PRAVILNIK

O USLOVIMA ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA PORODICAMA U KOJIMA SE RODI TREĆE ILI ČETVRTO DETE ZA UNAPREĐENJE USLOVA STANOVANJA NA TERITORIJI AUTONOMNE POKRAJINE VOJVODINE

("Sl. list AP Vojvodine", br. 52/2022)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Pravilnikom o uslovima za dodelu bespovratnih sredstava porodicama u kojima se rodi treće ili četvrto dete za unapređenje uslova stanovanja na teritoriji AP Vojvodine (u daljem tekstu: Pravilnik), utvrđuju se ciljevi ove programske aktivnosti, namena sredstava, uslovi za učešće na konkursu, postupak za dodelu bespovratnih sredstava porodicama u kojima se rodi treće ili četvrto dete za unapređenje uslova stanovanja, obavezna dokumentacija, kriterijumi za dodelu sredstava, zaključivanje ugovora sa korisnicima sredstava i druga pitanja od značaja za realizaciju konkursa za dodelu bespovratnih sredstava porodicama u kojima se rodi treće ili četvrto dete za unapređenje uslova stanovanja na teritoriji AP Vojvodine (u daljem tekstu: konkurs).

Porodicom iz stava 1. ovog člana smatraju se bračne i vanbračne zajednice sa decom, kao i jednoroditeljske porodice (u daljem tekstu: porodica).

Bespovratna sredstva dodeljuju se iz sredstava Budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine opredeljenih za 2022. godinu, putem javnog konkursa koji raspisuje Pokrajinski sekretarijat za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova (u daljem tekstu: Sekretarijat).

II CILJ PROGRAMSKE AKTIVNOSTI

Član 2

Cilj sprovođenja programske aktivnosti putem dodele bespovratnih sredstava porodicama u kojima se rodi treće ili četvrto dete jeste zaustavljanje negativnih demografskih trendova kao i afirmacija pronatalitetne populacione politike na teritoriji AP Vojvodine.

Jedan od važnih preduslova povećanja nataliteta jeste i rešavanje stambenog pitanja porodica u kojima se rodi treće ili četvrto dete, odnosno, roditelja ove dece (u daljem tekstu: učesnika konkursa) koji u vlasništvu ne poseduju odgovarajuću stambenu jedinicu, kao i unapređenje uslova stanovanja porodicama u slučajevima u kojima majka rodi treće ili četvrto dete, u smislu odgovarajućih standarda o veličini raspoloživog stambenog prostora u skladu sa članom 90. Zakona o stanovanju i održavanju zgrada ("Službeni glasnik RS", broj: 104/2016 i 9/2020 - dr. zakon).

III NAMENA SREDSTAVA

Član 3

Bespovratna sredstva namenjena su za:

1. investiciono i tekuće održavanje postojeće nekretnine.

U smislu ovog Pravilnika, pod nekretninom smatraju se stan ili kuća koji su upisani u katastar nepokretnosti.

Nekretnina iz tačke 2. stava 1. ovog člana mora biti u vlasništvu ili suvlasništvu učesnika konkursa ili roditelja učesnika konkursa koji žive u zajedničkom domaćinstvu.

IV VISINA SREDSTAVA

Član 4

Ukupna visina bespovratnih sredstava koja se dodeljuju učesnicima konkursa za namene iz člana 3. ovog Pravilnika utvrđuje se prilikom raspisivanja svakog pojedinačnog konkursa, u zavisnosti od raspoloživih budžetskih sredstava.

O visini dodeljenih bespovratnih sredstava po svakoj pojedinačnoj prijavi odlučiće Pokrajinski sekretar za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova (u daljem tekstu: pokrajinski sekretar) na predlog Komisije iz člana 12. ovog Pravilnika, a najviše do 1.500.000,00 dinara.

V KONKURS ZA DODELU SREDSTAVA

Član 5

Sredstva se dodeljuju na osnovu konkursa koji raspisuje Pokrajinski sekretarijat za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova.

Tekst konkursa se objavljuje u "Službenom listu AP Vojvodine", u javnom glasilu koje se distribuira na teritoriji AP Vojvodine i na veb-sajtu Sekretarijata www.socijalnapolitika.vojvodina.gov.rs.

Član 6

Obavezni elementi konkursa su:

1. naziv akta na osnovu kojeg se raspisuje;

2. visina ukupnih sredstava predviđenih za dodelu;

3. visina bespovratnih sredstava za koju se može aplicirati;

4. namena sredstava;

5. pravo učešća;

6. uslovi za učešće;

7. način podnošenja prijave;

8. rok za podnošenje prijave na konkurs;

9. obavezna dokumentacija za podnošenje i

10. drugi podaci od značaja za uspešnu realizaciju konkursa.

VI PRAVO UČEŠĆA NA KONKURSU

Član 7

Pravo učešća na konkursu imaju roditelji iz porodica u smislu člana 1. stav 2. i člana 2. stav 2. ovog Pravilnika kojima se počev od 01. januara 2021. godine pa do dana raspisivanja konkursa rodi treće ili četvrto dete.

Redosled rođenja dece se utvrđuje prema broju žive dece majke u momentu podnošenja prijave na konkurs.

Jednoroditeljskom porodicom, u smislu člana 1. stav 2. ovog Pravilnika, smatra se porodica u kojoj jedan roditelj samostalno vrši roditeljsko pravo, pod uslovom da je drugi roditelj:

- nepoznat,

- preminuo, a nije ostvareno pravo na porodičnu penziju i

- postao potpuno i trajno nesposoban za rad, a nije stekao pravo na penziju.

VII USLOVI ZA UČEŠĆE NA KONKURSU

Član 8

Učesnici konkursa mogu biti roditelji u porodicama koji u trenutku raspisivanja konkursa ispunjavaju sledeće uslove:

1. da je majka u porodici, na dan 01.01.2021. godine pa do dana raspisivanja konkursa, rodila dete trećeg ili četvrtog reda rođenja, u smislu člana 7. stav 2. ovog Pravilnika;

2. da je najmanje jedan od roditelja državljanin Republike Srbije i da na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodine do dana raspisivanja konkursa ima najmanje pet godina neprekidno prijavljeno prebivalište;

3. da se nalaze u bračnoj ili vanbračnoj zajednici ili da imaju status samohranog roditelja;

4. da se neposredno brinu o novorođenom trećem ili četvrtom detetu, da njihova deca prethodnog reda rođenja nisu smeštena u hraniteljsku, starateljsku porodicu ili data na usvojenje i da nisu lišeni roditeljskog prava u odnosu na decu prethodnog reda rođenja, u skladu sa zakonom;

5. da je najmanje jedan od roditelja zaposlen;

6. da su roditelji trećeg, odnosno, četvrtog deteta vlasnici ili suvlasnici nekretnine ili da žive u zajedničkom domaćinstvu sa vlasnikom ili suvlasnikom nekretnine najmanje tri godine neprekidno do dana raspisivanja konkursa;

7. da učesnici konkursa ili njihovi roditelji koji sa učesnicima konkursa žive u zajedničkom domaćinstvu nisu kupili, nasledili ili otuđili odgovarajuću nekretninu u prethodnih pet godina do dana raspisivanja konkursa, u smislu člana 2. ovog Pravilnika;

8. da ne smeju postojati nerešeni imovinsko-pravni odnosi na nepokretnosti, ne sme biti upisan bilo kakav teret na listu nepokretnosti, a nepokretnost mora biti izgrađena u skladu sa propisima o planiranju i izgradnji.

Članovima zajedničkog domaćinstva učesnika konkursa smatraće se roditelji učesnika konkursa koji žive zajedno sa porodicom iz člana 1. stav 2. ovog Pravilnika najmanje tri godine neprekidno do dana raspisivanja konkursa.

Učesnici konkursa u okviru svakog raspisanog konkursa mogu konkurisati samo sa jednom prijavom bez obzira na namenu.

Roditelji koji su dobili bespovratna sredstva po prethodno raspisanim konkursima, ne mogu ponovo konkurisati po osnovu rođenja istog deteta ili deteta četvrtog reda rođenja, kao ni u slučaju da su odlukom nekog drugog državnog organa dobili bespovratna sredstva po istom osnovu.

Uslovi iz stava 1. moraju biti kumulativno ispunjeni.

VIII OBAVEZNA KONKURSNA DOKUMENTACIJA

Član 9

U svrhu ispunjenja uslova iz ovog Pravilnika, učesnici konkursa su dužni da dostave sledeću dokumentaciju:

1. popunjen i potpisan obrazac prijave na konkurs (preuzima se na veb-sajtu Sekretarijata);

2. fotokopije ličnih karata za sve punoletne članove zajedničkog domaćinstva (ukoliko se radi o čipovanoj ispravi, neophodno je da ista bude očitana), a za maloletne članove zajedničkog domaćinstva potvrde o prebivalištu za decu;

3. uverenje o državljanstvu Republike Srbije za jednog od učesnika konkursa (ne starije od šest meseci);

4. uverenja o prebivalištu za učesnike konkursa u prethodnih pet godina do dana raspisivanja konkursa;

5. izvode iz matične knjige rođenih za svu decu;

6. dokaz o bračnoj ili vanbračnoj zajednici - izvod iz matične knjige venčanih ili izjavu overenu kod javnog beležnika o postojanju vanbračne zajednice (ne stariji od mesec dana);

7. dokaz o statusu jednoroditeljske porodice - izvod iz matične knjige rođenih za novorođeno dete, izvod iz matične knjige umrlih za drugog roditelja, rešenje invalidske komisije ili potvrda Fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje da nije ostvareno pravo na penziju (ne stariji od mesec dana);

8. uverenje nadležnog organa starateljstva o činjenici da se neposredno brinu o novorođenom trećem ili četvrtom detetu, da deca prethodnog reda rođenja nisu smeštena u hraniteljsku, starateljsku porodicu ili data na usvojenje, odnosno, da ni otac ni majka nisu lišeni roditeljskog prava u odnosu na decu prethodnog reda rođenja (ne stariji od mesec dana);

9. overenu fotokopiju diplome ili uverenja o položenim razredima -ispitima kao dokaz o stečenom obrazovanju;

10. dokaz o zaposlenju i dužini staža osiguranja za učesnike konkursa (listing izdat od strane Fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje);

11. izjavu učesnika konkursa datu pod materijalnom i krivičnom odgovornošću, da ne poseduju odgovarajuću nekretninu na teritoriji Republike Srbije, overenu kod javnog beležnika, odnosno, nadležnog suda;

12. prepis lista nepokretnosti, izdat od strane Republičkog geodetskog zavoda - Službe za katastar nepokretnosti, za nepokretnost koju učesnici konkursa predlažu za investicionog i tekućeg održavanja;

13. tehnički opis sa popisom radova i predmer i predračun radova overen od strane odgovornog projektanta ili pravnog lica ovlašćenog za izvođenje građevinskih radova;

14. fotokopiju tekućeg računa jednog od učesnika konkursa.

Dokumentacija koja se prilaže uz prijavu na konkurs mora biti u originalu osim fotokopije lične karte i overene fotokopije diplome o stečenom obrazovanju, odnosno, overene fotokopije uverenja o položenim razredima - ispitima.

Dokumentacija podneta na konkurs se ne vraća.

Komisija iz člana 12. ovog Pravilnika zadržava pravo da od učesnika konkursa, prema potrebi, zatraži i dodatnu dokumentaciju ili informacije od učesnika konkursa i njima povezanim licima, kao i da izvrši terensku kontrolu koja bi uticala na donošenje predloga odluke u smislu ostvarivanja ciljeva Konkursa.

IX POSTUPANJE SA PRIJAVAMA

Član 10

Prijava na konkurs podnosi se na propisanom obrascu koji se preuzima na veb-sajtu Sekretarijata.

Prijava na konkurs iz stava 1. ovog člana podnosi se neposredno Sekretarijatu, lično ili putem pošte, preporučenom pošiljkom, na adresu: Pokrajinski sekretarijat za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova, Novi Sad, Bulevar Mihajla Pupina 16, sa naznakom: "KONKURS za dodelu bespovratnih sredstava porodicama u kojima se rodi treće ili četvrto dete za unapređenje uslova stanovanja na teritoriji AP Vojvodine".

Član 11

Neće se razmatrati prijave koje su:

1. Neblagovremene (prijave koje su podnete nakon isteka roka predviđenog u tekstu konkursa, odnosno na koja se ciljevi konkursa i namena sredstava ne odnose);

2. Nedopuštene (prijave podnete od strane lica koja nisu predviđena konkursom, odnosno na koja se ciljevi konkursa i namena sredstava ne odnose);

3. Nepotpune i nerazumljive (prijave uz koje nisu priloženi svi potrebni dokazi i dokumentacija, nepotpisane, sa nepopunjenim rubrikama, popunjene grafitnom olovkom, poslate faksom ili elektronskom poštom i koje sadrže nerazumljive ili nečitke podatke i slično).

X POSTUPAK DODELE SREDSTAVA

Član 12

Pokrajinski sekretar za socijalnu politiku, demografiju i ravnopravnost polova (u daljem tekstu: pokrajinski sekretar) rešenjem obrazuje Komisiju za pregled prijava sa priloženom dokumentacijom, ocenjivanje i izradu predloga za dodelu sredstava (u daljem tekstu: Komisija).

Komisija broji pet članova i sastoji se od predsednika Komisije i četiri člana.

Predsednik Komisije i članovi Komisije imaju svoje zamenike.

U sastav Komisije imenuju se članovi iz reda zaposlenih u Sekretarijatu.

O svom radu Komisija donosi poslovnik.

Članovi Komisije dužni su da potpišu izjavu da nemaju privatni interes u vezi sa radom i delovanjem Komisije, odnosno sprovođenjem Konkursa.

Član 13

Nakon razmatranja svih pristiglih prijava, Komisija utvrđuje predlog rang-liste učesnika konkursa za dodelu bespovratnih sredstava (u daljem tekstu: korisnici sredstava) koje dostavlja pokrajinskom sekretaru na konačno odlučivanje.

Član 14

Utvrđivanje uslova iz člana 7, 8. i 9. ovog Pravilnika vrši se dodelom odgovarajućeg broja bodova za ispunjenost uslova u trenutku objavljivanja konkursa i to:

- za svakog člana porodice učesnika konkursa - po 10 bodova (maksimalan broj bodova koji učesnici konkursa mogu ostvariti po ovom osnovu iznosi 60 bodova);

- za svako dete učesnika konkursa koje nije starije od 20 godina - po 5 bodova (maksimalan broj bodova koji učesnici konkursa mogu ostvariti po ovom osnovu iznosi 20 bodova);

- za svakog zaposlenog učesnika konkursa - po 10 bodova;

- za svakog učesnika konkursa, za svaki navršen mesec staža osiguranja - po 0,1 bod;

- za svakog učesnika konkursa koji ima završenu srednju školu - po 5 bodova;

- za svakog učesnika konkursa koji ima završene strukovne studije u trajanju od tri godine - po 12 bodova;

- za svakog učesnika konkursa koji ima završene osnovne, master ili specijalističke akademske studije - po 15 bodova;

- za svakog učesnika konkursa koji ima doktorat - po 20 bodova.

Deca za koju učesnici konkursa dobijaju bodove po tački 1. i 2. iz prethodnog stava, računaju se po majci koja na dan 01. januar 2021. godine i kasnije rodi treće, odnosno, četvrto dete.

U slučaju kada se na raspisani konkurs prijavi jednoroditeljska porodica, Komisija dodeljuje dodatnih 15 bodova.

U slučaju istog broja bodova, prednost imaju učesnici konkursa:

- jednoroditeljske porodice,

- čiji su članovi zajedničkog domaćinstva osobe sa invaliditetom (učesnici konkursa i/ili njihova deca pod uslovom da ta deca žive u zajedničkom domaćinstvu sa učesnicima konkursa),

- porodice koje su u jednom porođaju dobile više od jednog deteta (blizanci, trojke, četvorke),

- koji imaju veći ukupan broj dece u zajedničkom domaćinstvu.

Član 15

U postupku razmatranja prijava na konkurs, Komisija je dužna da:

1. utvrdi ispunjenost uslova iz člana 8. ovog Pravilnika za sve dopuštene, blagovremene i potpune prijave na konkurs;

2. sačini bodovne liste u skladu sa članom 14. ovog Pravilnika;

3. na osnovu bodovnih lista utvrdi redosled prvenstva i

4. sačini izveštaj o ispunjenosti uslova konkursa.

Prilikom odlučivanja o pravu na dodelu bespovratnih sredstava, Komisija, u cilju utvrđivanja materijalne istine, može zatražiti i druge dokaze koje oceni neophodnim.

Komisija zadržava pravo da zatraži i svaku drugu dodatnu dokumentaciju od učesnika Konkursa i povezanih lica, kao i da izvrši terensku kontrolu koja bi uticala na donošenje predloga odluke u smislu ostvarivanja ciljeva Konkursa.

Član 16

Komisija je dužna da u roku od 60 dana od dana isteka roka za podnošenje prijava na konkurs sačini predlog rang-liste učesnika konkursa za dodelu bespovratnih sredstava i istu dostavi pokrajinskom sekretaru.

Pokrajinski sekretar donosi rešenje o dodeli bespovratnih sredstava u roku od 30 dana od dana dobijanja predloga rang-liste za dodelu sredstava.

Odluka pokrajinskog sekretara je konačna.

Odluka se objavljuje na oglasnoj tabli i na veb-sajtu Sekretarijata.

Učesnici konkursa mogu u roku od tri dana od dana objavljivanja odluke o dodeli sredstva da izvrše uvid u dokumentaciju koju su podneli na Konkurs.

XI OBAVEZE KORISNIKA SREDSTAVA

Član 17

U roku od 15 dana od dana donošenja rešenja iz člana 16. ovog Pravilnika, korisnici sredstava kojima su dodeljena bespovratna sredstva za investiciono i tekuće održavanje nekretnine, zaključuju ugovor o dodeli bespovratnih sredstava sa Sekretarijatom.

Sekretarijat će sredstva preneti na račun jednog od korisnika sredstava u roku od 7 radnih dana, od dana zaključenja ugovora.

Korisnici sredstava su u obavezi da na predmetnoj nekretnini u roku od 30 dana od dana dobijanja sredstava izvrše upis vansudske hipoteke u visini dobijenih sredstava i dostave pravosnažno rešenje o založnoj izjavi izdato od strane Republičkog geodetskog zavoda - nadležne Službe za katastar nepokretnosti.

U slučaju da ne postupe po odredbama ovog člana, korisnici sredstava će biti dužni da solidarno izvrše povraćaj dobijenih sredstava i nadoknade štetu.

Troškovi ustanovljavanja tereta na nepokretnosti koja je predmet Konkursa snose Korisnici sredstava.

Član 18

Korisnici sredstava kojima su dodeljena bespovratna sredstva za investiciono i tekuće održavanje nekretnine, dužni su da dobijena sredstva iskoriste isključivo za namenu za koju su im ta sredstva odobrena, po predračunu, odnosno, po tehničkom opisu i predmeru i predračunu radova za tekuće i investiciono održavanje predmetne nekretnine.

Korisnici sredstava su takođe dužni da Komisiji dostave dva zapisnika građevinske inspekcije ili nalaza veštaka građevinske struke od kojih će jedan zapisnik, odnosno nalaz, biti sačinjen tokom investicionog i tekućeg održavanja predmetne nekretnine, a drugi po završetku radova kao dokaz o izvršenim radovima.

Korisnici sredstava su dužni da izvrše radove za koje su im sredstva odobrena i da opravdaju utrošak tih sredstava u roku od godinu dana od dana uplate sredstava.

U slučaju da odobrena sredstva nisu uopšte, nisu namenski, nisu blagovremeno ili nisu kvalitetno utrošena, odnosno, u slučaju da radovi iz stava 3. nisu izvedeni u skladu sa dobijenim odobrenjima izdatim po propisima građevinske struke ili u skladu sa tehničkim opisom sa popisom radova i predmerom i predračunom radova overenim od strane veštaka građevinske struke, ugovor će se smatrati raskinutim uz obavezu korisnika sredstava da solidarno izvrše povraćaj dobijenih sredstava i nadoknade štetu.

Član 19

Korisnici sredstava dužni su da trpe upis tereta zabrane otuđenja i opterećenja predmetne nekretnine u dužini od pet godina od dana dobijanja sredstava u korist Autonomne pokrajine Vojvodine.

Izuzetno, predmetne nekretnine mogu biti otuđene u slučaju prethodno pribavljene saglasnosti Komisije, a na osnovu odluke pokrajinskog sekretara.

Saglasnost iz prethodnog stava ovog člana korisnici sredstava mogu dobiti ukoliko Komisiji dokažu da će sredstva od prodaje nekretnine u celosti biti uložena u kupovinu nekretnine sa istim ili boljim uslovima stanovanja, saglasno Zakonu o stanovanju i održavanju zgrada.

XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 20

Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu AP Vojvodine", a objaviće se i na oglasnoj tabli i na veb-sajtu Sekretarijata.