ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA JAGODINE("Sl. glasnik grada Jagodine", br. 13/2022) |
Ovom odlukom definiše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Jagodine (u daljem tekstu: Grad), posebno u delu koji se odnosi na načela po kojima se postupa u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, subjekte i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, dužnostima gradskih organa u zaštiti i spasavanju, obaveze izrade procene rizika od katastrofa, plana zaštite i spasavanja, plana smanjenja rizika od katastrofa, eksternog plana zaštite od velikog udesa, obrazovanje štaba za vanredne situacije, određivanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja.
1.1. Osnovna načela organizacije i funkcionisanja civilne zaštite
Ovom odlukom obezbeđuje se dosledna primena načela zaštite i spasavanja utvrđena Zakonom a posebno:
- načelo prioriteta;
- načelo primarne uloge lokalnih zajednica;
- načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava;
- načelo participativnosti i solidarnosti;
- načelo informisanja javnosti.
Smanjenje rizika od katastrofa i zaštita i spasavanje ljudi i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada predstavlja najvažniji prioritet u odnosu na sve druge oblike društvenog i javnog života. U tom smislu, svaki građanin ima pravo na zaštitu bez obzira na pol, nacionalnu ili bilo koju drugu pripadnost.
1.1.2. Načelo primarne uloge lokalnih zajednica
Organi grada Jagodine i svi subjekti i snage smanjenja rizika od katastrofa na prostoru grada Jagodine imaju primarnu ulogu u upravljanju vanrednom situacijom i odgovorni su za pravovremen i efikasan prvi organizovani odgovor u slučaju najave ili nastanka neke opasnosti koja ugrožava živote i zdravlje ljudi i materijalna dobra na prostoru grada Jagodine.
1.1.3. Načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava
Organi grada Jagodine, Štab za vanredne situacije i subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje staraju se o obezbeđivanju principa ravnopravnosti polova, odnosno vode računa da ni jedna naredba, odluka, radnja ili mera ne sme biti na štetu ženskog pola a takođe se obezbeđuje princip da i žene ravnopravno učestvuju u aktivnostima preventivne zaštite i operativnim aktivnostima zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama. Takođe, dužni su da vode računa o zaštiti ljudskih prava a posebno o zaštiti siromašnih, starih, bolesnih, dece, trudnica i drugih ranjivih grupa na prostoru grada Jagodine.
1.1.4. Načelo participativnosti i solidarnosti
Svi građani na prostoru grada Jagodine koji budu ugroženi nekom katastrofom imaju obavezu međusobne solidarnosti i uzajamne pomoći kao i pravo na pomoć ne samo u spasavanju života i zdravlja već i u obezbeđivanju osnovnih uslova za život i imaju prioritet u uslugama koje pružaju humanitarne organizacije koje deluju na prostoru Grada.
1.1.5. Načelo informisanja javnosti
Gradonačelnik i Štab za vanredne situacije imaju obavezu da pravovremeno i istinito obaveštavaju javnost o upozorenjima da se očekuje neka opasnost i postupcima koje treba da preduzmu odnosno o posledicama opasnosti koja je zadesila prostor grada Jagodine. Informisanje se vrši na redovnim i vanrednim saopštenjima i na konferencijama za medije.
II SUBJEKTI I SNAGE SISTEMA SMANJENJA RIZIKA OD KATASTROFA I UPRAVLJANJA VANREDNIM SITUACIJAMA
2.1. Sistem smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama
Sistem smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama je deo sistema nacionalne bezbednosti i predstavlja integrisani oblik upravljanja i organizovanja subjekata ovog sistema na sprovođenju preventivnih i operativnih mera i izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja ljudi i dobara od posledica katastrofa, uključujući i mere oporavka od tih posledica.
2.2. Subjekti i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama
Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama u Gradu su:
1. Skupština grada,
2. Gradonačelnik,
3. Gradsko veće,
4. gradske uprave i drugi organi,
5. subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje,
6. obrazovne ustanove i druge javne ustanove,
7. javne ustanove i javna preduzeća čiji je osnivač Grad,
8. privredna društva, preduzetnici i druga pravna lica,
9. humanitarne organizacije i udruženja,
10. obrazovne institucije i druge javne ustanove,
11. udruženja građana i dr.
Snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Jagodine su:
1. Gradski štab za vanredne situacije,
2. Situacioni - Kol centar,
3. poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite,
4. jedinica civilne zaštite opšte namene,
5. specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje,
6. subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje,
7. privredna društva, preduzetnici i druga pravna lica,
8. humanitarne organizacije i udruženja,
9. obrazovne institucije i druge javne ustanove,
10. građani i udruženja građana.
Skupština grada u ostvarivanju svoje uloge u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada, u skladu sa odredbama Zakona i Statuta, vrši sledeće poslove:
1. donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada, na predlog Štaba i obezbeđuje njeno sprovođenje;
2. obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;
3. razmatra izveštaje Gradonačelnika o bitnim pitanjima iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa, upravljanja vanrednim situacijama i otklanjanja posledica vanrednih situacija;
4. donosi Operativni plan za odbranu od poplava za vode 2. reda na teritoriji Grada;
5. donosi plan i program razvoja sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada;
6. planira i utvrđuje izvore finansiranja namenjene za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama;
7. usvaja godišnji plan rada i godišnji izveštaj o radu Štaba;
8. obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Gradonačelnik u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom obavlja sledeće poslove:
1. stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;
2. vrši funkciju komandanta Štaba za vanredne situacije grada Jagodine i rukovodi njegovim radom;
3. u saradnji sa zamenikom i načelnikom Štaba predlaže postavljenje ostalih članova Štaba za vanredne situacije;
4. donosi odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji grada Jagodine na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;
5. vrši aktiviranje subjekata od posebnog značaja odnosno, donosi naredbu o aktiviranju subjekata i snaga na svojoj teritoriji;
6. donosi naredbu o mobilizaciji jedinica civilne zaštite na svojoj teritoriji;
7. rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;
8. usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica, čiji je osnivač Grad, u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;
9. ostvaruje saradnju sa načelnikom Pomoravskog upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije kao i sa štabovima za vanredne situacije susednih jedinica lokalne samouprave, u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;
10. stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;
11. odlučuje o uvođenju dežurstava u gradskim upravama, posebnim organizacijama i službama Grada u vanrednim situacijama;
12. planira i preko Skupštine grada i Gradskog veća obezbeđuje budžetska sredstva namenjena za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija;
13. na zahtev ili po sopstvenoj proceni izveštava Skupštinu grada o stanju na teritoriji i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;
14. razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.
U ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada primenom odredaba Zakona, Statuta i drugih propisa, Gradsko veće grada Jagodine vrši sledeće poslove:
1. razmatra predlog Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Jagodine na predlog Štaba za vanredne situacije i dostavlja Skupštini na usvajanje;
2. usvaja (donosi) Procenu rizika od katastrofa za teritoriju grada Jagodine nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a - Sektora za vanredne situacije;
3. usvaja (donosi) Plan zaštite i spasavanja grada Jagodine nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a - Sektora za vanredne situacije;
4. usvaja (donosi) Plan smanjenja rizika od katastrofa za teritoriju grada Jagodine na osnovu Procene rizika od katastrofa;
5. usvaja (donosi) Eksterni plan zaštite od velikog udesa nakon dobijene saglasnosti od MUP-a - Sektora za vanredne situacije;
6. donosi akt o određivanju subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje za teritoriju grada Jagodine na predlog nadležnog štaba;
7. donosi akt o formiranju jedinica civilne zaštite opšte namene i jedinice za uzbunjivanje;
8. razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahtev za pomoć Vladi Republike Srbije;
9. obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;
10. odlučuje o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
11. odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama, u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima;
12. uspostavlja situacioni centar u skladu sa aktom o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite, a u zavisnosti od tehničkih i materijalnih mogućnosti;
13. predlaže akta koja donosi Skupština grada Jagodine;
14. preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa;
15. obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom, Statutom i drugim propisima.
Gradska uprava u čijoj su nadležnosti poslovi vezani za vanredne situacije i planiranje odbrane, u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, preko svoje stručne službe, obavlja sledeće poslove i zadatke:
1. obezbeđuje uspostavljanje i funkcionisanje situacionog centra, uz saglasnost gradonačelnika grada Jagodine, u skladu sa tehničkim i materijalnim mogućnostima grada Jagodine;
2. nosilac je aktivnosti na izradi Procene rizika od katastrofa na teritoriji grada Jagodine;
3. nosilac je aktivnosti na izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa;
4. nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja;
5. učestvuje u pripremama, organizaciji i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije ugroženog stanovništva;
6. učestvuje u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;
7. stara se o obezbeđivanju neophodnih sredstava za rad Štaba za vanredne situacije grada Jagodine;
8. stara se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanju prostornih planova Grada;
9. nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Jagodine;
10. stara se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;
11. organizuje, razvija i vodi ličnu i uzajamnu zaštitu u svim organima Grada;
12. učestvuje u organizaciji, formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene i jedinice za uzbunjivanje;
13. ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicima Sektora za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije u Jagodini;
14. obavlja i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.
2.2.5. Gradske uprave i drugi organi Grada
Gradske uprave i njihove organizacione jedinice, kao i drugi organi Grada i njihove stručne službe, u okviru svojih nadležnosti u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, obavljaju sledeće poslove i zadatke:
1. učestvuju u pripremama, organizaciji i izvođenju delimične ili potpune evakuacije ugroženog stanovništva;
2. učestvuju u pripremi i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;
3. staraju se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanje prostornih planova Grada;
4. organizuju, razvijaju i sprovode ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu u svim organima Grada;
5. obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.
2.2.6. Gradski štab za vanredne situacije
A Sastav Gradskog štaba za vanredne situacije
Za rukovođenje i koordinaciju rada subjekata i snaga sistema za smanjenje rizika od katastrofa na teritoriji Grada, Skupština grada formira Gradski štab za vanredne situacije na teritoriji grada Jagodine (u daljem tekstu: Štab) u čiji sastav ulaze komandant, zamenik komandanta, načelnik i članovi Štaba.
Komandant Štaba je gradonačelnik.
Zamenik komandanta Štaba je zamenik gradonačelnika.
Načelnik Štaba je predstavnik Sektora za vanredne situacije.
Članovi Štaba su:
1) predstavnici organa Grada u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti: odbrane, informisanja, inspekcije, komunalnih delatnosti, stambeni poslovi, zdravstva, poljoprivrede, vodoprivrede, šumarstva, rada, socijalne politike, zaštite životne sredine, obrazovanja, urbanizma, građevinarstva, saobraćaja, energetike i drugi, u skladu sa predlogom gradske uprave i nadležnih službi;
2) rukovodioci javnih preduzeća, privrednih društava, predstavnici Ministarstva unutrašnjih poslova, Vojske Srbije, Crvenog krsta, udruženja građana, drugih pravnih lica i ustanova i drugi, u skladu sa predlogom gradske uprave i nadležne službe.
B Nadležnosti Gradskog štaba za vanredne situacije
Štab obavlja sledeće poslove:
1. rukovodi i koordinira rad subjekata sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka;
2. rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;
3. razmatra procene rizika, planove zaštite i spasavanja i druga planska dokumenta i daje preporuke za njihovo unapređenje;
4. prati stanje i organizaciju sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama i predlaže mere za njihovo poboljšanje;
5. naređuje upotrebu snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama;
6. stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama;
7. procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije i dostavlja predlog za proglašenje i ukidanje vanredne situacije;
8. naređuje pripravnost subjekata i snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;
9. sarađuje sa drugim štabovima za vanredne situacije;
10. učestvuje u organizaciji i sprovođenju mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije, uzimajući u obzir smanjenje rizika od budućih vanrednih situacija;
11. izrađuje predlog godišnjeg plana rada i predlog godišnjeg izveštaja o radu i dostavlja nadležnom organu na usvajanje;
12. obrazuje stručno-operativne timove za izvršavanje specifičnih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja;
13. imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite;
14. predlaže subjekte od posebnog značaja za Grad;
15. stavlja u pripravnost i angažuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje u jedinicama lokalne samouprave;
16. i drugo po proceni Štaba za vanredne situacije.
Član Štaba je dužan da se odazove i učestvuje u obuci.
V Stručno-operativni timovi Štaba
Štab formira stručno-operativne timove kao svoja pomoćna stručna savetodavna i operativna tela, za sledeće opasnosti i mere civilne zaštite:
1. Stručno-operativan tim za zaštitu i spasavanje od poplava, klizišta i erozija;
2. Stručno-operativan tim za zaštitu i spasavanje od zemljotresa;
3. Stručno-operativan tim za zaštitu i spasavanje od požara i tehničko-tehnoloških nesreća;
4. Stručno-operativan tim za zaštitu i spasavanje od epidemija i pandemija;
5. Stručno-operativan tim za životinjske i biljne bolesti;
6. Stručno-operativan tim za evakuaciju;
7. Stručno-operativan tim za sklanjanje i zbrinjavanje;
8. Stručno-operativan tim za prvu i medicinsku pomoć;
9. Stručno-operativan tim za asanaciju terena;
10. druge stručno-operativne timove u zavisnosti od identifikovanih opasnosti.
U sastav stručno-operativnih timova ulaze stručna lica iz sastava: organa ili institucija nadležnih i kompetentnih za određenu opasnost; nadležne službe MUP-a; organa Grada; predstavnici zdravstvenih, obrazovnih i naučnih ustanova; posebnih organizacija, privrednih društava i drugih pravnih lica u čijem delokrugu su, pored ostalih, i poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.
Radom stručno-operativnog tima rukovodi rukovodilac kojeg imenuje Štab.
Stručno-operativan tim odgovara načelniku Štaba.
2.2.7. Situacioni - KOL centar
Situacioni - KOL centar se obrazuje u okviru gradske uprave nadležne za poslove zaštite i spasavanja i uspostavlja neprekidan rad sa ciljem pravovremenog informisanja građana o situaciji na terenu i o postupcima koje građani treba da preduzimaju u određenoj opasnosti.
Pored navedenog, Situacioni - KOL centar obavlja i sledeće poslove: prijem naredbi, zaključaka i preporuka od Štaba i njihovo prenošenje nadležnim organima i službama Grada, mesnim zajednicama i snagama zaštite i spasavanja; prikuplja podatke i informacije o ugroženom stanovništvu i dostavlja ih Štabu, kao i podatke o intervencijama snaga zaštite i spasavanja na terenu.
2.2.8. Poverenici civilne zaštite
Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave ili najave opasnosti po ljude i materijalna dobra, Gradski štab za vanredne situacije, imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u sledećim naseljenim mestima:
Red. broj |
Naselje- Mesna zajednica |
Poverenici CZ |
Zamenici poverenika CZ |
broj |
broj |
||
1. |
Bagrdan |
2 |
2 |
2. |
Belica |
1 |
1 |
3. |
Bresje |
1 |
1 |
4. |
Bukovče |
2 |
2 |
5. |
Bunar |
1 |
1 |
6. |
Kalenovac |
1 |
1 |
7. |
Crnče |
1 |
1 |
8. |
Deonica |
1 |
1 |
9. |
Dobra Voda |
1 |
1 |
10. |
Donje Štiplje |
1 |
1 |
11. |
Donji Račnik |
1 |
1 |
12. |
Gornji Račnik |
1 |
1 |
13. |
Dragocvet |
3 |
3 |
14. |
Dragoševac |
1 |
1 |
15. |
Dražmirovac |
1 |
1 |
16. |
Duboka |
1 |
1 |
17. |
Glavinci |
1 |
1 |
18. |
Glogovac |
3 |
3 |
19. |
Gornje Štiplje |
1 |
1 |
20. |
Ivkovački Prnjavor |
1 |
1 |
21. |
Jošanički Prnjavor |
1 |
1 |
22. |
Kočino Selo |
2 |
2 |
23. |
Kolare |
1 |
1 |
24. |
Končarevo |
4 |
4 |
25. |
Kovačevac |
1 |
1 |
26. |
Lozovik |
1 |
1 |
27. |
Lovci |
2 |
2 |
28. |
Lukar |
1 |
1 |
29. |
Majur |
8 |
8 |
30. |
Mali Popović |
1 |
1 |
31. |
Medojevac i Topola |
1 |
1 |
32. |
Međureč |
1 |
1 |
33. |
Miloševo |
2 |
2 |
34. |
Mišević |
1 |
1 |
35. |
Novo Lanište |
1 |
1 |
36. |
Rajkinac |
1 |
1 |
37. |
Rakitovo |
5 |
5 |
38. |
Ribare |
10 |
10 |
39. |
Ribnik |
1 |
1 |
40. |
Siokovac |
1 |
1 |
41. |
Slatina |
1 |
1 |
42. |
Staro Lanište |
1 |
1 |
43. |
Staro Selo |
1 |
1 |
44. |
Strižilo |
1 |
1 |
45. |
Šantarovac |
1 |
1 |
46. |
Šuljkovac |
1 |
1 |
47. |
Trnava Selo |
1 |
1 |
48. |
Trnava Novo Naselje |
1 |
1 |
49. |
Vinorača |
2 |
2 |
50. |
Voljavče |
5 |
5 |
51. |
Vranovac |
1 |
1 |
52. |
Vrba |
1 |
1 |
Gradske MZ |
|||
53. |
"Đurđevo brdo" |
10 |
10 |
54. |
"Pivara" |
10 |
10 |
55. |
"Tabane" |
10 |
10 |
56. |
"Vašarište" |
10 |
10 |
57. |
"Stadion" |
10 |
10 |
58. |
"Levač" |
10 |
10 |
59. |
"Strelište" |
10 |
10 |
60. |
"Centar" |
10 |
10 |
Poverenici i zamenici poverenika u naseljima preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične i uzajamne zaštite.
Najvažnije mere koje preduzimaju poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima su:
1. obaveštavanje Štaba za vanredne situacije o nastaloj opasnosti u zoni svoje odgovornosti;
2. aktiviranje i angažovanje stanovništva i koordiniranje njihovim aktivnostima na spasavanju života ugroženih i imovine na ugroženom području;
3. upoznavanje građane sa znacima za uzbunjivanje i o postupcima građana na znak opasnosti;
4. organizovanje lične i uzajamne zaštite u zoni svoje odgovornosti;
5. učešće u aktivnostima organizacije i vršenja evakuacije ugroženog stanovništva sa ugroženog područja;
6. učešće u aktivnostima organizacije i sprovođenja zbrinjavanja ugroženog stanovništva;
7. informisanje Gradskog štaba o broju porušenih objekata, povređenih i ugroženih građana kojima je potrebna pomoć, o broju zakrčenih saobraćajnica, kvarova na elektro, vodovodnoj i gasnoj mreži, poplavljenim područjima i drugim podacima koji se odnose na zaštitu i spasavanje građana i njihove imovine.
Svi subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje Grada, gradske uprave, privredna društva i druga pravna lica na prostoru Grada odrediće svoje poverenike u skladu sa članom 77. Zakona.
Imenovanje poverenika i zamenika poverenika u naseljenim mestima izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.
Predloge za imenovanje poverenika i zamenika poverenika uradiće stručna služba gradske uprave u čijoj su nadležnosti poslovi vezani za vanredne situacije i planiranje odbrane, u sistemu smanjenja rizika od katastrofa.
Poverenici se imenuju u skladu sa kriterijumima iz Pravilnika o radu poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite i kriterijumima za njihovo imenovanje ("Službeni glasnik RS", br. 102/2020).
2.2.9. Jedinice civilne zaštite
Za potrebe operativnog delovanja u akcijama zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara na prostoru Grada formiraju se jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje.
Način formiranja jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, popuna, angažovanje, zadaci, obaveze, opremanje, obučavanje i način finansiranja, biće uređeno posebnom odlukom Gradskog veća.
2.2.10. Subjekti od posebnog značaja
Subjekte od posebnog značaja, odnosno privredna društva i druga pravna lica koja egzistiraju na teritoriji Grada, a koja u svom sastavu raspolažu ljudskim i materijalnim resursima koji se mogu iskoristiti u zaštiti i spasavanju ljudi, materijalnih i kulturnih dobara, odrediće Gradsko veće svojim aktom koji će obuhvatiti:
1. javna komunalna preduzeća na teritoriji Grada;
2. zdravstvene ustanove;
3. veterinarske ustanove;
4. elektrodistributivnu mrežu;
5. saobraćajna preduzeća;
6. građevinska preduzeća;
7. humanitarne organizacije i dr.
Veće će istim aktom odrediti i oblasti u okviru koje će se obavljati konkretni zadaci u zaštiti i spasavanju za svako od navedenih pravnih lica. Konkretne zadatke u vanrednoj situaciji određuje Štab.
Troškovi stavljanja u pripravnost i angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje padaju na teret budžeta grada Jagodine.
Stručna služba u okviru gradske uprave u čijoj su nadležnosti poslovi vezani za vanredne situacije i planiranje odbrane, u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, priprema ugovore kojima se uređuju prava i obaveze koje proizilaze iz statusa i angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, a potpisuje ih gradonačelnik Grada.
Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje imaju obavezu planiranja i pripremanja efikasnog i pravovremenog angažovanja i izvršenja zadataka postavljenih od strane Štaba.
2.2.11. Privredna društva, preduzetnici i druga pravna
Sva privredna društva, preduzetnici i druga pravna lica na teritoriji Grada su u obavezi da učestvuju u zaštiti i spasavanju na osnovu naredbi, zaključaka i preporuka Štaba, a u skladu sa svojom delatnošću, ljudskim i materijalnim resursima.
Troškovi nastali učešćem privrednih društava, preduzetnika i drugih pravnih lica pri sprovođenju mera zaštite i spasavanja, nadoknađuju se iz budžeta Grada.
2.2.12. Humanitarne organizacije i udruženja građana
Organizacija Crvenog krsta i druge humanitarne organizacije i udruženja, koja svoju delatnost obavljaju na teritoriji Grada učestvuju u planiranju, pripremi i sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i pružanja pomoći stanovništvu pogođenom posledicama katastrofa.
Angažovanje humanitarnih organizacija i udruženja građana vrši Štab.
Pod obrazovnim institucijama podrazumevaju se visokoškolske ustanove i naučno - istraživačke organizacije (univerziteti, instituti, zavodi i dr.).
Obrazovne institucije se angažuju u sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i smanjenja rizika od katastrofa kroz učešće u štabu i stručno - operativnim timovima.
U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja dužni su da učestvuju svi sposobni građani od 18 do 60 godina starosti na prostoru Grada uključujući i strane državljane, izuzev:
- trudnica i majki sa decom do 10 godina starosti;
- samohranih roditelja, odnosno staratelja sa decom do 15 godina starosti;
- osoba sa invaliditetom, kao i lica koja brinu o osobama sa invaliditetom;
- lica koja se staraju i žive u istom domaćinstvu sa starijim osobama koja nisu sposobna da brinu o sebi.
Za potrebe zaštite i spasavanja, građani su dužni da poštuju sve naredbe i druge mere koje donosi Štab, zatim da omoguće izvođenje neophodnih radova za zaštitu i spasavanje na svojim nepokretnostima, kao i da daju na korišćenje nepokretne stvari, vozila, mašine, opremu, materijalno - tehnička i druga materijalna sredstva (voda, hrana, odeća, obuća, građevinski i dr. proizvodi).
Za stvari i materijalna sredstva data na korišćenje, kao i za štetu nastalu izvođenjem radova na nepokretnostima za potrebe zaštite i spasavanja, građani imaju pravo na naknadu koja se isplaćuje po tržišnim cenama iz budžetskih sredstava Grada.
Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za sprovođenje lične zaštite i samopomoći i pružanja pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna.
Lična i uzajamna zaštita kao najmasovniji oblik pripremanja i organizovanja učešća građana u zaštiti i spasavanju obuhvata mere i postupke njihove neposredne zaštite i spasavanja u poslovnim i stambenim zgradama i drugim objektima gde žive i rade.
Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva na prostoru Grada, svi subjekti smanjenja rizika od katastrofa, a posebno Gradsko veće, Štab, gradske uprave Grada i subjekti od posebnog značaja, planiraju, organizuju i preduzimaju mere civilne zaštite, poštujući specifičnost njihovog sadržaja i njihovu primenu kroz mere i aktivnosti po pojedinim opasnostima, planskim dokumentima razrađuju mere zajedničke za sve opasnosti koje ugrožavaju teritoriju i to:
1. uzbunjivanje;
2. evakuacija;
3. sklanjanje;
4. zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;
5. radiološka, hemijska i biološka zaštita;
6. zaštita o tehničko-tehnoloških nesreća;
7. zaštita i spasavanje iz ruševina;
8. zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;
9. zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima;
10. zaštita i spasavanje od požara i eksplozija;
11. zaštita od eksplozivnih ostataka rata;
12. prva i medicinska pomoć;
13. asanacija terena.
Grad će uspostaviti saradnju sa susednim jedinicama lokalne samouprave u pripremama, planiranju, organizaciji i sprovođenju sistema smanjenja rizika od katastrofa. U tom smislu biće potrebno uskladiti "Procenu rizika od katastrofa" i pojedina planska rešenja u Planu zaštite i spasavanja. Posebnu saradnju će ostvariti sa susednim jedinicama lokalne samouprave po pitanjima izrade Plana smanjenja rizika od katastrofa za sve zajedničke rizike.
V FINANSIRANJE MERA ZAŠTITE I SPASAVANJA STANOVNIŠTVA
Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko- tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta Grada, finansiraju se sledeće aktivnosti:
1. organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;
2. organizovanje, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice za uzbunjivanje;
3. opremanje i obučavanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite;
4. izgradnja sistema javnog uzbunjivanje na teritoriji grada Jagodine;
5. održavanje, smeštaj i čuvanje posebne opreme za jedinicu civilne zaštite opšte namene;
6. organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;
7. saniranje štete nastale prirodnom i drugom nezgodom;
8. i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Aktivnosti iz stava 1. ovog člana se, pored sredstava iz budžeta Grada, mogu realizovati i putem donacija, poklona i drugih vidova pomoći, u skladu sa zakonom, kao i namenski prenetim sredstvima iz budžeta Republike Srbije.
Planska i druga dokumenta iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada, doneće se u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove odluke.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Jagodine ("Službeni glasnik grada Jagodine", br. 5/2014).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodine".