PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL OPERATER MAŠINSKE OBRADE

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2004, 11/2005, 8/2006 i 8/2022 - dr. pravilnici)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil operater mašinske obrade, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003), i to sa nastavnim planom i programom:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) jezika nacionalnih manjina;

4) fizičkog vaspitanja;

5) računarstva i informatike;

6) muzičke umetnosti;

7) likovne kulture;

8) Ustava i prava građana, i

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).

Član 3

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil operater mašinske obrade ("Prosvetni glasnik", broj 4/2004).

Član 4

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: MAŠINSTVO I OBRADA METALA

 

Obrazovni profil: OPERATER MAŠINSKE OBRADE - ogled

 

Trajanje obrazovanja: tri godine

Cilj ogleda:

Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:

- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;

- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja predviđenih ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;

- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;

- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;

- uvođenje fleksibilnog nastavnog programa, koji bi bio definisan u jednom delu od strane škole, a u zavisnosti od interesa lokalne sredine, kako bi se obezbedila efikasnija upošljivost stručnjaka ovog obrazovnog profila u lokalnoj sredini;

- uvođenja preduzetništva kao izbornog predmeta u nastavni program radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;

- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;

- proveru novog koncepta završnog ispita.

Uvođenje organizacionih novina:

- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa postavljenim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;

- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;

- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja;

Očekivani ishodi ogleda

- Učenik koji se po po završenom obrazovanju brže adaptira na radnom mestu.

- Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;

- ocenjivanje učenika prema postavljenim ishodima;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole ali i na nivou Republike.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled će biti realizovan na osnovu ovog nastavnog plana i programa.

Istovremeno organizovaće se obuke nastavnika srednjih stručnih škola područja rada mašinstvo i obrada metala, za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.

Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se realizuje program ovog ogleda, biće organizovana u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:

- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);

- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;

- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.

Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.

U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.

Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.

Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Način polaganja stručne mature / završnog ispita biće definisani posebnim Pravilnikom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se realizovati u uslovima svakodnevnog obrazovnog rada u srednjim stručnim školama. Njegova realizacija podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Pravilnik o vrsti stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika, kao i Normativ o uslovima opreme i prostora za realizaciju oglednog programa biće posebno definisani.

Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke profesora, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koja će biti naknadno publikovana.

Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

I CILJEVI I ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za obrazovni profil OPERATER MAŠINSKE OBRADE - ogled

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA

ISHODI OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:

znanja

veštine

stručne kompetencije

Osposobljavanje učenika za izradu delova na alatnim i kompjuterski upravljanim mašinama (CNC)

  • da koristi tehničko tehnološku dokumentaciju
  • da izvršava radnje na konvencionalnim i CNC mašinama
  • da meri i kontroliše veličine predmeta obrade
  • da primenjuje mere zaštite i bezbednosti na radu
  • da organizuje radno mesto
  • da analizira tehničko tehnološku dokumentaciju
  • da reši probleme vezane za radna mesta
  • da izradi lični stav o svojim vrednostima i vrednostima okruženja
  • sposoban da obavi sve pripreme za obradu na konvencionalnim i CNC mašinama
  • sposoban da upravlja konvencionalnim i CNC mašinama
  • sposoban da izradi delove na konvencionalnim i CNC mašinama
  • sposoban da samostalno meri i kontroliše izradke u proizvodnom procesu

 

II NASTAVNI PLAN

Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta

za obrazovni profil OPERATER MAŠINSKE OBRADE - ogled

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

10

350

8

280

8

264

26

886

1a. Srpski jezik i književnost

2

70

2

70

2

64

6

204

1b.__________ jezik i književnost

               

2. Strani jezik

2

70

2

70

2

64

6

204

3. Fizičko vaspitanje

2

70

2

70

2

64

6

204

4. Matematika

2

70

2

70

2

64

6

204

5. Računarstvo i informatika

2

70

       

2

70

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

8

280

7

245

   

15

525

1. Tehničko crtanje

4

140

       

4

140

2. Tehnički materijali

2

70

       

2

70

3. Tehnička mehanika

2

70

       

2

70

4. Mašinski elementi

   

3

105

   

3

105

5. Termodinamika i hidraulika

   

2

70

   

2

70

6. Elektrotehnika

   

2

70

   

2

70

V: STRUČNI PREDMETI

9

375

15

585

22

764

46

1724

1. Tehnologija

3

105

3

105

4

128

10

338

2. Praktična nastava

6

270

12

480

18

636

36

1386

G: IZBORNI PREDMETI

2

70

2

70

2

64

6

204

1. Izborni predmet predviđen Zakonom

1

35

1

35

1

32

3

102

2. Izborni predmet predviđen Programom ogleda

1

35

1

35

1

32

3

102

Ukupno: A + B + V + G

29

1075

32

1180

32

1084

93

3339

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.

Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.

Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

*

*

Izborni predmet predviđen Programom ogleda

     

1. Istorija

*

   

2. Industrijska geografija u mašinstvu

*

   

3. Muzička umetnost

 

*

 

4. Likovna kultura

 

*

 

5. Ustav i prava građana

   

*

6. Preduzetništvo

   

*

Izborna nastava zastupljena je svake školske godine iz dva predmeta:

- Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građanskog vaspitanja ili Verske nastave (1 čas nedeljno tokom školske godine)

- Jednog izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda - 1 čas nedeljno (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta)

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

B

I

Računarstvo i informatika

70

   

10

Tehničko crtanje

140

   

10

Tehnologija

105

   

10

Praktična nastava

 

210

60

10

II

Tehnologija

105

   

10

Praktična nastava

 

420

60

10

III

Tehnologija

128

   

10

Praktična nastava

 

576

60

6-10

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

35

35

32

102

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

Društveno korisni rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

Ekskurzija

2-3 dana

2-3 dana

do 5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1-2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge

15-30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno akreditovani.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno časovna
nastava

mentorski rad
(nastava u bloku)

obavezne
vannastavne
aktivnosti

ostalo
(završni ispit)

ukupno
radnih
nedelja

I

35

2

2

 

39

II

35

2

2

 

39

III

32

2

2

3

39

 

III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil operater mašinske obrade - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

Nastava se realizuje uz korišćenje:

Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.

NAPOMENE O OSTVARIVANJU PROGRAMA SRPSKOG JEZIKA U ODELJENJIMA OGLEDNIH OBRAZOVNIH PROFILA SREDNJIH STRUČNIH ŠKOLA

Pošto je u nastavnim planovima oglednog obrazovnog profila OPERATER MAŠINSKE OBRADE - ogled, godišnji fond časova srpskog jezika i književnosti osetnije smanjen u odnosu na važeći nastavni plan trogodišnjih obrazovnih profila, u ostvarivanju programa biće neophodno da nastavnik vrši primerena sažimanja programskih sadržaja nastavnog predmeta Srpski jezik i književnost, objavljenih u "Službenom glasniku RS - Prosvetnom glasniku", broj 6/90 i "Prosvetnom glasniku", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003.

Sažimanja treba vršiti prevashodno u programskom području KNJIŽEVNOST jer je u ostvarivanju tih sadržaja bitniji kvalitet učenikovog čitanja nego broj pročitanih književnih dela. Takav pristup programskim sadržajima moguć je, na primer, u onim segmentima gde je ponuđeno više književnih dela istog pisca. Celishodno može biti rešenje da nastavnik predvidi da na nivou interpretacije obradi jedno delo, reprezentativno za stvaralaštvo tog pisca i pristupačno recepciji konkretnog đačkog kolektiva, a da ostala potpuno izostavi, ili obradi na nivou prikaza i osvrta. Sličan pristup može primeniti i u obradi pojedinih književnih dela kao reprezentativnih za stilska razdoblja, odnosno književne pravce u istoriji književnosti.

U okviru domaće lektire moguće je, takođe, da nastavnik izostavi pojedina književna ostvarenja za koja je nastavna praksa potvrdila da nisu u dovoljnoj meri pristupačna recepciji učenika određenog uzrasta i stručnog usmerenja. Moguće je, takođe, izostavljena dela zameniti nekim ostvarenjem iz tekuće srpske ili svetske književnosti za koje nastavnik proceni da je primerenije mogućnostima recepcije konkretnog đačkog kolektiva sa kojim ostvaruje nastavni program.

Eventualna sažimanja u programskom području JEZIK moraju biti veoma obazriva jer je jezik s i s t e m, što uvek podrazumeva celovita rešenja, odnosno povezanost svih rešenja u okviru programa za određeni razred, ali i njihovo vertikalno povezivanje, odnosno međusobnu povezanost programskih sadržaja predviđenih za ostvarivanje u svim razredima srednjeg stručnog obrazovanja.

STRANI JEZIK (L2)

1. CILJEVI PREDMETA:

Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave su:

- utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju sa ljudima iz drugih zemalja o opštim temama;

- razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture i načina života drugih naroda;

- sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu sa potrebama struke i zanimanja.

2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU TROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA

Jezičke aktivnosti

po završetku trogodišnjeg obrazovanja:

JEZIČKA RECEPCIJA

SLUŠANJE

  • razume osnovni smisao informacija i tekstova koji govore o poznatim temama
  • razume jednostavne informacije i instrukcije u okviru svoje struke

ČITANJE

  • razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima, reklamni materijal, uputstva za upotrebu
  • pronalazi potrebnu informaciju u tekstu
  • otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog konteksta ili ličnog / profesionalnog iskustva

JEZIČKA PRODUKCIJA

GOVOR

  • govori o bliskim temama i događajima (porodica, hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice
  • govori o sebi (lični podaci, obrazovanje)
  • traži i daje informacije iz svoje struke

PISANJE

  • piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe (poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare i sl.)

INTERAKCIJA

  • komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže, traži i daje uputstva ili obaveštenja)
  • prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima, kolegama) koje se odnose na neposredne potrebe

ZNANJA O JEZIKU

  • poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz svakodnevnog života ili struke
  • uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg jezika i stranog jezika koji uči

MEDIJSKA PISMENOST

  • koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte, kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, Internet)

3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- postojeći odobreni udžbenici

- popularna literatura

- Internet

4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

- Srpski jezik i književnost

- stručni predmeti

5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

OPŠTE TEME 80%

OPŠTE TEME 70%

OPŠTE TEME 60%

  • Svakodnevni život
    (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme)
  • Hrana i zdravlje
    (navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta)
  • Poznati gradovi i njihove znamenitosti
  • Sportovi i poznata sportska takmičenja
  • Život i dela slavnih ljudi XX veka
    (iz sveta nauke, kulture)
  • Mediji (štampa, televizija)
  • Hrabra i plemenita dela ljudi
    (interesantne životne priče i događaji)
  • Svet kompjutera
    (rasprostranjenost i primena)
  • Mesta, ljudi i znamenitosti u svetu
  • Putovanja
    (turistička, poslovna; transport, hoteli, kupovina, obilazak znamenitosti, zabava)
  • Prijateljstvo i druženje
  • Život u gradu
    (ulice, ustanove; problemi buke, zagađenosti, gužvi)
  • Štampa i televizija
    (aktuelni i interesantni događaji i priče)
  • Ljudska solidarnost i podvizi
  • Iz sveta filma, muzike, umetnosti
  • Životna sredina
    (uticaj nove tehnologije na biljni, životinjski svet, zdravlje ljudi)
  • Tekovine kulture, znamenitosti i zanimljivosti iz sveta
  • Iz života mladih
    (zabava, sport, obrazovanje)
  • Običaji i praznici naroda sveta
  • Značajna otkrića, pronalasci i događaji u XX veku
  • Knjige, filmovi, muzika

STRUČNE TEME* 20%

STRUČNE TEME* 30%

STRUČNE TEME* 40%

  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje

FUNKCIJE

FUNKCIJE

FUNKCIJE

  • Pozdravljanje i predstavljanje u susretu sa ljudima
  • Zahvaljivanje, izvinjavanje
  • Molbe, naredbe
  • Izražavanje dopadanja i nedopadanja
  • Traženje informacije
  • Davanje informacije (o vremenu i mestu)
  • Opisivanje ljudi, stvari, aktivnosti
  • Traženje i davanje dozvole
  • Traženje i davanje uputstva za pravac kretanja
  • Predlaganje i ubeđivanje
  • Odbijanje zahteva ili molbe
  • Izražavanje slaganja i neslaganja
  • Izražavanje želje, potrebe
  • Izražavanje interesovanja
  • Izražavanje preferenci
  • Izražavanje planova i namera u budućnosti
  • Izražavanje verovatnoće
  • Traženje i nuđenje pomoći
  • Izveštavanje (pripovedanje o prošlim događajima)
  • Izražavanje saosećanja, ohrabrenja

* IZBOR STRUČNIH TEMA IZVRŠITI U SARADNJI SA STRUČNIM VEĆEM NASTAVNIKA STRUČNIH PREDMETA U ŠKOLI.

MATEMATIKA

1. CILJEVI:

- Pravilno formulisanje matematičkih pojmova, sticanje osnovnih matematičkih znanja i njihova primena vezana za struku

- Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa

- Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura

- Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti za samostalni i grupni rad

- Uspešna primena matematičkih modela na rešavanju praktičnih problema u realnom okruženju

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU:

- Ovako koncipiran program ostavlja nastavniku mogućnost da sam odabere prikladnu literaturu u skladu sa nivoom zahteva trogodišnjeg školovanja, dok se ne napiše odgovarajući udžbenik i zbirka

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

- Tehničko crtanje

- Praktična nastava

- Tehnička mehanika

- Mašinski elementi

- Elektrotehnika

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO RAZREDIMA

Razred:

prvi

Godišnji fond časova:

70 časova

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Pravilno formulisanje matematičkih pojmova, sticanje osnovnih matematičkih znanja i njihova primena vezana za struku
  • Vektor kao orijentisana duž koja predstavlja vektor sile
  • Shvata šta su vektori i ume da ih sabira i oduzima i množi realnim brojem brojem
  • Rešava probleme iz stručnih predmeta primenom vektora
  • Vektori
  • Pojam, definicija, osobine
  • Operacije sa vektorima (primeri iz stručnih predmeta)
  • Pojam kolinearnosti i komplanarnosti
  • Nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Naglasiti razliku između skalarnih i vektorskih veličina kroz rešavanje problema iz stručnih predmeta
  • Sve operacije sa vektorima koji se predstavlja kao orijentisana duž
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 8 časova
  • Pravilno formulisanje matematičkih pojmova, sticanje osnovnih matematičkih znanja i njihova primena vezana za struku
  • Sticanje znanja iz trigonometrije pravouglog trougla i primena
  • Može da primeni Pitagorinu teoremu
  • Može da shvati osnovne elemente trigonometrije pravouglog trougla i umeti da ih koristi u rešavanju praktičnih problema
  • Može da koristi kalkulator za određivanje vrednosti trigonometrijskih funkcija uglova od 0°- 90° i obrnuto
  • Trigonometrija pravouglog trougla
  • Pitagorina teorema
  • Definicija trigonometrijskih funkcija
  • Vrednosti trigonometrijskih funkcija uglova od 30°, 45°, 60° i 90°.
  • Primena kalkulatora
  • Osnovni trigonometrijski identiteti
  • Rešavanje pravouglog trougla (primeri iz prakse)
  • Nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Nastojati da učenici ovladaju operativnost na digitronu pri rešavanju problema iz prakse
  • Učenici treba da urade samostalno što više primera rešavanja pravouglog trougla
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 10 časova
  • Sticanje znanja i razvijanje sposobnosti merenja različitih veličina i oblika
  • Obnavljanje i upotpunjavanje znanja iz geometrije
  • Ume da prepozna ugao u realnom okruženju
  • Ima osnovna znanja o trouglu
  • Zna šta je kvadrat, pravougaonik, romb, trapez i deltoid, njihove osnovne osobine i konstrukcije
  • Razume pojmove obim i površina
  • Zna šta su merna jedinica i merni broj
  • zna šta su kružnica, krug i njihovi delovi

Planimetrija

  • Pojam ugla, podela
  • Trougao, obeležavanje, podela, elementi
  • Obim, površina trougla
  • Četvorougao (obeležavanje, podela, osobine)
  • Paralelogram - obim i površina:
  • Kvadrat
  • Pravougaonik
  • Romb
  • Trapez
  • Deltoid
  • Krug i delovi kruga
  • Nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Sve zadatke rešavati kroz praktične zahteve realnog okruženja
  • Učenici samostalno da formulišu probleme i da ih reše koristeći usvojena znanja
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20 časova
  • Obnavljanje i proširivanje znanja o skupu realnih brojeva
  • Čita i piše prirodne, cele i racionalne brojeve
  • Izvede osnovne računske operacije
  • Razume ekvivalentnost predstavljanje broja u obliku razlomka, decimalnog zapisa i da izvede odgovarajuće pretvaranje
  • Odredi prioritet računskih operacija
  • Zaokrugli decimalan broj i odredi grešku pri zaokrugljivanju
  • Razume razmeru i da je primeni
  • Prepozna direktnu i obrnutu proporcionalnost
  • Primeni proporciju i procentni račun u primerima iz prakse

Skup realnih brojeva

  • N, Z, Q, R (operacije)
  • Približne vrednosti i zaokruživanje brojeva, apsolutna greška
  • Razmera i proporcija
  • Prost srazmerni račun
  • Račun podele i mešanja
  • Procentni i promilni račun
  • nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Uraditi ulazni test da se proceni nivo prethodno stečenog znanja
  • Određivanje apsolutne greške povezati sa praktičnim merenjima
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 13 časova
  • Sticanje osnovnih znanja iz linearnih jednačina i nejednačina i njihova primena u rešavanju problema iz prakse
  • Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima
  • Izvede osnovne operacije sa polinomima i algebarskim razlomcima
  • Prepozna razliku kvadrata i kvadrat binoma
  • Rešava linearne jednačine i nejednačine sa jednom nepoznatom kao i sisteme linearnih jednačina
  • Rešava probleme iz stručnih predmeta
  • Nacrta grafik linearne funkcije u Dekartovom koordinatnom sistemu i da ga tumači

Algebra polinoma - linearne jednačine i nejednačine

  • Polinomi (operacije, (a+b)2, (a-b)2, a2-b2, distributivni zakon, NZS)
  • Algebarski razlomak
  • Linearne jednačine (primena kroz formule iz stručnih predmeta)
  • Nejednačine
  • Linearna funkcija (grafik, čitanje grafika)
  • Nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Na časovima uvežbavanja nastojati da se rešavaju problemi iz stručnih predmeta kroz linearne forme
  • Povezati pojam linearne jednačine, nejednačine preko nule i znaka linearne funkcije
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 19 časova

 

Razred:

drugi

Godišnji fond časova:

70 časova

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku drugog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Sticanje osnovnih znanja o stepenovanju i korenovanju
  • Znati osobine operacija stepenovanja sa celim izložiocem i primenjivati ih u jednostavnim algebarskim izrazima
  • Znati definicije drugog i trećeg korena
  • Znati osobine operacija korenovanja i primenjivati ih u jednostavnijim izrazima
  • Može da koristi kalkulator za stepen i koren

Stepen i koren - operacija

  • Stepen, operacije sa stepenom
  • Stepen sa celim izložiocem
  • funkcija y = x2 i y = x3
  • Korenovanje u skupu celih brojeva
  • Korišćenje kalkulatora
  • nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Vežbati samo zadatke sa konkretnim brojnim vrednostima
  • Transformacija veoma malih ili veoma velikih brojeva u zbir proizvoda nekog broja i stepena osnove 10
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 12 časova
  • Sticanje znanja o kvadratnim funkcijama, rešavanje kvadratnih jednačina i nejednačina i primena
  • Rešiti jednačinu x2 = a, a>0
  • Nepotpuna kvadratna jednačina i znati primer kvadratne jednačine koja nema realno rešenje
  • Primenjivati obrazac za rešavanje potpune kvadratne jednačine
  • Umeti da nacrta grafik kvadratne funkcije i opiše njene osobine
  • Razlikovati 6 mogućih tipova grafika funkcija i to primeniti u rešavanju kvadratne nejednačine

Kvadratne forme

  • Kvadratni trinom, kvadratna jednačina
  • Obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
  • Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce
  • Kvadratne funkcija i njen grafik
  • Kvadratna nejednačina
  • Sistem linearne i kvadratne
  • Nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Preporuka je da se kvadratne jednačine rešavaju samo nad skupom realnih brojeva
  • Rešavati formule iz stručnih predmeta koje svode na kvadratne jednačine
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 18 časova
  • Sticanje znanja o eksponencijalnim i logaritamskih funkcija, rešavanje jednostavnijih eksponencijalnih i logaritamskih jednačina u primeni
  • Prikazivati analitički, tabelarno i grafički eksponencijalnu funkciju
  • Rešavati jednostavne eksponencijalne jednačine i nejednačine
  • Prikazivati analitički, tabelarno i grafički logaritamsku funkciju kao inverznu eksponencijalnoj
  • Znati šta je logaritam i pravila logaritmovanja i primenjivati ih u jednostavnim izrazima
  • Rešavati jednostavne logaritamske jednačine
  • Znati da koristi kalkulator za određivanje logaritama vrednosti i zaokrugljivati ih

Logaritam

  • Eksponencijalna funkcija i njene osobine
  • Eksponencijalne jednačine i nejednačine
  • Inverzna funkcija
  • Logaritamska funkcija i njen grafik
  • Pravila logaritmovanja i antilogaritmovanja
  • Logaritamske jednačine
  • Dekadni logaritam i upotreba kalkulatora
  • Nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Rešavati zadatke sa konkretnim brojnim vrednostima i probleme iz stručnih predmeta u kojima se mora primeniti osobina eksponencialnih jednačina i logaritama
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 15 časova
  • Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i površini mnogouglova, površini i zapremini poliedara i primena
  • Primenjuje formule za izračunavanje obima i površina: pravougaonika, kvadrata, paralelograma, romba trougla, trapeza...
  • Znati šta je normalnost prave ravni normalna projekcija tačke, ugao između prave i ravni
  • Crtati pomoćne slike osnovnih oblika prizme i piramide
  • Razlikovati pet pravilnih poliedara
  • Crtati mrežu i računati površinu i zapreminu prizme i piramide
  • Izračunati zapreminu prizme i piramide
  • Umeti da primeni stečeno znanje na rešavanje problema iz svakodnevne prakse

Poliedri

  • Merne jedinice za površinu i zapreminu
  • Poluravan, dijedar, ugao dijedra
  • Poliedri: prizma i piramida (podela, karakteristični preseci, mreže, površina i zapremina)
  • Pravilni poliedri
  • Nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja znanja o obimu i površini geometrijskih tela, koristiti modele
  • Insistirati da svaki učenik napravi mrežu i model bar jednog poliedra a pri rešavanju zadataka crta pomoćnu sliku
  • Ako je moguće koristiti simulaciju na računaru (preseci poliedara)
  • Insistirati na primeni Pitagorine teoreme i definicija triginometrijskih funkcija kroz što više zadataka
  • Rešavati probleme iz prakse - posebno stručne
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 15 časova
  • Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i površini kruga i njegovih delova kao i površini i zapremini oblih tela
  • Znati formule za izračunavanje obima i površine kruga i delova kruga i primenjivati ih, znati približnu vrednost p na dve decimale
  • Razumeti da valjak, kupa, zarubljena kupa nastaju rotacijom: pravougaonika, pravouglog trougla, pravouglog trapeza
  • Crtaju mrežu i izračunaju površinu valjka i kupe
  • Izračunaju površinu svere
  • Izračunaju zapreminu: valjka, kupe i lopte
  • Primenjivati stečeno znanje na rešavanje problema iz prakse

Obla tela

  • Obim i površina kruga
  • Obim i površina delova kruga
  • Obrtna tela
  • Valjak - površina i zapremina
  • Kupa - površina i zapremina
  • Zarubljena kupa - površina i zapremina
  • Površina i zapremina lopte
  • Nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Insistirati na samostalnom pravljenju modela obrtnih tela
  • Ako je moguće koristiti simulaciju na računaru
  • Sadržaje povezati sa stručnim predmetima i problemima iz svakodnevnog života
  • Da učenik prepozna oblike delova koje obrađuje na časovima praktične nastave
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 10 časova

 

Razred:

treći

Godišnji fond časova:

64 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku trećeg razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Upoznavanje sa elementima analitičke geometrije prave i kružnice
  • Znati šta je Dekartov koordinatni sistem i kako se u njemu predstavlja tačka, određuje rastojanje dve tačke, središte duži, površina trougla
  • Razlikovati inplicitni, eksplicitni i segmentni oblik jednačine prave i umeti da ih koristi
  • Primenjivati jednačinu prave kroz jednu i dve tačke
  • Utvrđivati međusobni odnos dve prave (paralelnost, normalnost i ugao preseka)
  • Znati da napiše jednačinu kruga ako je poznat centar i poluprečnik
  • Odrediti presek prave i kruga (rešavanjem sistema)

Analitička geometrija

  • Tačka, duž i trougao u koordinatnom sistemu,
  • Razni oblici jednačine prave
  • Odnos dve prave
  • Jednačina kruga
  • Prava i krug
  • Nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa
  • Razvijati sistematičnost, urednost i preciznost u crtanju u koordinantnom sistemu
  • Naglašavati povezanost analitičkog i geometrijskog oblika
  • Insistirati da što više učenika samostalno radi zadatke
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20 časova
  • Sticanje znanja o trigonometrijskim funkcijama i primena
  • Određivanje trigonometrijske funkcije proizvoljnog ugla u trigonometrijskom krugu i umeti da konstruiše ugao ako je data vrednost jedne njegove trigonometrijske funkcije
  • Znati grafike osnovnih trigonometrijskih funkcija (sinusoida i kosinusoida)
  • Znati vrednosti trigonometriskih funkcija za neke uglove i umeti da na kalkulatoru pročita vrednost za bilo koji ugao
  • Svođenje na prvi kvadrant
  • Znati i primeniti osnovne trigonometrijske identite
  • Znati rešiti oštrougli trougao primenom sinusne i kosinusne teoreme

Trigonometrija

  • Trigonometrijski krug, definicije trigonometrijskih funkcija proizvodnog ugla - očitavanje njihovih vrednosti
  • Svođenje na prvi kvadrant
  • Trigonometrijski identiteti
  • Rešavanje jednostavnijih trigonometrijskih jednačina i nejednačina
  • Formulacija sinusne i kosinusne teoreme - njihova primena u rešavanju praktičnih problema
  • nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Trigonometrijske jednačine se mogu rešavati uz prateći sadržaj a ne samo na kraju oblasti
  • Insistirati da učenici sa razumevanjem koriste trigonometrijski krug za sve oblike očitavanja bilo u svođenju na prvi kvadrant ili rešavanju jednostavnih jednačina
  • Sinusnu i kosinusnu teoremu koristi u rešavanju praktičnih problema
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 16 časova
  • Razvijanje znanja o vektorima i njihovoj primeni u rešavanju praktičnih problema
  • Sabirati, oduzimati i množiti skalarom vektor dat u koordinatama i određivati njegov intenzitet
  • Znati šta su kolinarni i nekolinarni vektori
  • Znati šta su komplanarni vektori
  • Razložiti vektor na tri komponente - duž kordinantnih osa
  • Znati definiciju skalarnog proizvoda i primeniti na određivanje ugla između dva vektora
  • Ispitivanje ortogonalnosti vektora
  • Znati definiciju vektorskog proizvoda i njegovu primenu na izračunavanje površine palalelograma - ispitivanje kolinearnosti vektora
  • Znati definiciju mešovitog proizvoda i njegovu primenu na izračunavanje zapremine paralelepipeda - ispitivanje konplanarnosti vektora

Vektori u koordinatama

  • Vektor u koordinatama
  • Intenzitet vektora
  • Sabiranje i oduzimanje vektora, množenje vektora skalarom
  • Ispitivanje kolinearnosti i komplanarnosti vektora
  • Skalarni proizvod vektora u primeni
  • Vektorski proizvod u primeni
  • Mešovit proizvod u primeni
  • Nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Determinante, ako se koriste treba da budu predstavljene kao pogodan zapis za lakše računanje vektorskog i mešovitog proizvoda vektora
  • U dogovoru sa nastavnicima iz stručnih predmeta uzeti što više problema koji se rešavaju primenom vektora
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 16 časova
  • Sticanje osnovnih znanja o aritmetičkom i geometrijskom nizu
  • Znati šta je aritmetički niz i umeti da ga reši primenom obrazaca za opšti član i zbir konačnog mnogočlanovog niza
  • Znati šta je geometrijski niz i umeti da ga reši primenom obrazaca za opšti član i zbir konačnog mnogočlanovog niza

Aritmetički i geometrijski niz

  • Aritmetički niz (definicija osobine)
  • Geometrijski niz (definicija osobine)
  • Nastavniku je ostavljena sloboda da sam bira broj časova za realizaciju sadržaja
  • Nizove zadavati kako formulom tako i svojim članovima
  • Primere nizova davati u vezi sa raznim oblastima matematike kao i iz svakodnevnog života
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 12 časova

 

TEHNIČKO CRTANJE

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

 

140

     

140

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Osposobljavanje za rukovanje priborom

- Razvijanje odgovornog ponašanja prema radu

- Razvijanje osećaja za tačnost i sistematičnost

- Sticanje znanja o osnovnim geometriskim konstrukcijama

- Razvijanje znanja o projiciranju

- Sticanje osnovnih znanja o osnovama tehničkog crtanja

- Osposobljavanje za samostalnu izradu tehničkog crteža

- Osposobljavanje za samostalnu izradu najednostavnijih tehničkih crteža na računaru

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Standardi i njihova primena u mašinstvu

16

Geometrijsko crtanje

10

Projiciranje

18

Osnove tehničkog crtanja

30

Izrada crteža mašinskih delova i sklopova

30

Tehničko crtanje uz pomoć računara

36

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Standardi i njihova primena u mašinstvu

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje učenika za rukovanje priborom za tehničko crtanje, da prepoznaje vrste tehničkih crteža, koristi standarde, odgovorno se ponaša prema radu i razvija osećanje za tačnost i sistematičnost
  • da izabere materijal i pribor za crtanje
  • da koristi standarde
  • da izabere standardnu razmeru, tipove linija i format crteža
  • da koristi tehničko pismo
  • da odabere i popuni zaglavlje i označi tehnički crtež
  • da stvori osećaj za tačnost, estetiku i urednost
  • Materijal i pribor za tehničko crtanje
  • Standardizacija i standardi
  • Vrste tehničkih crteža
  • Formati crteža
  • Razmera
  • Tipovi i debljina linija
  • Tehničko pismo
  • Zaglavlja i sastavnice
  • Označavanje crteža
  • Nakon završenog modula uraditi grafički rad koji treba da sadrži vrste linija i tehničko pismo ispisano između horizontalnih linija
  • Format A3, hamer hartija

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

               

*

 

Naziv modula:

Geometrijsko crtanje

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o osnovnim geometrijskim konstrukcijama, razvijanje osećaja za tačnost, preciznost i sistematičnost
  • da nacrta osnovne geometrijske konstrukcije
  • da stvori osećaj za oblike i razvije psihomotorne sposobnosti
  • Deljenje duži na jednake delove
  • Konstrukcija tangenti
  • Složene linije
  • Nakon završenog modula uraditi grafički rad koji treba da sadrži jedan zadatak složene figure
  • Format A4, hamer hartija

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

               

*

 

Naziv modula:

Projiciranje

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o projiciranju i primeni istih u izredi tehničke dokumentacije
  • da nacrta projekcije tačke, duži i slike na dve i tri ravni
  • da nacrta projekcije geometrijskih tela i njihove mreže
  • da pokaže logičko mišljenje, tačnost i doslednost pri primeni pravila
  • Vrste projiciranja
  • Orjentacija u prostoru
  • Projiciranje tačke, duži i ravanskih geometrijskih slika
  • Projiciranje geometrijskih tela i njihove mreže
  • Nakon završenog modula uraditi grafički rad koji treba da sadrži dva zadatka
  • Dva formata A4, hamer hartija

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

               

*

 

Naziv modula:

Osnove tehničkog crtanja

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o tehničkom crtanju i primeni istog u izradi tehničke dokumentacije
  • da nacrta predmet u pravouglim projekcijama.
  • da kotira projekcije
  • da razume preseke mašinskih delova i da nacrta jednostavnije delove u preseku
  • da koristi ostala pravila predstavljanja delova i njihovih detalja
  • da pokaže logično mišljenje, tačnost i doslednost pri primeni pravila
  • Pravouglo projiciranje, pogledi, izgledi i njihov raspored
  • Kotiranje
  • Preseci mašinskih delova
  • Ostala pravila predstavljanja delova i njihovih detalja
  • Nakon završenog modula uraditi grafički rad koji treba da sadrži dva zadatka
  • Dva formata A4, hamer hartija

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

               

*

 

Naziv modula:

Izrada crteža mašinskih delova i sklopova

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu tehničkih crteža i pravilnu upotrebu tehničke dokumentacije
  • da skicira i nacrta jednostavnije mašinske delove
  • da nacrta i razradi jednostavnije sklopne crteže
  • da čita tehničke crteže
  • da pokaže sposobnost i logičko mišljenje pri izradi i razradi tehničkih crteža
  • da pokaže sposobnost povezivanja usvojenih znanja
  • Skiciranje mašinskih delova
  • Izrada crteža detalja
  • Izrada i razrada crteža sklopa
  • Čitanje tehničkih crteža
  • Nakon završenog modula uraditi grafički rad koji treba da sadrži dva zadatka i to: izrada jednostavnijeg sklopa, kao i četiri detalja sklopa
  • Format A3 i četiri formata A4, hamer hartija

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

               

*

 

Naziv modula:

Tehničko crtanje uz pomoć računara

Trajanje modula:

36 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu jednostavnijih tehničkih crteža na računaru
  • da prepozna osnove programskog paketa CAD
  • da nacrta jednostavniji tehnički crtež na računaru
  • da pokaže sposobnost povezivanja usvojenih znanja i veština sa radom na računaru
  • Definisanje ulaznih parametara crteža
  • Komande za crtanje
  • Pomoćne komande za crtanje
  • Kotiranje crteža
  • Unos teksta u crtež
  • Snimanje završenog crteža
  • Štampanje crteža
  • Nakon završenog modula uraditi grafički rad koji treba da sadrži dva zadatka
  • Dva formata A4

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

 

*

               

*

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Dušan Đorđević, Željko M. Papić: Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2002.

- Dušan Đorđević, Željko M. Papić: Tehničko crtanje, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2001.

- Željko M. Papić, Dušan Đorđević: Tehničko crtanje, Grafofolije, Kragujevac, 2001.- Zorica Jovanović, Željko M. Papić: AutoCAD 2000, Microcom, Čačak, 2003.

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Praktična nastava

- Tehnologija

TEHNIČKI MATERIJALI

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

70

       

70

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o mehaničkim karakteristikama materijala

- Sticanje znanja o vrstama i karakteristikama tehničkog gvožđa, čelika, obojenih metala i nemetala

- Osposobljavanje učenika za pravilan izbor materijala iz standarda i prospekata u industrijskoj praksi

- Sticanje znanja o vrstama termičke i hemisko termičke obrade

- Razvijanje sposobnosti za primenu znanja o tehničkim materijalima u praksi

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Osobine materijala

12

Struktura metala i legura

10

Tehničko gvožđe

12

Čelik

12

Termička i hemijsko-termička obrada

8

Obojeni metali i nemetali

16

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osobine materijala

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje fizičkih, mehaničkih, tehnoloških i hemijskih osobina materijala, kao i sticanje znanja o mehaničkim karakteristikama materijala
  • da prepozna materiju (supstancu), smeše elemenata i jedinjenja
  • da definiše pojam mase, težine, temperature topljenja, električne i toplotne provodljivosti
  • da očita vrednost zatezne čvrstoće, tvrdoće i žilavosti sa dijagrama ili iz tabela i shvati njihov red veličina
  • da prepozna osnovne metode ispitivanja mehaničkih, tehnoloških i hemijskih osobina materijala
  • da nabroji osnovne tehnološke osobine materijala i shodno tome pogodnost za određenu vrstu obrade
  • da prepozna pojavu i štetnost korozije kod metalnih proizvoda i razlikuje načine zaštite od korozije
  • Hemijske osobine materijala
  • Korozija i zaštita materijala od korozije
  • Fizičke osobine materijala
  • Mehaničke osobine materijala
  • Ispitivanje mehaničkih osobina materijala
  • Tehnološke osobine materijala
  • Tehnološka ispitivanja materijala
  • Ispitivanje materijala bez razaranja
  • Osloniti se na znanje iz hemije i fizike koje učenik donosi iz osnovne škole
  • Metode ispitivanja osobina materijala izvesti praktično u laboratoriji
  • Insistirati na poznavanju jedinica mera i redu njihovih veličina, kao i očitavanju vrednosti čvrstoće, Hukov dijagram i Velerove krive
  • Na kraju modula uraditi test znanja

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Struktura metala i legura

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o kristalnoj građi materijala, kristalizaciji i mešanju elemenata pri obrazovanju legura
  • da opiše monokristalni, polikristalni i amforni oblik materijala
  • da poredi osnovne tipove kristalnih rešetki kod metala
  • da definiše proces kristalizacije i nacrta dijagram hlađenja
  • da nacrta i objasni ravnotežni dijagram stanja legura dva metala koji se potpuno mešaju u tečnom i čvrstom stanju
  • da očita sa dijagrama hemijski sastav svake faze i količine svake faze za prethodni problem
  • da opiše sve ostale tipove legura bez crtanja dijagrama i očitavanja sastava faze
  • Amorfni i kristalni materijali
  • Kristalna građa materijala
  • Proces kristalizacije
  • Kristali legura
  • Osnovni fazni dijagrami stanja legura
  • Osloniti se na znanja iz hemije koja učenik donosi iz osnovne škole
  • Kristalne rešetke obraditi uz pomoć modela
  • Krivu hlađenja i dijagram stanja dvokomponentnih legura, crtati po fazama uz objašnjenje procesa kristalizacije
  • Vežbanje prethodno izvršiti kod dvokomponentne legure nikla i bakra
  • Na kraju modula uraditi test znanja

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Tehničko gvožđe

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje neophodnih znanja o vrstama tehničkog gvožđa i osposobljavanje za pravilan izbor u praksi
  • da navede osnovne osobine hemijski čistog gvožđa i opiše pojave pri zagrevanju i hlađenju
  • da diskutuje dijagram legure gvožđe - ugljenik i da izvrši osnovna tumačenja na šemi
  • da navede osnovne osobine livenog gvožđa i uticaj primesa na njegov kvalitet
  • da opiše postupak dobijanja sivog liva, osobine i njegovu upotrebu
  • da prepozna ostale vrste livenog gvožđa i njihovu primenu u praksi
  • Hemijski čisto gvožđe
  • Dijagram stanja legura gvožđe ugljenik
  • Sirovo gvožđe
  • Liveno gvožđe
  • Dijagram stanja legure gvožđe - ugljenik imati u preglednoj šemi a za svakog učenika obezbediti kopiju na A4 formatu
  • Posedovati modele visoke i kupolne peći ili odgovarajuće šeme
  • Vrste tehničkog gvožđa pokazati na uzorcima, a strukturu pomoću fotografija
  • Na kraju modula uraditi test znanja

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Čelik

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje vrsta čelika, načina označavanja po JUS-u i njihov izbor u praksi
  • da nabroji osnovne osobine čelika i analizira uticaj ugljenika na mehaničke karakteristike
  • da nabroji uticaje stalnih i legirajućih elemenata na svojstva čelika
  • da identifikuje oznake čelika po JUS-u
  • da navede klasifikaciju čelika na konstruktivne i alatne čelike
  • da opiše namenu najčešće korišćenih vrsta čelika
  • Čelik, svojstva i vrste
  • Označavanje čelika po JUS-u
  • Konstruktivni čelici
  • Alatni čelici
  • Tvrde legure
  • Označavanje čelika objasniti uz pregledan tabelarni prikaz
  • Zadati domaći zadatak po pitanjima označavanja čelika po JUS-u
  • Oslanjati se na znanja učenika sa praktične nastave i tehnologije
  • Na kraju modula uraditi test znanja

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Termička i hemijsko-termička obrada

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o načinima termičke i hemijsko termičke obrade i njihov uticaj na promenu mehaničkih osobina materijala
  • da proceni značaj termičke obrade na promenu strukture materijala i njegovih mehaničkih osobina
  • da prepozna osnovne vidove termičke obrade i postupke izvođenja
  • da navede koje se vrste čelika podvrgavaju određenoj vrsti termičke obrade i kako se menjaju mehaničke karakteristike čelika
  • da prepozna postupke hemijsko-termičke obrade
  • da navede zašto i kada se primenjuju pojedine vrste hemijsko termičke obrade
  • Pojam, zadatak i režimi termičke obrade
  • Žarenje
  • Kaljenje
  • Normalizacija, otpuštanje i poboljšavanje
  • Hemijsko-termička obrada
  • Insistiranje na sistematičnosti i primeni stečenih znanja u primeni stečenih znanja u praksi
  • U okviru dva časa planirati posetu radionici i praktičnom primenjivanju termičke i hemijsko-termičke obrade
  • Na kraju modula uraditi test znanja

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Obojeni metali i nemetali

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o legurama lakih i teških obojenih metala i njihova primena u praksi
  • Upoznavanje osnovnih vrsta nemetalnih materijala u mašinskoj industriji
  • da opiše razliku između lakih i teških obojenih metala
  • da prepozna označavanje legure obojenih metala
  • da navede osobine i primenu osnovnih legura bakra, aluminijuma i magnezijuma
  • da prepozna osnovne legure prema boji i masi
  • da nabroji mogućnosti primene drveta i ostalih nemetalnih materijala u mašinogradnji
  • da poznaje osnovne vrste plastičnih masa
  • da prepozna osnovne vrste goriva i maziva koje se koriste u mašinogradnji
  • Laki i teški obojeni metali i njihove legure
  • Označavanje legura obojenih metala
  • Bakar i njegove legure
  • Aluminijum i njegove legure
  • Ostali obojeni metali i legure
  • Plastični materijali
  • Drvo, guma i ostali nemetalni materijali
  • Goriva i maziva
  • Osloniti se na znanja iz hemije koja učenik donosi iz osnovne škole
  • Legure obojenih metala, kao i nemetale objašnjavati uz pomoć uzoraka
  • Na kraju modula uraditi test znanja

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Dr Vera Šijački - Žeravčević, Dr Aleksandar Sedmak, Dr Anđelka Milosavljević: Mašinski materijali, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2002.

- Mr Rade Mirković, Risto Aksentić: Mašinski materijali, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2000.

- Jelica Brekić, Momčilo Vukić, Milan Brekić: Mašinski materijali, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1992.

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Tehnologija

- Praktična nastava

TEHNIČKA MEHANIKA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

70

       

70

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja za rešavanje problema ravnoteže statički opterećenih tela

- Sticanje znanja o naprezanju materijala pod dejstvom spoljašnjih opterećenja

- Sticanje znanja o ravnoteži tela pod dejstvom sila

- Sticanje znanja o vrstama napregnutih tela

- Razvijanje sposobnosti za primenu znanja kod srodnih disciplina i u praksi

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Sistemi sila i spregova u ravni

23

Težište

8

Ravanski nosači

12

Aksijalna naprezanja i smicanje

11

Uvijanje i savijanje

16

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Sistemi sila i spregova u ravni

Trajanje modula:

23 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o metodama i postupcima rešavanja problema u statici usvajanje znanja o aksiomima statike, sistemima sila u ravni, uslovima ravnoteže,
  • Sticanje znanja o grafičkom načinu rešavanja zadataka statike
  • Sticanje znanja o analitičkom načinu rešavanja zadataka
  • Razvijanje logičnog mišljenja i rasuđivanja
  • Razvijanje samostalnosti za rešavanje svih tehničkih problema
  • da identifikuje silu kao posledicu delovanja materijalnih tela i uzrok promene kretanja tela
  • da prikaže sisteme sila u ravni i svede na prostiji oblik, grafičkim i analitičkim putem
  • da opiše ravnotežu tela pod delovanjem sila
  • da reši prostije probleme ravnoteže grafičkim i analitičkim putem
  • da definiše moment sile i sprega sila kao meru obrtnog kretanja tela
  • da reši prostije probleme u vezi momenta sile i sprega sila
  • da odredi reakcija veza,
  • Osnovni pojmovi statike
  • Sistem sučeljnih sila u ravni
  • Moment sile za tačku i spreg sila
  • Ravan sistem proizvoljnih sila
  • Obzirom na skromnije znanje učenika iz matematike u rešavanju problema koristiti pretežno grafičku metodu, a analitičku uvoditi postepeno i uz pomoć nastavnika
  • Raditi na konkretnim brojčanim primerima, dobijene rezultate proanalizirati, podstaći učenike na donošenje zaključaka
  • Gde god je to moguće dobijene rezultate proveravati eksperimentalnim putem
  • Koristiti uz odgovarajuća učila, didaktičke plakate i originalni pribor i merna sredstva (dinamometre, momentni ključ i.t.d.)
  • Primenjivati grupni rad učenika i rad u parovima
  • Probleme vezivati za konkretnu praksu, naročito mašinsku
  • Insistirati na sistematičnosti u radu, uz posedovanje pribora za rad

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Težišta

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o metodama i postupcima rešavanja zadataka iz težišta
  • Sticanje znanja o analitičkom i grafičkog načinu rešavanja zadataka
  • Razvijanje logičnog mišljenja i rasuđivanja
  • Razvijanje samostalnosti za rešavanje svih tehničkih problema
  • da odredi položaj težišta za jednostavnije površine i linije
  • Težište
  • Obzirom na skromnije znanje učenika iz matematike u rešavanju problema koristiti pretežno grafičku metodu, a analitičku uvoditi postepeno i uz pomoć nastavnika
  • Raditi na konkretnim brojčanim primerima, dobijene rezultate proanalizirati, podstaći učenike na donošenje zaključaka
  • Gde god je to moguće dobijene rezultate proveravati eksperimentalnim putem
  • Koristiti uz odgovarajuća učila, didaktičke plakate i originalni pribor i merna sredstva (dinamometre, momentni ključ i.t.d.)
  • Primenjivati grupni rad učenika i rad u parovima
  • Probleme vezivati za konkretnu praksu, naročito mašinsku
  • Insistirati na sistematičnosti u radu, uz posedovanje pribora za rad

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Ravanski nosači

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o metodama i postupcima rešavanja zadataka iz ravanskih nosača
  • Sticanje znanja o analitičkom i grafičkog načinu rešavanja zadataka
  • Razvijanje logičnog mišljenja i rasuđivanja
  • Razvijanje samostalnosti za rešavanje svih tehničkih problema
  • da odredi otpore oslonaca grafičkim i analitičkim postupkom
  • da odredi statičke dijagrame
  • da odredi položaj kritičnog preseka
  • Puni ravanski nosači
  • Obzirom na skromnije znanje učenika iz matematike u rešavanju problema koristiti pretežno grafičku metodu, a analitičku uvoditi postepeno i uz pomoć nastavnika
  • Raditi na konkretnim brojčanim primerima, dobijene rezultate proanalizirati, podstaći učenike na donošenje zaključaka
  • Gde god je to moguće dobijene rezultate proveravati eksperimentalnim putem
  • Koristiti uz odgovarajuća učila, didaktičke plakate i originalni pribor i merna sredstva (dinamometre, momentni ključ i.t.d.)
  • Primenjivati grupni rad učenika i rad u parovima
  • Probleme vezivati za konkretnu praksu, naročito mašinsku
  • Insistirati na sistematičnosti u radu, uz posedovanje pribora za rad

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Aksijalna naprezanja i smicanje

Trajanje modula:

11 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o ponašanju radnih materijala pod dejstvom opterećenja koja na njih deluju
  • Upoznavanje vrsta i karakteristika različitih naprezanja
  • Obezbeđivanje kvantuma znanja neophodnog za dalje izučavanje stručnih predmeta, posebno mašinskih elemenata
  • Razvijanje interesovanja za dalje obrazovanje i usavršavanje u struci
  • da poznaje odnose između spoljašnjih i unutrašnjih sila, naprezanje i napon kao meru napregnutosti tela
  • da izračuna stvarni napon i nosivost jednostavnijih mašinskih elemenata napregnutim jednim od prostih naprezanja aksijalna naprezanja i smicanje
  • da poveže usvojene sadržaje sa sadržajem iz nastavnih predmeta mašinski materijali, tehničko crtanje itd.
  • Akcijalna naprezanja
  • Smicanje
  • U okviru ovog dela modula izvršiti povezivanje sa delom modula sistema sila i spregova sila u ravni, koji se odnosi na ravnotežu sistema sučeljnih sila. Koristiti učila, modele i uzorke: aparat za deformaciju, epruvete za ispitivanje zatezne čvrstoće čelika i LG standardnih i proporcionalnih
  • Prikazivati smičuće površine u aksonometrijskom prikazu i na modelima zakovanih i zavarenih spojeva
  • Primenjivati induktivni put u nastavi
  • Navoditi učenike na samostalno zaključivanje, diskutovati dobijene rezultate

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

         

 

Naziv modula:

Uvijanje i savijanje

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o ponašanju raznih materijala pod dejstvom opterećenja koja na njih deluju
  • Upoznavanje vrsta i karakteristika različitih naprezanja
  • Obezbeđivanje kvantuma znanja neophodnog za dalje izučavanje stručnih predmeta, posebno mašinskih elemenata
  • Razvijanje interesovanja za dalje obrazovanje i usavršavanje u struci
  • da poznaje odnose između spoljašnjih i unutrašnjih sila, naprezanje i napon kao meru napregnutosti tela
  • da izračuna stvarni napon i nosivost jednostavnijih mašinskih elemenata napregnutim na uvijanjem i savijanjem
  • da poveže usvojene sadržaje sa sadržajima iz nastavnih predmeta mašinski materijali, tehničko crtanje itd.
  • Momenti inercije ravanskih geometrijskih figura
  • Uvijanje
  • Savijanje
  • U okviru ovog dela modula izvršiti povezivanje sa delom modula sistema sila i spregova sila u ravni, koji se odnosi na ravnotežu sistema sučeljnih sila. Koristiti učila, modele i uzorke: aparat za deformaciju, epruvete za ispitivanje zatezne čvrstoće čelika i LG standardnih i proporcionalnih
  • Momente inercije obraditi bez preteranih matematičkih izvođenja, obrasce dati u tabelarnom prikazu, dobro uvežbati korišćenje podataka iz tablica za standardizovane profile, primere za složene površine uzimati sa bar jednom osom simetrije i sastavljenu od standardizovanih profila
  • Primenjivati induktivni put u nastavi
  • Navoditi učenike na samostalno zaključivanje, diskutovati dobijene rezultate

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

         

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Dr Milan Plavšić, Miloš Miljković, Slobodan Nikolić: MEHANIKA, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2001.

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Tehničko crtanje

- Praktična nastava

- Mašinski materijali

- Tehnologija

MAŠINSKI ELEMENTI

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

           

II

105

       

105

III

           

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- dobijanje osnovnih teorijskih znanja o mašinskim elementima

- dobijanje trajnih teoretskih znanja o geometrijskim veličinama mašinskih elemenata

- dobijanje trajnih znanja o primeni mašinskih elemenata

- osposobljavanje za samostalno korišćenje tablica standardnih elemenata i njihova primena u praksi

- osposobljavanje za proračunavanje geometrijskih parametara mašinskih elemenata neophodnih za izradu mašinskih elemenata

- povezivanje elemenata mašinskih elemenata sa postupcima obrade na praktičnoj nastavi

- odgovorno ponašanje u radu

- sticanje trajnih znanja čitanja radioničkih crteža

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Standardizacija i tolerancije

10

Razdvojive i nerazdvojive veze

24

Elementi obrtnog kretanja

22

Elementi za prenos snage

49

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Standardizacija i tolerancije

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • osposobljavanje učenika za samostalno korišćenje tablica za standardizaciju i tolerancije, osposobljavanje učenika za samostalno čitanje radioničkih crteža sa stanovišta standardizacije i tolerancije, povezivanje tolerancija sa postupcima obrade na praktičnoj nastavi, da se odgovorno ponaša prema radu i razvija osećanje za tačnost i sistematičnost
  • da prepozna osnovne mašinske elemente
  • da proceni primenu standardizacije i tipizacije
  • da koristi tablice tolerancija
  • da odredi vrstu naleganja u sklopu mašinskih elemenata
  • da identifikuje sa radioničkog crteža podatke o tolerancijama mera i da odredi dobru, lošu ili doradnu meru
  • da stvori osećaj za tačnost i preciznost
  • podela mašinskih elemenata
  • standardizacija i tipizacija
  • tolerancije dužinskih mera
  • tolerancije oblika i položaja površine
  • tolerancije hrapavosti površine
  • sklop tolerisanih mera
  • čitanje radioničkih crteža sa stanovišta tolerancija
  • koristi stručnu literaturu
  • koristi savremena nastavna sredstva
  • prati napredovanje učenika u sticanju znanja
  • ocenjuje učenika
  • koristi potrebne tablice
  • priprema radioničke crteže

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Razdvojive i nerazdvojive veze

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • osposobljavanje učenika za samostalno korišćenje tablica mašinskih elementa, osposobljavanje učenika za samostalno čitanje radioničkih crteža, povezivanje znanja mašinskih elemenata sa postupcima obrade na praktičnoj nastavi, da se odgovorno ponaša prema radu i razvija osećanje za tačnost i sistematičnost
  • da poredi primenu mašinskih elementa razdvojivih i nerazdvojivih veza
  • da koristi tablice standardnih mašinskih elemenata razdvojivih i nerazdvojivih veza i vrši izbor istih
  • da čita sa radioničkog crteža potrebne podatke i zna standardne oznake
  • da prepozna geometrijske karakteristike mašinskih elemenata razdvojivih i nerazdvojivih veza
  • da primeni pročitane podatke u postupku izrade
  • da poseduje osećaj za tačnost
  • navojni spojevi
  • klinovi
  • čivije
  • žlebni spojevi
  • stezni spojevi
  • elastične veze
  • zakovani spojevi
  • zavareni spojevi
  • čitanje radioničkih crteža
  • koristi stručnu literaturu
  • koristi savremena nastavna sredstva
  • prati napredovanje učenika u sticanju znanja
  • ocenjuje učenika
  • koristi potrebne tablice
  • priprema radioničke crteže
  • tokom realizacije modula ne raditi proračune mašinskih elemenata već samo analizu opterećenja i naprezanja

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Elementi obrtnog kretanja

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sposobljavanje učenika za samostalno korišćenje tablica mašinskih elementa, osposobljavanje učenika za samostalno čitanje radioničkih crteža, povezivanje znanja mašinskih elemenata sa postupcima obrade na praktičnoj nastavi, da se odgovorno ponaša prema radu i razvija osećanje za tačnost i sistematičnost
  • da poredi primenu mašinskih elementa obrtnog kretanja
  • da koristi tablice standardnih mašinskih elemenata obrtnog kretanja
  • da čita sa radioničkog crteža potrebne podatke i zna standardne oznake
  • da prepozna geometrijske karakteristike mašinskih elemenata obrtnog kretanja
  • da primeni pročitane podatke u postupku izrade
  • da poseduje osećaj za tačnost
  • Osovine
  • osovinice
  • vratila
  • klizna ležišta
  • kotrljajni ležajevi
  • podmazivanje kliznih i kotrljajnih ležajeva
  • ugradnja i demontaža ležaja
  • čitanje radioničkih crteža
  • koristi stručnu literaturu
  • koristi savremena nastavna sredstva
  • prati napredovanje učenika u sticanju znanja
  • ocenjuje učenika
  • koristi potrebne tablice
  • priprema radioničke crteže

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Elementi za prenos snage

Trajanje modula:

49 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • osposobljavanje učenika za samostalno korišćenje tablica mašinskih elementa, osposobljavanje učenika za samostalno čitanje radioničkih crteža, osposobljavanje za proračun osnovnih geometrijskih elemenata prenosnika snage, povezivanje znanja mašinskih elemenata sa postupcima obrade na praktičnoj nastavi, da se odgovorno ponaša prema radu i razvija osećanje za tačnost i sistematičnost
  • da navede primenu mašinskih elemenata za prenos snage
  • da koristi tablice standardnih mašinskih elemenata za prenos snage
  • da proračuna osnovne geometrijske podatke zupčastih parova potrebne za izradu
  • da čita sa radioničkog crteža potrebne podatke i zna standardne oznake
  • da prepozna geometrijske karakteristike mašinskih elemenata za prenos snage
  • da primeni pročitane podatke u postupku izrade
  • da poseduje osećaj za tačnost
  • spojnice
  • zupčasti parovi
  • cilindrični zupčasti parovi
  • konusni zupčasti parovi
  • pužni parovi
  • lančani parovi
  • prenosnici trenjem
  • čitanje radioničkih crteža
  • koristi stručnu literaturu
  • koristi savremena nastavna sredstva
  • prati napredovanje učenika u sticanju znanja
  • ocenjuje učenika
  • koristi potrebne tablice
  • priprema radioničke crteže
  • za ocenjivanje modul se može podeliti na više manjih celina

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Spasoje Drapić: MAŠINSKI ELEMENTI I, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2001.

- Zoran Savić, Spasoje Drapić: MAŠINSKI ELEMENTI, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2001.

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Praktična nastava

- Tehnologija

TERMODINAMIKA I HIDRAULIKA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

           

II

70

       

70

III

           

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- sticanje znanja o energiji radi tumačenja pojava i zakonitosti u prirodi i njihove tehničke primene u praksi

- sticanje osnovnih znanja o energetskim fizičkim veličinama koje se primenjuju u praksi

- sticanje osnovnih znanja o značaju termodinamike, hidraulike i pneumatike i njihovim principima

- sticanje osnovnih teorijskih znanja o idealnim procesima pri transformaciji različitih oblika energije

- sticanje osnovnih teorijskih znanja o idealnim i realnim procesima

- sticanje osnovnih pojmova o stepenu korisnog dejstva i njegovog povećanja u energetskim procesima

- sticanje osnovnih znanja o hidrostatičkim zakonima pri mirovanju i uslovima ravnoteže tečnog fluida

- sticanje osnovni teorijskih znanja o zakonima kretanja tečnog fluida

- sticanje osnovnih znanja o fizičkim zakonima u pneumatici

- sticanje osnovnih znanja o primeni hidrauličkih komponenti

- sticanje osnovnih znanja o primeni pneumatskih komponenti

- razvijanje samostalnosti u rešavanju problema

- osposobljavanje učenika za samoobrazovanje i uključivanje u permanentno obrazovanje

 3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Fizičke veličine stanja i procesa

10

Idealni i realni gasovi

14

Hidrostatika i hidrodinamika

10

Hidraulične komponente

20

Pneumatske komponente

16

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Fizičke veličine stanja i procesa

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o sistemu mernih jedinica.
  • sticanje znanja o postupku merenja
  • sticanju znanja o mernim uređajima
  • razvijanje svesti o značaju tačnosti merenja i kontrolisanja energetskih veličina
  • da primeni propisani sistem mernih jedinica koji se primenjuju u termodinamici i mehanici fluida, hidraulici i pneumatici
  • da napiše vrednost izmerene fizičke veličine
  • da izmeri fizičku veličinu procesa
  • da pročita vrednost merene veličine na mernom uređaju
  • da definiše unutrašnju energiju i mehanički rad, toplotu
  • da poredi veličine procesa (toplota, rad, energija
  • sistem mernih jedinica.
  • fizička svojstva fluida, gustina, stišljivost, viskoznost
  • osnovne energetske veličine stanja i procesa.(p,v,T)
  • merenje pritiska i temperature (primer očitavanja pritiska i temperature)
  • unutrašnja energija, toplota, mehanički rad i specifične toplote gasova
  • koristi stručnu literaturu.
  • demonstrira rad sa mernim uređajima i instrumentima.
  • objašnjava postupak merenja i kontrolisanja.
  • ocenjuje samostalan praktičan rad učenika

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

                 

 

Naziv modula:

Idealan i realan gas

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o pojmu idealnog gasa.
  • sticanje znanja o pojmu realnog gasa.
  • sticanje osnovnih znanja o stanju gasa u procesu.
  • sticanje znanja o energetskim postrojenjima
  • sticanja znanja o transformaciji energije u energetskim postrojenjima
  • da definiše idealan i realan gas
  • da nabroji vrste procesa
  • da definiše svaki od procesa
  • da prepozna vrstu procesa
  • da definiše prvi zakon termodinamike
  • da definiše drugi zakon termodinamike
  • da definiše stepen korisnog dejstva
  • da definiše proces nastajanja vodene pare
  • da prepozna energetsko postrojenje
  • da prepozna vidove transformacije energije
  • da navede energetske sisteme, uređaje, aparate i mašine u kojima se izvodi transformacija energije
  • osnovni pojam o idealnom i realnom gasu
  • jednačina stanja idealnog gasa
  • promena stanja gasa pri izobarskom izotermskom, izohorskom i adijabatskom procesu
  • prvi zakon termodinamike
  • drugi zakon termodinamike, stepen korisnog dejstva
  • prikaz procesa nastajanja vodene pare
  • pretvaranje toplote u mehanički rad
  • parnoturbinsko postrojenje
  • motori sa unutrašnjim sagorevanjem
  • pretvaranje mehaničkog rada u toplotu
  • koristi stručnu literaturu
  • koristi dijagrame stanja procesa
  • koristi zidne plakate i panoe
  • prati rad učenika
  • ocenjuje usvojeno znanje učenika

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

                 

 

Naziv modula:

Hidrostatika i hidrodinamika

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o fizičkim svojstvima tečnosti, zakonima i pojavama pri njihovom mirovanju i kretanju
  • sticanje znanja o prenosu energije posredstvom fluida.
  • da definiše tečno stanje fluida
  • da opiše transport energije pomoću pritiska tečnosti
  • da opiše transport energije pomoću brzine strujanja tečnosti
  • da prepozna pojmove: hidrostatički, hidraulički pritisak
  • da identifikuje transformaciju energije prilikom strunja fluida u sistemu
  • pojam pritiska i hidrostatički pritisak.
  • Paskalov zakon.
  • spojeni sudovi.
  • hidraulička presa
  • strujanje tečnog fluida i režimi strujanja.
  • protok tečnog fluida i njegova srednja brzina.
  • merni uređaji za merenje protoka tečnog fluida.
  • jednačina kontinuiteta.
  • Bernulijeva jednačina.(kao energetska jednačina fluida)
  • hidraulički udar.
  • kavitacija.
  • koristi stručnu literaturu.
  • koristi zidne plakate i panoe.
  • prati rad učenika.
  • ocenjuje usvojeno znanje učenika.

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

                 

 

Naziv modula:

Hidraulične komponente

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o hidrauličkim sistemima.
  • sticanja znanja o delovima hidrauličkih sistema
  • sticanje znanja o hidrauličkim radnim jedinicama.
  • sticanje znanja o primeni hidrauličnih komponenti na alatnim mašinama
  • da opiše tečni fluid kao radni medij u radu hidrauličkih uređaja
  • da prepozna hidrauličke komponente
  • da prepozna hidrauličke radne jedinice
  • da definiše namenu pojedinih hidrauličnih komponenti
  • da prepozna hidraulične komponenta na alatnim mašinama
  • pumpe.
  • razvodnici.
  • nepovratni ventili.
  • Ventili i slavine.
  • upravljački delovi za regulisanje.
  • hidrostatički motori i radni cilindri.
  • filteri.
  • rezervoari.
  • cevovodi i cevna armatura.
  • zaptivanje i zaptivke.
  • Funkcionalne šeme hidrauličnih sistema
  • koristi stručnu literaturu.
  • koristi savremena nastavna sredstva i nastavne metode.
  • koristi zidne plakate i panoe.
  • prati rad učenika.
  • ocenjuje usvojeno znanje učenika.
  • saradnja sa nastavnicima praktične nastave

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

                 

 

Naziv modula:

Pneumatske komponente

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o pneumatskim sistemima
  • sticanja znanja o delovima pneumatskih sistema
  • sticanje znanja o pneumatskim radnim jedinicama
  • da navede prednosti vazduha kao radnog medija u radu pneumatskih uređaja
  • da prepozna pneumatske komponente
  • da prepozna pneumatske radne jedinice
  • da definiše namenu pojedinih pneumatskih komponenti
  • da prepozna pneumatske komponente na alatnim mašinama
  • kompresori
  • pripremna grupa za vazduh
  • razvodnici vazduha i označavanje razvodnika
  • sudovi pod pritiskom vazduha
  • ventili, nepovratni ventili, dvosmerni ventili i prigušni ventili
  • pneumatska stezna glava
  • pneumatski cilindri
  • filteri
  • kompresorska stanica
  • sušenje vazduha
  • funkcionalne šeme pneumatskih sistema
  • koristi stručnu literaturu
  • koristi savremena nastavna sredstva i nastavne metode
  • koristi zidne plakate i panoe
  • prati rad učenika
  • ocenjuje usvojeno znanje učenika
  • saradnja sa nastavnicima praktične nastave

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

                 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Dr Milan Radovanović, dr Dimitrije Voronjec, dr Martin Bogner: ENERGETSKI PROCESI, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1979.

- Dr Milorad Radovanović, Branko Vukosavljević: OSNOVE ENERGETIKE, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1988.

- Dr Jovan Filipović, mr Dušan Stokić: TERMODINAMIKA, Zavod za udžbenik i nastavna sredstva, Beograd, 2000.

- Dr Srećko Nikolić, HIDRAULIČKE, PNEUMATIČKE I ELEKTRIČNE KOMPONENTE, Zavod za udžbenik i nastavna sredstva, Beograd, 2000.

- Dr Srećko Nikolić, PNEUMATSKE KOMPONENTE I SISTEMI, Zavod za udžbenik i nastavna sredstva, Beograd, 2001.

- Dr Srećko Nikolić, HIDRAULIČKE KOMPONENTE I SISTEMI, Zavod za udžbenik i nastavna sredstva, Beograd, 2001.

- Predrag Mitrović, Zoran Radojević, HIDRAULIKA I PNEUMATIKA, Zavod za udžbenik i nastavna sredstva, Beograd, 1996

- Boban Milošević, PRAKTIČNA NASTAVA ZA TEHNIČARA HIDRAULIKE I PNEUMATIKE (2 razred), Zavod za udžbenik i nastavna sredstva, Beograd, 2000.

- Rade Mirković, PRAKTIČNA NASTAVA ZA TEHNIČARA HIDRAULIKE I PNEUMATIKE (3 razred), Zavod za udžbenik i nastavna sredstva, Beograd, 2000.

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Praktična nastava

- Tehnologija

Sledeći

Napomene

Danom početka primene Pravilnika o dopunama Pravilnika o planu i programu nastave i učenja opšteobrazovnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja i vaspitanja u području rada Mašinstvo i obrada metala ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/2022), odnosno 1. septembra 2022. godine, prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil operater mašinske obrade ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2004, 11/2005 i 8/2006), u delu nastavni plan i nastavni program opšteobrazovnih predmeta za obrazovni profil operater mašinske obrade.
Danom početka primene Pravilnika o dopunama Pravilnika o planu i programu nastave i učenja stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja i vaspitanja u području rada Mašinstvo i obrada metala ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/2022), odnosno 1. septembra 2022. godine, prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil operater mašinske obrade ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2004, 11/2005 i 8/2006), u delu nastavni plan i nastavni program stručnih predmeta za obrazovni profil operater mašinske obrade.