ODLUKA

O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA ČAČKA

("Sl. list grada Čačka", br. 16/2022)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom definiše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Čačka posebno u delu koji se odnosi na načela po kojima se postupa u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, subjekte i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, dužnostima gradskih organa u zaštiti i spasavanju, obaveze izrade procene rizika od katastrofa, plana zaštite i spasavanja, plana smanjenja rizika od katastrofa, eksternog plana zaštite od velikog udesa, obrazovanje štaba za vanredne situacije, određivanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja.

NAČELA

Član 2

Ovom odlukom obezbeđuje se dosledna primena načela zaštite i spasavanja utvrđena Zakonom, a posebno: načelo prioriteta, načelo primarne uloge lokalnih zajednica, načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava, načelo participativnosti i solidarnosti, i načelo informisanja javnosti.

Načelo prioriteta

Smanjenje rizika od katastrofa i zaštita i spasavanje ljudi i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Čačka predstavlja najvažniji prioritet u odnosu na sve druge oblike društvenog i javnog života. U tom smislu, svaki građanin ima pravo na zaštitu bez obzira na pol, nacionalnu ili bilo koju drugu pripadnost.

Načelo primarne uloge lokalnih zajednica

Organi grada Čačka i svi subjekti i snage smanjenja rizika od katastrofa na prostoru grada Čačka imaju primarnu ulogu u upravljanju vanrednom situacijom i odgovorni su za pravovremen i efikasan prvi organizovani odgovor u slučaju najave ili nastanka neke opasnosti koja ugrožava živote i zdravlje ljudi i materijalna dobra na prostoru grada Čačka.

Načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava

Organi grada Čačka, Gradski štab za vanredne situacije na teritoriji grada Čačka i subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje staraju se o obezbeđivanju principa ravnopravnosti polova, odnosno vode računa da ni jedna naredba, odluka, radnja ili mera ne sme biti na štetu ženskog pola, a takođe se obezbeđuje princip da i žene ravnopravno učestvuju u aktivnostima preventivne zaštite i operativnim aktivnostima zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama.

Takođe, dužni su da vode računa o zaštiti ljudskih prava, a posebno o zaštiti siromašnih, starih, bolesnih, dece, trudnica i drugih ranjivih grupa na prostoru grada Čačka.

Načelo participativnosti i solidarnosti

Svi građani na prostoru grada Čačka koji budu ugroženi nekom katastrofom imaju obavezu međusobne solidarnosti i uzajamne pomoći kao i pravo na pomoć ne samo u spasavanju života i zdravlja već i u obezbeđivanju osnovnih uslova za život i imaju prioritet u uslugama koje pružaju humanitarne organizacije koje deluju na prostoru grada Čačka.

Načelo informisanja javnosti

Gradonačelnik grada Čačka i Gradski štab za vanredne situacije na teritoriji grada Čačka imaju obavezu da pravovremeno i istinito obaveštavaju javnost o upozorenjima da se očekuje neka opasnost i postupcima koje treba da preduzmu odnosno o posledicama opasnosti koja je zadesila prostor grada. Informisanje vršiti redovnim i vanrednim saopštenjima i na konferencijama za medije.

II SUBJEKTI I SNAGE SISTEMA SMANJENJA RIZIKA OD KATASTROFA I UPRAVLJANJA VANREDNIM SITUACIJAMA

Član 3

Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama u gradu Čačku su:

1. Skupština grada,

2. Gradonačelnik,

3. Gradsko veće,

4. Gradske uprave grada Čačka,

5. Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje,

6. Obrazovne ustanove i i druge javne ustanove.

Snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Čačka su:

1. Gradski štab za vanredne situacije na teritoriji grada Čačka (u daljem tekstu: Gradski štab za vanredne situacije),

2. Stručno-operativni timovi,

3. Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite grada Čačka,

4. Jedinice civilne zaštite opšte namene grada Čačka,

5. Specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje grada Čačka,

6. Dobrovoljna vatrogasna društva,

7. Crvenog krsta grada Čačka,

8. Radioamateri,

9. Građani i udruženja građana.

Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama

1. Skupština grada

Član 4

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Čačka, a u skladu sa odredbama Zakona, Skupština grada Čačka vrši sledeće poslove:

1. Donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Čačka, na predlog nadležnog štaba i obezbeđuje njegovo sprovođenje;

2. Obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;

3. Obrazuje situacioni centar za potrebe grada Čačka;

4. Donosi odluku o formiranju, organizaciji i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje na teritoriji grada Čačka;

5. Usvaja godišnji plan rada i godišnji izveštaj o radu štaba za vanredne situacije;

6. Donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave;

7. Planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada Čačka;

8. Usvaja (donosi) Procenu rizika od katastrofa za teritoriju grada Čačka nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a Sektora za vanredne situacije;

9. Usvaja (donosi) Plan zaštite i spasavanja grada nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a, Sektora za vanredne situacije;

10. Usvaja (donosi) Plan smanjenja rizika od katastrofa za teritoriju grada na osnovu Procene rizika od katastrofa;

11. Usvaja (donosi) Eksterni plan zaštite od velikog udesa nakon dobijene saglasnosti od MUP-a, Sektora za vanredne situacije;

12. Obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

2. Gradonačelnik

Član 5

1. Stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;

2. Donosi Odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji grada Čačka, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;

3. Rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;

4. Usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čiji je Grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

5. Odlučuje o uvođenju dežurstva u gradskim organima i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;

6. Ostvaruje saradnju sa načelnikom Moravičkog upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije kao i sa štabovima za vanredne situacije susednih JLS u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

7. Vrši funkciju komandanta Štaba za vanredne situacije grada Čačka i rukovodi njegovim radom;

8. Na zahtev ili po sopstvenoj proceni izveštava Skupštinu grada o stanju na teritoriji i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;

9. Razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;

10. Obrazuje Komisiju za utvrđivanje visine štete nastale od elementarnih nepogoda.

3. Gradsko veće

Član 6

U ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja u vanrednim situacijama na teritoriji grada Čačka, Gradsko veće vrši sledeće poslove:

1. Razmatra predlog Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Čačka, na predlog Štaba za vanredne situacije i dostavlja Skupštini na usvajanje;

2. Donosi akt o određivanju subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje za teritoriju grada Čačka na predlog nadležnog štaba;

3. Razmatra predlog Odluke o formiranju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje na teritoriji grada Čačka i dostavlja Skupštini na usvajanje;

4. Preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa;

5. Obavljaju i druge poslove utvrđene zakonom.

4. Gradske uprave

Član 7

Gradske uprave grada Čačka u okviru svojih nadležnosti u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama obavljaju sledeće poslove i zadatke:

1. Učestvuju u izradi Procene rizika od katastrofa teritorije grada Čačka;

2. Učestvuju u izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa;

3. Učestvuju u izradi Plana zaštite i spasavanja;

4. Učestvuju u pripremama, organizaciji i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije ugroženog stanovništva;

5. Učestvuju u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

6. Učestvuju u obezbeđivanju tehničkih i materijalnih uslova za uspostavljanje i funkcionisanje situacionog centra, u skladu sa tehničkim i materijalnim mogućnostima grada Čačka;

7. Staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije grada Čačka;

8. Staraju se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanju prostornih planova grada;

9. Nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Čačka;

10. Staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

11. Organizuju, razvijaju i vode ličnu i uzajamnu zaštitu u svim organima grada;

12. Učestvuju u organizaciji, formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje;

13. Ostvaruju saradnju sa organizacionim jedinicima Sektora za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije u Čačku;

14. Obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 8

Stručni, operativni, planski i organizacioni poslovi u vezi zaštite i spasavanja obavljaju se u Gradskoj upravi za opšte i zajedničke poslove grada Čačka.

Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove grada Čačka u vezi sa zaštitom i spasavanjem obavlja sledeće poslove:

1) Izrađuje nacrte akata predviđene Zakonom i smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama;

2) Obavlja poslove u vezi popune, opremanja i obučavanja jedinica civilne zaštite opšte namene u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima;

3) Planira zbrinjavanje ugroženih, nastradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

4) Vodi evidenciju o pripadnicima jedinica civilne zaštite opšte namene grada Čačka, specijalizovanim jedinicama za uzbunjivanje, sredstvima i opremi civilne zaštite; organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji grada Čačka;

5) Obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

5. Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje

Član 9

Subjekti od posebnog značaja, odnosno privredna društva i druga pravna lica koja su registrovana na području grada Čačka, a koja u svom sastavu raspolažu sa ljudskim i materijalnim resursima koji se mogu iskoristiti u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara i koja se bave delatnošću iz oblasti telekomunikacija, rudarstva i energetike, transporta, hidrologije, seizmologije, zaštite životne sredine, vodoprivrede, šumarstva i poljoprivrede, zdravstva, zbrinjavanja lica, veterine, komunalne delatnosti, građevinarstva, ugostiteljstva i drugi koji raspolažu resursima za smanjenje rizika od katastrofa, odrediće Gradsko veće svojim aktom.

Subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje grada Čačka dužni su da planski prilagode svoje kapacitete i organizaciju za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja.

Na određivanje i angažovanje subjekata od posebnog značaja ne primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuju javne nabavke.

Troškovi stavljanja u pripravnost odnosno angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanja padaju na teret budžeta grada Čačka.

Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove grada Čačka priprema ugovore kojim se regulišu prava i obaveze subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, a potpisuje ih gradonačelnik grada Čačka.

Subjekti od posebnog značaja imaju obavezu planiranja i pripremanja efikasnog i pravovremenog angažovanja i izvršenja zadataka postavljenih od strane Gradskog štaba za vanredne situacije.

Snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama

1. Štab za vanredne situacije

Član 10

Obrazovanje i nadležnosti Gradskog štaba za vanredne situacije uređeni su Zakonom i odlukom Skupštine grada.

2. Stručno-operativni timovi

Član 11

Gradski štab za vanredne situacije formiraće stručno operativne timove kao svoja pomoćna stručna savetodavna i operativna tela, za sledeće opasnosti i mere civilne zaštite:

- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od klizišta i erozija;

- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od poplava;

- Stručno-operativni tim za zbrinjavanje ugroženog stanovništva;

- Stručno-operativni tim za zbrinjavanje životinja;

- Stručno-operativni tim za asanaciju terena;

- Stručno-operativni tim za zaštitu od požara;

- Stručno-operativni tim za evakuaciju;

- Stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od zemljotresa;

- Stručno-operativni tim za prvu i medicinsku pomoć;

- i dr. po proceni štaba za vanredne situacije.

Rukovodioci i članovi stručno-operativnih timova čine stručnjaci i rukovodeći kadrovi iz organa ili institucija nadležnih i kompetentnih za određenu opasnost; predstavnici gradskih organa; predstavnici zdravstvenih, obrazovnih i naučnih ustanova, privrednih društava i drugih pravnih lica u čijem delokrugu su, pored ostalih i poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.

Gradski štab za vanredne situacije može formirati nove ili rasformirati već formirane stručno operativne timove u zavisnosti od identifikovanih opasnosti u ažuriranoj ili novoj Proceni rizika od katastrofa za teritoriju grada.

Zadaci stručno-operativnih timova: stručna pomoć u sprovođenju planova zaštite i spasavanja, rukovodioci SOT-a održavaju tematske radne sastanke sa članovima tima, rukovodioci SOT-a mogu organizovati i održavanje stručno-specijalističkih radnih sastanaka radi praćenja, analize i usklađivanje mere i postupaka iz pojedinih oblasti rizika i opasnosti, da u saradnji sa nadležnim organima i organizacijama na teritoriji grada Čačka izvršava sledeće poslove: izvrši uvid u stanje, identifikuje opasnost, probleme i potrebe rešavanja istih iz oblasti za koje je SOT imenovan; po potrebi i na zahtev GŠzVS na teritoriji grada Čačka, dostavlja izveštaje, informacije i analize iz delokruga poslova SOT po vrstama opasnosti; učestvuje u izradi predloga godišnjeg izveštaja o radu i predloga plana rada GŠzVS; predlaže mere i postupke radi povećanja stepena operativne i funkcionalne sposobnosti sistema ZiS na teritoriji grada Čačka i dr.

3. Poverenici civilne zaštite

Član 12

Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i spasavanja i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave opasnosti po život i zdravlje ljudi, materijalnih i kulturnih dobara kao i zaštita životne sredine postavljaju se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici posebnim Rešenjem shodno Zakonu o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju u vanrednim situacijama ("Sl. glasnik RS" br. 87/2018) i Pravilniku o radu poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite i kriterijumima za njihovo imenovanje ("Sl. glasnik RS" br. 102/2020).

Poverenici i zamenici poverenika u naseljima preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične i uzajamne zaštite.

Najvažnije mere koje preduzimaju poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima grada Čačka su:

• obaveštavanje Štaba za vanredne situacije o nastaloj opasnosti u zoni svoje odgovornosti;

• aktiviranje i angažovanje stanovništva i koordiniranje njihovim aktivnostima na spasavanju života ugroženih i imovine na ugroženom području;

• upoznavanje građana sa znacima za uzbunjivanje i o postupcima građana na znak opasnosti;

• organizovanje lične i uzajamne zaštite u zoni svoje odgovornosti;

• učešće u aktivnostima organizacije i vršenja evakuacije ugroženog stanovništva sa ugroženog područja;

• učešće u aktivnostima organizacije i sprovođenja zbrinjavanja ugroženog stanovništva;

• informisanje Gradskog štaba o broju porušenih objekata, povređenih i ugroženih građana kojima je potrebna pomoć, o broju zakrčenih saobraćajnica, kvarova na elektro, vodovodnoj i gasnoj mreži, poplavljenim područjima i drugim podacima koji se odnose na zaštitu i spasavanje građana i njihove imovine.

Svi subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje grada Čačka, Gradska uprava grada Čačka, privredna društva i druga pravna lica na prostoru grada Čačka odrediće svoje poverenike u skladu sa članom 77. Zakona.

Imenovanje poverenika i zamenika poverenika u naseljenim mestima izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.

Predloge za imenovanje poverenika i zamenika poverenika uradiće Služba za bezbednost i odbranu, održavanje i pomoćno tehničke poslove pri Gradskoj upravi za opšte i zajedničke poslove grada Čačka.

Jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje

Član 13

Za potrebe operativnog delovanja u akcijama zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara na prostoru grada Čačka posebnom Odlukom formiraće se jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje, a u skladu sa Procenom rizika od katastrofa i Uredbom o jedinicama civilne zaštite, nameni i zadacima, mobilizaciji i načinu upotrebe ("Službeni glasnik RS, br 84/2020).

Jedinice civilne zaštite opšte namene će se angažovati u gašenju požara na otvorenom, za izgradnju zaštitnih nasipa, crpljenje vode, za raščišćavanje iz ruševina, za preduzimanje aktivnosti pri evakuaciji, zbrinjavanju i zaštiti života i zdravlja ugroženih ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine, kao i za preduzimanje preventivnih mera od nastanka opasnosti.

Situacioni centar

Član 14

Situacioni centar koji je obrazovala Skupština grada Čačka ima zadatak pravovremenog informisanja građana o situaciji na terenu i o postupcima koje građani treba da preduzimaju u određenoj opasnosti.

Pored navedenog, situacioni centar će obavljati i sledeće poslove: prijem naredbi, zaključaka i preporuka od nadležnih organa, prenošenje naredbi, zaključaka i preporuka gradskog/opštinskog štaba nadležnim organima i službama opštine, mesnih zajednica i snagama zaštite i spasavanja, prikuplja podatke i informacije o ugroženom stanovništvu i dostavlja ih štabu za vanredne situacije ili Sektoru za vanredne situacije, kao i podatke o intervencijama snaga zaštite i spasavanja na terenu.

Ostala privredna društva i druga pravna lica

Član 15

Sva privredna društva i druga pravna lica na prostoru grada Čačka su u obavezi da učestvuju u zaštiti i spasavanju na osnovu naloga Gradskog štaba za vanredne situacije na teritoriji, a u skladu sa svojom delatnošću i ljudskim i materijalnim resursima.

Troškovi nastali učešćem privrednih društava i drugih pravnih lica u sprovođenju mera zaštite i spasavanja, nadoknađuju se iz budžeta grada Čačka preko Gradske uprave za finansije.

Humanitarne organizacije i udruženja građana

Član 16

Organizacija Crvenog krsta i druge humanitarne organizacije i udruženja, koja svoju delatnost obavljaju na teritoriji grada Čačka učestvuju u planiranju, pripremama i sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i pružanja pomoći stanovništvu pogođenom posledicama katastrofa. Angažovanje humanitarnih organizacija i udruženja građana vrši Gradski štab za vanredne situacije.

Građani

Član 17

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja dužni su da učestvuju svi sposobni građani od 18 do 60 godina starosti na prostoru grada uključujući i strane državljane, sem trudnica i majki sa decom do deset godina starosti i samohranih roditelja odnosno i druge kategorije stanovništva koje su definisane članom 36. stav 7. Zakona.

Za potrebe zaštite i spasavanja građani su dužni da poštuju sve naredbe i druge mere koje donosi Gradski štab za vanredne situacije, a koje se odnose na njihovo postupanje i učešće u slučaju vanrednih situacija, zatim da omoguće izvođenje neophodnih radova za zaštitu i spasavanje na svojim nepokretnostima, kao i da daju na korišćenje nepokretne stvari, vozila, mašine, opremu, materijalno-tehnička i druga materijalna sredstva (voda, hrana, odeća, obuća, građevinski i drugi proizvodi).

Za stvari i materijalna sredstva data na korišćenje, kao i za štetu nastalu izvođenjem radova na nepokretnostima za potrebe zaštite i spasavanja, građani imaju pravo na naknadu koja se isplaćuje po tržišnim cenama iz budžetskih sredstava grada.

Lična i uzajamna zaštita

Član 18

Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za sprovođenje lične zaštite i samopomoći i pružanje pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna.

Lična i uzajamna zaštita kao najmasovniji oblik pripremanja i organizovanog učešća građana u zaštiti i spasavanju obuhvata mere i postupke njihove neposredne zaštite i spasavanja u poslovnim i stambenim zgradama i drugim objektima gde žive i rade.

Na osnovu Procene ugroženosti, Gradska uprava nabavlja sredstva za ličnu i uzajamnu zaštitu i druga sredstva za zaštitu i spasavanje na ugroženim teritorijama i to: sredstva za pružanje prve pomoći, gašenje početnih i manjih požara, raščišćavanje urušenih objekata i otkopavanja plitko zatrpanih, čišćenje površina od snežnih nanosa i leda, priručna sredstva za dezinfekciju i dekontaminaciju i sl.

Mere civilne zaštite

Član 19

U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih katastrofama sprovode se mere civilne zaštite:

- Uzbunjivanje stanovništva;

- Evakuaciju stanovništva i stoke;

- Zbrinjavanje ugroženog stanovništva;

- Prvu i medicinsku pomoć i

- Asanaciju i druge mere i aktivnosti u cilju smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama.

Međuopštinska saradnja

Član 20

Grad Čačak će uspostaviti saradnju sa susednim opštinama u pripremama, planiranju, organizaciji i sprovođenju sistema smanjenja rizika od katastrofa. U tom smislu biće potrebno uskladiti Procenu rizika od katastrofa i pojedina planska rešenja u Planu zaštite i spasavanja. Posebnu saradnju ostvariti sa susednim gradovima i opštinama po pitanju izrade Plana smanjenja rizika od katastrofa za sve zajedničke rizike.

Obučavanje

Član 21

Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove - Služba za bezbednost i odbranu, održavanje i pomoćno tehničke poslove planiraće obuku pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene, specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite.

Za potrebe organizovanja i izvođenja obuke, obezbediti finansijska sredstva iz budžeta grada.

Finansiranje

Član 22

Gradska uprava grada Čačka će u saradnji sa Gradskim većem grada Čačka planirati i predložiti Skupštini grada Čačka da u budžetu usvoji finansijska sredstva potrebna za funkcionisanje sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama na prostoru grada.

Za ovu namenu obezbeđuju se i drugi izvori finansiranja kroz projekte, programe, donacije, pomoći i dr.

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta grada, finansiraće se sledeće aktivnosti:

- organizovanje, opremanje i obučavanje štaba za vanredne situacije;

- organizovanje, opremanje i obučavanje jedinice civilne zaštite opšte namene;

- organizovanje, opremanje i obučavanje specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje;

- obuka poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite;

- troškovi angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

- izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji opštine;

- nabavka, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje posebne opreme za jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje;

- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga rada grada;

- saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

- i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Navedene aktivnosti se, pored sredstava iz budžeta, mogu realizovati i putem donacija, poklona i drugih vidova pomoći, u skladu sa zakonom, kao i namenski prenetim sredstvima iz Republičkog budžeta.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 23

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Čačka ("Službeni list grada Čačka", br. 11/2020).

Član 24

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".