ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE

("Sl. list grada Kragujevca", br. 17/2022 i 28/2022)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Odlukom o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite (u daljem tekstu: Odluka), definiše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite (u daljem tekstu: Grad), posebno u delu koji se odnosi na načela po kojima se postupa u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, subjekte i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, dužnosti gradskih organa u zaštiti i spasavanju, obavezu izrade procene rizika od katastrofa, plana zaštite i spasavanja, plana smanjenja rizika od katastrofa, eksternog plana zaštite od velikog udesa, obrazovanje Gradskog štaba za vanredne situacije (u daljem tekstu: Štab), određivanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja.

1.1. Osnovna načela organizacije i funkcionisanja civilne zaštite

Član 2

Ovom odlukom obezbeđuje se dosledna primena zaštite i spasavanja utvrđena Zakonom, kroz načela organizacije i funkcionisanja civilne zaštite a posebno:

- načelo prioriteta,

- načelo primarne uloge lokalne zajednice,

- načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava,

- načelo participativnosti i solidarnosti i

- načelo informisanja javnosti.

1.1.1. Načelo prioriteta

Član 3

Smanjenje rizika od katastrofa i zaštita i spasavanje ljudi i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada predstavlja najvažniji prioritet u odnosu na sve druge oblike društvenog i javnog života. U tom smislu, svaki građanin ima pravo na zaštitu bez obzira na pol, nacionalnu i bilo koju drugu pripadnost.

1.1.2. Načelo primarne uloge lokalnih zajednica

Član 4

Organi Grada i svi subjekti i snage smanjenja rizika od katastrofa na prostoru Grada imaju primarnu ulogu u upravljanju vanrednom situacijom i odgovorni su za pravovremen i efikasan prvi organizovani odgovor u slučaju najave ili nastanka neke opasnosti koja ugrožava živote i zdravlje ljudi i materijalnih dobara na prostoru Grada.

1.1.3. Načelo postupnosti pri upotrebi snaga i sredstava

Član 5

U zaštiti i spasavanju prvo se koriste snage i sredstva sa teritorije jedinice lokalne samouprave, a kada te snage i sredstva nisu dovoljne, nadležni organ obezbeđuje upotrebu drugih snaga i sredstava sa teritorije Republike Srbije.

1.1.4. Načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava

Član 6

Organi Grada, Štab i subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje staraju se o obezbeđivanju principa ravnopravnosti polova, odnosno vode računa da nijedna naredba, odluka, radnja ili mera ne sme biti na štetu ženskog pola, a takođe se obezbeđuje princip da i žene ravnopravno učestvuju u aktivnostima preventivne zaštite i operativnim aktivnostima zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama. Takođe, dužni su da vode računa o zaštiti ljudskih prava, a posebno o zaštiti siromašnih, starih, bolesnih, dece, trudnica i drugih ranjivih grupa na prostoru Grada.

1.1.5. Načelo participativnosti i solidarnosti

Član 7

Svi građani na prostoru Grada koji budu ugroženi nekom katastrofom imaju obavezu međusobne solidarnosti i uzajamne pomoći, kao i pravo na pomoć ne samo u spasavanju života i zdravlja ljudi, već i u obezbeđivanju osnovnih uslova za život i imaju prioritet u uslugama koje pružaju humanitarne organizacije koje deluju na prostoru Grada.

1.1.6. Načelo informisanja javnosti

Član 8

Gradonačelnik Grada (u daljem tekstu: Gradonačelnik) i Štab imaju obavezu da pravovremeno i istinito obaveštavaju javnost o upozorenjima da se očekuje neka opasnost i postupcima koje treba da preduzmu, odnosno, o posledicama opasnosti koja je zadesila prostor Grada. Informisanje se vrši na redovnim i vanrednim saopštenjima i na konferencijama za medije.

II SISTEM SMANJENJA RIZIKA OD KATASTROFA I UPRAVLJANJA VANREDNIM SITUACIJAMA

2.1. Sistem smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama

Član 9

Sistem smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama je deo sistema nacionalne bezbednosti i predstavlja integrisani oblik upravljanja i organizovanja subjekata ovog sistema na sprovođenju preventivnih i operativnih mera i izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja ljudi i dobara od posledica katastrofa, uključujući i mere oporavka od tih posledica.

2.2. Subjekti i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama

Član 10

Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama u Gradu su:

1) Skupština Grada;

2) Gradonačelnik;

3) Gradsko veće;

4) Gradska uprava nadležna za poslove zaštite i spasavanja;

5) Gradske uprave i drugi organi Grada;

6) Javne ustanove i javna preduzeća čiji je osnivač Grad;

7) Privredna društva, preduzetnici i druga pravna lica;

8) Humanitarne organizacije i udruženja;

9) Obrazovne institucije i druge javne ustanove;

10) Udruženja građana i dr.

Snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada su:

1) Gradski štab za vanredne situacije;

2) Situacioni - Kol centar;

3) Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite;

4) Jedinica civilne zaštite opšte namene;

5) Specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje;

6) Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

7) Privredna društva, preduzetnici i druga pravna lica;

8) Humanitarne organizacije i udruženja;

9) Obrazovne institucije i druge javne ustanove;

10) Građani i udruženja građana.

2.2.1. Skupština Grada

Član 11

Skupština Grada (u daljem tekstu: Skupština) u ostvarivanju svoje uloge u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada, u skladu sa odredbama Zakona i Statuta, vrši sledeće poslove:

1) donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada, na predlog Štaba i obezbeđuje njeno sprovođenje;

2) obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;

3) razmatra izveštaje Gradonačelnika o bitnim pitanjima iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa, upravljanja vanrednim situacijama i otklanjanja posledica vanrednih situacija;

4) donosi Operativni plan za vode 2. reda na teritoriji Grada;

5) donosi plan i program razvoja sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada;

6) donosi Odluku o obrazovanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje;

7) planira i utvrđuje izvore finansiranja namenjene za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama;

8) usvaja godišnji plan rada i godišnji izveštaj o radu Štaba;

9) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

2.2.2. Gradonačelnik

Član 12

Gradonačelnik u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom obavlja sledeće:

1) stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;

2) vrši funkciju komandanta Štaba i rukovodi njegovim radom;

3) u saradnji sa zamenikom komandanta i načelnikom Štaba predlaže postavljanje ostalih članova Štaba;

4) donosi Odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji Grada, na predlog Štaba;

5) donosi Naredbu o mobilizaciji jedinica civilne zaštite na svojoj teritoriji;

6) rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene utvrđene Zakonom i drugim propisima;

7) usmerava i usklađuje rad gradskih organa, posebnih organizacija i službi Grada, javnih ustanova i komunalnih preduzeća čiji je grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

8) ostvaruje saradnju sa načelnikom Upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije kao i sa štabovima za vanredne situacije susednih jedinica lokalnih samouprava u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

9) stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, subjekata od posebnog značaja i materijalnih dobara, u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja na predlog Štaba;

10) odlučuje o uvođenju dežurstava u organima Gradske uprave, posebnim organizacijama i službama Grada u vanrednim situacijama;

11) na zahtev ili po sopstvenoj proceni izveštava Skupštinu grada o vrsti, uzroku i razmerama elementarne i druge nepogode, stanju na teritoriji i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;

12) razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.

2.2.3. Gradsko veće

Član 13

Gradsko veće u ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada, primenom odredaba Zakona, Statuta i drugih propisa, vrši sledeće poslove:

1) donosi Procenu rizika od katastrofa na teritoriji grada;

2) donosi Plan zaštite i spasavanja grada Kragujevca;

3) donosi Plan smanjenja rizika od katastrofa za teritoriju grada Kragujevca;

4) donosi Eksterni plan zaštite od velikog udesa za teritoriju grada Kragujevca;

5) donosi Plan zaštite od udesa za teritoriju grada Kragujevca;

6) donosi akt o određivanju subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada;

7) razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih i drugih nepogoda i dostavlja zahtev za pomoć Vladi Republike Srbije;

8) obrazuje Komisiju za procenu štete nastalu od elementarnih i drugih nepogoda;

9) razmatra i predlaže akta koja donosi Skupština Grada;

10) preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa i prati njihovu realizaciju;

11) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.

2.2.4. Gradska uprava nadležna za poslove zaštite i spasavanja

Član 14

Gradska uprava, nadležna za poslove zaštite i spasavanja - organizaciona jedinica u čijoj nadležnosti su poslovi vezani za vanredne situacije i planiranje odbrane, u sistemu smanjenja rizika od katastrofa obavlja sledeće poslove i zadatke:

1) obezbeđuje funkcionisanje Situacionog pozivnog centra - KOL centra;

2) nosilac je aktivnosti na izradi Procene rizika od katastrofa za Grad;

3) nosilac je aktivnosti na izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa;

4) nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja;

5) učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema za javno uzbunjivanje za teritoriju Grada (Akustična studija);

6) nabavlja, postavlja i održava sredstva za uzbunjivanje (sirene) u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji;

7) obezbeđuje telekomunikacionu i informacionu podršku za potrebe zaštite i spasavanja;

8) učestvuje u organizaciji, formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje;

9) organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje;

10) ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije Kragujevac;

11) obavlja i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.

2.2.5. Gradske uprave i drugi organi Grada

Član 15

Gradske uprave i njihove organizacione jedinice, kao i drugi organi grada i njihove stručne službe, u okviru svojih nadležnosti u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, obavljaju sledeće poslove i zadatke:

1) učestvuju u pripremama, organizaciji i izvođenju delimične ili potpune evakuacije ugroženog stanovništva;

2) učestvuju u pripremi i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

3) staraju se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanje prostornih planova Grada;

4) organizuju, razvijaju i sprovode ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu u svim organima Grada;

5) obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.

2.2.6. Gradski štab za vanredne situacije

A Sastav Gradskog štaba za vanredne situacije

Član 16

Za rukovođenje i koordinaciju rada subjekata i snaga sistema za smanjenje rizika od katastrofa na teritoriji Grada, Skupština formira Gradski štab za vanredne situacije na teritoriji grada Kragujevca (u daljem tekstu: Štab) u čiji sastav ulaze komandant, zamenik komandanta, načelnik i članovi Štaba.

Komandant Štaba je gradonačelnik.

Zamenik komandanta Štaba je zamenik gradonačelnika, pomoćnik gradonačelnika ili član gradskog veća.

Načelnik Štaba je predstavnik Sektora za vanredne situacije - Uprave za vanredne situacije Kragujevac;

Članovi Štaba su:

1) predstavnici organa Grada u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti: odbrane, informisanja, inspekcije, komunalnih delatnosti, stambeni poslovi, zdravstva, poljoprivrede, vodoprivrede, šumarstva, rada, socijalne politike, zaštite životne sredine, obrazovanja, urbanizma, građevinarstva, saobraćaja, energetike i drugi u skladu sa predlogom gradske uprave i nadležnih službi;

2) rukovodioci javnih preduzeća, privrednih društava, predstavnici Ministarstva unutrašnjih poslova, predstavnik Vojske Srbije, Crvenog krsta, udruženja građana, drugih pravnih lica i ustanova i drugi u skladu sa predlogom gradske uprave i nadležne službe.

B Nadležnosti Štaba

Član 17

Štab obavlja sledeće poslove:

1) rukovodi i koordinira rad subjekata sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka;

2) rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;

3) razmatra procene rizika, planove zaštite i spasavanja i druga planska dokumenta i daje preporuke za njihovo unapređenje;

4) prati stanje i organizaciju sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama i predlaže mere za njihovo poboljšanje;

5) naređuje upotrebu snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama;

6) stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama;.

7) procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije i dostavlja predlog za proglašenje i ukidanje vanredne situacije;

8) naređuje pripravnost subjekata i snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;

9) sarađuje sa drugim štabovima za vanredne situacije;

10) učestvuje u organizaciji i sprovođenju mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije, uzimajući u obzir smanjenje rizika od budućih vanrednih situacija;

11) izrađuje predlog godišnjeg plana rada i predlog godišnjeg izveštaja o radu i dostavlja nadležnom organu na usvajanje;

12) obrazuje stručno-operativne timove za izvršavanje specifičnih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja;

13) imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite;

14) predlaže subjekte od posebnog značaja za Grad;

15) stavlja u pripravnost i angažuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje u jedinicama lokalne samouprave;

16) i drugo po proceni Štaba za vanredne situacije.

Član Štaba je dužan da se odazove i učestvuje u obuci.

V Stručno - operativni timovi Štaba

Član 18

Štab formira stručno-operativne timove kao svoja pomoćna stručna savetodavna i operativna tela, za sledeće opasnosti i mere civilne zaštite:

1) Stručno - operativan tim za zaštitu i spasavanje od poplava, klizišta i erozija;

2) Stručno - operativan tim za zaštitu i spasavanje od zemljotresa;

3) Stručno - operativan tim za zaštitu i spasavanje od požara i tehničko-tehnoloških nesreća;

4) Stručno-operativan tim za zaštitu i spasavanje od epidemija i pandemija;

5) Stručno-operativan tim za životinjske i biljne bolesti;

6) Stručno-operativan tim za evakuaciju;

7) Stručno-operativan tim za sklanjanje i zbrinjavanje;

8) Stručno-operativan tim za prvu i medicinsku pomoć;

9) Stručno-operativan tim za asanaciju terena;

10) druge stručno-operativne timove u zavisnosti od identifikovanih opasnosti.

U sastav stručno-operativnih timova ulaze stručna lica iz sastava: organa ili institucija nadležnih i kompetentnih za određenu opasnost; nadležne službe MUP-a; organa Grada; predstavnici zdravstvenih, obrazovnih i naučnih ustanova; posebnih organizacija, privrednih društava i drugih pravnih lica u čijem delokrugu su, pored ostalih, i poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.

Radom stručno-operativnog tima rukovodi rukovodilac kojeg imenuje Štab.

Stručno-operativan tim odgovara načelniku Štaba.

2.2.7. Situacioni - KOL centar

Član 19

Situacioni - KOL centar se obrazuje u okviru gradske uprave nadležne za poslove zaštite i spasavanja i uspostavlja neprekidan rad sa ciljem pravovremenog informisanja građana o situaciji na terenu i o postupcima koje građani treba da preduzimaju u određenoj opasnosti.

Pored navedenog, Situacioni - KOL centar obavlja i sledeće poslove: prijem naredbi, zaključaka i preporuka od Štaba i njihovo prenošenje nadležnim organima i službama Grada, mesnim zajednicama i snagama zaštite i spasavanja; prikuplja podatke i informacije o ugroženom stanovništvu i dostavlja ih Štabu, kao i podatke o intervencijama snaga zaštite i spasavanja na terenu.

2.2.8. Poverenici civilne zaštite

Član 20

Za organizaciju i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite u organima Grada, naseljima i delovima naselja na teritoriji Grada postavljaju se poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite.

Poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite imenuje i razrešava Štab.

Poverenici i zamenici poverenika obezbeđuju pripremu i organizovano učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite na ugroženim i nastradalim područjima.

Najvažniji zadaci koje preduzimaju poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite su:

1) Komunikacija i koordinacija sa Štabom o izvorima, obimu i intenzitetu opasnosti, mogućim posledicama po život i zdravlje ljudi, životinja, materijalna, prirodna i kulturna dobra, kritičnu infrastrukturu itd.;

2) Aktiviranje i angažovanje stanovnika, koordinacija njihovih aktivnosti na spasavanju života ugroženih i imovine na ugroženom području;

3) Upoznavanje građana sa znacima za uzbunjivanje i o postupcima građana na znak opasnosti;

4) Organizovanje lične i uzajamne zaštite u zoni svoje odgovornosti;

5) Učešće u aktivnostima organizacije i vršenja evakuacije ugroženog stanovništva sa ugroženog područja;

6) Učešće u aktivnostima organizacije i sprovođenja zbrinjavanja ugroženog stanovništva;

7) Informisanje Štaba o broju porušenih objekata, povređenih i ugroženih građana kojima je potrebna pomoć, o broju zakrčenih saobraćajnica, kvarova na elektro, vodovodnoj i gasnoj mreži, poplavljenim područjima i drugim podacima koji se odnose na zaštitu i spasavanje građana i njihove imovine;

8) i drugi zadaci određeni zakonom i drugim propisima.

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje grada Kragujevca, privredna društva i druga pravna lica, kao i stambene zajednice, na prostoru Grada određuju svoje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u skladu sa Zakonom.

2.2.9. Jedinice civilne zaštite

Član 21

Za potrebe operativnog delovanja u akcijama zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara na prostoru Grada formiraju se jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje.

Način formiranja jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, popuna, angažovanje, zadaci, obaveze, opremanje, obučavanje i način finansiranja, biće uređeno posebnom odlukom Gradskog veća.

2.2.10. Subjekti od posebnog značaja

Član 22

Subjekte od posebnog značaja, odnosno privredna društva i druga pravna lica koja egzistiraju na teritoriji Grada, a koja u svom sastavu raspolažu ljudskim i materijalnim resursima koji se mogu iskoristiti u zaštiti i spasavanju ljudi, materijalnih i kulturnih dobara, odrediće Veće svojim aktom koji će obuhvatiti:

1) javna komunalna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta Grada;

2) zdravstvene ustanove;

3) veterinarske ustanove;

4) elektrodistributivnu mrežu;

5) saobraćajna preduzeća;

6) građevinska preduzeća;

7) humanitarne organizacije i dr.

Veće će istim aktom odrediti i oblasti u okviru koje će se obavljati konkretni zadaci u zaštiti i spasavanju za svako od navedenih pravnih lica. Konkretne zadatke u vanrednoj situaciji određuje Štab.

Troškovi stavljanja u pripravnost i angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje padaju na teret budžeta grada Kragujevca.

Gradska uprava grada Kragujevca priprema ugovore kojima se uređuju prava i obaveze koje proizilaze iz statusa i angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, a potpisuje ih gradonačelnik Grada.

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje imaju obavezu planiranja i pripremanja efikasnog i pravovremenog angažovanja i izvršenja zadataka postavljenih od strane Štaba.

2.2.11. Privredna društva, preduzetnici i druga pravna

Član 23

Sva privredna društva, preduzetnici i druga pravna lica na prostoru Grada su u obavezi da učestvuju u zaštiti i spasavanju na osnovu naredbi, zaključaka i preporuka Štaba, a u skladu sa svojom delatnošću, ljudskim i materijalnim resursima.

Troškovi nastali učešćem privrednih društava, preduzetnika i drugih pravnih lica pri sprovođenju mera zaštite i spasavanja, nadoknađuju se iz budžeta Grada.

2.2.12. Humanitarne organizacije i udruženja građana

Član 24

Organizacija Crvenog krsta i druge humanitarne organizacije i udruženja, koja svoju delatnost obavljaju na teritoriji Grada učestvuju u planiranju, pripremi i sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i pružanja pomoći stanovništvu pogođenom posledicama katastrofa.

Angažovanje humanitarnih organizacija i udruženja građana vrši Štab.

2.2.13. Obrazovne institucije

Član 25

Pod obrazovnim institucijama podrazumevaju se visokoškolske ustanove i naučno - istraživačke organizacije (univerziteti, instituti, zavodi i dr.).

Obrazovne institucije se angažuju u sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i smanjenja rizika od katastrofa kroz učešće u štabu i stručno - operativnim timovima.

2.2.14. Građani

Član 26

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja dužni su da učestvuju svi sposobni građani od 18 do 60 godina starosti na prostoru Grada uključujući i strane državljane, izuzev:

- trudnica i majki sa decom do 10 godina starosti;

- samohranih roditelja, odnosno staratelji sa decom do 15 godina starosti,

- osoba sa invaliditetom, kao i lica koja brinu o osobama sa invaliditetom;

- lica koja se staraju i žive u istom domaćinstvu sa starijim osobama koja nisu sposobna da brinu o sebi.

Za potrebe zaštite i spasavanja, građani su dužni da poštuju sve naredbe i druge mere koje donosi Štab, zatim da omoguće izvođenje neophodnih radova za zaštitu i spasavanje na svojim nepokretnostima, kao i da daju na korišćenje nepokretne stvari, vozila, mašine, opremu, materijalno - tehnička i druga materijalna sredstva (voda, hrana, odeća, obuća, građevinski i dr. proizvodi).

Za stvari i materijalna sredstva data na korišćenje, kao i za štetu nastalu izvođenjem radova na nepokretnostima za potrebe zaštite i spasavanja, građani imaju pravo na naknadu koja se isplaćuje po tržišnim cenama iz budžetskih sredstava Grada.

III CIVILNA ZAŠTITA

3.1. Lična i uzajamna zaštita

Član 27

Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za sprovođenje lične zaštite i samopomoći i pružanja pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna.

Lična i uzajamna zaštita kao najmasovniji oblik pripremanja i organizovanja učešća građana u zaštiti i spasavanju obuhvata mere i postupke njihove neposredne zaštite i spasavanja u poslovnim i stambenim zgradama i drugim objektima gde žive i rade.

3.2. Mere civilne zaštite

Član 28

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva na prostoru Grada, svi subjekti smanjenja rizika od katastrofa, a posebno Gradsko veće, Štab, gradske uprave Grada i subjekti od posebnog značaja, planiraju, organizuju i preduzimaju mere civilne zaštite, poštujući specifičnost njihovog sadržaja i njihovu primenu kroz mere i aktivnosti po pojedinim opasnostima, planskim dokumentima razrađuju mere zajedničke za sve opasnosti koje ugrožavaju teritoriju i to:

1) uzbunjivanje;

2) evakuacija;

3) sklanjanje;

4) zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;

5) radiološka, hemijska i biološka zaštita;

6) zaštita o tehničko-tehnoloških nesreća;

7) zaštita i spasavanje iz ruševina;

8) zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;

9) zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima;

10) zaštita i spasavanje od požara i eksplozija;

11) zaštita od eksplozivnih ostataka rata;

12) prva i medicinska pomoć;

13) asanacija terena.

IV MEĐUOPŠTINSKA SARADNJA

Član 29

Grad će uspostaviti saradnju sa susednim jedinicama lokalne samouprave u pripremama, planiranju, organizaciji i sprovođenju sistema smanjenja rizika od katastrofa. U tom smislu biće potrebno uskladiti "Procenu rizika od katastrofa" i pojedina planska rešenja u Planu zaštite i spasavanja. Posebnu saradnju će ostvariti sa susednim jedinicama lokalne samouprave po pitanjima izrade Plana smanjenja rizika od katastrofa za sve zajedničke rizike.

V FINANSIRANJE MERA ZAŠTITE I SPASAVANJA STANOVNIŠTVA

Član 30

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta Grada, finansiraju se sledeće aktivnosti:

1) organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;

2) organizovanje, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice za uzbunjivanje;

3) opremanje i obučavanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite;

4) izgradnja sistema javnog uzbunjivanje na teritoriji grada Kragujevca;

5) održavanje, smeštaj i čuvanje posebne opreme za jedinicu civilne zaštite opšte namene;

6) organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;

7) saniranje štete nastale prirodnom i drugom nezgodom;

8) i drugi poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Aktivnosti iz stava 1. ovog člana se, pored sredstava iz budžeta Grada, mogu realizovati i putem donacija, poklona i drugih vidova pomoći, u skladu sa zakonom, kao i namenski prenetim sredstvima iz budžeta Republike Srbije.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 31

Planska i druga dokumenta iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji Grada, doneće se u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 32

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite na teritoriji grada Kragujevca ("Službeni list grada Kragujevca" broj 15/15).

Član 33

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".

 

Samostalni članovi Odluke o izmeni i dopuni
Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite

("Sl. list grada Kragujevca", br. 28/2022)

Član 3

Ovlašćuje se Odbor za normativna akta da izvrši pravno - tehničku redakciju, utvrdi i objavi prečišćen tekst Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite.

Član 4

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".