UREDBAO NOTIFIKACIJI I INFORMISANJU O TEHNIČKIM PROPISIMA, OCENJIVANJU USAGLAŠENOSTI I STANDARDIMA("Sl. glasnik RS", br. 95/2022) |
Ovom uredbom uređuje se postupak prijavljivanja tehničkih propisa u pripremi i sa njima povezanih postupaka ocenjivanja usaglašenosti u skladu sa pravilima potvrđenih međunarodnih sporazuma čiji je potpisnik Republika Srbija, način informisanja i vrsta informacija koju informativni centar za proizvode, pruža o zahtevima tehničkih propisa, u smislu pravila Evropske unije (u daljem tekstu: EU) i u skladu sa zaključenim međunarodnim sporazumima, kao i način informisanja i obaveštavanja koji sprovodi informativni centar za standarde, u skladu sa zahtevima predviđenim u odgovarajućim međunarodnim sporazumima i obavezama koje proizlaze iz članstva u odgovarajućim međunarodnim i evropskim organizacijama za standardizaciju.
Odredbe ove uredbe primenjuju se na tehničke propise, postupke ocenjivanja usaglašenosti i standarde za industrijske i poljoprivredne proizvode, uključujući i proizvode od ribe, osim na one koji se donose prvenstveno radi zaštite radnika pri upotrebi proizvoda ukoliko ne utiču na proizvode.
Odredbe čl. 15-28. ove uredbe primenjuju se i na tehničke propise za usluge informacionog društva, osim tehničkih propisa koji sadrže pravila za:
1) radijsko emitovanje;
2) televizijsko emitovanje;
3) telekomunikacione usluge;
4) finansijske usluge navedene u listi primera iz Priloga 2 - Lista primera finansijskih usluga, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Televizijsko emitovanje iz stava 2. tačka 2) ovog člana je emitovanje sadržaja televizijskog programa namenjenog javnosti, uključujući razmenu televizijskih programskih sadržaja između pružaoca usluga emitovanja koji su namenjeni javnosti, osim pružanja informacija na pojedinačan zahtev, kao što su telekopiranje, elektronske banke podataka i druge slične usluge.
Telekomunikacione usluge iz stava 2. tačka 3) ovog člana su usluge koje se, u potpunosti ili delimično, sastoje od prenosa i usmeravanja signala kroz telekomunikacione mreže, u skladu sa zahtevima korisnika i telekomunikacionog procesa, osim radijskog i televizijskog emitovanja.
1. Obaveštavanje Ministarstva o tehničkom propisu u pripremi
Nadležno ministarstvo, odnosno organizacija nadležna za pripremu tehničkih propisa (u daljem tekstu: nadležni organ) dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove tehničkih propisa, standardizacije, akreditacije, mera i dragocenih metala (u daljem tekstu: Ministarstvo) tehnički propis u pripremi, kada je on spreman za slanje na mišljenje nadležnim organima, zajedno sa obaveštenjem koje sadrži naročito:
1) podatke o nadležnom organu (broj telefona i faksa, elektronsku adresu i podatke o osobi određenoj za komunikaciju);
2) naziv tehničkog propisa u pripremi;
3) pravni osnov za donošenje tehničkog propisa u pripremi;
4) vrstu, odnosno naziv proizvoda i druge podatke radi bliže identifikacije proizvoda na koje se tehnički propis u pripremi odnosi;
5) razloge za donošenje tehničkog propisa;
6) podatke o standardima ili tehničkim specifikacijama na koje se tehnički propis u pripremi poziva, odnosno koji se koriste kao osnova za njegovu izradu;
7) kratak sadržaj tehničkog propisa u pripremi;
8) očekivan datum donošenja tehničkog propisa i njegovog stupanja na snagu;
9) naziv propisa koji su propisom u pripremi predviđeni za stavljanje van snage;
10) podatke o međunarodnim standardima za proizvode koji su predmet tehničkog propisa u pripremi koji se ne koriste kao osnova za njegovu izradu, kao i razloge za njihovo nekorišćenje;
11) procenu da li tehnički propis u pripremi treba prijaviti u skladu sa određenim međunarodnim sporazumom čiji je potpisnik Republika Srbija;
12) podatak da li je tekst tehničkog propisa dostupan i na nekom od stranih jezika.
Nadležni organ dostavlja podatke iz stava 1. ovog člana i u elektronskom obliku preko internet portala Ministarstva.
Odredbe st. 1. i 2. ovog člana primenjuju se i na tehnički propis donet u hitnom slučaju, a nadležni organ dužan je da u obaveštenju iz stava 1. ovog člana navede i razloge hitnosti.
Ministarstvo unosi podatke iz obaveštenja iz člana 3. ove uredbe u registar tehničkih propisa u pripremi, u skladu sa propisom kojim se propisuje sadržina i način vođenja registara koji se odnose na tehničke propise.
Ministarstvo i nadležni organ razmatraju potrebu prijavljivanja tehničkog propisa u pripremi u skladu sa odredbama ove uredbe i o tome zauzimaju stav.
Nadležni organ ponovo dostavlja Ministarstvu tehnički propis u pripremi, ukoliko je prethodno dostavljeni tekst značajno izmenjen u pogledu područja primene, skraćivanja prethodno predviđenih rokova ili u pogledu dodatnih ili pooštrenih specifikacija ili zahteva.
Nadležni organ, bez odlaganja, dostavlja Ministarstvu tekst objavljenog tehničkog propisa, a ukoliko je propis donet u hitnom slučaju i obaveštenje iz člana 3. stav 3. ove uredbe.
2. Prijavljivanje prema odredbama međunarodnih sporazuma
2.1. Tehnički propisi i postupci ocenjivanja usaglašenosti
Ministarstvo, u skladu sa odredbama međunarodnog sporazuma, prijavljuje nadležnom međunarodnom telu odnosno potpisniku međunarodnog sporazuma, tehnički propis u pripremi i sa njima povezane postupke ocenjivanja usaglašenosti tako što, na osnovu primljenog obaveštenja iz člana 3. ove uredbe dostavlja podatke zahtevane odredbama tih sporazuma.
Ako je predviđeno međunarodnim sporazumom, Ministarstvo na zahtev potpisnika međunarodnog sporazuma dostavlja tekst, odnosno sažeti prikaz tehničkog propisa u pripremi i kada je moguće ukazuje na delove tehničkog propisa koji u značajnoj meri odstupaju od odgovarajućih međunarodnih standarda.
Ako je u skladu sa međunarodnim sporazumom propisana obaveza dostavljanja tehničkog propisa u pripremi i na stranom jeziku, nadležni organ Ministarstvu dostavlja tekst tehničkog propisa u pripremi na engleskom jeziku.
Ministarstvo obaveštava nadležni organ da je postupak prijavljivanja pokrenut i obaveštava ga o roku za dostavljanje primedaba u skladu sa odgovarajućim međunarodnim sporazumom, koji se može produžiti na zahtev potpisnika tog sporazuma.
Nadležni organ odlaže usvajanje tehničkog propisa u pripremi do isteka roka iz stava 1. ovog člana.
Ministarstvo dostavlja nadležnom organu primedbe na tehnički propis u pripremi, kao i zahteve za dodatnim informacijama, koje u pismenom obliku primi od potpisnika međunarodnog sporazuma.
Nadležni organ, u najkraćem mogućem roku, dostavlja Ministarstvu dodatne informacije i predlog sadržaja odgovora na primedbe, na srpskom i engleskom jeziku.
Odgovor na primedbe koje Ministarstvo dostavlja potpisniku međunarodnog sporazuma sadrži i izjavu da li će primedbe biti prihvaćene u celini ili delimično, a ako su primedbe delimično prihvaćene ili nisu prihvaćene, odgovor mora da bude obrazložen.
Ministarstvo u saradnji sa nadležnim organom vodi pregovore sa potpisnikom međunarodnog sporazuma čije primedbe nisu prihvaćene.
U hitnom slučaju, kada je ugrožena, odnosno kada postoji realna opasnost da bude ugrožena bezbednost, život i zdravlje ljudi, životna sredina ili nacionalna bezbednost, Ministarstvo nije dužno da prijavljuje tehnički propis u pripremi nadležnom međunarodnom telu odnosno potpisniku međunarodnog sporazuma, na način predviđen u članu 7. ove uredbe, ali je dužno da:
1) po donošenju tehničkog propisa i prijemu obaveštenja o tehničkom propisu donetom u hitnom slučaju, bez odlaganja, dostavi nadležnom međunarodnom telu odnosno potpisniku međunarodnog sporazuma, podatke o sadržini tehničkog propisa, cilju koji se želi postići njegovim donošenjem, proizvodima na koje se tehnički propis odnosi i razlozima hitnosti;
2) dostavi tekst donetog tehničkog propisa potpisniku međunarodnog sporazuma, na njegov zahtev;
3) omogući svakom potpisniku međunarodnog sporazuma, bez diskriminacije, razuman rok za dostavljanje primedaba u pisanom obliku i razmotri te primedbe radi davanja odgovora.
Odredbe člana 7. stav 3. i člana 9. ove uredbe primenjuju se i na tehnički propis donet u hitnom slučaju.
Odredbe čl. 3-10. ove uredbe primenjuju se i u slučaju značajne izmene tehničkog propisa, uključujući i promenu proizvoda na koje se tehnički propis odnosi.
Odredbe čl. 3-11. ove uredbe primenjuju se i na prijavljivanje postupaka ocenjivanja usaglašenosti.
2.2 Standardi
Institut za standardizaciju Srbije (u daljem tekstu: Institut), kao informativni centar za standarde, objavljuje plan donošenja standarda, prijavljuje ga međunarodnim organizacijama za standardizaciju i izvršava sve ostale obaveze u skladu sa Kodeksom dobre prakse za pripremu, donošenje i primenu standarda (Code of Good Practice for the Preparation, Adoption and Application of Standards), koji čini Prilog 3 Sporazuma Svetske trgovinske organizacije o tehničkim preprekama u trgovini.
3. Prijavljivanje prema pravilima EU
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom odeljku imaju sledeće značenje:
1) tehnički propis je propis koji sadrži tehničke specifikacije i ostale zahteve za proizvode ili pravila za usluge, uključujući odgovarajuće upravne akte koji se obavezno moraju poštovati, de jure (pravno) ili de facto (faktički), prilikom trgovine, pružanja usluga, osnivanja uslužnog operatera ili prilikom upotrebe, kao i zakoni, drugi propisi ili drugi upravni akti kojima se zabranjuje proizvodnja, uvoz, trgovina ili upotreba proizvoda, ili kojima se zabranjuje pružanje ili korišćenje usluga, ili osnivanje pružaoca usluga, osim propisa iz člana 15. ove uredbe. De facto tehnički propisi uključuju:
(1) zakone, druge propise ili upravne akte, koji se pozivaju bilo na tehničke specifikacije ili druge zahteve ili na pravila za usluge, bilo na pravila struke ili pravila dobre prakse, koji se dalje pozivaju na tehničke specifikacije ili na druge zahteve ili pravila za usluge, a usklađenost sa tim tehničkim specifikacijama ili drugim zahtevima ili pravilima za usluge stvara pretpostavku o usaglašenosti s obavezama koje proizilaze iz navedenih zakona, drugih propisa ili upravnih akata,
(2) dobrovoljne sporazume, kojima je državni organ ugovorna strana, a koji u opštem interesu obezbeđuju usklađenost sa tehničkim specifikacijama ili drugim zahtevima ili sa pravilima za usluge, izuzev specifikacije za konkurs javne nabavke,
(3) tehničke specifikacije ili druge zahteve ili pravila za usluge koji su povezani s fiskalnim ili finansijskim merama koje utiču na upotrebu proizvoda ili korišćenje usluga putem podsticanja na usklađivanje s tim tehničkim specifikacijama ili drugim zahtevima ili pravilima o uslugama, osim tehničkih specifikacija ili drugih zahteva ili pravila za usluge koji su povezani s nacionalnim sistemom socijalnog osiguranja,
2) tehnički propis u pripremi je tekst pripremljen u cilju donošenja tehničkog propisa, u fazi u kojoj su još uvek moguće izmene i dopune tog teksta;
3) dokument o tehničkoj specifikaciji (u daljem tekstu: tehnička specifikacija) je dokument čiji je sadržaj specifikacija kojom se utvrđuju potrebne karakteristike proizvoda kao što su nivo kvaliteta, funkcionalnost, bezbednost ili dimenzije, uključujući zahteve koji se odnose na proizvod u vezi sa imenom pod kojim se proizvod prodaje, terminologijom, simbolima, ispitivanjem i metodama ispitivanja, pakovanjem, označavanjem ili obeležavanjem i postupcima ocenjivanja usaglašenosti. Tehnička specifikacija obuhvata i proizvodne metode i procese koji se koriste za poljoprivredne proizvode, proizvode namenjene za ljudsku i životinjsku ishranu i medicinske proizvode, kao i proizvodne metode i procese koji se odnose na druge proizvode kad oni utiču na karakteristike proizvoda;
4) drugi zahtevi su zahtevi, koji nisu tehničke specifikacije, koje proizvod mora ispuniti u cilju zaštite, posebno potrošača ili životne sredine, i koji utiču na životni vek proizvoda nakon njegovog stavljanja na tržište, a odnose se na uslove za upotrebu, recikliranje, ponovnu upotrebu ili odlaganje koji mogu značajno uticati na sastav ili prirodu proizvoda ili trgovinu tim proizvodom;
5) usluga je svaka usluga informacionog društva, odnosno svaka usluga koja se uobičajeno pruža uz naknadu, na daljinu, elektronskim sredstvima i na pojedinačan zahtev primaoca usluga. Izraz usluga upotrebljen u tački 5) ovog člana ima sledeće značenje:
(1) na daljinu: znači da se usluga pruža bez istovremenog fizičkog prisustva obe strane,
(2) elektronskim sredstvima: znači da se usluga inicijalno šalje i prima na svome odredištu pomoću elektronske opreme za obradu (uključujući digitalnu kompresiju) i čuvanje podataka, i da se u celini predaje, prenosi i prima telegrafski, putem radija, optičkim sredstvima ili drugim elektromagnetnim sredstvima,
(3) na pojedinačan zahtev primaoca usluga: znači pružanje usluge kroz predaju podataka na pojedinačan zahtev. Lista primera usluga koje nisu obuhvaćene ovom definicijom, navodi se u Prilogu 1 - Lista primera usluga koje nisu obuhvaćene članom 14. stav 1. tačka 5) ove uredbe, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo;
6) pravilo za usluge je opšti zahtev koji se odnosi na započinjanje i obavljanje uslužnih delatnosti u smislu značenja iz tačke 1) ovog stava, a naročito na odredbe koje se odnose na pružaoca usluga, na usluge i na primaoca usluga. U ovoj definiciji pravilo:
(1) se odnosi na usluge informacionog društva kad je, uzimajući u obzir njegov smisao i njegovo sprovođenje, cilj i predmet svih ili nekih njegovih pojedinačnih odredaba da izričito i ciljano uredi takve usluge,
(2) se ne odnosi na usluge informacionog društva, ako ono na te usluge utiče samo posredno ili slučajno;
7) standard je tehnička specifikacija koju je donelo priznato telo za standardizaciju, za višekratnu i stalnu upotrebu i sa kojom usaglašenost nije obavezna, a može biti:
(1) međunarodni standard: standard koji je donela međunarodna organizacija za standardizaciju,
(2) evropski standard: standard koji je donela evropska organizacija za standardizaciju,
(3) harmonizovani standard: evropski standard koji je donet na osnovu zahteva Evropske komisije za primenu u harmonizovanom zakonodavstvu Evropske unije,
(4) nacionalni standard: standard koji je donelo nacionalno telo za standardizaciju;
8) nacrt standarda je dokument koji sadrži tekst tehničkih specifikacija u vezi sa određenim predmetom rada koji se razmatra radi donošenja u skladu sa odgovarajućim postupkom za donošenje standarda, koji se nakon faza pripreme, stavlja na javnu raspravu ili razmatranje;
9) evropske organizacije za standardizaciju su:
(1) Evropski komitet za standardizaciju (CEN),
(2) Evropski komitet za standardizaciju u oblasti elektrotehnike (CENELEC),
(3) Evropski institut za standarde iz oblasti telekomunikacija (ETSI);
10) nacionalno telo za standardizaciju u EU je telo koje je država članica EU prijavila Evropskoj komisiji i koje je navedeno u spisku nacionalnih tela za standardizaciju objavljenom u službenom glasilu EU.
3.1. Tehnički propisi
Odredbe čl. 15-28. ove uredbe ne primenjuju se na tehničke propise u pripremi kojima nadležni organi:
1) usklađuju te propise sa obavezujućim aktima EU;
2) ispunjavaju obaveze prema međunarodnim sporazumima;
3) izriču mere kojima se sprovode zaštitne klauzule koje su deo obavezujućih akata EU;
4) izriču mere u skladu sa obavezujućim aktima EU o opštoj bezbednosti proizvoda;
5) sprovode presude Evropskog suda pravde;
6) vrše izmenu i dopunu tehničkog propisa na zahtev Evropske komisije (u daljem tekstu: Komisija), u cilju uklanjanja prepreka u slobodnom kretanju robe, a kada su u pitanju pravila za usluge u cilju uklanjanja prepreka u slobodnom kretanju usluga ili slobodnom osnivanju uslužnih operatera.
Ministarstvo prijavljuje Komisiji tehnički propis u pripremi, tako što dostavlja njegov tekst i razloge za njegovo donošenje.
Ministarstvo dostavlja Komisiji i tekst odredaba važećih propisa koje su povezane sa odredbama tehničkog propisa u pripremi, ako je to neophodno radi ocene njegovih efekata.
Podaci dostavljeni Komisiji na osnovu ovog člana nisu poverljivi, osim na obrazložen zahtev nadležnog organa.
Ministarstvo ponovo dostavlja Komisiji tekst tehničkog propisa u pripremi, ukoliko se taj tekst značajno izmeni u odnosu na prethodno prijavljeni tekst u pogledu područja primene, skraćivanja prethodno predviđenih rokova ili u pogledu dodatnih, odnosno pooštrenih specifikacija ili zahteva.
Ministarstvo ne dostavlja Komisiji tekst tehničkog propisa u pripremi ako se tim tehničkim propisom isključivo preuzima tekst međunarodnog ili evropskog standarda, ali dostavlja podatke o tom standardu.
Kada tekst tehničkog propisa u pripremi, radi zaštite javnog zdravlja, potrošača ili životne sredine, ograničava trgovinu ili upotrebu hemijskih supstanci, preparata ili proizvoda, Ministarstvo dostavlja Komisiji i dostupne bitne podatke o tim hemijskim supstancama, preparatima, proizvodima i njihovim postojećim zamenama.
Pored dostavljenih podataka iz stava 1. ovog člana, Ministarstvo obaveštava Komisiju i o očekivanim uticajima tog tehničkog propisa u pripremi na javno zdravlje, zaštitu potrošača ili životnu sredinu, i dostavlja odgovarajuće analize sprovedene u skladu sa opštim načelima procene rizika tih hemijskih supstanci, preparata ili proizvoda sadržanim u propisima koji se odnose na procenu i kontrolu rizika postojećih, odnosno novih hemijskih supstanci.
Nadležni organ je dužan da u tehničkom propisu u pripremi navede da su ispoštovani svi zahtevi ove uredbe tj. zahtevi Direktive (EU) 2015/1535.
Ako se tehnički propisi u pripremi moraju dostaviti Komisiji u fazi pripreme u skladu sa nekim drugim aktom EU, nadležni organ može izvršiti prijavljivanje i po tom aktu, pod uslovom da naznači da takvo prijavljivanje predstavlja i prijavljivanje u smislu direktive iz stava 1. ovog člana.
Ministarstvo obaveštava nadležni organ da je postupak prijavljivanja pokrenut i naznačava datum kada je Komisija primila prijavu iz člana 16. ove uredbe (u daljem tekstu: prijava), propisani rok odlaganja usvajanja tehničkog propisa u pripremi i obaveze nadležnog organa koje proističu na osnovu mogućih dostavljenih primedaba, odnosno detaljnog mišljenja Komisije ili države članice EU.
Nadležni organ odlaže usvajanje tehničkog propisa u pripremi za tri meseca od dana kada Komisija primi prijavu, ako ovom uredbom nije drugačije propisano.
Nadležni organ odlaže usvajanje tehničkog propisa u pripremi za četiri meseca, ako je u pitanju dobrovoljni sporazum iz člana 14. tačka 1) podtačka (2) ove uredbe.
Nadležni organ je dužan da prilikom dalje pripreme tehničkog propisa, u najvećoj mogućoj meri, uzme u obzir primedbe na prijavljeni tehnički propis koje su dostavljene Ministarstvu od strane Komisije ili države članice.
Primljene primedbe iz stava 1. ovog člana ne produžavaju rok odlaganja usvajanja tehničkog propisa iz člana 21. ove uredbe.
Nadležni organ odlaže usvajanje tehničkog propisa u pripremi na šest meseci od dana kada Komisija primi prijavu, ako u roku od tri meseca od tog dana Komisija ili država članica EU dostavi detaljno mišljenje da taj propis predstavlja prepreku za slobodno kretanje robe na unutrašnjem tržištu.
Odredbe stava 1. ovog člana ne odnose se na pravila za usluge.
Nadležni organ odlaže usvajanje tehničkog propisa u pripremi koji sadrži pravila za usluge, na četiri meseca od dana kada Komisija primi prijavu, ako u roku od tri meseca od tog dana Komisija ili država članica EU dostavi detaljno mišljenje da taj propis predstavlja prepreku za slobodno kretanje usluga ili prepreku za slobodno osnivanje uslužnih operatera na unutrašnjem tržištu.
Ministarstvo, u saradnji sa nadležnim organom dostavlja Komisiji informaciju o aktivnostima koje nadležni organ preduzima na osnovu detaljnog mišljenja i razlozima zbog kojih detaljno mišljenje nije uzeto u obzir.
Nadležni organ odlaže usvajanje tehničkog propisa u pripremi na 12 meseci od dana kada Komisija primi prijavu, ako u roku od tri meseca od tog dana Komisija objavi svoju nameru da će predložiti ili doneti direktivu, uredbu ili odluku u istoj oblasti, odnosno da je predlog takvog akta već podnet Savetu EU.
Odredbe stava 1. ovog člana ne odnose se na pravila za usluge.
Nadležni organ odlaže usvajanje tehničkog propisa u pripremi na 18 meseci od dana kada Komisija primi prijavu, ako Savet EU zauzme zajednički stav o podnetom predlogu direktive, uredbe ili odluke, za vreme perioda odlaganja iz stava 1. ovog člana.
Obaveza odlaganja usvajanja tehničkog propisa u pripremi iz člana 24. ove uredbe prestaje:
1) kad Komisija obavesti Ministarstvo da više nema nameru da predloži ili donese obavezujući akt EU iz člana 24. stav 1. ove uredbe;
2) kad Komisija obavesti Ministarstvo o povlačenju predloga obavezujućeg akta EU;
3) kad su Komisija ili Savet EU usvojili obavezujući akt EU.
Ministarstvo, bez odlaganja, dostavlja Komisiji tekst objavljenog tehničkog propisa.
Odredba iz stava 1. ovog člana primenjuje se i na tehničke propise koji sadrže pravila za usluge investiranja koje se odnose na hartije od vrednosti na regulisanim tržištima odnosno pravila za druga tržišta ili tela koja obavljaju funkcije obračuna ili poravnanja za ta tržišta, a za koje ne postoji obaveza prijavljivanja u skladu sa ovom uredbom.
Odredbe čl. 21, 23. i 24. ove uredbe ne primenjuju se u hitnom slučaju prouzrokovanom:
1) ozbiljnim i nepredvidivim okolnostima, a radi zaštite javnog zdravlja ili bezbednosti, zaštite životinja i biljaka, odnosno kod pravila za usluge i zbog državne politike, prvenstveno radi zaštite maloletnika, kada nadležni organ mora da pripremi tehnički propis u veoma kratkom roku, u kom nije bilo mogućnosti za konsultacije pre njegovog donošenja, ili
2) ozbiljnim okolnostima koje se odnose na zaštitu sigurnosti i nepovredivosti finansijskog sistema, prvenstveno na zaštitu depozitora, investitora i osiguranih lica, kada nadležni organ bez odlaganja mora da donese i primeni pravila za finansijske usluge.
Ministarstvo prilikom pripreme tehničkog propisa u hitnom slučaju, u prijavi navodi i razloge hitnosti.
Ministarstvo obaveštava nadležni organ o stavu Komisije na prijavu iz stava 2. ovog člana, odmah po njegovom prijemu.
Nadležni organ je dužan da odgovor na taj stav dostavi Ministarstvu u roku od jednog dana od dana njegovog prijema.
Nadležni organ je u slučaju kršenja postupka za donošenje propisa u hitnom slučaju, dužan da prilikom razmatranja daljih aktivnosti u vezi sa tim propisom uzme u obzir stav Komisije.
Odredbe čl. 21, 23, 24. i 27. ove uredbe ne primenjuje se na tehničke propise u pripremi:
1) kojima se zabranjuje proizvodnja, ako oni ne sprečavaju slobodno kretanje robe;
2) koji sadrže pravila za usluge koja se odnose na fiskalne ili finansijske mere iz člana 14. tačka 1) podtačka (3) ove uredbe.
Odredbe člana 24. ove uredbe ne primenjuju se na dobrovoljne sporazume iz člana 14. stav 1. tačka 1) podtačka (2) ove uredbe.
3.2. Standardi
Institut najmanje jedanput godišnje utvrđuje plan donošenja srpskih standarda, koji je javno dostupan na internet stranici Instituta, u skladu sa Zakonom o standardizaciji i odlukom o osnivanju.
Institut obaveštava Komisiju, evropske organizacije za standardizaciju i nacionalna tela za standardizaciju o postojanju plana donošenja standarda.
Institut objavljuje u svom glasilu obaveštenje o postojanju plana donošenja standarda i o elektronskoj stranici na kojoj je objavljen.
Institut, na zahtev Komisije, odnosno evropskih organizacija i nacionalnih tela za standardizaciju dostavlja nacrte standarda i obaveštava ih o svim preduzetim aktivnostima u vezi sa primedbama na nacrte standarda, najkasnije u roku od tri meseca od dana prijema primedaba.
Institut se, pre donošenja standarda, savetuje sa Komisijom i evropskim organizacijama za standardizaciju, u slučaju da primedbe iz stava 1. ovog člana ukazuju da bi nacrti standarda mogli imati negativan uticaj na jedinstveno tržište EU.
Institut, omogućava pristup nacrtima standarda, na takav način da sve zainteresovane strane, a naročito one koje su osnovane na jedinstvenom tržištu EU, mogu dostavljati primedbe.
Institut omogućava drugim nacionalnim telima za standardizaciju da se uključe u planirane aktivnosti Instituta, slanjem posmatrača ili na drugi način.
Institut, tokom pripreme evropskog harmonizovanog standarda ili nakon njegovog odobravanja u evropskim organizacijama za standardizaciju iz člana 14. tačka 9) ove uredbe, neće preduzimati aktivnosti do planiranog usklađivanja u tim organizacijama, i neće objaviti novi ili izmenjeni srpski standard koji nije u potpunosti usklađen sa postojećim evropskim standardom.
Odredbe iz stava 1. ovog člana ne odnose se na rad koji Institut sprovodi na zahtev nadležnog organa, u cilju donošenja i objavljivanja standarda ili tehničkih specifikacija na koje će se pozivati tehnički propis u pripremi.
Tehnički propis u pripremi iz stava 2. ovog člana prijavljuje se Komisiji u skladu sa članom 16. ove uredbe.
4.1. Tehnički propisi i postupci ocenjivanja usaglašenosti
Prijave stranih tehničkih propisa koje Ministarstvo primi od potpisnika međunarodnih sporazuma, odnosno država članica EU dostavljaju se nadležnom organu.
Ako je tehnički propis u pripremi na koji se odnosi primljena prijava iz delokruga više nadležnih organa, Ministarstvo taj tehnički propis u pripremi dostavlja svakom od njih i istovremeno određuje jednog za koordinatora aktivnosti za dostavljanje objedinjenih primedaba nadležnih organa.
Ministarstvo odmah po prijemu prijave iz stava 1. ovog člana objavljuje na svojoj internet stranici njen tekst.
Nadležni organ, na pismeni zahtev, zainteresovanim stranama dostavlja dodatne informacije o prijavi iz stava 1. ovog člana.
Ako su podaci iz prijave iz člana 34. ove uredbe (u daljem tekstu: strana prijava) naznačeni kao poverljivi nadležni organ može zatražiti stručni savet od fizičkih ili pravnih lica izvan državne uprave, samo ako su preduzete propisane mere radi obezbeđivanja zaštite poverljivosti.
Ako zainteresovana strana smatra da tehnički propis u pripremi na koji se odnosi strana prijava, predstavlja prepreku slobodnom kretanju robe, odnosno usluga, ili prepreku za slobodno osnivanje uslužnih operatera, ona svoje komentare i predloge dostavlja nadležnom organu.
Ako nadležni organ smatra da tehnički propis u pripremi, na koji se odnosi strana prijava, predstavlja prepreku iz stava 1. ovog člana, on o tome obaveštava Ministarstvo, tako što u pismenoj formi dostavlja obrazložene primedbe, predlaže izmene tog tehničkog propisa u pripremi ili traži da Ministarstvo zahteva odlaganje njegovog donošenja (na primer dostavljanjem detaljnog mišljenja).
Ministarstvo razmatra primedbe nadležnih organa i komentare, odnosno predloge zainteresovanih strana iz stava 1. ovog člana, i u saradnji sa njima donosi odluku o sadržaju i obliku mogućih primedaba, odnosno detaljnog mišljenja i dostavlja ih potpisniku međunarodnog sporazuma, odnosno državi članici EU.
Primedbe, odnosno detaljna mišljenja u vezi sa prijavljenim tehničkim propisima iz člana 14. tačka 1) podtačka (3) ove uredbe odnose se samo na aspekte koji mogu ometati slobodno kretanje robe, odnosno slobodno kretanje usluga ili slobodno osnivanja uslužnih operatera, a ne na fiskalne ili finansijske aspekte tih tehničkih propisa.
Detaljna mišljenja u vezi sa prijavljenim tehničkim propisima koji propisuju pravila za usluge ne mogu da se odnose na mere kulturne javne politike, naročito na audiovizuelnom području, koje države članice EU usvajaju u skladu sa svojim zakonodavstvom, zbog jezičke različitosti, nacionalnih i regionalnih karakteristika i kulturnog nasleđa.
Ako potpisnik međunarodnog sporazuma ne prihvati dostavljene primedbe, Ministarstvo može, u skladu sa pravilima međunarodnog sporazuma, zahtevati odlaganje donošenja tehničkog propisa u pripremi i otpočinjanje pregovora u cilju donošenja tehničkog propisa koji neće predstavljati prepreku slobodnom kretanju robe.
Pregovore iz stava 1. ovog člana vodi Ministarstvo u saradnji sa nadležnim organom koji na zahtev Ministarstva dostavlja informacije potrebne za vođenje pregovora u roku od osam dana od dana prijema zahteva.
Odredbe čl. 34-38. ove uredbe primenjuju se i na strane prijave postupaka ocenjivanja usaglašenosti.
4.2. Standardi
Institut, na svojoj internet stranici objavljuje obaveštenja o tome da je telo za standardizaciju druge države u svoj plan donošenja standarda uključilo pripremu novog ili izmenu postojećeg standarda koji nije identičan ili ekvivalentan međunarodnom, odnosno evropskom standardu.
Zainteresovane strane mogu da zahtevaju od Instituta da obezbedi tekstove nacrta standarda iz plana donošenja standarda tela za standardizaciju drugih država.
Institut će, na osnovu zahteva iz stava 2. ovog člana, od stranog tela za standardizaciju zatražiti tekst nacrta nekog od standarda iz njegovog plana donošenja standarda.
Institut na osnovu razmatranja primljenog nacrta standarda i komentara zainteresovanih strana na nacrt tog standarda, po potrebi, dostavlja primedbe telu za standardizaciju druge države.
1. Tehnički propisi i postupci ocenjivanja usaglašenosti
Ministarstvo, kao informativni centar za proizvode, na zahtev domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica i drugih zainteresovanih strana, pruža informacije o zahtevima tehničkih propisa, u smislu pravila EU i u skladu sa zaključenim međunarodnim sporazumima.
Informacije iz stava 1. ovog člana obezbeđuje se u elektronskom ili pisanom obliku.
Ministarstvo, kao informativni centar za proizvode, je dužno da informacije iz stava 1. ovog člana dostavlja bez naknade, u roku od 15 radnih dana od dana prijema zahteva privrednih subjekata, nadležnih organa potpisnika međunarodnih sporazuma, odnosno država članica EU.
Zahtev iz stava 1. ovog člana se dostavlja na obrascu koji je dostupan na internet stranici Ministarstva.
Ministarstvo, kao informativni centar za proizvode koji nisu obuhvaćeni harmonizovanim tehničkim propisima EU, na zahtev privrednih subjekata, nadležnih organa potpisnika međunarodnih sporazuma, odnosno država članica EU, obezbeđuje i druge dostupne informacije o tehničkim propisima i postupcima ocenjivanja usaglašenosti proizvoda sa tehničkim zahtevima, a naročito o:
1) tehničkim propisima Republike Srbije;
2) dokumentima koje je potrebno pribaviti za tip proizvoda na koji se odnosi propis iz tačke 1. ovog člana prilikom stavljanja odnosno isporuke na tržište Republike Srbije;
3) propisima koji sadrže odredbe o uzajamnom priznavanju;
4) nadležnom ministarstvu, odnosno organizaciji nadležnoj za pripremu tehničkih propisa i nadležnom organu za vršenje inspekcijskog nadzora;
5) mogućim pravnim lekovima na teritoriji Republike Srbije u slučaju spora između pravnih subjekata i nadležnog organa, odnosno organizacije.
Kada je potrebno dopuniti informacije iz stava 1. ovog člana Ministarstvo, kao informativni centar za proizvode, će na zahtev zainteresovanih strana iz stava 1. ovog člana pružiti sve potrebne informacije, kao što su elektronski primerci nacionalnih tehničkih propisa i administrativnih procedura ili elektronski pristup tim propisima i procedurama koji se primenjuju na tržištu Republike Srbije, kao i informacije o tome da li taj proizvod podleže prethodnom odobrenju u skladu sa važećim propisima u Republici Srbiji.
Nadležno ministarstvo, odnosno organizacija nadležna za pripremu tehničkih propisa dostavlja Ministarstvu, kao informativnom centru za proizvode, na njegov zahtev, informacije iz stava 1. ovog člana, u skladu sa svojim delokrugom, u roku od pet dana od dana prijema zahteva.
Ministarstvo, kao informativni centar za proizvode, je dužno da informacije iz stava 1. ovog člana dostavlja bez naknade, u roku od 15 radnih dana od dana prijema zahteva privrednih subjekata, nadležnih organa potpisnika međunarodnih sporazuma, odnosno država članica EU.
Zahtev iz stava 1. ovog člana se dostavlja na obrascu koji je dostupan na internet stranici Ministarstva.
Ministarstvo obavlja svoje poslove iz stava 1. ovog člana u skladu sa Uredbom (EU) 2018/1724.
Ministarstvo, kao informativni centar za proizvode, će odbiti da pruži informacije koje bi mogle da ugroze bezbednost Republike Srbije.
Ministarstvo, kao informativni centar za proizvode, će učestvovati u aktivnostima kojima Komisija obezbeđuje saradnju među nadležnim telima i informativnim centrima za proizvode različitih država članica.
Na zahtev nadležnog organa države na čije tržište se stavlja proizvod, nadležni organ države na čijoj je teritoriji taj proizvod već zakonito stavljen na tržište u roku od 15 dana dostavlja sve informacije koje se odnose na proveru podataka i dokumenata u vezi sa proizvodom.
Ministarstvo, kao informativni centar za proizvode, preduzima aktivnosti radi olakšanja saradnje između nadležnih organa iz stava 2. ovog člana.
Institut, pod istim uslovima koji važe za domaće zainteresovane strane, obezbeđuje odgovore na razumne zahteve nadležnih organa potpisnika međunarodnih sporazuma, odnosno država članica EU i drugih zainteresovanih strana iz tih zemalja, kao i dokumentaciju u vezi sa donetim standardima i nacrtima standarda u Republici Srbiji.
Institut, na zahtev, obezbeđuje informaciju o mestu na kome se objavljuju obaveštenja o standardima prijavljenim u skladu sa međunarodnim sporazumima kao i druge dostupne informacije iz oblasti standardizacije.
Troškovi obezbeđivanja dokumentacije iz stava 1. ovog člana plaćaju se prema stvarnim troškovima za pružene usluge i jednaki su za zainteresovane strane iz Republike Srbije i inostranstva, izuzev troškova dostave.
IV USKLAĐENOST SA PROPISIMA EU
Ova uredba je usklađena sa svim načelima i zahtevima iz Direktive (EU) 2015/1535 Evropskog parlamenta i Saveta od 9. septembra 2015. godine koja propisuje postupak pružanja informacija u oblasti tehničkih standarda i propisa i pravila o uslugama informacionog društva, sa Uredbom (EU) 2019/515 o uzajamnom priznavanju proizvoda koji se zakonito stavljaju na tržište u drugoj državi članici u delu koji se odnosi na informativni centar za proizvode i sa Uredbom (EU) 1025/2012 u delu koji se odnosi na javnost rada i plan donošenja standarda.
Odredbe čl. 14-40. ove uredbe i čl. 42. i 44. ove uredbe, primenjuju se od dana pristupanja Republike Srbije EU.
Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o postupku prijavljivanja i načinu informisanja koji se odnose na tehničke propise, ocenjivanje usaglašenosti i standarde ("Službeni glasnik RS", br. 45/10 i 114/15).
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
LISTA PRIMERA USLUGA KOJE NISU OBUHVAĆENE ČLANOM 14. STAV 1. TAČKA 5) OVE UREDBE
1. Usluge koje se ne pružaju "na daljinu": usluge koje se pružaju uz fizičku prisutnost pružaoca i primaoca, čak i ako se pri tom koriste elektronski uređaji:
a) lekarski pregledi ili lečenje u zdravstvenoj ambulanti uz pomoć elektronske opreme, kada je pacijent prisutan;
b) konsultovanje elektronskog kataloga u trgovini s korisnikom na licu mesta;
v) rezervacija avionskih karata u putničkoj agenciji u ličnom prisustvu korisnika, uz pomoć umreženih računara;
g) elektronske igre koje su dostupne u video-igraonici u kojoj je korisnik prisutan.
2. Usluge koje se ne pružaju putem "elektronskih sredstava":
- usluge materijalnog sadržaja, iako pružene putem elektronskog uređaja:
a) automatski uređaji za izdavanje gotovine ili karata (novčanica, voznih karata);
b) naplaćivanje korišćenja pristupa drumskim mrežama, parkiralištima, itd. čak i ako se koriste elektronski uređaji za kontrolu ulaza/izlaza kako bi se osiguralo propisno plaćanje,
- vanmrežne usluge (off-line): distribucija CD-romova ili softvera na disketama,
- usluge koje se ne pružaju putem elektronskih sistema obrade/čuvanja:
a) usluge govorne telefonije;
b) usluge telefaksa/teleksa;
v) usluge pružene putem govorne telefonije ili telefaksa;
g) konsultacije sa lekarom putem telefona/telefaksa;
d) konsultacije sa pravnikom putem telefona/telefaksa;
đ) direktno kupovanje telefonom/telefaksom.
3. Usluge koje se ne pružaju "na pojedinačan zahtev primaoca usluga": usluge koje se pružaju putem prenosa podataka bez pojedinačnog zahteva za istovremeni prijem neograničenog broja pojedinačnih primaoca (predaja od jednog pošiljaoca ka više primaoca):
a) usluge televizijskog emitovanja (uključujući usluge na paravideu, na zahtev), obuhvaćene članom 2. stav 3. ove uredbe;
b) usluge radijskog emitovanja;
v) (televizijski) teletekst.
LISTA PRIMERA FINANSIJSKIH USLUGA
1. Investicione usluge,
2. Poslovi u oblasti osiguranja i reosiguranja,
3. Bankarske usluge,
4. Poslovi koji se odnose na penzijske fondove,
5. Usluge u vezi sa terminskim ugovorima ili opcijama.
Ove usluge posebno uključuju:
a) investicione usluge, koje se navode u propisu kojim se preuzima aneks Direktive 2004/39/EZ; usluge institucija kolektivnog investiranja;
b) usluge obuhvaćene delatnostima koje podležu uzajamnom priznavanju, navedene u propisu kojim se preuzima Aneks I Direktive 2013/36/EU Evropskog parlamenta i Saveta,
v) poslovi osiguranja i reosiguranja, a koji se navode u propisu kojim se preuzima Direktiva 2009/138/EZ Evropskog parlamenta i Saveta.