STATUT

AKREDITACIONOG TELA SRBIJE

("Sl. glasnik RS", br. 97/2011 i 98/2022)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Akreditaciono telo Srbije (u daljem tekstu: ATS) je nacionalno telo za akreditaciju u Republici Srbiji.

Ovim statutom uređuje se: naziv i sedište; pečat i štambilj; znak akreditacije; delatnost; finansiranje; prava, obaveze i odgovornosti u pravnom prometu; unutrašnja organizacija; zastupanje i predstavljanje u pravnom prometu; organi; stručna tela; javnost rada; poslovna i službena tajna i opšti akti.

Član 2

ATS je osnovan u skladu sa Odlukom o osnivanju Akreditacionog tela Srbije ("Službeni glasnik RS", br. 96/06 i 24/11), za obavljanje poslova iz članova 3. i 8. Zakona o akreditaciji ("Službeni glasnik RS", broj 73/2010).

ATS je organizovan kao ustanova i posluje u skladu sa propisima kojima se uređuje pravni položaj javnih službi.

ATS se upisuje u sudski registar i ima svojstvo pravnog lica.

ATS ima prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom, aktom o osnivanju i ovim statutom.

ATS posluje sredstvima u državnoj svojini.

Član 3

Prava i dužnost osnivača ATS, u skladu sa zakonom, vrši Vlada, Beograd, Nemanjina 11 (u daljem tekstu: osnivač).

II NAZIV I SEDIŠTE

Član 4

Pun naziv ATS je: Akreditaciono telo Srbije.

Skraćeni naziv Akreditacionog tela Srbije: ATS.

ATS u poslovanju sa inostranstvom, pored naziva na srpskom jeziku, može da upotrebljava i naziv na engleskom jeziku: "Accreditation Body of Serbia".

Skraćeni naziv Akreditacionog tela Srbije na engleskom jeziku je: ATS.

Sedište ATS je u Beogradu, ulica Vlajkovićeva 3.

III PEČAT, ŠTAMBILJ I ZNAK

Član 5

ATS ima veliki i mali pečat okruglog oblika, koji su obrubljeni spoljnom debljom i unutrašnjom tanjom kružnom linijom i u sredini sadrže mali grb Republike Srbije, oko kojeg je u prvom redu ispisan tekst: Akreditaciono telo Srbije, a u drugom - tekst: Republika Srbija, Beograd.

Sadržina velikog i malog pečata ispisana je na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.

Prečnik velikog pečata je 32 mm, a malog 22 mm.

Veliki pečat služi za potvrđivanje autentičnosti akata kojima ATS odlučuje ili službeno opšti sa drugim pravnim licima, organima državne uprave, građanima i zaposlenima.

Mali pečat služi za slične svrhe kao veliki pečat, a upotrebljava se umesto velikog pečata kada je njegova upotreba nepodesna.

Broj pečata, vrsta, veličina, čuvanje i način njegove upotrebe, evidencija, kao i rukovanje pečatom ATS bliže se uređuje aktom direktora ATS.

Član 6

ATS ima štambilj pravougaonog oblika, dimenzije 60 x 30 mm i sadrži pun naziv ATS i rubrike za upis datuma prijema i broj pod kojim se akt zavodi.

Sadržina štambilja ispisana je na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.

Član 7

ATS ima znak koji koristi za sopstvenu identifikaciju i čiji vizuelni izgled i upotrebu utvrđuje upravni odbor ATS posebnim aktom.

Znak ATS registruje se kao intelektualna svojina ATS u skladu sa zakonom kojim se uređuju žigovi.

ATS uz sertifikat o akreditaciji dodeljuje simbol akreditacije koji telo za ocenjivanje usaglašenosti koristi da označi status akreditovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti.

IV DELATNOST

Član 8

ATS obavlja sledeće poslove:

1. utvrđuje kompetentnost tela za ocenjivanje usaglašenosti za obavljanje poslova ocenjivanja usaglašenosti, uključujući ispitivanje, etaloniranje, sertifikaciju, kontrolisanje, ispitivanje osposobljenosti, verifikaciju i validaciju i proizvodnju referentnih materijala i druge poslove ocenjivanja usaglašenosti;

2. utvrđuje kompetentnost za obavljanje drugih poslova ocenjivanja usaglašenosti, u skladu sa posebnim zakonom;

3. utvrđuje, sprovodi i objavljuje pravila akreditacije koja su zasnovana na odgovarajućim srpskim, međunarodnim i evropskim standardima i dokumentima međunarodnih i evropske organizacije za akreditaciju;

4. vodi javni registar akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti;

5. vodi javni registar eksterno angažovanih ocenjivača i tehničkih eksperata prema vrsti akreditacije i eksperata angažovanih za postupak odlučivanja o akreditaciji uvažavajući načela propisa kojima je regulisana zaštita podataka o ličnosti;

6. učestvuje, odnosno predstavlja Republiku Srbiju u radu međunarodnih i evropske organizacije za akreditaciju i održava članstvo u Evropskoj organizaciji za akreditaciju (EA);

7. organizuje i sprovodi obuku ocenjivača u oblasti akreditacije;

8. organizuje seminare i kurseve i vrši promociju značaja i uloge akreditacije;

9. priprema i izdaje informatore, publikacije i biltene iz oblasti akreditacije, i

10. obavlja i druge poslove iz oblasti akreditacije, u skladu sa zakonom, aktom o osnivanju i ovim statutom.

ATS ne obavlja poslove radi sticanja dobiti.

V FINANSIRANJE

Član 9

Sredstva za rad ATS obezbeđuju se:

1) iz budžeta Republike Srbije;

2) iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Potrebna sredstva za rad ATS utvrđuju se godišnjim programom rada ATS (u daljem tekstu: Program rada).

Član 10

Iznos sredstava za rad ATS koji se obezbeđuju iz budžeta Republike Srbije određuju se na osnovu Programa rada, uzimajući u obzir predviđeni prihod od naplate troškova akreditacije, kao i predviđeni prihod iz drugih izvora.

Upravni odbor ATS za svaku kalendarsku godinu donosi Program rada i Finansijski plan.

Osnivač daje saglasnost na Program rada i Finansijski plan, kao i na njihove izmene i dopune.

VI PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI U PRAVNOM PROMETU

Član 11

ATS u pravnom prometu nastupa samostalno u svoje ime i za svoj račun.

Za obaveze u pravnom prometu sa trećim licima ATS odgovara celokupnom svojom imovinom.

VII ORGANI

Član 12

Organi ATS su: Upravni odbor, direktor i Nadzorni odbor.

Upravni odbor

Član 13

Upravni odbor odlučuje o poslovanju ATS, utvrđuje poslovnu politiku ATS i prati njeno sprovođenje.

Upravni odbor ima predsednika i četiri člana.

Predsednika i članove upravnog odbora imenuje i razrešava osnivač.

Za predsednika upravnog odbora imenuje se predstavnik ministarstva nadležnog za poslove akreditacije.

Jednog člana upravnog odbora predlaže ministarstvo nadležno za poslove akreditacije iz reda organa, odnosno organizacija nadležnih za pripremu odnosno donošenje tehničkih propisa.

Dva člana upravnog odbora predlaže Privredna komora Srbije iz reda akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti.

Jedan član upravnog odbora predlaže se iz reda zaposlenih u ATS.

Predsednik i članovi upravnog odbora moraju da imaju visoku stručnu spremu i iskustvo u oblasti akreditacije i/ili ocenjivanja usaglašenosti.

Član 14

Člana upravnog odbora iz reda zaposlenih predlaže direktor ATS.

Član upravnog odbora iz reda zaposlenih u ATS ne može da bude pozvan na disciplinsku odgovornost za stavove i mišljenja koje je izneo na sednicama upravnog odbora.

Član 15

Predsednik, odnosno član upravnog odbora može biti razrešen dužnosti i pre isteka vremena na koje je bio imenovan, ukoliko:

1) podnese ostavku;

2) razrešenje zatraži predlagač, za članove koje je predložio;

3) prestane njegov radni odnos u akreditovanom telu za ocenjivanje usaglašenosti;

4) je telu za ocenjivanje usaglašenosti, u kome je član u radnom odnosu, ukinuta (povučena) akreditacija;

5) zaposlenom u ATS koji je imenovan za člana upravnog odbora prestane radni odnos u ATS;

6) neopravdano ne ispunjava svoju dužnost u periodu dužem od tri meseca;

7) je sprečen da obavlja svoju dužnost u periodu dužem od šest meseci;

8) svojim ponašanjem povredi ugled ATS.

Član 16

Ako član upravnog odbora bude razrešen dužnosti pre isteka vremena na koje je imenovan, osnivač će imenovati novog člana po istom postupku po kojem je bio imenovan član koji je razrešen dužnosti.

Mandat novoimenovanog člana upravnog odbora traje do isteka vremena na koje je bio imenovan član koji je razrešen dužnosti.

Član 17

Upravni odbor:

1) donosi statut;

2) donosi Program rada;

3) donosi Finansijski plan;

4) usvaja finansijski izveštaj;

5) usvaja godišnji izveštaj o radu ATS;

6) odlučuje o korišćenju sredstava, u skladu sa zakonom;

7) odlučuje o raspolaganju imovinom velike vrednosti;

8) predlaže visinu troškova akreditacije u svrhu utvrđivanja republičke administrativne takse;

9) utvrđuje kriterijume za utvrđivanje visine zarade direktora;

10) donosi opšti akt o kriterijumima za utvrđivanje visine zarada, naknada i drugih primanja zaposlenih;

11) daje saglasnost na akt o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta;

12) imenuje i razrešava predsednika i članove Saveta za akreditaciju;

13) donosi odluku kojom se obrazuje Komisija za žalbe;

14) donosi odluku kojom se utvrđuje visina naknada za rad predsednika i članova upravnog i nadzornog odbora, stručnih i drugih tela, komisija i ocenjivača, u skladu sa aktima Vlade;

15) daje saglasnost o pristupanju u članstvo međunarodnih organizacija;

16) daje saglasnost o sklapanju bilateralne i multilateralne saradnje sa drugim akreditacionim telima, odnosno regionalnim i međunarodnim organizacijama za akreditaciju;

17) donosi poslovnik o radu upravnog odbora;

18) donosi odluku o proširenju oblasti delovanja odnosno uvođenju novih šema akreditacije, na inicijativu Saveta za akreditaciju;

19) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, aktom o osnivanju i ovim statutom.

Odluke iz stava 1. tač. 1)-4) ovog člana upravni odbor donosi uz saglasnost osnivača, a akt iz stava 1. tačka 7) ovog člana po prethodno pribavljenoj saglasnosti osnivača."

Član 18

Mandat predsednika i članova upravnog odbora traje četiri godine, uz mogućnost ponovnog imenovanja.

U slučaju prestanka mandata člana upravnog odbora pre isteka vremena za koje je imenovan, imenuje se novi član čiji mandat traje do isteka mandata člana na čije mesto se imenuje.

Član 19

Upravni odbor punovažno radi i odlučuje ako sednici prisustvuje više od polovine ukupnog broja članova.

Upravni odbor odlučuje javnim glasanjem i odluke donosi većinom glasova od ukupnog broja članova upravnog odbora.

O radu na sednici upravnog odbora vodi se zapisnik.

U radu sednica upravnog odbora, po pravilu, učestvuje i direktor, bez prava odlučivanja.

Prema potrebi, sednicama upravnog odbora mogu prisustvovati i druga pozvana lica, bez prava odlučivanja.

Način rada upravnog odbora bliže se uređuje Poslovnikom o radu upravnog odbora.

Član 20

Sednice upravnog odbora sazivaju se po potrebi, a najmanje jednom u dva meseca.

Stručno-administrativni poslovi u vezi sa radom upravnog odbora obavljaju se u ATS.

Član 21

Predsednik upravnog odbora:

1) predstavlja upravni odbor;

2) saziva i vodi sednice upravnog odbora;

3) određuje člana koji ga zamenjuje u slučaju sprečenosti;

4) predlaže dnevni red sednice upravnog odbora;

5) potpisuje akta upravnog odbora;

6) stara se o primeni poslovnika o radu upravnog odbora;

7) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom, aktom o osnivanju i ovim statutom.

Predsednik saziva sednice upravnog odbora po sopstvenoj inicijativi, na zahtev direktora ATS i osnivača, a može sazvati sednicu i na predlog dva člana upravnog odbora.

Član 22

Predsednik i članovi upravnog odbora imaju pravo na naknadu za rad.

Mesečna naknada članovima upravnog odbora iznosi jedna prosečna bruto plata u Republici Srbiji, ukoliko aktom Vlade nije drugačije određeno.

Mesečna naknada za rad predsednika upravnog odbora ne može biti viša od iznosa iz stava 2. ovog člana uvećanog za 50%, ukoliko aktom Vlade nije drugačije određeno.

Naknada za rad isplaćuje se mesečno, na tekući račun.

Predsednik i članovi upravnog odbora mogu se u pisanom obliku odreći naknade za rad.

Član 23

Ostala pitanja u vezi sa radom i načinom odlučivanja upravnog odbora bliže se uređuju poslovnikom o radu upravnog odbora.

Direktor

Član 24

Direktor rukovodi radom ATS i odgovora za zakonitost rada i poslovanja, kao i za stručni rad ATS.

Za svoj rad direktor je odgovoran upravnom odboru.

Direktora ATS imenuje i razrešava osnivač, na predlog Upravnog odbora.

Mandat direktora traje pet godina, s tim što isto lice može biti ponovno imenovano za direktora.

Direktor ne može biti član upravnog odbora ni član nadzornog odbora ATS.

Direktor ne može biti član upravnog odbora ili član nadzornog tela akreditovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti ili podnosioca prijave za akreditaciju.

Član 25

Upravni odbor predlaže kandidata za direktora ATS na osnovu sprovedenog javnog konkursa, koji se objavljuje najmanje tri meseca pre isteka tekućeg mandata.

Za direktora ATS može biti predložen kandidat koji ispunjava sledeće uslove, i to da ima:

1) visoku stručnu spremu;

2) državljanstvo Republike Srbije;

3) deset godina radnog iskustva;

4) tri godine radnog iskustva na poslovima akreditacije;

5) tri godine radnog iskustva na rukovodećim poslovima;

6) aktivno znanje engleskog jezika;

7) znanje korišćenja računara;

8) nije osuđivan pravosnažnom presudom za krivična dela za koje je izrečena kazna zatvora u trajanju od najmanje šest meseci.

Član 26

Postupak konkursa sprovodi upravni odbor koji objavljuje oglas o javnom konkursu.

Oglas o javnom konkursu sadrži uslove koje kandidat mora da ispunjava za imenovanje, dokaze koji se prilažu uz prijavu za javni konkurs, rok za podnošenje prijava, lično ime lica koje daje obaveštenja o javnom konkursu, podatke o izbornom postupku, rok u kome se kandidati obaveštavaju i druge podatke značajne za postupak imenovanja.

Član 27

Upravni odbor, nakon sprovedenog javnog konkursa sačinjava listu kandidata koji su ispunili zahtevane uslove i priprema predlog osnivaču za imenovanje direktora.

Ukoliko se na javni konkurs ne prijavi ni jedan kandidat ili ako niko od prijavljenih kandidata ne ispunjava potrebne uslove ili predloženi kandidat ne bude imenovan, javni konkurs se ponavlja.

Član 28

Direktor:

1. zastupa i predstavlja ATS;

2. organizuje i rukovodi radom ATS;

3. stara se o zakonitosti rada i poslovanja, kao i o stručnom radu ATS;

4. stara se o korišćenju sredstava;

5. izvršava i sprovodi odluke upravnog odbora;

6. predlaže akta koja razmatra, odnosno donosi upravni odbor;

7. donosi odluke o akreditaciji;

8. donosi Poslovnik o kvalitetu;

9. donosi Politiku kvaliteta ATS;

10. donosi pravila akreditacije;

11. donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, uz saglasnost upravnog odbora;

12. donosi odluke u vezi sa poslovanjem ATS, osim onih o kojima odlučuje upravni odbor,

13. donosi pojedinačna akta;

14. odlučuje o pravima i obavezama zaposlenih u ATS i sklapa ugovore o radu, u skladu sa zakonom;

15. odlučuje o angažovanju stručnjaka za obavljanje pojedinih poslova iz nadležnosti ATS i sa njima zaključuje ugovor o regulisanju međusobnih prava i obaveza;

16. raspoređuje zaposlene na određene poslove i zadatke;

17. utvrđuje ostvareni doprinos i radni učinak zaposlenih;

18. daje punomoćje drugom licu za zastupanje u pravnom prometu;

19. podnosi predlog Savetu za akreditaciju za proširenje oblasti delovanja ATS, odnosno ustanovljavanja novih šema akreditacije;

20. odlučuje o prigovorima od strane bilo koje osobe ili organizacije u vezi sa aktivnostima ATS ili akreditovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti;

21. na predlog Saveta formira tehničke komitete i imenuje i razrešava njihove članove;

22. donosi odluku o pristupanju u članstvo međunarodnih organizacija, uz saglasnost upravnog odbora;

23. donosi odluku o sklapanju bilateralne i multilateralne saradnje sa drugim akreditacionim telima, odnosno regionalnim i međunarodnim organizacijama za akreditaciju, uz saglasnost upravnog odbora;

24. obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, aktom o osnivanju i ovim statutom.

Član 29

Direktor je u radnom odnosu u ATS i u njemu ostvaruje sva prava i obaveze iz radnog odnosa, ako zakonom nije drugačije propisano.

Međusobna prava i obaveze direktora i ATS uređuju se ugovorom o radu, koji u ime ATS zaključuje predsednik upravnog odbora.

Član 30

Direktoru prestaje dužnost po isteku vremena na koje je imenovan.

Direktoru može prestati dužnost pre isteka perioda na koji je imenovan ukoliko bude razrešen ili podnese ostavku.

Direktor podnosi ostavku osnivaču i dužan je da o njoj obavesti upravni odbor. Ostavka mora biti u pisanom obliku i obrazložena.

Po prijemu obaveštenja o ostavci direktora, upravni odbor dostavlja osnivaču mišljenje u vezi sa prihvatanjem te ostavke.

Vršioca dužnosti direktora predlaže upravni odbor, a imenuje i razrešava osnivač.

Nadzorni odbor

Član 31

Nadzorni odbor je organ kontrole zakonitosti rada i finansijskog poslovanja ATS koji za svoj rad odgovara osnivaču, u skladu sa zakonom, aktom o osnivanju i ovim statutom.

Član 32

Nadzorni odbor ima predsednika i četiri člana.

Predsednika i članove nadzornog odbora imenuje i razrešava osnivač.

Za predsednika nadzornog odbora imenuje se predstavnik ministarstva nadležnog za poslove akreditacije.

Jednog člana nadzornog odbora predlaže ministarstvo nadležno za poslove akreditacije.

Dva člana nadzornog odbora predlaže Privredna komora Srbije iz reda akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti.

Jednog člana nadzornog odbora predlaže ATS iz reda zaposlenih u ATS.

Mandat članova nadzornog odbora traje četiri godine uz mogućnost ponovnog imenovanja.

Član 33

Člana nadzornog odbora iz reda zaposlenih predlaže direktor ATS.

Član nadzornog odbora iz reda zaposlenih u ATS ne može da bude pozvan na disciplinsku odgovornost za stavove i mišljenja koje je izneo na sednicama nadzornog odbora.

Član 34

Predsednik, odnosno član nadzornog odbora može biti razrešen dužnosti i pre isteka vremena na koje je bio imenovan, ukoliko:

1) podnese ostavku;

2) razrešenje zatraži predlagač, za članove koje je predložio;

3) prestane njegov radni odnos u akreditovanom telu za ocenjivanje usaglašenosti;

4) je telu za ocenjivanje usaglašenosti u kome je predsednik, odnosno član u radnom odnosu, ukinuta (povučena) akreditacija;

5) zaposlenom u ATS koji je imenovan za člana nadzornog odbora prestane radni odnos u ATS;

6) neopravdano ne ispunjava svoju dužnost ili je sprečen da jej obavlja u periodu dužem od jedne godine;

7) svojim ponašanjem povredi ugled ATS.

Član 35

Ako član nadzornog odbora bude razrešen dužnosti pre isteka vremena na koje je imenovan, osnivač će imenovati novog člana po istom postupku po kojem je bio imenovan član koji je razrešen dužnosti.

Mandat novoimenovanog člana nadzornog odbora traje do isteka vremena na koje je bio imenovan član koji je razrešen dužnosti.

Član 36

Nadzorni odbor:

1) vrši nadzor nad zakonitošću rada organa ATS;

2) kontroliše verodostojnost i kompletnost izveštaja o realizaciji Programa rada;

3) kontroliše verodostojnost i kompletnost finansijskog izveštaja;

4) donosi poslovnik o svom radu;

5) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, aktom o osnivanju i ovim statutom.

Član 37

Nadzorni odbor radi i odlučuje na sednicama.

Sednice nadzornog odbora održavaju se po potrebi, a najmanje četiri puta godišnje.

Na sednicama nadzornog odbora vodi se zapisnik koji potpisuju predsednik i prisutni članovi nadzornog odbora.

Sednice saziva i vodi predsednik nadzornog odbora, a u njegovom odsustvu ovlašćeni član koji ga zamenjuje.

Predsednik nadzornog odbora saziva sednice po sopstvenoj inicijativi, ali je dužan da ih obavezno sazove u roku od 15 dana od dana prijema obrazloženog pisanog zahteva upravnog odbora, dva člana nadzornog odbora, osnivača ili direktora ATS.

Stručno-administrativni poslovi u vezi sa radom nadzornog odbora obavljaju se u ATS.

Član 38

Nadzorni odbor odluke donosi većinom od ukupnog broja članova.

Član 39

Predsednik nadzornog odbora:

1) predstavlja nadzorni odbor;

2) saziva i vodi sednice nadzornog odbora;

3) predlaže dnevni red za sednice nadzornog odbora;

4) pokreće raspravu o pitanjima iz delokruga nadzornog odbora;

5) potpisuje odluke, izveštaje i druge akte koje donosi nadzorni odbor;

6) stara se o primeni poslovnika o radu nadzornog odbora;

7) usklađuje rad članova nadzornog odbora;

8) obavlja i druge poslove određene zakonom, aktom o osnivanju, ovim statutom i poslovnikom o radu nadzornog odbora.

Član 40

U izvršavanju svojih dužnosti, nadzorni odbor može pregledati sve dokumente ATS, proveravati verodostojnost dokumenata i istinitost podataka u njima, zahtevati izveštaje i objašnjenja od upravnog odbora, direktora i zaposlenih u ATS, kao i pregledati stanje imovine ATS.

Upravni odbor, direktor i zaposleni u ATS dužni su da nadzornom odboru stave na uvid potrebne dokumente i pruže sve informacije od značaja za vršenje nadzora.

Član 41

Nadzorni odbor najmanje jedanput godišnje podnosi osnivaču izveštaj, radi informisanja, o izvršenom nadzoru nad zakonitošću rada organa ATS, finansijskom poslovanju i drugim pitanjima od značaja za rad ATS.

Član 42

Predsednik i članovi nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad.

Odluku o visini naknade za rad predsednika i članova nadzornog odbora donosi upravni odbor na predlog direktora, u skladu sa Programom rada ATS i aktima Vlade.

Naknada članovima nadzornog odbora isplaćuje se za mesec u kojem je održana sednica nadzornog odbora, na tekući račun.

Predsednik i članovi nadzornog odbora mogu se u pisanom obliku odreći naknade za rad.

Član 43

Ostala pitanja u vezi sa načinom rada i odlučivanja nadzornog odbora bliže se uređuju poslovnikom o radu nadzornog odbora.

VIII ZASTUPANJE I PREDSTAVLJANJE U PRAVNOM PROMETU

Član 44

ATS u zemlji i inostranstvu predstavlja i zastupa direktor, u okviru svojih ovlašćenja i nadležnosti upisane u sudski registar.

Direktor u ime i za račun ATS zaključuje ugovore i preduzima druge pravne radnje.

U slučaju odsutnosti ili sprečenosti direktora, ATS zastupa i predstavlja zamenik direktora ATS, po nalogu direktora ATS.

Direktor može ovlastiti zaposlenog u ATS ili drugo lice da u određenim poslovima i postupcima pred sudom ili drugim organima predstavlja ili zastupa ATS, s tim što se u pisanom punomoćju određuje obim, sadržina i trajanje datih ovlašćenja.

IX STRUČNA TELA ATS

Savet za akreditaciju

Član 45

Savet za akreditaciju (u daljem tekstu: Savet) je savetodavno telo ATS.

Savet ima predsednika i 10 članova koje imenuje i razrešava upravni odbor.

Za predsednika Saveta bira se predstavnik ministarstva nadležnog za poslove akreditacije.

Za članove Saveta se biraju se istaknuti stručnjaci i naučni radnici iz oblasti koje su od značaja za obavljanje poslova iz nadležnosti ATS, kao predstavnici zainteresovanih strana, čime se omogućava da Savet za akreditaciju predstavlja i mehanizam za očuvanje nepristrasnosti u vezi aktivnosti koje proističu iz rada ATS.

Upravni odbor identifikuje zainteresovane strane za akreditaciju, utvrđuje kriterijume za izbor članova Saveta, a ATS upućuje poziv identifikovanim zainteresovanim stranama da u određenom roku podnesu predloge za izbor i imenovanje članova Saveta.

Po zaključenju poziva, Upravni odbor razmatra prispele prijave i vrši izbor i imenovanje predsednika i članova Saveta.

Mandat članova Saveta traje četiri godine, uz mogućnost ponovnog izbora.

Član 46

Kao zainteresovane strane identifikuju se, naročito:

1) organi državne uprave i imaoci javnih ovlašćenja;

2) fakulteti i instituti;

3) privredna društva, preduzetnici, komore i slično;

4) udruženje potrošača;

5) udruženje proizvođača i

6) akreditovana tela za ocenjivanje usaglašenosti.

Član 47

Kriterijumi za izbor članova Saveta po pravilu su:

1) da su istaknuti stručnjaci i da imaju stručna znanja iz oblasti koje su od značaja za obavljanje poslova iz nadležnosti ATS;

2) da se nalaze na poziciji sa koje mogu uticati na donošenje i izvršavanje odluka vezanih za poslove koji su u vezi sa infrastrukturom kvaliteta, akreditacijom i ocenjivanjima usaglašenosti sa propisima;

3) da su u prethodnoj karijeri postigli rezultate u oblastima koje su od značaja za obavljanje poslova iz nadležnosti ATS i

4) da su u prethodnom periodu, direktno ili indirektno učestvovali u radu ili saradnji sa ATS.

Član 48

Savet:

1) daje mišljenja u pogledu razvoja sistema akreditacije u Republici Srbiji;

2) daje mišljenja na pravila akreditacije;

3) daje inicijative za proširenje oblasti delovanja ATS, odnosno ustanovljavanja novih šema akreditacije;

4) daje mišljenje u vezi primene zahteva standarda za akreditaciju u pojedinim oblastima;

5) predlaže osnivanje stalnih ili privremenih tehničkih komiteta kao stručnih tela za određene oblasti akreditacije i identifikuje strane koje u njima treba da učestvuju;

6) predlaže članove tehničkih i sektorskih komiteta;

7) donosi pravila i kriterijume za imenovanje i rad tehničkih komiteta;

8) utvrđuje zaduženja tehničkih komiteta;

9) ustanovljava kriterijume za ocenjivače;

10) daje mišljenja po pitanju zaštite nepristrasnosti rada ATS;

11) daje mišljenja po drugim stručnim pitanjima, na zahtev upravnog odbora.

Član 49

Savet radi i odlučuje na sednicama.

Savet radi na sednici kojoj prisustvuje više od polovine ukupnog broja zainteresovanih strana.

Savet odlučuje javnim glasanjem.

Savet donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja zainteresovanih strana, koje imaju članove u Savetu, s tim da svaka zainteresovana strana pri glasanju ima jedan glas bez obzira na broj članova Saveta koji zastupaju tu zainteresovanu stranu.

U slučaju jednakog broja glasova odlučujući je glas predsednika Saveta.

O radu Saveta i odlukama koje on donosi vodi se zapisnik.

Odluke koje donosi Savet su: stručna mišljenja, inicijative i stavovi po stručnim pitanjima iz oblasti akreditacije.

Način rada Saveta bliže se uređuje Poslovnikom o radu Saveta, koji donosi Savet.

U radu Saveta po pravilu učestvuje i direktor, bez prava odlučivanja.

Član 50

Sednice saveta saziva predsednik i rukovodi njegovim radom, a u slučaju sprečenosti član koga on ovlasti.

Predsednik Saveta:

1) predstavlja Savet;

2) saziva i vodi sednice Saveta;

3) potpisuje odluke Saveta;

3) stara se o primeni poslovnika o radu Saveta;

4) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom, aktom o osnivanju i ovim statutom.

Tehnički komiteti

Član 51

Tehnički komiteti su stručna tela koja obavljaju poslove ekspertize za određene oblasti akreditacije.

Tehničke komitete kao stalna ili privremena tela obrazuje direktor, na predlog Saveta.

Stalni tehnički komiteti se formiraju za određene vrste akreditacije.

Privremeni tehnički komiteti se formiraju, po potrebi, za rad po specifičnim i stručnim pitanjima iz određene oblasti akreditacije.

Po potrebi, mogu se formirati i stalni tehnički komiteti za određene oblasti akreditacije.

Član 52

Članovi stalnih ili privremenih tehničkih komiteta su stručnjaci koji imaju kompetentnost za određenu oblast akreditacije, odnosno ocenjivanja usaglašenosti i koji poznaju nacionalne i međunarodne i evropske standarde, kao i regulativu koja se odnosi na akreditaciju i ocenjivanje usaglašenosti.

U radu tehničkih komiteta učestvuju sledeće zainteresovane strane:

1) organi državne uprave i imaoci javnih ovlašćenja;

2) fakulteti i instituti;

3) akreditovana tela za ocenjivanje usaglašenosti;

4) privredna društva, preduzetnici, komore i dr.

Stalni tehnički komiteti se obrazuju za sledeće vrste akreditacije:

1) Tehnički komitet za laboratorije;

2) Tehnički komitet za kontrolna tela;

3) Tehnički komitet za sertifikaciona tela;

4) Tehnički komitet za provajdere za ispitivanje osposobljenosti i proizvođače sertifikovanih referentnih materijala;

5) Tehnički komitet za verifikaciona i validaciona tela za gasove staklene bašte.

Član 53

Savet za akreditaciju identifikuje zainteresovane strane, utvrđuje kriterijume za izbor članova tehničkih komiteta, a ATS upućuje poziv identifikovanim zainteresovanim stranama da u određenom roku podnesu predloge za izbor i imenovanje članova tehničkih komiteta.

Po zaključenju poziva, Savet razmatra prispele prijave i predlaže direktoru izbor i imenovanje članova tehničkih komiteta.

Član 54

Zadaci tehničkih komiteta su da:

1) daju mišljenja o primeni zahteva i dokumenata međunarodnih organizacija u pojedinim vrstama i oblastima ocenjivanja usaglašenosti i akreditaciji;

2) daju mišljenja o predlozima dokumenata EA, ILAC/IAF;

3) pružaju pomoć ATS na poslovima proširenja aktivnosti;

4) učestvuju u utvrđivanju kriterijuma za utvrđivanje kompetentnosti ocenjivača u pojedinim oblastima ocenjivanja usaglašenosti;

5) identifikuju potencijalne ocenjivače u pojedinim oblastima ocenjivanja usaglašenosti;

6) pružaju pomoć ATS u pogledu priznavanja šema međulaboratorijskih poređenja i drugih šema.

Član 55

Sastanci tehničkih komiteta se održavaju najmanje dva puta godišnje.

Sastanku tehničkih komiteta, po potrebi, prisustvuje i direktor ATS.

Pored članova komiteta sastancima komiteta mogu prisustvovati i eksperti iz određenih oblasti ocenjivanja usaglašenosti, kada je to neophodno.

Tehnički komiteti odlučuju usaglašavanjem stavova.

O radu tehničkih komiteta i odlučivanju vodi se zapisnik.

Tehnički komiteti usvajaju: mišljenja i izveštaje.

Način rada tehničkog komiteta bliže se uređuje Poslovnikom o radu tehničkih komiteta, koji donosi direktor ATS.

Član 56

Svaki tehnički komitet samostalno bira predsedavajućeg i zamenika predsedavajućeg.

Predsedavajući tehničkog komiteta:

1) saziva i vodi sastanke tehničkog komiteta;

2) predlaže dnevni red sastanka tehničkog komiteta;

3) pokreće raspravu o pitanjima iz delokruga tehničkog komiteta;

4) potpisuje mišljenja i izveštaje i stara se da budu prosleđeni direktoru ATS;

5) stara se o primeni Poslovnika o radu tehničkih komiteta i

6) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom, aktom o osnivanju i ovim statutom.

U slučaju sprečenosti predsedavajućeg, poslove iz stava 2. ovog člana obavlja njegov zamenik.

Komisija za žalbe

Član 57

Komisiju za žalbe (u daljem tekstu: Komisija) obrazuje upravni odbor ATS od: jednog člana iz ministarstva nadležnog za poslove akreditacije, jednog člana iz reda eksperata za laboratorije, jednog člana iz reda eksperata za kontrolna tela, jednog člana iz reda eksperata za sertifikaciona tela, jednog člana koji je predstavnik tela za ocenjivanje usaglašenosti iz drugih oblasti akreditacije, jednog člana na predlog Privredne komore Srbije, dva člana iz nacionalnog tela za standardizaciju i po jednog člana iz organa, odnosno organizacija nadležnih za pripremu odnosno donošenje tehničkih propisa.

Član komisije iz ministarstva nadležnog za poslove akreditacije je predsednik Komisije.

Predsednik Komisije ima visoko obrazovanje u oblasti prava i 10 godina radnog iskustva.

Članovi Komisije imaju visoko obrazovanje i najmanje 5 godina radnog iskustva na poslovima akreditacije.

Članovi Komisije ne mogu biti direktor i članovi upravnog odbora.

Mandat članova Komisije traje četiri godine.

Član 58

Način obrazovanja i rada Komisije bliže se uređuje propisom koji donosi ministar nadležan za poslove akreditacije.

X UNUTRAŠNJA ORGANIZACIJA

Član 59

Aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta utvrđuje se unutrašnja organizacija ATS, radna mesta, opis poslova, broj izvršilaca i uslovi za obavljanje poslova.

Direktor ATS donosi akt o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u ATS uz saglasnost Upravnog odbora.

Na prava i obaveze zaposlenih u ATS koja nisu uređena ovim statutom ili drugim aktom ATS primenjuju se opšti propisi u radu.

Član 60

Za uspostavljanje i održavanje sistema menadžmenta u ATS, direktor imenuje predstavnika rukovodstva za sistem menadžmenta, u skladu sa zahtevima standarda kojim su utvrđeni opšti zahtevi za akreditaciona tela.

XI ODLUČIVANJE O AKREDITACIJI

Član 61

O akreditaciji se odlučuje kada se steknu uslovi za dodelu akreditacije, održavanje akreditacije, obnavljanje akreditacije, promenu obima akreditacije (proširenje i smanjenje obima akreditacije), suspenziju akreditacije, ili ukidanje (povlačenje) akreditacije.

Osnov za odlučivanje o akreditaciji iz stava 1. ovog člana jeste izveštaj o ocenjivanju sa preporukom tima za ocenjivanje, odluka komisije za žalbe, stručno mišljenje o zadovoljenju zahteva izmenjenog/promenjenog tehničkog propisa koji sadrži postupak ocenjivanja usaglašenosti sa preporukom za odlučivanje o akreditaciji, informacija o neispunjenju kriterijuma akreditacije i/ili pravila akreditacije do kojih dođe u ciklusu akreditacije, informacije o potrebi za produženjem akreditacije, izveštaj sačinjen u postupku razrešenja prigovora i/ili pisani zahtev akreditovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti.

Direktor donosi odluke o akreditaciji na predlog komisije za akreditaciju.

Ako se nakon sprovedenog postupka akreditacije utvrdi da podnosilac prijave ispunjava zahteve odgovarajućih srpskih standarda kojima su preuzeti harmonizovani standardi, i kada je primenljivo, sve dodatne zahteve, uključujući i zahteve utvrđene za pojedine oblasti, ATS donosi odluku o akreditaciji i izdaje sertifikat o akreditaciji i utvrđuje obim akreditacije.

Postupak akreditacije se bliže uređuje pravilima akreditacije.

XII OPŠTI AKTI

Član 62

Opšti akti ATS su: Statut, pravila, pravilnici, poslovnici, odluke i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.

Statut je najviši opšti akt ATS.

Izmene i dopune ovog statuta, kao i drugih opštih akata, vrše se po postupku i na način koji je propisan za njihovo donošenje.

XIII JAVNOST RADA

Član 63*

Rad ATS je javan.

ATS redovno čini dostupnim javnosti informacije o poslovima koje obavlja u skladu sa članovima 3. i 8. Zakona o akreditaciji kao i rezultatima kolegijalnog ocenjivanja.

Javnost rada ostvaruje se objavljivanjem relevantnih informacija i podataka o radu ATS u službenom glasilu, u posebnim publikacijama, na internet prezentaciji ATS, kao i pružanjem relevantnih informacija i podataka o radu ATS sredstvima javnog informisanja.

Za davanje informacija i podataka o radu ATS sredstvima javnog informisanja nadležan je direktor ATS, odnosno lice koje on ovlasti.

ATS na primeren način obaveštava korisnike svojih usluga i druge zainteresovane strane o njihovim pravima, obavezama, postupku ostvarivanja prava i obaveza, o svom radu i delokrugu i o drugim relevantnim podacima bitnim za javnost rada i odnosa sa korisnicima.

Sve informacije o radu ATS su javne izuzev informacija koje se smatraju kao poverljive.

XIV DAN AKREDITACIJE

Član 64

ATS svake godine obeležava 9. juni kao svetski dan akreditacije i 28. juni kao Dan akreditacije, po danu kada je dodeljena prva akreditacija.

XV POVERLJIVOST PODATAKA

Član 65

Poverljivim se smatraju podaci i informacije, uključujući i dokumenta koja ih sadrže, do kojih ATS dolazi obavljanjem poslova u vezi sa akreditacijom tela za ocenjivanje usaglašenosti, osim opštih podataka o akreditovanim telima za ocenjivanje usaglašenosti i obimu dodeljenih akreditacija.

Poverljivim se smatraju i oni dokumenti i podaci koji su proglašeni državnom, vojnom, poslovnom ili drugom tajnom.

Poverljivost se može utvrditi zakonom, podzakonskim aktima, opštim aktima ATS i ugovorima.

Predstavnici organa, stručna tela, zaposleni i angažovana lica u ATS, obavezni su da čuvaju poverljive podatke, do kojih dođu tokom rada, i da potpišu izjavu o poverljivosti.

Neovlašćeno otkrivanje poverljivih podataka i informacija iz stava 1. ovog člana predstavlja povredu radne obaveze, a za ugovorno angažovana lica osnov za raskid ugovora.

Lica iz stava 4. ovog člana ne smeju otkrivati poverljive informacije o akreditovanim telima za ocenjivanje usaglašenosti, osim kada zakon predviđa da se takve informacije moraju otkriti bez ovakve saglasnosti.

XVI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 66

Opšti akti ATS koji moraju biti usaglašeni sa ovim statutom biće doneti u roku od šest meseci od dana njegovog stupanja na snagu.

Član 67

Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Akreditacionog tela Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 17/09).

Član 68

Ovaj statut će, po dobijanju saglasnosti osnivača, biti objavljen u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupiće na snagu osmog dana od dana objavljivanja.

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Statuta Akreditacionog tela Srbije

("Sl. glasnik RS", br. 98/2022)

Član 34

Ova odluka će, po dobijanju saglasnosti osnivača, biti objavljena u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupiće na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim odredbe člana 3. ove odluke koja će stupiti na snagu danom početka primene zakona kojim se uređuju republičke administrativne takse kojim će se propisati visina taksi za troškove postupka akreditacije odnosno do kada će ATS sredstva za rad obezbeđivati: naplatom troškova akreditacije, iz budžeta Republike Srbije i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Napomene

* Polazeći od sadržine člana 32. Odluke o izmenama i dopunama Statuta Akreditacionog tela Srbije ("Sl. glasnik RS", br. 98/2022 - dalje: Odluka), Redakcija je izmenu predviđenu navedenim članom sprovela u članu 63. stav 3. Statuta Akreditacionog tela Srbije, a ne članu 63. stav 2. kako je to propisano Odlukom, budući da navedene reči nisu obuhvaćene pomenutom odredbom.