ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA VALJEVA

("Sl. glasnik grada Valjeva", br. 7/2022)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom uređuje se: organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Valjeva (u daljem tekstu: Grad), dužnosti organa Grada u zaštiti i spasavanju, obrazovanje štaba za vanredne situacije, mere civilne zaštite, imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite, obrazovanje jedinice civilne zaštite opšte namene, određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.

Član 2

Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada su:

1) Skupština grada Valjeva (u daljem tekstu: Skupština grada),

2) Gradsko veće grada Valjeva (u daljem tekstu: Gradsko veće),

3) Gradonačelnik grada Valjeva (u daljem tekstu: Gradonačelnik),

4) Gradska uprava grada Valjeva (u daljem tekstu: Gradska uprava),

5) subjekti od posebnog značajna za zaštitu i spasavanje,

6) drugi subjekti koji u skladu sa zakonom, drugim opštim aktima, planovima, programima i drugim dokumentima učestvuju u utvrđivanju mera i aktivnosti od značaja za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama.

Član 3

Snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada su:

1. Štab za vanredne situacije Grada (u daljem tekstu: Štab za vanredne situacije),

2. Jedinica civilne zaštite,

3. Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite,

4. Građani, udruženja građana i organizacije čija je delatnost od posebnog interesa za razvoj i funkcionisanje sistema.

II NADLEŽNOSTI ORGANA GRADA

1. Skupština grada

Član 4

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada, Skupština grada obavlja sledeće poslove:

1) donosi Procenu rizika od katastrofa,

2) donosi Plan smanjenja rizika od katastrofa,

3) donosi Plan zaštite i spasavanja,

4) donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite,

5) obrazuje Štab za vanredne situacije,

6) planira i obezbeđuje budžetska sredstva namenjena za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama,

7) sarađuje sa susednim jedinicama lokalne samouprave u sprovođenju mera i aktivnosti od značaja za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama,

8) ostvaruje saradnju sa regijama i opštinama susednih zemalja,

9) usvaja godišnji plan rada i godišnji izveštaj o radu Štaba za vanredne situacije,

10) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.

2. Gradsko veće

Član 5

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada, Gradsko veće obavlja sledeće poslove:

1) obezbeđuje sprovođenje odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji,

2) određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje,

3) obrazuje jedinice civilne zaštite,

4) sarađuje sa susednim jedinicama lokalne samouprave u sprovođenju mera i aktivnosti od značaja za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama,

5) predlaže akta koja donosi Skupština grada,

6) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.

3. Gradonačelnik

Član 6

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada, Gradonačelnik obavlja sledeće poslove:

1) donosi odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji Grada ili dela teritorije,

2) sarađuje sa susednim jedinicama lokalne samouprave u sprovođenju mera i aktivnosti od značaja za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama,

3) naređuje delimičnu mobilizaciju i

4) aktiviranje jedinica civilne zaštite, obavlja funkciju komandanta Štaba za vanredne situacije i rukovodi njegovim radom,

5) sa subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje Grada ugovorom uređuje troškove stavljanja u pripravnost odnosno angažovanja subjekata od posebnog značaja,

6) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.

4. Gradska uprava

Član 7

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada, Gradska uprava obavlja sledeće poslove:

1) prati stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzima mere za zaštitu i spasavanje,

2) izrađuje Procenu rizika od katastrofa,

3) izrađuje Plan smanjenja rizika od katastrofa,

4) izrađuje Plan zaštite i spasavanja,

5) učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja na teritoriji Grada,

6) stara se o obezbeđivanju neophodnih sredstava za rad Štaba za vanredne situacije,

7) ostvaruje saradnju sa nadležnom organizacionom jedinicom ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove,

8) dostavlja ministarstvu nadležnom za unutrašnje poslove podatke potrebne za izradu Registra rizika od katastrofa,

9) u zavisnosti od tehničkih i materijalnih mogućnosti uspostavlja situacioni centar,

10) u skladu sa procenom rizika, akustičkom studijom, tehničkim normativima i uputstvima za održavanje i drugim propisima i opštim aktima nabavlja, postavlja i održava akustičke izvore (sirene) u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji,

11) preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa,

12) obezbeđuje i drži u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu i uzajamnu zaštitu i vrši obuku zaposlenih,

13) planira i organizuje sklanjanja građana u slučaju ratne opasnosti i drugim slučajevima propisanim zakonom,

14) u saradnji sa nadležnom organizacionom jedinicom ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove raspoređuje građane, koji nisu vojni obveznici i dobrovoljce koji nemaju ratni raspored po vojnoj i radnoj obavezi, u jedinice civilne zaštite,

15) oprema jedinice civilne zaštite odgovarajućom opremom i materijalno- tehničkim sredstvima koja su neophodna za ličnu zaštitu pripadnika jedinica i za sprovođenje i izvršavanje zadataka civilne zaštite,

16) poziva na obuku: pripadnike aktivne rezerve, građane koji nisu vojni obveznici i dobrovoljce raspoređene u jedinice civilne zaštite,

17) donosi rešenje o odlaganju ili prekidu obuke,

18) donosi rešenje o postavljanju, demontaži i premeštanju sirena, uređaja i sredstava za potrebe ranog upozoravanja, obaveštavanja i uzbunjivanja,

19) obavlja i druge poslove zaštite i spasavanja utvrđene zakonom.

III ŠTAB ZA VANREDNE SITUACIJE

Član 8

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada, Štab za vanredne situacije obavlja sledeće poslove:

1) rukovodi i koordinira radom subjekata sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka,

2) rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;

3) razmatra procene rizika, planove zaštite i spasavanja i druga planska dokumenta i daje preporuke za njihovo unapređenje,

4) prati stanje i organizaciju sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama i predlaže mere za njihovo poboljšanje,

5) naređuje upotrebu snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama,

6) stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama,

7) procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije i dostavlja predlog za proglašenje i ukidanje vanredne situacije,

8) naređuje pripravnost subjekata i snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama,

9) sarađuje sa drugim štabovima za vanredne situacije,

10) učestvuje u organizaciji i sprovođenju mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije, uzimajući u obzir smanjenje rizika od budućih vanrednih situacija,

11) izrađuje predlog godišnjeg plana rada i predlog godišnjeg izveštaja o radu i dostavlja nadležnom organu na usvajanje,

12) obrazuje stručno-operativne timove za izvršavanje specifičnih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja,

13) imenuje i razrešava poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite,

14) predlaže subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje za teritoriju Grada,

15) stavlja u pripravnost i angažuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama, kao i za potrebe vežbi civilne zaštite kada vanredna situacija nije proglašena,

16) na osnovu Procene rizika od katastrofa preporučuje privrednim društvima i drugim pravnim licima izradu procene rizika od katastrofa,

17) predlaže donošenje Plana zaštite i spasavanja,

18) predlaže donošenje akta o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite,

19) u slučaju hitnosti sprovođenja mera zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara podnosi, rukovodiocu organizacione jedinice nadležnoj za obavljanje poslova u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, zahtev za angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje Republike Srbije,

20) nalaže privrednim društvima i drugim pravnim licima, vlasnicima i korisnicima elektronskih komunikacionih mreža i informacionih sistema i veza stavljanje na raspolaganje i korišćenje tih sistema za potrebe zaštite i spasavanja,

21) nalaže privrednim društvima i drugim pravnim licima, vlasnicima i korisnicima zaliha hrane, vode, medicinskih sredstava i lekova, energenata, odeće, obuće, građevinskih i drugih proizvoda neophodnih za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja, stavljanje na raspolaganje navedenih sredstava,

22) nalaže vlasnicima i korisnicima nepokretnih stvari da omoguće da se na njihovim nepokretnostima sprovode radovi neophodni za zaštitu i spasavanje,

23) poziva građane da učestvuju u akcijama zaštite i spasavanja,

24) donosi naredbu o obimu evakuacije i kategorijama stanovništva unutar teritorije Grada koja se evakuišu,

25) rukovodi zbrinjavanjem ugroženih i nastradalih dok se ne stvore uslovi u kojima će dalju brigu o zbrinjavanju preuzeti nadležni državni organi,

26) obavlja druge poslove u skladu sa zakonom.

Član Štaba za vanredne situacije je dužan da se odazove i učestvuje u obuci.

IV CIVILNA ZAŠTITA

Član 9

Civilna zaštita je organizovan sistem čija je osnovna delatnost zaštita, spasavanje i otklanjanje posledica elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih većih opasnosti koje mogu ugroziti stanovništvo, materijalna i kulturna dobra i životnu sredinu u miru i vanrednom i ratnom stanju.

Civilnu zaštitu čine lična i uzajamna zaštita, mere, poverenici, zamenici poverenika i jedinice.

1. Lična i uzajamna zaštita

Član 10

Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za ličnu zaštitu i samopomoć i pružanje pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna.

Radi ostvarivanja lične i uzajamne zaštite organi Grada, privredna društva i druga pravna lica obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu i uzajamnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih.

Građani, vlasnici zgrada i vlasnici posebnih i samostalnih delova stambenih zgrada i zgrada bilo koje druge namene obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu i uzajamnu zaštitu.

2. Mere civilne zaštite

Član 11

U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih katastrofama na teritoriji Grada sprovode se mere civilne zaštite i to:

1) uzbunjivanje,

2) evakuacija,

3) sklanjanje,

4) zbrinjavanje ugroženih i nastradalih,

5) radiološka, hemijska i biološka zaštita,

6) zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća,

7) zaštita i spasavanje iz ruševina,

8) zaštita i spasavanja od poplava i nesreća na vodi i pod vodom,

9) zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima,

10) zaštita i spasavanje od požara i eksplozija,

11) zaštita od eksplozivnih ostataka rata,

12) prva i medicinska pomoć,

13) asanacija terena.

Osim mera iz stava 1. ovog člana na teritoriji Grada, mogu se planirati, pripremati i sprovoditi i druge mere i aktivnosti u cilju smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama.

3. Poverenici civilne zaštite

Član 12

Radi vršenja zadataka civilne zaštite u naseljenim mestima i delu naselja na teritoriji Grada, imenuju se poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite.

Član 13

Poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima odnosno delu naselja imenuje i razrešava Štab za vanredne situacije.

Poverenik, odnosno zamenik poverenika civilne zaštite može biti punoletno lice, koje nije osuđivano na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju od najmanje šest meseci, kao i protiv koga se ne vodi krivični postupak za krivično delo koje se goni po službenoj dužnosti.

Poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici su dužni da se odazovu na poziv Štava za vanredne situacije.

Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite učestvuju u pripremama građana i zaposlenih za ličnu i uzajamnu zaštitu, obaveštavaju građane i zaposlene o pravovremenom preduzimanju mera civilne zaštite, obaveštavaju građane i zaposlene o opštoj mobilizaciji radi učešća u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama, vrše koordinaciju i sprovođenje evakuacije, zbrinjavanja, sklanjanja i druge mere civilne zaštite i vrše proveru postavljanja obaveštenja o znacima za uzbunjivanje građana u zgradama u zoni svoje odgovornosti.

Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite imaju status pripadnika civilne zaštite.

Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite.

4. Jedinice civilne zaštite

Član 14

Na teritoriji Grada obrazuju se, opremaju i osposobljavaju kao operativne snage za izvršavanje mera civilne zaštite jedinica civilne zaštite opšte namene, u rangu voda i specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje, u rangu odeljenja.

V SUBJEKTI OD POSEBNOG ZNAČAJA ZA ZAŠTITU I SPASAVANJE

Član 15

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje Grada su privredna društva i druga pravna lica koja obavljaju poslove i raspolažu resursima od naročitog značaja za zaštitu i spasavanje.

Subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje Grada određuje Gradsko veće na predlog Štaba za vanredne situacije.

Gradonačelnik, sa subjektima iz stava 1. ovog člana ugovorom uređuju troškove stavljanja u pripravnost odnosno angažovanja subjekata od posebnog značaja, koji se nadoknađuju po tržišnim cenama.

VI FINANSIRANJE

Član 16

Iz budžeta Grada finansiraju se sledeće aktivnosti:

1) hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa,

2) organizovanje, opremanje i obuku Štaba za vanredne situacije,

3) organizovanje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite, poverenika i zamenika poverenika i troškove sprovođenja mera zaštite i spasavanja,

4) troškove stavljanja u pripravnost i angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje Grada,

5) izgradnju sistema za uzbunjivanje na svojoj teritoriji, nabavku, postavljanje i održavanje akustičkih izvora (sirena) sistema javnog uzbunjivanja,

6) nabavku, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje opreme jedinice civilne zaštite,

7) izgradnja, adaptacija, održavanje, opremanje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite,

8) obuku iz oblasti civilne zaštite koju organizuje Grad u saradnji sa nadležnom organizacionom jedinicom ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove,

9) troškove razvoja sistema civilne zaštite i udruženja građana koja doprinose razvoju (dobrovoljna vatrogasna društva, istraživača, izviđača, gorana, planinara, ribolovaca, invalida i druga),

10) i drugi poslovi iz oblasti zaštite i spasavanja utvrđeni propisima.

VII PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA

Član 17

Rok za donošenje akata u skladu sa odredbama ove odluke je godinu dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 18

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Valjeva ("Službeni glasnik grada Valjeva", broj 5/13).

Član 19

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Valjeva".