ODLUKA

O RASPOLAGANJU STANOVIMA U JAVNOJ SVOJINI GRADA VRŠCA

("Sl. list grada Vršca", br. 13/2022)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom uređuju se način i uslovi raspolaganja stanovima za stambenu podršku na kojima Grad Vršac (u daljem tekstu: grad) ima pravo javne svojine ili je nosilac posebnih svojinskih ovlašćenja, uslovi i postupak dodele stambene podrške, način korišćenja stanova, upravljanje stambenim zgradama i stanovima za stambenu podršku koji se daju u zakup i za stambeno zbrinjavanje i njihovo održavanje i druga pitanja u vezi sa raspolaganjem stanovima za stambenu podršku.

Član 2

Stanovima u smislu ove odluke smatraju se stambene jedinice, stanovi, kuće i stambene zgrade koji se dodeljuju za stambenu podršku u skladu sa Zakonom o stanovanju i održavanju zgrada (u daljem tekstu: Zakon), kao i stanovi na kojima grad ima pravo javne svojine, pravo korišćenja ili je nosilac posebnih svojinskih ovlašćenja, koje je kao investitor izgradio, kupio ili po drugom osnovu stekao, kao i stanovi koji su izgrađeni ili na drugi način pribavljeni za potrebe socijalnog stanovanja.

II NAČIN RASPOLAGANJA STANOVIMA U SVOJINI GRADA

Član 3

Način raspolaganja stanovima za stambenu podršku i pribavljanja stanova za stambenu podršku iz člana 2. ove odluke utvrđuje se Programom stambene podrške.

Program stambene podrške donosi Skupština Grada u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.

Modaliteti raspolaganja stanovima

Član 4

Stanovi iz člana 2. ove odluke daju se u zakup pod neprofitnim uslovima, prodaju se pod neprofitnim uslovima, koriste se za stambeno zbrinjavanje u skladu sa propisima koji uređuju oblast stanovanja pod uslovima iz ove odluke i u skladu sa programom stambene podrške koji donosi i sprovodi grad.

Stanovi izgrađeni iz sredstava donacija daju se u zakup, odnosno prodaju prema uslovima predviđenim ugovorom o donaciji i u skladu sa ovom odlukom.

Član 5

Stambeno zbrinjavanje predstavlja privremeni smeštaj lica koje je državljanin Republike Srbije, a koje je bez stana, odnosno bez odgovarajućeg stana u smislu ove odluke i zakona i koje ne može sopstvenim sredstvima da reši stambenu potrebu po tržišnim uslovima za sebe i svoje porodično domaćinstvo, a naročito lica:

1) koje je beskućnik;

2) čiji je stan ili porodična kuća oštećena ili uništena usled elementarne i druge nepogode;

3) čijem je stanu ili porodičnoj kući usled dotrajalosti ili većeg oštećenja ugrožena stabilnost tako da predstavlja neposrednu opasnost po život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i za bezbednost saobraćaja i koje iz ovih razloga ostvaruje pravo na nužni smeštaj u skladu sa zakonom kojim se uređuje izgradnja objekata;

4) koje je kao žrtva porodičnog nasilja napustilo svoje porodično domaćinstvo i nema sredstava da samostalno reši svoju stambenu potrebu.

Stambeno zbrinjavanje koje predstavlja privremeni smeštaj vrši se po hitnom postupku, bez sprovođenja postupka za dodelu stambene podrške propisanog zakonom i ovom odlukom.

Postupak stambenog zbrinjavanja sprovodiće ustanova socijalne zaštite čije je osnivač grad u skladu sa propisima koji uređuju socijalnu zaštitu.

Za potrebe sprovođenja postupka iz stava 2. i stava 3., ovog člana grad može ustupiti, odnosno dati na korišćenje stanove u javnoj svojini ustanovi socijalne zaštite čiji je osnivač, u skladu sa zakonom koji uređuje raspolaganje javnom svojinom i ovom odlukom.

USLOVI I NAČIN DODELE STANA KAO VIDA STAMBENE PODRŠKE

Korisnici stambene podrške

Član 6

Korisnici stambene podrške su državljani Republike Srbije sa prijavom prebivališta na teritoriji Grada Vršca u periodu koji ne može biti kraći od 2 (dve) godine, koji su bez stana, odnosno bez stana odgovarajućeg standarda i koji ne mogu sopstvenim sredstvima da reše stambenu potrebu za sebe i svoje porodično domaćinstvo pod tržišnim uslovima.

Član 7

Smatra se da je lice bez stana ako nema u svojini stan, odnosno porodičnu kuću na teritoriji Republike Srbije.

Smatra se da je lice bez odgovarajućeg stana ako ima u svojini stan ili porodičnu stambenu zgradu koji ne ispunjavaju bar jedan od uslova iz člana 8. ove odluke.

Stan odgovarajućeg standarda

Član 8

Odgovarajući stan u smislu Zakona i ove odluke jeste stan koji ispunjava uslove prema kriterijumu prostornih uslova, opremljenosti stana osnovnim instalacijama, konstruktivne sigurnosti i bezbednosti, kao i zaštite od spoljnih klimatskih uticaja i zadovoljenja osnovnih higijenskih uslova stanovanja.

Prema kriterijumu prostornih uslova, u smislu stava 1. ovog člana, u zavisnosti od broja članova porodičnog domaćinstva, odgovarajući stan je:

1) za jednočlano domaćinstvo - garsonjera ili jednosoban stan, neto korisne stambene površine od 22 m2 do 30 m2;

2) za dvočlano domaćinstvo - jednosoban, jednoiposoban ili dvosoban stan, neto korisne stambene površine od 30 m2 do 48 m2;

3) za tročlano domaćinstvo - jednoiposoban, dvosoban ili dvoiposoban stan, neto korisne stambene površine od 40 m2 do 56 m2;

4) za četvoročlano domaćinstvo - dvosoban, dvoiposoban ili trosoban stan, neto korisne stambene površine od 50 m2 do 64 m2;

5) za petočlano domaćinstvo - dvoiposoban, trosoban ili troiposoban stan, neto korisne stambene površine od 56 m2 do 77 m2;

6) za šestočlano i veće domaćinstvo - trosoban, troiposoban ili četvorosoban stan, neto korisne stambene površine od 64 m2 do 86 m2.

Prema kriterijumu opremljenosti stana osnovnim instalacijama, u smislu stava 1. ovog člana, odgovarajući stan je stan koji je opremljen osnovnim vodovodnim, električnim i sanitarnim instalacijama, a kojima se obezbeđuju snabdevanje vodom za piće i električnom energijom i odvođenje otpadnih voda.

Prema kriterijumu konstruktivne sigurnosti i bezbednosti, u smislu stava 1. ovog člana, odgovarajući stan je stan koji ne predstavlja opasnost za život i zdravlje ljudi, odnosno nije sklon padu i nisu mu ugroženi konstruktivni elementi u smislu zakona kojim se uređuje izgradnja objekata.

Prema kriterijumu zaštite od spoljašnjih klimatskih uticaja i zadovoljenja osnovnih higijenskih uslova stanovanja, u smislu stava 1. ovog člana, odgovarajući stan je stan koji je zaštićen od uticaja hladnoće, kiše, vetra i drugih nepovoljnih klimatskih uticaja, kao i stan koji je snabdeven dotokom prirodne svetlosti i zaštićen od vlage.

Odgovarajući stan za lice sa invaliditetom mora ispunjavati uslove u pogledu kriterijuma pristupačnosti s obzirom na vrstu i stepen invaliditeta.

Kategorije korisnika stambene podrške

Član 9

Pravo na rešavanje stambenih potreba naročito imaju:

1) beskućnik;

2) privremeni beskućnik, odnosno lice koje je ostalo bez stana ili su mu značajno narušeni uslovi stanovanja usled konstruktivne nestabilnosti objekta, odnosno usled elementarne ili druge nepogode, a koje nema dovoljno sredstava da samostalno reši stambenu potrebu;

3) žrtva porodičnog nasilja bez stana ili odgovarajućeg stana, koja nema dovoljno sredstava da samostalno reši stambenu potrebu;

4) lica koja zbog izuzetno teških zdravstvenih, stambenih, ekonomskih i porodičnih razloga nisu u stanju da sama svojim sredstvima reše svoju stambenu potrebu;

5) lice bez stana koje je korisnik prava na novčanu socijalnu pomoć u smislu zakona koji uređuje socijalnu zaštitu;

6) lice bez stana, odnosno bez odgovarajućeg stana koje ima svojstvo borca I kategorije, kao i korisnik prava iz oblasti boračko-invalidske zaštite i zaštite civilnih invalida rata;

7) lice bez stana, odnosno bez odgovarajućeg stana koje nema dovoljno sredstava da obezbedi stan na tržištu za sebe ili za sebe i svoje porodično domaćinstvo, odnosno da unapredi svoje uslove stanovanja;

8) lice sa zanimanjem koje je nedostajuće zanimanje i od interesa za lokalnu samoupravu, odnosno organ državne uprave;

9) lice bez stana, odnosno bez odgovarajućeg stana koje je osoba sa invaliditetom.

Beskućnicima se smatraju lica koja borave u javnom prostoru, lica u privremenom smeštaju, u nesigurnom stambenom statusu (kratkotrajni boravak kod prijatelja, rođaka, nelegalno stanovanje ili stanovanje pod pretnjom iseljenja) ili žive u objektima koji ne odgovaraju standardima kvalitetnog stanovanja, nehigijenskim naseljima i slično.

Programom stambene podrške se određuju kategorije korisnika stambene podrške kojoj se rešavaju stambene potrebe.

KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE REDA PRVENSTVA

Član 10

Za utvrđivanje reda prvenstva za rešavanje stambene potrebe određuju se merila prema sledećim kriterijumima:

1. stambeni status;

2. uslovi stanovanja;

3. broj članova porodičnog domaćinstva;

4. zdravstveno stanje;

5. invalidnost i telesno oštećenje.

Stambeni status i uslovi stanovanja

Član 11

Za stambeni status utvrđuje se do 190 bodova, i to:

- podstanar do 3 godine

120 bodova + po 2 boda za svaku sledeću navršenu godinu

- stanovanje u kolektivnom smeštaju do 3 godine

130 bodova + po 2 boda za svaku sledeću navršenu godinu

- korisnik sobe ili ležaja u samačkom hotelu do 3 godine

120 bodova + po 2 boda za svaku sledeću navršenu godinu

- stanovanje u zajedničkom domaćinstvu, ukoliko je površina stambenog prostora manja od 15 m2 po članu zajedničkog domaćinstva

120 bodova

- stanovanje kod bliskih srodnika

115 bodova

- stanovanje u zajedničkim prostorijama u stambenoj zgradi koje lice koristi u skladu sa odgovarajućim pravnim osnovom do 3 godine

115 bodova + po 1 bod za svaku sledeću navršenu godinu stanovanje u zajedničkom domaćinstvu,

- ukoliko je površina stambenog prostora veća od 15 m2 po članu zajedničkog domaćinstva

110 bodova

- korišćenje stana ili zajedničkih prostorija bez pravnog osnova

100 bodova

- drugi stambeni status

100 bodova

Za uslove stanovanja, odnosno neodgovarajući stan utvrđuje se do 130 bodova, i to:

- neuslovno u pogledu konstruktivne bezbednosti

130 bodova

- neodgovarajuća površina i nedostatak najmanje jedne vrste instalacija i nezadovoljavajući higijenski uslovi

120 bodova

- stan koji je neodgovarajući sa stanovišta pristupačnosti

120 bodova

- neodgovarajuća površina i nedostatak najmanje jedne vrste instalacija

110 bodova

- neodgovarajuća stambena površina

100 bodova

Za utvrđivanje perioda trajanja određenog stambenog statusa računaju se samo celi godišnji periodi tog statusa od dana njegovog nastanka do dana podnošenja prijave na javni poziv.

Stanovanjem u zajedničkom domaćinstvu smatra se stanovanje sa svojim roditeljima ili roditeljima svog supružnika ili vanbračnog partnera ili stanovanje kod srodnika u pravoj liniji.

Stanovanje kod svojih roditelja ili roditelja svog supružnika ili vanbračnog partnera i srodnika u pravoj liniji ne smatra se stanovanjem u zajedničkom domaćinstvu ukoliko ta lica imaju u svojini još jedan ili više stanova ili porodičnih kuća na teritoriji Republike Srbije.

Bliskim srodnicima u smislu ove odluke smatraju se rođeni brat i sestra, braća i sestre roditelja oba supružnika ili vanbračnog partnera i njihova deca.

Korišćenjem stana bez pravnog osnova smatra se bespravno stanovanje u tuđem stanu ili zajedničkoj prostoriji stambene zgrade ili stanovanje za koje je prestao da važi pravni osnov.

Status podstanara koji je kraći od godinu dana ne boduje se, već se u tom slučaju boduje prethodni stambeni status.

Vrednuje se samo stambeni status ostvaren na teritoriji Grada Vršca.

Vrednuje se samo poslednji stambeni status koji je u kontinuitetu ostvaren do dana podnošenja prijave na javni poziv.

Ako je stan neodgovarajući po više osnova, vrednuje se onaj osnov koji je povoljniji za lice čiji se uslovi stanovanja boduju.

Stambeni status dokazuje se:

- ugovorom o podstanarskom odnosu,

- ugovorom i drugim overenim dokumentom o pravu korišćenja,

- overenom izjavom stanodavca o načinu korišćenja stana,

- dokazom o svojini stanodavca na stanu,

- overenom izjavom da lice nema stan ili porodičnu stambenu zgradu,

- overenom izjavom o stanodavcima, periodima i adresama na kojima je lice stanovalo, prijavom prebivališta, odnosno boravka,

- potvrdom organa upravljanja stambenom zgradom potpisanom od ovlašćenog lica i overenom pečatom stambene zgrade,

- uverenjem nadležnog organa da se lice ne duži porezom na stan, porodičnu stambenu zgradu ili kuću za odmor na teritoriji Grada Vršca,

- uverenjem službi javnih prihoda iz mesta rođenja odnosno mesta prethodnih prebivališta van teritorije Grada Vršca,

- potvrdom preduzeća, ustanove, državnog organa odnosno gradske i opštinske službe da lice koje konkuriše i članovi njegovog porodičnog domaćinstva nisu dobili stan odnosno stambeni kredit,

- pravnosnažnom odlukom kojom je raspravljena zajednička imovina razvedenih supružnika i vanbračnih partnera,

- dokazom o vlasništvu na stanu svog roditelja ili roditelja supružnika i potvrdom o prijavi prebivališta odnosno boravišta roditelja na stanu,

- pravosnažnom odlukom kojom je okončan ostavinski postupak,

- drugim dokumentima kojima se dokazuje način korišćenja stana.

Zdravstveno stanje

Član 12

Merilo reda prvenstva prema kriterijumu zdravstvenog stanja utvrđuje se samo za lica sa teškom bolešću koja nemaju status osobe sa invaliditetom.

Nosiocu prava na stambenu podršku, na osnovu njegovog zdravstvenog stanja ili zdravstvenog stanja člana njegovog porodičnog domaćinstva, pripada 10 bodova.

Ukoliko više lica u porodičnom domaćinstvu nosioca prava na stambenu podršku ispunjava uslove na osnovu kriterijuma zdravstvenog stanja, ukupno je moguće ostvariti najviše do 15 bodova.

Kao dokaz ispunjenosti ovog kriterijuma dostavljaju se izveštaj lekarske komisije ili nalaz konzilijuma lekara ili drugi dokazi predviđeni uslovima javnog poziva.

Teškom bolešću, u smislu ove odluke, smatraju se:

- smatraju se: maligne bolesti, teže bolesti krvi, insulin zavisni dijabetis melitus, hronična bubrežna insuficijencija na dijalizi i posle tranplantacije, teške urođene i stečene srčane mane, teški oblici astme, hronična nespecifična bolest pluća, aktivna tuberkuloza, sistemske autoimune bolesti, progresivna neuromišićna oboljenja, epilepsija, teži duševni poremećaji i druga teška oboljenja.

Invalidnost i telesno oštećenje

Član 13

Merilo reda prvenstva prema kriterijumu invalidnosti i telesnog oštećenja utvrđuje se samo za lica sa statusom osobe sa invaliditetom.

Nosiocu prava na stambenu podršku, na osnovu njegove invalidnosti ili invalidnosti člana njegovog porodičnog domaćinstva, pripada 10 bodova kada je status invalidnosti utvrđen na osnovu mentalnih, intelektualnih oštećenja ili oštećenja vida i sluha, kao i na osnovu teške i trajne bolesti.

Nosiocu prava na stambenu podršku, na osnovu njegovog telesnog oštećenja ili telesnog oštećenja člana njegovog porodičnog domaćinstva, pripada određen broj bodova u zavisnosti od stepena telesnog oštećenja, i to:

za telesno oštećenje 100%

10 bodova

za telesno oštećenje 90%

9 bodova

za telesno oštećenje 80%

8 bodova

za telesno oštećenje 70%

7 bodova

za telesno oštećenje 60%

6 bodova

za telesno oštećenje 50%

5 bodova

za telesno oštećenje 40%

4 boda

za telesno oštećenje 30% i manje

3 boda

Ukoliko više lica u porodičnom domaćinstvu nosioca prava na stambenu podršku, ispunjava uslove na osnovu kriterijuma invalidnosti i telesnog oštećenja, ukupno je moguće ostvariti najviše do 15 bodova.

Ispunjenost kriterijuma invalidnosti i telesnog oštećenja dokazuje se na osnovu dostavljenog pravnosnažnog rešenja nadležnog organa za nosioca prava i/ili člana njegovog porodičnog domaćinstva.

Članovi porodičnog domaćinstva

Član 14

Za svakog člana porodičnog domaćinstva licu pripada po pet bodova.

Članovima porodičnog domaćinstva u smislu ove odluke smatraju se:

1) supružnik i vanbračni partner;

2) deca rođena u braku ili van braka, usvojena ili pastorčad;

3) roditelji lica ili njegovog supružnika ili vanbračnog partnera koji nemaju rešenu stambenu potrebu u skladu ovom odlukom;

4) druga lica koja su lice ili njegov supružnik ili vanbračni partner dužni po zakonu da izdržavaju, a da najmanje dve godine imaju prijavljeno prebivalište na istoj adresi pre objavljivanja javnog poziva.

Vanbračna zajednica dokazuje se na osnovu:

1) rešenja o dokazivanju vanbračne zajednice u vanparničnom postupku,

2) overena izjava vanbračnih supružnika da postoji trajnija zajednica života između njih (dve i više godina) i da ne postoje zakonom propisane bračne smetnje.

Član 15

Samohranom roditelju, koji sam vrši roditeljsko pravo, pripada dodatnih pet bodova.

Samohranim roditeljem, u smislu ovog pravilnika, smatra se kada jedan roditelj sam vrši:

1) roditeljsko pravo, a drugi roditelj je nepoznat, ili je umro, ili je potpuno lišen roditeljskog prava, odnosno poslovne sposobnosti;

2) roditeljsko pravo kada samo on živi sa detetom, a sud još nije doneo odluku o vršenju roditeljskog prava;

3) roditeljsko pravo na osnovu odluke suda, kada roditelji ne vode zajednički život, a nisu zaključili sporazum o vršenju roditeljskog prava;

4) roditeljsko pravo na osnovu odluke suda, kada roditelji ne vode zajednički život, a zaključili su sporazum o zajedničkom ili samostalnom vršenju roditeljskog prava, ali sud proceni da taj sporazum nije u najboljem interesu deteta;

5) roditeljsko pravo na osnovu odluke suda, kada roditelji ne vode zajednički život, ako zaključe sporazum o samostalnom vršenju roditeljskog prava i ako sud proceni da je taj sporazum u najboljem interesu deteta.

Status roditelja koji sam vrši roditeljsko pravo dokazuje se izvodom iz matične knjige umrlih ili rešenjem nadležnog organa o proglašenju nestalog lica za umrlo, odnosno odlukom nadležnog organa o vršenju roditeljskog prava i izvodom iz matične knjige rođenih za dete.

Dužina prebivališta na teritoriji grada

Član 16

Za svaku godinu prebivališta na teritoriji grada u neprekidnom trajanju podnosiocu zahteva pripada po 1 bod, a najviše 20 bodova.

Dužina prebivališta se dokazuje uverenjem o prebivalištu.

POSTUPAK DODELE STANA KAO VIDA STAMBENE PODRŠKE

Nadležnost za sprovođenje postupka

Član 17

Postupak dodele stambene podrške sprovodi Stambena komisija (u daljem tekstu: Komisija), koju obrazuje Skupštine Grada Vršca.

Komisiju čine predsednik i četiri člana koji se imenuju na sledeći način:

- predsednik Komisije iz redova odbornika Skupštine Grada Vršca;

- tri člana iz reda zaposlenih u Gradskoj upravi Vršac od kojih je najmanje jedan raspoređen na imovinsko pravnim poslovima i jedan koji je po struci diplomirani arhitekta ili diplomirani građevinski inženjer;

- jedan član koji je zaposlen u ustanovi socijalne zaštite čiji je osnivač grad.

Stručne i administrativne poslove za potrebe Komisije vrši Odeljenje za stambene i komunalne poslove i poslove zaštite životne sredine Gradske uprave Vršac.

Pokretanje postupka raspodele stambene podrške

Član 18

Postupak dodele stambene podrške pokreće se na osnovu javnog poziva, koji se objavljuje u lokalnom javnom glasilu i na zvaničnoj internet stranici grada.

Razmatranje prijava

Član 19

Po isteku roka iz javnog poziva, Komisija obrađuje podatke po podnetim prijavama i, u slučaju sumnje u verodostojnost dokumenata, proverava ih uvidom na licu mesta ili na drugi način. Utvrđeno stanje konstatuje se zapisnički, odnosno službenom beleškom.

Nepotpune prijave se mogu dopuniti u roku od 15 dana od dana prijema poziva za dopunu dokumentacije.

Ako se prijava ne dopuni u roku iz prethodnog stava dokumentima koji se odnose na dokazivanje stambenog statusa, prijava se neće razmatrati.

Bodovanje se neće vršiti po osnovama za koje nisu priloženi odgovarajući dokazi.

Utvrđivanje reda prvenstva

Član 20

Nakon izvršenog bodovanja, primenom merila po svim kriterijumima utvrđenim ovom odlukom i pravilnikom o merilima za utvrđivanje reda prvenstva za dodelu stambene podrške donetog u skladu sa važećim propisima od strane nadležnog organa republike, sačinjava se lista reda prvenstva.

Član 21

Ako dva ili više lica imaju isti broj bodova, prednost na listi reda prvenstva ima lice koje ima veći broj bodova po jednom od kriterijuma po redosledu utvrđenom u članu 10. ove odluke.

U slučaju da su isti bodovi po svim kriterijumima, prednost ima lice koje ima duži podstanarski status, a u slučaju istog trajanja podstanarskog statusa ili nemogućnosti utvrđivanja tačnog trajanja podstanarskog statusa ili u slučaju istog stambenog statusa, prednost će imati lice sa dužim trajanjem prebivališta na teritoriji grada računajući godine, mesece i dane.

Član 22

Na osnovu utvrđenog broja bodova, Komisija sačinjava predlog liste reda prvenstva, prema strukturi odgovarajućeg stana iz člana 8. ove odluke i listu podnosilaca prijava koji nisu uvršteni na predloženoj listi reda prvenstva, kao sastavni deo predloga liste.

Predlog liste reda prvenstva sadrži: naziv komisije, pravni osnov na osnovu koga je pripremljen predlog, redni broj, ime i prezime podnosioca prijave, broj bodova po svakom osnovu, ukupan zbir bodova po svim kriterijumima, datum utvrđivanja predloga, rok i način podnošenja prigovora.

Lista podnosilaca prijava koji nisu uvršteni u predlog liste reda prvenstva sadrži: ime i prezime podnosioca prijave, broj prijave i razloge zbog kojeg nije uvršten na listu.

Podnosilac prijave ne može biti uvršten u predlog liste reda prvenstva:

1) ako se ne može smatrati da je lice bez stana u skladu sa ovom odlukom;

2) ako nije prijavljen na teritoriji grada najmanje 2 (dve) godine neprekidno pre objavljivanja javnog poziva;

3) ako nije državljanin Republike Srbije;

4) ako maksimalni prihodi njegovog porodičnog domaćinstva prelaze iznos iz člana 9. ove odluke;

5) ako ne pripada grupi korisnika iz člana 9. ove odluke;

6) ako nije dostavio dokumentaciju koja se odnosi na stambeni status.

Član 23

Komisija objavljuje predlog liste reda prvenstva na način dostupan svim zainteresovanim licima, istovremeno najmanje u jednim dnevnim novinama koje izlaze na teritoriji grada, na oglasnoj tabli ili na zvaničnoj internet prezentaciji Grada Vršca.

Prigovor na predlog liste reda prvenstva podnosioci prijava mogu izjaviti Gradskom Veću grada Vršca preko Komisije u roku od 15 dana od dana objavljivanja iste.

Po donošenju odluke o svim prigovorima uloženim na predlog liste prvenstva, Komisija utvrđuje listu reda prvenstva, koju objavljuje na način utvrđen u stavu 1. ovog člana.

Član 24

Nakon utvrđivanja liste reda prvenstva Komisija će izraditi nacrt Odluke o dodeli stana koju donosi načelnik Gradske uprave Vršac.

Odluka naročito sadrži: ime i prezime lica kome se prodaje odnosno daje u zakup stan; podatke o periodu trajanja zakupa; podatke o stanu (adresa, sprat, broj stana, struktura stana, površina, katastarski podaci).

Po pravnosnažnosti odluke iz stava 1. i stava 2. ovog člana Odeljenje za imovinsko pravne poslove Gradske uprave Vršac će sačiniti ugovore o zakupu sa licima kojima je dodeljena stambena podrška, koje potpisuje načelnik Gradske uprave Vršac, odnosno lice koje on ovlasti.

Ako lice iz stava 2. ovog člana ne zaključi ugovor o zakupu stana, Komisija će predložiti donošenje akta o stavljanju van snage odluke iz stava 2 ovog člana, kao i donošenje novog akta o dodeli stana, u skladu sa ovom odlukom i zakonom.

Član 25

Prilikom sprovođenja postupka dodele stambene podrške kupoprodaje stana i porodične kuće pod neprofitnim uslovima u skladu sa odredbama ove odluke i zakonom Komisija će nakon utvrđivanja liste reda prvenstva u skladu sa članom 23. ove odluke sačiniti predlog otuđenja kuće ili stana iz javne svojine Grada Vršca licu koje je ostvarilo najviši broj bodova kako je utvrđeno listom reda prvenstva.

KORIŠĆENJE STANOVA ZA STAMBENU PODRŠKU

Zakup stana pod uslovima neprofitnog zakupa

Član 26

Zakup stana pod uslovima neprofitnog zakupa predstavlja davanje u zakup stana kojim raspolaže Grad Vršac na određeno vreme u trajanju od najviše 5 (pet) godina sa mogućnošću produženja, bez mogućnosti prodaje, u skladu sa odredbama ove odluke, programom stambene podrške, zakonom i drugim važećim propisima.

Za korišćenje stana iz stava 1. ovog člana, zakupac plaća neprofitnu zakupninu, pod uslovima i na način koji su određeni ugovorom o neprofitnom zakupu, a u skladu sa odredbama zakona, ove odluke i drugim važećim propisima kojima se uređuje stambena podrška.

Zaključenje ugovora o zakupu stana

Član 27

O zakupu stana zaključuje se ugovor o zakupu stana na određeno vreme između grada kao zakupodavca i lica koje je steklo pravo na zakup stana, kao zakupca.

Ugovor o zakupu stana zaključuje se u pisanoj formi i sadrži naročito: ugovorne strane, vreme i mesto zaključenja ugovora, podatke o stanu koji je predmet zakupa, vreme trajanja zakupa, prava i obaveze ugovornih strana u korišćenju i održavanju stana, visinu zakupnine, način i rokove plaćanja zakupnine, uslove i rokove za otkaz ugovora i imena lica koja će koristiti stan.

Zakup počinje da teče od dana primopredaje stana, a zakupodavac i zakupac dužni su da sačine zapisnik o primopredaji stana, koji treba da sadrži podatke o stanu, uređajima i opremi koji se izdaju u zakup i opis stanja u kome se nalaze u trenutku primopredaje.

U slučaju smrti zakupca, članovi porodičnog domaćinstva koji su sa zakupcem stanovali u istom stanu nastavljaju sa korišćenjem tog stana, s tim što ugovor o zakupu zaključuje lice koje oni sporazumno odrede.

Otkaz ugovora o zakupu

Član 28

Zakupodavac može dati otkaz ugovora o zakupu stana:

1) ako zakupac bez saglasnosti zakupodavca koristi stan za obavljanje poslovne delatnosti, izdaje stan u podzakup ili dozvoli korišćenje stana licima koja nisu predviđena Ugovorom, u roku dužem od 60 dana;

2) ako zakupac ne plati zakupninu za najmanje tri meseca uzastopno ili četiri meseca u toku godine;

3) ako zakupac, osobe koje sa njim stanuju ili lica kojima dozvoli ulazak u stan izazovu veću štetu u stanu ili zajedničkim delovima zgrade;

4) ako zakupac, osobe koje sa njim stanuju ili lica kojima dozvoli ulazak u stan načinom korišćenja stana grubo krše osnovna pravila susedskog suživota utvrđena kućnim redom ili načinom korišćenja ometaju druge stanovnike u njihovom mirnom korišćenju stana;

5) ako zakupac prestane da koristi stan u periodu dužem od tri meseca;

6) ako zakupac ili neko od članova porodičnog domaćinstva stekne u svojinu stan ili kuću;

7) ako zakupac vrši ili izvrši u stanu i ugrađenoj opremi prepravke bez prethodno pribavljene saglasnosti zakupodavca.

Zakupodavac ne može raskinuti ugovor o zakupu ukoliko prethodno nije pismeno opomenuo zakupca o kršenju ugovora o zakupu.

Opomena mora da sadrži: vid kršenja ugovora o zakupu, kao i način otklanjanja razloga za raskid i rok za otklanjanje, koji ne može biti kraći od 10 dana.

Zakupodavac može raskinuti ugovor o zakupu i bez pismene opomene, ukoliko je to ponovljeno kršenje ugovora o zakupu, a od prethodne opomene nije proteklo više od godinu dana.

Produžetak ugovora o zakupu

Član 29

Zakup se može produžiti ukoliko postoji saglasnost volje obe ugovorne strane i ukoliko su ispunjeni posebni uslovi za produžetak ugovora.

Zakupac zainteresovan za produžetak ugovora o zakupu dužan je da, u roku od 30 dana pre isteka tog ugovora, zakupodavcu dostavi pismeni zahtev za produžetak ugovora o zakupu, uz sledeću dokumentaciju:

1) potvrdu o primanjima članova domaćinstva;

2) potvrdu organizacione jedinice lokalne samouprave nadležne za javne prihode o imovini svih članova domaćinstva.

Zakupodavac neće produžiti ugovor o zakupu sa zakupcem:

1) ako je on ili član njegovog porodičnog domaćinstva u međuvremenu postao vlasnik stana ili porodične kuće na teritoriji Republike Srbije;

2) ako se prihodi domaćinstva povećaju iznad najvećih prihoda utvrđenih u članu 91. Zakona za neprofitni zakup.

U slučaju da se prihodi domaćinstva povećaju iznad najvećih prihoda utvrđenih u članu 10. ove odluke za neprofitni zakup, zakupodavac može zakupcu produžiti ugovor o zakupu stana pod uslovom da mu zakupninu obračunava množenjem koeficijenta 0,00242 sa utvrđenom poreskom osnovicom za plaćanje poreza na imovinu na stan koji je predmet zakupa.

Dozvola ulaska zakupodavca u stan

Član 30

Zakupodavac ima pravo da najmanje jednom mesečno, a po potrebi i češće, obiđe stan, proveri da li se stan koristi u skladu sa ugovorom o zakupu i proveri da li je zakupac platio račune za komunalne usluge.

Prepravke i rekonstrukcije stana

Član 31

Zakupac nije ovlašćen da u stanu vrši bilo kakve prepravke i rekonstrukcije bez pismene saglasnosti zakupodavca.

Način obračuna neprofitne zakupnine

Član 32

Neprofitna zakupnina se obračunava na godišnjem nivou u odnosu na vrednost stana na dan 31. decembar godine koja prethodi godini obračuna zakupnine, tako što se vrednost stana koja čini osnovicu poreza na imovinu za odgovarajuću godinu množi sa koeficijentom koji izražava sve stvarne troškove pribavljanja, korišćenja i održavanja stana.

Neprofitna zakupnina se obračunava u fiksnom dinarskom iznosu za period od godinu dana, i to za drugu polovinu tekuće godine i prvu polovinu naredne godine, a plaća u jednakim mesečnim ratama do 15. u mesecu za tekući mesec.

Elementi neprofitne zakupnine

Član 33

Neprofitnom zakupninom su obuhvaćeni troškovi održavanja stana i zajedničkih delova zgrade, troškovi upravljanja zgradom, amortizacija, kao i troškovi pribavljanja stana i pripadajućih zajedničkih delova, računajući i zemljište na kome je izgrađen stambeni objekat.

Neprofitna zakupnina se sastoji iz sledećih elemenata zasnovanih na stvarnim troškovima, koji se izražavaju u procentnim poenima i čijim zbirom se dobija koeficijent iz člana 32. stav 1. ove odluke:

1) troškova održavanja, što su troškovi investicionog i tekućeg održavanja zajedničkih delova zgrade i troškovi investicionog održavanja stana i mogu iznositi najviše 1,0% od vrednosti stana na godišnjem nivou za neamortizovane stanove, odnosno 1,5% od vrednosti stana na godišnjem nivou za amortizovane stanove, kao i troškovi osiguranja od uobičajenih rizika požara i izlivanja vode i mogu iznositi najviše 0,05% od vrednosti stana na godišnjem nivou;

2) troškova upravljanja, što su troškovi upravljanja zgradama, stanovima i zakupcima, uključujući i troškove pokrivanja rizika naplate zakupnine i mogu iznositi najviše 0,8% od vrednosti stana na godišnjem nivou;

3) amortizacije, koja se za neamortizovane stanove izračunava po stopi od 1,45% na godišnjem nivou, dok se za stanove starije od 67 godina ne računa.

Amortizacija se ne obračunava u neprofitnoj zakupnini zakupcu, koji ostvaruje pravo na korišćenje stana u zakup po neprofitnim uslovima ukoliko je stan koji je predmet zakupa pribavljen donatorskim sredstvima, odnosno može biti umanjena za deo sredstava obezbeđenih kroz tu donaciju.

Ukoliko se pribavljanje stana za neprofitni zakup finansira kreditnim sredstvima, zakupnina može sadržati i troškove finansiranja najviše do 0,5% od vrednosti stana.

Zbir najviših stopa pojedinih elemenata zakupnine, izražena kao procenat od vrednosti stana na godišnjem nivou, je gornja granica godišnje stope neprofitne zakupnine i ne može biti veća od 2,904%.

Neprofitna zakupnina na mesečnom nivou se izračunava tako što se neprofitna zakupnina obračunata na godišnjem nivou, podeli sa brojem 12 u skladu sa članom 32. stav 1. ove odluke, a na osnovu podzakonskog akta koji sadrži jedinstvenu metodologiju obračuna neprofitne zakupnine koji donosi ministarstvo nadležno za poslove stanovanja.

KUPOPRODAJA STANA

Kupoprodaja stana i porodične kuće pod neprofitnim uslovima

Član 34

Za stanove ili porodične kuće kupoprodajna cena se određuje u visini tržišne vrednosti stana koju je utvrdila Poreska uprava, na način kako se utvrđuje osnovica za prenos apsolutnih prava u periodu koji prethodi zaključenju ugovora ne dužem od godinu dana, koja se može umanjiti za 1,5% za svaku godinu starosti stana, a najviše do 30%, na obrazloženi predlog Stambene komisije odlukom o pokretanju postupka otuđenja koju donosi Skupština Grada Vršca.

Za potrebe utvrđivanja neprofitne cene iz ovog člana grad može angažovati odgovarajućeg procenitelja upisanog u registar sudskih veštaka, a u slučaju da takvog procenitelja nema, procena može biti izvršena od drugog pravnog ili fizičkog lica koje raspolaže odgovarajućim stručnim znanjima da izvrši procenu.

Uslovi kupoprodaje stana i porodične kuće

Član 35

Stan ili kuća se kupuje po ceni iz člana 34. ove odluke jednokratnom isplatom ili na rate a najviše do 480 mesečnih rata, u skladu sa odgovarajućim uslovima iz programa stambene podrške.

Kupovini stana ili kuće prethodi donošenje odluke o pokretanju postupka otuđenja iz javne svojine Grada Vršca od strane Skupštine Grada Vršca kojom će se definisati uslovi, način i sprovođenja postupka otuđenja u skladu sa ovom odlukom, statutom i drugim važećim propisima koji uređuju raspolaganje javnom svojinom i stambenu podršku.

Nakon donošenja i pravnosnažnosti odluke o pokretanju postupka otuđenja iz javne svojine iz prethodnog stava postupak će sprovesti Stambena komisija u skladu sa članom 18., 19., 20., 21., 22. i 23. ove odluke.

Nakon donošenje odluke o otuđenju od strane Skupštine Grada Vršca iz člana 24., a po pravnosnažnosti ista će biti dostavljena Odeljenju za imovinsko pravne poslove Gradske uprave Vršac radi sačinjavanja ugovora o kupoprodaji u skladu sa odredbama skupštinske odluke o otuđenju, ove odluke, planom stambene podrške Grada Vršca, statutom Grada Vršca, zakonom i drugim važećim propisima koji uređuju otuđenje iz javne svojine i stambenu podršku.

Nakon pribavljanja mišljenja od strane Gradskog pravobranilaštva Grada Vršca ugovor o kupoprodaji će biti zaključen između Grada Vršca kao prodavca i lica kojem je stan dodeljen u postupku stambene podrške kupoprodaje stana i porodične kuće pod neprofitnim uslovima u skladu sa ovom odlukom, statutom i zakonom, kao kupca.

U slučaju da u toku otplate kupoprodajne cene kupac stana ne plati tri uzastopne dospele rate, odnosno ukupno četiri rate od zaključivanja kupoprodajnog ugovora, ugovor se raskida, a kupac stiče susvojinu sa udelom koji je srazmeran udelu isplaćenog dela kupoprodajne cene stana.

U slučaju iz stava 6. ovog člana, korisnik stambene podrške nastavlja da koristi stan u svojstvu zakupca dela stana na kojem nije stekao svojinu, o čemu se zaključuje ugovor o zakupu.

Član 36

Dodela stana ili porodične kuće je vid stambene podrške kojom korisnik stambene podrške bez naknade stiče svojinu nad stanom ili porodičnom kućom, čija vrednost ne može biti veća od 50% prosečne vrednosti stana na republičkom nivou za stan koji je odgovarajući za domaćinstvo, kojom se odobrava ovaj vid stambene podrške.

Dodeli stana ili kuće prethodi donošenje odluke o pokretanju postupka otuđenja iz javne svojine Grada Vršca od strane Skupštine Grada Vršca kojom će se definisati, uslovi, način i sprovođenje postupka otuđenja u skladu sa ovom odlukom, statutom i drugim važećim propisima koji uređuju raspolaganje javnom svojinom i stambenu podršku.

Nakon donošenja odluke o pokretanju postupka otuđenja iz prethodnog stava postupak sprovodi Stambena komisija u skladu sa članom 18., 19., 20., 21., 22. i 23. ove odluke.

Nakon sprovedenog postupka u skladu sa članom 18., 19., 20., 21., 22. i 23. ove odluke stambena komisija će sačiniti nacrt odluke o dodeli kuće ili stana iz javne svojine Grada Vršca licu koje je ostvarilo najviši broj bodova kako je utvrđeno listom reda prvenstva.

Nakon donošenja odluke o dodeli kuće ili stana u javnoj svojini Grada Vršca, a po pravnosnažnosti ista će biti dostavljena Odeljenju za imovinsko pravne poslove Gradske uprave Vršac radi sačinjavanja ugovora o dodeli u skladu sa odredbama skupštinske odluke o otuđenju, ove odluke, planom stambene podrške Grada Vršca, statutom Grada Vršca, zakonom i drugim važećim propisima.

Nakon pribavljanja mišljenja od strana Gradskog pravobranilaštva Grada Vršca, kao nosioca prava javne svojine i lica kojem je stan ili kuća dodeljen u postupku stambene podrške dodele kuće ili stana u skladu sa ovom odlukom, statutom i zakonom, kao sticaoca prava svojine.

Ograničenje prava na otuđenje stana

Član 37

Stan ili porodična kuća stečen kupovinom pod neprofitnim uslovima ne može se otuđiti pre isteka roka od pet godina počevši od dana sticanja prava svojine kupca.

Stan ili porodična kuća stečen dodelom stana ili kuće iz javne svojine Grada Vršca ne može se otuđiti pre isteka roka od 10 godina počevši od dana sticanja prava svojine.

O zabrani otuđenja stana ili porodične kuće iz st. 1. ovog člana vrši se upis zabeležbe u teretni list nepokretnosti koji vodi registar nepokretnosti.

Član 38

Sredstvo obezbeđenja

Kao sredstvo obezbeđenja plaćanja kupoprodajne cene kuće ili stana na rate pod neprofitnim uslovima, u korist grada kao prodavca biće upisana hipoteka u teretni list nepokretnosti koji vodi nadležna služba katastra nepokretnosti.

Član 39

Stanovi za koje je zaključen ugovor o zakupu na neodređeno vreme otkupljuju se u skladu sa članom 157. Zakona o stanovanju i održavanju zgrada.

UPRAVLJANJE I ODRŽAVANJE

Član 40

Upravljanjem stanovima u stambenim zgradama izgrađenim za stambenu podršku koji se izdaju u zakup i održavanjem tih stanova, u smislu ove odluke, smatra se sledeće:

1) odlučivanje o korišćenju i održavanju stambenih zgrada, stanova i zajedničkih delova;

2) obezbeđivanje i korišćenje finansijskih sredstava za održavanje stambenih zgrada, stanova i zajedničkih delova;

3) vođenje svih potrebnih evidencija o stanovima, kao i podataka o zakupcima koji su bitni za korišćenje i efikasno održavanje;

4) obračun i naplata zakupnine;

6) izrada procedura za sprovođenje održavanja i izbora ovlašćenog predstavnika zakupaca na nivou ulaza ili zgrade;

7) druga pitanja značajna za korišćenje i održavanje stanova.

Zakupodavac, u vršenju funkcije upravljanja korišćenjem i održavanjem stambenih zgrada obavlja i sledeće zadatke:

1) donosi godišnji program investicionog održavanja;

2) zaključuje ugovore sa trećim licima koja se angažuju u svrhu održavanja stambenih zgrada, stanova i zajedničkih delova;

3) organizuje naplatu zakupnine utvrđene ugovorom o zakupu;

4) vrši kontrolu i preduzima mere potrebne za realizaciju ugovornih obaveza iz ugovora o zakupu;

5) učestvuje u troškovima održavanja i upotrebe zajedničkih delova zgrade u stambenoj zgradi u kojoj je formirana stambena zajednica.

Zakupodavac ima obavezu da učestvuje u upravljanju stambenom zgradom preko ovlašćenog predstavnika u skladu sa procedurom iz stava 1. tačka 6. ovog člana.

III PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 41

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o dodeli na korišćenje putem zakupa stanova kojima raspolaže Opština Vršac ("Sl. list Opštine Vršac", broj 10/2010) i Odluka o izmenama odluke o dodeli na korišćenje putem zakupa stanova kojima raspolaže Opština Vršac ("Sl. list Grada Vršca", broj 16/2017).

Član 42

Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Vršca".