UPUTSTVO
O RADU TREZORA

("Sl. list grada Kragujevca", br. 29/2022 i 33/2022)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Uputstvom o radu trezora (u daljem tekstu: Uputstvo) bliže se definiše način izvršenja budžeta grada Kragujevca (u daljem tekstu: Grad), budžetsko računovodstvo i izveštavanje, interna kontrola finansijskih transakcija, glavna knjiga trezora, otvaranje podračuna korisnika javnih sredstava, kao i obrasci koji se koriste u radu trezora.

Član 2

Prihodi i primanja budžeta Grada prikupljaju se i naplaćuju u skladu sa Zakonom o budžetskom sistemu (u daljem tekstu: Zakon) i drugim propisima.

Javni prihodi i primanja uplaćuju se preko uplatnih računa javnih prihoda.

Javni prihodi i primanja moraju biti naplaćeni isključivo na principu gotovinske osnove, osim ako je zakonom, odnosno aktom Vlade predviđen drugačiji metod.

Član 3

Gradska uprava nadležna za finansije, u skladu sa Zakonom i aktima nadležnih organa Grada, obavlja poslove:

1. finansijskog planiranja i to:

- pripreme nacrta odluke o budžetu,

- projekcije i praćenja priliva na konsolidovanom računu trezora Grada (u daljem tekstu: KRT),

- definisanja tromesečnih kvota,

- utvrđivanja likvidnosti i izveštavanja na dnevnom nivou,

- kontrole rashoda i izdataka, koja obuhvata upravljanje procesima odobravanja preuzimanja obaveza i odobravanja plaćanja na teret budžetskih sredstava i realizacije zahteva za plaćanje;

2. upravljanja sredstvima na KRT-u na koji se uplaćuju prihodi i sa kojeg se vrše plaćanja iz budžeta i to:

- upravljanje likvidnošću,

- upravljanje finansijskim sredstvima,

- upravljanje primanjima od zaduživanja;

3. budžetskog računovodstva i izveštavanja i to:

- obrada plaćanja i evidentiranje prihoda,

- finansijsko izveštavanje,

- izrada konsolidovanog završnog računa Grada.

Član 4

Sistem izvršenja budžeta Grada, predstavlja deo sistema upravljanja javnim finansijama koji se sprovodi kroz informacioni sistem izvršenja budžeta jedinica lokalne samouprave i Ministarstva finansija Republike Srbije - Uprave za trezor (u daljem tekstu: Uprava za trezor), a kojima se evidentiraju ostvareni prihodi i primanja i izvršavaju rashodi i izdaci Grada utvrđeni odlukom o budžetu, odnosno aktom o privremenom finansiranju. Sistem izvršenja budžeta Grada obuhvata postupke i procedure za učitavanje i promenu aproprijacija, sravnjivanje neprepoznatih uplata i isplata, kao i izveštavanje o ostvarenim prihodima i primanjima i izvršenim rashodima i izdacima.

Član 5

Budžetski izvršioci sistema izvršenja budžeta Grada su:

1. kod direktnih korisnika budžetskih sredstava:

- rukovodilac direktnog korisnika (njegov zamenik) ili lice koje on ovlasti,

- lica koja po ovlašćenju vrše kontrolu i overavanje tačnosti knjigovodstvenih isprava na osnovu kojih se podnosi zahtev za plaćanje,

- lica koja po sistematizaciji vrše pripremu zahteva za plaćanje;

2. kod indirektnih korisnika budžetskih sredstava:

- direktor indirektnog budžetskog korisnika ili lice koje on ovlasti,

- lice koje po sistematizaciji vrši funkciju kontrole i overavanja tačnosti knjigovodstvenih isprava na osnovu kojih se podnosi zahtev za plaćanje, odnosno koje overava tačnost i punovažnost predloga ili zahteva za plaćanja,

- lice koje po sistematizaciji vrši pripremu zahteva za plaćanje.

Naredbodavac za izvršenje budžeta je Gradonačelnik Grada.

II GODIŠNJI FINANSIJSKI PLAN I APROPRIJACIJE

2.1. Godišnji finansijski plan direktnih i indirektnih budžetskih korisnika

Član 6

Direktan korisnik budžetskih sredstava, po dobijenim Smernicama za pripremu odluke o budžetu od organizacione jedinice nadležne za poslove budžeta, priprema predlog godišnjeg finansijskog plana, u kojem vrši raspored odobrenih sredstava u budžetu po bližim namenama, na četvrtom nivou ekonomske klasifikacije rashoda i izdataka, u skladu sa funkcionalnom i programskom klasifikacijom i klasifikacijom prema izvorima finansiranja.

Direktni korisnici budžetskih sredstava koji su, u budžetskom smislu, odgovorni za indirektne korisnike, vrše raspodelu sredstava indirektnim korisnicima u okviru svojih odobrenih aproprijacija i o tome ih obaveštavaju, u skladu sa Zakonom, odnosno Odlukom o budžetu.

Nakon usvajanja Odluke o budžetu direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstva, koji donose finansijske planove na osnovu Zakona, dužni su da svoje finansijske planove usklade sa odobrenim aproprijacijama.

Usaglašeni godišnji finansijski plan direktnog korisnika budžetskih sredstava, koji u svojoj nadležnosti ima indirektne korisnike, donosi rukovodilac direktnog korisnika budžetskih sredstava i dostavlja ga u utvrđenom roku gradskoj upravi nadležnoj za poslove finansija - odeljenju nadležnom za poslove budžeta.

Izmene godišnjeg finansijskog plana, u skladu sa izmenama odluke o budžetu i u svim drugim slučajevima izmena u rasporedu i iznosu sredstava, u skladu sa Zakonom, direktni korisnik je obavezan da dostavi gradskoj upravi nadležnoj za poslove finansija.

Finansijski planovi direktnih korisnika budžetskih sredstava sadržani su u Nacrtu odluke o budžetu. Odluka o budžetu donosi se u rokovima utvrđenim budžetskim kalendarom, u skladu sa Zakonom.

2.2. Aproprijacije

Član 7

Aproprijacija je odlukom o budžetu Grada dato ovlašćenje Gradonačelniku za trošenje javnih sredstava do određenog iznosa i za određene namene za budžetsku godinu.

Član 8

Direktni korisnici budžeta Grada, preko kojih se vrši finansiranje indirektnih budžetskih korisnika, mogu da vrše raspodelu budžetskih sredstava indirektnim korisnicima samo u okviru budžetom odobrenih aproprijacija.

Odluka o budžetu Grada kojom su definisane aproprijacije za svakog budžetskog korisnika objavljuje se u "Službenom listu grada Kragujevca", na veb sajtu Grada i Internom portalu Grada, a pre svega se učitava u informacioni sistem budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave - ISIB AP JLS.

Član 9

Obaveze koje preuzima direktni odnosno indirektni korisnik budžetskih sredstava moraju odgovarati aproprijaciji odobrenoj za tu namenu, tom korisniku za budžetsku godinu.

U roku od 30 dana od dana stupanja na snagu Odluke o budžetu, direktni korisnici budžetskih sredstava vrše raspodelu sredstava indirektnim korisnicima u okviru svojih odobrenih aproprijacija i o tome, pisanim ili putem elektronske pošte, obaveštavaju svakog indirektnog korisnika.

Aproprijacija za indirektne korisnike budžetskih sredstava iskazuje se zbirno po vrstama indirektnih korisnika i namenama sredstava u okviru razdela direktnog korisnika koji je, u budžetskom smislu, odgovoran za te indirektne korisnike budžetskih sredstava.

Član 10

Direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava preuzimaju obaveze na osnovu potpisanih ugovora ili drugih pravnih akata.

Preuzete obaveze čiji je iznos veći od iznosa sredstava predviđenog budžetom Grada ili koje su nastale u suprotnosti sa zakonom ili drugim propisom, ne mogu se izvršavati na teret računa izvršenja budžeta Grada.

Ukoliko se naknadno utvrdi da za izvršenje određenog plaćanja nije postojao pravni osnov, direktni korisnik budžetskih sredstava odnosno indirektni korisnik obavezan je da odmah zatraži povraćaj sredstava u budžet Grada.

Ne može se vršiti plaćanje koje nije odobreno u budžetu Grada.

Član 11

Aproprijacija koju budžetski korisnik koristi u toku jedne budžetske godine i šifra razloga pomoću kojih se identifikuje vrsta aproprijacije, može se utvrditi kao:

1. Godišnja aproprijacija - Odlukom o budžetu Grada - šifra 01 - šifra razloga: budžet, koristi se za evidentiranje početnih aproprijacija iz odluke o budžetu;

2. Privremena aproprijacija - Odlukom o privremenom finansiranju ukoliko Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine - šifra 02 - šifra razloga: Privremeno finansiranje, koristi se za evidentiranje početnih aproprijacija iz odluke o privremenom finansiranju;

3. Aproprijacija određena dopunskim budžetom - Skupština grada Kragujevca na predlog Gradskog veća usvaja dopunski budžet kojim se usklađuju prihodi i primanja sa rashodima i izdacima budžeta - šifra 03 - šifra razloga: Dopunski budžet, koristi se za evidentiranje aproprijacija iz izmenjene (i dopunjene) odluke o budžetu tj. rebalansa;

4. Promena u aproprijaciji na koju utiče upotreba tekuće budžetske rezerve - Sredstva tekuće budžetske rezerve koriste se za neplanirane svrhe za koje nisu utvrđene aproprijacije ili za svrhe za koje se u toku godine pokaže da aproprijacije nisu bile dovoljne a na osnovu rešenja o upotrebi sredstava tekuće budžetske rezerve, koje, na predlog gradske uprave nadležne za poslove finansija, donosi Gradsko veće - šifra 04 - šifra razloga: Transfer u budžetsku rezervu, odnosno iz budžetske rezerve, koristi se za evidentiranje promena aproprijacija prema rešenju o upotrebi tekuće budžetske rezerve. Rešenje o upotrebi sredstava tekuće budžetske rezerve donosi Gradonačelnik, na osnovu prethodne saglasnosti rukovodioca gradske uprave nadležne za poslove finansija i člana Gradskog veća nadležnog za finansije;

Promena u aproprijaciji na koju utiče upotreba stalne budžetske rezerve - Sredstva stalne budžetske rezerve koriste se za finansiranje rashoda i izdataka na ime učešća Grada u otklanjanju posledica vanrednih okolnosti kao što su zemljotres, poplava, suša, požar, klizišta, snežni nanosi, grad, životinjske i biljne bolesti, ekološka katastrofa i druge elementarne nepogode, odnosno drugih vanrednih događaja, koji mogu da ugroze život i zdravlje ljudi ili prouzrokuju štetu većih razmera, a na osnovu rešenja o korišćenju sredstava stalne budžetske rezerve, koje, na predlog gradske uprave nadležne za poslove finansija, donosi Gradsko veće - šifra 04 - šifra razloga: Transfer u budžetsku rezervu, odnosno iz budžetske rezerve, koristi se za evidentiranje promena aproprijacija prema rešenju o korišćenju stalne budžetske rezerve. Rešenje o korišćenju stalne budžetske rezerve donosi Gradonačelnik, na osnovu prethodne saglasnosti rukovodioca gradske uprave nadležne za poslove finansija i člana Gradskog veća nadležnog za finansije;

5. Dodatni ostali izvor aproprijacije - ako budžetski korisnik ostvari više ostalih izvora prihoda nego što je predviđeno Odlukom o budžetu, na zahtev budžetskog korisnika i uz odobrenje gradske uprave nadležne za poslove finansija, mogu se povećati aproprijacije korisnika budžeta koje se finansiraju iz ostalih izvora prihoda - šifra 05 - šifra razloga: Dodatni ostali izvori prihoda;

6. Promena u aproprijaciji unutar direktnog korisnika budžetskih sredstava - budžetski korisnik, uz odobrenje gradske uprave nadležne za poslove finansija, može izvršiti preusmeravanje budžetske aproprijacije, odobrene na ime određenog rashoda i izdatka u iznosu do 10% vrednosti aproprijacije za rashod i izdatak čiji se iznos umanjuje - šifra 06 - šifra razloga: Transfer unutar direktnog korisnika;

7. Promena u aproprijaciji koja se odnosi na transfere unutar direktnih budžetskih korisnika - Koristi se za evidentiranje i promenu aproprijacija kod preusmeravanja aproprijacija između indirektnih korisnika u okviru direktnog korisnika budžetskih sredstava - šifra 07 - šifra razloga: Transfer za indirektne budžetske korisnike;

Za šifre razloga: 04, 05, 06 i 07 direktni korisnik budžetskih sredstava, nakon što utvrdi da je promena aproprijacije neophodna, podnosi organizacionoj jedinici nadležnoj za poslove budžeta (u daljem tekstu: odeljenje budžeta) Zahtev za promenu aproprijacije u tri primerka, sa detaljnim obrazloženjem razloga promene.

Preusmeravanje aproprijacija iz tačke 7. ovog člana odnosi se na aproprijacije iz prihoda iz budžeta, dok se aproprijacije iz ostalih izvora mogu menjati bez ograničenja, u skladu sa Zakonom.

Rešenje o preusmerenju aproprijacija donosi Gradonačelnik.

Član 12

Promene vezane za aproprijacije sprovode se kroz procedure za promenu prvobitne aproprijacije - za promene aproprijacija odobrenih odlukom o budžetu, izmeni i dopuni odluke o budžetu, odluke o privremenom finansiranju.

Evidentiranje godišnjih aproprijacija, aproprijacija dopunskog budžeta i privremenog finansiranja, vrši gradska uprava nadležna za poslove finansija odnosno odeljenje nadležno za poslove budžeta.

Član 13

Zahtev za preusmeravanje aproprijacije u okviru direktnog korisnika budžetskih sredstava podnosi direktni korisnik budžetskih sredstava u dva primerka, nadležnoj gradskoj upravi - odeljenju budžeta, na obrascu Zahtev za preusmeravanje aproprijacije - Obrazac PA koji je sastavni deo ovog Uputstva.

Odeljenje budžeta vrši kontrolu dostavljenog zahteva i proverava mogućnost preusmeravanja aproprijacije u skladu sa Zakonom. Rukovodilac odeljenja budžeta i rukovodilac gradske uprave nadležne za poslove finansija ili drugo ovlašćeno lice, svojim potpisima overavaju validnost zahteva. Overeni zahtev, odeljenje budžeta, zavodi u Registar primljenih zahteva. Jedan overeni primerak zahteva vraća se budžetskom korisniku.

Član 14

Zahtev za preusmeravanje aproprijacije (Obrazac - PA) sadrži uvod i tri posebna dela 1. 2. i 3.

U uvodnom delu se upisuje registarski broj (upisuje Odeljenje za budžet), naziv direktnog korisnika budžetskih sredstava, naziv organizacione jedinice kojoj se podnosi zahtev i godina u kojoj se traži promena aproprijacije.

1) Deo 1 zahteva za preusmeravanje aproprijacije sadrži:

• ukupan iznos sredstava za promenu aproprijacija;

• šifru razloga i opis razloga promene;

• organizacionu oznaku korisnika: razdeo, glava i broj aproprijacije;

• naziv aproprijacije;

• oznaku klasifikacije: funkcionalnu i ekonomsku;

• oznaku izvora finansiranja;

• iznos: tekući, u korist, na teret i promenjeni;

• ukupan zbir iznosa.

2) Deo 2 zahteva za promenu aproprijacije sadrži:

• datum, pečat i potpise lica ovlašćenih za overavanje (overava gradska uprava nadležna za poslove finansija - odeljenje nadležno za poslove finansija direktnog korisnika) i odobravanje (odobrava rukovodilac direktnog korisnika).

3) Deo 3 zahteva za promenu aproprijacije sadrži:

• datum, pečat i potpise lica ovlašćenih za overavanje i odobravanje (popunjava gradska uprava nadležna za poslove finansija).

Član 15

Odeljenje nadležno za poslove budžeta vodi Registar zahteva za preusmeravanje aproprijacija koji sadrži:

• registarski broj zahteva,

• datum prijema zahteva,

• naziv direktnog/indirektnog korisnika budžetskih sredstava,

• broj i datum rešenja o preusmeravanju aproprijacije,

• razlog za preusmeravanje,

• šifre ekonomske i funkcionalne klasifikacije, izvor finansiranja, broj aproprijacije,

• iznos preusmeravanja aproprijacije (tekući, u korist, na teret, promenjeni).

Član 16

Obračun raspoložive aproprijacije vrši se na sledeći način:

RA = A± PA - NPO-R

Slovne oznake imaju sledeće značenje:

RA - raspoloživa aproprijacija

A - aproprijacija

PA - promene u aproprijaciji

NPO - neizmirene preuzete obaveze

R - rashodi

III IZVRŠENJE BUDŽETA

3.1. Plan izvršenja budžeta Grada i kvote

Član 17

Plan izvršenja predstavlja tromesečni plan izvršenja budžeta po mesecima i ima za cilj:

• poštovanje odredaba zakona i drugih propisa kojima se uređuje budžetski sistem, kao i odredaba Odluke o budžetu Grada,

• stvaranje osnova za planiranje i upravljanje gotovinskim sredstvima,

• kontrolu prekomerne potrošnje, putem rezervisanja iznosa u okviru aproprijacija i kvota pre kupovine roba i usluga i pre dospeća računa.

Predlog plana sačinjava se kod direktnog korisnika i dostavlja najkasnije 20 dana pre početka tromesečnog perioda odeljenju budžeta.

Direktni korisnici budžetskih sredstava podnose svoje predloge tromesečnih planova izvršenja budžeta u dva primerka na obrascu

Predlog plana - Obrazac PP koji je sastavni deo ovog uputstva i sadrži:

• naziv direktnog korisnika budžetskih sredstava,

• naziv organizacione jedinice kojoj se podnosi plan,

• kvartal i godinu na koju se odnosi plan izvršenja budžeta,

• organizacione oznake (razdeo, glava, program, programska aktivnost/projekat),

• oznaku funkcionalne klasifikacije,

• broj aproprijacije,

• oznaku ekonomske klasifikacije,

• opis,

• iznos za svaki mesec kvartala,

• ukupan iznos za kvartal,

• overu od strane budžetskog izvršioca, i

• potpis rukovodioca direktnog budžetskog korisnika ili drugog ovlašćenog lica direktnog budžetskog korisnika koji podnosi predlog plana.

Prilikom utvrđivanja mesečnih iznosa u planu izvršenja budžeta, koje za većinu rashoda i izdataka nije moguće iskazati kao jednu dvanaestinu godišnjeg iznosa zbog neujednačene odnosno neravnomerne dinamike u trošenju budžetskih sredstava u toku godine, direktni korisnik mora da uzme u obzir ciklično kretanje pojedinih rashoda, zbog njihovog izrazito sezonskog karaktera, kao i očekivano vreme realizacije određenih aktivnosti i, shodno tome, izvrši raspored godišnjih iznosa po mesecima.

Direktni korisnik, koji u svojoj nadležnosti ima i indirektne korisnike, u plan izvršenja budžeta uključuje i planove izvršenja budžeta indirektnih korisnika.

Planove izvršenja budžeta direktni korisnici podnose u elektronskoj i pisanoj formi, overene od strane rukovodioca direktnog korisnika, sa tekstualnim delom koji se prilaže uz plan i koji sadrži obrazloženje potrebnih sredstava sa bližim objašnjenjem postupka utvrđivanja mesečnih iznosa u planu.

U skladu sa izmenama godišnjeg finansijskog plana, direktni korisnik vrši izmene i plana izvršenja budžeta i dostavlja ga odeljenju nadležnom za poslove budžeta, uz izmenjen godišnji finansijski plan.

Planovi izvršenja budžeta koriste se za određivanje tromesečnih kvota za izvršenje budžeta, iskazanih po mesecima, i planiranje budžetske likvidnosti, odnosno gotovinskih tokova budžeta za fiskalnu godinu za koju je donet budžet.

Član 18

Kvota predstavlja ograničenje potrošnje planiranih godišnjih aproprijacija za tromesečni period odnosno visinu tromesečnog izdatka do kojeg korisnici budžetskih sredstava mogu da vrše plaćanja u skladu sa tromesečnim planovima izvršenja budžeta, po odobrenju odeljenja nadležnog za poslove budžeta.

Kvote se utvrđuju na trećem nivou ekonomske klasifikacije za izvor finansiranja 01 - opšti prihodi i primanja budžeta.

Član 19

Direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava mogu da vrše plaćanja samo do visine rashoda i izdataka koji su utvrđeni kvotama za tromesečni period.

Prilikom određivanja kvota imaju se u vidu sredstva planirana odlukom o budžetu za korisnika budžetskih sredstava, plan izvršenja budžeta za budžetskog korisnika i likvidne mogućnosti budžeta.

Konačni iznos kvote utvrđuje gradska uprava nadležna za poslove finansija - odeljenje budžeta rešenjem, najkasnije 15 dana pre početka kvartala.

Raspoloživa kvota za kvartal utvrđuje se kao zbir tekuće kvote za taj kvartal, u skladu sa stavom 3. ovog člana, i neutrošene kvote iz prethodnog kvartala.

Sredstva tekuće i stalne budžetske rezerve se izuzimaju prilikom utvrđivanja tromesečnih kvota korisnicima budžetskih sredstava, jer se ova sredstva dodeljuju na zahtev budžetskog korisnika na osnovu rešenja o upotrebi budžetske rezerve čime se uvećava utvrđeni iznos kvote za taj kvartal.

Plate zaposlenih sa pripadajućim porezima i doprinosima korisnika budžetskih sredstava kao i naknada troškova za dolazak na rad i odlazak sa rada planiraju se u okviru odobrenih kvota na mesečnom nivou u iznosu od 1/12 ukupno planiranih sredstava za te namene.

Tromesečne kvote ne moraju biti jednake, ali zbirno na godišnjem nivou moraju biti manje ili jednake u odnosu na ukupan iznos budžetske aproprijacije.

3.1.1. Promena kvote

Član 20

Direktnom korisniku budžetskih sredstava može se odobriti i veće tromesečno pravo, ako za to postoje opravdani razlozi koji se moraju detaljno obrazložiti. Veće tromesečno pravo odobrava gradska uprava nadležna za poslove finansija.

Promene tromesečnih kvota se vrše putem obrasca za promenu kvote, kada se javi potreba za dodatnim sredstvima, a nivo ostvarenih prihoda to dozvoljava.

Direktni korisnik budžetskih sredstava podnosi odeljenju nadležnom za poslove budžeta Zahtev za promenu kvote - Obrazac ZPK koji sadrži uvod i tri posebna dela 1, 2 i 3.

U uvodnom delu se upisuje registarski broj (upisuje odeljenje nadležno za poslove budžeta), naziv direktnog korisnika budžetskih sredstava, naziv organizacione jedinice kojoj se podnosi zahtev i kvartal za koji se zahtev podnosi.

1. Deo 1 zahteva za promenu kvote sadrži:

• ukupan iznos za promenu kvote,

• opis razloga za promenu kvote,

• tabelarni pregled koji sadrži:

organizacionu oznaku korisnika (razdeo, glava, broj aproprijacije),

naziv aproprijacije;

šifru funkcionalne i ekonomske klasifikacije,

oznaku izvora finansiranja,

✓ iznos (tekući, smanjenje, povećanje, izmenjeni).

2. Deo 2 zahteva za promenu kvote sadrži:

- datum, mesto za pečat i potpise lica ovlašćenih za overavanje (overava gradska uprava nadležna za poslove finansija - odeljenje nadležno za finansije direktnog korisnika) i odobravanje (odobrava rukovodilac direktnog korisnika) za čiji razdeo se podnosi zahtev za promenu kvote.

3. Deo 3 zahteva za promenu kvote sadrži:

- datum, mesto za pečat i potpise lica ovlašćenih za overavanje i odobravanje kojima se potvrđuje da je zahtev za promenu kvote u skladu sa odobrenim aproprijacijama (popunjava gradska uprava nadležna za poslove finansija).

Član 21

Pri odlučivanju po zahtevu za promenu kvota nadležna gradska uprava - odeljenje budžeta rukovodi se ostvarenim prilivima i projekcijom ostvarenja do kraja kvartala, iznosom realizacije kvota koje su utvrđene tom direktnom korisniku za taj kvartal, kao i dostavljenim obrazloženjem.

Nadležna gradska uprava - odeljenje budžeta kontroliše dostavljeni zahtev, i svojim potpisom overava i odobrava zahtev ceneći opravdanost zahteva, odnosno odbija predložene izmene.

Odeljenje nadležno za poslove budžeta vodi registar odnosno evidenciju zahteva za promenu kvota koji sadrži informacije o svim odobrenim i odbijenim zahtevima za promenu kvota koji sadrži:

- registarski broj zahteva,

- datum prijema zahteva,

- naziv direktnog korisnika budžetskih sredstava,

- iznos povećanja/smanjenja kvote,

- iznos kvote nakon promene.

Jedan overeni primerak zahteva nadležno odeljenje za poslove budžeta vraća korisniku budžetskih sredstava, koji je dužan da vodi hronološku evidenciju dostavljenih zahteva kao i obaveštenja o odobravanju ili odbijanju zahteva.

3.2. Preuzimanje obaveze

Član 22

Pod preuzimanjem obaveza, u smislu odredaba ovog uputstva, podrazumeva se angažovanje sredstava od strane korisnika budžetskih sredstava po osnovu pravnog akta (pisanog ugovora ili drugog pravnog akta) za koje se, u momentu angažovanja, očekuje da predstavljaju gotovinski trošak neposredno ili u budućnosti.

Prilikom preuzimanja obaveza, direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava dužni su da se pridržavaju smernica o rokovima i uslovima plaćanja, koje određuje nadležna gradska uprava za poslove finansija, a sve u skladu sa Zakonom.

Preuzete obaveze čiji je iznos veći od iznosa sredstava predviđenih budžetom, odnosno finansijskim planom ili koje su nastale u suprotnosti sa Zakonom ili drugim propisom, ne mogu se izvršavati na teret računa izvršenja budžeta.

Član 23

Zahtev za preuzimanje obaveza - Obrazac ZPO, koji je sastavni deo ovog uputstva, direktni korisnik budžeta podnosi u dva primerka odeljenju nadležnom za poslove budžeta.

Zahtev za preuzimanje obaveza (Obrazac ZPO) sadrži četiri posebna dela i to:

Deo 1 zahteva za preuzimanje obaveza (popunjava odeljenje nadležno za finansije direktnog korisnika budžetskih sredstava) sadrži:

• registarski broj,

• naziv direktnog korisnika budžetskih sredstava,

• organizacione oznaka korisnika (razdeo, glava, broj aproprijacije),

• šifru funkcionalne klasifikacije,

• šifru ekonomske klasifikacije na četvrtom nivou,

• iznos obaveze sa PDV-om za tekuću godinu,

• iznos obaveze i redni broj u planu javnih nabavki,

• očekivani datum plaćanja,

• opis vrste obaveze,

• predlog pravnog akta na osnovu koga se obaveza preuzima.

Deo 2 zahteva za preuzimanje obaveza se odnosi na potvrdu ispravnosti i tačnosti podataka prikazanih u delu 1 i sadrži: datum, potpis odgovornog lica za overavanje gradske uprave (overava gradska uprava nadležna za poslove finansija) i potpis odgovornog lica za odobravanje (odobrava rukovodilac direktnog korisnika budžetskih sredstava koji preuzima obavezu).

Deo 3 zahteva za preuzimanje obaveza se odnosi na potvrdu odobravanja zahteva za preuzimanje obaveza i sadrži datum i potpise odgovornih lica za overavanje i odobravanje iz gradske uprave nadležne za poslove finansija.

Deo 4 zahteva za preuzimanje obaveza se odnosi na odbijanje zahteva za preuzimanje obaveza i sadrži datum i potpise odgovornih lica za overavanje i odobravanje iz gradske uprave nadležne za poslove finansija, kao i opis razloga za odbijanje zahteva.

Član 24

Izuzetno od odredaba člana 23. ovog uputstva, budžetski korisnici mogu preuzeti obaveze po ugovoru koji se odnosi na kapitalne izdatke i zahteve za plaćanje u više godina, na osnovu predloga nadležne gradske uprave, uz saglasnost Gradskog veća. Korisnici u skladu sa navedenim, mogu preuzeti obaveze po ugovorima koji, zbog prirode rashoda, zahtevaju plaćanje u više godina, pod uslovom da pre pokretanja postupka javne nabavke imaju obezbeđen deo sredstava za obaveze koje dospevaju u toj budžetskoj godini, a za naredne dve godine iznos obaveza popunjen u UPR obrascu koje će biti uključene u finansijski plan za naredne dve godine.

Član 25

Evidentiranje i sprovođenje zahteva za preuzimanje obaveza vrši se na osnovu odgovarajuće finansijske odnosno računovodstvene dokumentacije (odluka, rešenje, ugovor, predračun, i dr.).

Direktni korisnici budžetskih sredstava vode evidenciju podnetih zahteva za preuzimanje obaveza, kao i obaveštenja o odobravanju ili odbijanju zahteva.

Nadležna gradska uprava za poslove finansija - odeljenje budžeta vodi registar primljenih zahteva za preuzimanje obaveza kao i registar odobrenih i odbijenih zahteva za preuzimanje obaveza, odnosno evidenciju preuzetih obaveza, koji sadrži sve podatke koji su u vezi sa procesom preuzimanja obaveza, i to:

- naziv i brojeve dokumenata za preuzimanje obaveza,

- naziv direktnog korisnika koji je preuzeo obavezu,

- datum kada je preuzeta obaveza,

- da li je obaveza preuzeta u skladu sa zakonom kojim se uređuju javne nabavke,

- da li je obaveza izvršena u skladu sa namenom koja je utvrđena odlukom o budžetu,

- da li je i kada obaveza registrovana u Centralni registar faktura u skladu sa odredbama Zakona o rokovima izmirivanja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama za sve budžetske korisnike,

- druge elemente potrebne za praćenje preuzetih obaveza i njihovu realizaciju.

3.3. Plaćanje i transfer sredstava

 

Član 26

Pod plaćanjem, u smislu odredaba ovog uputstva, podrazumevaju se sve finansijske transakcije koje dovode do izdavanja naloga za plaćanje obaveza, evidentiranje izdataka i smanjenje salda na konsolidovanom računu trezora Grada.

Izuzetno, plaćanje u postupku sprovođenja prinudne naplate, označava direktno zaduženje aproprijacije nadležnog budžetskog korisnika.

Proces plaćanja ima za cilj:

- obezbeđivanje boljeg planiranja gotovinskih sredstava raspoređivanjem plaćanja dobavljačima i primaocima sredstava;

- kontrolu prekomernog trošenja;

- vođenje tačne evidencije rashoda u finansijskim evidencijama.

Plaćanja iz budžeta se zasnivaju na ispravnoj računovodstvenoj dokumentaciji.

Planirana sredstva za rashode i izdatke, utvrđena Odlukom o budžetu Grada, izvršavaju se na osnovu donetih finansijskih planova, utvrđenih kvota, a srazmerno ostvarenim prihodima budžeta.

Plaćanja iz budžeta se zasnivaju na ispravnoj računovodstvenoj dokumentaciji.

U slučaju izvršenja pogrešnog plaćanja, odnosno nepostojanja pravnog osnova u skladu sa zakonom, korisnik je obavezan da odmah izvrši povraćaj sredstava u budžet.

Član 27

Plaćanja na teret računa Izvršenja budžeta Grada, izvršavaju se na osnovu zahteva za plaćanje i prateće validne računovodstvene dokumentacije, preko Uprave za trezor, putem sistema elektronskog platnog prometa (ePP).

U skladu sa tromesečnim planom izvršenja budžeta, direktni budžetski korisnici podnose odeljenju trezora zahteve za plaćanje.

Utvrđuju se tri vrste zahteva za plaćanje, i to:

Zahtev za plaćanje sa preuzetom obavezom - koristi se za vršenje plaćanja kada postoji prethodno odobrena preuzeta obaveza kroz aplikativno rešenje: Registar preuzetih obaveza;

Zahtev za plaćanje bez preuzete obaveze - koristi se za vršenje plaćanja za koja se unapred ne preuzima obaveza: lična primanja i naknade troškova zaposlenima, troškovi službenih putovanja, stalni troškovi, isplate fizičkim licima i drugo, kao i kada se sprovode izvršene prinudne naplate, i

Zahtev za transfer sredstava - koristi se za plaćanje tj. transfer sredstava indirektnim budžetskim korisnicima i korisnicima drugih nivoa vlasti.

Direktni korisnik budžetskih sredstava vrši procenu da li preuzimanje obaveza i nastalih izdataka predstavlja opravdanu upotrebu novčanih sredstava budžeta i da li je u funkciji obavljanja poslova za koje je budžetski korisnik zadužen.

Član 28

Zahtevi za plaćanje bez preuzete obaveze / sa preuzetom obavezom - Obrazac ZP koje je sastavni deo ovog uputstva, podnosi se u dva primerka, zajedno sa pratećom dokumentacijom o nastaloj poslovnoj promeni (npr: ugovor, predračun, račun registrovan u Centralnom registru faktura, otpremnica, obračun kamate, rešenje, nalog za putovanje, zapisnik o prijemu robe i dr.).

Član 29

Zahtev za plaćanje bez preuzete obaveze / sa preuzetom obavezom (Obrazac ZP i Obrazac ZPa) sadrži pet posebnih delova 1, 2, 3, 4 i 5.

1) Deo 1 zahteva za plaćanje (popunjava direktni korisnik budžetskih sredstava) sadrži:

• naziv direktnog korisnika budžetskih sredstava,

• JBKJS direktnog korisnika budžetskih sredstava,

• broj zahteva,

• ukupan iznos za plaćanje,

• rok za plaćanje

• tabelarni pregled koji sadrži:

- redni broj,

- opis,

- program,

- programsku aktivnost/projekat,

- JBKJS indirektnog korisnika budžeta,

- šifru funkcionalne klasifikacije,

- šifru ekonomske klasifikacije,

- podšifru ekonomske klasifikacije,

- šifru izvora finansiranja,

- redni broj aproprijacije,

- pojedinačne iznose za plaćanje,

- broj dokumenta,

- datum iz Centralnog registra faktura,

- ID obaveze (ukoliko se radi o zahtevu za plaćanje sa preuzetom obavezom).

2) Deo 2 zahteva za plaćanje sadrži podatke o primaocu (popunjava direktni korisnik budžetskih sredstava):

• naziv primaoca,

• broj računa primaoca,

• polje za označavanje prateće dokumentacije (predračun, račun, ostalo),

• broj dokumenta na osnovu kojeg se vrši plaćanje.

3) Deo 3 zahteva - odobrenje za plaćanje (popunjava direktni korisnik budžetskih sredstava) sadrži:

• ime, prezime i svojeručni potpis lica koja pripremaju, overavaju i odobravaju zahtev,

• datume pripreme, overe i odobravanja zahteva i

• pečat.

4) Deo 4 zahteva - odobrenje zahteva, popunjava odeljenje nadležno za poslove budžeta, nakon izvršene kontrole i usklađenosti sa planom, i sadrži:

• ime, prezime i svojeručni potpis lica koje odobrava zahtev,

• datum odobravanja zahteva, i

• pečat.

5) Deo 5 zahteva - odobrenje zahteva popunjava odeljenje nadležno za poslove trezora, po sprovedenoj kontroli usaglašenosti sa pratećom dokumentacijom i sadrži:

• ime, prezime i svojeručni potpis lica koje odobrava zahtev,

• datum odobravanja zahteva, i

• pečat.

Član 30

Zahtev za prenos - transfer sredstava podnosi se odeljenju nadležnom za poslove trezora u dva primerka zajedno sa pratećom dokumentacijom o nastaloj poslovnoj promeni (ugovor, predračun, račun registrovan u Centralnom registru faktura otpremnica, obračun kamate, rešenje, nalog za putovanje, zapisnik o prijemu robe i ostala dokumentacija) i odgovarajućom dokumentacijom sa specifikacijom (broj ugovora ili odluke, broj fakture, valuta plaćanja, naziv poverioca, šifra ekonomske klasifikacije i iznos) za indirektne korisnike.

Zahtev za transfer sredstava (Obrazac - TS) sadrži pet posebnih delova 1, 2, 3, 4 i 5.

1) Deo 1 zahteva za transfer sredstava (popunjava direktni korisnik budžetskih sredstava), sadrži:

• naziv direktnog korisnika budžetskih sredstava,

• JBKJS direktnog korisnika budžetskih sredstava,

• broj zahteva,

• ukupan iznos za plaćanje,

• datum dospeća transfera,

• tabelarni pregled koji sadrži:

- redni broj,

- opis,

- program,

- programska aktivnost/projekat,

- JBKJS indirektnog korisnika budžeta,

- šifru funkcionalne klasifikacije,

- šifru ekonomske klasifikacije,

- podšifru ekonomske klasifikacije,

- šifru izvora finansiranja,

- redni broj aproprijacije,

- pojedinačne iznose za plaćanje,

- broj dokumenta,

- datum iz Centralnog registra faktura,

- naziv dobavljača i

- ukupan iznos za plaćanje.

2) Deo 2 zahteva - podaci o primaocu (popunjava direktni korisnik budžeta), sadrži:

• naziv primaoca,

• broj računa primaoca,

• naziv dobavljača indirektnog korisnika,

• broj računa dobavljača indirektnog korisnika,

• polje za označavanje prateće dokumentacije (predračun, račun, ostalo),

• broj dokumenta.

3) Deo 3 zahteva - odobrenje za transfer sredstava (popunjava direktni korisnik budžeta), sadrži:

• ime, prezime i svojeručni potpis lica koja pripremaju, overavaju i odobravaju zahtev;

• datume pripreme, overe i odobravanja zahteva, i

• pečat.

4) Deo 4 zahteva - odobrenje zahteva popunjava odeljenje nadležno za poslove budžeta, nakon izvršene kontrole i usklađenosti sa planom, i sadrži:

• ime, prezime i svojeručni potpis lica koje odobrava zahtev,

• datum odobravanja zahteva, i

• pečat.

5) Deo 5 zahteva - odobrenje zahteva popunjava odeljenje nadležno za poslove trezora, po sprovedenoj kontroli usaglašenosti sa pratećom dokumentacijom, i sadrži:

• ime, prezime i svojeručni potpis lica koje odobrava zahtev,

• datum odobravanja zahteva, i

• pečat.

Član 31

Direktni budžetski korisnici su u obavezi da prate realizaciju podnetih zahteva za plaćanje i odgovorni su za istinitost, tačnost i zakonitost podnetih zahteva.

Rukovodilac direktnog odnosno indirektnog korisnika budžetskih sredstava odgovoran je za preuzimanje obaveza, njihovu verifikaciju, izdavanje naloga za plaćanje koje treba izvršiti iz sredstava organa kojim rukovodi, izdavanje naloga za uplatu sredstava koja pripadaju budžetu, kao i za davanje podataka o izvršenim plaćanjima i ostvarenim prihodima i primanjima.

Rukovodilac direktnog odnosno indirektnog korisnika budžetskih sredstava odgovoran je za zakonitu, namensku, ekonomičnu i efikasnu upotrebu budžetskih aproprijacija.

Rukovodilac direktnog, odnosno indirektnog korisnika budžetskih sredstava, može preneti pojedina ovlašćenja iz stava 2. ovog člana na druga lica u direktnom, odnosno indirektnom korisniku budžetskih sredstava.

Član 32

Budžetski izvršilac direktnog budžetskog korisnika može da overi zahtev za plaćanje sa KRT-a za nabavljeno dobro, radove ili usluge tek nakon što je utvrdio:

• da je pravno ili fizičko lice dostavilo dobro, izvršilo uslugu, obavilo radove, a što potvrđuje odgovorno lice direktnog/indirektnog budžetskog korisnika svojim potpisom,

• da je pravno ili fizičko lice ispostavilo validnu računovodstvenu ispravu za nabavljeno dobro, izvršenu uslugu ili radove,

• da postoji dovoljno raspoloživih sredstava na poziciji na čiji teret se vrši plaćanje, da je u skladu sa visinom odobrene kvote za dati kvartal i planom javnih nabavki (ukoliko je predmetno plaćanje sastavni deo plana javnih nabavki),

• da su svi iznosi i obračuni tačni,

• da je obaveza (račun, predračun, privremena/konačna situacija...) registrovana u Centralnom registru faktura, i

• da je računovodstvene dokumentacija overena od strane ovlašćenih lica.

Izuzetno, budžetski izvršilac može da overi zahtev za plaćanje i na osnovu računovodstvene isprave kojom se stvara obaveza na teret konsolidovanog računa trezora i pre prijema dobra, izvršenja usluge ili radova, uz obrazloženje razloga za avansno plaćanje koje se zajedno sa zahtevom za plaćanje dostavlja odeljenju nadležnom za poslove trezora.

Član 33

Zahtev za plaćanje, akt o rasporedu sredstava i prateću dokumentaciju budžetski izvršilac direktnog korisnika dostavlja odeljenju nadležnom za poslove trezora, preko odeljenja nadležnog za poslove budžeta, najmanje tri radna dana pre planiranog roka za plaćanje.

Odeljenje budžeta, po prijemu zahteva za plaćanje, bez odlaganja, vrši proveru da li je podneti zahtev u skladu sa odobrenom aproprijacijom za određenu vrstu rashoda i, planom izvršenja budžeta za određeni kvartal i dodeljenim ovlašćenjima za potpisivanje. Ukoliko utvrdi da je zahtev u svemu u skladu sa navedenim, odeljenje budžeta overava validnost zahteva i prosleđuje ga odeljenju nadležnom za poslove trezora (u daljem tekstu : odeljenje trezora).

Ako se u postupku provere iz stava 2. ovog člana, utvrdi da su stvorene obaveze na teret konsolidovanog računa budžeta Grada mimo nadležnosti direktnog korisnika budžetskih sredstava, odnosno mimo raspoloživih aproprijacija ili odobrenih kvota, odeljenje budžeta neće odobriti podneti zahtev za plaćanje i obavestiće direktnog korisnika budžetskih sredstava o razlozima za neodobravanje isplate.

Član 34

Po prijemu zahteva odobrenog od strane odeljenja budžeta, odeljenje trezora, u cilju odobravanja plaćanja i sprečavanja nenamenskog trošenja budžetskih sredstava, vrši internu kontrolu - formalnu i suštinsku, zahteva za plaćanje ili transfer sredstava i prateće dokumentacije.

Po izvršenoj internoj kontroli iz stava 1. ovog člana, zahtev odobren za plaćanje realizuje se po planu plaćanja za određeni dan.

U slučaju utvrđivanja nepravilnosti kod predmetnog zahteva za plaćanje i transfer sredstava, odnosno nedostataka kada je prateća dokumentacija u pitanju, odeljenje nadležno za poslove trezora, uz napomenu na samom zahtevu, evidentira razlog neodobravanja isplate i dokumentaciju vraća direktnom korisniku radi ispravljanja nepravilnosti, odnosno otklanjanja nedostataka.

Član 35

Budžetski izvršilac kod direktnog budžetskog korisnika evidentira primljene računovodstvene isprave kojima su stvorene obaveze na teret budžetskih sredstava. U evidenciji se hronološkim redom zavode sve primljene računovodstvene isprave tako što se upisuje: naziv dobavljača, broj dokumenta, datum izdavanja dokumenta, datum prijema dokumenta, datum dospeća plaćanja.

Član 36

Obaveze prema korisnicima budžetskih sredstava izvršavaju se srazmerno ostvarenim prihodima i primanjima budžeta.

Ako se u toku godine prihodi i primanja smanje, rashodi i izdaci budžeta izvršavaće se po prioritetima, i to:

• obaveze utvrđene zakonskim propisima na postojećem nivou i

• minimalni stalni troškovi neophodni za nesmetano funkcionisanje korisnika budžetskih sredstava.

Ako korisnici budžetskih sredstava ne ostvare dodatne prihode i primanja iz drugih izvora finansiranja, rashodi i izdaci planirani po tom osnovu neće se izvršavati na teret opštih prihoda budžeta.

Član 37

U slučaju:

• da jedan nivo vlasti svojim aktom opredeli drugom nivou vlasti namenska transferna sredstva čiji iznos nije mogao biti poznat u postupku donošenja budžeta Grada, odnosno finansijskog plana,

• donacije od strane inostranih zemalja ili međunarodnih organizacija ili

• dobrovoljnih transfera od fizičkih i pravnih lica,

nadležna gradska uprava za poslove finansija - odeljenje budžeta, po zahtevu direktnog budžetskog korisnika, otvara odgovarajuću aproprijaciju za izvršavanje rashoda i izdataka po tom osnovu ili uvećava postojeću aproprijaciju i priprema predlog rešenja o uvećanju prihoda i rashoda i izdataka koje donosi Gradonačelnik.

Evidenciju donetih rešenja o uvećanju prihoda i rashoda i izdataka, po izvorima finansiranja, vodi odeljenje budžeta i vrši učitavanje u informacioni sistem budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave - ISIB AP JLS.

3.3.1 Zahtev indirektnog korisnika

Član 38

Indirektni budžetski korisnik identifikuje potrebu za neophodnim sredstvima i sa zahtevom za prenos sredstava indirektnom korisniku - Obrazac ZIK koji je sastavni deo ovog Uputstva, obraća se direktnom korisniku, uz poštovanje svih zakonom propisanih procedura.

Nadležna finansijska služba indirektnog budžetskog korisnika popunjava zahtev sa naznakom za svakog dobavljača posebno. Ovlašćeno lice u indirektnom budžetskom korisniku popunjava, a odgovorno lice odobrava zahtev. Isti se prosleđuje direktnom budžetskom korisniku.

Direktni budžetski korisnik preuzima zahteve od indirektnih korisnika, zavode ih u evidenciju primljenih zahteva, kontrolišu da li su u skladu sa Odlukom o budžetu Grada, odnosno mesečnim i kvartalnim planovima, da li je dokumentacija ispravna sa formalne, računske i suštinske strane te ukoliko je dokumentacija ispravna popunjava odgovarajući zahtev za prenos sredstava, overava ga svojim potpisom, kompletira ga sa primerkom zahteva indirektnog budžetskog korisnika zavodi u evidenciju zahteva direktnog korisnika i prosleđuje na plaćanje, nadležnom odeljenju trezora, preko nadležnog odeljenja budžeta.

Za dokumentaciju gde postoji isporuka roba mora biti priložena overena otpremnica.

Indirektni budžetski korisnik mora blagovremeno podnositi zahteve, kako bi obaveze izvršili u roku.

Ukoliko zahtev indirektnog korisnika nije uredan, direktni korisnik ne odobrava zahtev i vraća ga indirektnom korisniku uz obrazloženje.

Član 39

Zahtevi za prenos sredstava, za budžetske korisnike drugog nivoa vlasti čije je finansiranje delom u nadležnosti lokalne samouprave (osnovne i srednje škole) ukoliko je to propisano aktima nadležnih organa Grada, mogu se dostaviti samo jednom mesečno, do utvrđenog datuma, za prethodni mesec.

3.4. Kontrola zahteva za prenos sredstava kod direktnog korisnika

Član 40

Unutrašnja, odnosno interna kontrola predstavlja sistem postupaka i odgovornosti svih lica uključenih u transakcije i poslovne događaje kod direktnih, indirektnih i ostalih korisnika javnih sredstava budžeta Grada.

Direktni korisnici koji u svojoj nadležnosti imaju indirektne korisnike, odnosno u čijem delokrugu je nadzor nad indirektnim korisnicima ili pravnim subjektima čiji je osnivač Grad, u budžetskom smislu, su ovlašćeni da kontrolišu namensku upotrebu sredstava kod indirektnih korisnika i u pravnim subjektima čiji je osnivač Grad (u delu sredstava iz budžeta), kao i kod ostalih korisnika javnih sredstava, u budžetskom smislu.

Član 41

Direktni korisnik budžetskih sredstava odgovoran je za unutrašnju kontrolu svojih transakcija i poslovnih događaja, kao i transakcija i poslovnih događaja indirektnog budžetskog korisnika koji je u njihovoj nadležnosti.

Indirektan korisnik budžetskih sredstava dužan je da sredstva primljena od direktnog korisnika budžetskih sredstava troši isključivo u skladu sa namenama, a prema ekonomskoj klasifikaciji predviđenoj Odlukom o budžetu Grada.

Direktni korisnik budžetskih sredstava je dužan da se prilikom nabavke dobara, radova i usluga, pridržava odredbi zakona kojim se uređuju javne nabavke i drugih podzakonskih akata koji regulišu ovu oblast.

Član 42

Direktni budžetski korisnik ne može da stvara dužničko-poverilačke odnose, odnosno obaveze na teret budžeta Grada za rashode koji nisu u njegovoj nadležnosti, kao ni za rashode koji su iznad iznosa sredstava odobrenih aproprijacija.

Obrazac zahteva za plaćanje u skladu sa odredbama ovog uputstva, budžetski izvršilac direktnog korisnika popunjava se u dva primerka i to:

- primerak zahteva sa originalnim računovodstvenim ispravama - dokumentacijom, predaje nadležnom odeljenju trezora radi plaćanja i knjiženja u Glavnoj knjizi trezora a

- drugi primerak zahteva spaja se sa kopijom dokumentacije i služi za potrebna evidentiranja kod direktnog budžetskog korisnika.

Član 43

Direktni budžetski korisnik vodi Registar/Evidenciju podnetih zahteva za plaćanje. Registar/Evidencija zahteva za plaćanje mora da sadrži podatke za svaki zahtev za plaćanje i to:

- registarski broj i datum kada je zahtev primljen u trezor,

- naziv pravnog lica (ili fizičkog lica) kome se vrši plaćanje,

- broj računa pravnog odnosno fizičkog lica,

- broj i datum računovodstvene isprave,

- ukupan iznos na koji glasi zahtev za plaćanje,

- registarski broj iz predloga plana za prenos sredstava (obrazac PP) kojim je dato odobrenje za stvaranje obaveze (samo za zahteve za plaćanje sa preuzetom obavezom),

- datum kada je zahtev za plaćanje realizovan od strane trezora.

Poslove vođenja registra/evidencije za direktnog budžetskog korisnika vrši budžetski izvršilac direktnog budžetskog korisnika.

3.5 Povraćaj sredstava u budžet

Član 44

U slučaju pogrešnog plaćanja, direktni, odnosno indirektni korisnik budžetskih sredstava obavezan je da odmah zatraži povraćaj sredstava u budžet.

Ako se pogrešno usmerena sredstva vrate u istoj fiskalnoj godini u kojoj je plaćanje izvršeno, za iznos vraćenih sredstava umanjuje se realizacija odgovarajuće aproprijacije ekonomske klasifikacije korisnika budžetskih sredstava kome je povraćaj izvršen, a ako se sredstva vrate u narednoj fiskalnoj godini uvećava se opšti prihod budžeta.

Do isteka fiskalne godine, korisnici budžetskih sredstava vratiće u budžet sredstva koja su im preneta u skladu sa aktom o budžetu, a nisu utrošena.

Gradska uprave nadležna za finansije propisuje način utvrđivanja iznosa i postupak vraćanja neutrošenih sredstava u budžet.

3.6 Povraćaj više ili pogrešno naplaćenih javnih prihoda

Član 45

Ukoliko je od obveznika naplaćeno više prihoda, odnosno ako je osnov za naplatu bio pogrešan, izvršiće se povraćaj u skladu sa zakonom kojim se uređuje naplata javnih prihoda.

Povraćaj više ili pogrešno uplaćenih javnih prihoda obveznika vrši Uprava za trezor na teret računa za uplatu javnih prihoda.

Povraćaj javnih prihoda iz stava 2. ovog člana, Uprava za trezor vrši na osnovu rešenja lokalne poreske administracije, odnosno drugog akta nadležnog organa.

Za sve više ili pogrešno uplaćene javne prihode obveznika, nadležni organ po čijem nalogu je izvršeno plaćanje izdaje potvrdu obvezniku da sredstva nisu, odnosno neće biti iskorišćena po svojoj nameni. Obveznik dostavlja original potvrdu, original naloga za uplatu ili izvod - kao dokaz o izvršenoj uplati, i zahtev za povraćaj više ili pogrešno uplaćenog javnog prihoda Poreskoj upravi - nadležnoj filijali, odnosno lokalnoj poreskoj administraciji.

Na osnovu navedene dokumentacije lokalna poreska administracija donosi rešenje za povraćaj više ili pogrešno uplaćenih javnih prihoda, i isto dostavlja Upravi za trezor na izvršenje.

Uprava za trezor izvršava povraćaj sredstava najkasnije pet radnih dana od dana prijema rešenja, odnosno drugog akta za povraćaj.

3.7 Prinudna naplata

Član 46

Prinudnu naplatu - izvršavanje naloga dostavljenih od strane Narodne banke Srbije, u okviru KRT-a, kada je dužnik korisnik javnih sredstava, sprovodi Uprava za trezor.

Prinudna naplata koja se odnosi na korisnika budžetskih sredstava, a u osnov za prinudnu naplatu je naveden račun izvršenja budžeta, može se sprovesti do iznosa 50% ukupnog obima sredstava opredeljenog tom budžetskom korisniku, odnosno toj vrsti indirektnih korisnika budžetskih sredstava, na teret njegovih aproprijacija, a preko aproprijacije koja je namenjena za ovu vrstu rashoda.

U slučaju prinudne naplate na računu izvršenja budžeta Grada, odeljenje trezora najpre identifikuje prinudno naplaćena sredstva prilikom preuzimanja izvoda. O utvrđenim prinudnim naplatama elektronskim putem obaveštava direktne korisnike budžetskih sredstava, kako bi identifikovali na koga se odnosi prinudno izvršenje.

Direktni korisnik budžetskih sredstava obezbeđuje dokumentaciju koja se odnosi na predmetnu prinudnu naplatu (presuda, izvršeno rešenje i dr.), a potom odeljenju trezora dostavljaju nalog za knjiženje sa pripadajućom dokumentacijom, kako bi se sprovelo knjiženje u glavnoj knjizi trezora.

Ukoliko je kao dužnik naveden račun izvršenja budžeta lokalne vlasti, rok za početak izvršenja rešenja o prinudnoj naplati je pet radnih dana od dana unosa rešenja.

Prinudna naplata se sprovodi na teret aproprijacija namenjenih za ovu vrstu rashoda. U slučaju da se utvrdi da na ovim aproprijacijama nema dovoljno raspoloživih sredstava za sprovođenje izvršenih naloga prinudne naplate, korisnik vrši preusmeravanje sredstava umanjenjem druge odgovarajuće aproprijacije za iznos potreban za sprovođenje izvršenih naloga prinudne naplate, a povećanjem aproprijacija koje su namenjene za ovu vrstu rashoda, osim aproprijacija namenjenih za finansiranje plata i otplatu dugova i datih garancija.

Prinudnom naplatom ne mogu se teretiti aproprijacije namenjene za finansiranje plata, za otplatu duga i datih garancija i izvršavanje rashoda i izdataka iz sredstava donacija, za finansiranje lokalne vlasti u sprovođenju finansijske pomoći Evropske unije, aproprijacije koje se finansiraju iz finansijske pomoći Evropske unije kada su ista data na upravljanje lokalnoj vlasti, prihodi od privatizacije, kao i sredstva čije je izvršenje izuzeto zakonom, odnosno aktom Vlade.

IV BUDŽETSKO IZVEŠTAVANJE

Član 47

Gradska uprava nadležna za finansije obavezna je, u skladu sa Zakonom, da redovno prati izvršenje budžeta i najmanje dva puta godišnje informiše, u formi izveštaja, Gradonačelnika, a obavezno u roku od petnaest dana po isteku šestomesečnog, odnosno devetomesečnog perioda.

U roku od petnaest dana po podnošenju izveštaja iz stava 1. ovog člana Gradonačelnik usvaja i dostavlja izveštaj Skupštini Grada. Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na veb sajtu Grada i internom portalu.

Član 48

U gradskoj upravi nadležnoj za poslove finansija pripremaju se sledeći izveštaji:

1) dnevni izveštaj o izvršenim plaćanjima sa računa izvršenja budžeta Grada;

2) izveštaji o mesečnom ostvarenju budžeta, u kojima se prikazuju prihodi i primanja i rashodi i izdaci po direktnim budžetskim korisnicima i ekonomskim klasifikacijama, a u skladu sa Pravilnikom o sadržaju i načinu finansijskog izveštavanja o planiranim i ostvarenim prihodima i primanjima i planiranim i izvršenim rashodima i izdacima jedinice lokalne samouprave i Pravilnikom o načinu i sadržaju izveštavanja o planiranim i izvršenim rashodima za plate u budžetskim jedinicama lokalne vlasti (dostavlja se Upravi za trezor);

3) informacija o kreditnoj zaduženosti;

4) šestomesečni, odnosno devetomesečni izveštaji o izvršenju budžeta, odnosno godišnji izveštaji o izvršenju budžeta (dostavlja Gradonačelniku) i

5) ostali finansijski izveštaji.

Član 49

Direktni korisnici budžetskih sredstava dužni su da usaglase podatke iz svojih poslovnih knjiga sa podacima u glavnoj knjizi trezora koja se vodi u odeljenju nadležnom za poslove trezora. Takođe, usaglašavaju se podaci o izvršenju finansijskog plana direktnog korisnika budžetskih sredstava sa podacima iz završnih računa indirektnih korisnika. Na osnovu ovako usaglašenih podataka pristupa se izradi konsolidovanog finansijskog izveštaja.

Konsolidovanim finansijskim izveštajem dobijaju se podaci o ukupno ostvarenim prihodima i primanjima i izvršenim rashodima i izdacima budžetskih sredstava na nivou direktnog korisnika budžetskih sredstava.

Direktni korisnici budžetskih sredstava su dužni da odeljenju nadležnom za poslove trezora dostave Obrazac 5 - Izveštaj o izvršenju budžeta, kao i obrazloženje ukoliko postoje odstupanja planiranih i utrošenih sredstava za iznose prekoračenja za izveštajni period.

Rok za dostavljanje kvartalnih izveštaja na obrascu iz stava 3. ovog člana, za indirektne korisnike budžetskih sredstava je do 10-og u mesecu po isteku kvartala, odnosno za direktne korisnike budžetskih sredstava do 20-og u mesecu po isteku kvartala.

Član 50

Kalendar za podnošenje godišnjih finansijskih izveštaja propisan je Zakonom:

(1) 28. februar - indirektni korisnici sredstava budžeta Grada pripremaju godišnji finansijski izveštaj za prethodnu budžetsku godinu i podnose ga nadležnim direktnim korisnicima sredstava budžeta Grada;

28. februar - drugi korisnici javnih sredstava koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora, osnovani od strane Grada, pripremaju godišnji finansijski izveštaj za prethodnu budžetsku godinu i podnose ga nadležnoj gradskoj upravi koja vrši nadzor nad njihovim radom;

(2) 31. mart - direktni korisnici sredstava budžeta Grada pripremaju godišnji izveštaj koji sadrži godišnji izveštaj o učinku programa za prethodnu godinu i podnose ga gradskoj upravi nadležnoj za poslove finansija. Direktni korisnici sredstava budžeta Grada koji u svojoj nadležnosti imaju indirektne korisnike sredstava budžeta Grada kontrolišu, sravnjuju podatke iz godišnjih izveštaja o izvršenju budžeta indirektnih korisnika i sastavljaju konsolidovani godišnji izveštaj o izvršenju budžeta koji sadrži godišnji izveštaj o učinku programa za prethodnu godinu i koji podnose gradskoj upravi nadležnoj za poslove finansija;

(3) 30. april - gradska uprava nadležna za poslove finansija priprema nacrt odluke o završnom računu budžeta lokalne vlasti sa obrazloženjem koje sadrži godišnji izveštaj o učinku programa za prethodnu godinu i dostavlja ga Gradskom veću;

(4) 1. jun - Gradsko veće dostavlja skupštini Grada predlog odluke o završnom računu budžeta lokalne vlasti, sa obrazloženjem koje sadrži godišnji izveštaj o učinku programa za prethodnu godinu;

(5) 30. jun - gradska uprava nadležna za poslove finansija podnosi Upravi za trezor odluku o završnom računu budžeta Grada usvojenu od strane skupštine Grada i podnosi izveštaj o izvršenju budžeta Grada,

(6) 1. jul - gradska uprava nadležna za poslove finansija sastavlja konsolidovani izveštaj Grada i podnosi ga Upravi za trezor.

Rokovi iz stava 1. ovog člana predstavljaju krajnje rokove u kalendaru za podnošenje godišnjih finansijskih izveštaja i drugih akata.

Član 51

Direktni korisnici budžetskih sredstava dužni su da najkasnije do 1. marta obezbede konsolidovane izveštaje o primanjima i izdacima prethodne fiskalne godine za sve indirektne korisnike koji su u njihovoj nadležnosti i da ih najkasnije do 31. marta dostave odeljenju nadležnom za poslove trezora, radi izrade konsolidovanog završnog računa budžeta.

Budžetski izvršilac direktnog korisnika budžetskih sredstava dužan je da vodi evidenciju podataka na način propisan ovim uputstvom, uključujući i evidenciju dokumenata, registara, pisanih izveštaja i elektronskih podataka, koji se odnose na finansijske zadatke i aktivnosti, kao i da obezbedi da su ti podaci, dostupni za pregled, na zahtev nadležnih organa Grada ili nadležnih inspekcijskih organa.

Direktni korisnici budžetskih sredstava su dužni da gradskoj upravi nadležnoj za poslove finansija dostave dodatne podatke koji su neophodni za izradu izveštaja za potrebe izvršnih organa Grada ili Skupštine Grada, odnosno drugih organa Grada.

V SADRŽAJ I VOĐENJE GLAVNE KNJIGE

5.1. Glavna knjiga trezora

Član 52

Glavna knjiga trezora je poslovna knjiga skupa svih računa koja se vodi po sistemu dvojnog knjigovodstva, u kojoj se sistematski obuhvataju stanja i evidentiraju sve promene na imovini, obavezama, kapitalu, prihodima i rashodima.

Glavna knjiga trezora sadrži sintetizovane računovodstvene evidencije za svakog direktnog i indirektnog korisnika i služi kao osnova za pripremanje finansijskih izveštaja.

Glavna knjiga trezora vodi se u gradskoj upravi nadležnoj za poslove finansija u odeljenju nadležnom za poslove trezora.

Član 53

Transakcije i poslovni događaji, uključujući prihode i primanja, rashode i izdatke sa izvorima finansiranja, kao i stanje i promene na imovini, obavezama i kapitalu, evidentiraju se u glavnoj knjizi trezora, u skladu sa kontnim planom i na nivoima budžetske klasifikacije propisane Zakonom.

Evidencije transakcija i poslovni događaji u poslovnim knjigama direktnog i indirektnog korisnika budžetskih sredstava moraju biti ažurni i u skladu sa transakcijama i poslovnim događajima evidentiranim u glavnoj knjizi trezora.

U glavnoj knjizi trezora vodi se evidencija prihoda sa posebnom namenom koje direktni i indirektni korisnici moraju da namenski troše.

Član 54

Direktni korisnici budžetskih sredstava svoje finansijsko poslovanje ne obavljaju preko podračuna i vode samo pomoćne knjige i evidencije.

Podaci iz pomoćnih knjiga direktnih korisnika sintetizuju se u glavnoj knjizi trezora na osnovu periodičnih izveštaja.

Indirektni korisnici budžetskih sredstava koji svoje finansijsko poslovanje obavljaju preko svojih podračuna, vode glavnu knjigu i izrađuju finansijske izveštaje propisane pravilnikom kojim se uređuje priprema, sastavljanje i podnošenje finansijskih izveštaja korisnika budžetskih sredstava.

Član 55

Glavna knjiga trezora i pomoćne knjige direktnih korisnika budžetskih sredstava u okviru glavne knjige trezora, kao i glavne knjige indirektnih korisnika budžetskih sredstava, vode se u skladu sa Pravilnikom o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.

Direktni korisnik budžetskih sredstava kod koga se vodi evidencija imovine, obaveza i potraživanja vrši obračun amortizacije i revalorizacije u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima kojima se uređuje računovodstvo, odnosno budžetsko računovodstvo.

Član 56

U glavnoj knjizi trezora vrši se dnevno knjiženje izvoda preuzimanjem od Uprave za trezor u elektronskom obliku.

Računovodstvene isprave knjiže se istog dana, a najkasnije narednog dana od dana prijema računovodstvene isprave.

Nakon knjiženja naplaćenih prihoda i primanja, izvršenih rashoda i izdataka u glavnoj knjizi trezora, dnevni izvodi se dostavljaju budžetskim izvršiocima direktnih korisnika budžetskih sredstava radi knjiženja.

5.2. Ispravka knjiženja

Član 57

Radi poravnanja knjiženja u glavnoj knjizi trezora propisuje se obrazac Ispravka knjiženja (Obrazac - IK) koji služi za ispravke i promene stanja računovodstvenih podataka. Promene ne mogu imati uticaja na stanje sredstava na KRT-u.

Zahtev za ispravku knjiženja podnosi izvršilac direktnog korisnika budžetskih sredstava na obrascu IK (Ispravka knjiženja) u dva primerka odeljenju nadležnom za poslove trezora. Po izvršenom usaglašavanju, vrši se overa zahteva i dostavlja direktnom korisniku budžetskih sredstava.

Obrazac IK overavaju ovlašćeno lice u odeljenju nadležnom za poslove trezora i ovlašćena lica direktnog korisnika budžetskih sredstava.

Ispravka knjiženja - Obrazac - IK, sadrži tri dela i to:

Deo 1 Zahteva za ispravku knjiženja sadrži:

- naziv direktnog korisnika budžetskih sredstava,

- JBKJS direktnog korisnika budžetskih sredstava,

- datum knjiženja;

Tabelarni deo sadrži:

- redni broj,

- JBKJS direktnog korisnika budžetskih sredstava,

- oznaku funkcionalne klasifikacije,

- JBKJS indirektnog korisnika budžetskih sredstava,

- oznaku ekonomske klasifikacije,

- opis knjiženja,

- novčani iznos na dugovnoj strani,

- novčani iznos na potražnoj strani,

- broj aproprijacije,

- oznaku ekonomske klasifikacije,

- oznaku izvora prihoda,

- napomene.

Deo 2 Zahteva za ispravku knjiženja sadrži pečat i potpis odgovornih lica za odobravanje ispravke knjiženja (popunjava podnosilac zahteva).

Deo 3 Zahteva za ispravku knjiženja sadrži pečat i potpis odgovornog lica za overavanje u odeljenju nadležnom za poslove trezora.

VI OTVARANJE PODRAČUNA

Član 58

Gradska uprava nadležna za finansija u skladu sa pravilnikom kojim se definišu uslovi i način otvaranja i ukidanja podračuna konsolidovanog računa kod Uprave za trezor, može odobriti otvaranje podračuna u okviru KRT-a.

Podračun je račun dinarskih i deviznih sredstava korisnika javnih sredstava, preko kojeg se vrši promet sredstava, odnosno izvršavaju platne transakcije, koji se otvara u okviru pripadajućeg konsolidovanog računa trezora, a vodi se u Upravi za trezor.

Poslove vezane za otvaranje i ukidanje podračuna obavlja odeljenje trezora.

U cilju pripreme predloga za utvrđivanje i objavljivanje spiska korisnika javnih sredstava Republike Srbije, odeljenje trezora, vrši ažuriranje, verifikaciju i održavanje podataka o korisnicima javnih sredstava koji pripadaju javnom sektoru u okviru Grada.

Član 59

Otvaranje i/ili ukidanje podračuna odobrava gradska uprava nadležna za poslove finansija na osnovu dostavljenog pisanog zahteva direktnog budžetskog korisnika, sa dokumentacijom propisanom pravilnikom iz člana 57. ovog uputstva, i odgovarajućeg akta nadležnog organa kojim se nalaže otvaranje i/ili ukidanje podračuna.

Zahtev za otvaranje, odnosno ukidanje podračuna dostavlja se Upravi za trezor, na obrascu propisanom pravilnikom kojim se uređuje otvaranje i ukidanje podračuna KRT-a kod Uprave za trezor (Obrazac NO-1/NU-1).

Član 60

Korisnicima javnih sredstava koji nisu uključeni u sistem KRT-a, kao i ostalim pravnim licima i drugim subjektima koji ne pripadaju javnom sektoru, a kojima se vrši prenos sredstava iz budžeta, otvara se poseban namenski dinarski račun kod Uprave za trezor, koji se uključuje u sistem KRT-a.

Otvaranje, odnosno ukidanje posebnog namenskog dinarskog podračuna iz stava 1. ovog člana, vrši se podnošenjem zahteva (sa dokumentacijom) na obrascu propisanom pravilnikom kojim se uređuje otvaranje i ukidanje podračuna konsolidovanog računa trezora kod uprave za trezor (Obrazac NO-2/NU-2).

Član 61

Uprava za trezor može otvoriti evidencioni račun prihoda organa i drugih budžetskih korisnika i podračun za posebne namene u okviru KRT-a.

Član 62

Direktni, odnosno indirektni budžetski korisnik sredstva sa podračuna može koristiti isključivo za namene planirane budžetom i godišnjim finansijskim planom.

Sve odredbe ovog uputstva vezane za izvršenje budžeta, budžetsko računovodstvo i izveštavanje i kontrolu finansijskih transakcija primenjuju se i na izvršenje rashoda i izdataka sa ovih podračuna.

Glavna knjiga podračuna je sastavni deo glavne knjige trezora.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 63

Stupanjem na snagu ovog uputstva prestaje da važi Uputstvo o radu trezora grada Kragujevca ("Službeni list grada Kragujevca", broj 45/15).

Član 64

Sastavni deo ovog uputstva su:

• prilog 1: Obrazac PP (Predlog plana izvršenja), Obrazac ZPK (Zahtev za promenu kvote), Obrazac PA (Zahtev za preusmeravanje aproprijacije), Obrazac ZPO (Zahtev za preuzimanje obaveza), Obrazac IK (Zahtev za ispravku knjiženja), Obrazac ZP (Zahtev za plaćanje bez / sa preuzetom obavezom), obrazac ZT (Zahtev za transfer), obrazac ZIK (Zahtev za plaćanje indirektnog korisnika);

• prilog 2: spisak direktnih korisnika budžeta grada Kragujevca i indirektnih korisnika koji su u njihovoj nadležnosti;

• prilog 3: uniformni programi i programske aktivnosti jedinice lokalne samouprave;

• prilog 4: klasifikacija izvora finansiranja;

• prilog 5: funkcionalna klasifikacija.

Član 65

Ovo uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".

Priloge 1-5, koji su sastavni deo ovog uputstva, objavljene u "Sl. listu grada Kragujevca", br. 29/2022, odnosno dopunjene u "Sl. listu grada Kragujevca", br. 33/2022, možete pogledati OVDE