ODLUKA
O UTVRĐIVANJU METODOLOGIJE ZA ODREĐIVANJE CENE PRISTUPA SISTEMU ZA PRENOS ELEKTRIČNE ENERGIJE

("Sl. glasnik RS", br. 93/2012, 123/2012, 116/2014, 109/2015, 98/2016, 99/2018, 4/2019, 158/2020, 71/2021 i 130/2022)

1. Donosi se Metodologija za određivanje cene pristupa sistemu za prenos električne energije (u daljem tekstu: Metodologija), koja je odštampana uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.

2. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o utvrđivanju Metodologije za određivanje tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za prenos električne energije i Metodologija za određivanje tarifnih elemenata za izračunavanje cena pristupa i korišćenja sistema za prenos električne energije ("Službeni glasnik RS", br. 68/06, 18/07, 116/08, 92/10 i 45/11).

3. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije" i ona stupa na snagu 1. oktobra 2012. godine.

 

Samostalna odredba Odluke o izmeni
Metodologije za određivanje cene pristupa sistemu za prenos električne energije

("Sl. glasnik RS", br. 123/2012)

2. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije" i ona stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama i dopunama
Metodologije za određivanje cene pristupa sistemu za prenos električne energije

("Sl. glasnik RS", br. 109/2015)

7. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije" i ona stupa na snagu i primenjuje se od 1. januara 2016. godine.

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama
Metodologije za određivanje cene pristupa sistemu za prenos električne energije

("Sl. glasnik RS", br. 98/2016)

2. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije" i ona stupa na snagu i primenjuje se od 1. januara 2017. godine.

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama
Metodologije za određivanje cene pristupa sistemu za prenos električne energije

("Sl. glasnik RS", br. 99/2018)

3. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije" i ona stupa na snagu i primenjuje se od 1. januara 2019. godine.

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama
Metodologije za određivanje cene pristupa sistemu za prenos električne energije

("Sl. glasnik RS", br. 4/2019)

2. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije" i ona stupa na snagu i primenjuje se od 1. februara 2019. godine.

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama
Metodologije za određivanje cene pristupa sistemu za prenos električne energije

("Sl. glasnik RS", br. 158/2020)

2. Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije" i ona stupa na snagu i primenjuje se od 1. januara 2021. godine.

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama i dopunama
Metodologije za određivanje cene pristupa sistemu za prenos električne energije

("Sl. glasnik RS", br. 71/2021)

6. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalna odredba Odluke o izmeni
Metodologije za određivanje cene pristupa sistemu za prenos električne energije

("Sl. glasnik RS", br. 130/2022)

2. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2023. godine.

 

METODOLOGIJA
ZA ODREĐIVANJE CENE PRISTUPA SISTEMU ZA PRENOS ELEKTRIČNE ENERGIJE

 

I PREDMET METODOLOGIJE

Ovom metodologijom se određuje metod regulacije cene pristupa sistemu za prenos električne energije koji je zasnovan na opravdanim troškovima poslovanja i odgovarajućem prinosu na sredstva uložena u efikasno obavljanje energetske delatnosti, elementi za koje se utvrđuju tarife (u daljem tekstu: tarifni elementi) i način izračunavanja regulisanih cena, odnosno tarifa, način obračuna usluge prenosa električne energije, korisnici sistema, dužina regulatornog perioda kao vremenskog perioda za koji se izračunava cena pristupa sistemu za prenos električne energije, način utvrđivanja opravdanosti troškova, kao i način, postupak i rokovi za dostavljanje dokumentacije i vrsta dokumentacije koju operator prenosnog sistema dostavlja Agenciji za energetiku Republike Srbije (u daljem tekstu: Agencija).

II METODOLOŠKI PRISTUP

Metodologija se zasniva na metodi regulacije "troškovi plus", kojom se operatoru prenosnog sistema određuje maksimalna visina prihoda za regulatorni period, odnosno cena pristupa sistemu za prenos električne energije kojom se obezbeđuje:

1) pokrivanje opravdanih troškova poslovanja, i odgovarajućeg prinosa na efikasno uložena sredstva u obavljanje delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom kojima se obezbeđuje kratkoročna i dugoročna sigurnost snabdevanja, odnosno održivi razvoj sistema uzimajući u obzir prihode i rashode vezane za dodelu prekograničnih kapaciteta i primenu mehanizama kompenzacije tranzita električne energije i ostale prihode;

2) bezbednost rada sistema;

3) podsticanje ekonomske i energetske efikasnosti;

4) nediskriminacija, odnosno jednaki položaj iste kategorije korisnika sistema i

5) sprečavanje međusobnog subvencionisanja između pojedinih delatnosti koje obavlja operator prenosnog sistema i između pojedinih korisnika sistema.

III POJMOVI I DEFINICIJE

Pojmovi upotrebljeni u metodologiji imaju sledeće značenje:

Info pravila

 

Skup energetskih i ekonomskih podataka sistematizovanih u tabelama koji se dostavljaju Agenciji u cilju njenog redovnog izveštavanja i prilikom podnošenja odluke o ceni pristupa sistemu za prenos električne energije na saglasnost;

Maksimalno odobreni prihod

 

Maksimalni iznos prihoda operatora prenosnog sistema u regulatornom periodu kojim se nadoknađuju svi opravdani troškovi koji nastaju obavljanjem delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom i odgovarajući prinos na efikasno uložena sredstva;

Obračunski period

 

Vremenski period koji počinje od 07:00 časova prvog kalendarskog dana u mesecu i traje do 07:00 časova prvog kalendarskog dana u narednom mesecu;

Regulatorni period

 

Vremenski period u trajanju od jedne kalendarske godine - u daljem tekstu u formulama i objašnjenjima formula označen sa t) i

Tarifni elementi

 

Obračunske veličine na koje se raspoređuje maksimalno odobreni prihod operatora prenosnog sistema koji je određen za regulatorni period u skladu sa ovom metodologijom.

Ostali pojmovi upotrebljeni u ovoj metodologiji imaju isto značenje kao u zakonu kojim se uređuje oblast energetike.

Pri izračunavanju prema formulama u ovoj metodologiji, sve vrednosti koje se izražavaju u procentima se dele sa 100.

IV ODREĐIVANJE MAKSIMALNO ODOBRENOG PRIHODA

Maksimalno odobreni prihod operatora prenosnog sistema se obračunava na osnovu opravdanih troškova poslovanja i odgovarajućeg prinosa na efikasno uložena sredstva u obavljanju delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom.

Opravdanost troškova se ocenjuje prema prirodi konkretnog troška sagledavanjem njegove svrsishodnosti, proverom količina i cene kojom je izazvan konkretan trošak, uporednom analizom troškova operatora prenosnog sistema zasnovanom na podacima o troškovima u prethodnom periodu i troškovima drugih operatora prenosnog sistema u okruženju (benchmarking).

IV.1. Zajednički operativni troškovi, sredstva, troškovi amortizacije i ostali prihodi

Zajedničkim operativnim troškovima se smatraju operativni troškovi nastali radi omogućavanja funkcionisanja operatora prenosnog sistema koji, pored delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom, obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajedničkim sredstvima se smatraju sredstva (nematerijalna ulaganja osim goodwill-a, nekretnine, postrojenja i oprema) koja su neophodna za funkcionisanje operatora prenosnog sistema koji pored delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajedničkim troškovima amortizacije se smatraju troškovi amortizacije zajedničkih sredstava nastali radi omogućavanja funkcionisanja energetskog subjekta koji pored delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom obavlja drugu energetsku delatnost čija je cena regulisana ili koji pored tih energetskih delatnosti obavlja i druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, a koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajedničkim ostalim prihodima se smatraju ostali prihodi ostvareni angažovanjem zajedničkih resursa operatora prenosnog sistema koji se ne mogu direktno alocirati na pojedine delatnosti.

Zajednički operativni troškovi, sredstva, troškovi amortizacije i ostali prihodi se raspoređuju na delatnost prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom za koju se utvrđuje maksimalno odobreni prihod i na druge energetske, odnosno druge delatnosti koje se ne smatraju energetskim delatnostima, na osnovu transparentnih pravila (ključeva) utvrđenih u skladu sa opštim aktom o računovodstvu i računovodstvenim politikama energetskog subjekta i objektivnim kriterijumima.

IV.2. Obračun maksimalno odobrenog prihoda

Obračun maksimalno odobrenog prihoda operatora prenosnog sistema po osnovu obavljanja delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom vrši se primenom sledeće formule:

MOPt = OTt + At + PPCKt * RSt + SUt + TGt - OPt+ KEt

gde su:

MOPt - maksimalno odobreni prihod operatora prenosnog sistema po osnovu obavljanja delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom u periodu t (u dinarima);

OTt - operativni troškovi u periodu t (u dinarima);

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima);

PPCKt - stopa prinosa na regulisana sredstva u periodu t (u %);

RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima);

SUt - troškovi sistemskih usluga u periodu t (u dinarima);

TGt - troškovi za naknadu gubitaka u sistemu za prenos električne energije u periodu t (u dinarima);

OPt - ostali prihodi u periodu t (u dinarima) i

KEt - korekcioni element u periodu t (u dinarima).

Troškovi koji ulaze u obračun maksimalno odobrenog prihoda operatora prenosnog sistema po osnovu obavljanja delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom se utvrđuju na osnovu podataka o planiranim energetskim veličinama iz Energetskog bilansa Republike Srbije, odnosno na osnovu podataka koji služe za njegovo donošenje.

IV.2.1. Operativni troškovi

Operativni troškovi predstavljaju opravdane troškove nastale po osnovu obavljanja delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom, i čine ih:

1) nabavna vrednost električne energije za balansiranje;

2) troškovi materijala;

3) troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi;

4) troškovi proizvodnih usluga;

5) nematerijalni troškovi i

6) deo rezervisanja za naknade i druge beneficije zaposlenih, a koji se isplaćuju u regulatornom periodu.

U ovim operativnim troškovima sadržani su i:

- operativni troškovi sredstava pribavljenih bez naknade;

- regulatorna naknada koja čini deo cene za pristup sistemu za prenos električne energije;

- troškovi nabavke električne energije za balansiranje operatora prenosnog sistema u ulozi balansno odgovorne strane;

- troškovi vezani za izdavanje garancije porekla u smislu zakona kojim se uređuje oblast energetike i

- troškovi nabavke električne energije za sopstvenu potrošnju.

Regulatorna naknada se utvrđuje na osnovu formule:

RNt = 1,25% * (UOTt + At + PPCKt * RSt)

gde je:

RNt - regulatorna naknada u periodu t (u dinarima);

UOTt - operativni troškovi utvrđeni pre uključivanja nabavne vrednosti električne energije za balansiranje i troška regulatorne naknade u periodu t (u dinarima);

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima);

PPCKt - stopa prinosa na regulisana sredstva u periodu t (u %) i

RSt - regulisana sredstva u periodu t (u dinarima).

IV.2.2. Troškovi amortizacije

Troškovi amortizacije predstavljaju opravdane troškove amortizacije sredstava koja su u funkciji obavljanja delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom, pri čemu se u troškove amortizacije uključuju i troškovi amortizacije sredstava pribavljenih bez naknade.

Troškovi amortizacije obuhvataju troškove amortizacije postojećih sredstava na početku regulatornog perioda i troškove amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu.

Troškovi amortizacije postojećih i sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu obračunavaju se proporcionalnom metodom u procenjenom korisnom veku trajanja sredstava.

Troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u regulatornom periodu obračunavaju se na osnovicu koju čini 50% vrednosti aktiviranih nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih.

Troškovi amortizacije se računaju prema sledećoj formuli:

At = APSt + AASt

gde su:

At - troškovi amortizacije u periodu t (u dinarima);

APSt - troškovi amortizacije postojećih sredstava u periodu t (u dinarima) i

AASt - troškovi amortizacije sredstava koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima).

IV.2.3. Regulisana sredstva

Regulisana sredstva predstavljaju neto vrednost nematerijalnih ulaganja (osim goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme koja su angažovana na obavljanju delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom, izuzimajući:

- neto vrednost sredstava pribavljenih bez naknade, kao što su donacije, učešće trećih lica u izgradnji sistema za prenos električne energije, sredstva prikupljena po osnovu izgradnje priključaka i slično i

- neto vrednost nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku, koja se ne aktiviraju u regulatornom periodu ili koja nisu opravdana i/ili efikasna.

Opravdanost i efikasnost investicija radi potrebe razvoja sistema za prenos električne energije a u cilju zadovoljavanja porasta potražnje za električnom energijom, otklanjanja zagušenja u mreži kao i povećanja sigurnosti i kvaliteta isporuke utvrđuju se na osnovu:

- tehničko - tehnoloških, ekonomskih i drugih parametara i pokazatelja opravdanosti i efikasnosti ulaganja i

- usklađenosti ulaganja sa godišnjim programom poslovanja i planom razvoja sistema za prenos električne energije energetskog subjekta.

Regulisana sredstva su osnovica za obračun prinosa na angažovana sredstva koji operator prenosnog sistema može da ostvari u regulatornom periodu.

Vrednost regulisanih sredstava se obračunava kao aritmetička sredina vrednosti regulisanih sredstava na početku regulatornog perioda i vrednosti regulisanih sredstava na kraju regulatornog perioda, prema sledećoj formuli:

RSt = (pRSt + kRSt) / 2

gde su:

RSt - regulisana sredstava u periodu t (u dinarima);

pRSt - vrednost regulisanih sredstava na početku perioda t (u dinarima) i

kRSt - vrednost regulisanih sredstava na kraju perioda t (u dinarima).

Vrednost regulisanih sredstava na početku regulatornog perioda obračunava se prema sledećoj formuli:

pRSt = pNVSt - pSBNt - pNSUPt,

gde su:

pNVSt - neto vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina postrojenja i opreme na početku perioda t (u dinarima);

pSBNt - neto vrednost sredstava pribavljenih bez naknade na početku perioda t (u dinarima) i

pNSUPt - neto vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku na početku regulatornog perioda, a koja neće biti aktivirana u periodu t ili koja nisu opravdana i/ili efikasna (u dinarima).

Vrednost regulisanih sredstava na kraju regulatornog perioda se obračunava prema sledećoj formuli:

kRSt = pRSt - ARSt + ΔSUPt - NOPSt - ΔSBNt - ΔNSUPt

gde su:

ARSt - troškovi amortizacije regulisanih sredstava koji ne uključuju troškove amortizacije sredstava pribavljenih bez naknade u periodu t koji se obračunavaju na način utvrđen ovom metodologijom (u dinarima);

ΔSUPt - promena vrednosti nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku u periodu t, uvećana za neto vrednost nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za nabavku istih na početku regulatornog perioda, a koja će biti aktivirana u periodu t (u dinarima);

NOPSt - neto vrednost sredstava koja su otuđena i/ili trajno povučena iz upotrebe u periodu t (u dinarima);

ΔSBNt - promena vrednosti sredstava pribavljenih bez naknade u periodu t (u dinarima) i

ΔNSUPt - promena vrednosti nematerijalnih ulaganja (izuzev goodwill-a), nekretnina, postrojenja i opreme u pripremi i avansa datih za njihovu nabavku koja neće biti aktivirana u periodu t ili koja nisu opravdana i/ili efikasna (u dinarima).

IV.2.4. Stopa prinosa na regulisana sredstva

Stopa prinosa na regulisana sredstva utvrđuje se kao ponderisana prosečna cena kapitala operatora prenosnog sistema.

Ponderisana prosečna cena kapitala je ponderisani prosek stope prinosa na sopstveni kapital i ponderisane prosečne stope prinosa na pozajmljeni kapital, prema ponderima od 0,4 za sopstveni kapital i 0,6 za pozajmljeni kapital i obračunava se pre oporezivanja prema sledećoj formuli:

PPCKt = 0,4 * CSKt / (1 - SPt) + 0,6 * CPKt

gde su:

PPCKt - stopa prinosa na regulisana sredstva u periodu t (u %);

CSKt - cena sopstvenog kapitala posle oporezivanja u periodu t (u %);

SPt - stopa poreza na dobit prema važećim zakonskim propisima u periodu t (u %) i

CPKt - ponderisana prosečna cena pozajmljenog kapitala u periodu t (u %).

Cena sopstvenog kapitala posle oporezivanja treba da odražava specifični rizik operatora prenosnog sistema, rizik zemlje i preovlađujuće uslove pribavljanja kapitala na finansijskom tržištu u regulatornom periodu.

Pozajmljeni kapital u smislu ovog pododeljka predstavlja zbir dugoročnih obaveza i kratkoročnih finansijskih obaveza kojima se finansiraju regulisana sredstva.

Cena pozajmljenog kapitala se računa kao ponderisana prosečna kamatna stopa na ukupno pozajmljena sredstva, pri čemu se kao ponderi uzimaju učešća pozajmljenih sredstava u ukupno pozajmljenim sredstvima. Cena pozajmljenog kapitala se priznaje do nivoa cene obazrivo i racionalno pozajmljenih sredstava.

IV.2.5. Troškovi sistemskih usluga

Troškovi sistemskih usluga obuhvataju troškove obezbeđenja usluga regulacije frekvencije i snage razmene (primarna, sekundarna i tercijarna regulacija), regulacije napona i učešća u uspostavljanju elektroenergetskog sistema.

Troškovi sistemskih usluga se obračunavaju u skladu sa cenom sistemskih usluga koju je utvrdila Agencija za regulatorni period i cenom sistemskih usluga na tržištu.

IV.2.6. Troškovi za nadoknadu gubitaka

Visina troškova za nadoknadu gubitaka električne energije se utvrđuje na osnovu sledeće formule:

TGt = Gt * CGt

gde su:

TGt - troškovi za nadoknadu gubitaka u periodu t (u dinarima);

Gt - količina električne energije potrebna za nadoknadu gubitaka u periodu t (u kWh) i

CGt - cena električne energije za nadoknadu gubitaka u periodu t (u dinarima/kWh).

Količina električne energije potrebna za nadoknadu gubitaka u regulatornom periodu se izračunava prema sledećoj formuli:

Gt = KIt * SGt / (1- SGt)

gde su:

KIt - količina električne energije planirana za isporuku iz sistema za prenos električne energije u periodu t (u kWh) i

SGt - opravdana stopa gubitaka električne energije u periodu t (u %).

Količina električne energije planirana za isporuku iz sistema za prenos električne energije u regulatornom periodu je jednaka zbiru: električne energije planirane za isporuku u sisteme za distribuciju električne energije, za potrebe pumpanja reverzibilnih elektrana i pumpnoakumulacionih postrojenja koja su priključena na sistem za prenos električne energije, za kupce čiji su objekti priključeni i koji će tokom regulatornog perioda biti priključeni na sistem za prenos električne energije i električne energije planirane za isporuku susednim elektroenergetskim sistemima.

Opravdana stopa gubitaka električne energije u sistemu za prenos električne energije u regulatornom periodu se određuje na osnovu: ostvarenih stopa gubitaka električne energije u prethodne tri godine, analize stanja sistema, uporedne analize ostvarenih stopa gubitaka operatora prenosnih sistema u okruženju (benchmarking), plana smanjenja gubitaka i mera za njegovu realizaciju.

Cena električne energije za nadoknadu gubitaka je ponderisana prosečna opravdana nabavna cena električne energije, uključujući i sve opravdane zavisne troškove nabavke električne energije za nadoknadu gubitaka u regulatornom periodu.

IV.2.7. Ostali prihodi

Ostali prihodi su prihodi ostvareni angažovanjem resursa namenjenih obavljanju delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom, kao što su: prihodi po osnovu obavljanja poslova organizovanja i administracije tržišta električne energije, prihodi ostvareni primenom mehanizma kompenzacije tranzita električne energije, prihodi od alokacije interkonektivnih kapaciteta, prihodi po osnovu balansiranja sistema, prihodi od prodaje nusproizvoda i usluga, prihodi od aktiviranja učinaka i robe, dobici od prodaje regulisanih sredstava, prihodi po osnovu garancije porekla, prihodi po osnovu naknađenih šteta, prihodi po osnovu obustave isporuke električne energije i drugi prihodi.

IV.2.8. Korekcioni element

Korekcioni element je vrednosni izraz (novčani iznos) kojim se umanjuje ili uvećava maksimalno odobreni prihod za regulatorni period (t) za iznos odstupanja ostvarenog prihoda po osnovu realizovanih tarifnih elemenata i regulisanih cena na koje je data saglasnost za t-2 regulatorni period od opravdanog prihoda za t-2 regulatorni period, obračunatog na način utvrđen ovom metodologijom, a na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda ostvarenih u t-2 regulatornom periodu, odnosno u prethodnim regulatornim periodima za koje korekcija nije izvršena.

Korekcioni element se obračunava prema sledećoj formuli:

KEt = (OPPRt-2 - OPRt-2) * (1 + It-2)

gde su:

KEt - korekcioni element za period t (u dinarima);

OPPRt-2- opravdani prihod po osnovu obavljanja delatnosti prenosa električne energije i upravljanja prenosnim sistemom u periodu t-2, obračunat u skladu sa ovom metodologijom na osnovu ostvarenih energetskih veličina i vrednosti opravdanih troškova i ostalih prihoda (u dinarima);

OPRt-2 - ostvareni prihod po osnovu realizovanih tarifnih elemenata i regulisanih cena na koje je data saglasnost u periodu t-2 (u dinarima) i

It-2 - indeks potrošačkih cena u Republici Srbiji u periodu t-2, prema objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike (u %).

Ako operator prenosnog sistema prilikom podnošenja odluke o ceni pristupa sistemu za prenos električne energije na saglasnost Agenciji, raspolaže podacima o ostvarenim energetskim veličinama i finansijskim izveštajima za t-1 regulatorni period, korekcioni element se izračunava na osnovu podataka iz t-1 regulatornog perioda, odnosno prethodnih regulatornih perioda za koje korekcija nije izvršena.

V KORISNICI SISTEMA

Korisnik prenosnog sistema (u daljem tekstu: korisnik sistema), u smislu ove metodologije, jeste:

1) operator distributivnog sistema električne energije, odnosno operator zatvorenog distributivnog sistema električne energije, kome se meri električna energija isporučena u distributivni sistem, odnosno zatvoreni distributivni sistem, za korisnike čiji su objekti priključeni na distributivni sistem, odnosno zatvoreni distributivni sistem, uključujući i isporučenu električnu energiju za nadoknadu gubitaka u distributivnom sistemu, odnosno zatvorenom distributivnom sistemu;

2) krajnji kupac koji kupuje električnu energiju za sopstvene potrebe (u daljem tekstu: kupac) čiji su objekti priključeni na sistem za prenos električne energije, koji je sa snabdevačem zaključio ugovor o potpunom snabdevanju, a usluga prenosa za električnu energiju isporučenu tom kupcu se obračunava snabdevaču;

3) kupac čiji su objekti priključeni na sistem za prenos električne energije koji nije zaključio ugovor o potpunom snabdevanju;

4) kupac - proizvođač čiji su objekti priključeni na sistem za prenos električne energije koji je na unutrašnje instalacije priključio sopstveni objekat za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora, pri čemu proizvedenu električnu energiju koristi za sopstvene potrebe, a višak proizvedene električne energije isporučuje u sistem za prenos električne energije;

5) kupac za električnu energiju isporučenu sa sistema za prenos električne energije za potrebe električne vuče u železničkom saobraćaju (isporuka preko elektrovučnih podstanica povezanih na prenosni sistem);

6) energetski subjekt za proizvodnju električne energije, za električnu energiju isporučenu iz sistema za prenos električne energije za potrebe proizvodnje električne energije;

7) energetski subjekt za proizvodnju električne energije, za električnu energiju isporučenu iz sistema za prenos električne energije za napajanje pumpno-akumulacionih postrojenja za potrebe proizvodnje električne energije;

8) energetski subjekt čiji su objekti za skladištenje električne energije priključeni na sistem za prenos električne energije (reverzibilna hidroelektrana, akumulatorske baterije, postrojenja za elektrolizu i sl.) i

9) energetski subjekt za proizvodnju električne energije, za električnu energiju isporučenu u sistem za prenos električne energije.

VI TARIFNI ELEMENTI

Tarifni elementi su obračunske veličine na koje se raspoređuje maksimalno odobreni prihod operatora prenosnog sistema utvrđen za regulatorni period.

Tarifni elementi su:

1) "aktivna snaga";

2) "aktivna energija" i

3) "reaktivna energija".

VI.1. Tarifni element "aktivna snaga"

Tarifni element "aktivna snaga" je suma odobrenih aktivnih snaga korisnika sistema iz poglavlja V. tač. 1), 2), 3) i 4) ove metodologije i mesečnih maksimalnih aktivnih snaga za korisnika sistema iz poglavlja V. tač. 5) ove metodologije, koja se u periodu t izračunava prema sledećoj formuli:

gde su:

ASt - tarifni element "aktivna snaga" (u kW);

OSi,m,k - odobrena snaga za i-to mesto isporuke sa sistema za prenos električne energije, u mesecu m za k-tog korisnika sistema (u kW);

MASm,ev - maksimalna aktivna snaga u mesecu m za korisnika prenosnog sistema iz poglavlja V. tačka 4) ove metodologije (u kW);

Iu - ukupan broj mesta isporuke sa sistema za prenos električne energije korisnicima iz poglavlja V. tač. 1), 2), 3) i 4) ove metodologije i

Ku - ukupan broj korisnika prenosnog sistema iz poglavlja V. tač. 1) 2), 3) i 4) ove metodologije.

Odobrena snaga za jednog korisnika sistema je snaga koja je određena u odobrenju za priključenje, elektroenergetskoj saglasnosti ili drugom aktu kojim je odobreno priključenje objekta korisnika sistema, a za objekte postojećih korisnika sistema koji nemaju odobrenu snagu, na način utvrđen propisom kojim se uređuju uslovi isporuke električne energije.

Za korisnika sistema iz poglavlja V. tačka 1) ove metodologije, odobrenom snagom u smislu ove metodologije, smatra se snaga određena ugovorom o povezivanju sa prenosnim sistemom, drugim ugovorom, odnosno drugim aktom u skladu sa zakonom.

Za korisnika sistema iz poglavlja V. tačka 5) ove metodologije, odobrenom snagom u smislu ove metodologije, smatra se suma odobrenih snaga na svim mestima isporuke u kojima su elektrovučne podstanice povezane na sistem za prenos električne energije.

Za korisnika sistema iz poglavlja V. tačka 5) ove metodologije, maksimalna aktivna snaga u smislu ove metodologije, je najveći zbir jednovremenih srednjih petnaestominutnih aktivnih snaga na svim mernim mestima na sistemu za prenos električne energije u kojima su elektrovučne podstanice povezane na sistem za prenos i utvrđuje se za svaki obračunski period regulatornom periodu.

Snaga se izražava u kilovatima (kW).

VI.2. Tarifni element "aktivna energija"

Tarifni element "aktivna energija" je ukupna aktivna energija koja se tokom regulatornog perioda isporučuje korisnicima sistema iz poglavlja V. tač. 1), 2), 3), 4), 5), 6) i 7) ove metodologije.

Aktivna energija za jednog korisnika sistema je suma aktivnih energija koje su izmerene na svim mernim mestima tog korisnika sistema u svim obračunskim periodima tokom regulatornog perioda.

Aktivna energija se izražava u kilovatčasovima (kWh).

VI.3. Tarifni element "reaktivna energija"

Tarifni element "reaktivna energija" je ukupna reaktivna energija koja se isporučuje korisnicima sistema iz poglavlja V. tač. 1), 2), 3), 4), 5) i 7) ove metodologije tokom regulatornog perioda.

Reaktivna energija za jednog korisnika sistema je suma reaktivnih energija koje su izmerene na svim mernim mestima tog korisnika sistema u svim obračunskim periodima tokom regulatornog perioda.

Reaktivna energija se izražava u kilovarčasovima (kvarh).

VII TARIFE

Tarife se utvrđuju za svaki od tarifnih elemenata iz poglavlja VI. ove metodologije.

VII.1. Tarife za tarifni element "aktivna snaga"

Za tarifni element "aktivna snaga" se utvrđuju dve tarife:

1) "odobrena snaga" i

2) "prekomerna snaga".

Tarifa "odobrena snaga" se primenjuje na odobrenu snagu bez obzira na izmerenu vrednost mesečne maksimalne aktivne snage u obračunskom periodu.

Tarifa "prekomerna snaga" se primenjuje ako je izmerena mesečna maksimalna aktivna snaga veća od odobrene snage, tako što se na iznos odobrene snage primenjuje tarifa "odobrena snaga", a na iznos razlike između izmerene mesečne maksimalne i odobrene snage, primenjuje se tarifa "prekomerna snaga".

VII.1.1. Utvrđivanje mesečne maksimalne aktivne snage

Mesečna maksimalna aktivna snaga jednog korisnika sistema se utvrđuje merenjem srednje petnaestominutne aktivne snage u obračunskom periodu.

Ako se za jednog korisnika sistema srednja petnaestominutna aktivna snaga meri na jednom mernom mestu u objektu priključenom/povezanom na sistem za prenos, mesečna maksimalna aktivna snaga je jednaka najvećoj izmerenoj vrednosti. Ako se za jednog korisnika sistema srednja petnaestominutna aktivna snaga meri na više mernih mesta u jednom objektu priključenom/povezanom na sistem za prenos, mesečna maksimalna aktivna snaga je najveći zbir jednovremenih srednjih petnaestominutnih aktivnih snaga izmerenih na svim mernim mestima na istom naponskom nivou, ako su ostvarene tehničke mogućnosti za utvrđivanje tog zbira.

Za električnu vuču u železničkom saobraćaju, mesečna maksimalna aktivna snaga je najveći zbir jednovremenih srednjih petnaestominutnih aktivnih snaga izmerenih na svim mernim mestima na sistemu za prenos električne energije u kojima su elektrovučne podstanice povezane na sistem za prenos, ako su ostvarene tehničke mogućnosti za utvrđivanje tog zbira.

VII.2. Tarife za tarifni element "aktivna energija"

Za tarifni element "aktivna energija", u zavisnosti od doba dana isporuke električne energije, utvrđuju se dve tarife:

1) "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" i

2) "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju".

"Viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" se primenjuje na količinu aktivne energije isporučene tokom obračunskog perioda od 07h do 23h svakog dana.

"Niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" se primenjuje na količinu aktivne energije isporučene tokom obračunskog perioda od 00h do 07h i od 23h do 24h svakog dana.

VII.3. Tarife za tarifni element "reaktivna energija"

Za tarifni element "reaktivna energija" se utvrđuju dve tarife:

1) "reaktivna energija" i

2) "prekomerna reaktivna energija".

Tarifa "reaktivna energija" se primenjuje na iznos izmerene reaktivne energije ako je faktor snage na mestu isporuke za obračunski period veći ili jednak 0,95.

Ako je faktor snage na mestu isporuke za obračunski period manji od 0,95, tarifa "reaktivna energija" se primenjuje na iznos reaktivne energije koja odgovara faktoru snage 0,95, a tarifa "prekomerna reaktivna energija" se primenjuje na iznos pozitivne razlike izmerene reaktivne energije i reaktivne energije koja odgovara faktoru snage 0,95.

VIII NAČIN IZRAČUNAVANJA I RELATIVNI ODNOSI TARIFA

Tarife su jednake za sve korisnike sistema, bez obzira na naponski nivo isporuke električne energije, dužinu prenosnog puta i namenu potrošnje električne energije koja se prenosi.

VIII.1. Izračunavanje tarifa za tarifni element "aktivna snaga"

Tarifa "odobrena snaga" se određuje na osnovu dela maksimalno odobrenog prihoda i tarifnog elementa "aktivna snaga", prema sledećoj formuli:

TOS = 0,25 * MOPt / ASt

gde su:

TOS - tarifa "odobrena snaga" (u dinarima po kW);

MOPt - maksimalno odobreni prihod operatora prenosnog sistema (u dinarima) i

ASt - tarifni element "aktivna snaga" (u kW).

Relativni odnos tarifa "odobrena snaga" i "prekomerna snaga" je 1:4, tako da se tarifa "prekomerna snaga" određuje prema formuli:

TPS = 4 * TOS

gde je:

TPS - tarifa "prekomerna snaga" (u dinarima po kW).

VIII.2. Izračunavanje tarifa za tarifni element "aktivna energija"

"Niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" se određuje na osnovu dela maksimalno odobrenog prihoda i planirane količine aktivne energije za isporuku tokom trajanja više i niže dnevne tarife, prema sledećoj formuli:

NT = 0,65 * MOPt / (AENTt + ROvn * AEVTt)

gde su:

NT - "niža dnevna tarifa za aktivnu energiju" (u dinarima po kWh);

MOPt - maksimalno odobreni prihod operatora prenosnog sistema (u dinarima);

AENTt - aktivna energija isporučena tokom trajanja niže dnevne tarife (u kWh);

AEVTt - aktivna energija isporučena tokom trajanja više dnevne tarife (u kWh) i

ROvn - relativni odnos više i niže dnevne tarife za aktivnu energiju.

"Viša dnevna tarifa za aktivnu energiju" se utvrđuje prema "nižoj dnevnoj tarifi za aktivnu energiju", prema formuli:

VT = ROvn * NT

gde je:

VT - "viša dnevna tarifa za aktivnu energiju", u dinarima po kWh.

Relativni odnos niže i više dnevne tarife za aktivnu energiju je ROvn=2, odnosno NT:VT=1:2.

VIII.3. Izračunavanje tarifa za tarifni element "reaktivna energija"

Tarifa "reaktivna energija" se određuje na osnovu dela maksimalno odobrenog prihoda i tarifnog elementa "reaktivna energija", prema sledećoj formuli:

TRE = 0,10 * MOPt / REt

gde su:

TRE - tarifa "reaktivna energija" (u dinarima po kvarh);

MOPt - maksimalno odobreni prihod operatora prenosnog sistema (u dinarima) i

REt - tarifni element "reaktivna energija" (u kvarh).

Relativni odnos tarifa " reaktivna energija" i "prekomerna reaktivna energija" je 1:2, tako da se tarifa "prekomerna reaktivna energija" određuje prema formuli:

TPRE = 2 * TRE

gde je:

TPRE - tarifa "prekomerna reaktivna energija" (u dinarima po kvarh).

IX NAČIN OBRAČUNA

Usluga prenosa električne energije se obračunava korisnicima sistema na osnovu tarifa za obračunski period.

Korisnicima sistema iz poglavlja V. tač. 1), 2), i 3) ove metodologije, usluga prenosa električne energije se obračunava prema tarifama po tarifnim elementima "aktivna snaga", "aktivna energija" i "reaktivna energija".

Korisnicima sistema iz poglavlja V. tač. 4) ove metodologije, usluga prenosa električne energije se obračunava prema tarifama po tarifnim elementima "aktivna snaga", "aktivna energija" i "reaktivna energija", za električnu energiju koja se preuzima iz sistema za prenos električne energije.

Korisnicima sistema iz poglavlja V. tačka 5) ove metodologije, usluga prenosa električne energije se obračunava prema tarifama po tarifnim elementima "aktivna snaga", "aktivna energija" i "reaktivna energija", pri čemu se tarifa "odobrena snaga" primenjuje na iznos mesečne maksimalne aktivne snage, ako je ta snaga manja od odobrene snage.

Korisnicima sistema iz poglavlja V. tačka 6) ove metodologije, usluga prenosa električne energije se obračunava prema tarifama po tarifnom elementu "aktivna energija".

Korisnicima sistema iz poglavlja V. tačka 7) ove metodologije, usluga prenosa električne energije se obračunava prema tarifama po tarifnim elementima "aktivna energija" i "reaktivna energija".

Korisnicima sistema iz poglavlja V. tač. 8) i 9) ove metodologije, usluga prenosa električne energije se ne obračunava.

Ako se tarife promene u toku obračunskog perioda, usluga prenosa električne energije se obračunava primenom do tada važećih i novih tarifa, srazmerno broju dana njihovog važenja u obračunskom periodu.

Način obračuna i naplate usluge prenosa električne energije, uređuju operator prenosnog sistema i korisnik sistema, u skladu sa zakonom, propisom o uslovima isporuke i snabdevanja električne energije, pravilima o radu prenosnog sistema, izdatim odobrenjem za priključenje na prenosni sistem i ovom metodologijom.

X POSEBNE ODREDBE ZA OBRAČUN

X.1. Prekid ili ograničenje isporuke električne energije zbog poremećaja u sistemu za prenos električne energije

U slučaju prekida isporuke električne energije zbog poremećaja u sistemu za prenos električne energije, pri utvrđivanju mesečne maksimalne aktivne snage, ako su ostvarene tehničke mogućnosti za takvo utvrđivanje opterećenja se neće uzimati u obzir postignuta opterećenja u prvih osam časova nakon uspostavljanja normalne isporuke električne energije.

Ako je prekid u isporuci električne energije zbog poremećaja u sistemu za prenos električne energije ili usled kvara na postrojenjima korisnika sistema prouzrokovanog višom silom, trajao duže od 24 časa neprekidno, iznos obračunat po tarifnom elementu "aktivna snaga" će se umanjiti srazmerno broju dana prekida u obračunskom periodu.

Korisniku sistema će se kao maksimalna mesečna snaga utvrditi snaga izmerena u vremenu trajanja ograničenja snage ako je veća od najveće snage izmerene izvan tog vremena.

X.2. Objekat koji se prvi put priključuje, prijava i odjava korisnika i obustava isporuke objektu korisnika

Korisniku čiji se objekat prvi put priključuje, odnosno povezuje na sistem za prenos električne energije, korisniku kojem je odobreno priključenje privremenog objekta na rok kraći od 30 dana, kao i korisniku koji se u skladu sa propisom kojim se utvrđuju uslovi isporuke i snabdevanja električne energije odjavi ili prijavi u toku meseca, iznos po tarifnom elementu "aktivna snaga" se obračunava primenom važećih tarifa "odobrena snaga" i "prekomerna snaga" srazmerno broju dana koliko je objekat bio priključen na sistem za prenos u obračunskom periodu.

Korisnicima kojima je, u skladu sa zakonom i propisom o uslovima isporuke i snabdevanja električne energije, obustavljena isporuka električne energije, usluga pristupa sistemu za prenos električne energije se obračunava prema tarifi "odobrena snaga" za svo vreme trajanja obustave.

X.3. Preraspodela opterećenja u sistemu korisnika

U slučaju kada operator prenosnog sistema, zbog poremećaja u sistemu za prenos električne energije ili redovnih radova na održavanju i proširenju sistema, u skladu sa propisom o uslovima isporuke električne energije i/ili pravilima o radu sistema za prenos električne energije, od korisnika sistema zahteva preraspodelu opterećenja u svom sistemu, maksimalna aktivna snaga se utvrđuje kao izmerena vrednost, ukoliko ne prelazi odobrenu snagu, odnosno kao odobrena snaga, ukoliko izmerena vrednost prelazi odobrenu snagu u periodima:

1) tokom perioda na koji se zahtev odnosi;

2) dvanaest sati pre perioda na koji se zahtev odnosi, u slučaju redovnih radova na održavanju i proširenju sistema i

3) osam sati posle perioda na koji se zahtev odnosi.

U slučaju kada korisnik sistema iz poglavlja V. tačka 1) ove metodologije, zbog poremećaja u sistemu za distribuciju električne energije ili redovnih radova na održavanju i proširenju sistema, u skladu sa propisom o uslovima isporuke i snabdevanja električne energije i pravilima rada sistema za prenos električne energije, obavesti operatora prenosnog sistema da će u određenom periodu svojim upravljačkim akcijama preraspodeliti opterećenje u svom sistemu, mesečna maksimalna aktivna snaga se utvrđuje kao izmerena vrednost ukoliko ne prelazi odobrenu snagu, odnosno kao odobrena snaga ukoliko izmerene vrednosti prelaze odobrenu snagu u periodima:

1) tokom vremena trajanja redovnih radova na održavanju i proširenju sistema, odnosno trajanja poremećaja u sistemu i

2) osam sati posle završetka redovnih radova na održavanju i proširenju sistema, odnosno otklanjanja poremećaja u sistemu.

U slučaju preraspodele opterećenja zbog poremećaja u sistemu za distribuciju električne energije, mesečna maksimalna aktivna snaga se utvrđuje u skladu sa stavom 2 ovog odeljka ako korisnik sistema o nastalom poremećaju obavesti operatora sistema za prenos električne energije tokom trajanja poremećaja.

U slučaju kada korisnik sistema iz poglavlja V. tač. 2) i 3) ove metodologije usled izvođenja radova na njegovoj električnoj instalaciji, a neposredno pre otpočinjanja tih radova obavesti operatora prenosnog sistema da će u određenom periodu preraspodeliti opterećenje na druge korisnike sistema čiji su objekti povezani u istoj transformatorskoj stanici, mesečna maksimalna aktivna snaga tim korisnicima sistema se utvrđuje kao izmerena vrednost ukoliko ne prelazi odobrenu snagu, odnosno kao odobrena snaga ukoliko izmerena vrednost prelazi odobrenu snagu u periodu trajanja radova.

XI NAČIN, POSTUPAK I ROKOVI DOSTAVLJANJA PODATAKA I DOKUMENTACIJE I PROMENA CENE PRISTUPA SISTEMU ZA PRENOS ELEKTRIČNE ENERGIJE

XI.1. Dokumentacija i rokovi za dostavljanje

Operator prenosnog sistema Agenciji dostavlja:

1) podatke i dokumentaciju u skladu sa propisom kojim se utvrđuje način, postupak i rokovi vođenja knjigovodstvenih evidencija, sprovođenje razdvajanja računa po delatnostima i dostava podataka i dokumentacije za potrebe regulacije;

2) popunjene tabele info pravila za izračunavanje cene pristupa sistemu za prenos električne energije koje se objavljuju na sajtu Agencije (www.aers.rs) (uz zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni pristupa sistemu za prenos električne energije i na zahtev Agencije);

3) popunjene tabele info pravila za redovno izveštavanje koje se objavljuju na sajtu Agencije u skladu sa dinamikom definisanom u tabelama i

4) druge podatke i dokumentaciju na zahtev Agencije, u skladu sa Zakonom.

XI.2. Način dostavljanja podataka i dokumentacije

Podatke i dokumentaciju iz odeljka XI.1. ove metodologije, operator prenosnog sistema dostavlja u pismenoj formi, potpisane od strane ovlašćenog lica, a popunjene tabele info pravila i u elektronskoj formi na e-mail adresu Agencije.

XI.3. Izmena cene pristupa sistemu za prenos električne energije na zahtev Agencije

Ukoliko na osnovu dostavljenih podataka i dokumentacije iz odeljka XI.1. ove metodologije, Agencija u obavljanju poslova iz svoje nadležnosti utvrđene Zakonom, utvrdi da operator prenosnog sistema primenom regulisanih cena ostvaruje prihode koji su veći od opravdanog prihoda koji se dobija primenom ove metodologije, operator prenosnog sistema dužan je da na zahtev Agencije, u roku od 30 dana od dana prijema tog zahteva, podnese novi zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni pristupa sistemu za prenos električne energije sa odlukom o ceni.

XI.4. Neurednost zahteva

Smatra se da zahtev za davanje saglasnosti na odluku o ceni pristupa sistemu za prenos električne energije sa odlukom o ceni nije podnet, ukoliko dokumentacija iz odeljka XI.1. ove metodologije nije dostavljena Agenciji u rokovima i na način utvrđen ovom metodologijom.

XII PRIMENA METODOLOGIJE

Do prvog obrazovanja cena pristupa sistemu za prenos električne energije u skladu sa odredbama ove metodologije, primenjivaće se cene operatora prenosnog sistema koje su, u skladu sa zakonom, obrazovane i bile primenjene za tarifne stavove po tarifnim elementima "snaga", "aktivna energija" i "reaktivna energija", na dan stupanja na snagu ove Metodologije.

Usluga prenosa električne energije za jednog korisnika sistema, do prvog obrazovanja cena pristupa sistemu za prenos električne energije u skladu sa odredbama ove metodologije, obračunavaće se za obračunski period na osnovu cena po tarifnim stavovima "obračunska snaga"; "prekomerno preuzeta snaga"; "viši dnevni tarifni stav za aktivnu energiju"; "niži dnevni tarifni stav za aktivnu energiju"; "reaktivna energija" i "prekomerno preuzeta reaktivna energija", u skladu sa odredbama čl. 9. do 18. Tarifnog sistema za pristup i korišćenje sistema za prenos električne energije ("Službeni glasnik RS", br. 1/07 i 31/07)

Korisniku sistema kod kojeg ne postoje uslovi za registrovanje isporučene aktivne energije u zavisnosti od doba dana, saglasno odeljku VII.2. ove metodologije, do stvaranja uslova za registrovanje dvotarifnog merenja, usluga prenosa električne energije se obračunava primenom "više dnevne tarife za aktivnu energiju" na 67% izmerene aktivne energije i primenom "niže dnevne tarife za aktivnu energiju" na 33% izmerene aktivne energije.

Ako operator prenosnog sistema odbije zahtev korisnika sistema za povećanjem odobrene snage, korisniku sistema neće se obračunavati tarifa "prekomerna snaga" počev od meseca januara u godini posle isteka 12 meseci od podnošenja zahteva, ukoliko korisnik sistema ostane pri svom zahtevu za povećanjem odobrene snage.

Korisnik sistema iz poglavlja V. tačka 1) ove metodologije, odobrenu snagu može promeniti tek po isteku 12 meseci od prethodne promene, osim u slučaju kada zbog povezivanja novog objekta na sistem za prenos dolazi do promene opterećenja u postojećim objektima preko kojih se električna energija isporučuje u sistem korisnika.

Na zahtev korisnika sistema iz poglavlja V. tačka 2), 3) i 4) ove metodologije, do 31. decembra 2022. godine tarifa "odobrena snaga" obračunava se aktivna snaga koja je manja od odobrene snage utvrđene u skladu sa pododeljkom VI.1. ove metodologije, pri čemu će se svako prekoračenje te zahtevane manje snage obračunavati po tarifi "prekomerna snaga". Nova promena tako zahtevane snage se može ponovo tražiti tek po isteku 12 meseci od prethodne promene i tada zahtevana snaga ne može biti veća od odobrene snage utvrđene u skladu sa pododeljkom VI.1 ove metodologije. Od 1. januara 2023. godine ovim korisnicima će se po tarifi "odobrena snaga" obračunavati aktivna snaga koja je jednaka odobrenoj snazi utvrđenoj u skladu sa pododeljkom VI.1 ove metodologije.

Izuzetno od odredbe stava 6. ovog poglavlja, korisnik sistema kome je do 31. decembra 2020. godine obračunavana aktivna snaga na način i pod uslovima utvrđen tim stavom, može do 28. februara 2021. godine zahtevati obračun aktivne snage u iznosu odobrene snage utvrđene u skladu sa odeljkom VI.1. ove metodologije, bez obzira da li je proteklo 12 meseci od prethodne promene.