ZAKLJUČAK

KOJIM SE USVAJA LOKALNI AKCIONI PLAN ZA PRAVEDAN UPIS UČENIKA U OSNOVNE ŠKOLE NA TERITORIJI GRADA POŽAREVCA LOKALNOG TIMA POŽAREVCA U OKVIRU PROJEKTA "PARTNERSTVO ZA PRAVEDNO KVALITETNO OBRAZOVANJE" ZA PERIOD 2022 - 2024. GODINE

("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 11/2022)

Usvaja se Lokalni akcioni plan za pravedan upis učenika u osnovne škole na teritoriji Grada Požarevca Lokalnog tima Požarevca u okviru projekta "Partnerstvo za pravedno kvalitetno obrazovanje" za period 2022-2024. godine, br. 011-610-5/2022 od 4.8.2022. godine.

Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Grada Požarevca".

 

 

LOKALNI AKCIONI PLAN
ZA PRAVEDAN UPIS UČENIKA U OSNOVNE ŠKOLE NA TERITORIJI GRADA POŽAREVCA LOKALNOG TIMA POŽAREVCA U OKVIRU PROJEKTA "PARTNERSTVO ZA PRAVEDNO KVALITETNO OBRAZOVANJE" ZA PERIOD 2022-2024. GODINE

I

Preambula

Na osnovu potpisanog memoranduma o saradnji između Grada Požarevca i CIP-Centra za interaktivnu pedagogiju, a u saradnji sa Dečijom fondacijom Pestolaci i uz podršku Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, u cilju realizacije projekta Partnerstvo za pravedno i kvalitetno obrazovanje, a u skladu sa Konvencijom o pravima deteta, Zakonom o osnovama sistema obrazovanja (Sl. glasnik RS, br. 88/2017,27/2018-dr. zakon, 10/2019,27/2018-dr. zakoni 6/2020), Zakonom o osnovnom obrazovanju i vaspitanju (Sl. glasnik RS, br.55/2013,101/2017,10/2019 i27/2018- dr.zakon) i dr. zakonima i podzakonskim aktima Republike Srbije koji regulišu oblast obrazovanja i vaspitanja pristupilo se izradi:

AKCIONOG PLANA

Sadržaj:

1. Uvod

2. Inicijativa za izradu Akcionog plana

3. Lokalni Projektni tim

4. Pravni okvir i veza sa drugim planskim dokumentima

5. Geografski podaci

6. Demografski podaci

7. Prostorni i kadrovski kapaciteti osnovnih škola

8. Metodologija izrade Akcionog plana

9. Implementacija i praćenje

1. Uvod

Akcioni plan treba da unapredi strategije upisa dece u predškolsku ustanovu i učenika u osnovne škole na teritoriji grada Požarevca, da doprinese daljem razvoju i unapređenju procesa obrazovanja i vaspitanja u skladu sa opštim i posebnim ciljevima i standardima obrazovanja i vaspitanja, određenim Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i Strategijom razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine.

Cilj izrade ovog Akcionog plana podrazumeva smanjivanje nejednakosti u obrazovanju i stvaranje pravedne upisne politike u osnovne škole, kao i maksimalan obuhvat dece obuhvaćene pripremnim predškolskim programom na teritoriji grada Požarevca, kao i da se kroz partnerstvo na lokalnom nivou, pruži integrisana podrška deci i porodicama iz osetljivih društvenih grupa.

Izradu Lokalnog akcionog plana na teritoriji grada Požarevca sprovodi Lokalni projektni tim koji čine predstavnici relevantnih institucija, organizacija i romske zajednice na teritoriji grada Požarevca.

Grad Požarevac u svojoj budućnosti teži da svoje potencijale stavi u funkciju najboljih interesa za obrazovni proces dece i da svoje najmlađe sugrađane uvažava kao dragocen resurs lokalne zajednice.

Institucije vaspitanja i obrazovanja u Požarevcu

Na području grada Požarevca postoji Predškolska ustanova, Ljubica Vrebalov" sa 11 objekata u državnoj svojini i 4 vrtića u privatnoj svojini koje subvencioniše Grad, 8 osnovnih škola i 6 srednjih škola, od čega dve sa domom za smeštaj učenika i 1 akademija strukovnih studija.

Organizaciona jedinica Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, poznatija kao Školska uprava Požarevac zadužena je za Braničevski i Podunavski upravni okrug, jer je Požarevac geografski centar cele regije i kao republički organ visokog značaja pruža nemerljivu podršku svim lokalnim samoupravama u razvoju obrazovne politike i obezbeđivanja kvaliteta obrazovanja na ovom području.

2. Inicijativa za izradu Akcionog plana

Izrada Akcionog plana za pravedno kvalitetno obrazovanje grada Požarevca za period 2022-23. godine inicirana je u okviru projekta "Partnerstvo za pravedno kvalitetno obrazovanje" koji realizuje Lokalna samouprava Grada Požarevca i osnovne škole " Sveti Sava", "Vuk Karadžić", "Dositej Obradović", u saradnji sa CIP-Centrom za interaktivnu pedagogiju i Dečijom fondacijom Pestaloci, uz podršku Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

Akcionim planom planira se:

• obezbeđivanje kvalitetnog obrazovanja za svako dete kroz uspostavljanje pravednih upisnih politika i praksi na lokalnom nivou,

• unapređivanje partnerstva između obrazovno-vaspitnih ustanova i ostalih institucija i organizacija i pružanje podrške deci i porodicama.

Polazišta za izradu AP su aktuelna dokumenta obrazovne politike u Srbiji (Strategija razvoja obrazovanja u Srbiji do 2030, Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja), kao i međunarodna dokumenta (Agenda za održivi razvoj 2030), na osnovu kojih Vlada Republike Srbije i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, sa različitim partnerima, intenzivno rade na unapređivanju obrazovnog sistema i prava sve dece na kvalitetno obrazovanje.

3. Lokalni projektni tim

Članovi Lokalnog projektnog tima koji su radili na razvijanju Akcionog plana su:

Dr Goran Nestorović, član Gradskog veća Grada Požarevca, zadužen resor obrazovanje, predsednik

Mr Veliša Joksimović, rukovodilac Školske uprave Požarevac, član i koordinator,

Marija Trnavac, pomoćnica Gradonačelnika Grada Požarevca za pravna pitanja, članica i koordinatorka

Draško Grujić, prosvetni savetnik u Školskoj upravi Požarevac, član

Ivana Paunović, prosvetna inspektorka u Gradskoj upravi Grada Požarevca, članica

Tanja Rajić, direktorka Centra za socijalni rad Požarevac, članica

Vladimir Petrović, Romski edukativni centar, član

Bajram Morina, član Opštinskog veća GO Kostolac, član

Tanja Lončar, direktorka Predškolske ustanove "Ljubica Vrebalov" Požarevac, članica

Margareta Sekulović, predsednica aktiva direktora osnovnih škola i direktorka OŠ "Sveti Sava", Požarevac, članica

Ivana Joksimović, direktorka OŠ "Dositej Obradović", Požarevac, članica

Vladan Vidojević, direktor OŠ "Vuk Karadžić" Požarevac, član.

Pored delegiranih članova Lokalnog tima u razvijanju AP učestvovali su: prosvetni savetnik u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Dragan Grujić, Školska uprava Požarevac, stručni saradnici i nastavnici škola koje su uključene u projekat.

4. Pravni okvir i veza sa drugim planskim dokumentima:

• Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ("Sl. glasnik RS", br.88/17, 27/18-dr. Zakoni, 10/19 i 6/20);

• Zakon o osnovnom obrazovanju i vaspitanju ("Sl. glasnik RS", br.55/13, 101/17, 27/18-dr. zakoni i 10/19);

• Strategija razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030 godine (05 br. 61-5155/2021 od 03.06.2021.g.);

• Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina ("Sl. glasnik RS", br.72/09, 20/14-odluka US, 55/14 i 47/18);

• Uredba o kriterijumima za donošenje akta o mreži javnih predškolskih ustanova i akta o mreži javnih osnovnih škola ("Sl. glasnik RS", br. 21/18);

• Strategija održivog razvoja Grada Požarevca 2017-2022 god. (2022 - 2029)

• Lokalni akcioni plan za mlade Grada Požarevca 2021 - 2025. godine

• Odluka o određivanju područja za upis dece u osnovne škole na teritoriji grada (koja je u izradi)

• Statut Grada Požarevca

5. Geografski podaci

Požarevac je grad u severo-istočnom delu Srbije. Leži u plodnoj stiškoj ravnici, okružen trima rekama: Mlavom, Moravom i Dunavom. Grad veoma bogate kulturne tradicije, odvajkada je bio raskrsnica mnogih seoba naroda, ratničkih ishoda i trgovačkih puteva.

Prvi put pominje se u spisima 1465. godine, ali bogata arheološka nalazišta svedoče o postojanju ovog naselja, još od mnogo ranije, o čemu svedoči naš čuveni Viminacijum.

Požarevac je danas centar Braničevskog upravnog okruga koji pored Požarevca obuhvata i opštine Veliko Gradište, Golubac, Žagubica, Žabari, Kučevo, Malo Crniće i Petrovac na Mlavi što mu daje poseban značaj naročito privredni, kulturni i obrazovni.

6. Demografski podaci

Grad Požarevac prostire se na površini od 481 km2, što predstavlja 0,54% od ukupne teritorije Republike Srbije. Prema popisu stanovništva iz 2011. godine, u gradu živi 75.334 stanovnika, sa gustinom naseljenosti od 157 stanovnika na km². Od ukupnog broja stanovnika, 14,52% čini seosko stanovništvo na poljoprivrednim gazdinstvima. Kretanje stanovništva na području Grada Požarevca karakterišu: nizak natalitet, povećanje stope mortaliteta i migracioni procesi. Negativan prirodni priraštaj, pad stope fertiliteta, migracioni procesi, demografsko pražnjenje ruralnog područja grada Požarevca, nepovoljna starosna struktura aktivnog stanovništva, jasno ukazuju da svi aspekti radne snage u narednom periodu mogu predstavljati jedan od problema i jedno od značajnih ograničenja u razvoju grada. Svi navedeni faktori negativno se odražavaju i na broj dece stasale za pohađanje pripremnog predškolskog programa i upis u osnovnu školu.

Težište razvoja Grada Požarevca u narednom periodu baziraće se na rešavanju ovih problema, a to svakako podrazumeva takve razvojne programe kojima bi se, uz aktivnu populacionu politiku na nivou države, privredni i socijalni razvoj približio domaćinstvu, pre svega porodicama čiji su članovi mlađe starosne dobi.

Ono što će se svakako naći u svakoj strategiji razvoja i u razvojnom planu jeste reindustrijalizacija grada, koji je do devedesetih godina bio privredni, industrijski gigant sa brojnim fabrikama koje su svoju značajnu proizvodnju plasirale ne samo na teritoriji SFRJ, već i širom sveta, kao i sa građevinskom efektivom koja je bila angažovana u našoj i mnogim zemljama sveta. Pozitivne promene u ovoj sferi će značajno uticati i na broj stanovnika i porast nataliteta.

7. Prostorni i kadrovski kapaciteti obrazovno-vaspitnih ustanova

Osnovna škola

Ukupni prostorni kapaciteti škola

Ukupan broj učenika (2021/22)

Ukupan broj zaposlenih (2021/22)

Broj nastavnik a (2021/22)

Izdvojena odeljenja Specijalna odeljenja FOOO

Površ ina školskog objekta (m2)

Površina nastavnog prostora (m2)

Površina fiskulturne sale (m2)

"Vuk Karadžić"

4.416

1.449

330

846

106

76

Zabela Dubravica Batovac Brežane Živica Dragovac

"Dositej Obradović"

5090

2600

254

957

88

62

3 SO

"Kralj Aleksandar 1"

5043

4628

244,21

832

94

65

/

"Desanka Maksimović"

3.210

1.600

650

514

57

39

/

"Sveti vladika Nikolaj"

6656

2051

257

306

93

60

9 izdvojenih odeljenja Kličevac, Rečica, Bare, Beranje, Bubušinac, Bratinac, Drmno, Trnjane, Kasidol

"Miloš Savić"

2854

1160

/

252

44

31

Poljana Prugovo

"Jovan Cvijić"

4690

1637

553

1105

108

75

4 izdvojena odeljenja Klenovnik, Petka, Ostrovo i Stari Kostolac

Muzička škola "Stevan Mokranjac"

2957

2151

/

839

112

96

M. Crniće Kučevo Kostolac V. Gradište

"Sveti Sava"

2740

1254

694

517

82

61

SO 2
Ćirikovac 3 Izdvojeno odeljenje FOOO Ženski zatvor 2 Izdvojeno odeljenje FOOO Muški zatvor 3
FOOO matična škola 5

8. Metodologija izrade Akcionog plana

Tokom procesa kreiranja AP organizovani su radni sastanci i tematske radionice, na kojima je diskutovano o trenutnom stanju u Predškolskoj ustanovi i osnovnim školama na teritoriji grada, izazovima sa kojima se škole sreću, intersektorskoj saradnji i mogućnostima unapređivanje upisnih politika i praksi. Kao ključni izazovi izdvojili su se: nepostojanje preciznih podataka o deci i porodicama, zastareo plan rejonizacije; nedovoljno informisanje - i uključivanje roditelja u život i rad škola; nepostojanje procedura za razmenu i upravljanje podacima o deci i porodicama. Urađena je analiza snaga i slabosti koje se prepoznaju u lokalnoj samoupravi, a odnose se na kvalitet obrazovanja, pravedne upisne politike i praksu, podršku deci i porodicama iz osetljivih grupa, povezivanje i saradnju (uz korišćenje tehnike SWOT analize). Analiza je bila polazna osnova za definisanje ciljeva, mera i aktivnosti u AP.

SNAGE:
• Stručnost i posvećenost zaposlenih u obrazovno vaspitnim ustanovama
• Otvorenost za saradnju - međusektorska saradnja
• Spremnost za uključivanje u projekte - visok stepen motivisanosti
• Tradicionalno dobra saradnja kroz zajedničke aktivnosti škola

SLABOSTI:
• Zastareo plan rejonizacije
• Prisutni stereotipi i predrasude
• Nedovoljna informisanost roditelja i šire javnosti
• Nedostatak adekvatnih lokalnih medija
• Loš ekonomski status porodica
• Neredovno ažuriranje neophodne dokumentacije

MOGUĆNOSTI:
• Uključivanje i saradnja sa relevantnim organizacijama i institucijama
• Obezbeđivanje sredstava
• Konkursi i donacije

PRETNJE:
• Osipanje učenika (odlazak u druge gradove)
• Slaba motivisanost građana za uključivanje
• Pad nataliteta ("bela kuga")
• Iseljavanje (odlazak u inostranstvo)
• Segregacija
• Ksenofobija

9. Implementacija i praćenje

U cilju evaluacije preduzetih aktivnosti i planiranje mera za unapređivanje na nivou Gradske uprave, zadužen je Lokalni projektni tim, sa utvrđenom obavezom da jednom godišnje sačini izveštaj o realizaciji ciljeva i efektima aktivnosti definisanih i planiranih Akcionim planom.

OPŠTI CILJ: Obezbediti inkluzivno i pravedno kvalitetno obrazovanje i promovisati mogućnost celoživotnog učenja za sve

POSEBNI CILJ 1: RAZVITI PROCEDURE ZANRAVEDANUPIS-UNENIKA/VDA U OSNOVNIM ŠKOLAMA I OSIGURATI NJIHOVU PRIMENU

MERE

AKTIVNOSTI

Odgovorne institucije

rok

sredstva

Mera 1.1. Uspostavljanje i održavanje sistema prikupljanja podataka o deci (formiranje baze podataka)

1.1.1. Definisanje procedura i odgovornosti koje se odnose
na prikupljanje i razmenu podataka o deci i porodicama među ustanovama i institucijama
1.1.2. Prikupljanje podataka u saradnji sa OOD, zdravstvenim službama, uz uključivanje zdravstvenih medijatorki i pedagoških asistenata -Izrada protokola o saradnji među institucijama Formiranje i redovno ažuriranje baza podataka
1.1.3. Formiranje i redovno ažuriranje baza podataka

Lokalna samouprava- Lokalni tim

Gradska uprava Odeljenje za društvene delatnosti

2022-23

2022/23

Za 2022 godinu obezbeđeno je
130.000,00 za organizovanje sastanaka kroz projekat Partnerstvo za pravedno kvalitetno obrazovanje

Mera 1.2. Izrada fleksibilnog plana rejonizacije odnosno područja škole

1.2.1. Formiranje tima za izradu plana rejonizacije od predstavnika gradskog veća za obrazovanje, gradske uprave, član veća za MZ, predstavnici ŠU, PU, OŠ, CSR. DZ.
1.2.2. Pripremiti nacrt rejonizacije na osnovu postojećih podataka uz usaglašavanje sa urbanističkim planom
1.2.3. Analiza brojnog stanja dece po rejonima i sa projekcijom u narednih 2 godina

Gradsko veće Intersektorski tim za izradu plana rejonizacije

kontinuirano

Sredstva planirana budžetom

Mera 1.3. Informisanje svih relevantnih aktera na lokalnom nivou o procedurama za pravedan upis učenika/ica u OŠ

1.3.1. U pozivanje obrazovno-vaspitnih ustanova sa planom rejonizacije putem sastanaka, poseta, elektronskih medija.
1.3.2. Upoznavanje šire javnosti sa planom rejonizacije kroz posete na terenu, sajt grada i škola, liflete, plakate, elektronske i tradicionalne medije i druge promotivne materijale...

Lokalni tim

Gradska uprava-Odeljenje za poslove organa Grada i informacione tehnologije

kontinuirano

 

POKAZATELJ UČINKA NA NIVOU POSEBNOG CILJA:
1. Uspostavljen funkcionalan sistem za prikupljanje podataka o deci i porodicama
2. Izrađen i usvojen nov plan rejonizacije
3. Definisane i usvojene procedure o međusektorskoj saradnji na pravednim upisnim politikama

POSEBNI CILJ 2: OBEZBEDITI PODRŠKU UČECIMA/CAMA ZA ŠKOLOVANJE I RAZVIJANJE KLJUČNIH KOMPETENCIJA ZA CELOŽIVOTNO UČENJE

MERE

AKTIVNOSTI

Odgovorne institucije

rok

sredstva

Mera 2.1. Obezbediti podršku deci iz osetljivih grupa za školovanje

2.1.1. Identifikovanje i utvrđivanje broja dece i porodica iz osetljivih grupa
2.1.2. Planiranje i obezbeđivanje materijalne podrške porodicama kroz obezbeđivanje besplatnih udžbenika, pribora, užine, ekskurzija, sredstava za higijenu
2.1.3. Podrška učenicima u savladavanju srpskog jezika, kako bi mogli da prate redovnu nastavu, kroz obezbeđivanje kolektivnog rada. mera individualizacije, kompenzatorne programe, dopunsku nastavu...

CSR

Gradska uprava

Osnovne škole, predškolska ustanova Osnovne škole

Kontinuirano

2022

Sredstva planirana budžetom

Mera 2.2. Podrška ličnom i socijalno razvoju učenika kroz organizaciju aktivnosti na nivou škola i lokalne zajednice

2.2.1. Uključivanje dece/učenika u sportske, kulturne, umetničke aktivnosti na nivou LZ kroz podršku i obezbeđivanje besplatnih aktivnosti.
2.2.2. Podrška profesionalnom razvoju učenika i karijerno savetovanje uz angažovanje stručnjaka iz različitih ustanova, organizacija, preduzeća u LZ.
2.2.3. Organizovanje zajedničkih aktivnosti, izleta, ekskurzija, manifestacija za obrazovno-vaspitne ustanove
2.2.4 Organizovanje zajedničkih aktivnosti/akcija škola (koje su uključene u Projekat Partnerstvo za pravedno kvalitetno obrazovanje) u cilju povezivanja i saradnje dece, roditelja i zaposlenih

Gradska uprava Savez za školski sport Centar za kulturu Društveno angažovana preduzeća
Srednje škole

Škole

kontinuirano

Sredstva iz budžeta Grada u okviru redovnog finansiranja

Za 2022 godinu obezbeđeno 440.000,00 za organizovanje zajedničkih akcija kroz projekat Partnerstvo za pravedno kvalitetno obrazovanje

Mera 2.3. Unapređivanje kompetencija zaposlenih U ustanovama/ institucijama i organizacijama na lokalnom nivou za podršku deci

2.3.1. Organizovanje obuka za zaposlene kroz predavanja, seminare, tribine u oblasti inkluzivnog, kvalitetnog obrazovanja za svu decu.
2.3.2. Horizontalno povezivanje i razmena iskustava među školama
2.3.3. Uspostavljanje međusektorske saradnje u cilju razmene iskustava i unapređivanja kompetencija zaposlenih u radu sa decom i porodicama.

Škole

Škole

Stručna društva

kontinuirano

Sredstva iz budžeta Grada u okviru redovnog finansiranja

POKAZATELJ UČINKA NA NIVOU' POSEBNOG CILJA:
1. Evidencija predškolske ustanove i škola o broju dece i učenika iz osetljivih grupa (redovno vođenje i ažuriranje)
2. Promocija sportskih, kulturnih, umetničkih i drugih aktivnosti dece i učenika na lokalnom nivou
3. Organizacija zajedničkih akcija škola koje su u Projektu uz uključivanje i drugih škola i vrtića
4. Povećavanje kompetencija zaposlenih u školama u oblasti inkluzivnog obrazovanja, kroz realizaciju seminara na nivou škola i u vrtiću

POSEBNI CILJ 3: PRUŽITI PODRŠKU RODITELJIMAZAŠKOLOVANJEDECE!
RAZUMEVANJE ZNAČAJA DRUŠTVENE I OBRAZOVNE UKLJUČENOSTI I VAŽNOSTI CELOŽIVOTNOG UČENJA

MERE

AKTIVNOSTI

Odgovorne institucije

rok

 

Mera 3.1. Obezbediti podršku porodicama iz osetljivih grupa za obrazovanje dece

3.1.1. Informisanje roditelja o važnosti obrazovanja od najranijeg uzrasta.
3.1.2. Podrška roditeljima u domenu profesionalne orjentacije dece, kroz savetovanja, individualne konsultacije u školi.
3.1.3. Podrška uspostavljanju i radu Lokalnog saveta roditelja.

Predškolska ustanova Lokalna samouprava Škole

JLS, ŠU, škole

2022

Sredstva iz budžeta Grada u okviru redovnog finansiranja

Mera 3.2. Obezbediti bolje razumevanje roditelja o važnosti pravednog i kvalitetnog obrazovanja za svu decu

3.2.1. Ispitivanje potreba roditelja kroz upitnik/anketu kako bi se planirala dalja podrška roditeljima, edukacija roditelja,

3.2.2. Obezbediti kontinuirano informisanje i edukaciju roditelja o važnosti pravednog kvalitetnog obrazovanja
putem medija i društvenih mreža. tribina, obuka, radionica

Škole

Škole, LS

kontinuirano

Nisu potrebna sredstva

POKAZATELJ UČINKA NA NIVOU POSEBNOG CILJA:
1. Formiranje-imenovanje Lokalnog saveta roditelja
2. Održavanje tribina o važnosti obrazovanja u saradnji sa Mesnim zajednicama
3. Pružanje informacija roditeljima o upisu dece u predškolsku ustanovu i škole -tribine, predavanja, roditeljski sastanci, plakata, mediji
4. Održavanje radionica za roditelje u školama uz obuhvat što većeg broja roditelja