PRAVILNIK

O PRUŽANJU USLUGA ZEMALJSKOG OPSLUŽIVANJA NA AERODROMIMA

("Sl. glasnik RS", br. 61/2015 i 88/2022)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom se bliže uređuju uslovi i način pod kojima se izdaje, menja, suspenduje ili stavlja van snage dozvola za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja i dozvola za samoopsluživanje, određuje vreme na koje se izdaju te dozvole, uređuje pristup tržištu usluga zemaljskog opsluživanja na aerodromima, određuju usluge zemaljskog opsluživanja i usluge samoopsluživanja kod kojih može da se ograniči broj njihovih pružalaca, bliže opisuju pojedine usluge od kojih se sastoji zemaljsko opsluživanje, određuju uslovi pod kojima može da se ograniči broj pružalaca usluga i broj avio-prevozilaca koji imaju pravo na samoopsluživanje, kao i merila i postupak po kojima se biraju pružaoci usluga i propisuje način obrazovanja Saveta avio-prevozilaca koji koriste aerodromske usluge i način njegovog rada.

Ovim pravilnikom se, uz prilagođavanje pravu Republike Srbije, preuzima Direktiva Saveta 96/67/EZ od 15. oktobra 1996. godine o pristupu tržištu usluga zemaljskog opsluživanja na aerodromima Zajednice.

Značenje izraza

Član 2

Pojedini izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) aerodrom (airport), u smislu ovog pravilnika, je površina na zemlji koja je posebno prilagođena za sletanje, poletanje i manevrisanje vazduhoplova, uključujući prateće objekte, uređaje i instalacije namenjene za potrebe vazdušnog saobraćaja i pružanje komercijalnih usluga u vazdušnom saobraćaju;

2) aerodromska infrastruktura (airport infrastructure) je osnovna fizička, logička, tehnološka i informaciono-komunikaciona struktura koja obuhvata manevarske površine, platforme, saobraćajnice, objekte, instalacije, sisteme i opremu;

3) korisnik aerodroma (airport user) je pravno lice ili preduzetnik koji je odgovoran za prevoz putnika, pošte i/ili tereta vazdušnim putem do ili od aerodroma;

4) operater aerodroma (operator) je svako pravno ili fizičko lice koje upravlja aerodromom i ima sertifikat, dozvolu za korišćenje ili saglasnost za korišćenje aerodroma;

5) pružalac usluga zemaljskog opsluživanja (supplier of groundhandling services) je bilo koje pravno lice ili preduzetnik koji pruža trećim licima jednu ili više vrsta usluga zemaljskog opsluživanja;

6) samoopsluživanje (self-handling) je situacija u kojoj korisnik aerodroma sam sebi neposredno pruža jednu ili više vrsta usluga zemaljskog opsluživanja i ne zaključuje nikakav ugovor sa trećom stranom za pružanje tih usluga. Za potrebe ovog pravilnika korisnici aerodroma međusobno se ne smatraju trećim licima ako:

(1) jedan ima većinski udeo u drugom; ili

(2) isti subjekat ima većinski udeo u svakom;

7) sistem aerodroma (airport system) označava dva ili više aerodroma međusobno povezanih kako bi opsluživali isti grad ili urbano područje;

8) telo koje upravlja aerodromom (managing body of the airport) je telo koje, pored drugih aktivnosti ili nezavisno od njih, ima za cilj, na osnovu zakona ili drugog propisa, rukovođenje i upravljanje infrastrukturom aerodroma, kao i koordinaciju i kontrolu delatnosti različitih operatera na tom aerodromu;

9) usluge zemaljskog opsluživanja (groundhandling) su usluge koje se na aerodromima pružaju korisnicima aerodroma, propisane ovim pravilnikom.

Telo koje upravlja aerodromom

Član 3

Ako aerodromom ili sistemom aerodroma upravlja više od jednog operatera aerodroma, svaki operater, za potrebe ovog pravilnika, smatra se delom jedinstvenog tela koje upravlja aerodromom.

Ako jedan operater upravlja sa dva ili više aerodroma ili sistema aerodroma, svaki aerodrom, odnosno sistem aerodroma, za potrebe ovog pravilnika, smatra se izdvojenom celinom.

Odredbe ovog pravilnika koje se odnose na operatera aerodroma shodno se primenjuju na telo koje upravlja aerodromom.

Razdvajanje računa

Član 4

Operater aerodroma i pružalac usluga zemaljskog opsluživanja moraju potpuno da odvoje račune (konta) za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja od računa za druge delatnosti, saglasno važećim računovodstvenim standardima.

U godišnjim finansijskim izveštajima operatera aerodroma mora da bude vidljivo odsustvo bilo kojih povezanih finansijskih tokova između pružanja usluga zemaljskog opsluživanja i njegovih delatnosti kao operatera aerodroma.

Izveštaj nezavisnog ovlašćenog revizora mora da sadrži navod o tome da li su računi (konta) iz stava 1. ovog člana razdvojeni i da li ima povezanih finansijskih tokova iz stava 2. ovog člana.

Savet avio-prevozilaca koji koriste aerodromske usluge

Član 5

Operater aerodroma koji poseduje sertifikat aerodroma dužan je da obrazuje Savet avio-prevozilaca koji koriste aerodromske usluge (u daljem tekstu: Savet).

Svi korisnici aerodroma imaju pravo da budu u Savetu ili, ako tako žele, da u njemu budu predstavljeni putem organizacija određenih u te svrhe.

II PRISTUP TRŽIŠTU USLUGA ZEMALJSKOG OPSLUŽIVANJA

Pružanje usluga zemaljskog opsluživanja trećim licima

Član 6

Na aerodromu koji se koristi za javni avio-prevoz sa godišnjim prometom većim od 2.000.000 putnika ili 50.000 t robe, pružaoci usluga zemaljskog opsluživanja imaju slobodan pristup tržištu, radi pružanja jedne ili više usluga.

Pružaoci usluga zemaljskog opsluživanja moraju da imaju sedište na teritoriji Republike Srbije.

Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat) može, na pojedinom aerodromu iz stava 1. ovog člana, da ograniči broj pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja na najmanje dva po vrsti usluge, u pogledu sledećih usluga:

1) prihvat i otprema predatog prtljaga;

2) prihvat i otprema vazduhoplova na platformi;

3) snabdevanje vazduhoplova gorivom i mazivom;

4) prihvat i otprema pošte i robe, u delu koji se odnosi na fizičko rukovanje pri dolasku, odlasku ili transferu između robnog (kargo) terminala i vazduhoplova.

U slučaju ograničenja broja pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja iz stava 3. ovog člana, najmanje jedan pružalac usluga koji bude imao pravo na pružanje usluga ne može da direktno ili indirektno bude pod kontrolom:

1) operatera aerodroma;

2) korisnika aerodroma koji je prevezao više od 25% putnika ili robe u godini koja prethodi godini u kojoj su pružaoci usluga izabrani;

3) subjekta koji direktno ili indirektno kontroliše operatera aerodroma ili korisnika aerodroma iz tačke 2) ovog stava, odnosno subjekta kojeg kontroliše operater aerodroma ili korisnik aerodroma iz tačke 2) ovog stava.

Ako je broj ovlašćenih pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja ograničen na način propisan u stavu 3. ovog člana, korisnici aerodroma moraju da imaju, bez obzira koji im je deo aerodroma dodeljen, za svaku vrstu usluga zemaljskog opsluživanja koja je predmet ograničenja, mogućnost efektivnog izbora između najmanje dva pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja, pod uslovima su utvrđeni u st. 3. i 4. ovog člana.

Ako aerodrom dostigne granicu u prometu robe iz stava 1. ovog člana, a ne dostigne potrebnu granicu u prometu putnika, odredbe ovog pravilnika koje se odnose na pristup tržištu usluga zemaljskog opsluživanja se ne primenjuju na one vrste usluga zemaljskog opsluživanja koje se isključivo odnose na putnike.

Direktorat dostavlja Evropskoj komisiji spisak aerodroma iz stava 1. ovog člana i taj spisak, po potrebi, dopunjava do 1. jula svake kalendarske godine.

Samoopsluživanje

Član 7

Svaki korisnik aerodroma može da se samoopslužuje ili da izabere pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja.

Direktorat može da na pojedinom aerodromu ograniči pravo na samoopsluživanje na najmanje dva korisnika aerodroma, u pogledu sledećih usluga:

1) prihvat i otprema predatog prtljaga;

2) prihvat i otprema vazduhoplova na platformi;

3) snabdevanje vazduhoplova gorivom i mazivom;

4) prihvat i otprema pošte i robe, u delu koji se odnosi na fizičko rukovanje pri dolasku, odlasku ili transferu između robnog (kargo) terminala i vazduhoplova.

U slučaju iz stava 2. ovog člana, Direktorat među zainteresovanim korisnicima za samoopsluživanje bira korisnike aerodroma koji imaju pravo na samoopsluživanje na osnovu primerenih, objektivnih, transparentnih i nediskriminatornih kriterijuma.

Centralizovana infrastruktura

Član 8

Centralizovanom infrastrukturom se smatra deo aerodromske infrastrukture kojom upravlja operater aerodroma i koji se koristi za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, a čija složenost, troškovi ili uticaj na životnu sredinu ne dopuštaju podelu ili dupliranje, kao što su sistemi za transport i razvrstavanje prtljaga, odleđivanje, prečišćavanje vode i distribuciju goriva.

Pružaoci usluga zemaljskog opsluživanja i korisnici aerodroma koji se samoopslužuju su dužni da koriste centralizovanu infrastrukturu u meri koja je neophodna za pružanje njihovih usluga.

Operater aerodroma upravlja centralizovanom infrastrukturom na transparentan, objektivan i nediskriminatoran način i obezbeđuje slobodan pristup toj infrastrukturi od strane svih pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja i korisnika aerodroma koji se samoopslužuju, u skladu sa ograničenjima propisanim ovim pravilnikom.

Operater aerodroma određuje, uz saglasnost Direktorata, listu centralizovane infrastrukture i tu listu objavljuje na svojoj internet stranici, sa cenama i uslovima njenog korišćenja.

Izuzeća

Član 9

Ako posebna ograničenja raspoloživog prostora ili kapaciteta, koja naročito proizilaze iz gustine saobraćaja i velike iskorišćenosti površine aerodroma sprečavaju otvaranje tržišta usluga zemaljskog opsluživanja i/ili onemogućavaju samoopsluživanje u obimu predviđenim ovim pravilnikom, Direktorat može da:

1) ograniči broj pružalaca jedne ili više vrsta usluga zemaljskog opsluživanja na celom aerodromu ili delu aerodroma i to u pogledu onih usluga koje nisu navedene u članu 6. stav 3. ovog pravilnika. U tom slučaju primenjuju se odredbe člana 6. st. 3. i 4. ovog pravilnika;

2) ograniči na jednog pružaoca usluga jednu ili više vrsta usluga zemaljskog opsluživanja iz člana 6. stav 3. ovog pravilnika;

3) ograniči samoopsluživanje na određen broj korisnika aerodroma za one vrste usluga zemaljskog opsluživanja koje nisu navedene u članu 7. stav 2. ovog pravilnika, pod uslovom da se ti korisnici biraju na osnovu primerenih, objektivnih, transparentnih i nediskriminatornih kriterijuma;

4) zabrani samoopsluživanje ili ga ograniči na jednog korisnika aerodroma za vrste usluga zemaljskog opsluživanja iz člana 7. stav 2. ovog pravilnika.

Sve odluke o izuzećima donete u skladu sa stavom 1. ovog člana moraju da ispunjavaju sledeće uslove:

1) moraju da sadrže vrstu ili vrste usluga zemaljskog opsluživanja za koje se izuzeće odobrava i posebna ograničenja raspoloživog prostora ili kapaciteta kojima se izuzeće opravdava;

2) moraju da sadrže odgovarajuće mere za prevazilaženje ograničenja;

3) ne smeju da nepotrebno naruše ciljeve ovog pravilnika;

4) ne smeju da naruše tržišnu konkurenciju između pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja i/ili korisnika aerodroma koji se samoopslužuju;

5) ne smeju da se primenjuju u obimu većem nego što je neophodno.

Direktorat obaveštava Evropsku komisiju o svim izuzećima na osnovu stava 1. ovog člana i o razlozima koji ih opravdavaju najmanje tri meseca pre stupanja na snagu izuzeća.

Izuzeća iz stava 1. tač. 1, 3) i 4) ovog člana ne mogu da traju duže od tri godine.

Najkasnije tri meseca pre isteka vremena na koje je izuzeće odobreno Direktorat donosi novu odluku o bilo kom zahtevu za izuzeće, za koju se takođe sprovodi postupak propisan u ovom članu.

Izuzeće iz stava 1. tačka 2) ovog člana ne može da traje duže od dve godine.

Izuzetno od stava 6. ovog člana, Direktorat može, na zahtev, da produži izuzeće na još najviše dve godine, primenom postupka iz ovog člana.

Izbor pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja u slučaju ograničenja broja ili u slučaju izuzeća

Član 10

Ako Direktorat ograniči broj pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja u skladu sa članom 6. stav 3. ovog pravilnika ili donese odluku o izuzeću u skladu sa članom 9. ovog pravilnika, pružaoce usluga koji imaju pravo da pružaju usluge zemaljskog opsluživanja bira operater aerodroma, posle konsultacija sa Savetom.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, ako operater aerodroma pruža iste ili slične usluge zemaljskog opsluživanja ili ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad bilo kojim preduzećem koje pruža takve usluge ili ima vlasnički udeo u bilo kojem takvom preduzeću, pružaoce usluga zemaljskog opsluživanja bira Direktorat, posle konsultacija sa operaterom aerodroma i Savetom.

U slučaju ograničenja broja pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja u skladu sa članom 6. stav 3. ovog pravilnika ili u slučaju izuzeća u skladu sa članom 9. ovog pravilnika, usluge zemaljskog opsluživanja za koje je ograničen broj pružalaca usluga može da pruža sam operater aerodroma, bez sprovođenja postupka izbora koji je predviđen ovim pravilnikom.

U slučaju iz stava 3. ovog člana, operater aerodroma može, bez sprovođenja postupka izbora predviđenog ovim pravilnikom, da za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja ovlasti drugo pravno lice, pod uslovom da:

1) operater aerodroma ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad njime, ili

2) da pravno lice ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad operaterom aerodroma.

Operater aerodroma obaveštava Savet o svim odlukama donetim u skladu sa ovim članom pravilnika.

Postupak izbora pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja

Član 11

Ako Direktorat ograniči broj pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja u skladu sa članom 6. stav 3. ovog pravilnika ili donese odluku o izuzeću u skladu sa članom 9. ovog pravilnika, postupak izbora pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja se sastoji od određivanja merila za izbor, objavljivanja javnog oglasa za podnošenje ponuda, prikupljanja ponuda i donošenja odluke o izboru pružaoca usluga.

Postupak izbora pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja sprovodi operater aerodroma ili Direktorat, u zavisnosti od toga ko donosi odluku o izboru.

Ako odluku o izboru pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja donosi Direktorat, pri određivanju merila za izbor Direktorat se konsultuje sa Savetom i operaterom aerodroma, a ako odluku donosi operater aerodroma, on se pri određivanju merila konsultuje sa Savetom.

Merila za izbor moraju da budu primerena, objektivna, transparentna i nediskriminatorna i da obuhvataju, pored ostalog, standardne uslove ili tehničke specifikacije koje su utvrđene za aerodrom.

Javni oglas za podnošenje ponuda objavljuje se najmanje u jednim dnevnim novinama koje su dostupne u celoj Republici Srbiji i mora da sadrži najmanje sledeće elemente:

1) vrste usluga za koje se objavljuje javni oglas;

2) uslove koje mora da ispuni pružalac usluga zemaljskog opsluživanja;

3) vreme na koje se pružalac usluga zemaljskog opsluživanja bira;

4) merila za izbor pružaoca usluga;

5) rok za podnošenje ponuda;

6) rok za donošenje odluke o izboru;

7) pouku o pravnoj zaštiti.

Na javni oglas za podnošenje ponuda može da se prijavi svaki pružalac usluga zemaljskog opsluživanja koji poseduje važeću dozvolu za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, odnosno dozvolu za samoopsluživanje, izdatu u skladu sa odredbama ovog pravilnika, za one vrste, odnosno podvrste usluga zemaljskog opsluživanja za koje je javni oglas objavljen.

Donošenje odluke o izboru pružalaca usluga zemaljskog opsluživanja

Član 12

Pružaoci usluga zemaljskog opsluživanja biraju se na maksimalni period od sedam godina.

Ako pružalac usluga zemaljskog opsluživanja prestane da pruža usluge pre isteka vremena na koje je izabran, bira se novi pružalac usluga na osnovu istog postupka.

Ako pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja bira operater aerodroma, nezadovoljna strana može da izjavi prigovor Direktoratu u roku od 15 dana od dana kad je primila odluku o izboru.

Ako pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja bira Direktorat, nezadovoljna strana može da se žali u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje vazdušni saobraćaj.

Konsultacije

Član 13

Operater aerodroma, Savet avio-prevozilaca koji koriste aerodromske usluge i preduzeća koja pružaju usluge zemaljskog opsluživanja održavaju obavezne konsultacije koje se odnose na primenu ovog pravilnika.

Konsultacije iz stava 1. ovog člana se, pored ostalog, odnose na cene usluga zemaljskog opsluživanja za koje su odobrena izuzeća u skladu sa članom 9. stav 1. tačka 2) ovog pravilnika, kao i na uređenje pružanja tih usluga.

Konsultacije iz stava 1. ovog člana se organizuju najmanje jednom godišnje.

Pristup aerodromskim instalacijama

Član 14

Pružaoci usluga zemaljskog opsluživanja i korisnici aerodroma koji se samoopslužuju moraju da imaju pristup aerodromskim instalacijama u obimu koji je potreban za obavljanje njihovih delatnosti.

Ako operater aerodroma, organ javne vlasti ili pružalac neke druge usluge koja je od značaja za rad aerodroma postavlja uslove za pristup aerodromskim instalacijama, ti uslovi moraju da budu primereni, objektivni, transparentni i nediskriminatorni.

Prostor koji služi pružanju usluga zemaljskog opsluživanja razdeljuje se na različite pružaoce usluga i korisnike aerodroma koji se samoopslužuju, uključujući nove subjekte na tom području, na način koji je potreban za ostvarenje njihovih prava, omogućujući poštenu i delotvornu konkurenciju zasnovanu na primerenim, objektivnim, transparentnim i nediskriminatornim pravilima i kriterijumima.

Ako korišćenje aerodromskih instalacija podleže naplati, kriterijumi za naplatu moraju da budu određeni na osnovu primerenih, objektivnih, transparentnih i nediskriminatornih kriterijuma.

III VRSTE I PODVRSTE USLUGA ZEMALJSKOG OPSLUŽIVANJA

Usluge zemaljskog opsluživanja

Član 15

Usluge zemaljskog opsluživanja obuhvataju sledeće vrste:

1) administrativni poslovi i kontrola;

2) opsluživanje putnika;

3) prihvat i otprema predatog prtljaga;

4) prihvat i otprema pošte i robe;

5) prihvat i otprema vazduhoplova na platformi;

6) opsluživanje vazduhoplova;

7) snabdevanje vazduhoplova gorivom i mazivom;

8) održavanje vazduhoplova;

9) priprema leta i usluge za posadu;

10) prevoz putnika i posade od vazduhoplova i do vazduhoplova;

11) snabdevanje vazduhoplova hranom i pićem.

Dozvola za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja se izdaje za najmanje jednu od usluga iz stava 1. ovog člana.

Dozvola za samoopsluživanje se izdaje za najmanje jednu od sledećih vrsta usluga:

1) opsluživanje putnika;

2) prihvat i otprema predatog prtljaga;

3) prihvat i otprema pošte i robe;

4) prihvat i otprema vazduhoplova na platformi;

5) snabdevanje vazduhoplova gorivom i mazivom.

Izuzetno od st. 2. i 3. ovog člana, dozvola za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja i dozvola za samoopsluživanje se mogu izdati za jednu ili više podvrsta usluga zemaljskog opsluživanja koje su propisane ovim pravilnikom i to u celini ili za pojedine delove tih podvrsta.

Administrativni poslovi i kontrola

Član 16

Usluga administrativnih poslova i kontrole obuhvata sledeće podvrste usluga:

1) predstavljanje kod lokalnih vlasti ili drugih subjekata i povezivanje s njima, isplate u ime korisnika aerodroma i obezbeđivanje poslovnog prostora za njihove predstavnike;

2) kontrola utovara, slanje i primanje poruka i telekomunikacija;

3) rukovanje, čuvanje i vođenje zapisa o opremi za utovar;

4) bilo koja druga usluga kontrole pre, tokom ili posle leta i ostale administrativne usluge koje zahteva korisnik aerodroma.

Opsluživanje putnika

Član 17

Usluga opsluživanja putnika obuhvata sve vrste obaveštavanja i pomoći pri dolasku, odlasku, transferu ili tranzitu putnika, uključujući obaveštavanje putnika o njihovim pravima, pregled putnih karata i putnih isprava, registraciju ručnog prtljaga i predatog prtljaga i njegov prenos do prostora za razvrstavanje.

Prihvat i otprema predatog prtljaga

Član 18

Usluga prihvata i otpreme predatog prtljaga obuhvata rukovanje prtljagom u prostoru za razvrstavanje, razvrstavanje prtljaga, pripremu prtljaga za otpremu, utovar i istovar vozila ili sredstava kojima se prevozi ili prenosi prtljag od vazduhoplova do prostora za razvrstavanje i obratno i prevoz prtljaga iz prostora za razvrstavanje do prostora za podizanje prtljaga.

Prihvat i otprema pošte i robe

Član 19

Usluga prihvata i otpreme pošte i robe obuhvata sledeće podvrste usluga:

1) za robu: fizičko rukovanje pri izvozu, prevozu i uvozu robe, rukovanje robnim dokumentima, carinske procedure i sprovođenje svih procedura obezbeđivanja prema dogovoru strana ili prema zahtevima okolnosti;

2) za poštu: fizičko rukovanje dolaznom i odlaznom poštom, rukovanje poštanskim dokumentima i sprovođenje svih procedura obezbeđivanja prema dogovoru strana ili prema zahtevima okolnosti.

Prihvat i otprema vazduhoplova na platformi

Član 20

Usluga prihvata i otpreme vazduhoplova na platformi obuhvata sledeće podvrste usluga:

1) navođenje vazduhoplova na zemlji pri dolasku i odlasku;

2) pomoć pri parkiranju vazduhoplova i pribavljanje odgovarajućih sredstava;

3) komunikacija između vazduhoplova i pružaoca usluga na platformi;

4) utovar i istovar vazduhoplova, uključujući pribavljanje i rukovanje potrebnim sredstvima, kao i prevoz posade i putnika između vazduhoplova i terminala i prevoz prtljaga između vazduhoplova i terminala;

5) pribavljanje i rukovanje odgovarajućim uređajima za startovanje motora;

6) vuča ili izguravanje vazduhoplova pri dolasku i odlasku, kao i pribavljanje i rukovanje odgovarajućim sredstvima;

7) prevoz, utovar hrane i pića u vazduhoplov i istovar iz njega.

Opsluživanje vazduhoplova

Član 21

Usluga opsluživanja vazduhoplova obuhvata sledeće podvrste usluga:

1) spoljašnje i unutrašnje čišćenje vazduhoplova, servisiranje toaleta i snabdevanje vodom;

2) grejanje i hlađenje putničke kabine, odstranjivanje snega i leda, odleđivanje vazduhoplova;

3) preuređivanje putničke kabine odgovarajućom kabinskom opremom i skladištenje te opreme.

Snabdevanje vazduhoplova gorivom i mazivom

Član 22

Usluga snabdevanja vazduhoplova gorivom i mazivom obuhvata sledeće podvrste usluga:

1) organizacija i sprovođenje punjenja rezervoara gorivom i pražnjenja rezervoara, uključujući skladištenje goriva i kontrolu kvaliteta i količine isporučenog goriva;

2) dopuna ulja i drugih tečnosti.

Održavanje vazduhoplova

Član 23

Usluga održavanja vazduhoplova obuhvata sledeće podvrste usluga:

1) redovni pretpoletni pregled;

2) druge usluge održavanja koje zahteva korisnik aerodroma;

3) nabavka i administracija rezervnih delova i odgovarajuće opreme;

4) ugovaranje odgovarajuće pozicije za parkiranje i/ili smeštaj u hangaru.

Priprema leta i usluge za posadu

Član 24

Usluga pripreme leta i usluge za posadu obuhvata sledeće podvrste usluga:

1) priprema leta na aerodromu poletanja ili na drugoj tački;

2) pomoć tokom leta, uključujući preusmeravanje vazduhoplova, ako je potrebno;

3) usluge posle leta;

4) usluga administriranja posade.

Prevoz putnika i posade od vazduhoplova i do vazduhoplova

Član 25

Usluga prevoza putnika i posade od vazduhoplova i do vazduhoplova obuhvata sledeće podvrste usluga:

1) organizovanje i prevoz posade, putnika, prtljaga, robe i pošte između različitih terminala na istom aerodromu, izuzimajući prevoz između vazduhoplova i bilo koje druge tačke unutar prostora istog aerodroma;

2) bilo koji poseban prevoz koji zahteva korisnik aerodroma.

Snabdevanje vazduhoplova hranom i pićem

Član 26

Usluga snabdevanja vazduhoplova hranom i pićem obuhvata sledeće podvrste usluga:

1) povezivanje sa dobavljačima i administrativno upravljanje;

2) skladištenje hrane i pića i opreme potrebne za njihovu pripremu;

3) čišćenje opreme za pripremu hrane i pića;

4) priprema i dostavljanje opreme, kao i zaliha pića i hrane.

IV USLOVI ZA IZDAVANJE DOZVOLE ZA PRUŽANJE USLUGA ZEMALJSKOG OPSLUŽIVANJA

Dozvola za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja

Član 27

Usluge zemaljskog opsluživanja može da pruža privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik koji je registrovan u Republici Srbiji i koji poseduje dozvolu za pružanje jedne ili više usluga zemaljskog opsluživanja koju izdaje Direktorat.

Izuzetno od stava 1. ovog člana usluge zemaljskog opsluživanja može da pruža operater aerodroma ili telo koje upravlja aerodromom ako ispunjava uslove za pružanje tih usluga propisane ovim pravilnikom.

U slučaju iz stava 2. ovog člana ne izdaje se posebna dozvola za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, već se te usluge navode u dozvoli za korišćenje aerodroma.

Dozvola za samoopsluživanje

Član 28

Korisnik aerodroma (avio-prevozilac) se samoopslužuje tako što sam sebi neposredno pruža jednu ili više vrsta usluga zemaljskog opsluživanja.

U slučaju kada korisnik aerodroma ispunjava uslove da obavlja, za sopstvene potrebe, jednu ili više usluga zemaljskog opsluživanja, Direktorat izdaje dozvolu za samoopsluživanje.

Odredbe ovog pravilnika koje se odnose na izdavanje i važenje dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja shodno se primenjuju i na dozvolu za samoopsluživanje, osim ako je drugačije propisano.

Uslovi za izdavanje dozvole

Član 29

Direktorat izdaje dozvolu za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja podnosiocu zahteva koji ispunjava organizacione, finansijske, tehničke, tehnološke i personalne uslove za njeno izdavanje.

Direktorat izdaje dozvolu za samoopsluživanje korisniku aerodroma koji ispunjava organizacione, tehničke, tehnološke i personalne uslove za njeno izdavanje.

Zahtev za izdavanje dozvole razmatra se u skladu sa kriterijumima koji su usklađeni sa sledećim načelima:

1) onemogućavanje diskriminacije između podnosilaca zahteva za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, odnosno samoopsluživanja;

2) odražavanje cilja koji se namerava postići;

3) neograničeni pristup tržištu usluga zemaljskog opsluživanja ili prava na samoopsluživanje, do nivoa koji je predviđen ovim pravilnikom.

Organizacioni uslovi za izdavanje dozvole

Član 30

Podnosilac zahteva za izdavanje dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja (u daljem tekstu: podnosilac zahteva) mora da uspostavi organizaciju koja omogućava bezbedno i neprekidno pružanje odgovarajuće vrste, odnosno podvrste usluga zemaljskog opsluživanja.

Kao dokaz ispunjenosti uslova iz stava 1. ovog člana podnosilac zahteva dostavlja Direktoratu operativni priručnik, koji sadrži sledeće elemente:

1) sistem izmena i dopuna operativnog priručnika;

2) organizacionu šemu, podatke o odgovornom rukovodiocu i drugom rukovodećem osoblju i opis njihovih odgovornosti i dužnosti;

3) procedure za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja;

4) opremu i sredstva za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja;

5) kvalifikacije i obuku osoblja;

6) procedure zaštite na radu;

7) procedure za upravljanje bezbednošću i kvalitetom;

8) procedure za postupanje u vanrednim situacijama.

Finansijski uslovi za izdavanje dozvole

Član 31

Uz zahtev za izdavanje dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, podnosilac zahteva mora da dostavi:

1) dokaz da je solventan, da nije u postupku stečaja ili likvidacije, kao i dokaz da poslovni račun nije u blokadi;

2) dokaz da je u periodu od 24 meseca od planiranog otpočinjanja pružanja usluga zemaljskog opsluživanja sposoban da ispunjava stvarne i moguće, realno procenjene, obaveze;

3) dokaz da je za prva tri meseca od planiranog otpočinjanja pružanja usluga zemaljskog opsluživanja sposoban da pokrije planirane fiksne i varijabilne troškove, prema poslovnom planu koji se zasniva na realnim procenama, pri čemu se ne uzimaju u obzir prihodi od poslovanja;

4) potvrdu o plaćenim porezima i doprinosima.

Kao dokaz o ispunjenosti uslova solventnosti iz stava 1. tačka 1) ovog člana podnosilac zahteva dostavlja najnoviji interni finansijski izveštaj i finansijske izveštaje za prethodne dve poslovne godine, sa mišljenjem nezavisnog revizora.

Kao dokaz o ispunjenosti uslova iz stava 1. tač. 2) i 3) ovog člana podnosilac zahteva dostavlja poslovni plan za najmanje prve tri godine poslovanja, koji sadrži:

1) podatke o finansijskoj povezanosti podnosioca zahteva sa drugim komercijalnim delatnostima u kojima učestvuje, neposredno ili preko povezanih privrednih društava i drugih pravnih lica;

2) podatke o finansiranju kupovine i/ili zakupa opreme koja se koristi za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, kao i uslovima i rokovima iz ugovora o zakupu ove opreme;

3) projektovan bilans stanja, bilans uspeha, izveštaj o tokovima gotovine i plan likvidnosti.

Podnosilac zahteva mora da dostavi polisu osiguranja odgovornosti iz delatnosti, kojom dokazuje da je osiguran od odgovornosti za štetu koja može da nastane kao posledica pružanja usluga zemaljskog opsluživanja na aerodromskoj infrastrukturi, imovini avio-prevozioca, vozilima, prtljagu, pošti, robi i stvarima, kao i za štetu koju mogu da pretrpe putnici i lica koja nisu putnici.

 

Tehnički uslovi za izdavanje dozvole

Član 32

Oprema i sredstva koje podnosilac zahteva namerava da koristi za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja moraju, po broju i karakteristikama, da odgovaraju planu poslovanja, obimu saobraćaja i tipovima vazduhoplova koji se planiraju za opslugu.

Podnosilac zahteva je dužan da, uz zahtev, dostavi spisak opreme i sredstava koje namerava da koristi za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, kao i dokaze o pravu svojine ili korišćenja nad njima.

Podnosilac zahteva je dužan da omogući uvid u opremu i sredstva koje namerava da koristi za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, kao i u dokumentaciju o njihovom tehničkom održavanju.

Podnosilac zahteva mora da utvrdi sistem čuvanja i održavanja opreme i sredstava za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, koji je u skladu sa procedurama i preporukama njihovog proizvođača, kao i uslovima i propisima koji važe na aerodromu na kojem se planira pružanje usluga.

U okviru sistema iz stava 4. ovog člana, podnosilac zahteva utvrđuje kriterijume koje oprema i sredstva moraju da zadovolje za bezbedan rad, kao i način pregleda ispravnosti opreme i sredstava pre njihove upotrebe.

Mesto za odlaganje i čuvanje opreme i sredstava za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja mora da zadovoljava standarde proizvođača te opreme, odnosno sredstava.

Posebni tehnički uslovi za izdavanje dozvole

Član 33

Podnosilac zahteva mora da podnese dokaz da je obezbedio odgovarajući prostor koji zadovoljava uslove i standarde neophodne za skladištenje i čuvanje opreme, rezervnih delova, materijala i sredstava, ako namerava da pruža sledeće podvrste usluga zemaljskog opsluživanja:

1) preuređivanje putničke kabine odgovarajućom kabinskom opremom i skladištenje te opreme;

2) organizacija i sprovođenje punjenja rezervoara gorivom i pražnjenja rezervoara, uključujući skladištenje goriva i kontrolu kvaliteta i količine isporučenog goriva;

3) nabavka i administracija rezervnih delova i odgovarajuće opreme;

4) skladištenje hrane i pića i opreme potrebne za njihovu pripremu;

5) rukovanje, čuvanje i vođenje zapisa o opremi za utovar.

Podnosilac zahteva mora da podnese dokaz da je obezbedio opremu koja omogućava bezbednu dvosmernu komunikaciju sa vazduhoplovom u letu, ako namerava da pruža podvrstu usluga zemaljskog opsluživanja koja se odnosi na pomoć tokom leta, uključujući preusmeravanje vazduhoplova, ako je potrebno.

Tehnološki uslovi za izdavanje dozvole

Član 34

Operativni priručnik podnosioca zahteva mora da sadrži standardne procedure za pružanje svih vrsta, odnosno podvrsta usluga zemaljskog opsluživanja koje namerava da obavlja, uključujući koordinaciju sa korisnicima aerodroma i telom koje upravlja aerodromom, kao i koordinaciju aktivnosti i procedure pružanja usluga za korisnike sa posebnim zahtevima.

U procedurama za pružanje usluga podnosilac zahteva definiše opis poslova, proces rada, osoblje koje pruža usluge, kao i potrebnu opremu i sredstva i način njihovog korišćenja, tako da se usluga zemaljskog opsluživanja pruža na bezbedan način i u skladu sa propisima, međunarodnim standardima i preporučenom praksom u vazduhoplovnoj industriji, kao i tehničkim specifikacijama proizvođača opreme koja se koristi.

U procedurama za pružanje usluga podnosilac zahteva uspostavlja standarde koji se tiču određivanja potrebnog broja osoblja i opreme, u skladu sa vremenskim normama za opisane poslove.

Procedure za pružanje usluga moraju da budu usaglašene sa važećim aerodromskim priručnikom aerodroma na kojem se usluge pružaju.

Posebni tehnološki uslovi za izdavanje dozvole

Član 35

Procedura za pružanje usluge ukrcavanja i iskrcavanja putnika mora da utvrdi postupak prijema putnika sa invaliditetom i smanjenom pokretljivošću, kako bi se tim licima omogućilo da se, pod jednakim uslovima i bez diskriminacije, prevoze u vazdušnom saobraćaju i da se opsluživanje specijalnih kategorija putnika obavlja na bezbedan način.

Procedure za pružanje usluga ukrcavanja i iskrcavanja putnika i utovara i istovara prtljaga moraju da utvrde postupke sa opasnom robom u prevozu, oružjem i municijom i posebnim vrstama tereta.

Procedura za pružanje usluge prihvata i otpreme vazduhoplova na platformi mora da utvrdi postupke za proveru bezbednog korišćenja platforme pre i nakon pružanja usluga.

Procedura za pružanje usluge snabdevanja vazduhoplova gorivom i mazivom mora da utvrdi postupke u slučaju prosipanja goriva, maziva i drugih zapaljivih tečnosti na platformi.

Procedura za pružanje usluge pretpoletnog pregleda vazduhoplova (linijsko održavanje) mora da bude usklađena sa procedurama korisnika aerodroma.

Personalni uslovi za izdavanje dozvole

Član 36

Podnosilac zahteva mora da obezbedi dovoljan broj kvalifikovanog i stručno obučenog osoblja u zavisnosti od vrste usluge koju pruža.

Za obavljanje pojedinih vrsta, odnosno podvrsta usluga zemaljskog opsluživanja podnosilac zahteva mora da raspolaže osobljem koje poseduje odgovarajuću potvrdu o obučenosti osoblja koje pruža usluge zemaljskog opsluživanja, i to:

1) osoblje koje pruža uslugu kontrole utovara, slanja i primanja poruka i telekomunikacije mora da poseduje potvrdu o obučenosti sa važećim ovlašćenjem balansera vazduhoplova;

2) osoblje koje pruža uslugu kontrole pre, tokom ili posle leta mora da poseduje potvrdu o obučenosti sa važećim ovlašćenjem kontrolora opsluživanja vazduhoplova;

3) osoblje koje pruža uslugu opsluživanja putnika, izuzev poslova registracije putnika, mora da poseduje potvrdu o obučenosti sa važećim ovlašćenjem agenta opsluživanja putnika;

4) osoblje koje pruža uslugu navođenja vazduhoplova na zemlji pri dolasku i odlasku i pružanja pomoći pri parkiranju vazduhoplova mora da poseduje potvrdu o obučenosti sa važećim ovlašćenjem signaliste;

5) osoblje koje pruža uslugu komunikacije između vazduhoplova i pružaoca usluga na platformi mora da poseduje potvrdu o obučenosti sa važećim ovlašćenjem "head set" operatera;

6) osoblje koje pruža uslugu odstranjivanja snega i leda i odleđivanja vazduhoplova mora da poseduje potvrdu o obučenosti sa važećim ovlašćenjem operatera odleđivanja vazduhoplova;

7) osoblje koje pruža uslugu snabdevanja vazduhoplova gorivom i mazivom mora da poseduje potvrdu o obučenosti sa važećim ovlašćenjem operatera snabdevanja vazduhoplova gorivom;

8) potvrdu o obučenosti sa važećim ovlašćenjem operatera aerodromske opreme mora da poseduje osoblje koje pruža neku od sledećih usluga:

(1) pribavljanje i rukovanje odgovarajućim uređajima za startovanje motora;

(2) vuča ili izguravanje vazduhoplova pri dolasku i odlasku, kao i pribavljanje i rukovanje odgovarajućim sredstvima;

(3) utovar i istovar vazduhoplova, uključujući pribavljanje i rukovanje potrebnim sredstvima, kao i prevoz prtljaga između vazduhoplova i terminala;

(4) prevoz, utovar hrane i pića u vazduhoplov i istovar iz njega;

(5) servisiranje toaleta i snabdevanje vodom;

(6) upravljanje vozilom u svrhu grejanja i hlađenja putničke kabine, odstranjivanja snega i leda i odleđivanja vazduhoplova.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, za obavljanje pojedinih vrsta, odnosno podvrsta usluga zemaljskog opsluživanja podnosilac zahteva mora da raspolaže osobljem koje poseduje odgovarajuću dozvolu, i to:

1) važeću dozvolu vazduhoplovnog dispečera mora da poseduje osoblje koje pruža sledeće podvrste usluga zemaljskog opsluživanja:

(1) priprema leta na aerodromu poletanja ili na drugoj tački;

(2) pomoć tokom leta, uključujući preusmeravanje vazduhoplova, ako je potrebno;

2) važeću dozvolu za održavanje vazduhoplova mora da poseduje osoblje koje pruža uslugu redovnog pretpoletnog pregleda, kao i druge usluge održavanja koje zahteva korisnik aerodroma.

Obuka osoblja

Član 37

Podnosilac zahteva je dužan da u svom operativnom priručniku utvrdi program obuke za osoblje koje namerava da angažuje za pružanje usluga, kao i sistem za vođenje i čuvanje zapisa o sprovedenim obukama.

Program obuke iz stava 1. ovog člana mora da sadrži osnovnu obuku za sve zaposlene, specijalističku obuku za svako radno mesto, praktičnu obuku na radnom mestu i periodičnu obuku radi obnove znanja.

Prilikom uvođenja u rad nove ili modifikovane opreme ili sredstava, pružalac usluga zemaljskog opsluživanja je obavezan da organizuje odgovarajuću obuku.

Osposobljenost za obavljanje poslova u transportu opasne robe

Član 38

Potvrdu o stručnoj osposobljenosti za obavljanje poslova u transportu opasne robe u vazdušnom saobraćaju mora da poseduje osoblje koje pruža sledeće vrste, odnosno podvrste usluga zemaljskog opsluživanja:

1) administrativni poslovi i kontrola, i to:

(1) kontrola utovara, slanje i primanje poruka i telekomunikacija;

(2) bilo koja druga usluga kontrole pre, tokom ili posle leta;

2) opsluživanje putnika;

3) prihvat i otprema predatog prtljaga;

4) prihvat i otprema pošte i robe, i to:

(1) za robu: fizičko rukovanje pri izvozu, prevozu i uvozu robe, rukovanje robnim dokumentima;

(2) za poštu: fizičko rukovanje dolaznom i odlaznom poštom;

5) prihvat i otprema vazduhoplova na platformi, i to utovar i istovar vazduhoplova;

6) priprema leta i usluge za posadu, i to priprema leta na aerodromu poletanja ili na drugoj tački.

V PROVERA ISPUNJENOSTI USLOVA ZA IZDAVANJE DOZVOLE ZA PRUŽANJE USLUGA ZEMALJSKOG OPSLUŽIVANJA

Podnošenje zahteva za izdavanje dozvole

Član 39

Zahtev za izdavanje dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja ili samoopsluživanje podnosi se Direktoratu, najkasnije 60 dana pre planiranog početka pružanja usluga zemaljskog opsluživanja ili samoopsluživanja.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana podnosilac zahteva mora da dostavi operativni priručnik, dokaze o ispunjenju uslova propisanih ovim pravilnikom, kao i izjavu o sprovođenju standarda i preporučene prakse o zaštiti životne sredine.

Obrazac zahteva za izdavanje, izmenu i produženje važenja dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja ili samoopsluživanje dat je u Prilogu 1. ovog pravilnika.

Sprovođenje osnovne provere i izveštaj proverivača

Član 40

Po prijemu zahteva za izdavanje dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja ili samoopsluživanje, ovlašćena lica Direktorata (proverivači) sprovode osnovnu proveru kojom se utvrđuje da li podnosilac zahteva ispunjava uslove za izdavanje dozvole.

Po završenoj osnovnoj proveri proverivači sačinjavaju pismeni izveštaj o izvršenoj proveri koji sadrži činjenično stanje i dostavljaju ga direktoru Direktorata i podnosiocu zahteva.

Ako su u izveštaju o izvršenoj proveri utvrđene nepravilnosti zbog kojih se dozvola ne može izdati, a koje nije moguće otkloniti korektivnim merama, Direktorat donosi rešenje kojim se odbija zahtev za izdavanje dozvole.

Ako je u izveštaju o izvršenoj proveri utvrđeno postojanje nepravilnosti koje je moguće otkloniti, Direktorat nalaže podnosiocu zahteva da predloži korektivne mere za otklanjanje nepravilnosti i rokove za njihovo preduzimanje.

Direktorat procenjuje korektivne mere koje je predložio podnosilac zahteva i prihvata ih ako su pogodne za otklanjanje uočenih nepravilnosti, a podnosilac zahteva mora da primeni korektivne mere koje je prihvatio Direktorat.

Odluka o ishodu provere

Član 41

Direktorat donosi rešenje kojim se odbija zahtev za izdavanje dozvole ako:

1) podnosilac zahteva ne predloži korektivne mere u roku od 30 dana, računajući od dana kada je primio izveštaj o izvršenoj proveri koji sadrži nalog za predlaganje korektivnih mera; ili

2) podnosilac zahteva ne primeni korektivne mere koje je prihvatio Direktorat u roku koji je sporazumno određen između Direktorata i podnosioca zahteva.

Ako u izveštaju o izvršenoj proveri nisu utvrđene nepravilnosti zbog kojih nije moguće izdati dozvolu ili su utvrđene nepravilnosti koje ne utiču neposredno na bezbednost vazdušnog saobraćaja, Direktorat donosi rešenje o izdavanju dozvole i podnosiocu zahteva izdaje dozvolu.

Rešenjem o izdavanju dozvole Direktorat odobrava i operativni priručnik podnosioca zahteva.

O izdavanju dozvole, kao i o svim promenama koje se odnose na dozvolu, Direktorat obaveštava operatera aerodroma na kojem se pružaju usluge zemaljskog opsluživanja.

Dozvola za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja se izdaje na obrascu koji je dat u Prilogu 2. ovog pravilnika, a dozvola za samoopsluživanje na obrascu koji je dat u Prilogu 3. ovog pravilnika.

Važenje dozvole

Član 42

Dozvola za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja i dozvola za samoopsluživanje važe tri godine, izuzev u slučaju suspenzije ili stavljanja van snage.

Važenje dozvole iz stava 1. ovog člana se odnosi na sve vrste, podvrste ili delove podvrsta usluga zemaljskog opsluživanja za koje je dozvola izdata.

U toku važenja dozvole iz stava 1. ovog člana Direktorat vrši periodične provere imaoca dozvole prema programu periodične provere koji Direktorat sastavlja za svaku godinu.

Imalac dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja je dužan da obezbedi kontinuitet u pružanju usluga zemaljskog opsluživanja, odnosno samoopsluživanja, kao i da usluge za koje poseduje dozvolu pruža na pošten i nediskriminatoran način.

Izmena dozvole

Član 43

Imalac dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja može, u toku važenja dozvole, da podnese zahtev za izdavanje dozvole za novu vrstu, podvrstu ili deo podvrste usluga zemaljskog opsluživanja (izmenu dozvole), sa dokazima o ispunjenosti uslova za njihovo izdavanje.

Na osnovu zahteva za izmenu dozvole, Direktorat vrši proveru ispunjenosti uslova za izdavanje dozvole za novu vrstu, podvrstu ili deo podvrste usluga zemaljskog opsluživanja i donosi rešenje o tom zahtevu.

U slučaju izmene dozvole, nova vrsta, podvrsta ili deo podvrste usluga zemaljskog opsluživanja čije vršenje je Direktorat odobrio unosi se u obrazac dozvole i važi do isteka roka važenja dozvole.

Produženje roka važenja dozvole

Član 44

Za produženje roka važenja dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, odnosno dozvole za samoopsluživanje imalac dozvole podnosi Direktoratu zahtev za obavljanje periodične provere i to najranije 60 dana pre isteka roka važenja dozvole.

Uz zahtev iz stava 1. ovog člana, imalac dozvole podnosi sledeću dokumentaciju:

1) izjavu o tome da nema promena u pogledu uslova pod kojima je dozvola izdata;

2) dokaze o solventnosti iz člana 31. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika;

3) potvrdu o plaćenim porezima i doprinosima;

4) poslovni plan za godinu u kojoj se vrši produženje roka važenja dozvole, sa podacima iz člana 31. stav 3. tač. 1)-3) ovog pravilnika;

5) polisu osiguranja iz člana 31. stav 4. ovog pravilnika.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, podnosilac zahteva za produženje roka važenja dozvole za samoopsluživanje ne podnosi dokumentaciju iz stava 2. tač. 2)-5) ovog člana.

Ako se periodičnom proverom utvrdi da imalac dozvole i dalje ispunjava uslove pod kojima je dozvola izdata, Direktorat donosi rešenje o produženju roka važenja dozvole na naredne tri godine i izdaje nov obrazac dozvole.

Suspenzija dozvole

Član 45

Ako vazduhoplovni inspektor, vršeći inspekcijski nadzor, ustanovi da imalac dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja ne ispunjava neki od uslova pod kojim je dozvola izdata, može da podnese obrazloženi pismeni predlog direktoru Direktorata da se dozvola suspenduje.

Predlog za suspenziju dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja može da podnese direktoru Direktorata i vođa tima proverivača, ako u toku vršenja periodične provere ustanovi da imalac dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja ne ispunjava neki od uslova na osnovu kojih je dozvola izdata.

Direktorat može, na zahtev operatera aerodroma, da suspenduje dozvolu za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja, odnosno samoopsluživanje, ako pružalac usluga zemaljskog opsluživanja, odnosno korisnik aerodroma koji se samoopslužuje ne poštuje pravila koja su utvrđena kako bi se obezbedilo pravilno funkcionisanje aerodroma.

Pravila iz stava 3. ovog člana moraju da budu u skladu sa sledećim načelima:

1) moraju se primenjivati na nediskriminatoran način na različite pružaoce usluga i korisnike aerodroma;

2) moraju da budu vezana za cilj koji se namerava postići;

3) ne smeju u praksi da ograničavaju pristup tržištu ili slobodu samoopsluživanja na nivo ispod onog koji je predviđen ovim pravilnikom.

Trajanje i dejstvo suspenzije dozvole

Član 46

U slučaju da uvaži predlog za suspenziju dozvole, direktor Direktorata donosi rešenje o potpunoj ili delimičnoj suspenziji dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja.

Rešenjem o potpunoj suspenziji imaocu dozvole se zabranjuje da pruža sve usluge zemaljskog opsluživanja, a rešenjem o delimičnoj suspenziji imaocu dozvole se zabranjuje da obavlja neke od usluga koje su upisane u dozvolu.

Suspenzija dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja može da traje najduže šest meseci, računajući od dana kada je dostavljeno rešenje o suspenziji.

U rešenju o potpunoj ili delimičnoj suspenziji Direktorat može da naloži imaocu dozvole da u određenom roku ispuni odgovarajuće obaveze u cilju ispunjenja propisanih uslova za važenje dozvole.

Suspenzija dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja se ukida ako imalac dozvole, pre isteka roka određenog rešenjem o suspenziji, ispuni obaveze koje su mu naložene tim rešenjem.

Stavljanje dozvole van snage

Član 47

Direktorat stavlja van snage dozvolu za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja u sledećim slučajevima:

1) ako imalac dozvole ne ispuni obaveze koje su mu naložene rešenjem o suspenziji dozvole do isteka roka koji je određen u rešenju o suspenziji;

2) neposredno na osnovu predloga vazduhoplovnog inspektora ili vođe tima proverivača za stavljanje dozvole van snage, ako je očigledno da imalac dozvole ne može ispuniti uslove propisane za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja;

3) ako, uprkos upozorenju Direktorata, imalac dozvole nastavi da usluge za koje poseduje dozvolu pruža na nepošten ili diskriminatoran način;

4) ako imalac dozvole:

(1) ne pruža usluge za koje mu je dozvola izdata u periodu od godinu dana od izdavanja dozvole; ili

(2) ima prekid duži od godinu dana u pružanju usluga za koje mu je dozvola izdata;

5) na izričit pisani zahtev imaoca dozvole.

U zavisnosti od konkretnog slučaja, rešenje o stavljanju van snage dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja Direktorat donosi za sve vrste, podvrste ili delove podvrsta usluga zemaljskog opsluživanja za koje je dozvola izdata ili za samo neke od njih.

Promene u toku važenja dozvole

Član 48

Imalac dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja je dužan da obavesti Direktorat o nameri da izvrši promene u funkcionalnom sistemu, i to najkasnije 30 dana pre planirane promene.

Promene iz stava 1. ovog člana imalac dozvole mora da unese u operativini priručnik, kao i da sprovede odgovarajuću obuku osoblja koje pruža usluge zemaljskog opsluživanja.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Važenje dozvola izdatih pre stupanja na snagu Pravilnika

Član 49

Dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja i dozvole za samoopsluživanje izdate pre stupanja na snagu ovog pravilnika ostaju da važe do isteka roka na koje su izdate.

Imaoci dozvola iz stava 1. ovog člana su dužni da se usklade sa odredbama ovog pravilnika najkasnije šest meseci od stupanja na snagu ovog pravilnika.

Prestanak važenja drugih propisa

Član 50

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe Pravilnik o službi prihvata i otpreme vazduhoplova, putnika i stvari na vazduhoplovnom pristaništu ("Službeni list SFRJ", br. 66/87, 57/90 i 51/92 i "Službeni list SRJ", broj 38/95) i Pravilnik o pristupu tržištu usluga zemaljskog opsluživanja na aerodromima ("Službeni glasnik RS", broj 71/13).

Stupanje Pravilnika na snagu

Član 51

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", osim odredaba člana 6. stav 7. i člana 9. stav 3. ovog pravilnika, koje se primenjuju od dana pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji.

 

Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopuni
Pravilnika o pružanju usluga zemaljskog opsluživanja na aerodromima

("Sl. glasnik RS", br. 88/2022)

Član 7

Dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja i dozvole za samoopsluživanje koje su izdate do stupanja na snagu ovog pravilnika ostaju na snazi do datuma na koje su izdate.

Član 8

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

 

Prilog 1.

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

 

Obrazac DCV-ADR-202

OBRAZAC ZAHTEVA ZA IZDAVANJE / IZMENU / PRODUŽENJE VAŽENJA DOZVOLE ZA PRUŽANJE USLUGA ZEMALJSKOG OPSLUŽIVANJA / DOZVOLE ZA SAMOOPSLUŽIVANJE

 

 

1. Podaci o podnosiocu zahteva

Poslovno ime

 

Sedište (ulica i broj, grad, poštanski broj, država)

 

Matični broj

 

PIB

 

Šifra delatnosti

 

Broj telefona

 

Broj faksa

 

Elektronska pošta

 

2. Podaci o odgovornom licu

Ime i prezime

 

Funkcija

 

Adresa (ulica i broj, grad, poštanski broj, država)

 

Broj telefona

 

Posao

 

 

Faks

 

Elektronska pošta

 

Mobilni

 

Datum

 

Potpis

 

3. Zahtev za:

Zemaljsko opsluživanje

◻ izdavanje

◻ izmena

◻ produženje

Samoopsluživanje

◻ izdavanje

◻ izmena

◻ produženje

4. Aerodrom na kojem se pružaju ili će se pružati usluge

 

5. Datum planiranog otpočinjanja aktivnosti

 

6. Usluga zemaljskog opsluživanja za koju se podnosi zahtev*

DA

NE

1. Administrativni poslovi i kontrola

1.1. Predstavljanje kod lokalnih vlasti ili drugih subjekata i povezivanje s njima, isplate u ime korisnika aerodroma i obezbeđivanje poslovnog prostora za njihove predstavnike

1.2. Kontrola utovara, slanje i primanje poruka i telekomunikacija

1.3. Rukovanje, čuvanje i vođenje zapisa o opremi za utovar

1.4. Bilo koja druga usluga kontrole pre, tokom ili posle leta i ostale administrativne usluge koje zahteva korisnik aerodroma

2. Opsluživanje putnika

2.1. Usluga ukrcavanja i iskrcavanja putnika obuhvata sve vrste obaveštavanja i pomoći pri dolasku, odlasku, transferu ili tranzitu putnika, uključujući obaveštavanje putnika o njihovim pravima, pregled putnih karata i putnih isprava, registraciju ručnog prtljaga i predatog prtljaga i njegov prenos do prostora za razvrstavanje

3. Prihvat i otprema predatog prtljaga

3.1. Usluga utovara i istovara prtljaga obuhvata rukovanje prtljagom u prostoru za razvrstavanje, razvrstavanje prtljaga, pripremu prtljaga za otpremu, utovar i istovar vozila ili sredstava kojima se prevozi ili prenosi prtljag od vazduhoplova do prostora za razvrstavanje i obratno i prevoz prtljaga iz prostora za razvrstavanje do prostora za podizanje prtljaga

4. Prihvat i otprema pošte i robe

4.1. Za robu: fizičko rukovanje pri izvozu, prevozu i uvozu robe, rukovanje robnim dokumentima, carinske procedure i sprovođenje svih procedura obezbeđivanja prema dogovoru strana ili prema zahtevima okolnosti

4.2. Za poštu: fizičko rukovanje dolaznom i odlaznom poštom, rukovanje poštanskim dokumentima i sprovođenje svih procedura obezbeđivanja prema dogovoru strana ili prema zahtevima okolnosti

5. Prihvat i otprema vazduhoplova na platformi

5.1. Navođenje vazduhoplova na zemlji pri dolasku i odlasku

5.2. Pomoć pri parkiranju vazduhoplova i pribavljanje odgovarajućih sredstava

5.3. Komunikacija između vazduhoplova i pružaoca usluga na platformi

5.4. Utovar i istovar vazduhoplova, uključujući pribavljanje i rukovanje potrebnim sredstvima, kao i prevoz posade i putnika između vazduhoplova i terminala i prevoz prtljaga između vazduhoplova i terminala

5.5. Pribavljanje i rukovanje odgovarajućim uređajima za startovanje motora

5.6. Vuča ili izguravanje vazduhoplova pri dolasku i odlasku, kao i pribavljanje i rukovanje odgovarajućim sredstvima

5.7. Prevoz, utovar hrane i pića u vazduhoplov i istovar iz njega

6. Opsluživanje vazduhoplova

6.1. Spoljašnje i unutrašnje čišćenje vazduhoplova, servisiranje toaleta i snabdevanje vodom

6.2. Grejanje i hlađenje putničke kabine, odstranjivanje snega i leda, odleđivanje vazduhoplova

6.3. Preuređivanje putničke kabine odgovarajućom kabinskom opremom i skladištenje te opreme

7. Snabdevanje vazduhoplova gorivom i mazivom

7.1. Organizacija i sprovođenje punjenja rezervoara gorivom i pražnjenja rezervoara, uključujući skladištenje goriva i kontrolu kvaliteta i količine isporučenog goriva

7.2. Dopuna ulja i drugih tečnosti

8. Održavanje vazduhoplova

8.1. Redovni pretpoletni pregled

8.2. Druge usluge održavanja koje zahteva korisnik aerodroma

8.3. Nabavka i administracija rezervnih delova i odgovarajuće opreme

8.4. Ugovaranje odgovarajuće pozicije za parkiranje i/ili smeštaj u hangaru

9. Priprema leta i usluge za posadu

9.1. Priprema leta na aerodromu poletanja ili na drugoj tački

9.2. Pomoć tokom leta, uključujući preusmeravanje vazduhoplova, ako je potrebno

9.3. Usluge posle leta

9.4. Usluga administriranja posade

10. Prevoz putnika i posade od vazduhoplova i do vazduhoplova

10.1. Organizovanje i prevoz posade, putnika, prtljaga, robe i pošte između različitih terminala na istom aerodromu, izuzimajući prevoz između vazduhoplova i bilo koje druge tačke unutar prostora istog aerodroma

10.2. Bilo koji poseban prevoz koji zahteva korisnik aerodroma

11. Snabdevanje vazduhoplova hranom i pićem

11.1. Povezivanje sa dobavljačima i administrativno upravljanje

11.2. Skladištenje hrane i pića i opreme potrebne za njihovu pripremu

11.3. Čišćenje opreme za pripremu hrane i pića

11.4. Priprema i dostavljanje opreme, kao i zaliha pića i hrane

Napomena: *Naznačiti deo ili delove vrste ili podvrste usluge zemaljskog opsluživanja, ako se zahtev za izdavanje dozvole odnosi samo na pojedine delove

 

 

7. Prilozi

1)

Operativni priručnik

2)

Spisak opreme i sredstava za pružanje usluga

3)

Kopije dozvola, potvrda o obučenosti i sertifikata osoblja

4)

Izjava o sprovođenju standarda i preporučene prakse o zaštiti životne sredine

5)

Finansijski izveštaji za poslednje dve godine (sa mišljenjem nezavisnog revizora, ako je primenjivo)

6)

Najnoviji interni finansijski izveštaj

7)

Poslovni plan (za najmanje prve tri godine poslovanja)

8)

Potvrda o plaćenim porezima i doprinosima

9)

Polisa osiguranja odgovornosti iz delatnosti

10)

Dokaz o plaćenoj administrativnoj taksi

11)

Dokaz o plaćenoj taksi za izdavanje/izmenu/produženje važenja dozvole za pružanje usluga zemaljskog opsluživanja ili dozvole za samoopsluživanje

Napomena:
- Označiti sa "X" odgovarajuće kvadrate

 

Prilog 2.

 

OBRAZAC DOZVOLE ZA PRUŽANJE USLUGA ZEMALJSKOG OPSLUŽIVANJA

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

Na osnovu člana 127. stav 4. Zakona o vazdušnom saobraćaju ("Službeni glasnik RS", br. 73/10, 57/11, 93/12, 45/15, 66/15 - dr. zakon, 83/18 i 9/20) izdaje se:
Pursuant to Article 127 paragraph 4 of the Air Transport Law ("Official Gazette of the Republic of Serbia", No 73/10, 57/11, 93/12, 45/15, 66/15 - other law, 83/18 and 9/20), we hereby issue:

DOZVOLA ZA PRUŽANJE USLUGA ZEMALJSKOG OPSLUŽIVANJA
(GROUNDHANDLING CERTIFICATE)

 

Broj:

______________________

 

Number:

 

 

_______________________________________________________________________________
Poslovno ime i sedište pružaoca usluga zemaljskog opsluživanja
(Supplier of groundhandling services, name and place of business)

 

Ova dozvola važi za sledeće vrste/podvrste usluga zemaljskog opsluživanja:
This certificate is valid for the following categories/subcategories of groundhandling services:

 

Datum izdavanja:

_______________

 

Datum važenja:

____________________________

Date of issue:

 

 

Valid until:

 

 

 

 

 

Potpis:

 

 

 

 

Signed:

 

 

 

 

 

 

 

 

M.P.

Direktor
Direktorata civilnog vazduhoplovstva
Republike Srbije

Stamp

Director of
Civil Aviation Directorate
of the Republic of Serbia

 

 

Prilog 3.

 

OBRAZAC DOZVOLE ZA SAMOOPSLUŽIVANJE

 

 

DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE
CIVIL AVIATION DIRECTORATE OF THE REPUBLIC OF SERBIA

Na osnovu člana 128. stav 3. Zakona o vazdušnom saobraćaju ("Službeni glasnik RS", br. 73/10, 57/11, 93/12, 45/15, 66/15 - dr. zakon, 83/18 i 9/20) izdaje se:
Pursuant to Article 128 paragraph 3 of the Air Transport Law ("Official Gazette of the Republic of Serbia", No 73/10, 57/11, 93/12, 45/15, 66/15 - other law, 83/18 and 9/20), we hereby issue:

 

DOZVOLA ZA SAMOOPSLUŽIVANJE
(SELF-HANDLING CERTIFICATE)

 

Broj:

______________________

 

Number:

 

 

_____________________________________________________________________
Poslovno ime i sedište korisnika aerodroma koji se samoopslužuje
(Self-handling airport user, name and place of business)

 

Ova dozvola važi za sledeće vrste/podvrste usluga zemaljskog opsluživanja:
This certificate is valid for the following categories/subcategories of groundhandling services:

 

Datum izdavanja:

________________

 

Datum važenja:

___________________________

Date of issue:

 

 

Valid until:

 

 

 

 

 

Potpis:

 

 

 

 

Signed:

 

 

 

 

 

 

 

 

M.P.

Direktor
Direktorata civilnog vazduhoplovstva
Republike Srbije

Stamp

Director of
Civil Aviation Directorate
of the Republic of Serbia