ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA SMEDEREVA

("Sl. list grada Smedereva", br. 5/2022)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom definiše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Smedereva, posebno u delu koji se odnosi na načela po kojima se postupa u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, subjekte i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, dužnostima gradskih organa u zaštiti i spasavanju, obaveze izrade procene rizika od katastrofa, plana zaštite i spasavanja, plana smanjenja rizika od katastrofa, eksternog plana zaštite od velikog udesa, obrazovanje štaba za vanredne situacije, određivanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja.

II NAČELA

Član 2

Ovom Odlukom obezbeđuje se dosledna primena načela zaštite i spasavanja utvrđena Zakonom o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 87/2018), (u daljem tekstu: Zakon), a posebno: načelo prioriteta, načelo primarne uloge lokalnih zajednica, načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava, načelo participativnosti i solidarnosti i načelo informisanja javnosti.

Načelo prioriteta

Smanjenje rizika od katastrofa i zaštita i spasavanje ljudi i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Smedereva predstavlja najvažniji prioritet u odnosu na sve druge oblike društvenog i javnog života. U tom smislu, svaki građanin ima pravo na zaštitu bez obzira na pol, nacionalnu ili bilo koju drugu pripadnost.

Načelo primarne uloge lokalnih zajednica

Organi grada Smedereva i svi subjekti i snage smanjenja rizika od katastrofa grada Smedereva, imaju primarnu ulogu u upravljanju vanrednom situacijom i odgovorni su za pravovremen i efikasan prvi organizovani odgovor u slučaju najave ili nastanka neke opasnosti koja ugrožava živote i zdravlje ljudi i materijalna dobra na prostoru grada Smedereva.

Načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava

Organi grada Smedereva, Gradski štab za vanredne situacije na teritoriji grada Smedereva i subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritorija grada Smedereva, staraju se o obezbeđivanju principa ravnopravnosti polova, odnosno vode računa da nijedna naredba, odluka, radnja ili mera ne sme biti na štetu ženskog pola, a takođe se obezbeđuje princip da i žene ravnopravno učestvuju u aktivnostima preventivne zaštite i operativnim aktivnostima zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama. Takođe, su dužni da vode računa o zaštiti ljudskih prava, a posebno o zaštiti siromašnih, starih, bolesnih, dece, trudnica i drugih ranjivih grupa na prostoru grada Smedereva.

Načelo participativnosti i solidarnosti

Svi građani na prostoru grada Smedereva koji budu ugroženi nekom katastrofom imaju obavezu međusobne solidarnosti i uzajamne pomoći, kao i pravo na pomoć ne samo u spasavanju života i zdravlja već i u obezbeđivanju osnovnih uslova za život i imaju prioritet u uslugama koje pružaju humanitarne organizacije koje deluju na prostoru grada Smedereva.

Načelo informisanja javnosti

Gradonačelnik grada Smedereva i Gradski štab za vanredne situacije na teritoriji grada Smedereva imaju obavezu da pravovremeno i istinito obaveštavaju javnost o upozorenjima da se očekuje neka opasnost i postupcima koje treba da preduzmu, odnosno o posledicama opasnosti koja je zadesila prostor grada Smedereva. Informisanje se obezbeđuje održavanjem konferencija za štampu, izdavanjem saopštenja itd.

III SUBJEKTI I SNAGE SISTEMA SMANJENJA RIZIKA OD KATASTROFA I UPRAVLJANJA VANREDNIM SITUACIJAMA

Član 3

Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama u gradu Smederevu su:

- Skupština grada Smedereva (u daljem tekstu: Skupština grada)

- Gradonačelnik grada Smedereva (u daljem tekstu: Gradonačelnik)

- Gradsko veće grada Smedereva (u daljem tekstu: Gradsko veće)

- Gradska uprava grada Smedereva (u daljem tekstu: Gradska uprava) i njeni organi;

- subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Smedereva (u daljem tekstu: subjekti od posebnog značaja);

- obrazovne i druge javne ustanove.

Snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Smedereva su:

- Gradski štab za vanredne situacije na teritoriji grada Smedereva (u daljem tekstu: Gradski štab);

- poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite;

- jedinice civilne zaštite opšte namene;

- specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje;

- dobrovoljno vatrogasno društvo;

- ekipe Crvenog krsta Smederevo;

- radioamateri i

- građani i udruženja građana.

Skupština grada

Član 4

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Smedereva u skladu sa odredbama Zakona, Skupština grada vrši sledeće poslove:

- donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Smedereva, na predlog Gradskog štaba i obezbeđuje njeno sprovođenje;

- obrazuje Gradski štab;

- razmatra Izveštaj gradonačelnika o bitnim pitanjima iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa, upravljanja vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija;

- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Smedereva;

- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja, razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada Smedereva;

- obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

Gradonačelnik

Član 5

U ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Smedereva, primenom odredaba Zakona i drugih propisa, gradonačelnik obavlja sledeće poslove:

- stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;

- vrši funkciju komandanta Gradskog štaba i rukovodi njegovim radom;

- u saradnji sa zamenikom komandanta i načelnikom Gradskog štaba, predlaže postavljenje ostalih članova Gradskog štaba;

- donosi odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji grada Smedereva, na predlog Gradskog štaba;

- vrši aktiviranje subjekata od posebnog značaja;

- donosi naredbu o aktiviranju snaga i subjekata od posebnog značaja;

- donosi naredbu o mobilizaciji jedinica civilne zaštite na teritoriji grada Smedereva;

- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;

- usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čiji je Grad Smederevo osnivač, u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

- ostvaruje saradnju sa načelnikom Podunavskog upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije, kao i sa štabovima za vanredne situacije susednih jedinica lokalnih samouprava, u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;

- odlučuje o uvođenju dežurstva gradskim organima i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;

- planira i preko Skupštine grada i Gradskog veća, obezbeđuje budžetska sredstva namenjena za smanjenje rizika od katastrofa, upravljanje vanrednim situacijama i otklanjanje posledica vanrednih situacija;

- na zahtev ili po sopstvenoj proceni, izveštava Skupštinu grada o stanju na teritoriji i preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;

- razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.

Gradsko veće

Član 6

U ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Smedereva primenom odredaba Zakona i drugih propisa, Gradsko veće obavlja sledeće poslove:

- razmatra Nacrt odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Smedereva na predlog Gradskog štaba i dostavlja Skupštini grada na donošenje;

- donosi Procenu rizika od katastrofa grada Smedereva, a nakon dobijanja saglasnosti od Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, Sektor za vanredne situacije, Odeljenje za vanredne situacije u Smederevu;

- donosi Plan zaštite i spasavanja grada Smedereva, a nakon dobijanja saglasnosti od Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, Sektora za vanredne situacije, Odeljenja za vanredne situacije u Smederevu;

- donosi Plan smanjenja rizika od katastrofa grada Smedereva, na osnovu Procene rizika od katastrofa grada Smedereva;

- donosi Eksterni plan zaštite od velikog udesa grada Smedereva, a nakon dobijanja saglasnosti od Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, Sektora za vanredne situacije, Odeljenja za vanredne situacije u Smederevu;

- donosi Odluku o određivanju subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Smedereva na predlog Gradskog štaba;

- donosi Odluku o formiranju jedinica civilne zaštite opšte namene i Odluku o formiranju specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje;

- razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahteve za pomoć od Vlade Republike Srbije;

- obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;

- odlučuje o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama, u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima;

- uspostavlja situacioni centar u skladu sa aktom o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite, a u zavisnosti od tehničkih i materijalnih mogućnosti;

- predlaže akta koja donosi Skupština grada;

- preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa;

- obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom.

Gradska uprava

Član 7

Gradska uprava, preko svojih organizacionih jedinica, u okviru svojih nadležnosti u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, obavlja sledeće poslove i zadatke:

- obezbeđuje uspostavljanje i funkcionisanje situacionog centra uz saglasnost Gradonačelnika, u skladu sa tehničkim i materijalnim mogućnostima grada Smedereva;

- nosilac je aktivnosti na izradi Procene rizika od katastrofa grada Smedereva;

- nosilac je na izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa grada Smedereva;

- nosilac je na izradi Plana zaštite i spasavanja grada Smedereva;

- učestvuje u pripremama, organizaciji i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije ugroženog stanovništva;

- učestvuje u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

- stara se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba;

- stara se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanje prostornih planova grada;

- nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Smedereva;

- stara se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

- organizuje, razvija i vodi ličnu i uzajamnu zaštitu u svim organima grada;

- učestvuje u organizaciji, formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje;

- ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicima Sektora za vanredne situacije, Odeljenja za vanredne situacije u Smederevu;

- obavlja i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

Gradski štab

Član 8

Za rukovođenje i koordinaciju rada subjekata i snaga sistema za smanjenje rizika od katastrofa na teritoriji grada Smedereva, formira se Gradski štab u čiji sastav ulaze:

- gradonačelnik grada Smedereva - komandant Gradskog štaba;

- zamenik gradonačelnika, pomoćnik gradonačelnika ili član Gradskog veća grada Smedereva - zamenik komandanta Gradskog štaba;

- predstavnik Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, Sektor za vanredne situacije, Odeljenje za vanredne situacije u Smederevu - načelnik Gradskog štaba;

- načelnik Gradske uprave grada Smedereva - član Gradskog štaba;

- predstavnik Gradskog veća grada Smedereva - član Gradskog štaba;

- direktori javnih komunalnih preduzeća čiji je osnivač grad Smederevo - članovi Gradskog štaba;

- direktor zdravstvene ustanove - član Gradskog štaba;

- načelnik Odeljenja policije u Smederevu - član Gradskog štaba;

- direktor elektrodistributivnog preduzeća - član Gradskog štaba;

- direktor veterinarske službe - član Gradskog štaba;

- sekretar Crvenog krsta Smederevo - član Gradskog štaba;

- i druga lica, a na osnovu predloga komandanta i načelnika Gradskog štaba.

Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:

- angažovanje jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava u vanrednim situacijama;

- uvođenje dežurstva subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje i drugim pravnim licima;

- angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

- posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;

- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja na opštinskim i nekategorisanim putevima;

- evakuaciju stanovništva;

- određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;

- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza i sl);

- privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;

- privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;

- obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;

- korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja i druge mere.

Stručno-operativni timovi Gradskog štaba

Član 9

Gradski štab formira stručno-operativne timove kao svoja pomoćna, stručna, savetodavna i operativna tela, za sledeće opasnosti i mere civilne zaštite:

- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od poplava;

- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od klizišta i erozija;

- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od epidemija i pandemija;

- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od tehničko-tehnoloških nesreća;

- Stručno-operativni tim za evakuaciju;

- Stručno-operativni tim za zbrinjavanje ugroženog stanovništva;

- Stručno-operativni tim za asanaciju terena;

- Stručno operativni tima za prvu i medicinsku pomoć;

- i druge stručno-operativne timove, po proceni Gradskog štaba.

U sastav stručno-operativnih timova ulaze stručnjaci i rukovodeći kadrovi iz organa ili institucija nadležnih i kompetentnih za određenu opasnost, predstavnici organa grada, predstavnici zdravstvenih, obrazovnih i naučnih ustanova, privrednih društava i drugih pravnih lica u čijem delokrugu su pored ostalih i poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.

Gradski štab može formirati nove ili rasformirati već formirane stručno-operativne timove, u zavisnosti od identifikovanih opasnosti u ažuriranoj ili novoj Proceni rizika od katastrofa grada Smedereva.

Situacioni centar

Član 10

Situacioni centar se obrazuje u okviru Gradske uprave u situaciji proglašenja vanredne situacije na prostoru grada Smedereva, koji će uspostaviti neprekidan rad sa ciljem pravovremenog informisanja građana o situaciji na terenu i o postupcima koje građani treba da preduzimaju u određenoj opasnosti.

Pored navedenog, situacioni centar će obavljati i sledeće poslove: prijem naredbi, zaključaka i preporuka od nadležnih organa, prenošenje naredbi, zaključaka i preporuka Gradskog štaba nadležnim organima i službama Gradske uprave, mesnih zajednica i snagama zaštite i spasavanja, prikuplja podatke i informacije o ugroženom stanovništvu i dostavlja ih Gradskom štabu ili Odeljenju za vanredne situacije u Smederevu, kao i podatke o intervencijama snaga zaštite i spasavanja na terenu.

Subjekti od posebnog značaja

Član 11

Subjekte od posebnog značaja, odnosno privredna društva i druga pravna lica koja egzistiraju na prostoru grada Smedereva, a koja u svom sastavu raspolažu sa ljudskim i materijalnim resursima koji se mogu iskoristiti u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, određuje Gradsko veće svojom Odlukom koja obuhvata:

- javna komunalna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta grada Smedereva;

- zdravstvene ustanove;

- veterinarske ustanove;

- elektrodistributivnu službu;

- saobraćajna preduzeća;

- građevinska preduzeća;

- humanitarne organizacije i dr.

Na osnovu Plana zaštite i spasavanja grada Smedereva, a na predlog Gradskog štaba, Gradska uprava subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje određuje zadatke u zaštiti i spasavanju.

Troškovi stavljanja u pripravnost i angažovanje subjekata od posebnog značaja, padaju na teret budžeta grada Smedereva.

Gradska uprava priprema ugovore za realizaciju zadataka, a potpisuje ih gradonačelnik.

Subjekti od posebnog značaja imaju obavezu planiranja i pripremanja efikasnog i pravovremenog angažovanja i izvršenja zadataka postavljenih od strane Gradskog štaba.

Ostala privredna društva i druga pravna lica

Član 12

Sva privredna društva i druga pravna lica na prostoru grada Smedereva su u obavezi da učestvuju u zaštiti i spasavanju na osnovu naloga Gradskog štaba, a u skladu sa svojom delatnošću i ljudskim i materijalnim resursima.

Troškovi nastali učešćem privrednih društava i drugih pravnih lica pri sprovođenju mera zaštite i spasavanja, nadoknađuju se iz budžeta grada Smedereva.

Humanitarne organizacije i udruženja građana

Član 13

Organizacija Crvenog krsta Smederevo i druge humanitarne organizacije i udruženja koja svoju delatnost obavljaju na teritoriji grada Smedereva, učestvuju u planiranju, pripremama i sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja, kao i pružanja pomoći stanovništvu pogođenom posledicama katastrofa.

Angažovanje humanitarnih organizacija i udruženja građana vrši Gradski štab.

Građani

Član 14

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja dužni su da učestvuju svi sposobni građani od 18 do 60 godina starosti na prostoru grada Smedereva, uključujući i strane državljane, sem trudnica i majki sa decom do deset godina starosti i samohrani roditelji, odnosno i druge kategorije stanovništva propisane Zakonom.

Za potrebe zaštite i spasavanja građani su dužni da poštuju sve naredbe i druge mere koje donosi Gradski štab, a koje se odnose na njihovo postupanje i učešće u slučaju vanrednih situacija, zatim da omoguće izvođenje neophodnih radova za zaštitu i spasavanje na svojim nepokretnostima, kao i da daju na korišćenje nepokretne stvari, vozila, mašine, opremu, materijalno-tehnička i druga materijalna sredstva (voda, hrana, odeća, obuća, građevinski i drugi proizvodi). Za stvari i materijalna sredstva data na korišćenje, kao i za štetu nastalu izvođenjem radova na nepokretnostima za potrebe zaštite i spasavanja, građani imaju pravo na naknadu koja se isplaćuje po tržišnim cenama iz budžetskih sredstava grada Smedereva.

Poverenici civilne zaštite

Član 15

Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave ili najave opasnosti po ljude i materijalna dobra, Gradski štab imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u sledećim naseljenim mestima:

1. U MZ Badljevica imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

2. U MZ Binovac imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

3. U MZ Vodanj imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

4. U MZ Vranovo imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

5. U MZ Vrbovac imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

6. U MZ Vučak imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

7. U MZ Drugovac imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

8. U MZ Dobri Do imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

9. U MZ Kolari imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

10. U MZ Landol imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

11. U MZ Lugavčina imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

12. U MZ Lipe imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

13. U MZ Lunjevac imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

14. U MZ Mala Krsna imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

15. U MZ Malo Orašje imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

16. U MZ Mihajlovac imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

17. U MZ Osipaonica imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

18. U MZ Petrijevo imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

19. U MZ Radinac imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

20. U MZ Ralja imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

21. U MZ Saraorci imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

22. U MZ Skobalj imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

23. U MZ Suvodol imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

24. U MZ Seone imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

25. U MZ Udovice imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

26. U MZ Kulič imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

27. U MZ Šalinac imenovaće se 1 poverenik i 1 zamenik poverenika;

28. U MZ Plavinac imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

29. U MZ Donji Grad imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

30. U MZ Karađorđev Dud imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

31. U MZ Ladna voda imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

32. U MZ Leštar imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

33. U MZ Zlatno brdo imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

34. U MZ Slavija imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

35. U MZ Carina imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

36. U MZ Sveti Sava imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

37. U MZ Papazovac imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika;

38. U MZ 25. maj imenovaće se 1 poverenik i 2 zamenika poverenika.

Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične i uzajamne zaštite.

Najvažnije mere koje preduzimaju poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima grada su:

- obaveštavanje Gradskog štaba o nastaloj opasnosti u zoni svoje odgovornosti;

- aktiviranje i angažovanje stanovništva i koordiniranje njihovim aktivnostima na spasavanju života ugroženih i imovine na ugroženom području;

- upoznavanje građana sa znacima za uzbunjivanje i o postupcima građana na znak opasnosti;

- organizovanje lične i uzajamne zaštite u zoni svoje odgovornosti;

- učešće u aktivnostima organizacije i vršenja evakuacije ugroženog stanovništva sa ugroženog područja;

- učešće u aktivnostima organizacije i sprovođenja zbrinjavanja ugroženog stanovništva;

- informisanje Gradskog štaba o broju porušenih objekata, povređenih i ugroženih građana kojima je potrebna pomoć, o broju zakrčenih saobraćajnica, kvarova na elektro, vodovodnoj i gasnoj mreži, poplavljenim područjima i drugim podacima koji se odnose na zaštitu i spasavanje građana i njihove imovine.

Svi subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje grada Smedereva, Gradska uprava, privredna društva i druga pravna lica na prostoru grada Smedereva, imenuju svoje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite.

Akt o imenovanju poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima donosi Gradski štab. Predloge za imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite, izrađuje nadležna služba Gradske uprave grada Smedereva.

Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite, imenuju se u skladu sa Pravilnikom o radu poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite i kriterijumima za njihovo imenovanje ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 102/2020).

Jedinice civilne zaštite

Član 16

Za potrebe operativnog delovanja u akcijama zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara na prostoru grada Smedereva, formiraju se jedinice civilne zaštite opšte namene i jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje.

Gradsko veće, u skladu sa Procenom rizika od katastrofa grada Smedereva i Uredbom o jedinicama civilne zaštite, nameni, zadacima, mobilizaciji i načinu upotrebe ("Službeni glasnik Republike Srbije" broj 84/2020), a u skladu sa budžetom grada Smedereva, formira jedinice iz stava 1. ovog člana.

Jedinice civilne zaštite opšte namene će se angažovati u gašenju požara na otvorenom, za izgradnju zaštitnih nasipa, crpljenje vode, za raščišćavanje iz ruševina, za preduzimanje aktivnosti pri evakuaciji, zbrinjavanju i zaštiti života i zdravlja ugroženih ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine, kao i za preduzimanje preventivnih mera od nastanka opasnosti.

Lična i uzajamna zaštita

Član 17

Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za sprovođenje lične zaštite i samopomoći i pružanje pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna.

Lična i uzajamna zaštita kao najmasovniji oblik pripremanja i organizovanog učešća građana u zaštiti i spasavanju obuhvata mere i postupke njihove neposredne zaštite i spasavanja u poslovnim i stambenim zgradama i drugim objektima gde žive i rade.

Na osnovu procene ugroženosti, Gradska uprava nabavlja sredstva za ličnu i uzajamnu zaštitu i druga sredstva za zaštitu i spasavanje na ugroženim teritorijama i to: sredstva za pružanje prve pomoći, gašenje početnih i manjih požara, raščišćavanje urušenih objekata i otkopavanja plitko zatrpanih, čišćenje površina od snežnih nanosa i leda, priručna sredstva za dezinfekciju, dekontaminaciju i sl.

Mere civilne zaštite

Član 18

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva na prostoru grada Smedereva, svi subjekti smanjenja rizika od katastrofa, a posebno Gradsko veće, Gradski štab, Gradska uprava i subjekti od posebnog značaja će planirati, organizovati i preduzimati mere civilne zaštite, poštujući specifičnost njihovog sadržaja i njihovu primenu kroz mere i aktivnosti po pojedinim opasnostima, planskim dokumentima, razraditi mere zajedničke za sve opasnosti koje ugrožavaju teritoriju grada Smedereva i to:

- uzbunjivanje stanovništva;

- evakuaciju stanovništva i stoke;

- zbrinjavanje ugroženog stanovništva;

- prvu i medicinsku pomoć i

- asanaciju.

Međuopštinska saradnja

Član 19

Grad Smederevo će uspostaviti saradnju sa susednim jedinicama lokalne samouprave u pripremama, planiranju, organizaciji i sprovođenju sistema smanjenja rizika od katastrofa.

U tom smislu, neophodno je uskladiti Procenu rizika od katastrofa grada Smedereva i pojedina planska rešenja u Planu zaštite i spasavanja grada Smedereva. Posebnu saradnju treba ostvariti sa susednim lokalnim samoupravama po pitanju izrade Plana smanjenja rizika od katastrofa grada Smedereva za sve zajedničke rizike.

Obučavanje

Član 20

Gradska uprava će planirati obuku pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite.

Za potrebe organizovanja i izvođenja obuke, sredstva se obezbeđuju iz budžeta grada Smedereva.

Finansiranje

Član 21

Gradska uprava u saradnji sa Gradskim većem, planira i predlaže Skupštini grada da u budžetu planira finansijska sredstva potrebna za funkcionisanje sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama na prostoru grada Smedereva.

Za ovu namenu obezbeđuju se i drugi izvori finansiranja kroz projekte, programe, donacije, pomoći i dr.

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta grada finansiraju se sledeće aktivnosti:

- organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba;

- organizovanje, opremanje i obučavanje jedinice civilne zaštite opšte namene;

- obuka poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite;

- troškovi angažovanja subjekata od posebnog značaja;

- izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji grada Smedereva;

- nabavka, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje posebne opreme za jedinice civilne zaštite opšte namene;

- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga rada grada Smedereva;

- saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima i

- druge poslove u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

Navedene aktivnosti se pored sredstava iz budžeta grada Smedereva mogu realizovati putem donacija, poklona i drugih vidova pomoći, u skladu sa Zakonom, kao i namenski prenetim sredstvima iz Republičkog budžeta ili budžeta grada Smedereva.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 22

Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Smedereva ("Službeni list grada Smedereva", broj 5/2013).

Član 23

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".