PRAVILNIKO KRITERIJUMIMA I PROCEDURAMA ZA PRAĆENJE REALIZACIJE I VREDNOVANJE EFEKATA USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE U NADLEŽNOSTI GRADA VRŠCA("Sl. list grada Vršca", br. 6/2022) |
Ovim Pravilnikom uređuje se svrha, vrste, način, dinamika, nadležnosti i sadržina izveštaja o praćenju realizacije i vrednovanju efekata usluga socijalne zaštite predviđenih Odlukom o pravima i uslugama u socijalnoj zaštiti Grada Vršca.
Predmet praćenja realizacije i vrednovanja efekata usluge su sve usluge socijalne zaštite predviđene Odlukom o pravima i uslugama socijalne zaštiti Grada Vršca i to:
Usluge socijalne zaštite za čije su uspostavljanje i pružanje predviđeni standardi u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite i
Nestandardizovane i inovativne usluge socijalne zaštite predviđene Odlukom o socijalnoj zaštiti Grada Vršca.
SVRHA PRAĆENJA REALIZACIJE I VREDNOVANJA EFEKTA USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE
Svrha praćenja realizacije i vrednovanja efekata usluga socijalne zaštite jeste unapređenje rada pružaoca usluge i kvaliteta pružanja usluge krajnjim korisnicima/cama usluga socijalne zaštite.
2.1. Svrha praćenja realizacije usluga
Praćenje realizacije usluge omogućava sistematsko i kontinuirano prikupljanje podataka o toku, rezultatima i izazovima u pružanju usluga socijalne zaštite, a u skladu sa unapred definisanim pokazateljima (indikatorima) za svaku od usluga socijalne zaštite predviđenih Odlukom o socijalnoj zaštiti Grada Vršca.
Praćenje realizacije usluge ima za svrhu da obezbedi dokaze o toku realizacije i napretku u postizanju planiranih rezultata usluga socijalne zaštite, kao i blagovremeno uočavanje rizika i definisanje mera i aktivnosti za njihovo prevazilaženje.
2.2. Svrha vrednovanja efekata usluge
Vrednovanje efekata usluga socijalne zaštite omogućava da se oceni da li su, i u kojoj meri, postignuti očekivani efekti usluge u odnosu na sledeće kriterijume
- Relevantnost - putem ovog kriterijuma se procenjuje: da li je usluga odgovorila potrebama lokalne politike socijalne zaštite; da li je ispunila očekivanja krajnjih korisnika usluge;
- Efikasnost - putem ovog kriterijuma se procenjuje: da li su, i u kojoj meri, ostvareni planirani pokazatelja učinka definisani ugovorom sa pružaocem usluge? Da li su resursi (finansijski, ljudski) angažovani za realizaciju usluge bili dovoljni za realizaciju usluge u skladu sa ugovorom? Da li su ugovorene aktivnosti realizovane u roku? Koji faktori su uticali na kvalitet pružene usluge?
- Efektivnost - putem ovog kriterijuma se procenjuje: da li su izabrane aktivnosti relevantne i najadekvatnije za postizanje rezultata; da li su korisnici usluge zadovoljni postignutim ishodima?
- Održivost - putem ovog kriterijuma se procenjuje da li su ispunjeni uslovi za nastavak pružanja usluge.
VRSTE, NADLEŽNOST I NAČIN PRAĆENJA USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE
Praćenje se sprovodi kao interno, koje sprovodi pružalac usluge i eksterno, koji sprovodi nadležno odeljenje Gradske uprave grada Vršca.
3.1. Interno praćenje
Interno praćenje pružalac usluge sprovodi na:
• nivou usluge - praćenje se sprovodi tokom i nakon realizacije usluge, a u skladu sa ugovorom zaključenim sa pružaocem usluge.
Pružalac usluge sprovodi interno praćenje u skladu sa Planom praćenja definisanim Programom rada pružaoca usluge, koji predstavlja obavezni deo dokumentacije koja se podnosi u postupku javne nabavka, odnosno Programom rada pružaoce usluge kome je pružanje usluge povereno Odlukom o socijalnoj zaštiti.
Pružalac usluge rezultate praćenja priprema na obrascu mesečnog izveštaja (narativnog i finansijskog) pripremljenog od strane Gradske uprave grada Vršca koji predstavlja sastavni deo ugovora sa odabranim pružaocem (Aneks 1)
• nivou individualnog plana korisnika - podrazumeva sistematsko i kontinuirano prikupljanje podataka o toku i dinamici realizacije planiranih aktivnosti definisanih planom usluge za korisnika, koje u skladu sa članom 10. stav 4. Pravilnika o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite sprovodi zaposleni koji je neposredno odgovoran za rad sa korisnikom.
• Izveštaj o realizaciji individualnog plana korisnika priprema pružalac usluge u skladu sa pravilima o vođenju evidencije o korisnicima i dokumentacije o stručnom radu u socijalnoj zaštiti.
3.2. Eksterno praćenje usluge
• Na nivou realizacije usluge eksterno praćenje sprovodi Odeljenje za društvene delatnosti Gradske uprave Grada Vršca uvidom u mesečne narativne i finansijske izveštaje pružaoca usluge, kao i realizovanjem poseta pružaocu usluge i korisnicima usluge, po potrebi.
Rezultati eksternog praćenja realizacije usluge prikazuju se u godišnjem izveštaju Odeljenja za društvene delatnosti Gradske uprave Grada Vršca.
Na nivou individualnog plana korisnika eksterno praćenje sprovodi stručni radnik zadužen za koordinaciju usluge, a u skladu sa indikatorima za procenu definisanim individualnim planom podrške.
VREDNOVANJE EFEKATA USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE
Vrednovanje efekata se može sprovoditi periodično, tokom sprovođenja, i na kraju planiranog perioda pružanja usluge.
Vrednovanje se sprovodi na sledećim nivoima.
4.1. Na nivou usluge, i sprovodi se kao:
• Interno vrednovanje - Pružalac usluge je u obavezi da najmanje jednom godišnje sprovodi vrednovanje efekata pružene usluge, koja uključuje ispitivanje zadovoljstva korisnika, odnosno njihovih zakonskih zastupnika.
Izveštaj o internoj evaluaciji pružanja usluge pružalac podnosi Upravnom odboru pružaoca usluge, Odeljenju za društvene delatnosti Gradske uprave Grada Vršca, Zavodu za socijalnu zaštitu (republičkom ili pokrajinskom) i dostupan je stručnoj javnosti.
• Eksterno vrednovanje - Gradska uprava Grada Vršca, u skladu sa procenjenim potrebama i finansijskim kapacitetima, može sprovesti javnu nabavku usluge eksternog vrednovanja svih ili svake pojedinačne usluge socijalne zaštite previđene Odlukom o socijalnoj zaštiti Grada Vršca od strane pružaoca usluge vrednovanja koji raspolaže adekvatnim kompetencijama za sprovođenje ovog procesa.
Izveštaj o vrednovanju efekata, bez obzira da li je reč o internoj ili eksternoj evaluaciji, izrađuje se u skladu sa potrebama svake od usluga, ali obavezno mora da sadrži procenu ostvarenja kriterijuma navedenih u članu 2 stav 2.2., a kojima se procenjuje: relevantnost, efikasnost, efektivnost i održivost usluge.
4.1. Na nivou individualnog plana usluge/korisnika čime obezbeđuje konkretne informacije o napretku korisnika prema ustanovljenim ciljevima tokom pružanja usluge i prethodi proceni u okviru ponovnog pregleda.
Sadržina izveštaja o praćenju i vrednovanju usluga socijalne zaštite
5.1. Izveštaj o praćenju
Izveštaj o praćenju usluge obavezno sadrži:
• Osnovne podatke o pružaocu usluge (naziv, sedište i matični broj pružaoca usluge; podatke o odgovornom licu pružaoca usluge);
• Pravni osnov pružanja usluge (broj i datum ugovora o pružanju usluge);
• Period realizacije usluge i period izveštavanja
• Narativni izveštaj koji obavezno sadrži: opis usluge; informacije o ljudskim resursima angažovanim na pružanju usluge; informacije o infrastrukturnim resursima angažovanim tokom pružanja usluge (prostor, oprema, prevozna sredstva i sl.); informacije o korisnicima usluge (prikaz broja korisnika kojima je u izveštajnom periodu pružena usluga; prikaz broja korisnika koji pripadaju posebno osetljivim kategorijama prema vrsti ranjivosti/marginalizovanosti, starosti i polu; broj korisnika u odnosu na pravni osnov za korišćenje usluge (rešenje CSR ili direktno ugovaranje); Broj korisnika kojima je tokom izveštajnog perioda prestalo pravo na uslugu, uz navođenje razloga za prestanak usluge. Ostale informacije: o sprovedenom ispitivanju zadovoljstva korisnika; uspostavljenoj saradnji na lokalnom nivo (međusektorska saradnja), međuopštinskom i nacionalnom nivou; informacije o načinu na koji je usluga promovisana u zajednici.
• Finansijski izveštaj obavezno sadrži informacije o: ukupnoj vrednosti ugovora, ukupnom iznosu utrošenih sredstava; utrošenim sredstvima tokom izveštajnog/ugovorenog perioda; strukturi, iznosu i izvoru svakog od troškova usluge odobrenih ugovorom o pružanju usluge.
5.2. Izveštaj o vrednovanju efekata usluge
Izveštaj o vrednovanju efekata usluge obavezno sadrži:
• Osnovne podatke o usluzi:
• Osnovne podatke o pružaocu usluge;
• Procenu ostvarenosti kriterijuma: relevantnosti, efikasnosti, efektivnosti i održivosti usluge;
• Finalne zaključke o efektima usluge i preporuke za unapređenje.
Pored obaveznog sadržaja, izveštaj može sadržati i druge informacije od značaja za procenu efekata usluge, kako u odnosu ne lokalnu politiku socijalne zaštite, tako i efekata usluge na korisnike usluge.
Međusektorska saradnja u procesu praćenja i vrednovanja efekata usluga socijalne zaštite
Tokom sprovođenja procesa praćenja i vrednovanja efekata usluga socijalne zaštite, pružalac usluge sarađuje sa predstavnicima drugih resornih institucija i organizacija civilnog društva ukoliko se proceni da će se kroz uspostavljenu saradnju kvalitetnije sagledati rezultati i efekti usluga socijalne zaštite predviđenih Odlukom o pravima i uslugama u socijalnoj zaštiti Grada Vršca.
Nadležno odeljenje Gradske uprave Grada Vršca tokom procesa praćenja i vrednovanja efekata, pored saradnje sa resornim institucijama i organizacijama, sarađuje i sa drugim odeljenjima Gradske uprave, a u cilju što potpunijeg sagledavanja rezultata i efekata usluga socijalne zaštite.
U slučaju da je vrednovanje efekata usluge povereno organizaciji putem javne nabavke, previđa se obaveza saradnje sa relevantnim akterima navedenim u stavu 2. ovog člana.
Transparentnost praćenja i vrednovanja efekata usluga socijalne zaštite
Pružalac usluge socijalne zaštite informacije o rezultatima praćenja i vrednovanja sprovedenih na nivou usluge će učiniti dostupnim javnosti, vodeći računa o odredbama predviđenim Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.
Informacije dobijene tokom praćenja i vrednovanja efekata usluge, sprovedeni na nivou individualnog plana, se ne objavljuju.
Odeljenje za društvene delatnosti Gradske uprava Grada Vršca će informacije o rezultatima praćenja i vrednovanja usluga socijalne zaštite u nadležnosti Grada prestaviti u godišnjem izveštaju Gradske uprave.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Vršca".