ODLUKAO GRADSKOM VODOVODU I KANALIZACIJI("Sl. list Grada Loznice", br. 3/2015, 21/2016, 4/2019, 28/2020 i 6/2022) |
Ovom odlukom propisuju se uslovi obavljanja komunalnih delatnosti, odnosno pružanja komunalnih usluga snabdevanja vodom za piće, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, prava i obaveze korisnika komunalnih usluga, obim i kvalitet komunalnih usluga, način vršenja nadzora nad obavljanjem komunalnih delatnosti.
Komunalne delatnosti, odnosno komunalne usluge snabdevanja vodom za piće, prečišćavanje i odvođenje otpadnih voda poverene su posebnom odlukom Skupštine grada Javnom preduzeću "Vodovod i kanalizacija" Loznica (u daljem tekstu: Preduzeće).
Komunalna delatnost, odnosno komunalna usluga prečišćavanja i odvođenja atmosferskih i površinskih voda sa površina javne namene poverena je posebnom odlukom Javnom preduzeću za upravljanje, planiranje i projektovanje "Loznica razvoj" Loznica i Preduzeću (u daljem tekstu: Vršilac komunalne delatnosti).
Grad Loznica (u daljem tekstu: Grad), u skladu sa zakonom i ovom odlukom, obezbeđuje organizacione, materijalne i druge uslove za izgradnju, održavanje i funkcionisanje komunalnih objekata i za tehničko i tehnološko jedinstvo sistema i uređuje i obezbeđuje obavljanje komunalnih delatnosti i njihov razvoj, a naročito:
1) odgovarajući obuhvat, obim i kvalitet komunalnih usluga, koji podrazumeva naročito: zdravstvenu i higijensku ispravnost prema propisanim standardima i normativima, tačnost u pogledu rokova isporuke, sigurnost i zaštitu korisnika u dobijanju usluga, pouzdanost, pristupačnost i trajnost u pružanju usluga;
2) razvoj i unapređivanje kvaliteta i asortimana komunalnih usluga, kao i unapređivanje organizacije rada, efikasnosti i drugih uslova pružanja usluga;
3) saglasnost sa načelima održivog razvoja; i
4) efikasno korišćenje resursa i smanjenje troškova obavljanja komunalnih delatnosti uspostavljanjem saradnje dve ili više jedinica lokalne samouprave i drugim aktivnostima kada za to postoji mogućnost.
Komunalnim objektima, u smislu stava 1. ovog člana, smatraju se građevinski objekti sa uređajima, instalacijama i opremom, sama postrojenja, uređaji i instalacije i drugi objekti koji služe za pružanje komunalnih usluga korisnicima, kao i uređeno građevinsko zemljište i dobra u opštoj upotrebi koja se koriste za obavljanje komunalne delatnosti.
Obaveze Vršioca komunalne delatnosti
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:
1) trajno i nesmetano pružanje komunalnih usluga korisnicima pod uslovima i na način uređen zakonom, propisima i standardima donesenim na osnovu zakona;
2) propisani ili ugovoreni obim i kvalitet komunalnih usluga, koji podrazumeva tačnost u pogledu rokova, sigurnost korisnika u dobijanju usluga i zdravstvenu i higijensku ispravnost u skladu sa pozitivnim propisima;
3) preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata, postrojenja i opreme, koji služe za obavljanje komunalnih delatnosti;
4) razvoj i unapređenje kvaliteta i vrsta komunalnih usluga, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da korisnicima usluga omogući kontinuirano izjašnjavanje, najmanje jednom godišnje, o kvalitetu pružanja usluga i to elektronskim putem, odnosno na svojoj ili internet stranici Grada Loznice, ili na drugi pogodan način.
Obaveze vršioca komunalne delatnosti u slučaju planiranih prekida isporuke
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike komunalnih usluga o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima, koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.
Obaveze vršioca komunalne delatnosti u slučaju neplaniranih prekida isporuke
U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalnih delatnosti, Vršilac komunalne delatnosti dužan je da odmah o tome obavesti Gradsku upravu grada Loznice - Odeljenje za privredu i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja.
Ukoliko Vršilac komunalne delatnosti ne preduzme mere iz stava 1. ovog člana, Gradska uprava grada Loznice - Odeljenje za privredu ima pravo da preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena na teret Vršioca komunalne delatnosti uz saglasnost Gradskog veća grada Loznice (u daljem tekstu: Gradsko veće).
Obaveze Gradske uprave u slučaju neplaniranih prekida isporuke
Po prijemu obaveštenja o neplaniranom prekidu isporuke, odnosno po utvrđivanju poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, Gradska uprava grada Loznice - Odeljenje za privredu dužna je da:
1) odredi red prvenstva i način pružanja usluga onim korisnicima kod kojih bi usled prekida nastala opasnost po život i rad građana ili rad pravnih i fizičkih lica, ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;
2) preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena;
3) utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja delatnosti i učinjenu štetu.
U slučaju nestašice vode usled dejstva više sile Preduzeće će davati uputstva korisnicima o preduzimanju mera u cilju ublažavanja posledica nestašice vode. Korisnici se moraju pridržavati dobijenih uputstava, i dužni su da racionalno i namenski koriste vodu.
Gradsko veće će u slučaju nestašice vode iz stava 1. ovog člana na predlog Preduzeća da naloži racionalno korišćenje vode, odnosno da zabrani korišćenje vode za piće za zalivanje bašta, punjenje bazena, polivanje ulica i trotoara i parkova, korišćenje fontana itd., kao i način kontrole i sprovođenja propisanih mera.
Kada usled više sile ne mogu da se zadovolje potrebe svih korisnika vodom, korisnici se snabdevaju prema sledećem prioritetu:
1) bolnica,
2) dečije ustanove,
3) vatrogasna služba,
4) domaćinstva, i
5) ostali potrošači.
Obaveze korisnika komunalne usluge
Korisnik komunalne usluge u obavezi je da koristi komunalnu uslugu na način kojim se:
1) ne ometaju drugi korisnici i ne ugrožava životna sredina;
2) ne ugrožavaju objekti i oprema, koji su u funkciji obavljanja određene komunalne delatnosti.
Obaveze korisnika komunalne usluge, uključujući i plaćanje cene komunalne usluge, nastaju započinjanjem korišćenja komunalne usluge, odnosno početkom pružanja komunalne usluge, i kada se ona koristi suprotno odredbama zakona i ove odluke i drugih opštih akata.
Preduzeće korisnike koji koriste komunalnu uslugu suprotno odredbama zakona i ove odluke i drugih opštih akata posebno evidentira radi obračuna i fakturisanja utroška vode.
Vršilac komunalne delatnosti ne može uskratiti komunalnu uslugu korisniku, osim u slučaju kada korisnik:
1) izvrši priključenje na komunalnu mrežu bez prethodno pribavljenog odobrenja;
2) koristi uslugu protivno propisima;
3) neosnovano ometa druge korisnike usluga;
4) ne plati komunalnu uslugu u roku od 60 dana od dostavljanja obračuna, odnosno fakture;
5) nenamenski koristi komunalnu uslugu u vreme snabdevanja uz ograničenje potrošnje (redukciju) o čemu je korisnik blagovremeno obavešten.
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da u pismenoj formi obavesti korisnika komunalne usluge o mogućnosti obustave komunalne usluge usled nastupanja slučaja iz stava 1. ovog člana i ostavi mu primereni rok za ispunjenje obaveze.
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da najkasnije u roku od dva dana od izmirenja duga za izvršenu komunalnu uslugu i plaćene propisane naknade za ponovno priključenje nastavi pružanje komunalne usluge korisniku.
Pravo pristupa uređajima i infrastrukturi
Vlasnik ili korisnik nepokretnosti dužan je da omogući Vršiocu komunalne delatnosti intervenciju na izgrađenoj komunalnoj infrastrukturi i postrojenjima uz obavezu vršioca komunalne delatnosti da nadoknadi štetu nastalu usled intervencije ili na drugi način otkloni posledice izvršene intervencije.
Vršilac komunalne usluge je dužan da otkloni posledice izvršene intervencije najkasnije u roku od sedam dana od dana završetka intervencije.
Obaveza Vršioca komunalne delatnosti da odvojeno iskazuje finansijske rezultate u vezi sa obavljanjem komunalne delatnosti
Ako vršilac komunalne delatnosti obavlja još neku delatnost pored komunalne delatnosti koja mu je poverena, obavezan je da u svom računovodstvu odvojeno iskazuje sve prihode i rashode koji su vezani za obavljanje poverene komunalne delatnosti.
Saradnja sa policijom i komunalnom policijom
Kad je to potrebno radi izvršavanja poslova iz nadležnosti Vršioca komunalne delatnosti, naplate naknade za izvršenu komunalnu uslugu nakon isteka roka utvrđenog za plaćanje ili pokretanja postupka pred nadležnim prekršajnim, sudskim ili upravnim organima zbog neizvršenja zakonom utvrđenih obaveza od strane korisnika usluga, na obrazloženi zahtev Vršioca komunalne delatnosti, policija će dostaviti lične podatke za građane, podatke za vozila i druge podatke iz evidencija koje vodi u skladu sa zakonom.
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da formira evidencije podataka o ličnosti korisnika usluge, pribavljene na način iz stava 1. ovog člana ili na osnovu pisane saglasnosti korisnika sadržane u pojedinačnom ugovoru, u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.
Vršilac komunalne delatnosti u obavljanju poslova sarađuje sa policijom, komunalnom policijom i komunalnom inspekcijom u skladu sa zakonom. Saradnja obuhvata naročito: međusobno obaveštavanje, razmenu informacija, razmenu podataka, pružanje neposredne pomoći i preduzimanje zajedničkih mera i aktivnosti od značaja za obavljanje komunalne delatnosti.
U slučaju štrajka zaposlenih, Vršilac komunalne delatnosti mora obezbediti minimum procesa rada u vršenju delatnosti i to:
1) minimalni pritisak u distributivnoj mreži javnog vodovoda i to u meri koja obezbeđuje propisani kvalitet isporuke vode,
2) obavljanje poslova na otklanjanju havarija na distributivnoj mreži gradskog vodovoda,
3) stalnu kontrolu kvaliteta isporučene vode u laboratoriji preduzeća i ovlašćenih Zavoda za javno zdravlje,
4) funkcionisanje crpnih stanica za odvođenje otpadnih voda u okviru gradske kanalizacije,
5) otpušenje kanalizacije kada su ugroženi zdravlje i imovina korisnika, i
6) druge mere u skladu sa zakonom.
Izvori sredstava za obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti
Sredstva za obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti obezbeđuju se iz:
1) prihoda od prodaje komunalnih usluga;
2) prihoda od komunalne naknade;
3) prihoda od koncesionih naknada za obavljanje komunalnih delatnosti;
4) prihoda budžeta Grada;
5) namenskih sredstava drugih nivoa vlasti;
6) drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Komunalne delatnosti kod kojih se krajnji korisnik može utvrditi prevashodno se finansiraju iz cena komunalnih usluga, a komunalne delatnosti kod kojih se krajnji korisnik ne može utvrditi finansiraju se iz budžeta Grada, odnosno komunalne naknade.
Elementi za određivanje cena komunalnih usluga
Elementi za određivanje cena komunalnih usluga su:
1) poslovni rashodi iskazani u poslovnim knjigama i finansijskim izveštajima,
2) rashodi za izgradnju, rekonstrukciju i održavanje objekata komunalne infrastrukture i nabavku opreme, prema usvojenim programima i planovima Vršioca komunalne delatnosti na koje Grad daje saglasnost,
3) dobit Vršioca komunalne delatnosti. Sredstva koja su namenjena za finansiranje obnove i izgradnje objekata komunalne infrastrukture iskazuju se posebno i mogu se upotrebiti samo za te namene.
Način, uslove i visinu naknade za komunalne usluge za obavljanje komunalnih delatnosti kod kojih se krajnji korisnik ne može utvrditi utvrđuje Skupština grada.
Promena cena komunalnih usluga
Odluku o promeni cene komunalne usluge donosi nadležni organ Vršioca komunalne delatnosti.
Na odluku o promeni cene, saglasnost daje Skupština grada Loznice.
Uz zahtev za davanje saglasnosti iz stava 2. ovog člana, Vršilac komunalne delatnosti dostavlja Skupštini grada Loznice, preko Gradske uprave - Odeljenja za privredu i lokalni ekonomski razvoj, obrazloženje i detaljnu strukturu predložene cene.
Zahtev se objavljuje na oglasnoj tabli u sedištu Gradske uprave i u elektronskom obliku putem interneta najmanje 15 dana pre donošenja odluke.
Gradska uprava grada Loznice - Odeljenje za privredu je u obavezi da prati kretanje cena komunalnih usluga, a naročito usklađenost cena komunalnih usluga sa načelima utvrđenim u Zakonu o komunalnim delatnostima.
Subvencionisanje određenih kategorija korisnika komunalnih usluga
Skupština grada Loznice može utvrditi kategorije korisnika komunalne usluge koji plaćaju subvencioniranu cenu komunalne usluge, kao i iznos subvencija za svaku kategoriju, kao i da nadoknadi subvencionirani deo cene Vršiocu komunalne delatnosti.
Snabdevanje vodom za piće odnosno prečišćavanje i distribucija vode je sakupljanje, prerada, prečišćavanje vode i isporuka vode korisnicima za piće i druge potrebe gradskim vodovodom do mernog instrumenta potrošača uključujući i merni instrument.
Gradski vodovod i kućna vodovodna instalacija
Snabdevanje korisnika vodom za piće vrši se gradskim vodovodom i kućnom vodovodnom instalacijom.
Gradski vodovod je komunalni infrastrukturni sistem koji se sastoji iz objekata, uređaja, opreme i cevovoda koji služe za snabdevanje vodom i to:
1) vodozahvati (podzemne izvorske vode) sa zaštićenim zonama,
2) rezervoari vode za piće sa zaštitnim zonama,
3) crpne stanice, trafostanice i uređaji za proizvodnju vode za piće sa elektromašinskom opremom,
4) objekti sa uređajima za zaštitu i upravljanje vodovodnim sistemom,
5) glavni cevovodi sa primarnom distributivnom vodovodnom mrežom sa svim uređajima i objektima na njima,
6) priključci od vodovodne mreže do zatvarača ispred i iza vodomera korisnika,
7) objekti sa uređajima i instrumentima za kontrolu kvaliteta vode,
8) objekti sa uređajima za popravku i kontrolu vodomera, i
9) drugi objekti vezani za rad gradskog vodovoda.
Kućnim vodovodnim instalacijama smatraju se cevovodi i uređaji na njima iza vodomera, koji služe za uzimanje vode iz gradskog vodovoda, uključujući i zadnji (II) ventil.
Pod seoskim vodovodom podrazumevaju se objekti za snabdevanje vodom seoskih naselja van sistema gradskog vodovoda, koji imaju uređeno izvorište, rezervoar i razvodnu mrežu.
Seoski vodovod može se preneti na korišćenje i upravljanje Preduzeću od strane vlasnika seoskog vodovoda pod uslovom da zadovoljava tehničke uslove i druge neophodne uslove predviđene važećim propisima uz saglasnost Grada.
Preduzeće može preuzeti seoski vodovod samo pod uslovima iz stava 2. ovog člana.
Investitor, odnosno titular komunalnog objekta dužan je da, do predaje komunalnog objekta, izvrši preko organa nadležnog za poslove državnog premera i katastra upis prava svojine na komunalnom objektu, odnosno posebnim delovima komunalnog objekta u skladu sa izdatom upotrebnom dozvolom.
Izgrađene komunalne objekte gradskog vodovoda i gradske kanalizacije investitor je dužan da preda Preduzeću na korišćenje, upravljanje i održavanje najkasnije 30 dana od dana dobijanja upotrebne dozvole.
Prilikom predaje objekata iz st. 1. i 2. ovog člana investitor je dužan da Preduzeću preda neophodnu tehničku, finansijsku i drugu dokumentaciju.
1. USLOVI ZA PROJEKTOVANJE I PRIKLJUČENJE NA GRADSKI VODOVOD I KANALIZACIJU
Preduzeće daje uslove za projektovanje i priključenje na gradski vodovod i kanalizaciju:
1) u postupku donošenja planske dokumentacije od strane nadležnog organa, a po zahtevu nosioca izrade plana,
2) u postupku objedinjene procedure za izdavanje akata u ostvarivanju prava na izgradnju i korišćenje objekata ako se ne mogu pribaviti uvidom u planski dokument, odnosno separat, u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji, a po zahtevu organa nadležnog za izdavanje građevinske dozvole,
3) u postupku izdavanja rešenja u skladu sa članom 145. Zakona o planiranju i izgradnji, izdavanja privremene građevinske dozvole, rekonstrukcije, adaptacije, sanacije, promene namene građevinskog objekta, njihovih delova i sl.
Zahtev za izdavanje uslova za projektovanje i priključenje na gradski vodovod i kanalizaciju Preduzeću prosleđuje nadležni organ za izdavanje građevinske dozvole uz obavezno dostavljanje:
1) idejnog rešenja (situacionog plana) ili separat projekta za vodovod i kanalizaciju,
2) kopije plana sa brojem katastarske parcele za koju se traže uslovi,
3) dokaz o uplati naknade za izdavanje uslova.
Preduzeće je dužno da kao imalac javnih ovlašćenja, u zavisnosti od klase i namene objekata čija se izgradnja zahteva, postupi po zahtevu iz stava 1. ovog člana u roku od 15 dana od dana prijema zahteva, a za objekte iz člana 133. Zakona o planiranju i izgradnji u roku od 30 dana od dana prijema zahteva.
Preduzeće u odlučivanju po zahtevima za priključak vodi postupak shodno odredbama Zakona o opštem upravnom postupku.
Preduzeće po podnetom zahtevu dostavlja nadležnom organu iz prethodnog člana uslove za projektovanje i priključenje na gradski vodovod i kanalizaciju i to:
1) saglasnost za projektovanje za traženu katastarsku parcelu,
2) saglasnost na priključenje (ukoliko postoje tehničke mogućnosti da se isti izvede, ukoliko ne postoje tehnički uslovi za priključenje izdaju se uslovi za projektovanje),
3) pravila projektovanja,
4) položaj, prečnik i materijal cevovoda (pisano i grafički),
5) uslovi izvođenja priključka (pravila postavljanja cevovoda, materijal koji treba da sadrži),
6) udaljenost od regulacione linije i dimenzije vodomernog skloništa i postavljanje mernog instrumenta,
7) uslov o postavljanju mernog instrumenta u slučaju kada se u objektu nalazi više potrošača (stanovi i/ili lokali) ili potreba za požarnom vodom,
8) udaljenost od regulacione linije revizionog šahta fekalne kanalizacije (ukoliko postoji izgrađena fekalna kanalizacija na predmetnoj lokaciji),
9) definisana visina ulivanja kućnog priključka u revizioni šaht,
10) za objekte kod kojih postoji mogućnost ispuštanja ulja, masti, benzina i sl. predviđa se ispuštanje otpadnih voda preko taložnika i separatora (odvajača) masti i ulja u cilju zaštite kanalizacione mreže,
11) pravilo o kvalitetu otpadne vode koja se upušta u kanalizaciju (koja odgovara Pravilniku o tehničkim i sanitarnim uslovima za upuštanje otpadnih voda u gradsku kanalizaciju).
Projektovanje i izvođenje vodovodnog priključaka određuje se prema potrošnji koja se predviđa za određeni objekat.
Naknada rekonstrukcije vodovodnih priključaka kojim se zahteva veći obim potrošnje pada na teret podnosioca zahteva.
2. PRIKLJUČENJE OBJEKATA NA GRADSKI VODOVOD I KANALIZACIJU
Pod vodovodnim priključkom se podrazumeva cevovod sa svim potrebnim spojnim delovima i uređajima počev od ulične vodovodne mreže do ventila iza vodomera (uključujući i ventil).
Ulična vodovodna mreža je deo gradske vodovodne mreže za snabdevanje vodom u pojedinoj ulici na koju se neposredno vodovodnim priključkom priključuju korisnici.
Vlasnik, odnosno korisnik objekta, koji se nalazi u ulici ili se graniči sa ulicom u kojoj je izgrađena ulična vodovodna i kanalizaciona mreža, u obavezi je da se priključi sa tom mrežom prema uslovima Preduzeća.
Vlasnik, odnosno korisnik objekta za koji je propisno izgrađena septička jama dužan je da objekat priključi na gradski vodovod ako su ispunjeni tehnički uslovi.
Vlasnik, odnosno korisnik objekta dužan je da isti u roku od 6 meseci od izgradnje objekta, odnosno od izgradnje gradske vodovodne/ kanalizacione mreže priključi na gradski vodovod, odnosno kanalizaciju.
Svaki vodovodni priključak mora da ima zatvarač sa ugradbenom garniturom na mestu spajanja priključnog voda sa gradskim cevovodom, priključni vod sa instrumentom za merenje potrošnje vode (vodomer), 2 ventila (ispred i iza vodomera istog prečnika kao i vodomer).
Vodovodni priključak se postavlja tako što se unutrašnje vodovodne instalacije neposredno priključuju na uličnu vodovodnu mrežu.
Izuzetno, i samo privremeno može se dozvoliti priključenje na vodovodnu mrežu preko susedne parcele ako nema mogućnosti neposrednog spajanja i ako vlasnik parcele na to pristane (pisana saglasnost vlasnika parcele overena kod javnog beležnika), pod uslovima koje odredi Preduzeće.
Ovakvi priključci imaju karakter privremenih i moraju se rekonstruisati ili izmestiti o trošku vlasnika, odnosno korisnika priključka, kada se stvore uslovi za direktno (neposredno) priključenje na gradsku vodovodnu mrežu.
Svaka građevinska parcela sa izgrađenim objektom mora imati zaseban vodovodni priključak.
Objekat koji čini posebnu celinu a ima više vlasnika, može imati samo jedan priključak.
Izuzetno objekti sa više posebnih ulaza mogu imati poseban priključak za svaki poseban ulaz.
Vlasnici priključka u smislu ove odluke su fizička lica, pravna lica i preduzetnici koji su vlasnici objekata priključenih na gradski vodovod, odnosno gradsku kanalizaciju.
Zakupci u smislu ove odluke su fizička lica, pravna lica i preduzetnici koji po osnovu zakupa i drugih osnova koriste objekte priključene na gradski vodovod i gradsku kanalizaciju.
Korisnici priključaka u smislu ove odluke su vlasnici i zakupci iz st. 1. i 2. ovog člana.
Korisnici iz stava 2. ovog člana mogu da vrše formalnopravne izmene vezane za korišćenje komunalne usluge samo uz pisanu saglasnost vlasnika priključka i tehničke izmene uz saglasnost Preduzeća.
Vodovodni priključak može biti trajan i privremeni.
Trajni priključak se odobrava za:
1) objekte trajnog karaktera izgrađene sa građevinskom dozvolom,
2) legalizaciju već izgrađenih priključaka za objekte izgrađene sa građevinskom dozvolom,
3) izmeštanje i/ili rekonstrukciju postojećeg priključka,
4) ugradnju individualnog vodomera za korisnike koji su registrovani u bazi Preduzeća, ali nemaju individualni vodomer (koriste vodu preko centralnog vodomera), a prema uslovima Preduzeća.
Privremeni vodovodni priključak može se odobriti za:
1) snabdevanje vodom gradilišta stambenog ili poslovnog objekta (gradilišni priključak),
2) manje montažne objekte postavljene na površini javne namene, u skladu sa odobrenjem nadležnog organa izdatim na osnovu posebne odluke,
3) izgradnju i održavanje javnih zelenih površina,
4) potrebe održavanja većih sportskih i kulturnih manifestacija,
5) objekte koji se priključuju na gradski vodovod preko susedne nepokretnosti, ako ne postoji mogućnost neposrednog spajanja.
Snabdevanje vodom putem privremenog vodovodnog priključka može trajati najduže do isteka roka za privođenje zemljišta nameni, do isteka roka na koji je odobreno postavljanje manjeg montažnog objekta, odnosno do završetka trajanja manifestacije.
Odobrenje za privremeni vodovodni priključak daje Preduzeće na osnovu zahteva koji podnosi vlasnik, odnosno investitor objekta.
Međusobni odnosi između lica iz stava 5. ovog člana uređuju se posebnim ugovorom.
Odobrenje za priključenje na gradski vodovod i kanalizaciju
Postupak za priključenje objekata na gradski vodovod i kanalizaciju pokreće se podnošenjem zahteva nadležnom organu za izdavanje građevinske dozvole.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana prilaže se dokaz o plaćanju naknade, odnosno takse za priključenje objekta na odgovarajuću infrastrukturu.
Nadležni organ upućuje zahtev Preduzeću, kao imaocu javnih ovlašćenja da izvrši priključenje u skladu sa zahtevom iz stava 1. ovog člana, u roku od tri radna dana od dana prijema zahteva.
Ako je objekat izveden u skladu sa građevinskom dozvolom i projektom za izvođenje, Preduzeće je dužno da izvrši priključenje objekta na gradski vodovod i kanalizaciju i da o tome obavesti nadležni organ iz člana 32. ove odluke u roku od 15 dana od dana prijema zahteva.
Ako je lokacijskim uslovima koje izdaje nadležni organ iz člana 32. ove odluke predviđeno ispunjenje dodatnih uslova za priključenje tog objekta na gradski vodovod i kanalizaciju, priključenje će se izvršiti ako su ispunjeni ti uslovi.
Za objekte za koje je izdata građevinska dozvola pre stupanja na snagu propisa kojima je uređena objedinjena procedura za izdavanje akata u ostvarivanju prava za izgradnju i korišćenje objekata (pre 17. decembara 2014. godine), Preduzeću zahtev za priključak na gradski vodovod i kanalizaciju podnosi vlasnik objekta, odnosno investitor ili korisnik uz saglasnost vlasnika objekta.
Uz zahtev se prilaže sledeća dokumentacija:
1) građevinska dozvola,
2) kopija plana sa listom nepokretnosti (ne starija od 6 meseci),
3) glavni projekat za vodovod i kanalizaciju sa tehničkom kontrolom (po potrebi dostaviti na uvid),
4) kopija lične karte, odnosno kopija čipovane lične karte, uz uvid u originalnu ispravu.
Vlasnicima objekta, koji podnesu zahtev za priključak na gradski vodovod, a učestvovali su u izgradnji istog preko mesne zajednice sopstvenim sredstvima i poseduju ugovor o finansiranju sa mesnom zajednicom, Preduzeće će odobriti priključak na osnovu tog ugovora, potvrde mesne zajednice o izmirenom dugu po ugovoru i na osnovu neophodne dokumentacije utvrđene ovom odlukom.
Priključenje objekata na gradski vodovod i kanalizaciju vrši se na osnovu rešenja o odobrenju priključka koje donosi Preduzeće.
Rešenjem iz stava 1. ovog člana Preduzeće određuje vrstu priključka i tehničke i druge uslove priključenja u slučaju da nisu utvrđeni do podnošenja zahteva.
Na rešenje iz člana 36. ove odluke može se izjaviti žalba Gradskom veću u roku od 15 dana od dana prijema istog.
Priključenje na gradski vodovod i ugradnju vodomera vrši isključivo Preduzeće.
Troškove izgradnje vodovodnog priključka i kućne vodovodne instalacije snosi vlasnik (korisnik) objekta, odnosno investitor.
Legalizacija bespravno izgrađenog vodovodnog priključka za objekte sa građevinskom dozvolom može da se izvrši pod uslovom da vlasnik ili korisnik takvog priključka ispuni tehničke uslove i pribavi dokumentaciju u skladu sa članom 34. stav 2. ove odluke.
Vlasnik ili korisnik priključka iz stava 1. ovog člana dužan je da uplati novčani iznos za interni tehnički pregled i prijem priključka koji važi na dan legalizacije priključka.
Ukoliko bespravno izgrađeni priključak nije izgrađen prema važećim propisima, troškove dovođenja u ispravno stanje, prema uslovima Preduzeća, snosi vlasnik, odnosno korisnik bespravno izgrađenog priključka i snosi sve troškove zbog štete nastale izgradnjom ili korišćenjem bespravnog priključka.
Svaki vodovodni priključak mora da ima merni instrument, odnosno individualni vodomer (u daljem tekstu: vodomer), koji se postavlja u zasebno sklonište locirano do maksimum 3 m od regulacione linije.
Vodomerno okno (sklonište za vodomer) korisnik mora da održava tako da je uvek čisto, suvo i da je vodomer zaštićen od mraza i oštećenja.
Ako se vodomerno okno ne održava na način predviđen u prethodnom stavu ovog člana, troškovi nabavke, popravke ili ugrađivanja novog vodomera padaju na teret korisnika.
Kvarove na vodomeru ili ventilu ispred vodomera, koji nastaju krivicom korisnika ili trećeg lica, kao i kvarove na priključnom vodu izazvane neispravnošću unutrašnje instalacije korisnika odstranjuje isključivo Preduzeće na teret korisnika. Kvarove utvrđuje stručno lice Preduzeća po mogućstvu u prisustvu korisnika.
Vodomerno okno se postavlja po pravilu neposredno iza regulacione linije najdalje do maksimum 3 m, na parceli vlasnika, odnosno korisnika.
Ako je građevinska linija udaljena od regulacione linije na parceli vlasnika, odnosno korisnika, sklonište se postavlja neposredno iza regulacione linije.
U naseljima seoskog tipa sklonište se izgrađuje u dvorištu na mestu gde to odredi Preduzeće.
Za objekte koji nemaju mogućnost neposrednog priključenja na gradski vodovod, moguće je ostvariti priključak preko parcele koja poseduje regulacionu liniju, isključivo uz pisanu saglasnost vlasnika te parcele overene u sudu i u skladu sa uslovima Preduzeća.
Kod izgrađenih objekata, čija se građevinska linija poklapa sa regulacionom linijom, a nemaju kolski put, odnosno nemaju mogućnost izrade vodomernog okna na parceli objekta najdalje do maksimum 3 m iza regulacione linije, kao i u slučaju privremenih objekata, podnosilac zahteva za priključak je dužan da se obrati Javnom preduzeću za upravljanje, planiranje i projektovanje "Loznica razvoj" Loznica radi dobijanja saglasnosti za izgradnju vodomernog okna na površini javne namene, a prema tehničkim uslovima Preduzeća.
Vodomerno okno može biti izgrađeno od vodonepropusnog materijala sa ugrađenim livenim penjalicama na 30 cm razdaljine i sa armiranom betonskom gornjom pločom, koja mora da ima otvor sa metalnim poklopcem prečnika 60 cm i težine 30 kg, odnosno odgovarajuće težine za okna na površini javne namene.
Vodomerno okno može biti tipsko (fabrikovano) od poliestera ili polovinilhlotida i dr.
U jedno vodomerno okno može se, po odobrenju Preduzeća, ugraditi više paralelnih vodomera ako postoje tehnička i ekonomska opravdanost. Dimenzije vodomernog okna, zavisno od broja i prečnika vodomera, određuje Preduzeće.
U postojeća vodomerna okna može se ugraditi nov vodomer za drugog korisnika samo uz pisanu saglasnost vlasnika, odnosno korisnika postojećeg priključka, overenu kod javnog beležnika, a prema uslovima koje odredi Preduzeće.
Vodomeri su u svojini vlasnika pojedinačnih stanova, odnosno vlasnika pojedinačnih poslovnih prostorija koji snose troškove nabavke, ugradnje, eksploatacije, održavanja i funkcionisanja vodomera.
Individualni vodomeri u zgradama višeporodičnog stanovanja, sa poslovnim jedinicama ili bez njih, ugrađuju se ispred ulaza u stan, poslovni ili drugi objekat u odgovarajuću kasetu - ormarić, koji je pričvršćen za zid, sačinjen od metala ili drugog pogodnog materijala, koji moraju biti zaključani sa pokretnom gornjom i prednjom stranom radi očitavanja i održavanja individualnih vodomera. Dimenzije kasete - ormarića određuje Preduzeće zavisno od prečnika i broja vodomera u skladu sa posebnim propisima.
Vodomeri, sa pripadajućom armaturom, ugrađuju se na osnovu tehničkih uslova koje utvrđuje Preduzeće u odgovarajuća vodomerna okna ili kasete - ormariće.
Plaćanje popravke, zamene i baždarenja vodomera vrši korisnik kod koga je usled namere ili krajnje nepažnje došlo do oštećenja vodomera (pucanje stakla, povrede plombe i sl.) u kom slučaju se takav vodomer ne može smatrati mernim instrumentom.
Položaj vodomera na vodovodnom priključku obezbeđuje Preduzeće njegovim plombiranjem.
Preduzeće ima isključivo pravo otvaranja i zatvaranja ventila na ulici i ventila ispred vodomera (I ventil).
Korisnik može zatvoriti samo ventil iza vodomera (II ventil) u slučaju kvara ili popravke na kućnoj vodovodnoj instalaciji.
Zatvaranje ventila ispred vodomera korisnik može da izvrši samo u slučaju većeg kvara na vodomeru ili ventilu iza vodomera, ili požara, s tim da je dužan da o tome obavesti Preduzeće u roku od 24 sata.
Korisniku je zabranjeno:
1) samovoljno postavljanje, rekonstrukcija i popravka vodovodnog priključka, ugrađivanje ili popravka vodomera od strane neovlašćenih lica,
2) ugrađivanje vodovodne cevi na vodovodni priključak ispred vodomera,
3) korišćenje kućne vodovodne instalacije za uzemljenje električnih instalacija i uređaja,
4) korišćenje vodovodnog okna za postavljanje bilo koje druge instalacije,
5) priključivanje vodovodne instalacije objekta na gradski vodovod preko vodovodnih instalacija susednog ili drugog objekta, kao i omogućavanje takvog priključka,
6) na bilo koji način oštećivati instalacije i objekte gradskog vodovoda,
7) direktno povezivanje vodovodnih instalacija sa gradskim vodovodom bez vodovodnog priključka,
8) povezivanje vodovodnih instalacija sa gradski vodovodom bez mernog instrumenta u vodovodnom priključku,
9) okretanje vodomera u suprotnom smeru od projektovanog,
10) oštećenje i skidanje plombe na vodovodnom priključku.
Obaveze Preduzeća su da:
1) neprekidno, svih 24 časa dnevno, obezbedi korisnicima dovoljnu količinu vode,
2) neprekidno obezbeđu je higijenski ispravnu vodu, kontrolom putem sopstvene laboratorije i putem drugih ovlašćenih organizacija,
3) neprekidno održava u ispravnom stanju uređaje i postrojenja gradskog vodovoda,
4) vrši priključenje na gradski vodovod ako su ispunjeni svi uslovi u skladu sa ovom odlukom i posebnim propisima,
5) obezbeđuje isporuku vode u javne namene,
6) o planiranim radovima na održavanju gradskog vodovoda obavesti korisnike,
7) očitava vodomere u skladu sa ovom odlukom.
Korisnik je dužan da:
1) izgradi sklonište za vodomer prema tipu koje odredi Preduzeće,
2) obezbedi nesmetan pristup skloništu za vodomer,
3) vodovodne instalacije i vodomer u svom objektu održava u ispravnom stanju,
4) u roku od 24 časa Preduzeću prijavi kvar na priključku vodovoda, vodomeru i ventilu ispred vodomera,
5) izmiri obaveze za u trošenu vodu u utvrđenom roku,
6) se u slučaju otežanog snabdevanja vodom u svemu pridržava mera ograničenja potrošnje,
7) omogući Preduzeću pregled i kontrolu unutrašnjih instalacija, kada se oceni da neispravnost unutrašnjih instalacija utiče na uredno snabdevanje vodom.
Korisnik je odgovoran za nestanak i oštećenje vodomera.
Nestanak, oštećenje i druge smetnje na vodomeru, korisnik je dužan da prijavi Preduzeću u roku od 3 dana od dana utvrđenih smetnji, nestanka ili oštećenja. Preduzeće je dužno da odmah po prijemu obaveštenja, a najkasnije u roku od 7 dana dovede u ispravno stanje ili ugradi novi, o trošku korisnika.
U višeporodičnoj zgradi sa više korisnika na istom vodovodnom priključku svaki novi korisnik je dužan da, pored pismene prijave korišćenja vode, dostavi Preduzeću podatke o broju članova svog domaćinstva.
Korisnik trajnog i privremenog vodovodnog priključka dužan je da Preduzeću odjavi korišćenje vode po isteku roka na koji je odobren privremeni priključak, po prestanku potrebe za korišćenjem vode ili usled promene vlasnika odnosno korisnika.
Kada korisnik usluge snabdevanja vodom u višeporodičnoj zgradi, ne izvrši prijavu korišćenja usluge snabdevanja vodom i ne dostavi podatke o broju članova domaćinstva, obračun za utrošenu vodu izvršiće se prema poznatim podacima, a ukoliko ne odjavi potrošnju vode usled prestanka potrebe, snosi sve troškove koji nastanu kao posledica takvog nečinjenja.
Nakon pismene prijave odnosno odjave korišćenja usluga snabdevanja vodom, Preduzeće je dužno da demontira vodomer, s tim da prethodno izvrši njegovo očitavanje i evidentiranje stanja brojila u prisustvu korisnika, kao i da svojim znakom osigura ventil ispred vodomera.
Slučajevi u kojima se može uskratiti isporuka vode i odvođenje voda
Preduzeće će privremeno uskratiti pružanje komunalne usluge isporuke vode i odvođenja voda korisniku u sledećim slučajevima:
1) ako se korisnik samovoljno priključi na vodovodnu ili kanalizacionu mrežu, kao i ako bez saglasnosti Preduzeća na svoju kućnu instalaciju priključi objekat drugog fizičkog ili pravnog lica,
2) kada korisnik ili drugo neovlašćeno lice preduzima bilo kakve radnje na vodomeru, odnosno priključku,
3) ako je vodomerno okno zagađeno, zatrpano, nepristrupačno, neuslovno, ili nije u skladu sa važećim tehničkim uslovima preduzeća, a korisnik nije uklonio nedostatke ni posle pisane opomene od strane Preduzeća,
4) kada stanje kućnih vodovodnih instalacija korisnika ugrožava zdravlje ljudi, odnosno kvalitet vode u gradskom vodovodu ili može da prouzrokuje štetu na materijalnim dobrima ili ugrozi pružanje komunalnih usluga drugim korisnicima,
5) kada nastane kvar ili smetnja na korisnikovoj kućnoj vodovodnoj ili kanalizacionoj instalaciji,
6) kada se na vodovodnom priključku pojavi električni napon,
7) kada korisnik priključi lokalni vodovod, odnosno sopstveni sistem za snabdevanje vodom na gradski vodovod,
8) ako se voda za piće koristi nenamenski, preko dozvoljenog obima ili drugog propisanog uslova,
9) ako se korisnik ne pridržava mera štednje propisanih u skladu sa članom 8. st. 1. i 2. ove odluke,
10) kad korisnik otkaže komunalnu uslugu,
11) kada korisnik nije postupio u skladu sa članom 53, a odbija da postupi po članu 81. ove odluke,
12) ako nakon izvršenog priključenja objekta na gradski vodovod i kanalizaciju ne dostavi Preduzeću podatke i odgovarajuću dokumentaciju o novim vlasnicima ili zakupcima za uvođenje u evidenciju novih korisnika,
13) ako korisnik ne plaća komunalne usluge u propisanim rokovima iz člana 10. stav 1. tačka 4. ove odluke,
14) kada korisnik sa slivnih površina krova, dvorišta, staza, betonskih i drugih površina prikuplja atmosferske vode i ispušta ih u gradsku kanalizaciju,
15) ako upuštaju u gradsku kanalizaciju materije koje ometaju proticanje i prečišćavanje otpadnih voda ili koje mogu oštetiti gradsku kanalizaciju,
16) kada korisnik ne prijavi neispravnost vodomera.
tačl. 17) i 18) (brisane)
Preduzeće će u slučaju iz člana 54. ove odluke prvo upozoriti korisnika u pisanom obliku da će mu privremeno uskratiti pružanje komunalne usluge isporuke vode i odvođenja voda, ukoliko u ostavljenom roku ne postupi po upozorenju.
Ako korisnik ne postupi po upozorenju, Preduzeće će korisniku privremeno uskratiti pružanje komunalne usluge isporuke vode i odvođenja voda, o čemu donosi rešenje na koje se može izjaviti žalba Gradskom veću u roku od 15 dana od dana dostavljanja.
Žalba ne odlaže izvršenje rešenja.
Privremeno uskraćivanje pružanja komunalne usluge isporuke vode i odvođenja voda vrši se na način propisan za isključenje korisnika sa gradskog vodovoda, odnosno kanalizacije.
Po prestanku razloga zbog kojih je došlo do privremenog uskraćivanja pružanje komunalne usluge isporuke vode i odvođenja voda, na osnovu člana 54. ove odluke, Preduzeće je dužno da izvrši ponovno priključenje korisnika odmah, a najkasnije u roku od 2 dana od prijave otklanjanja uzroka.
Troškove ponovnog priključenja i druge troškove do kojih dolazi u slučajevima iz člana 54. ove odluke snosi vlasnik, odnosno korisnik usluge.
U slučaju obustave komunalne usluge, zbog neplaćanja u propisanim rokovima Preduzeće je dužno da najkasnije u roku od 2 dana od izmirenja duga za izvršenu komunalnu uslugu i plaćene propisane naknade za ponovno priključenje nastavi pružanje komunalne usluge korisniku.
Obustava komunalne usluge zbog neblagovremenog plaćanja računa za izvršenu komunalnu uslugu ne može se izvršiti bolnicama, vatrogasnoj službi i dečijim ustanovama.
Kada se korisnik priključi na sistem gradskog vodovoda, odnosno gradske kanalizacije bez odgovarajuće dokumentacije, odnosno saglasnosti Preduzeća (samovoljno priključenje) ili ugradi materijal mimo propisanih standarda i normi ili na drugi način postupi suprotno zakonu ili Odluci, Gradska uprava grada Loznice preko gradske komunalne inspekcije, na osnovu prijave Preduzeća, drugog pravnog ili fizičkog lica, donosi i dostavlja Preduzeću zapisnik ili službenu belešku o postojanju uslova za isključenje korisnika sa gradskog vodovoda i/ili kanalizacije. Preduzeće će, pošto prethodno korisniku dostavi pismeno obaveštenje o postojanju uslova za isključenje uz ostavljanje roka od najmanje 7 dana za ispunjenje obaveze, isključiti korisnika sa sistema gradskog vodovoda, odnosno gradske kanalizacije, ukoliko ne ispuni obavezu, o čemu donosi rešenje.
U slučaju da Preduzeću, u skladu sa članom 39. stav 2. Zakona o ozakonjenju objekata, od građevinskog inspektora bude dostavljeno rešenje kojim se odbija ili odbacuje zahtev za ozakonjenje nezakonito izgrađenog objekta, koji je priključen na gradski vodovod i/ili kanalizaciju, Preduzeće će isključiti korisnika sa sistema gradskog vodovoda odnosno gradske kanalizacije, o čemu donosi rešenje bez dostavljanja korisniku obaveštenja iz prethodnog stava.
Na rešenje Preduzeća iz stava 1. i 2. ovog člana, može se izjaviti žalba Gradskom veću grada Loznice u roku od 8 dana od dana prijema rešenja, koja ne zadržava izvršenje rešenja.
U sprovođenju izvršenja, demontažu priključaka će izvršiti isključivo Preduzeće na trošak korisnika iz stava 1. ovog člana.
Preduzeće vrši isključenje korisnika sa gradskog vodovoda, odnosno kanalizacije na teret korisnika i to:
1) demontažom I ventila ispred vodomera i blindiranjem priključne cevi,
2) isključenjem na javnoj površini na uličnoj vodovodnoj mreži,
3) isključivanjem na mestu priključenja priključne cevi na uličnu kanalizacionu mrežu,
4) isključenjem pomoću specijalnih ventila.
Vlasnik, odnosno korisnik uz saglasnost vlasnika ima pravo da otkaže korišćenje komunalne usluge isporuke i odvođenja vode, ako otkazom ne dovodi do poremećaja pružanja komunalnih usluga drugim korisnicima.
Otkaz se daje u pisanoj formi, najmanje 15 dana pre prestanka korišćenja komunalnih usluga.
Otkaz može da bude:
1) trajan za objekte koji se ruše,
2) privremeni za objekte u kojima niko ne stanuje ili se privremeno ne upotrebljavaju.
Kod trajnog otkaza vrši se fizičko isključenje, odnosno zatvaranje (blindiranje) na mestu spoja sa uličnom mrežom.
Kod privremenog otkaza potrošnje vode korisnik je dužan da ispusti vodu iz instalacija, a Preduzeće će demontirati I ventil ispred vodomera i čepirati priključnu cev.
Sve troškove otkaza korišćenja komunalnih usluga snosi korisnik usluga.
3. KORIŠĆENJE VODE U JAVNE SVRHE
Pod korišćenjem vode u javne svrhe u smislu ove odluke podrazumeva se korišćenje vode za gašenje požara, pranje i polivanje ulica, zalivanje javnih zelenih površina, za gradske fontane, održavanje i izgradnju javnih gradskih saobraćajnica.
Utrošena voda plaća se na osnovu očitanog stanja na vodomeru kada za to postoji mogućnost, a na osnovu procene kada ne postoji vodomer.
Sva preduzeća i druge organizacije moraju imati posebnu dozvolu Preduzeća da mogu da uzimaju vodu pomoću hidrantskog nastavka na određenim mestima. Svaki takav priključak, hidrant i drugo mora biti obeležen i prijavljen Preduzeću.
Vatrogasna služba ima pravo da za gašenje požara koristi vodu preko svih hidranata.
Vatrogasna služba ima pravo da za gašenje požara koristi vodu i za vreme ograničenja potrošnje.
Preduzeće je dužno da vatrogasnoj službi dostavi spisak hidranata na uličnoj vodovodnoj mreži, kao i o svakom ukinutom ili novom ugrađenom hidrantu.
Investitori novoizgrađenih vodovodnih instalacija su dužni da Preduzeće i vatrogasnu službu obaveste o svakom novom ugrađenom ili ukinutom hidrantu.
Mesta na kojima se nalaze hidranti moraju biti obeležena u skladu sa zakonom.
Uslovi korišćenja i način plaćanja vode utrošene u javne svrhe utvrđuju se ugovorom koji Preduzeće zaključuje sa korisnikom ovakve vrste potrošnje.
4. ODRŽAVANJE GRADSKOG VODOVODA I PRIKLJUČAKA
Preduzeće održava i koristi gradski vodovod i kanalizaciju i stara se o njihovoj racionalizaciji i proširenju.
Održavanje i rekonstrukciju gradskog vodovoda vrši Preduzeće o svom trošku.
Granica nadležnosti do koje Preduzeće održava gradski vodovod je od ulične vodovodne mreže do individualnog, odnosno centralnog vodomera.
Po otklanjanju kvara Preduzeće je dužno da ulicu, javni put ili drugu površinu javne namene, oštećenu izvođenjem radova, dovede u prvobitno stanje, u roku od sedam dana, s tim što će se radovi asfaltiranja, ako je na oštećenoj površini bio asfalt, izvesti po prvom uključenju asfaltne baze u rad.
Rokovi iz prethodnog stava produžuju se u slučaju više sile, za onoliko koliko je viša sila trajala.
Ako se izmešta i rekonstruiše deo gradskog vodovoda zbog izvođenja građevinskih radova ili je isti oštećen izvođenjem drugih radova, od izvođača odnosno trećih lica, troškove izmeštanja, rekonstrukcije i popravke snosi investitor navedenih radova ako zakonom nije drugačije određeno.
U slučaju oštećenja mreže iz stava 1. ovog člana izvođenjem pripremnih radova za uređenje prostora i izgradnju objekata i nivelacijom troškove otklanjanja oštećenja snosi investitor.
Izvođač radova na objektima i podzemnim instalacijama koje se nalaze pored, iznad ili ispod instalacija i objekta gradskog vodovoda i gradske kanalizacije dužan je da preduzme sve potrebne mere obezbeđenja u cilju njihove zaštite od oštećenja i kvara.
Izvođač radova iz prethodnog stava ovog člana dužan je da najkasnije u roku od 15 dana pre početka izvođenja radova pisanim putem izvesti Preduzeće o načinu i dinamici izvođenja radova i o preduzetim merama zaštite objekata i instalacija gradskog vodovoda i gradske kanalizacije, pod nadzorom Preduzeća.
Ako Preduzeće smatra da postoji opasnost od oštećenja ili kvara na instalacijama i objektima gradskog vodovoda i gradske kanalizacije ili ako je ugroženo normalno funkcionisanje snabdevanja vodom korisnika zbog načina na koji se izvode radovi ili nedovoljnih zaštitnih mera, obratiće se Gradskoj upravi grada Loznice - gradskoj komunalnoj inspekciji radi donošenja rešenja kojim će se izvođaču radova naložiti da preduzme potrebne mere zaštite predmetne infrastrukture.
Ne mogu se izvoditi građevinski i drugi radovi iznad, ispod ili u neposrednoj blizini vodovodnih cevi i u zonama sanitarne zaštite izvorišta i bazena bez saglasnosti Preduzeća.
U slučaju ako se građevinski i drugi objekat izgradi na, u blizini, iznad, ispod ili u neposrednoj blizini glavnog cevovoda, kao dela gradskog vodovoda i na taj način ugrožava pružanje komunalne usluge ili održavanje objekata gradskog vodovoda, građevinska inspekcija je dužna da u roku od tri dana od saznanja u hitnom postupku donese odgovarajuće rešenje o rušenju započetog, odnosno izgrađenog objekta.
Rešenje iz prethodnog stava doneće se i u slučaju izgradnje bespravnog objekta u zonama sanitarne zaštite izvorišta i bazena za snabdevanje vodom.
Eventualnu štetu i troškove Preduzeća na saniranju vodovodne mreže koja je deo gradskog vodovoda snosi vlasnik, odnosno korisnik nepokretnosti i u slučaju iz člana 65. st. 1. i 2. ove odluke.
O održavanju kućnih vodovodnih instalacija stara se korisnik.
O održavanju javnih česmi staraju se javna preduzeća za upravljanje građevinskim zemljištem i mesne zajednice.
Preduzeće održava vodovodne priključke o svom trošku. Svaki kvar na vodovodnom priključku korisnik je dužan bez odlaganja da prijavi, a najkasnije u roku od 24 sata od nastanka kvara, odnosno od saznanja za kvar.
Ako kvar prouzrokuje prekid snabdevanja vodom, Preduzeće mora izvršiti popravku odmah a najkasnije u roku od 36 sati, a ako snabdevanje vodom nije ugroženo, u roku od tri dana.
Ako kvar nastane krivicom korisnika, troškove snosi korisnik.
Popravke i promene na priključnom vodu do vodomera izvodi isključivo Preduzeće. Za izvođenje ovih radova nije potrebna saglasnost vlasnika, odnosno korisnika, ali je Preduzeće dužno da za planirane aktivnosti unapred obavesti vlasnika odnosno korisnika priključka. Ako je intervencija na priključku bila hitne prirode, usled havarijskog oštećenja ili slično, vlasnik, odnosno korisnik može biti naknadno obavešten.
Vlasnik, odnosno korisnik je dužan da svaki kvar ili štetu iz prethodnog stava ovog člana odmah prijavi Preduzeću.
Preduzeće je dužno da u što kraćem vremenskom roku zatvori dotok vode u objekat i otkloni kvar.
Oštećenja i smetnje na vodovodnom priključku, koja nastanu krivicom ili nepažnjom korisnika ili trećeg lica, popravlja Preduzeće o trošku korisnika, odnosno počinioca štete.
Troškove zamene i baždarenja vodomera iz stava 1. ovog člana utvrđuje Preduzeće.
Korisnici su dužni da dozvole pristup u zgradu ili drugu nepokretnost radnicima Preduzeća u cilju održavanja vodovodnog priključka, isključenja i drugih potreba, kao i za kontrolu ispravnosti drugih uređaja čija bi neispravnost mogla da nanese štetu gradskom vodovodu.
O održavanju uličnih hidranata stara se Preduzeće, a o hidrantima u zgradama i privrednim objektima, vlasnici.
Preko hidranta javnog vodovoda zabranjeno je koristiti vodu za piće bez saglasnosti Preduzeća.
5. POTROŠNJA, CENA, NAKNADE, OBRAČUN I PLAĆANJE UTROŠENE I ISPUŠTENE VODE
Korisnik plaća utrošenu i ispuštenu vodu i naknadu za pogonsku spremnost. Naknada za pogonsku spremnost sistema plaća se u fiksnom iznosu svakog meseca bez obzira na količinu utrošene vode.
Utrošena voda utvrđuje se merenjem preko vodomera, a ispuštena voda preko količine utrošene vode, odnosno preko merača protoka za ispuštene industrijske otpadne vode, ukoliko je ugrađen.
Jedinica za merenje i plaćanje utrošene vode je metar kubni, odnosno 1.000 litara.
Cene komunalnih usluga utvrđuje Preduzeće uz saglasnost Skupštine grada Loznice.
Pored cene iz stava 4. ovog člana korisnik plaća prema obimu pružene usluge naknadu za "korišćenje vodnog dobra, naknadu za ispuštenu otpadnu vodu i naknadu za pogonsku spremnost.
Obim pružene komunalne usluge utvrđuje se očitavanjem vodomera, odnosno utrošene vode.
Obim pružene komunalne usluge je razlika stanja brojila vodomera, odnosno uređaja za merenje količine ispuštene vode između dva očitavanja.
Prilikom očitavanja čitaju se samo celi kubni metri.
Tip, vrstu i prečnik vodomera isključivo određuje Preduzeće u skladu sa Zakonom o metrologiji.
Visinu naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje Nadzorni odbor Preduzeća, uz saglasnost Gradskog veća.
Utvrđivanje količine isporučene vode procenom vrši se u sledećim slučajevima:
1) kada je objekat privremeno ostao bez vodomera ili kada je vodomer neispravan,
2) kada korisnik dva puta uzastopno onemogući očitavanje vodomera,
3) u zimskom periodu, kada vremenske prilike onemoguće očitavanje,
4) kada se korisnik priključi na gradski vodovod bez odgovarajuće dokumentacije,
5) za isporuku vode za zajedničke potrebe (zajednička potrošnja) ako se ne može meriti vodomerom.
U slučajevima iz stava 1. tač. 1, 2, 3 i 5. ovog člana procena se vrši na osnovu prosečno isporučene količine vode korisniku u prethodnih 12 meseci, odnosno kraći period u kome je vodomer bio ispravan.
Ako ne postoje podaci na osnovu kojih bi se procena izvršila na način iz prethodnog stava, procenu, kao i u slučaju iz stava 1. tačka 4), vrši komisija Preduzeća na osnovu pravilnika na koji prethodnu saglasnost daje Gradsko veće grada Loznice.
Isporuka vode za gašenje požara se ne naplaćuje.
Individualnim vodomerom meri se potrošnja vode individualne stambene ili poslovne jedinice.
Centralnim vodomerom meri se potrošnja vode u zgradama višeporodičnog stanovanja, poslovnim objektima, u zajedničkim prostorijama, na hidrantskoj mreži i za druge zajedničke potrebe.
Obračun i fakturisanje utroška vode se vrši na sledeći način:
1) individualna potrošnja očitava se preko individualnog vodomera, a fakturisanje se vrši na osnovu očitane potrošnje, uvećane za deo zajedničke potrošnje ukoliko postoji;
2) za objekte porodičnog stanovanja u kojima je deo stambenog prostora pretvoren u poslovni prostor bez saglasnosti nadležnog organa građevinarstva i Preduzeća, a potrošnja vode se meri preko istog vodomera, celokupna potrošnja vode se fakturiše po ceni za pravna lica do razdvajanja instalacija ili naknadnog dobijanja saglasnosti,
3) za objekte višeporodičnog stanovanja, čija se potrošnja vode meri pomoću centralnog vodomera, potrošnja svake stambene jedinice se obračunava na sledeći način:
(1) raspodelom ukupno utrošene vode na stambenu jedinicu prema broju članova domaćinstva, a podatak o broju članova domaćinstva dostavlja upravnik ili profesionalni upravnik stambene zajednice na obrascu koji propisuje Preduzeće, s tim da dostavlja i svaku izmenu vezanu za broj članova domaćinstva,
(2) prema potrošnji na individualnim vodomerima uvećanu za deo zajedničke potrošnje, ukoliko postoji, koju je dužan da dostavi upravnik ili profesionalni upravnik stambene zajednice, odnosno vlasnik stambene jedinice do svakog 25. u mesecu;
4) za stambeno-poslovne objekte višeporodičnog stanovanja sa poslovnim jedinicama, čija se potrošnja meri preko centralnog vodomera, deo potrošnje za svaku poslovnu jedinicu obračunava se na osnovu utvrđenog stanja na individualnom vodomeru za poslovnu jedinicu i fakturiše po ceni za pravna lica. Razlika ukupno ostvarene potrošnje na centralnom vodomeru i zbira potrošnje svih poslovnih jedinica na individualnim vodomerima fakturiše se korisnicima stambenih jedinica, po odgovarajućoj ceni za fizička lica, raspodelom prema broju članova domaćinstva;
5) za objekte višeporodičnog stanovanja sa poslovnim jedinicama koje imaju individualne vodomere za svaku stambenu, odnosno poslovnu jedinicu, fakturisanje se vrši na osnovu očitane potrošnje na individualnim vodomerima po odgovarajućim cenama za fizička, odnosno pravna lica;
6) Za poslovne objekte koji imaju centralne vodomere, a svaka poslovna jedinica ima i individualni vodomer, fakturisanje se vrši po cenama za pravna lica, a na osnovu očitane potrošnje za svaku individualnu jedinicu, a ukoliko postoji razlika u potrošnji između centralnog i individualnih vodomera, razlika se raspoređuje srazmerno učešću svake poslovne jedinice u ukupnoj potrošnji, a ako u dužem vremenskom periodu nema potrošnje na osnovu površine individualne poslovne jedinice.
- Za poslovne objekte koji imaju centralni vodomer, a pojedine poslovne jedinice nemaju individualne vodomere, fakturisanje se vrši po cenama za pravna lica, a na osnovu očitane potrošnje za poslovne jedinice koje imaju vodomere, dok se razlika sa centralnog vodomera raspoređuje na poslovne jedinice koje nemaju vodomere na osnovu površine individualne poslovne jedinice.
- Za poslovne objekte koji imaju centralni vodomer, a poslovne jedinice nemaju individualne vodomere, fakturisanje se vrši po cenama za pravna lica, tako što se ukupna očitana potrošnja na centralnom vodomeru raspoređuje na individualne poslovne jedinice na osnovu površine svake individualne poslovne jedinice.
- Za poslovne objekte koji nemaju centralni vodomer, a svaka poslovna jedinica ima individualni vodomer, fakturisanje se vrši po cenama za pravna lica, a na osnovu očitane potrošnje individualnih vodomera.
6)* Ukoliko je korisnik evidentiran u skladu sa članom 9. stav 3. ove odluke fakturisanje se, u slučaju nepostojanja vodomera, vrši na osnovu procene potrošnje vode iz člana 74. st. 3. ove odluke.
Korisnici usluga dužni su da mesečno izmiruju obaveze za utrošenu i ispuštenu vodu sa pripadajućim naknadama u roku koji odredi Preduzeće, a koji ne može da bude kraći od 15 dana od datuma nastanka obaveze.
U cilju zajedničkog obračuna za usluge isporuke i odvođenje vode formiraju se cene vode sa uslugom kanalizacije i bez usluge kanalizacije za svaku kategoriju korisnika.
Korisnicima čije su nepokretnosti priključene na gradski vodovod fakturiše se cena vode sa uslugom kanalizacije ako postoje tehnički uslovi za priključenje na kanalizacionu mrežu.
Korisnik usluga može da podnese prigovor (reklamaciju) Preduzeću na pružene usluge.
Preduzeće je dužno da po prijemu reklamacije korisnika odgovori korisniku sa izjašnjenjem o podnetom zahtevu (reklamaciji) i predlogom njegovog rešavanja u roku od 8 dana.
Nadzorni odbor Preduzeća, na zahtev korisnika, može, u opravdanim slučajevima, doneti odluku o umanjenju obračuna za utrošenu vodu za piće i odvođenje otpadnih voda.
Uslove po kojima se odluka iz prethodnog stava može doneti propisuje pravilnik koji donosi nadležni organ Preduzeća, a na koji prethodnu saglasnost daje Gradsko veće grada Loznice.
Korisnik ima pravo da zahteva da se ispita ispravnost njegovog vodomera, a način provere njegove ispravnosti utvrđuje Preduzeće.
U slučaju iz prethodnog stava ovog člana korisnik je dužan da uplati naknadu troškova demontaže i kontrole vodomera.
Preduzeće je dužno da vodomer demontira i dostavi organizaciji ovlašćenoj za proveru ispravnosti.
Ako se kontrolom ustanovi da je vodomer ispravan, sve troškove iz prethodnog stava ovog člana snosi korisnik. U protivnom troškove snosi Preduzeće, a uplaćeni iznos se mora odmah vratiti korisniku.
Korisnik je dužan da Preduzeću prijavi, najkasnije u roku od 15 dana, sve promene od značaja za korisnički status, pružanje, utvrđivanje obima i naplatu komunalnih usluga.
Za objekte višeporodičnog stanovanja, poslovne objekte i objekte višeporodičnog stanovanja sa poslovnim jedinicama, u kojima su formirane skupštine stambenih zajednica, obaveze iz prethodnog stava ovog člana odnose se i na upravnika odnosno profesionalnog upravnika stambene zajednice.
Prijava iz stava 1. ovog člana podnosi se u formi pisanog zahteva Preduzeću.
U slučaju da nisu formirane stambene zajednice, nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave je u obavezi da inicira postupak njihovog formiranja u roku od 6 meseci od dana stupanja na snagu ove odluke.
U slučaju da ugovor kojim je preneto vlasništvo nad objektom koji je priključen na gradski vodovod i/ili kanalizaciju ne sadrži odredbu kojom su raniji i novi vlasnik objekta regulisali pitanje plaćanja dospelog duga za pružene komunalne usluge, Preduzeće će novog vlasnika registrovati kao korisnika ukoliko on (novi) ili raniji vlasnik sa Preduzećem zaključi sporazum o otplati tog duga ili ukoliko isti dospeli dug bude u celosti plaćen.
Očitavanje vodomera vrše ovlašćeni radnici Preduzeća najmanje tri puta godišnje.
Korisnici usluga dužni su da do 25. u mesecu izvrše očitavanje vodomera i dostave Preduzeću stanje na vodomeru.
Korisnik vode iz gradskog vodovoda dužan je omogućiti očitavanje vodomera, u suprotnom korisnik se može isključiti sa gradskog vodovoda do otklanjanja smetnji očitavanja.
Ukoliko se očitavanje vodomera ne može izvršiti, zbog zaprečenosti stvarima, materijalom, vodom ili iz drugog razloga, čitač će korisniku dostaviti pismeno obaveštenje sa naznakom da otkloni razloge neočitavanja.
Korisnik je u obavezi da u roku od 10 dana od dana prijema obaveštenja iz prethodnog stava otkloni razlog neočitavanja i da o tome obavesti Preduzeće.
Ako korisnik ne postupi u skladu sa obavezom iz prethodnog stava, Preduzeće ga zadužuje na osnovu procene koja se vrši na način utvrđen u članu 74. stav 2, a može mu i privremeno uskratiti pružanje komunalne usluge isporuke vode i odvođenja voda.
Plaćanje se vrši mesečno, po ceni koja važi za taj obračunski period, na bazi očitavanja ili akontacije, ispostavljanjem računa od strane Javnog preduzeća za izgradnju i održavanje stambenog i poslovnog prostora "Loznica" Loznica do 25. u mesecu, za prethodni mesec.
Obaveza plaćanja cene komunalne usluge nastaje započinjanjem korišćenja usluge, odnosno početkom pružanja komunalne usluge i kada se ona koristi suprotno propisima kojima se uređuje komunalna delatnost.
Vlasnik vodovodnog priključka koji nema prebivalište/boravište/sedište u mestu gde se nalazi objekat priključen na gradski vodovod, dužan je da prijavi adresu prebivališta/boravišta/sedišta, ukoliko se ista nalazi u Republici Srbiji, a ukoliko se nalazi u inostranstvu, dužan je da ovlasti lice koje će primati račune i obračune i da pismeno ovlašćenje dostavi Preduzeću.
Vlasnik vodovodnog priključka dužan je da za slučaj prestanka korišćenja komunalne usluge izvrši odjavu potrošnje vode, izmiri sve troškove nastale po osnovu korišćenja komunalne usluge do momenta odjave.
III PREČIŠĆAVANJE I ODVOĐENJE OTPADNIH I ATMOSFERSKIH VODA
Prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda je sakupljanje, odvođenje, prečišćavanje i ispuštanje otpadnih, atmosferskih i površinskih voda sa površina javne namene, odvodnim kanalima, drenažom ili na drugi način.
Gradski kanalizacioni infrastrukturni sistem se deli na:
1) gradsku kanalizaciju (javnu fekalnu kanalizaciju),
2) javnu kišnu kanalizaciju,
3) javnu kanalizaciju opšteg tipa,
4) kanalizaciju posebne namene (u industrijskim i drugim objektima).
Pod pojmom gradske kanalizacije, odnosno javne fekalne kanalizacije podrazumevaju se svi objekti za skupljanje iskorišćenih voda i fekalnih organskih materija, počev od priključaka odnosno prve revizione šahte do ulične kanalizacione mreže, pa do uređaja za taloženje, prečišćavanje i ispuštanje vode.
Gradsku kanalizaciju, odnosno javnu fekalnu kanalizaciju čine:
1) kolektori;
2) silazna okna;
3) priključni vodovi na javnu fekalnu kanalizaciju;
4) crpne stanice;
5) sekundarni uređaji za prečišćavanje otpadnih voda;
6) retencioni bazeni;
7) taložnici;
8) reviziona okna i zatvoreni kanali; i
9) drugi objekti sa uređajima, instalacijom i opremom vezani za funkcionisanje sistema javne fekalne kanalizacije.
Javnu kišnu kanalizaciju, odnosno kanalizaciju za sakupljanje i odvođenje površinskih otpadnih voda sa površina javne namene čine:
1) odvodni kanali,
2) drenaže,
3) slivnici,
4) silazna okna, i
5) drugi objekti za odvođenje atmosferskih i površinskih otpadnih voda sa površina javne namene.
Javna kanalizacija opšteg tipa
Javnu kanalizaciju opšteg tipa čine odvodi fekalne kanalizacije u koji su uključeni i vodovi kišne kanalizacije.
Kanalizaciju posebne namene čine:
1) svi vertikalni i horizontalni vodovi i objekti industrijske kanalizacije kojima se odvode otpadne vode;
2) uređaji za primarno prečišćavanje otpadnih voda i taložnica;
3) merači protoka i drugo.
Kućna kanalizaciona instalacija
Kućnu kanalizacionu instalaciju čine objekti i uređaji za ispuštanje otpadnih voda iz porodičnih, odnosno višeporodičnih objekata sa ili bez poslovnih objekata, zaključno sa prvim revizionim oknom (granično sabirno reviziono okno, je prvo reviziono okno u krugu parcele korisnika, posmatrano od priključka na kanalizacioni kolektor) koje sakuplja sve otpadne vode ispuštene iz objekta i koje se nalazi do maksimum 3 m od regulacione linije i uključuje se u najbližu uličnu kanalizacionu mrežu, a u slučaju da je kanalizacioni priključak duži od 3 m, uslovi ovakvog izvođenja priključaka se posebno utvrđuju.
Sistemom javne fekalne kanalizacije i javne kanalizacije opšteg tipa upravlja Preduzeće, sistemom javne kišne kanalizacije Javno preduzeće za upravljanje, planiranje i projektovanje "Loznica razvoj" Loznica u granicama teritorijalne nadležnosti, a kanalizacijom posebne namene i kućnom kanalizacionom instalacijom, vlasnici, odnosno korisnici kanalizacije.
1. IZGRADNJA, REKONSTRUKCIJA I PRIKLJUČENJE NA GRADSKU KANALIZACIJU
Objekti gradske, odnosno javne fekalne kanalizacije izgrađuju se u skladu sa uslovima i upravnim aktima izdatim od strane organa nadležnog za poslove građevinarstva.
Tehnička dokumentacija za izgradnju gradske, odnosno javne fekalne kanalizacije podleže prethodnoj saglasnosti Preduzeća u pogledu ispunjavanja tehničkih i drugih uslova.
Na zahtev nosioca prava korišćenja ili sopstvenika objekta, može se izraditi ulična kanalizacija, kao dela javne fekalne kanalizacije, koja nije planirana ako nosilac prava korišćenja ili sopstvenik obezbedi sredstva za njenu izgradnju.
Na postupak pribavljanja uslova za projektovanje i priključenje na gradsku kanalizaciju, postupak priključenja, rešavanja po zahtevu, ožalbeni postupak shodno se primenjuju odgovarajuće odredbe ove odluke koje se odnose na komunalnu uslugu snabdevanja vodom za piće.
Kanalizacioni kućni priključak izvodi se tako što se kućne kanalizacione instalacije neposredno spajaju sa uličnom kanalizacionom mrežom u najbližem revizionom oknu do ulične kanalizacije.
Izuzetno, ako se priključak iz objekta ne može neposredno priključiti na uličnu kanalizacionu mrežu zbog konfiguracije terena, može se dozvoliti priključenje preko susedne parcele ako vlasnik parcele na to pristane (pisana saglasnost vlasnika parcele overena u sudu), pod uslovima koje odredi Preduzeće.
Po završetku radova iz prethodnog stava, nepokretnost se mora dovesti u prvobitno stanje i vlasniku nepokretnosti nadoknaditi šteta prouzrokovana radovima na zemljištu, na teret korisnika odnosno podnosioca zahteva.
Vlasnik kanalizacionog priključka dužan je da održava kućnu kanalizacionu instalaciju uključujući i prvo reviziono okno - granično okno, cevovod, pripadajuće objekte cevovoda i slično, do zgrade odnosno drugog građevinskog objekta.
Komunalni i svi drugi radovi koji se izvode iznad ili u neposrednoj blizini javne fekalne kanalizacije izvode se uz saglasnost Preduzeća.
Radove na zaštiti i obezbeđenju kanalizacione mreže i objekata gradske kanalizacije izvodi Preduzeće na teret investitora radova.
Izgrađene uređaje, objekte i opremu javne fekalne kanalizacije investitor je dužan da nakon dobijanja dozvole za upotrebu preda Preduzeću na upravljanje u roku od 30 dana od dana dobijanja upotrebne dozvole pod uslovima i po postupku koji važe za gradski vodovod.
Nosilac prava korišćenja, odnosno sopstvenik objekta, dužan je spojiti svoju kućnu kanalizacionu instalaciju na javnu fekalnu kanalizaciju čim ova bude izgrađena ispred njegovog objekta, a najkasnije u roku od 6 meseci od dana završetka izgradnje i predaje objekta javne fekalne kanalizacije Preduzeću.
O završetku izgradnje objekta javne fekalne kanalizacije Preduzeće je dužno da u pisanom obliku ili putem sredstava javnog informisanja obavesti nosioca prava korišćenja, odnosno sopstvenika objekta kod koga je ostvaren tehnički uslov za priključivanje.
Korisnik je dužan, posle priključenja kućne kanalizacione instalacije na javnu fekalnu kanalizaciju, da septičku jamu stavi van upotrebe, isprazni, očisti, dezinfikuje i po pravilu zatrpa ili na drugi način obezbedi septičku jamu od izlivanja fekalija.
Svaki objekat koji se spaja sa javnom fekalnom kanalizacijom mora imati svoj poseban kanalizacioni priključak i sabirni kanal u vidu revizione šahte, a izuzetno se može dozvoliti priključenje na gradsku kanalizaciju i na drugi način ako je to uslovljeno drugim tehničkim uslovima.
Kanalizacionim priključkom u individualnoj stambenoj zgradi smatra se cevovod od ulične kanalizacione mreže do prvog revizionog okna iza regulacione linije.
Prvo reviziono okno može biti udaljeno do maksimum 3 m od regulacione linije.
Vlasnik ili korisnik objekta čija je kućna kanalizaciona instalacija privremeno priključena na uličnu kanalizacionu mrežu dužan je priključiti svoju kućnu kanalizaciju na izgrađenu uličnu kanalizacionu mrežu čim ovaj bude izgrađen, a najkasnije u roku od 6 meseci od dana završetka.
Zabranjeno je samostalno priključivanje objekata na javnu fekalnu kanalizaciju bez saglasnosti ili protivno uslovima određenim od strane Preduzeća.
Ako se korisnik priključi na gradsku, odnosno javnu fekalnu kanalizaciju bez odobrenja, Preduzeće će takvog korisnika isključiti sa pravom na naknadu štete i naknadu troškova isključenja.
U postupku isključenja i demontiranja samovlasnog priključka primenjuju se odredbe člana 58. ove odluke.
Priključenje industrijskih objekata na javnu fekalnu kanalizaciju može se dozvoliti ukoliko su postavljeni odgovarajući uređaji za prečišćavanje i instrumenti za merenje količine ispuštene vode i stalna kontrola kvaliteta otpadnih voda predviđenih tehničkom dokumentacijom.
Preduzeće izvodi radove priključenja kanalizacije posebne namene i održava priključnu kanalizaciju.
Troškove priključenja na javnu fekalnu kanalizaciju i održavanja priključene kanalizacije snosi korisnik.
Korisnici industrijskih objekata koji do donošenja ove odluke nisu imali uređaje za prečišćavanje agresivnih i drugih voda dužni su da takve uređaje izgrade najkasnije u roku od 2 godine od dana stupanja na snagu ove odluke.
Korisnik kanalizacije posebne namene koji je priključen na javnu fekalnu kanalizaciju, dužan je da na zahtev Preduzeća otkloni eventualne kvarove na svojim uređajima za prečišćavanje otpadnih voda o svom trošku, ukoliko ovi uređaji ne daju tražene efekte primarnog prečišćavanja.
2. ODRŽAVANJE GRADSKE KANALIZACIJE
Pod održavanjem gradske kanalizacije podrazumeva se: čišćenje javne fekalne kanalizacije, javne kanalizacije opšteg tipa, održavanje šahti i cevovoda od zapušenja mulja, šljunka i slično, popravka oštećenja kanalizacije, čišćenje izliva sadržaja otpadnih i fekalnih voda iz kanalizacije i čišćenje zagađenih površina sa dezinfekcijom istih, kao i čišćenje taložnika i šahti koji su deo javne fekalne kanalizacije.
Održavanje gradske kanalizacije vrši Preduzeće.
O održavanju kućne kanalizacione instalacije i kanalizacionih priključaka staraju se vlasnici odnosno korisnici.
O održavanju kanalizacije posebne namene staraju se vlasnici, odnosno korisnici kanalizacije.
Radi efikasnosti održavanja javne kanalizacije opšteg tipa, Vršioci komunalne delatnosti troškove prepumpavanja atmosferskih voda (kišnih i dr.) uređuju posebnim ugovorom.
3. ZAŠTITA GRADSKE KANALIZACIJE
U gradsku kanalizaciju, odnosno javnu fekalnu kanalizaciju zabranjeno je ispuštanje otpadnih materija koje ugrožavaju hidraulički režim voda, stabilnosti kanalizacione mreže, stabilnosti biološkog procesa prečišćavanja, stabilnosti rada crpnih stanica, a posebno:
1) bilo koje otpadne tečnosti ili materije sa temperaturom većom od 35° C ili otpadne vode sa sadržajem taložnih suspendovanih materija većih od 500 mg/l,
2) bilo kakav čvrst materijal čiji je sadržaj u otpadnoj vodi veći od 0,1%,
3) bilo kakve čvrste materije: zemlja, pesak, kamen, otpaci metala, drvo, stakla, plastike, otpaci celofana, viskoznih vlakana, krpe, dlake, životinjske iznutrice, pepeo, šljaka, smeće ili materije većeg viskoziteta,
4) bilo kakve otpatke ili vode koje sadrže suspendovani čvrsti materijal takvog karaktera i količine da uslovljavaju povećani rad i troškove eksploatacije,
5) otpadne materije agresivnog dejstva koje svojim dejstvom oštećuju zidove kanala,
6) uključivanje osoka i fekalije životinjskog porekla,
7) uključivanje atmosferskih voda sa slivnih površina krovova, dvorišta, staza, betonskih i drugih površina.
Zaštita od zapaljivih i eksplozivnih materija
U gradsku kanalizaciju, odnosno javnu fekalnu kanalizaciju zabranjeno je ispuštanje zapaljivih i eksplozivnih materija pod kojim se podrazumevaju: gasovi, tečne i čvrste isparljive materije koje potiču od tečnih goriva, rastvarača, motornih ulja, boja i lakova, mašinskih ulja i masti, i sl.
Otpadne vode koje se ispuštaju u gradsku kanalizaciju, odnosno javnu fekalnu kanalizaciju ne smeju sadržati štetne materije preko maksimalno dozvoljenih koncentracija (MDK) navedenih u sledećoj tabeli:
R. br. |
Parametri |
Jed. mere |
MDK |
1. |
Temperatura |
°C |
do 35 |
2. |
pH |
- |
6,5-9,0 |
3. |
Taložive susp. mat. nakon taloženja od 10 min. |
ml/l |
10 |
4. |
Ukupne soli |
mg/l |
1500 |
5. |
Masnoće i ulja: |
|
|
6. |
Katran i mazut |
" |
2,0 |
7. |
Deterdženti (biorazgrad.) |
" |
20 |
8. |
Sulfidi |
" |
2,0 |
9. |
Cijanidi |
|
|
10. |
Ukupno gvožđe |
" |
5,0 |
11. |
Aktivni hlor |
" |
2,0 |
12. |
Ukupni bakar |
" |
1,0 |
13. |
Ukupno olovo |
" |
0,5 |
14. |
Ukupni hrom |
" |
2,0 |
15. |
Šestovalentni hrom |
" |
0,10 |
16. |
Ukupni arsen |
" |
0,10 |
17. |
Ukupni kadmijum |
" |
0,10 |
18. |
Ukupna živa |
" |
0,01 |
19. |
Ukupni nikal |
" |
3,0 |
20. |
Ukupni kalaj |
" |
2,0 |
21. |
Ukupni cink |
" |
2,0 |
22. |
Fenoli |
" |
0,50 |
23. |
Sulfati |
" |
400 |
24. |
Aluminijum |
" |
20 |
25. |
Barijum |
" |
1,0 |
26. |
Bor |
" |
2,0 |
27. |
Pesticidi |
|
|
28. |
Ugljendisulfid |
" |
0,05 |
29. |
Benzol |
" |
0,05 |
30. |
Organo-halogenidi koji apsorbuju (AOH) |
" |
0,5 |
31. |
Teško isparljive lipofilne materije |
" |
20 |
U gradsku kanalizaciju, odnosno javnu fekalnu kanalizaciju zabranjeno je ispuštati i sledeće materije:
1) biološki teže razgradive materije čiji je odnos HPK (biohromata) prema BPK5 veći od 4;
2) otpadne vode koje prouzrokuju toksično delovanje i pored ispunjavanja MDK iz ove tabele;
3) koje prouzrokuju zarazne bolesti ili materijal koji je zaražen takvim klicama; i
4) druge materije koje bi mogle oštetiti kanalizaciju i njeno pravilno funkcionisanje.
Sve zdravstvene i veterinarske ustanove u čijim se vodama mogu naći uzročnici raznih zaraznih oboljenja u znatno većim koncentracijama nego u standardnim otpadnim vodama moraju svoje otpadne vode pre ispuštanja u gradsku kanalizaciju, odnosno javnu fekalnu kanalizaciju podvrgnuti specijalnom tretmanu prečišćavanja.
Utvrđivanje stepena zagađenosti otpadnih voda vrši se putem hemijske, biološke i bakteriološke analize uzoraka i utvrđivanjem količine ispuštenih otpadnih voda.
Analiza i merenje vrši se najmanje jednom mesečno.
Uzorci otpadnih voda uzimaju se pre ispuštanja u gradsku kanalizaciju, odnosno javnu fekalnu kanalizaciju, odnosno neposredno iza uređaja za primarno prečišćavanje otpadnih voda.
Uzimanje uzoraka otpadnih voda vrši ovlašćeni radnik Preduzeća u prisustvu korisnika gradske kanalizacije, odnosno javne fekalne kanalizacije, a vreme uzimanja uzoraka određuje Preduzeće.
O uzetom uzorku otpadnih voda sačinjava se zapisnik.
Korisnik gradske, odnosno javne fekalne kanalizacije može izvršiti kontrolnu analizu putem druge odgovarajuće laboratorije, a uzorci za kontrolu uzimaju se zajedno sa predstavnicima Preduzeća i u vreme uzimanja uzoraka za analizu u laboratoriji Preduzeća.
Nadzor nad primenom odredaba ove odluke vrši Gradska uprava - Odeljenje za planiranje i izgradnju i Odeljenje za privredu.
Inspekcijski nadzor nad sprovođenjem ove odluke vrši Gradska uprava - Odeljenje za inspekcijske poslove preko komunalnog inspektora.
U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor je ovlašćen da:
1) kontroliše da li se komunalna delatnost obavlja na način utvrđen zakonom i ovom odlukom;
2) kontroliše stanje komunalnih objekata;
3) kontroliše da li se komunalne usluge pružaju u skladu sa odredbama ove odluke;
4) naloži uklanjanje stvari i drugih predmeta sa površina javne namene i komunalnih objekata, instalacija i uređaja;
5) naloži isključenje korisnika, odnosno vlasnika;
6) naloži izvršenje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka korisnicima, vlasnicima i vršiocima komunalnih usluga;
7) izdaje prekršajni nalog za prekršaje za koje je odlukama Skupštine grada predviđena novčana kazna u fiksnom iznosu;
8) preduzima i druge mere utvrđene zakonom i ovom odlukom.
Komunalni inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora, kad utvrdi da se onemogućava korišćenje komunalnih objekata ostavljanjem stvari i drugih predmeta ili na drugi način, naložiće korisniku, odnosno vlasniku ako je prisutan, da odmah ukloni te stvari, odnosno predmete.
Ako lice iz stava 1. ovog člana ne postupi po nalogu komunalnog inspektora, kao i kada nije prisutno, komunalni inspektor će bez saslušanja stranke, doneti rešenje kojim će naložiti da se stvari i drugi predmeti uklone u određenom roku, koji se može odrediti i na časove.
Ako lice iz stava 2. ovog člana ne postupi po datom nalogu, komunalni inspektor odrediće da se te stvari uklone o trošku korisnika, odnosno vlasnika preko trećeg lica.
Žalba protiv rešenja iz stava 2. ovog člana ne odlaže izvršenje.
Žalba na rešenje komunalnog inspektora podnosi se Gradskom veću.
Novčanom kaznom od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj Vršilac komunalne delatnosti:
1) ako vrši isporuku komunalne usluge, odnosno pruža komunalnu uslugu suprotno odredbama iz člana 4. Odluke,
2) ako ne postupi po obavezi iz člana 5. Odluke,
3) ako uskrati komunalnu uslugu, suprotno odredbama člana 10. Odluke,
4) ako ne nastavi pružanje komunalne usluge u roku iz člana 10. stav 3. i člana 57. stav 3. Odluke,
5) ako ne postupi u skladu sa obavezom iz člana 11. stav 2. Odluke,
6) ako ne obezbedi minimum procesa rada u slučaju štrajka zaposlenih kod vršioca komunalne delatnosti ili postupi suprotno merama Gradske uprave za obezbeđenje minimuma procesa rada iz člana 14. Odluke,
7) ako ne postupa u skladu sa obavezama iz člana 51. Odluke,
8) ako uskrati korisniku pružanje komunalne usluge isporuke vode i odvođenja vode suprotno odredbama člana 55. i 58. Odluke,
9) ako ne postupi po obavezi iz člana 62. Odluke,
10) ako ne postupi po obavezi iz člana 67. stav 2. Odluke,
11) ako ne postupi po obavezi iz člana 68. stav 2. Odluke,
12) ako ne postupa po obavezi iz člana 112. stav 2. Odluke.
Novčanom kaznom od 25.000,00 dinara kazniće se i odgovorno lice kod Vršioca komunalne delatnosti za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom od 100.000,00 dinara kazniće se pravno lice:
1) ako postupi suprotno članu 8. stav 1. i 2. Odluke,
2) ako postupi suprotno članu 9. Odluke,
3) ako postupi na način predviđen u članu 50. tačka 1-10 Odluke,
4) ako postupi suprotno članu 52. Odluke,
5) ako ne postupi po obavezi iz člana 53. Odluke,
6) ako ne dozvoli privremeno isključenje, odnosno privremeno uskraćivanje komunalne usluge po rešenju Vršioca komunalne delatnosti u slučaju iz člana 54. Odluke,
7) ako postupa na način predviđen u članu 54. tačka 1-16) Odluke,
8) ako postupi suprotno članu 60. stav 3. i članu 72. stav 2. Odluke,
9) ako postupa suprotno članu 65. stav 1. i 2. Odluke,
10) ako postupi suprotno članu 71. Odluke,
11) ako ne postupi po obavezama iz člana 80. stav 1. Odluke,
12) ako postupi suprotno članu 85. Odluke,
13) ako ne postupi po obavezama iz člana 102. stav 1. Odluke,
14) ako ne postupi po obavezama iz člana 103. Odluke,
15) ako postupi suprotno članu 107. Odluke,
16) ako ne postupi u roku iz člana 110. Odluke,
17) ako ne postupi po obavezama iz člana 111. Odluke,
18) ako postupi suprotno odredbama o zaštiti komunalnih objekata iz člana 114, 115, 116, 117. i 118. Odluke.
Novčanom kaznom od 20.000,00 dinara kazniće se i odgovorno lice pravnog lica za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom od 50.000,00 dinara kazniće se preduzetnik za prekršaj iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom od 100.000,00 dinara kazniće se:
• vlasnik ili korisnik nepokretnosti koji je pravno lice, a postupi suprotno odredbi člana 11. stav 1. Odluke,
• vlasnik ili korisnik nepokretnosti koji je pravno lice, a postupi suprotno odredbama člana 27. stav 1, 2 i 3. Odluke.
Novčanom kaznom od 20.000,00 dinara kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu za prekršaje iz stava 1. ovog člana.
Novčanom kaznom od 50.000,00 dinara kazniće se preduzetnik za prekršaje iz stava 1. alineja 1. i 2. ovog člana.
Novčanom kaznom od 20.000,00 dinara kazniće se vlasnik ili korisnik nepokretnosti i vlasnik, odnosno korisnik objekta koji je fizičko lice za prekršaje iz stava 1. alineja 1. i 2. ovog člana.
Novčanom kaznom od 20.000,00 dinara kazniće se fizičko lice:
1) ako postupi suprotno članu 8. stav 1. i 2. Odluke,
2) ako postupi suprotno članu 9. Odluke,
3) ako postupi na način predviđen u članu 50. tačka 1-10 Odluke,
4) ako postupi suprotno članu 52. Odluke,
5) ako ne postupi po obavezi iz člana 53. Odluke,
6) ako ne dozvoli privremeno isključenje, odnosno privremeno uskraćivanje komunalne usluge po rešenju Vršioca komunalne delatnosti u slučaju iz člana 54. Odluke,
7) ako postupa na način predviđen u članu 54. tačka 1)-16) Odluke,
8) ako postupa suprotno članu 65. stav 1. i 2. Odluke,
9) ako postupi suprotno članu 71. Odluke,
10) ako postupi suprotno članu 72. stav 2. Odluke,
11) ako ne postupi po obavezama iz člana 80. stav 1. Odluke,
12) ako postupi suprotno članu 85. Odluke,
13) ako ne postupi po obavezama iz člana 102. stav 1. Odluke,
14) ako ne postupi po obavezama iz člana 103. Odluke,
15) ako postupi suprotno članu 107. Odluke,
16) ako ne postupi po odredbi iz člana 114. i 115. Odluke.
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o snabdevanju vodom, prečišćavanju i odvođenju otpadnih voda i atmosferskih voda sa javnih površina ("Službeni list opštine Loznica", br. 1/98, 4/05) i član 10. Odluke o izmenama odredaba odluka kojima su propisane novčane kazne za prekršaje ("Službeni list grada Loznice", broj 2 /14).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Loznice".
Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o gradskom vodovodu i kanalizaciji
("Sl. list Grada Loznice", br. 21/2016)
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 22
Preduzeće će pravilnik iz člana 74. stav 3. Odluke i pravilnik iz člana 78. stav 4. Odluke doneti u roku od 60 dana po stupanju na snagu Odluke.
Član 23
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Loznice".
Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o gradskom vodovodu i kanalizaciji
("Sl. list Grada Loznice", br. 28/2020)
Član 18
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Loznice", a primenjuje se od 1. januara 2021. godine.
Samostalni član Odluke o dopuni
Odluke o gradskom vodovodu i kanalizaciji
("Sl. list Grada Loznice", br. 6/2022)
Član 2
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Loznice".
* Polazeći od toga da je članom 13. stavom 2. Odluke o izmenama i dopunama Odluke o gradskom vodovodu i kanalizaciji ("Sl. list Grada Loznice", br. 28/2020) u članu 76. iza tačke 5) dodata tačka 6), iako tačka 6) već postoji u ovom članu, Redakcija nije menjala numeraciju tačaka.
** Polazeći od sadržine člana 1. Odluke o izmenama i dopunama Odluke o gradskom vodovodu i kanalizaciji ("Sl. list Grada Loznice", br. 28/2020), Redakcija nije sprovela izmenu predviđenu navedenim članom u delu koji se odnosi na član 84, s obzirom na to da član 84. ne sadrži reči "Javnom preduzeću za upravljanje građevinskim zemljištem "Grad" Loznica, Javnom preduzeću "Direkcija za upravljanje i razvoj Banje Koviljače" Banja Koviljača".