grada Vranja.

Humanitarne organizacije i udruženja građana

Član 15

Organizacija Crvenog krsta i druge humanitarne organizacije i udruženja, koja svoju delatnost obavljaju na teritoriji grada Vranja učestvuju u planiranju, pripremama i sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i pružanja pomoći stanovništvu pogođenom posledicama katastrofa. Angažovanje humanitarnih organizacija i udruženja građana vrši Gradski štab za vanredne situacije.

Građani i udruženja građana

Član 16

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja dužni su da učestvuju svi sposobni građani od 18 do 60 godina starosti na prostoru grada Vranja uključujući i strane državljane, sem trudnica i majki sa decom do deset godina starosti i samohrani roditelji odnosno i druge kategorije stanovništva koje su definisane članom 36. stav 7. Zakona.

Za potrebe zaštite i spasavanja građani su dužni da poštuju sve naredbe i druge mere koje donosi Gradski štab za vanredne situacije a koje se odnose na njihovo postupanje i učešće u slučaju vanrednih situacija, zatim da omoguće izvođenje neophodnih radova za zaštitu i spasavanje na svojim nepokretnostima, kao i da daju na korišćenje nepokretne stvari, vozila, mašine, opremu, materijalno-tehnička i druga materijalna sredstva (voda, hrana, odeća, obuća, građevinski I drugi proizvodi). Za stvari i materijalna sredstva data na korišćenje, kao i za štetu nastalu izvođenjem radova na nepokretnostima za potrebe zaštite i spasavanja, građani imaju pravo na naknadu koja se isplaćuje po tržišnim cenama iz budžetskih sredstava grada.

Poverenici civilne zaštite

Član 17

Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave ili najave opasnosti po ljude i materijalna dobra, Gradski štab za vanredne situacije, imenovaće poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u

• Mesnim zajednicama, u zavisnosti od broja stanovnika i

• za svako naseljeno mesto.

Poverenici i zamenici poverenika u naseljima preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične i uzajamne zaštite.

Najvažnije mere koje preduzimaju poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima su:

• obaveštavaju Gradski štab za vanredne situacije o nastaloj opasnosti u zoni svoje odgovornosti;

• aktiviranje i angažovanje stanovništva i koordiniranje njihovim aktivnostima na spasavanju života ugroženih i imovine na ugroženom području;

• upoznaju građane sa znacima za uzbunjivanje i o postupcima građana na znak opasnosti;

• organizovanje lične i uzajamne zaštite u zoni svoje odgovornosti;

• učešće u aktivnostima organizacije i vršenja evakuacije ugroženog stanovništva sa ugroženog područja;

• učešće u aktivnostima organizacije i sprovođenja zbrinjavanja ugroženog stanovništva;

• informišu Gradski štab o broju porušenih objekata, povređenih i ugroženih rađana kojima je potrebna pomoć, o broju zakrčenih saobraćajnica, kvarova na elektro, vodovodnoj i gasnoj mreži, poplavljenim područjima i drugim podacima koji se odnose na zaštitu i spasavanje građana i njihove imovine.

Svi subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje grada Vranja, Gradska uprava, privredna društva i druga pravna lica na prostoru grada Vranja odrediće svoje poverenike u skladu sa članom 77. Zakona.

Imenovanje poverenika i zamenika poverenika u naseljenim mestima izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke. Predloge za imenovanje poverenika i zamenika poverenika uradiće Stručna služba Gradske uprave.

Poverenike i zamenike poverenika imenovati u skladu sa kriterijumima iz Pravilnika o radu poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite i kriterijumima za njihovo imenovanje ("Službeni glasnik RS", broj 102 od 24. jula 2020.)

Jedinice civilne zaštite

Član 18

Za potrebe operativnog delovanja u akcijama zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara na prostoru grada Vranja formiraće se jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje.

Gradsko veće će, u skladu sa Procenom rizika od katastrofa, Uredbom o jedinicama civilne zaštite, nameni i zadacima, mobilizaciji i načinu upotrebe ("Službeni Glasnik RS", br. 84/2020) i u skladu sa budžetom grada Vranja, formirati jedinice iz stava 1. ovog člana.

Jedinice civilne zaštite opšte namene će se angažovati u gašenju požara na otvorenom, za izgradnju zaštitnih nasipa, crpljenje vode, za raščišćavanje iz ruševina, za preduzimanje aktivnosti pri evakuaciji, zbrinjavanju i zaštiti života i zdravlja ugroženih ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine, kao i za preduzimanje preventivnih mera od nastanka opasnosti.

Dobrovoljno vatrogasno društvo

Član 19

U skladu sa čl. 40 st. 3 i st. 4 Zakona o smanjenju rizika od katastrofa u upravljanju vanrednim situacijama (" Službeni Glasnik RS" br.87/2018), jedinice lokalne samouprave mogu biti oslobođene obaveze obrazovanja jedinica civilne zaštite opšte namene, ukoliko na njenoj teritoriji postoji dobrovoljno vatrogasno društvo, koje jedinica lokalne samouprave finansira i koje u svom sastavu ima formiranu, obučenu i opremljenu vatrogasnu jedinicu od najmanje 20 pripadnika. Uslov je da jedinica lokalne samouprave ima ugovorom definisan odnos

sa dobrovoljnim vatrogasnim društvom u smislu obaveznosti njihovog učešća u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama, kao i obaveznosti jedinice lokalne samouprave da delom finansira njihovo opremanje i obučavanje.

Lična i uzajamna zaštita

Član 20

Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za sprovođenje lične zaštite i samopomoći i pružanje pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna. Lična i uzajamna zaštita kao najmasovniji oblik pripremanja i organizovanog učešća građana u zaštiti i spasavanju obuhvata mere i postupke njihove neposredne zaštite i spasavanja u poslovnim i stambenim zgradama i drugim objektima gde žive i rade.

Na osnovu procene ugroženosti, opštinska uprava nabavlja sredstva za ličnu i uzajamnu zaštitu i druga sredstva za zaštitu i spasavanje na ugroženim teritorijama i to: sredstva za pružanje prve pomoći, gašenje početnih i manjih požara, raščišćavanje urušenih objekata i otkopavanja plitko zatrpanih, čišćenje površina od snežnih nanosa i leda, priručna sredstva za dezinfekciju i dekontaminaciju i sl.

Mere civilne zaštite

Član 21

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva na prostoru grada Vranja, svi subjekti smanjenja rizika od katastrofa a posebno Gradsko veće, Gradski štab za vanredne situacije, Gradska uprava i subjekti od posebnog značaja će planirati organizovati i preduzimati mere civilne zaštite, poštujući specifičnost njihovog sadržaja i njihovu primenu kroz mere i aktivnosti po pojedinim opasnostima, planskim dokumentima razraditi mere zajedničke za sve opasnosti koje ugrožavaju teritoriju jedinice lokalne samouprave i to:

• Uzbunjivanje stanovništva;

• Evakuaciju stanovništva i stoke;

• Zbrinjavanje ugroženog stanovništva;

• Prvu i medicinsku pomoć i

• Asanaciju.

Međuopštinska saradnja

Član 22

Grad Vranje će uspostaviti saradnju sa susednim opštinama u pripremama, planiranju, organizaciji i sprovođenju sistema smanjenja rizika od katastrofa. U tom smislu biće potrebno uskladiti Procenu rizika od katastrofa i pojedina planska rešenja u Planu zaštite i spasavanja. Posebnu saradnju ostvariti sa susednim opštinama po pitanju izrade Plana smanjenja rizika od katastrofa za sve zajedničke rizike.

Obučavanje

Član 23

Gradska uprava će planirati obuku pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene, specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje, pripadnike dobrovoljno-vatrogasnog društva i poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite. Za potrebe organizovanja i izvođenja obuke, obezbediti finansijska sredstva iz budžeta.

Finansiranje

Član 24

Gradska uprava će u saradnji sa Gradskim većem planirati i predložiti Skupštini grada da u Budžetu usvoji finansijska sredstva potrebna za funkcionisanje sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama na prostoru grada Vranja.

Za ovu namenu obezbeđuju se i drugi izvori finansiranja kroz projekte, programe, donacije, pomoći i dr.

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta grada Vranja, finansiraće se sledeće aktivnosti:

• organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;

• organizovanje, opremanje i obučavanje jedinice civilne zaštite opšte namene;

• organizovanje, opremanje i obučavanje specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje;

• organizovanje, opremanje i obučavanje pripadnika dobrovoljno-vatrogasnog društva;

• obuka poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite;

• troškovi angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

• izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji opštine;

• nabavka, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje posebne opreme za jedinice civilne zaštite opšte namene;

• organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga rada grada Vranja;

• saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

• I druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Navedene aktivnosti se, pored sredstava iz budžeta, mogu realizovati i putem donacija, poklona i drugih vidova pomoći, u skladu sa zakonom, kao i namenski prenetim sredstvima iz Republičkog budžeta ili budžeta grada(za gradske opštine).

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 25

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja".

Napomene

U "Službenom glasniku grada Vranja", broj 7/2022 u Odluci o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Vranja potkrala se tehnička greška pa se daje

ISPRAVKA
ODLUKE O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA VRANJA
("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 8/2022)

U "Službenom glasniku grada Vranja", broj: 7/2022 od 19.04.2022.godine na strani 255 u Odluci o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Vranja piše:

Član 2

Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama u gradu Vranju su:

• Skupština grada Vranja

• Gradonačelnik,

• Gradsko veće,

• Gradska uprava i njeni organi,

• Opštinsko veće Gradske opštine Vranjska Banja,

• Opštinska upravna jedinica Gradske opštine Vranjska Banja,

• Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje,

• Obrazovne ustanove i druge javne ustanove.

a treba:

Član 2

Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama u gradu Vranju su:

• Skupština grada Vranja

• Gradonačelnik,

• Gradsko veće,

• Gradska uprava i njeni organi,

• Opštinsko veće Gradske opštine Vranjska Banja,

• Uprava gradske opštine Vranjska Banja,

• Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje,

• Obrazovne ustanove i druge javne ustanove.

ISPRAVKA
("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 8/2022)

U "Službenom glasniku grada Vranja", broj 7/2022 od 19.04.2022.godine na strani 257 u Odluci o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Vranja piše:

Opštinska upravna jedinica Gradske opštine Vranjska Banja

Član 9

• Učestvuje u izradi planskih dokumenata iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja u vanrednim situacijama na teritoriji grada;

• Prati realizaciju sprovođenja preventivnih mera zaštite na teritoriji Gradske opštine;

• Predlaže imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite za teritoriju Gradske opštine;

• Učestvuje u formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje u okviru sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada,

• Obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i po zaključcima organa skupštine grada.

a treba:

Uprava gradske opštine Vranjska Banja

Član 9

• Učestvuje u izradi planskih dokumenata iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja u vanrednim situacijama na teritoriji grada;

• Prati realizaciju sprovođenja preventivnih mera zaštite na teritoriji Gradske opštine;

• Predlaže imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite za teritoriju Gradske opštine;

• Učestvuje u formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje u okviru sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada,

• Obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i po zaključcima organa skupštine grada.