PRAVILNIK
O ISTRAŽIVANJU TRŽIŠTA

("Sl. glasnik RS", br. 77/2022)

 

I OPŠTE ODREDBE

Predmet uređivanja pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se način sprovođenja istraživanja tržišta, mere i postupci za sprečavanje nepotrebnog širenja insajderskih informacija, način vođenja evidencija i obrasci i zahtevi u vezi vođenja evidencija o istraživanju tržišta.

Pojmovi

Član 2

Izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) Komisija je Komisija za hartije od vrednosti;

2) Zakon je Zakon o tržištu kapitala ("Službeni glasnik RS", broj 129/21).

II OBAVEZE UČESNIKA NA TRŽIŠTU KOJI VRŠI ISTRAŽIVANJE TRŽIŠTA

Član 3

Učesnik na tržištu koji vrši istraživanje tržišta ustanovljava i sprovodi odgovarajuće mere i postupke, i vodi evidencije kako bi se osiguralo adekvatno upravljanje aktivnostima istraživanja tržišta i njihova kontrola.

Učesnik na tržištu koji vrši istraživanje tržišta posebno vodi računa da ne dođe do nepotrebnog širenja potencijalno osetljivih informacija, te da sva lica koja učestvuju u istraživanju tržišta dobiju iste informacije.

Način sprovođenja istraživanja tržišta

Član 4

Učesnik na tržištu koji vrši istraživanje tržišta saopštava licima koja učestvuju u istraživanju tržišta informacije usmeno, na sastancima, putem telefona, u pisanom obliku, elektronskom poštom, telefaksom ili putem elektronskih komunikacija.

Ukoliko učesnik na tržištu koji vrši istraživanje tržišta saopštava informacije putem telefona, dužan je da obezbedi snimanje telefonskih razgovora, uz pristanak lica koje učestvuje u istraživanju tržišta.

Ukoliko učesnik na tržištu koji vrši istraživanje tržišta saopštava informacije usmeno, na sastancima, u pisanom obliku, elektronskom poštom, telefaksom ili putem elektronskih komunikacija, dužan je da obezbedi praćenje elektronske komunikacije, snimak ili zapisnike sa održanih sastanaka, tako da se može utvrditi tačno vreme, informacija koje su razmenjene i identitet lica koja su u tom postupku učestvovala.

Učesnik na tržištu koji vrši istraživanje tržišta uspostavlja procedure o načinu sprovođenja istraživanja tržišta kojim bliže uređuje način saopštavanja informacija licima koja učestvuju u istraživanju tržišta, obaveze zaposlenih kod učesnika na tržištu koji vrši istraživanje, kao i postupke u vezi sa korišćenjem telefona za potrebe istraživanja tržišta.

Procedurama iz stava 4. ovog člana naročito se propisuju obaveze zaposlenih, da radi sigurnosti komunikacija, za potrebe istraživanja tržišta koriste samo opremu, telefonske linije i sredstva elektronske komunikacije, obezbeđene od strane učesnika koji vrši istraživanje.

Standardne informacije u postupku istraživanja tržišta

Član 5

Učesnik na tržištu koji vrši istraživanje tržišta utvrđuje set standardnih informacija i postupke za razmenu standardnih informacija za svako istraživanje tržišta pre njegovog sprovođenja i vrši objavljivanje standardnih informacija svim licima koja učestvuju u istraživanju tržišta.

Ukoliko će istraživanje tržišta uključivati i objavljivanje insajderskih informacija, standardne informacije koje se pružaju licu koje učestvuje u istraživanju tržišta obavezno uključuju objavljivanje sledećih informacija po navedenom redosledu:

1) izjavu u kojoj se objašnjava da se objavljivanje odvija za potrebe istraživanja tržišta;

2) zahtev za pristanak lica da učestvuje u istraživanju tržišta i odgovor na taj zahtev;

3) kod istraživanja tržišta putem telefona, izjavu u kojoj se navodi da se razgovor snima i pristanak osobe koja je učesnik u istraživanju tržišta na snimanje;

4) zahtev da lice s kojim se stupilo u kontakt radi istraživanja tržišta potvrdi da je ovlašćeno od strane potencijalnog investitora za učešće u postupku istraživanja tržišta;

5) izjavu u kojoj se objašnjava da će lice koje učestvuje u istraživanju tržišta dobiti insajderske informacije i da je obavezno da poštuje zabranu propisanu članom 278. Zakona;

6) obaveštenje licu koje učestvuje u istraživanju tržišta da je dužno da čuva dobijene informacije kao poverljive;

7) upozorenje na obavezu propisanu u članu 275. stav 10. Zakona;

8) informacije koje se objavljuju za potrebe istraživanja tržišta uključujući i insajderske informacije, ukoliko je lice pristalo da učestvuje u istraživanju tržišta;

9) procenu o tome kada će informacije prestati da budu insajderske i način na koji će lice koje učestvuje u istraživanju tržišta biti obavešteno o promeni te procene.

Član 6

Ukoliko istraživanje tržišta ne uključuje objavljivanje insajderskih informacija, standardne informacije koje se pružaju licu koje učestvuje u istraživanju tržišta su informacije iz člana 4. stav 2. tač. 1)-4) ovog pravilnika, kao i sledeće:

1) izjava u kojoj se objašnjava da će, ako lice s kojim se stupilo u kontakt pristane da učestvuje u istraživanju tržišta, to lice dobiti informacije koje učesnik na tržištu koji vrši objavljivanje ne smatra insajderskim i upozorenje na odredbu u članu 275. stav 10. Zakona;

2) informacije koje se objavljuju za potrebe istraživanja tržišta, ukoliko je lice pristalo da učestvuje u istraživanju tržišta.

Podaci o licima koja učestvuju u istraživanju tržišta

Član 7

Za svako istraživanje tržišta učesnik na tržištu koji vrši istraživanje tržišta sačinjava listu sa sledećim podacima:

1) podaci o identitetu svih fizičkih i pravnih lica kojima su informacije objavljene tokom istraživanja tržišta;

2) podaci o datumu i vremenu svakog saopštavanja informacija u toku istraživanja tržišta ili nakon njega;

3) kontakt podaci lica koja učestvuju u istraživanju tržišta korišćeni u postupku istraživanja tržišta.

Učesnik na tržištu koji vrši istraživanje tržišta sačinjava i listu svih potencijalnih investitora koji nisu želeli da učestvuju u istraživanju tržišta.

Postupci za obaveštavanje kada su informacije prestale biti insajderske informacije

Član 8

Kada informacije objavljene u toku istraživanja tržišta prestanu da budu insajderske informacije, učesnik na tržištu koji vrši istraživanje tržišta dostavlja licu koje je učestvovalo u istraživanju tržišta sledeće podatke:

1) identitet učesnika na tržištu koji vrši istraživanje;

2) identifikaciju transakcije koja je predmet istraživanja tržišta;

3) datum i vreme istraživanja tržišta;

4) datum kada su informacije objavljene u postupku istraživanja prestale biti insajderske.

Evidenciju o dostavljenim obaveštenjima licima koja su učestvovala u istraživanju tržišta, učesnik na tržištu koji vrši objavljivanje dostavlja Komisiji u skladu sa članom 275. stav 8. Zakona.

Vođenje evidencija u vezi sa istraživanjem tržišta

Član 9

Učesnik na tržištu koji vrši istraživanje tržišta dužan je da vodi evidenciju u vezi istraživanja tržišta na trajnom medijumu kojim se osigurava njena dostupnost i čitljivost u periodu najmanje pet godina, a koja sadrži sledeće podatke:

1) svako istraživanje tržišta, sa podatkom o tome da li istraživanje tržišta uključuje objavljivanje insajderske informacije;

2) standardni set informacija koji je objavljen licima koja su učestvovala u istraživanju tržišta, za svako istraživanje tržišta;

3) podatke o licima koja učestvuju u istraživanju tržišta, sa podatkom o identitetu potencijalnih investitora kojima su informacije objavljene, identitetu pravnih i fizičkih lica koja deluju u ime potencijalnih investitora, uključujući sve dokumente koji su dostavljeni licima koja su učestvovala u istraživanju tržišta;

4) datum i vreme svakog objavljivanja informacija;

5) informacije koje su dovele do procene da su informacije koje su objavljene u toku istraživanja tržišta prestale da budu insajderske informacije i datum prestanka;

6) podatke o obaveštenjima licima koja su učestvovala u istraživanju tržišta da su insajderske informacije koje su dobili u postupku istraživanja tržišta prestale da budu insajderske.

Učesnik na tržištu koji vrši istraživanje tržišta, dostavlja Komisiji na zahtev i u datom roku Evidencije o istraživanju tržišta.

Čuvanje podataka o istraživanju tržišta

Član 10

Ukoliko je učesnik na tržištu koji vrši objavljivanje putem telefona sprovodio postupak istraživanja tržišta, dužan je da čuva snimke telefonskih razgovora, a ukoliko je informacije objavljivao u pisanom obliku, dužan je da čuva kopije poslatih dokumenata.

Ukoliko je učesnik na tržištu koji vrši istraživanje, objavljivao informacije tokom sastanaka, dužan je da čuva video ili audio snimke tih sastanaka, ukoliko je imao pristanak lica na snimanje, odnosno ukoliko nije vršio snimanje, zapisnike sa sastanaka.

Zapisnik u smislu stava 2. ovog člana obavezno sadrži datum i vreme, identitet lica koja su učestvovala, informacije u vezi sa istraživanjem tržišta koje su razmenjene, spisak dokumenata koji su dostavljeni, kao i potpis učesnika na tržištu koji vrši istraživanje i lica koje učestvuje u istraživanju tržišta.

Ukoliko u roku od pet radnih dana od dana istraživanja tržišta lice koje učestvuje u istraživanju tržišta ne potpiše zapisnik iz stava 2. ovog člana, učesnik na tržištu koji vrši istraživanje na zapisniku naznačava ovu činjenicu, potpisuje zapisnik i čuva kopiju zapisnika.

III ZAVRŠNA ODREDBA

Član 11

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od dana primene Zakona o tržištu kapitala ("Službeni glasnik RS", broj 129/21).