ODLUKA
O OSNIVANJU ISTORIJSKOG ARHIVA U PANČEVU

("Sl. list grada Pančeva", br. 6/2017 - prečišćen tekst, 7/2018 i 36/2022)

Član 1

Ovom odlukom uređuju se pitanja od značaja za rad i obavljanje delatnosti Istorijskog arhiva u Pančevu (u daljem tekstu: Ustanova), i to:

- naziv osnivača

- naziv i sedište

- delatnost

- sredstva za rad i način obezbeđivanja sredstava

- prava i obaveze i odgovornosti osnivača u pogledu obavljanja delatnosti

- organi

- opšti akti

- druga pitanja.

Član 2

Ustanova je osnovana Rešenjem GIONS AP Vojvodine broj 16800 i broj 11060/47.

Član 3

Osnivač Ustanove je grad Pančevo (u daljem tekstu: Osnivač).

Prava i obaveze Osnivača vrši Skupština grada Pančeva (u daljem tekstu: Skupština).

Član 4

Arhiv je ustanova kulture, odnosno ustanova zaštite kulturnih dobara - arhivske građe, koja vrši zaštitu, čuvanje, sređivanje, obradu i prezentaciju arhivske građe, sa svojstvom pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Istorijski arhiv u Pančevu je ustanova od posebnog značaja za očuvanje, unapređenje i razvoj kulturne posebnosti i očuvanje nacionalnog identiteta mađarske nacionalne manjine i nacionalnog identiteta rumunske nacionalne manjine.

Član 5

Naziv Ustanove je: Istorijski arhiv u Pančevu.

Sedište Ustanove je u Pančevu, Nemanjina 7.

Član 6

Ustanova obavlja delatnost zaštite kulturnih dobara u skladu sa zakonom i drugim propisima, strateškim i drugim dokumentima.

U okviru osnovne delatnosti zaštite arhivske građe i dokumentarnog materijala, u nadležnosti ustanove su sledeći poslovi:

1. vodi evidencije o arhivskoj građi i stvaraocima i imaocima arhivske građe predviđene zakonom i podzakonskim aktima;

2. obavlja stručni nadzor nad evidentiranjem, klasifikovanjem, odabiranjem, arhiviranjem, čuvanjem, stručnim održavanjem i zaštitom arhivske građe i dokumentarnog materijala;

3. daje odobrenje za uništenje dokumentarnog materijala kojem je istekao rok čuvanja;

4. pruža stručnu pomoć stvaraocu i imaocu dokumentarnog materijala i arhivske građe u izradi opštih akata o upravljanju arhivskom građom i dokumentarnim materijalom;

5. preuzima, sređuje, obrađuje arhivsku građu, izrađuje informativna sredstva o arhivskoj građi, čuva i stručno održava arhivsku građu;

6. donosi akt o utvrđivanju arhivske građe za kulturno dobro;

7. obavlja istraživanja radi stvaranja celine arhivskog fonda;

8. može da učestvuje u izgradnji i razvoju elektronskih sistema za upravljanje dokumentima kod stvaraoca i imaoca arhivske građe i dokumentarnog materijala u cilju postizanja integriteta sistema u kojima se arhiviraju dokumenta nastala u njemu;

9. čuva arhivsku građu u elektronskom obliku shodno propisima kojima se uređuju postupci i tehnološka rešenja za pouzdano elektronsko čuvanje dokumenata;

10. ima pravo uvida u podatke i kada postoje tehnički uslovi, pravo povezivanja svog informacionog sistema sa registrima svih stvaralaca i imalaca arhivske građe i dokumentarnog materijala;

11. učestvuje u izgradnji i razvoju informacionog sistema arhiva;

12. obezbeđuje uslove i daje arhivsku građu na korišćenje;

13. obavlja kulturno-obrazovnu delatnost;

14. objavljuje arhivsku građu;

15. organizuje izložbe arhivske građe;

16. stara se o redovnom stručnom usavršavanju zaposlenih u arhivima;

17. sačinjava plan zaštite arhivske građe u vanrednim situacijama;

18. obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.

Ustanova može da popunjava arhivske fondove i putem poklona i otkupa.

Ustanova ima pravo preče kupovine arhivske građe.

Poslove iz stava 1. tač. 2. i 3. ovog člana Ustanova vrši kao poverene.

Član 7

Sredstva za finansiranje ili sufinansiranje delatnosti Ustanove obezbeđuju se iz budžeta Osnivača, iz prihoda ostvarenih obavljanjem delatnosti, od naknada za usluge, prodajom proizvoda, od legata, donacija, sponzorstva i na drugi način, u skladu sa zakonom.

Ustanova u obavljanju delatnosti koristi sredstva u javnoj svojini i njima upravlja pod uslovima i na način utvrđen zakonom.

Sredstva koja koristi Ustanova i kojima upravlja jesu nepokretne i pokretne stvari, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava.

Član 8

U pravnom prometu sa trećim licima Ustanova za svoje obaveze odgovara celokupnom imovinom.

Član 9

Skupština daje saglasnost na:

1. Statut

2. statusne promene

3. predlog godišnjeg programa rada i predlog godišnjeg finansijskog plana za narednu godinu i projekcijama za naredne dve godine

4. druga akta u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Član 10

U vršenju osnivačkih prava Skupština razmatra godišnji izveštaj o radu i poslovanju Ustanove.

Član 11

Organi Ustanove su:

- direktor

- Upravni odbor

- Nadzorni odbor.

Član 12

Ustanovom rukovodi direktor.

Direktor se imenuje i razrešava u skladu sa zakonom i drugim propisima i aktima.

Direktor se imenuje u skladu sa zakonom i drugim propisima i aktima, na predlog Upravnog odbora.

Direktor se imenuje na osnovu prethodno sprovedenog javnog konkursa, na period od četiri godine i može biti ponovo imenovan.

Javni konkurs raspisuje i sprovodi Upravni odbor, uz prethodnu saglasnost Skupštine.

Javni konkurs se raspisuje najkasnije 60 dana pre isteka mandata direktora.

Javni konkurs objavljuje se na sajtu Nacionalne službe za zapošljavanje, na oglasnoj tabli ili u prostorijama Ustanove i u najmanje jednim dnevnim novinama koje se distribuiraju na celoj teritoriji Republike i u jednom od štampanih medija na jeziku i pismu mađarske, kao i rumunske nacionalne manjine.

Rok za podnošenje prijava na javni konkurs ne može biti kraći od osam ni duži od petnaest dana od dana oglašavanja javnog konkursa.

Upravi odbor je dužan da postupa sa prijavama na javni konkurs u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravni postupak, a o žalbama izjavljenim protiv rešenja Upravnog odbora odlučuje Gradsko veće grada Pančeva. Odluka Gradskog veća je konačna.

Upravni odbor obavlja razgovor sa kandidatima koji ispunjavaju uslove iz konkursa i u roku od 30 dana od dana završetka javnog konkursa dostavlja Osnivaču obrazloženi predlog liste kandidata (u daljem tekstu: Lista) koji sadrži mišljenje o stručnim i organizacionim sposobnostima svakog kandidata i zapisnik o obavljenom razgovoru, u cilju imenovanja direktora.

Javni konkurs nije uspeo ako Upravni odbor utvrdi da nema kandidata koji ispunjavaju uslove da uđu u izborni postupak o čemu je dužan da obavesti Osnivača, odnosno ukoliko Osnivač ne imenuje direktora sa Liste.

U postupku imenovanja direktora mišljenje daju Nacionalni savet mađarske nacionalne manjine i Nacionalni savet rumunske nacionalne manjine.

Ukoliko Upravni odbor ne raspiše javni konkurs u roku koji je utvrđen u stavu 6. ovog člana, obavezan je da o razlozima zbog kojih javni konkurs nije raspisan obavesti Osnivača.

Uslovi za izbor kandidata za direktora utvrđuju se zakonom i Statutom.

Član 13

Skupština može imenovati vršioca dužnosti direktora, bez prethodno sprovedenog javnog konkursa, u slučaju kada direktoru prestane dužnost pre isteka mandata, odnosno kada javni konkurs za direktora nije uspeo.

Vršilac dužnosti direktora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.

Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora iz stava 1. ovog člana.

Vršilac dužnosti direktora mora da ispunjava uslove za izbor kandidata za direktora koji su predviđeni zakonom i Statutom.

Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.

Član 14

Direktor:

1. organizuje i rukovodi radom Ustanove,

2. donosi Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova i druga opšta akta u skladu sa zakonom i Statutom,

3. izvršava odluke Upravnog odbora i prisustvuje sednicama, bez prava odlučivanja,

4. zastupa Ustanovu,

5. stara se o zakonitosti rada Ustanove,

6. odgovoran je za sprovođenje programa rada,

7. odgovoran je za materijalno-finansijsko poslovanje,

8. predlaže godišnji program rada i poslovanja i finansijski plan za narednu godinu i projekcijama za naredne dve godine,

9. predlaže godišnji izveštaj o radu i poslovanju - finansijski izveštaj,

10. predlaže osnove poslovne politike, program rada i plan razvoja i finansijski plan i preduzima mere za sprovođenje poslovne politike, plana razvoja i programa rada,

11. odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorom ili drugim opštim aktom i utvrđuje iznose naknade saradnika u skladu sa zakonom i Statutom,

12. obrazuje komisije i druga radna tela za obavljanje poslova iz nadležnosti Ustanove,

13. zaključuje ugovore u ime i za račun Ustanove,

14. predlaže Upravnom odboru imenovanje članova Stručnog saveta,

15. daje ovlašćenja za zastupanje i daje ovlašćenja iz delokruga svog rada,

16. vrši i druge poslove utvrđene zakonom i Statutom.

Član 15

Dužnost direktora prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Direktor će biti razrešen pre isteka mandata:

1. na lični zahtev

2. ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona

3. ako nestručnim, nepravilnim i nesavesnim radom prouzrokuje veću štetu Ustanovi ili tako zanemaruje ili nesavesno izvršava svoje obaveze da su nastale ili mogu nastati veće smetnje u radu Ustanove

4. ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti direktora, odnosno ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti direktora

5. iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili Statutom.

Član 16

Ustanovom upravlja Upravni odbor.

Upravni odbor ima predsednika i pet članova.

Predsednika i članove Upravnog odbora imenuje i razrešava Skupština.

Predsednika i članove Upravnog odbora imenuje Skupština, iz reda istaknutih stručnjaka i poznavalaca kulturne delatnosti.

Predsednika upravnog odbora imenuje Skupština iz reda članova upravnog odbora.

Tri člana Upravnog odbora imenuju se na predlog Osnivača.

Dva člana Upravnog odbora imenuju se iz reda zaposlenih, na predlog reprezentativnog sindikata Ustanove, odnosno većine zaposlenih, od kojih najmanje polovina iz reda nosilaca osnovne, odnosno programske delatnosti.

Jedan član Upravnog odbora imenuje se na zajednički predlog Nacionalnog saveta mađarske nacionalne manjine i Nacionalnog saveta rumunske nacionalne manjine.

Od ukupno šest članova Upravnog odbora tri člana Upravnog odbora imenuju se iz reda manje zastupljenog pola.

Nacionalni saveta mađarske nacionalne manjine i Nacionalni savet rumunske nacionalne manjine daju mišljenje o predloženim članovima Upravnog odbora.

Predsednik i članovi Upravnog odbora imenuju se na period od četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta.

U slučaju sprečenosti predsednika Upravnog odbora, sednicu Upravnog odbora može zakazati i njoj predsedavati, najstariji član Upravnog odbora.

Član 17

Vršioci dužnosti predsednika i članova Upravnog odbora imenuju se u skladu sa zakonom.

Vršilac dužnosti predsednika, odnosno člana Upravnog odbora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.

Član 18

Upravni odbor:

1. donosi Statut,

2. donosi druge opšte akte predviđene zakonom i Statutom,

3. utvrđuje poslovnu i razvojnu politiku,

4. odlučuje o poslovanju Ustanove,

5. donosi programe rada, na predlog direktora,

6. donosi godišnji program rada i poslovanja i finansijski plan za narednu godinu i projekcijama za naredne dve godine, uz prethodnu saglasnost Skupštine,

7. usvaja godišnji obračun,

8. usvaja godišnji izveštaj o radu i poslovanju,

9. daje predlog o statusnim promenama, u skladu sa zakonom,

10. daje predlog liste kandidata za direktora,

11. zaključuje ugovor o radu sa direktorom, na određeno vreme, do isteka roka na koji je izabran, odnosno do njegovog razrešenja, a kada je za direktora imenovano lice koje je već zaposleno u Ustanovi na neodređeno vreme, zaključuje aneks ugovora o radu, u skladu sa Zakonom o radu,

12. odlučuje o korišćenju sredstava, u skladu sa zakonom,

13. imenuje i razrešava članove Stručnog saveta, na predlog direktora,

14. donosi Poslovnik o svom radu,

15. odlučuje i o drugim pitanjima utvrđenim zakonom ili Statutom.

Član 19

Dužnost člana Upravnog odbora prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Član Upravnog odbora će biti razrešen pre isteka mandata:

1) na lični zahtev

2) ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona

3) ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana Upravnog odbora, odnosno ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana Upravnog odbora

4) iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili Statutom.

Član 20

U Ustanovi se obrazuje Nadzorni odbor. Nadzorni odbor obavlja nadzor nad poslovanjem Ustanove.

Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje i razrešava Skupština.

Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana, od kojih se jedan imenuje iz reda zaposlenih, na predlog reprezentativnog sindikata Ustanove, odnosno većine zaposlenih.

Jedan član Nadzornog odbora imenuje se na predlog Osnivača.

Jedan član Nadzornog odbora imenuje se na zajednički predlog Nacionalnog saveta mađarske nacionalne manjine i Nacionalnog saveta rumunske nacionalne manjine.

Dva člana Nadzornog odbora se imenuju iz reda manje zastupljenog pola.

Predsednik i članovi Nadzornog odbora imenuju se na period od četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta.

Za člana Nadzornog odbora ne može biti imenovano lice koje je član Upravnog odbora.

U slučaju sprečenosti predsednika Nadzornog odbora, sednicu Nadzornog odbora može zakazati i njoj predsedavati, najstariji član Nadzornog odbora.

Član 21

Vršioci dužnosti predsednika i članova Nadzornog odbora imenuju se u skladu sa zakonom.

Vršilac dužnosti predsednika, odnosno člana Nadzornog odbora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.

Član 22

Nadzorni odbor:

1. vrši nadzor nad zakonitošću rada Upravnog odbora i direktora,

2. pregleda periodične i godišnje obračune i utvrđuje da li su sačinjeni u skladu sa propisima,

3. utvrđuje da li se poslovne knjige i druga dokumenta Ustanove vode uredno i u skladu sa propisima, a može ih dati i na veštačenje,

4. izveštava o godišnjim računovodstvenim iskazima i izveštajima o poslovanju, koji se podnose Osnivaču,

5. donosi poslovnik o svom radu, kojim bliže uređuje način rada i odlučivanja

6. vrši i druge poslove utvrđene zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Član 23

Dužnost člana Nadzornog odbora prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Član Nadzornog odbora će biti razrešen pre isteka mandata:

1) na lični zahtev

2) ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona

3) ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana Nadzornog odbora, odnosno ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana Nadzornog odbora

4) iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili Statutom.

Član 24

Nadzorni odbor, najmanje jedanput godišnje, Skupštini podnosi izveštaj o svom radu.

Član 25

Opšti akti Ustanove su Statut i drugi opšti akti.

Statut je osnovni opšti akt Ustanove.

Drugi opšti akti Ustanove moraju biti u saglasnosti sa Statutom.

Član 26

Ovaj prečišćen tekst Odluke o osnivanju Istorijskog arhiva u Pančevu biće objavljen u "Službenom listu grada Pančeva".

 

Samostalni član Odluke o izmenama
Odluke o osnivanju Istorijskog arhiva u Pančevu

("Sl. list grada Pančeva", br. 7/2018)

Član 4

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".

Napomene

Prečišćen tekst Odluke o osnivanju Istorijskog arhiva u Pančevu obuhvata: Odluku o promeni osnivača Istorijskog arhiva u Pančevu ("Službeni list grada Pančeva", broj 5/11), Odluku o promeni osnivača Istorijskog arhiva u Pančevu ("Službeni list grada Pančeva", broj 22/11 - ispravka tehničkih grešaka), Odluku o izmenama i dopuni Odluke o promeni osnivača Istorijskog arhiva u Pančevu ("Službeni list grada Pančeva", broj 38 /12) i Odluku o izmenama i dopunama Odluke o promeni osnivača Istorijskog arhiva u Pančevu ("Službeni list grada Pančeva", broj 7/16) u kojima je utvrđen dan njihovog stupanja na snagu.