ODLUKA

O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA JAGODINE

("Sl. glasnik grada Jagodine", br. 13/2022)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom definiše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Jagodine (u daljem tekstu: Grad), posebno u delu koji se odnosi na načela po kojima se postupa u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, subjekte i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, dužnostima gradskih organa u zaštiti i spasavanju, obaveze izrade procene rizika od katastrofa, plana zaštite i spasavanja, plana smanjenja rizika od katastrofa, eksternog plana zaštite od velikog udesa, obrazovanje štaba za vanredne situacije, određivanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja.

1.1. Osnovna načela organizacije i funkcionisanja civilne zaštite

Član 2

Ovom odlukom obezbeđuje se dosledna primena načela zaštite i spasavanja utvrđena Zakonom a posebno:

- načelo prioriteta;

- načelo primarne uloge lokalnih zajednica;

- načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava;

- načelo participativnosti i solidarnosti;

- načelo informisanja javnosti.

1.1.1. Načelo prioriteta

Član 3

Smanjenje rizika od katastrofa i zaštita i spasavanje ljudi i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada predstavlja najvažniji prioritet u odnosu na sve druge oblike društvenog i javnog života. U tom smislu, svaki građanin ima pravo na zaštitu bez obzira na pol, nacionalnu ili bilo koju drugu pripadnost.

1.1.2. Načelo primarne uloge lokalnih zajednica

Član 4

Organi grada Jagodine i svi subjekti i snage smanjenja rizika od katastrofa na prostoru grada Jagodine imaju primarnu ulogu u upravljanju vanrednom situacijom i odgovorni su za pravovremen i efikasan prvi organizovani odgovor u slučaju najave ili nastanka neke opasnosti koja ugrožava živote i zdravlje ljudi i materijalna dobra na prostoru grada Jagodine.

1.1.3. Načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava

Član 5

Organi grada Jagodine, Štab za vanredne situacije i subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje staraju se o obezbeđivanju principa ravnopravnosti polova, odnosno vode računa da ni jedna naredba, odluka, radnja ili mera ne sme biti na štetu ženskog pola a takođe se obezbeđuje princip da i žene ravnopravno učestvuju u aktivnostima preventivne zaštite i operativnim aktivnostima zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama. Takođe, dužni su da vode računa o zaštiti ljudskih prava a posebno o zaštiti siromašnih, starih, bolesnih, dece, trudnica i drugih ranjivih grupa na prostoru grada Jagodine.

1.1.4. Načelo participativnosti i solidarnosti

Član 6

Svi građani na prostoru grada Jagodine koji budu ugroženi nekom katastrofom imaju obavezu međusobne solidarnosti i uzajamne pomoći kao i pravo na pomoć ne samo u spasavanju života i zdravlja već i u obezbeđivanju osnovnih uslova za život i imaju prioritet u uslugama koje pružaju humanitarne organizacije koje deluju na prostoru Grada.

1.1.5. Načelo informisanja javnosti

Član 7

Gradonačelnik i Štab za vanredne situacije imaju obavezu da pravovremeno i istinito obaveštavaju javnost o upozorenjima da se očekuje neka opasnost i postupcima koje treba da preduzmu odnosno o posledicama opasnosti koja je zadesila prostor grada Jagodine. Informisanje se vrši na redovnim i vanrednim saopštenjima i na konferencijama za medije.

II SUBJEKTI I SNAGE SISTEMA SMANJENJA RIZIKA OD KATASTROFA I UPRAVLJANJA VANREDNIM SITUACIJAMA

2.1. Sistem smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama

Član 8

Sistem smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama je deo sistema nacionalne bezbednosti i predstavlja integrisani oblik upravljanja i organizovanja subjekata ovog sistema na sprovođenju preventivnih i operativnih mera i izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja ljudi i dobara od posledica katastrofa, uključujući i mere oporavka od tih posledica.

2.2. Subjekti i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama

Član 9

Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama u Gradu su:

1. Skupština grada,

2. Gradonačelnik,

3. Gradsko veće,

4. gradske uprave i drugi organi,

5. subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje,

6. obrazovne ustanove i druge javne ustanove,

7. javne ustanove i javna preduzeća čiji je osnivač Grad,

8. privredna društva, preduzetnici i druga pravna lica,

9. humanitarne organizacije i udruženja,

10. obrazovne institucije i druge javne ustanove,

11. udruženja građana i dr.

Član 10

Snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Jagodine su:

1. Gradski štab za vanredne situacije,

2. Situacioni - Kol centar,

3. poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite,

4. jedinica civilne zaštite opšte namene,

5. specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje,

6. subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje,

7. privredna društva, preduzetnici i druga pravna lica,

8. humanitarne organizacije i udruženja,

9. obrazovne institucije i druge javne ustanove,

10. građani i udruženja građana.

2.2.1 Skupština grada

Član 11

Skupština grada u ostvarivanju svoje uloge u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada, u skladu sa odredbama Zakona i Statuta, vrši sledeće poslove:

1. donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada, na predlog Štaba i obezbeđuje njeno sprovođenje;

2. obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;

3. razmatra izveštaje Gradonačelnika o bitnim pitanjima iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa, upravljanja vanrednim situacijama i otklanjanja posledica vanrednih situacija;

4. donosi Operativni plan za odbranu od poplava za vode 2. reda na teritoriji Grada;

5. donosi plan i program razvoja sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada;

6. planira i utvrđuje izvore finansiranja namenjene za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama;

7. usvaja godišnji plan rada i godišnji izveštaj o radu Štaba;

8. obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

2.2.2. Gradonačelnik

Član 12

Gradonačelnik u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom obavlja sledeće poslove:

1. stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;

2. vrši funkciju komandanta Štaba za vanredne situacije grada Jagodine i rukovodi njegovim radom;

3. u saradnji sa zamenikom i načelnikom Štaba predlaže postavljenje ostalih članova Štaba za vanredne situacije;

4. donosi odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji grada Jagodine na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;

5. vrši aktiviranje subjekata od posebnog značaja odnosno, donosi naredbu o aktiviranju subjekata i snaga na svojoj teritoriji;

6. donosi naredbu o mobilizaciji jedinica civilne zaštite na svojoj teritoriji;

7. rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;

8. usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica, čiji je osnivač Grad, u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

9. ostvaruje saradnju sa načelnikom Pomoravskog upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije kao i sa štabovima za vanredne situacije susednih jedinica lokalne samouprave, u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

10. stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;

11. odlučuje o uvođenju dežurstava u gradskim upravama, posebnim organizacijama i službama Grada u vanrednim situacijama;

12. planira i preko Skupštine grada i Gradskog veća obezbeđuje budžetska sredstva namenjena za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija;

13. na zahtev ili po sopstvenoj proceni izveštava Skupštinu grada o stanju na teritoriji i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;

14. razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.

2.2.3. Gradsko veće

Član 13

U ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada primenom odredaba Zakona, Statuta i drugih propisa, Gradsko veće grada Jagodine vrši sledeće poslove:

1. razmatra predlog Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Jagodine na predlog Štaba za vanredne situacije i dostavlja Skupštini na usvajanje;

2. usvaja (donosi) Procenu rizika od katastrofa za teritoriju grada Jagodine nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a - Sektora za vanredne situacije;

3. usvaja (donosi) Plan zaštite i spasavanja grada Jagodine nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a - Sektora za vanredne situacije;

4. usvaja (donosi) Plan smanjenja rizika od katastrofa za teritoriju grada Jagodine na osnovu Procene rizika od katastrofa;

5. usvaja (donosi) Eksterni plan zaštite od velikog udesa nakon dobijene saglasnosti od MUP-a - Sektora za vanredne situacije;

6. donosi akt o određivanju subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje za teritoriju grada Jagodine na predlog nadležnog štaba;

7. donosi akt o formiranju jedinica civilne zaštite opšte namene i jedinice za uzbunjivanje;

8. razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahtev za pomoć Vladi Republike Srbije;

9. obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;

10. odlučuje o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

11. odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama, u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima;

12. uspostavlja situacioni centar u skladu sa aktom o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite, a u zavisnosti od tehničkih i materijalnih mogućnosti;

13. predlaže akta koja donosi Skupština grada Jagodine;

14. preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa;

15. obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom, Statutom i drugim propisima.

2.2.4. Gradska uprava

Član 14

Gradska uprava u čijoj su nadležnosti poslovi vezani za vanredne situacije i planiranje odbrane, u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, preko svoje stručne službe, obavlja sledeće poslove i zadatke:

1. obezbeđuje uspostavljanje i funkcionisanje situacionog centra, uz saglasnost gradonačelnika grada Jagodine, u skladu sa tehničkim i materijalnim mogućnostima grada Jagodine;

2. nosilac je aktivnosti na izradi Procene rizika od katastrofa na teritoriji grada Jagodine;

3. nosilac je aktivnosti na izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa;

4. nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja;

5. učestvuje u pripremama, organizaciji i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije ugroženog stanovništva;

6. učestvuje u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

7. stara se o obezbeđivanju neophodnih sredstava za rad Štaba za vanredne situacije grada Jagodine;

8. stara se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanju prostornih planova Grada;

9. nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Jagodine;

10. stara se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

11. organizuje, razvija i vodi ličnu i uzajamnu zaštitu u svim organima Grada;

12. učestvuje u organizaciji, formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene i jedinice za uzbunjivanje;

13. ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicima Sektora za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije u Jagodini;

14. obavlja i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.

2.2.5. Gradske uprave i drugi organi Grada

Član 15

Gradske uprave i njihove organizacione jedinice, kao i drugi organi Grada i njihove stručne službe, u okviru svojih nadležnosti u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, obavljaju sledeće poslove i zadatke:

1. učestvuju u pripremama, organizaciji i izvođenju delimične ili potpune evakuacije ugroženog stanovništva;

2. učestvuju u pripremi i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

3. staraju se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanje prostornih planova Grada;

4. organizuju, razvijaju i sprovode ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu u svim organima Grada;

5. obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.

2.2.6. Gradski štab za vanredne situacije

A Sastav Gradskog štaba za vanredne situacije

Član 16

Za rukovođenje i koordinaciju rada subjekata i snaga sistema za smanjenje rizika od katastrofa na teritoriji Grada, Skupština grada formira Gradski štab za vanredne situacije na teritoriji grada Jagodine (u daljem tekstu: Štab) u čiji sastav ulaze komandant, zamenik komandanta, načelnik i članovi Štaba.

Komandant Štaba je gradonačelnik.

Zamenik komandanta Štaba je zamenik gradonačelnika.

Načelnik Štaba je predstavnik Sektora za vanredne situacije.

Članovi Štaba su:

1) predstavnici organa Grada u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti: odbrane, informisanja, inspekcije, komunalnih delatnosti, stambeni poslovi, zdravstva, poljoprivrede, vodoprivrede, šumarstva, rada, socijalne politike, zaštite životne sredine, obrazovanja, urbanizma, građevinarstva, saobraćaja, energetike i drugi, u skladu sa predlogom gradske uprave i nadležnih službi;

2) rukovodioci javnih preduzeća, privrednih društava, predstavnici Ministarstva unutrašnjih poslova, Vojske Srbije, Crvenog krsta, udruženja građana, drugih pravnih lica i ustanova i drugi, u skladu sa predlogom gradske uprave i nadležne službe.

B Nadležnosti Gradskog štaba za vanredne situacije

Član 17

Štab obavlja sledeće poslove:

1. rukovodi i koordinira rad subjekata sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka;

2. rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;

3. razmatra procene rizika, planove zaštite i spasavanja i druga planska dokumenta i daje preporuke za njihovo unapređenje;

4. prati stanje i organizaciju sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama i predlaže mere za njihovo poboljšanje;

5. naređuje upotrebu snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama;

6. stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama;

7. procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije i dostavlja predlog za proglašenje i ukidanje vanredne situacije;

8. naređuje pripravnost subjekata i snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;

9. sarađuje sa drugim štabovima za vanredne situacije;

10. učestvuje u organizaciji i sprovođenju mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije, uzimajući u obzir smanjenje rizika od budućih vanrednih situacija;

11. izrađuje predlog godišnjeg plana rada i predlog godišnjeg izveštaja o radu i dostavlja nadležnom organu na usvajanje;

12. obrazuje stručno-operativne timove za izvršavanje specifičnih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja;

13. imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite;

14. predlaže subjekte od posebnog značaja za Grad;

15. stavlja u pripravnost i angažuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje u jedinicama lokalne samouprave;

16. i drugo po proceni Štaba za vanredne situacije.

Član Štaba je dužan da se odazove i učestvuje u obuci.

V Stručno-operativni timovi Štaba

Član 18

Štab formira stručno-operativne timove kao svoja pomoćna stručna savetodavna i operativna tela, za sledeće opasnosti i mere civilne zaštite:

1. Stručno-operativan tim za zaštitu i spasavanje od poplava, klizišta i erozija;

2. Stručno-operativan tim za zaštitu i spasavanje od zemljotresa;

3. Stručno-operativan tim za zaštitu i spasavanje od požara i tehničko-tehnoloških nesreća;

4. Stručno-operativan tim za zaštitu i spasavanje od epidemija i pandemija;

5. Stručno-operativan tim za životinjske i biljne bolesti;

6. Stručno-operativan tim za evakuaciju;

7. Stručno-operativan tim za sklanjanje i zbrinjavanje;

8. Stručno-operativan tim za prvu i medicinsku pomoć;

9. Stručno-operativan tim za asanaciju terena;

10. druge stručno-operativne timove u zavisnosti od identifikovanih opasnosti.

U sastav stručno-operativnih timova ulaze stručna lica iz sastava: organa ili institucija nadležnih i kompetentnih za određenu opasnost; nadležne službe MUP-a; organa Grada; predstavnici zdravstvenih, obrazovnih i naučnih ustanova; posebnih organizacija, privrednih društava i drugih pravnih lica u čijem delokrugu su, pored ostalih, i poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.

Radom stručno-operativnog tima rukovodi rukovodilac kojeg imenuje Štab.

Stručno-operativan tim odgovara načelniku Štaba.

2.2.7. Situacioni - KOL centar

Član 19

Situacioni - KOL centar se obrazuje u okviru gradske uprave nadležne za poslove zaštite i spasavanja i uspostavlja neprekidan rad sa ciljem pravovremenog informisanja građana o situaciji na terenu i o postupcima koje građani treba da preduzimaju u određenoj opasnosti.

Pored navedenog, Situacioni - KOL centar obavlja i sledeće poslove: prijem naredbi, zaključaka i preporuka od Štaba i njihovo prenošenje nadležnim organima i službama Grada, mesnim zajednicama i snagama zaštite i spasavanja; prikuplja podatke i informacije o ugroženom stanovništvu i dostavlja ih Štabu, kao i podatke o intervencijama snaga zaštite i spasavanja na terenu.

2.2.8. Poverenici civilne zaštite

Član 20

Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave ili najave opasnosti po ljude i materijalna dobra, Gradski štab za vanredne situacije, imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u sledećim naseljenim mestima:

Red. broj

Naselje- Mesna zajednica

Poverenici CZ

Zamenici poverenika CZ

broj

broj

1.

Bagrdan

2

2

2.

Belica

1

1

3.

Bresje

1

1

4.

Bukovče

2

2

5.

Bunar

1

1

6.

Kalenovac

1

1

7.

Crnče

1

1

8.

Deonica

1

1

9.

Dobra Voda

1

1

10.

Donje Štiplje

1

1

11.

Donji Račnik

1

1

12.

Gornji Račnik

1

1

13.

Dragocvet

3

3

14.

Dragoševac

1

1

15.

Dražmirovac

1

1

16.

Duboka

1

1

17.

Glavinci

1

1

18.

Glogovac

3

3

19.

Gornje Štiplje

1

1

20.

Ivkovački Prnjavor

1

1

21.

Jošanički Prnjavor

1

1

22.

Kočino Selo

2

2

23.

Kolare

1

1

24.

Končarevo

4

4

25.

Kovačevac

1

1

26.

Lozovik

1

1

27.

Lovci

2

2

28.

Lukar

1

1

29.

Majur

8

8

30.

Mali Popović

1

1

31.

Medojevac i Topola

1

1

32.

Međureč

1

1

33.

Miloševo

2

2

34.

Mišević

1

1

35.

Novo Lanište

1

1

36.

Rajkinac

1

1

37.

Rakitovo

5

5

38.

Ribare

10

10

39.

Ribnik

1

1

40.

Siokovac

1

1

41.

Slatina

1

1

42.

Staro Lanište

1

1

43.

Staro Selo

1

1

44.

Strižilo

1

1

45.

Šantarovac

1

1

46.

Šuljkovac

1

1

47.

Trnava Selo

1

1

48.

Trnava Novo Naselje

1

1

49.

Vinorača

2

2

50.

Voljavče

5

5

51.

Vranovac

1

1

52.

Vrba

1

1

Gradske MZ

53.

"Đurđevo brdo"

10

10

54.

"Pivara"

10

10

55.

"Tabane"

10

10

56.

"Vašarište"

10

10

57.

"Stadion"

10

10

58.

"Levač"

10

10

59.

"Strelište"

10

10

60.

"Centar"

10

10

Poverenici i zamenici poverenika u naseljima preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične i uzajamne zaštite.

Najvažnije mere koje preduzimaju poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima su:

1. obaveštavanje Štaba za vanredne situacije o nastaloj opasnosti u zoni svoje odgovornosti;

2. aktiviranje i angažovanje stanovništva i koordiniranje njihovim aktivnostima na spasavanju života ugroženih i imovine na ugroženom području;

3. upoznavanje građane sa znacima za uzbunjivanje i o postupcima građana na znak opasnosti;

4. organizovanje lične i uzajamne zaštite u zoni svoje odgovornosti;

5. učešće u aktivnostima organizacije i vršenja evakuacije ugroženog stanovništva sa ugroženog područja;

6. učešće u aktivnostima organizacije i sprovođenja zbrinjavanja ugroženog stanovništva;

7. informisanje Gradskog štaba o broju porušenih objekata, povređenih i ugroženih građana kojima je potrebna pomoć, o broju zakrčenih saobraćajnica, kvarova na elektro, vodovodnoj i gasnoj mreži, poplavljenim područjima i drugim podacima koji se odnose na zaštitu i spasavanje građana i njihove imovine.

Svi subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje Grada, gradske uprave, privredna društva i druga pravna lica na prostoru Grada odrediće svoje poverenike u skladu sa članom 77. Zakona.

Imenovanje poverenika i zamenika poverenika u naseljenim mestima izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.

Predloge za imenovanje poverenika i zamenika poverenika uradiće stručna služba gradske uprave u čijoj su nadležnosti poslovi vezani za vanredne situacije i planiranje odbrane, u sistemu smanjenja rizika od katastrofa.

Poverenici se imenuju u skladu sa kriterijumima iz Pravilnika o radu poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite i kriterijumima za njihovo imenovanje ("Službeni glasnik RS", br. 102/2020).

2.2.9. Jedinice civilne zaštite

Član 21

Za potrebe operativnog delovanja u akcijama zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara na prostoru Grada formiraju se jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje.

Način formiranja jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, popuna, angažovanje, zadaci, obaveze, opremanje, obučavanje i način finansiranja, biće uređeno posebnom odlukom Gradskog veća.

2.2.10. Subjekti od posebnog značaja

Član 22

Subjekte od posebnog značaja, odnosno privredna društva i druga pravna lica koja egzistiraju na teritoriji Grada, a koja u svom sastavu raspolažu ljudskim i materijalnim resursima koji se mogu iskoristiti u zaštiti i spasavanju ljudi, materijalnih i kulturnih dobara, odrediće Gradsko veće svojim aktom koji će obuhvatiti:

1. javna komunalna preduzeća na teritoriji Grada;

2. zdravstvene ustanove;

3. veterinarske ustanove;

4. elektrodistributivnu mrežu;

5. saobraćajna preduzeća;

6. građevinska preduzeća;

7. humanitarne organizacije i dr.

Veće će istim aktom odrediti i oblasti u okviru koje će se obavljati konkretni zadaci u zaštiti i spasavanju za svako od navedenih pravnih lica. Konkretne zadatke u vanrednoj situaciji određuje Štab.

Troškovi stavljanja u pripravnost i angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje padaju na teret budžeta grada Jagodine.

Stručna služba u okviru gradske uprave u čijoj su nadležnosti poslovi vezani za vanredne situacije i planiranje odbrane, u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, priprema ugovore kojima se uređuju prava i obaveze koje proizilaze iz statusa i angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, a potpisuje ih gradonačelnik Grada.

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje imaju obavezu planiranja i pripremanja efikasnog i pravovremenog angažovanja i izvršenja zadataka postavljenih od strane Štaba.

2.2.11. Privredna društva, preduzetnici i druga pravna

Član 23

Sva privredna društva, preduzetnici i druga pravna lica na teritoriji Grada su u obavezi da učestvuju u zaštiti i spasavanju na osnovu naredbi, zaključaka i preporuka Štaba, a u skladu sa svojom delatnošću, ljudskim i materijalnim resursima.

Troškovi nastali učešćem privrednih društava, preduzetnika i drugih pravnih lica pri sprovođenju mera zaštite i spasavanja, nadoknađuju se iz budžeta Grada.

2.2.12. Humanitarne organizacije i udruženja građana

Član 24

Organizacija Crvenog krsta i druge humanitarne organizacije i udruženja, koja svoju delatnost obavljaju na teritoriji Grada učestvuju u planiranju, pripremi i sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i pružanja pomoći stanovništvu pogođenom posledicama katastrofa.

Angažovanje humanitarnih organizacija i udruženja građana vrši Štab.

2.2.13. Obrazovne institucije

Član 25

Pod obrazovnim institucijama podrazumevaju se visokoškolske ustanove i naučno - istraživačke organizacije (univerziteti, instituti, zavodi i dr.).

Obrazovne institucije se angažuju u sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i smanjenja rizika od katastrofa kroz učešće u štabu i stručno - operativnim timovima.

2.2.14. Građani

Član 26

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja dužni su da učestvuju svi sposobni građani od 18 do 60 godina starosti na prostoru Grada uključujući i strane državljane, izuzev:

- trudnica i majki sa decom do 10 godina starosti;

- samohranih roditelja, odnosno staratelja sa decom do 15 godina starosti;

- osoba sa invaliditetom, kao i lica koja brinu o osobama sa invaliditetom;

- lica koja se staraju i žive u istom domaćinstvu sa starijim osobama koja nisu sposobna da brinu o sebi.

Za potrebe zaštite i spasavanja, građani su dužni da poštuju sve naredbe i druge mere koje donosi Štab, zatim da omoguće izvođenje neophodnih radova za zaštitu i spasavanje na svojim nepokretnostima, kao i da daju na korišćenje nepokretne stvari, vozila, mašine, opremu, materijalno - tehnička i druga materijalna sredstva (voda, hrana, odeća, obuća, građevinski i dr. proizvodi).

Za stvari i materijalna sredstva data na korišćenje, kao i za štetu nastalu izvođenjem radova na nepokretnostima za potrebe zaštite i spasavanja, građani imaju pravo na naknadu koja se isplaćuje po tržišnim cenama iz budžetskih sredstava Grada.

III CIVILNA ZAŠTITA

3.1. Lična i uzajamna zaštita

Član 27

Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za sprovođenje lične zaštite i samopomoći i pružanja pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna.

Lična i uzajamna zaštita kao najmasovniji oblik pripremanja i organizovanja učešća građana u zaštiti i spasavanju obuhvata mere i postupke njihove neposredne zaštite i spasavanja u poslovnim i stambenim zgradama i drugim objektima gde žive i rade.

3.2. Mere civilne zaštite

Član 28

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva na prostoru Grada, svi subjekti smanjenja rizika od katastrofa, a posebno Gradsko veće, Štab, gradske uprave Grada i subjekti od posebnog značaja, planiraju, organizuju i preduzimaju mere civilne zaštite, poštujući specifičnost njihovog sadržaja i njihovu primenu kroz mere i aktivnosti po pojedinim opasnostima, planskim dokumentima razrađuju mere zajedničke za sve opasnosti koje ugrožavaju teritoriju i to:

1. uzbunjivanje;

2. evakuacija;

3. sklanjanje;

4. zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;

5. radiološka, hemijska i biološka zaštita;

6. zaštita o tehničko-tehnoloških nesreća;

7. zaštita i spasavanje iz ruševina;

8. zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;

9. zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima;

10. zaštita i spasavanje od požara i eksplozija;

11. zaštita od eksplozivnih ostataka rata;

12. prva i medicinska pomoć;

13. asanacija terena.

IV MEĐUOPŠTINSKA SARADNJA

Član 29

Grad će uspostaviti saradnju sa susednim jedinicama lokalne samouprave u pripremama, planiranju, organizaciji i sprovođenju sistema smanjenja rizika od katastrofa. U tom smislu biće potrebno uskladiti "Procenu rizika od katastrofa" i pojedina planska rešenja u Planu zaštite i spasavanja. Posebnu saradnju će ostvariti sa susednim jedinicama lokalne samouprave po pitanjima izrade Plana smanjenja rizika od katastrofa za sve zajedničke rizike.

V FINANSIRANJE MERA ZAŠTITE I SPASAVANJA STANOVNIŠTVA

Član 30

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko- tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta Grada, finansiraju se sledeće aktivnosti:

1. organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;

2. organizovanje, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice za uzbunjivanje;

3. opremanje i obučavanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite;

4. izgradnja sistema javnog uzbunjivanje na teritoriji grada Jagodine;

5. održavanje, smeštaj i čuvanje posebne opreme za jedinicu civilne zaštite opšte namene;

6. organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;

7. saniranje štete nastale prirodnom i drugom nezgodom;

8. i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Aktivnosti iz stava 1. ovog člana se, pored sredstava iz budžeta Grada, mogu realizovati i putem donacija, poklona i drugih vidova pomoći, u skladu sa zakonom, kao i namenski prenetim sredstvima iz budžeta Republike Srbije.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 31

Planska i druga dokumenta iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada, doneće se u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 32

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Jagodine ("Službeni glasnik grada Jagodine", br. 5/2014).

Član 33

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodine".