PRAVILNIKO NAČINU UTVRĐIVANJA I EVIDENTIRANJA KORISNIKA JAVNIH SREDSTAVA I O USLOVIMA I NAČINU ZA OTVARANJE I UKIDANJE PODRAČUNA KONSOLIDOVANOG RAČUNA TREZORA KOD UPRAVE ZA TREZOR("Sl. glasnik RS", br. 11/2023) |
Ovim pravilnikom propisuje se način utvrđivanja i evidentiranja (upis, promena podataka i brisanje) korisnika javnih sredstava i drugih subjekata u Evidenciji korisnika javnih sredstava (u daljem tekstu: Evidencija KJS) kod Ministarstva finansija - Uprave za trezor (u daljem tekstu: Uprava).
Ovim pravilnikom propisuju se i uslovi i način za otvaranje i ukidanje dinarskih i deviznih podračuna konsolidovanog računa trezora, koji se vode u Evidenciji podračuna korisnika javnih sredstava (u daljem tekstu: Evidencija podračuna KJS) kod Uprave.
Korisnici javnih sredstava (u daljem tekstu: KJS), u smislu ovog pravilnika, jesu KJS koji su propisani članom 2. tačka 5) Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/1 - ispravka, 108/13, 142/14, 68/15 - dr. zakon, 103/15, 99/16, 113/17, 95/18, 31/19, 72/19, 149/20, 118/21, 118/21 - dr. zakon i 138/22 - u daljem tekstu: Zakon), i to:
1) direktni korisnici budžetskih sredstava Republike Srbije, odnosno lokalne vlasti;
2) indirektni korisnici budžetskih sredstava u nadležnosti direktnih korisnika budžetskih sredstava Republike Srbije, odnosno lokalne vlasti;
3) korisnici sredstava organizacija za obavezno socijalno osiguranje, u koje spadaju organizacije za obavezno socijalno osiguranje i korisnici sredstava Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje;
4) drugi KJS čiji je osnivač Republika Srbija i u nadležnosti su direktnih korisnika budžetskih sredstava Republike Srbije;
5) ostali KJS u nadležnosti direktnih korisnika budžetskih sredstava Republike Srbije, odnosno lokalne vlasti.
KJS iz člana 2. ovog pravilnika evidentiraju se u spisku KJS, koji posebnim aktom utvrđuje ministar finansija, na predlog Uprave, u skladu sa članom 8. stav 1. Zakona, i to kao:
- KJS koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora (član 2. tač. 1-4. ovog pravilnika);
- ostali KJS koji nisu uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora, a pripadaju javnom sektoru (član 2. tačka 5. ovog pravilnika), čija sredstva se uključuju u sistem konsolidovanog računa trezora.
KJS klasifikovani su u Evidenciji KJS po tipovima KJS, sa pripadajućom numeričkom oznakom.
Oznaka tipa KJS:
1) tip KJS 0 - Nosioci budžeta - Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave;
2) tip KJS 1 - Direktni korisnici budžetskih sredstava (u daljem tekstu: DBK) - organi i organizacije Republike Srbije, odnosno organi i službe lokalne vlasti;
3) tip KJS 2 - Indirektni korisnici budžetskih sredstava (u daljem tekstu: IBK) - pravosudni organi, mesne zajednice, ustanove osnovane od strane Republike Srbije, odnosno lokalne vlasti, nad kojima osnivač preko DBK-a, vrši zakonom utvrđena prava u pogledu upravljanja i finansiranja;
4) tip KJS 6 - Drugi korisnici javnih sredstava - javne agencije, organizacije na koje se primenjuju propisi o javnim agencijama ili su kontrolisane od strane države, pravna lica čiji je osnivač Republika Srbija, koji obavljaju poverene, razvojne, stručne i regulatorne poslove od opšteg interesa i u nadležnosti su DBK-a Republike Srbije;
5) tip KJS 7 - Ostali korisnici javnih sredstava - javna preduzeća osnovana od strane Republike Srbije, odnosno lokalne vlasti, pravna lica osnovana od strane tih javnih preduzeća, pravna lica nad kojima Republika Srbija ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad više od 50% kapitala ili više od 50% glasova u upravnom odboru, druga pravna lica u kojima javna sredstva čine više od 50% ukupnih prihoda ostvarenih u prethodnoj poslovnoj godini;
6) tip KJS 9 - Organizacije za obavezno socijalno osiguranje (u daljem tekstu: OOSO) - Republički fond za zdravstveno osiguranje, Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje, Nacionalna služba za zapošljavanje i Fond za socijalno osiguranje vojnih osiguranika;
7) tip KJS 10 - Korisnici sredstava Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje - zdravstvene i apotekarske ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, odnosno lokalna vlast.
Drugi subjekti u Evidenciji KJS
U Evidenciji KJS evidentiraju se i drugi subjekti (u daljem tekstu: DS) koji nisu utvrđeni u spisku KJS, i to:
1) tip KJS 4 - Organizacione jedinice direktnog korisnika budžetskih sredstava Republike Srbije (u daljem tekstu: OJ DBK) - unutrašnje jedinice kojima je prenet deo nadležnosti i ovlašćenja u obavljanju poslova u ime i za račun DBK-a Republike Srbije i koje se u javnom registru kod nadležnog organa vode pod istim matičnim brojem (u daljem tekstu: MB) i poreskim identifikacionim brojem (u daljem tekstu: PIB), kao i DBK u čijem su sastavu;
2) tip KJS 5 - Namene sredstava direktnog korisnika budžetskih sredstava (u daljem tekstu: Namena sredstava DBK) - zbirno iskazana sredstva budžeta, utvrđena zakonom o budžetu Republike Srbije, odnosno odlukom o budžetu organa lokalne vlasti, određena u okviru aproprijacije DBK-a, za finansiranje IBK-a po vrstama korisnika, odnosno nameni u različitim oblastima javne potrošnje. Dodeljuje se na zahtev DBK-a u slučaju kada vrši finansiranje jednog ili više IBK-a iste namene, odnosno oblasti javne potrošnje;
3) tip KJS 8 - Pravna lica i drugi subjekti koji ne pripadaju javnom sektoru - pravna lica i drugi subjekti koji ne pripadaju javnom sektoru, a kojima se vrši prenos sredstava iz budžeta na poseban namenski dinarski račun kod Uprave;
4) tip KJS 11 - Organizacione jedinice u sastavu organizacija za obavezno socijalno osiguranje (u daljem tekstu: OJ OOSO) - unutrašnje jedinice kojima je prenet deo nadležnosti i ovlašćenja u obavljanju poslova u ime i za OOSO i vode se u javnom registru kod nadležnog organa, pod istim MB-om i PIB-om.
Tip KJS utvrđuje se propisom, odnosno aktom nadležnog organa.
Tip KJS: 0, 1 i 9 utvrđuju se zakonom ili aktom nadležnog organa Republike Srbije, odnosno lokalne vlasti.
Tip KJS: 2, 4, 5, 6, 7, 10 i 11 određuje DBK odnosno OOSO, u čijoj je nadležnosti KJS, odnosno DS, na osnovu propisa ili akta nadležnog organa.
Tip KJS 8 utvrđuje se na osnovu akta, odnosno podataka nadležnog organa za registraciju subjekta.
Upis, promena podataka i brisanje KJS i DS u Evidenciji KJS
Uprava vrši upis, promenu podataka i brisanje KJS i DS u Evidenciji KJS, na osnovu dokumentacije propisane ovim pravilnikom i zahteva koji se podnosi na jednom od sledećih obrazaca:
- Obrazac ZU-1/ZB-1 - Zahtev za upis/brisanje korisnika javnih sredstava i drugog subjekta kod Uprave za trezor;
- Obrazac ZU-2/ZB-2 - Zahtev za upis/brisanje pravnog lica i drugog subjekta koji ne pripada javnom sektoru kod Uprave za trezor;
- Obrazac ZPP - Zahtev za promenu podataka korisnika javnih sredstava i drugog subjekta kod Uprave za trezor.
Obrasci iz stava 1. ovog člana odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Obavezni podaci koji se traže prilikom popunjavanja obrasca iz stava 1. ovog člana moraju biti popunjeni.
Na pisani zahtev Uprave, KJS, odnosno DS, u roku od tri radna dana od dana prijema zahteva, dostavlja sve podatke koji su obavezni, u slučaju da kod KJS, odnosno DS nedostaje neki od obaveznih podataka iz obrazaca iz stava 1. ovog člana.
Zahtev za upis, promenu podataka i brisanje KJS, odnosno DS u Evidenciji KJS, dostavlja se organizacionoj jedinici Uprave (u daljem tekstu: filijala), prema registrovanom sedištu KJS, odnosno DS.
DBK Republike Srbije i OOSO zahtev za upis, promenu podataka i brisanje u Evidenciji KJS, dostavljaju Upravi - Centrali. DBK Republike Srbije zahtev za upis, promenu podataka i brisanje Namene sredstava DBK u Evidenciji KJS, dostavlja Upravi - Centrali.
Uprava vrši uvid, pribavlja i obrađuje podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija, a koji su potrebni za upis, promenu podataka i brisanje KJS, odnosno DS u Evidenciji KJS, kao i za otvaranje, promenu podataka i ukidanje podračuna u Evidenciji podračuna KJS.
Podatke o kojima se vodi službena evidencija, Uprava preuzima u elektronskoj formi, osim u slučajevima kada KJS, odnosno DS dostavi dokumentaciju o kojoj se vodi službena evidencija.
Uprava od KJS, odnosno DS može da zahteva dostavljanje dodatne dokumentacije koja je neophodna za odlučivanje po zahtevu, a koju Uprava ne može sama da pribavi.
Upis KJS u Evidenciju KJS vrši se na osnovu zahteva podnetog na Obrascu ZU-1/ZB-1, koji potpisuje i overava lice ovlašćeno za zastupanje KJS i ovlašćeno lice nadležnog DBK, odnosno OOSO.
Upis OJ DBK, Namena sredstava DBK i OJ OOSO u Evidenciju KJS vrši se na osnovu zahteva podnetog na Obrascu ZU-1/ZB-1, koji potpisuje i overava ovlašćeno lice nadležnog DBK, odnosno OOSO.
Upis pravnog lica i drugog subjekta koji ne pripada javnom sektoru u Evidenciju KJS vrši se na osnovu zahteva podnetog na Obrascu ZU-2/ZB-2, koji potpisuje i overava lice ovlašćeno za zastupanje. Za preduzetnike, privredna društva i druga pravna lica privatnog prava overa Obrasca ZU-2/ZB-2 nije obavezna.
Za upis u Evidenciju KJS, pored odgovarajućeg obrasca iz člana 7. stav 1. alineja prva i druga ovog pravilnika, neophodno je sledeće:
- akt nadležnog organa za registraciju sa dodeljenim MB-om i PIB-om;
- Overeni potpisi lica ovlašćenih za zastupanje na propisanom obrascu (u daljem tekstu: OP Obrazac).
Akt iz stava 4. alineja prva ovog člana, Uprava pribavlja službenim putem iz službenih evidencija, u skladu sa članom 8. ovog pravilnika.
Uprava prilikom upisa KJS, odnosno DS u Evidenciju KJS može pribavljati i drugu potrebnu dokumentaciju, u skladu sa članom 8. ovog pravilnika.
OP Obrazac nije potreban ukoliko je lice ovlašćeno za zastupanje lično pristupilo u prostorijama Uprave, prilikom podnošenja zahteva za upis u Evidenciju KJS. Identitet lica ovlašćenog za zastupanje, i prikupljanje podataka o istom, utvrđuje se iz važećih javnih isprava za dokazivanje identiteta.
U slučaju da Uprava ima saznanja da pravno lice ispunjava uslov za status KJS u skladu sa članom 2. ovog pravilnika, vrši upis istog u Evidenciju KJS bez podnošenja zahteva na Obrascu ZU-1/ZB-1, a na osnovu raspoloživih podataka i dokumentacije o kojima se vodi službena evidencija. Po izvršenom upisu u Evidenciju KJS, Uprava o istom obaveštava upisanog KJS i zahteva da dostavi OP Obrazac.
Uprava može na osnovu akta nadležnog organa o dodeli sredstava izvršiti upis više pravih lica i drugih subjekata koji ne pripadaju javnom sektoru, a kojima se vrši prenos sredstava iz budžeta Republike Srbije, odnosno lokalne vlasti, bez dostavljanja zahteva na Obrascu ZU-2/ZB-2. U pogledu ostale potrebne dokumentacije za upis u Evidenciju KJS, primenjivaće se odredbe ovog člana.
Promena podataka u Evidenciji KJS
KJS, odnosno DS obaveštava Upravu o svakoj statusnoj i drugoj promeni, u roku od tri radna dana od dana izvršene promene kod nadležnog organa za registraciju.
Promena podataka kod KJS, odnosno DS vrši se na osnovu zahteva na Obrascu ZPP, koji potpisuje i overava lice ovlašćeno za zastupanje KJS, odnosno DS. Za preduzetnike, privredna društva i druga pravna lica privatnog prava overa Obrasca ZPP nije obavezna.
Ukoliko kod KJS dođe do promene nadležnog DBK, Obrazac ZPP potpisuje i overava, pored KJS, i ovlašćeno lice novog nadležnog DBK.
Ukoliko kod KJS, odnosno DS dođe do promene MB-a, PIB-a ili tipa KJS, vrši se brisanje istog iz Evidencije KJS, a potom se vrši upis novog KJS sa novim podacima, ukoliko pravno lice ispunjava uslov za status KJS, u skladu sa članom 2. ovog pravilnika.
Za promenu podataka u Evidenciji KJS, pored Obrasca ZPP, potreban je akt o izvršenoj promeni podataka kod KJS, odnosno DS koja je registrovana kod nadležnog organa za registraciju, a koji Uprava pribavlja službenim putem iz službenih evidencija, u skladu sa članom 8. ovog pravilnika.
Uprava za promenu podataka u Evidenciji KJS može pribavljati i drugu potrebnu dokumentaciju, u skladu sa članom 8. ovog pravilnika.
Ukoliko kod KJS, odnosno DS dođe do promene lica ovlašćenog za zastupanje, Upravi se pored Obrasca ZPP dostavlja i novi OP Obrazac, u skladu sa članom 9. ovog pravilnika. U slučaju kada KJS, odnosno DS ima aktivan podračun kod Uprave, dostavlja i dva popunjena primerka Kartona deponovanih potpisa lica ovlašćenih za raspolaganje sredstvima sa podračuna, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Na osnovu saznanja da je kod KJS, odnosno DS došlo do promene lica ovlašćenog za zastupanje, na osnovu raspoloživih podataka i dokumentacije o kojima se vodi službena evidencija, Uprava vrši promenu lica ovlašćenog za zastupanje u Evidenciji KJS, bez zahteva na Obrascu ZPP. Uprava o izvršenoj promeni obaveštava KJS, odnosno DS i zahteva dostavljanje novog OP Obrasca i dva popunjena primerka Kartona deponovanih potpisa lica ovlašćenih za raspolaganje sredstvima sa podračuna (ukoliko ima aktivan podračun kod Uprave), u roku od tri radna dana od dana prijema obaveštenja. Ukoliko KJS, odnosno DS navedeno ne dostavi Upravi u ostavljenom roku, Uprava privremeno obustavlja raspolaganje sredstvima sa podračuna KJS, odnosno DS do dostavljanja zahtevane dokumentacije, nakon čega će mu se omogućiti raspolaganje sredstvima sa podračuna.
U slučaju da Uprava ima saznanja da je kod KJS, odnosno DS došlo do promene drugih podataka, Uprava vrši promenu istih u Evidenciji KJS bez zahteva na Obrascu ZPP, a na osnovu raspoloživih podataka i dokumentacije o kojima se vodi službena evidencija.
Brisanje KJS, odnosno DS iz Evidencije KJS, vrši se na osnovu odgovarajućeg zahteva na obrascu iz člana 7. stav 1. alineja prva i druga ovog pravilnika i akta nadležnog organa, koji Uprava pribavlja u skladu sa članom 8. ovog pravilnika.
Kada kod KJS dođe do promene tipa KJS, zahtev na Obrascu ZU-1/ZB-1 potpisuje i overava ovlašćeno lice nadležnog DBK.
U slučaju prestanka postojanja KJS usled statusne promene, zahtev na Obrascu ZU-1/ZB-1 potpisuje i overava ovlašćeno lice nadležnog DBK, odnosno OOSO.
Brisanje OJ DBK, Namene sredstava DBK i OJ OOSO iz Evidencije KJS, vrši se na osnovu zahteva na Obrascu ZU-1/ZB-1, koji potpisuje i overava ovlašćeno lice nadležnog DBK, odnosno OOSO.
Brisanje aktivnog pravnog lica i drugog subjekta koji ne pripada javnom sektoru vrši se na osnovu zahteva na Obrascu ZU-2/ZB-2, koji potpisuje i overava lice ovlašćeno za zastupanje. Za preduzetnike, privredna društva i druga pravna lica privatnog prava overa Obrasca ZU-2/ZB-2 nije obavezna.
U slučaju kada Uprava ima saznanja da je KJS, odnosno DS brisan kod nadležnog organa za registraciju, kao i ukoliko dođe do promene vlasničke strukture kod KJS, Uprava vrši brisanje istog iz Evidencije KJS, bez zahteva na Obrascu ZU-1/ZB-1, odnosno Obrascu ZU-2/ZB-2, a na osnovu pribavljenih podataka i dokumentacije o kojima se vodi službena evidencija.
Evidencija KJS vodi se kao elektronska baza podataka koja sadrži osnovne, identifikacione i informativne podatke o KJS, odnosno DS.
Svaki KJS, odnosno DS se identifikuje preko jedinstvenog broja korisnika javnih sredstava (u daljem tekstu: JB KJS), koji mu se dodeljuje prilikom upisa u Evidenciju KJS.
KJS, odnosno DS opredeljuje se pripadnost trezoru, i to:
- za tip KJS: 0 i 1 - trezor Republike Srbije, odnosno lokalne vlasti;
- za tip KJS: 2, 4, 5, 6 i 7 - trezor nadležnog DBK;
- za tip KJS 8 - trezor jedinice lokalne samouprave prema registrovanom sedištu;
- za tip KJS: 9, 10 i 11 - trezor Republike Srbije.
Evidencija podračuna KJS vodi se kao elektronska baza podataka i sadrži osnovne, identifikacione i informativne podatke o dinarskim i deviznim podračunima KJS i DS.
Klase i grupe podračuna koji se otvaraju i vode u Evidenciji podračuna KJS, propisane su pravilnikom kojim se uređuje Plan podračuna konsolidovanog računa trezora.
Podračun se otvara KJS, odnosno DS koji je upisan u Evidenciju KJS i kome je dodeljen JB KJS.
KJS koji su uključeni u konsolidovani račun trezora Republike Srbije, odnosno konsolidovani račun trezora lokalne vlasti, otvaraju se dinarski i devizni podračuni kod Uprave.
KJS koji nisu uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora, kao i ostalim pravnim licima i drugim subjektima koji ne pripadaju javnom sektoru, a kojima se vrši prenos sredstava iz budžeta, otvara se poseban namenski dinarski podračun kod Uprave za ta sredstva, koji se uključuje u sistem konsolidovanog računa trezora.
Nalog za otvaranje podračuna kod Uprave
Otvaranje podračuna u Evidenciji podračuna KJS, Uprava vrši na osnovu naloga na Obrascu NO - Nalog za otvaranje podračuna kod Uprave za trezor.
Obrazac iz stava 1. ovog člana odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Obavezni podaci koji se traže prilikom popunjavanja obrasca iz stava 1. ovog člana moraju biti popunjeni.
Otvaranje dinarskog i deviznog podračuna KJS koji su uključeni u konsolidovani račun trezora Republike Srbije, vrši se na osnovu naloga na Obrascu NO, koji potpisuje i overava ministar finansija, odnosno lice koje on ovlasti.
Otvaranje dinarskog i deviznog podračuna KJS koji su uključeni u konsolidovani račun trezora lokalne vlasti vrši se na osnovu naloga na Obrascu NO, koji potpisuje i overava lokalni organ uprave nadležan za finansije, odnosno lice koje on ovlasti.
Za tip KJS 7 koji pripada trezoru Republike Srbije, otvaranje posebnog namenskog dinarskog podračuna vrši se na osnovu naloga na Obrascu NO, koji potpisuje i overava ministar finansija, odnosno lice koje on ovlasti. Za tip KJS 7 koji pripada trezoru lokalne vlasti, otvaranje posebnog namenskog dinarskog podračuna vrši se na osnovu naloga na Obrascu NO, koji potpisuje i overava lokalni organ uprave nadležan za finansije, odnosno lice koje on ovlasti.
Za tip KJS 8, otvaranje posebnog namenskog dinarskog podračuna vrši se na osnovu naloga na Obrascu NO koji potpisuje i overava lokalni organ uprave nadležan za finansije, odnosno lice koje on ovlasti, prema registrovanom sedištu subjekta.
Ministar finansija, odnosno lokalni organ uprave nadležan za finansije, odnosno lice koje on ovlasti može da izda zbirni nalog za otvaranje više dinarskih, odnosno deviznih podračuna.
Zbirni nalog za otvaranje podračuna sadrži sledeće podatke: MB, PIB, naziv KJS, sedište KJS i naziv podračuna.
Obrazac NO obavezan je za podračune koji pripadaju klasama podračuna 6, 7 i 8, osim za podračune iz grupa podračuna 832, 843, 845, 848 i 849, koji se otvaraju na pisani zahtev KJS. Podračune iz grupe 830, 831 i 834 Uprava otvara automatski prilikom otvaranja deviznog namenskog podračuna i ukidaju se samo ukoliko se KJS briše iz Evidencije KJS.
Potpisivanje, overa i dostavljanje naloga za otvaranje podračuna
KJS, odnosno DS koji pripada trezoru Republike Srbije, nalog za otvaranje podračuna, radi potpisivanja i overe od strane ministra finansija, odnosno lica koje on ovlasti, dostavlja Upravi - Centrali, u dva popunjena primerka, sa osnovom za otvaranje podračuna. Nakon potpisa i overe naloga za otvaranje podračuna, Uprava - Centrala iste sa osnovom za otvaranje podračuna dostavlja nadležnoj filijali.
Potpisan i overen nalog za otvaranje podračuna, od strane lokalnog organa uprave nadležnog za finansije, odnosno lica koje on ovlasti, za KJS, odnosno DS koji pripada trezoru lokalne vlasti, dostavlja se nadležnoj filijali.
Osnov za otvaranje podračuna (akt o dodeli sredstava) KJS, odnosno DS koji pripadaju trezoru Republike Srbije, dostavlja se Upravi - Centrali, radi slanja zbirnog naloga na potpis i overu ministru finansija, odnosno licu koje on ovlasti. Potpisan i overen zbirni nalog za otvaranje podračuna, kao i osnov za otvaranje podračuna, Uprava - Centrala dostavlja nadležnoj filijali.
Osnov za otvaranje podračuna (akt o dodeli sredstava) KJS, odnosno DS koji pripadaju trezoru lokalne vlasti i zbirni nalog za otvaranje podračuna potpisan i overen od strane lokalnog organa uprave nadležnog za finansije, odnosno lica koje on ovlasti, dostavlja se nadležnoj filijali.
Otvaranje podračuna u Evidenciji podračuna KJS
Filijala kod koje je KJS, odnosno DS upisan u Evidenciju KJS, vrši otvaranje podračuna na osnovu naloga iz člana 14. st. 1. i 8. ovog pravilnika.
Pored naloga iz člana 14. st. 1. i 8. ovog pravilnika, za otvaranje podračuna neophodno je sledeće:
- osnov za otvaranje podračuna (poziv na zakon, odnosno drugi propis, akt Vlade, ugovor, sporazum, protokol, rešenje, odluka i dr.);
- dva popunjena primerka Kartona deponovanih potpisa lica ovlašćenih za raspolaganje sredstvima sa podračuna.
Akt iz stava 2. alineja prva ovog člana, Uprava pribavlja u skladu sa članom 8. ovog pravilnika.
Dinarski, odnosno devizni podračun, za posebne namene, otvara se u Upravi, za svaku pojedinačnu/konkretnu namenu (po zakonu, podzakonskom aktu, odluci, ugovoru, programu, projektu, odluci o budžetu, sporazumu, protokolu, pozivnom pismu i dr.) i može se koristiti samo za tu namenu.
Izuzetno, ukoliko se otvara podračun koji je oslobođen od izvršenja prinudne naplate, a u osnovu za otvaranje podračuna iz stava 1. ovog člana, nije naveden osnov za oslobađanje od prinudne naplate, potrebno je da KJS, odnosno DS dostavi Upravi akt na osnovu koga su, saglasno propisima, sredstva koja se vode na novootvorenom podračunu oslobođena prinudne naplate, i taj podračun može da koristi samo po tom osnovu, za konkretnu namenu.
Namenski dinarski podračun koji je otvoren za određenu namenu, KJS, odnosno DS može da koristi i nakon prestanka važenja akta koji je bio osnov za prenos sredstava, pod uslovom da Upravi dostavi novi osnov za prenos sredstava po istoj nameni, na osnovu koga će biti finansiran u narednom periodu, ili izjavu da će dostaviti novi osnov za prenos sredstava nakon potpisivanja istog. Ukoliko KJS, odnosno DS ne dostavi novi osnov, odnosno izjavu, Uprava privremeno obustavlja raspolaganje sredstvima sa podračuna KJS, odnosno DS, do dostavljanja navedene dokumentacije, nakon čega će mu se omogućiti raspolaganje sredstvima sa podračuna.
Uprava može da otvori poseban namenski podračun i ukoliko davalac sredstava od KJS, odnosno DS, zahteva dostavljanje broja podračuna, pre donošenja osnova za otvaranje podračuna. Uprava omogućava raspolaganje sredstvima sa podračuna, nakon pribavljanja osnova za otvaranje podračuna, u skladu sa članom 8. ovog pravilnika.
Kada je osnov za otvaranje podračuna na stranom jeziku, potrebno je Upravi dostaviti i prevod na srpski jezik ili prevedene strane iz kojih se vidi: ugovorne strane i potpisnici, namena sredstava, iznos sredstava/dinamika plaćanja, osnov da su sredstva koja se vode na podračunu oslobođena prinudne naplate, osnov oslobađanja plaćanja naknade ukoliko je ugovoren osnov za otvaranje podračuna. Dokument sa prevodom na srpski jezik treba da bude overen od strane sudskog prevodioca ili ovlašćene agencije za prevođenje. KJS koji imaju katedru za strani jezik, ne moraju vršiti prevođenje kod sudskog prevodioca ili ovlašćene agencije za prevođenje, već mogu izvršiti prevođenje dokumenta uz dostavljanje Upravi dopisa da je prevođenje izvršio ovlašćeni prevodilac katedre.
Promena podataka kod podračuna u Evidenciji podračuna KJS
Promena podataka u Evidenciji podračuna KJS, vrši se na osnovu promene podataka u Evidenciji KJS. Mejl adresa u Evidenciji podračuna KJS, može se razlikovati u odnosu na upisanu u Evidenciji KJS i promeniti na osnovu pisanog zahteva, koji potpisuje i overava lice ovlašćeno za zastupanje KJS, odnosno DS.
KJS, odnosno DS može da podnese zahtev Upravi da izvrši prenos vođenja podračuna u drugu filijalu.
Ukidanje podračuna u Evidenciji podračuna KJS
Nakon prestanka osnova zbog koga je podračun otvoren, potrebno je da se KJS, odnosno DS, za ukidanje podračuna, obrati filijali kod koje se vodi podračun u Evidenciji podračuna KJS.
Filijala vrši ukidanje podračuna na osnovu Izjave o ukidanju podračuna, koja je odštampana uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo, a koju potpisuje i overava lice ovlašćeno za zastupanje KJS, odnosno DS. Za preduzetnike, privredna društva i druga pravna lica privatnog prava overa Izjave o ukidanju podračuna nije obavezna.
Uprava, na zahtev davaoca sredstava, vrši ukidanje podračuna koji su bili otvoreni na osnovu zbirnog naloga za otvaranje podračuna.
Uprava prilikom ukidanja podračuna može pribavljati i dodatnu dokumentaciju, radi utvrđivanja osnova za ukidanje podračuna, u skladu sa članom 8. ovog pravilnika.
Ukoliko na podračunu koji se ukida ima sredstava, Uprava zatečena sredstva prenosi na osnovu naloga za prenos KJS, odnosno DS, a potom vrši ukidanje podračuna.
Kada je tip KJS 8 brisan kod nadležnog organa za registraciju, a ima sredstava na podračunu, Uprava vrši prenos sredstava na odgovarajući račun za uplatu javnih prihoda, saglasno pravilniku kojim se uređuju uslovi i način vođenja računa za uplatu javnih prihoda i raspored sredstava sa tih računa, a potom vrši ukidanje podračuna.
Kada je KJS brisan kod nadležnog organa za registraciju, a ima pravnog sledbenika koji je KJS u skladu sa članom 2. ovog pravilnika, kao i sredstava na podračunu koji se ukida, Uprava od pravnog sledbenika traži pisanu instrukciju za prenos sredstava sa podračuna koji se ukida. Ukoliko KJS ima pravnog sledbenika koji nije KJS u skladu sa članom 2. ovog pravilnika ili kada KJS nema pravnog sledbenika, Uprava od nadležnog DBK traži pisanu instrukciju za prenos sredstava sa podračuna koji se ukida.
U slučaju da se ne dostavi pisana instrukcija iz stava 7. ovog člana, Uprava vrši prenos sredstava na odgovarajući račun za uplatu javnih prihoda, a potom vrši ukidanje podračuna.
Uprava na osnovu zahteva stečajnog, odnosno likvidacionog upravnika, ukida sve podračune KJS, odnosno DS nad kojima je otvoren postupak stečaja ili likvidacije. Sredstva sa podračuna koji se ukidaju Uprava prenosi na račun iz pisane instrukcije stečajnog, odnosno likvidacionog upravnika.
Uprava ukida poseban namenski podračun KJS, odnosno DS na kome nije bilo prometa dve godine i na kome je saldo sredstava nula.
Uprava ukida poseban namenski podračun KJS, odnosno DS na kome nije bilo prometa dve godine, a na kome ima sredstava, ukoliko na zahtev Uprave, KJS, odnosno DS izvrši prenos sredstava sa podračuna koji se ukida. Ukoliko KJS, odnosno DS ne izvrši prenos sredstava sa podračuna koji se ukida, Uprava u tom slučaju vrši prenos sredstava na odgovarajući račun za uplatu javnih prihoda i potom vrši ukidanje podračuna.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu utvrđivanja i evidentiranja korisnika javnih sredstava i o uslovima i načinu za otvaranje i ukidanje podračuna konsolidovanog računa trezora kod Uprave za trezor ("Službeni glasnik RS", br. 99/18 i 40/19).
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Obrasce, koji su sastavni deo ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 11/2023, možete pogledati OVDE