ODLUKAO PROMENI OSNIVAČKOG AKTA JAVNE USTANOVE - NARODNI UNIVERZITET U VRANJU("Sl. glasnik grada Vranja", br. 43/2020 i 24/2022) |
Ovom odlukom vrši se promena osnivačkog akta Javne ustanove - Narodni univerzitet u Vranju.
Pod promenom osnivačkog akta, u smislu ove odluke, smatra se usklađivanje osnivačkog akta sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuje kultura i javne službe.
Narodni univerzitet u Vranju osnovana je Odlukom Skupštine opštine Vranje, koja je objavljena u "Opštinskom službenom glasniku", broj 8/92.
Narodni univerzitet u Vranju registrovana je kod Privrednog suda Leskovac, broj registratorskog uloška 5-61-00, oznaka i Rešenje Fi.br.806/98 od 23. avgusta 1999.godine.
Izmenama i dopunama osnivačkog akta iz stava 1. ovog člana, objavljenim u "Službenom glasniku Pčinjskog okruga", broj 12/09, naziv Narodnog univerziteta izmenjen je u naziv- Javna ustanova - Narodni univerzitet u Vranju.
Prečišćen tekst osnivačkog akta objavljen je u "Službenom glasnik Grada Vranja", broj 26/09 i 23/11).
Promene osnivačkog akta izvršene su i Odlukom Skupštine Grada, koja je objavljena u " Službenom glasniku Grada Vranja", broj 35/16.
Odluka o promeni osnivačkog akta Javne ustanove - Narodni univerzitet u Vranju objavljena je u "Službenom glasniku Grada Vranja", broj 43/20.
Javna ustanova - Narodni univerzitet u Vranju (u daljem tekstu: Ustanova) osnovana je radi obavljanja kulturno-obrazovne delatnosti i zadovoljavanja potreba i prava građana u oblasti kulture i obrazovanja, kao i ostvarivanje drugog zakonom utvrđenog opšteg interesa, organizovanjem i promocijom kulturno-obrazovnih sadržaja.
Ustanova ima svojstvo pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom, ovom odlukom i Statutom Ustanove.
Ustanova stiče svojstvo pravnog lica upisom u Registar ustanove kulture, koji vodi Agencija za privredne registre (u daljem tekstu: APR).
Ustanova ima pečat i štambilj.
Oblik i sadržaj pečata i štambilja utvrđuju se Statutom Ustanove, u skladu sa zakonom.
Sadržaj pečata i štambilja ispisuju se na srpskom jeziku i ćiriličnim pismom.
Termini izraženi u ovoj odluci u gramatičkom muškom rodu, podrazumevaju prirodni muški i ženski rod lica na koje se odnose.
Ovom odlukom, u skladu sa zakonom, uređuje se:
1. naziv osnivača Ustanove;
2. naziv i sedište Ustanove;
3. delatnost Ustanove;
4. sredstva za obavljanje delatnosti Ustanove;
5. međusobna prava prava, obaveze i odgovornosti Grada, kao osnivača i Ustanove u pogledu obavljanja delatnosti Ustanove;
6. način imenovanja direktora i organa upravljanja, odnosno nadzora;
7. druga pitanja od značaja za obavljanje delatnosti Ustanove.
III NAZIV I SEDIŠTE OSNIVAČA I USTANOVE
Osnivač Ustanove je Grad Vranje, ulica Kralja Milana broj 1, matični broj: 07179715.
Naziv Ustanove jeste: Javna ustanova - Narodni univerzitet u Vranju.
Skraćeni naziv Ustanove jeste: JU - Narodni univerzitet Vranje.
Sedište Ustanove je u Vranju, ulica Kneza Miloša 26.
Delatnost Ustanove jeste:
8559 Ostalo obrazovanje
8552 Umetničko obrazovanje
9003 Umetničko stvaralaštvo
9102 Delatnost muzeja, galerija i zbirki
5811 Izdavanje knjiga
5814 Izdavanje časopisa i periodičnih izdanja
5819 Ostala izdavačka delatnost
Ostale delatnosti i šifre delatnosti bliže se uređuju Statutom Ustanove, u skladu sa zakonom.
V SREDSTVA ZA FINANSIRANJE DELATNOSTI USTANOVE
Sredstva za finansiranje delatnosti Ustanove obezbeđuju se:
1) iz budžeta Republike Srbije;
2) iz budžeta Grada;
3) iz sopstvenih prihoda;
4) iz donacija, legata, zaveštanja, sponzorstva;
5) iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Visinu sredstava za finansiranje Ustanove utvrđuje Grad, na osnovu predloga godišnjeg programa rada i predloga finansijskog plana Ustanove za narednu godinu i projekcijama za naredne dve godine.
Predlog godišnjeg programa rada Ustanove iz stava 1.ovog člana sadrži posebno iskazana sredstva potrebna za finansiranje programa i projekata u kulturi, kao i sredstva potrebna za finansiranje tekućih rashoda i izdataka.
Ustanova podnosi Gradskom veću predlog godišnjeg programa rada i predlog finansijskog plana za narednu godinu i projekcijama za naredne dve godine, najkasnije do 20. jula tekuće godine.
Gradsko veće utvrđuje koji će se kulturni programi, delovi programa, tekući rashodi i izdaci Ustanove finansirati ili sufinansirati sredstvima budžeta Grada, na predlog organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove kulture.
Skupština Grada, na osnovu predloga godišnjeg programa rada i predloga finansijskog plana za narednu godinu i projekcijama za naredne dve godine, odlučuje o visini ukupnih sredstava za finansiranje rada Ustanove.
Sredstva iz budžeta Grada koriste se u skladu sa zakonom kojim se uređuje budžetski sistem.
Ustanova je dužna da namenski koristi odobrena finansijska sredstva i podnese izveštaj o realizaciji kulturnih programa i projekata u roku od 30 dana po završetku programa, odnosno projekata za koje su odobrena budžetska sredstva sa dokazima o namenskom korišćenju finansijskih sredstava.
Izveštaj iz stava 7. ovog člana sastavni je deo dokumentacije kojom korisnici pravdaju namenski utrošena sredstva.
Ustanova nema pravo učešća na javnom konkursu koji raspisuje Grad radi prikupljanja predloga za finansiranje ili sufinansiranje projekata u kulturi umetničkih i drugih udruženja registrovanih za obavljanje kulture, kao i drugih subjekata u kulturi, u skladu sa zakonom.
VI MEĐUSOBNA PRAVA I OBAVEZE GRADA I USTANOVE U POGLEDU OBAVLJANJA DELATNOSTI USTANOVE
Grad, u vršenju osnivačkih prava, preko nadležnog organa:
1) daje saglasnost na Statut Ustanove;
2) daje saglasnost na statusne promene Ustanove;
3) daje saglasnost na promenu naziva, sedišta i delatnosti Ustanove;
4) daje saglasnost na godišnji program rada Ustanove;
5) daje saglasnost na godišnji finansijski plan Ustanove;
6) daje saglasnost na godišnje izveštaje o radu sa izveštajem o finansijskom poslovanju Ustanove;
7) daje saglasnost na akt o organizaciji i sistematizaciji poslova Ustanove;
8) daje saglasnost na druge akte Ustanove, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom Ustanove;
9) vrši i druge poslove u skladu sa zakonom, aktima osnivača i Statutom Ustanove.
Na akte iz stava 1. tač. 1), 3), 4), 5) i 6) ovog člana saglasnost daje Skupština Grada.
Akt iz stava 1. tač. 2) ovog člana donosi se uz prethodnu saglasnost Skupštine Grada.
Akt iz stava 1. tač. 7) ovog člana donosi se uz saglasnost Gradonačelnika, uz pribavljeno mišljenje Gradskog veća Grada Vranja.
U vršenju osnivačkih prava, pored nadležnosti iz člana 14. ove odluke, Skupština Grada imenuje direktora, Upravni odbor i Nadzorni odbor Ustanove.
Gradsko veće Grada Vranja (u daljem tekstu: Gradsko veće) utvrđuje smernice za ostvarivanje programskih aktivnosti i prati sprovođenje poslovne politike Ustanove i predlaže, odnosno preduzima mere kojima se obezbeđuju uslovi za nesmetano funkcionisanje Ustanove.
Gradonačelnik i Gradsko veće, pored redovnog godišnjeg izveštaja o radu, mogu tražiti podnošenje i drugih izveštaja koji se odnose na rad Ustanove.
U slučaju poremećaja u poslovanju Ustanove, Gradsko veće može naložiti utvrđivanje odgovornosti i, preko stalnog skupštinskog radnog tela nadležnog za kadrovska pitanja, predložiti Skupštini Grada razrešenje direktora, odnosno razrešenje Upravnog odbora i Nadzornog odbora Ustanove.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, Gradonačelnik može naložiti izmenu akta o organizaciji i sistematizaciji poslova Ustanove.
Ustanova je dužna da svoju delatnost obavlja u skladu sa zakonom i drugim propisima koji regulišu oblast javnih službi i kulture, ovom odlukom i aktima Ustanove.
Ustanova obavlja delatnost sredstvima u javnoj svojini Grada i njima upravlja u skladu sa zakonom kojim se uređuje javna svojina.
Pravo korišćenja na sredstvima u javnoj svojini Grada uređuje se posebnim aktom Gradskog veća, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javna svojina.
U obavljanju delatnosti, Ustanova je dužna da sarađuje sa drugim ustanovama iz oblasti kulture, organima Grada i resornim ministarstvom.
Ustanova je dužna da postupa po nalozima organa Grada blagovremeno izveštava organe Grada o preduzetim merama.
Organi Ustanove su: direktor, Upravni odbor i Nadzorni odbor.
Ustanovom rukovodi direktor.
Direktora imenuje i razrešava Skupština Grada.
Imenovanje direktora
Direktor Ustanove imenuje se na osnovu prethodno sprovedenog javnog konkursa, na period od četiri godine i može biti ponovo imenovan.
Javni konkurs iz stava 1. ovog člana raspisuje i sprovodi Upravni odbor Ustanove, uz prethodnu saglasnost Gradskog veća.
Javni konkurs iz stava 1. ovog člana raspisuje se najkasnije 60 dana pre isteka mandata direktora.
Javni konkurs iz stava 1. ovog člana objavljuje se na sajtu Nacionalne službe za zapošljavanje na oglasnoj tabli ili u prostorijama Ustanove i u najmanje jednim dnevnim novinama koje se distribuiraju na celoj teritoriji Republike.
Upravni odbor je dužan da postupa sa prijavama na javni konkurs u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravni postupak.
Upravni odbor Ustanove, u roku od 30 dana od završetka javnog konkursa, dostavlja stalnom skupštinskom radnom telu nadležnom za kadrovska pitanja obrazložen predlog liste kandidata (u daljem tekstu: Lista), sa mišljenjem Upravnog odbora o stručnim i organizacionim sposobnostima svakog kandidata i zapisnik o obavljenom razgovoru sa kandidatima.
Skupština Grada imenuje direktora sa Liste, na osnovu predloga akta stalnog skupštinskog radnog tela iz stava 6. ovog člana.
Javni konkurs nije uspeo ako Upravni odbor utvrdi da nema kandidata koji ispunjavaju uslove da uđu u izborni postupak, o čemu je dužan da obavesti Skupštinu Grada, odnosno ukoliko Skupština Grada ne imenuje direktora sa Liste u smislu stava 7. ovog člana.
Ukoliko Upravni odbor ne raspiše javni konkurs u roku iz stava 3. ovog člana, obavezan je da o razlozima zbog kojih javni konkurs nije raspisan obavesti osnivača.
Raspisivanje i sprovođenje javnog konkursa za imenovanje direktora bliže se uređuje Statutom Ustanove, u skladu sa zakonom.
Kandidat za direktora Ustanove mora imati stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama i najmanje pet godina radnog iskustva u kulturi.
Ostali uslovi za izbor kandidata za direktora utvrđuju se Statutom Ustanove.
Kandidat za direktora dužan je da predloži program rada i razvoja Ustanove, kao sastavni deo konkursne dokumentacije.
Vršilac dužnosti direktora
Skupština Grada može imenovati vršioca dužnosti direktora Ustanove, bez prethodno sprovedenog javnog konkursa, u slučaju kada direktoru prestane dužnost pre isteka mandata, odnosno kada javni konkurs za imenovanje direktora nije uspeo.
Vršilac dužnosti može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora iz stava 1. ovog člana.
Vršilac dužnosti direktora mora da ispunjava uslove za izbor kandidata za direktora iz člana 24. stav 1. ove odluke.
Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.
Nadležnost direktora
Direktor:
1. organizuje i rukovodi radom Ustanove;
2. donosi akt o organizaciji i sistematizaciji poslova i druga opšta akta u skladu sa zakonom i Statutom Ustanove;
3. izvršava odluke Upravnog odbora Ustanove;
4. zastupa Ustanovu;
5. stara se o zakonitosti rada Ustanove;
6. odgovoran je za sprovođenje programa rada Ustanove;
7. odgovoran je za materijalno-finansijsko poslovanje Ustanove;
8. vrši druge poslove utvrđene zakonom i Statutom Ustanove.
Prestanak dužnosti direktora
Dužnost direktora Ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.
Skupština Grada razrešiće direktora pre isteka mandata:
1. na lični zahtev;
2. ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona;
3. 3) ako nestručnim, nepravilnim i nezavisnim radom prouzrokuje veću štetu Ustanovi ili tako zanemaruje ili nesavesno izvršava svoje obaveze da su nastale ili mogu nastati veće smetnje u radu Ustanove;
4. ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti direktora, odnosno ako je pravosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti direktora;
5. iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili Statutom Ustanove.
Umetnički, odnosno programski direktor
Ustanova, pored direktora može imati jednog ili više umetničkih, odnosno programskih direktora koji rukovode umetničkim, odnosno stručnim poslovima i za njih su odgovorni.
Način i uslovi za izbor, kao i postupak za razrešenje umetničkog, odnosno programskog direktora, uređuju se Statutom Ustanove, u skladu sa zakonom.
Ustanovom upravlja Upravni odbor.
Upravni odbor ima pet članova.
Članove Upravnog odbora imenuje i razrešava Skupština Grada, iz reda istaknutih stručnjaka i poznavalaca kulturne delatnosti, na period od četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta.
Predsednika Upravnog odbora imenuje Skupština Grada iz reda članova Upravnog odbora.
Od ukupnog broja članova Upravnog odbora, najviše jedna trećina članova Upravnog odbora imenuje se iz reda zaposlenih u Ustanovi, na predlog reprezentativnog sindikata Ustanove, a ukoliko ne postoji reprezentativni sindikat, na predlog većine zaposlenih.
Najmanje jedan od članova Upravnog odbora iz reda zaposlenih mora da bude iz reda nosilaca osnovne, odnosno programske delatnosti.
Sastav Upravnog odbora treba da obezbedi zastupljenost od najmanje 40% predstavnika manje zastupljenog pola.
U slučaju sprečenosti predsednika Upravnog odbora, sednicu Upravnog odbora Ustanove može zakazati i njoj predsedavati najstariji član Upravnog odbora.
Skupština Grada može, do imenovanja predsednika i članova Upravnog odbora Ustanove, da imenuje vršioca dužnosti predsednika i članova Upravnog odbora.
Skupština Grada može imenovati vršioca dužnosti predsednika i člana Upravnog odbora Ustanove i u slučaju kada predsedniku, odnosno članu Upravnog odbora prestane dužnost pre isteka mandata.
Vršilac dužnosti predsednika, odnosno člana Upravnog odbora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.
Nadležnost Upravnog odbora
Upravni odbor:
1. donosi Statut Ustanove;
2. donosi druge opšte akte, predviđene zakonom i Statutom Ustanove;
3. utvrđuje poslovnu i razvojnu politiku;
4. odlučuje o poslovanju Ustanove;
5. donosi programe rada Ustanove, na predlog direktora;
6. donosi godišnji finansijski plan;
7. usvaja godišnji obračun;
8. usvaja godišnji izveštaj o radu i poslovanju;
9. daje predloge o statusnim promenama, u skladu sa zakonom;
10. daje predlog osnivaču o kandidatu za direktora;
11. zaključuje ugovor o radu sa direktorom, na određeno vreme, do isteka roka na koji je imenovan, odnosno do njegovog razrešenja, a kada je za direktora imenovano lice koje je već zaposleno u Ustanovi na neodređeno vreme, zaključuje aneks ugovora o radu, u skladu sa opštim propisima o radu;
12. odlučuje o drugim pitanjima utvrđenim zakonom i Statutom Ustanove.
Predsedniku i članovima Upravnog odbora može pripadati naknada za rad, pod uslovima i prema merilima utvrđenim aktom Skupštine Grada.
Prestanak dužnosti predsednika i članova Upravnog odbora
Dužnost predsednika i članova Upravnog odbora prestaje istekom mandata i razrešenjem.
Skupština Grada razrešiće predsednika, odnosno člana Upravnog odbora pre isteka mandata:
1) na lični zahtev;
2) ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona;
3) ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti predsednika, odnosno člana Upravnog odbora, odnosno ako je pravosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti predsednika, odnosno člana Upravnog odbora Ustanove;
4) iz drugih razloga utvrđenih zakonom i Statutom Ustanove.
U Ustanovi se obrazuje Nadzorni odbor.
Nadzorni odbor obavlja nadzor nad poslovanjem Ustanove.
Nadzorni odbor ima tri člana.
Članove Nadzornog odbora imenuje i razrešava Skupština Grada, na period od četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta.
Predsednik Nadzornog odbora imenuje se iz reda članova Nadzornog odbora.
Od ukupnog broja članova Nadzornog odbora, najviše jedna trećina članova Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih u Ustanovi, na predlog reprezentativnog sindikata Ustanove, a ukoliko ne postoji reprezentativni sindikat, na predlog većine zaposlenih.
Sastav Nadzornog odbora treba da obezbedi zastupljenost od najmanje 40% predstavnika manje zastupljenog pola.
Za člana Nadzornog odbora ne može biti imenovano lice koje je član Upravnog odbora Ustanove.
U slučaju sprečenosti predsednika Nadzornog odbora, sednicu Nadzornog odbora može zakazati i njom predsedavati najstariji član Nadzornog odbora.
Nadzorni odbor najmanje jedanput godišnje podnosi izveštaj o svom radu Skupštini Grada.
Odredbe člana 30, 32. i 33. ove odluke, koje se odnose na imenovanje vršioca dužnosti predsednika i članova Upravnog odbora, naknadu za rad i prestanak dužnosti članova Upravnog odbora, primenjuju se i na Nadzorni odbor Ustanove.
VIII UMETNIČKI, PROGRAMSKI, ODNOSNO STRUČNI SAVET
U Ustanovi se obrazuje umetnički, programski, odnosno stručni savet.
Umetnički, programski, odnosno stručni savet razmatra pitanja iz umetničke, programske, odnosno stručne delatnosti Ustanove i direktoru, odnosno umetničkom ili programskom direktoru, daje mišljenja i predloge vezane za umetnički, programski i stručni rad Ustanove.
U sastav umetničkog, programskog, odnosno stručnog saveta biraju se lica od visokog umetničkog i stručnog integriteta i autoriteta.
Sastav, nadležnost i način rada umetničkog, programskog i stručnog saveta, bliže se uređuje Statutom Ustanove.
Statut je osnovni opšti akt kojim se uređuje:
1. delatnost Ustanove;
2. unutrašnja organizacija Ustanove;
3. organi Ustanove, njihov sastav, način imenovanja i nadležnosti;
4. uslovi za imenovanje i razrešenje direktora Ustanove;
5. odgovornost Ustanove za obaveze u pravnom prometu;
6. druga pitanja od značaja za rad Ustanove.
Statut Ustanove uskladiće se sa odredbama ove odluke u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Do imenovanja direktora prema odredbama ove odluke, direktor Ustanove nastavlja rad prema propisima koji su važili na dan njegovog imenovanja, uključujući i slučajeve koji se odnose na prestanak dužnosti direktora.
Na donošenje, odnosno usklađivanje akta o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova Ustanove (Pravilnik) neposredno se primenjuju važeće odredbe zakona koji se odnosi na zaposlene u javnim službama.
Kolektivni ugovor kod poslodavca, u ime Grada, zaključuje Gradonačelnik.
Ako se Pravilnikom o radu uređuju prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih, Pravilnik o radu se donosi uz prethodno pribavljenu saglasnost Gradskog veća, u skladu sa zakonom.
Na pitanja koja nisu uređena ovom odlukom neposredno se primenjuje zakon i drugi propisi kojima se uređuje oblast kulture i kulturnih dobara, kao i propisi koji se odnose na zaposlene u oblasti javnih službi.
Nadzor nad zakonitošću rada Grad vrši Grad, preko organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove kulture i ministarstvo nadležno za poslove kulture.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju Javne ustanove - Narodni univerzitet Vranje ("Opštinski službeni glasnik", broj 8/92), ("Službeni glasnik Pčinjskog okruga", broj 12/09) i ("Službeni glasnik Grada Vranja", broj 26/09 - prečišćen tekst, 23/11 - prečišćen tekst i 35/16).
Odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Vranja".
Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o promeni osnivačkog akta Javne ustanove - Narodni univerzitet u Vranju
("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 24/2022)
Član 8
Ustanova je dužna da uskladi svoju organizaciju, rad i opšte akte sa odredbama ove odluke u roku od 60 dana od stupanja na snagu Odluke.
Podnošenje registracione prijave APR-u za upis usklađivanja u Registar ustanova kulture vrši se na način propisan zakonom kojim se uređuje kultura.
Član 9
Ovlašćuje se Komisija za propise i upravu da utvrdi prečišćen tekst Odluke o promeni osnivačkog akta Javne ustanove - Narodni univerzitet u Vranju.
Član 10
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja".