PRAVILNIKO SPROVOĐENJU KONKURSA KOJE RASPISUJE POKRAJINSKI SEKRETARIJAT ZA POLJOPRIVREDU, VODOPRIVREDU I ŠUMARSTVO("Sl. list AP Vojvodine", br. 8/2023) |
Pravilnikom o sprovođenju konkursa koje raspisuje Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo uređuje se način sprovođenja konkursa po pokrajinskim skupštinskim odlukama o programima iz oblasti unapređivanja poljoprivrede, vodoprivrede, lovstva i šumarstva, a za koje se sredstva iz budžeta dodeljuju po konkursima i za čiju je realizaciju zadužen Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo, i to: obrazovanje i način rada komisija za sprovođenje konkursa, postupak predlaganja i donošenja pravilnika za raspodelu sredstava po konkursu i teksta konkursa, postupak bodovanja i dodele sredstava, postupak redovne i vanredne kontrole, postupak raskida ugovora i druga pitanja značajna za sprovođenje konkursa koje raspisuje Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo.
Skraćenice koje se u ovom pravilniku koriste:
- Pravilnik - Pravilnik o sprovođenju konkursa koje raspisuje Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo;
- APV - Autonomna pokrajina Vojvodina;
- programi Skupštine APV - pokrajinske skupštinske odluke o programima unapređivanja iz oblasti unapređivanja poljoprivrede, vodoprivrede, lovstva i šumarstva, koje donosi Skupština APV;
- Pokrajinski sekretarijat - Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo;
- pokrajinski sekretar - pokrajinski sekretar za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo;
- podsekretar - podsekretar u Pokrajinskom sekretarijatu za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo;
- Ministarstvo - Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede;
- komisija za sprovođenje konkursa - radno telo koje obrazuje pokrajinski sekretar rešenjem radi sprovođenja konkursa za dodelu sredstva po programima Skupštine APV;
- pravilnik za raspodelu sredstva po konkursu - pravilnik koji se donosi za sprovođenje određenog konkursa za dodelu sredstava iz budžeta APV;
- poljoprivredne stručne službe - poljoprivredne stručne službe i poljoprivredne savetodavne i stručne službe u APV, Istraživačko-razvojni institut Tamiš d.o.o. Pančevo i Enološka stanica d.o.o. Vršac;
- AgroSens APV platforma - digitalna platforma koju je razvio Institut BioSens iz Novog Sada, za potrebe elektronske obrade i monitoringa konkursa koje raspisuje Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo;
- monitoring - terensko praćenje i kontrola poštovanja ugovorenih obaveza putem najavljenih ili nenajavljenih poseta korisniku sredstva;
- savetodavac - lice zaposleno na savetodavnim poslovima u poljoprivrednoj stručnoj službi i poljoprivrednoj savetodavnoj i stručnoj službi s područja APV, u Istraživačko-razvojnom institutu Tamiš d.o.o. Pančevo i u Enološkoj stanici d.o.o. Vršac;
- monitoring posete - terensko praćenje realizacije investicije i ugovorenih obaveza.
Pokrajinski sekretar odnosno lice koje on ovlasti utvrdiće kalendar konkursa koje će sprovesti Pokrajinski sekretarijat u tekućoj godini.
Pokrajinski sekretar odnosno lice koje on ovlasti, istovremeno sa utvrđivanjem kalendara konkursa, a najkasnije osam dana pre dana označenog kao dan raspisivanja konkursa, obrazovaće komisiju za sprovođenje konkursa za svaki konkurs posebno.
Komisija za sprovođenje konkursa
Komisiju za sprovođenje konkursa za dodelu sredstava, na predlog podsekretara, imenuje pokrajinski sekretar odnosno lice koje on ovlasti.
Komisija za sprovođenje konkursa mora imati najmanje pet članova, a broj članova komisije mora biti neparan.
Rešenjem kojim se obrazuje komisija za sprovođenje konkursa određuju se predsednik i zamenik predsednika komisije.
Članovi komisije, koji nisu zaposleni u Pokrajinskom sekretarijatu, imaju pravo na naknadu za rad u komisiji, u visini koju odredi pokrajinski sekretar odnosno lice koje on ovlasti.
Zadaci komisije za sprovođenje konkursa jesu da:
- predloži predlog pravilnika za raspodelu sredstava po konkursu i tekst konkursa;
- pregleda podnete prijave i dokumentaciju;
- sačini evidenciju o podnetim prijavama;
- sačini zapisnik i predlog odluke o dodeli sredstava;
- prati realizaciju ugovora koji se zaključe s korisnicima sredstava i o tome obaveštava pokrajinskog sekretara;
- razmatra izveštaje o pravdanju dodeljenih sredstava;
- na kraju kalendarske godine, sačini izveštaj o realizaciji konkursa i o svom radu;
- obavlja druge poslove u vezi s dodelom sredstava po osnovu konkursa.
Predsednik komisije za sprovođenje konkursa koordinira rad komisije i vodi sednice.
U slučaju odsutnosti i sprečenosti predsednika komisije, radom komisije za sprovođenje konkursa koordinira zamenik predsednika komisije.
Komisija za sprovođenje konkursa odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.
Rešenjem o obrazovanju komisije za sprovođenje konkursa imenuje se sekretar komisije, diplomirani pravnik zaposlen u sektoru nadležnom za pravne poslove Pokrajinskog sekretarijata.
Sekretar komisije obavlja sve pravne poslove za potrebe komisije za sprovođenje konkursa.
Članovi komisije za sprovođenje konkursa dužni su da potpišu izjavu da nemaju privatni interes u vezi s radom i odlučivanjem komisije, odnosno sa sprovođenjem konkursa (izjava o nepostojanju sukoba interesa).
Član komisije za sprovođenje konkursa ne može preduzimati radnje u svojstvu člana komisije za sprovođenje konkursa pre nego što potpiše izjavu iz prethodnog stava ovog člana.
U slučaju saznanja da se nalazi u sukobu interesa, član komisije za sprovođenje konkursa dužan je da o tome odmah obavesti predsednika komisije za sprovođenje konkursa i da se izuzme iz daljeg rada te komisije.
O rešavanju sukoba interesa, pokrajinski sekretar odnosno lice koje on ovlasti odlučuje u svakom slučaju posebno, a ukoliko utvrdi sukob interesa, imenovaće u komisiju novog člana kao zamenu.
Sukob interesa postoji ako član komisije ili članovi njegove porodice (krvni srodnici u pravoj liniji, bez obzira na stepen srodstva, kao i srodnici u pobočnoj liniji, zaključno s drugim stepenom srodstva, kao i fizičko i pravno lica koje se prema drugim osnovama i okolnostima može opravdano smatrati interesno povezanim s članom komisije za sprovođenje konkursa) u odnosu na podnosioca prijave, zaposlenog ili člana organa upravljanja podnosioca prijave, imaju bilo koji materijalni ili nematerijalni interes, suprotan javnom interesu i to u slučajevima porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa.
Odluku o sprovođenju nulte kontrole za učešće na konkursima Pokrajinskog sekretarijata donosi pokrajinski sekretar odnosno lice koje on ovlasti, najkasnije u roku od 15 dana od dana donošenja programa koje usvaja Skupština APV, s tim što za pojedine investicije, zbog vremenskih prilika, odluka o nultoj kontroli može biti doneta i pre donošenja programa.
Nulta kontrola se obavezno sprovodi za sledeće investicije: nabavka protivgradne mreže, nabavka stubova i elemenata potrebnih za podizanje sistema za protivgradnu zaštitu, nabavka stubova za podizanje zasada hmelja, nabavka stubova za podizanje vinograda, nabavka stubova i žica za ograđivanje parcela, nabavka sistema protiv smrzavanja anti-frost, nabavka opreme i sistema za navodnjavanje i opreme za poboljšanje vodnog, vazdušnog i toplotnog režima biljaka; nabavka konstrukcija i opreme za biljnu proizvodnju u zaštićenom prostoru, kao i nabavka druge nepokretne opreme i višegodišnjih zasada.
Zahtev za nultu kontrolu objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Pokrajinskog sekretarijata. Zainteresovano lice popunjen zahtev dostavlja Pokrajinskom sekretarijatu putem elektronske pošte (psp@vojvodina.gov.rs).
Odmah po prijemu zahteva, Pokrajinski sekretarijat - putem AgroSens APV platforme - zahtev dostavlja nadležnoj poljoprivrednoj stručnoj službi.
Poljoprivredna stručna služba dužna je da izvrši nultu kontrolu u roku od sedam dana od dana dostavljanja zahteva, a najkasnije u roku od 15 dana - u slučaju objektivnih okolnosti.
Nultom kontrolom savetodavac utvrđuje stanje mesta investicije pre podnošenja prijave. O tome sačinjava foto-dokumentaciju i otprema je na AgroSens APV platformu. Ukoliko na mestu investicije zatekne istu ili sličnu investiciju, o tome ostavlja zabeležbu u prozoru "Komentar".
Poljoprivredna stručna služba - putem AgroSens APV platforme - dostavlja izveštaj o izvršenoj nultoj kontroli u roku ne dužem od tri dana od izvršene kontrole.
Rok za podnošenje prijave se određuje konkursom i ne može biti kraći od 15 dana od dana objavljivanja konkursa.
Prijava na konkurs podnosi se na propisanom obrascu ili elektronskim putem (AgroSens APV platforma).
Prijave koje nisu potpune, jasne i čitke - komisija za sprovođenje konkursa neće razmatrati.
Komisija za sprovođenje konkursa utvrđuje i druge bitne elemente prijave koje je podnosilac u obavezi da popuni kako bi se prijava smatrala razumljivom i kako se po njoj moglo postupati.
Odredbe o elektronskom opštenju
Prijava se predaje neposredno Pokrajinskom sekretarijatu putem pisarnice organa APV, putem pošte ili elektronskim putem, korišćenjem AgroSens APV platfome.
Elektronska predaja prijave i elektronsko opštenje između Pokrajinskog sekretarijata i podnosioca prijave putem AgroSens APV platforme uređuje se posebnim tehničkim uputstvom koje se objavljuje na internet stranici https://psp.vojvodina.gov.rs/
Podnosilac prijave koji preda prijavu u štampanom obliku može da se saglasi s tim da s Pokrajinskom sekretarijatom opšti elektronskim putem, bez upotrebe AgroSens APV platforme, unošenjem elektronske adrese u obrazac prijave. Elektronska adresa Pokrajinskog sekretarijata, na koju podnosilac prijave dostavlja dokumenta, određuje se pravilnikom za raspodelu sredstva po konkursu i mora biti vidljiva u tekstu konkursa.
Rešenjem o obrazovanju komisije za sprovođenje konkursa određuju se i lica zaposlena iz sektora Pokrajinskog sekretarijata za oblast konkursa, koja će obavljati administrativne poslove za pomenutu komisiju: pregledanje urednosti prijava, pribavljanje službenih podataka iz službenih evidencija, slanje prijava na dopunu, sačinjavanje pismenog - tabelarnog pregleda svih pristiglih prijava koje ispunjavaju uslove i prijava koje zbog neurednosti treba da se odbace, obrađivanje prijava putem AgroSens APV platforme i arhiviranje dokumentacije.
Postupanje komisije za sprovođenje konkursa
Komisija za sprovođenje konkursa dužna je da izradi poslovnik o svom radu, predlog teksta konkursa i predlog pravilnika za raspodelu sredstava po konkursu.
Nakon obrađivanja prijava, komisija za sprovođenje konkursa sačinjava zapisnik, s bodovnom listom pristiglih zahteva, kao i predlog odluke, te izrađuje pojedinačna rešenja o odbijanju i odbacivanju prijava i sačinjava predloge ugovora.
Komisija za sprovođenje konkursa predlaže produženje roka trajanja konkursa, razmatra podnete zahteve za produženje roka za pravdanje sredstava i predlaže pokrajinskom sekretaru usvajanje ili odbijanje podnetih zahteva, razmatra osnovanost podnetih žalbi i druga pitanja značajna za realizaciju konkursa.
Komisija za sprovođenje konkursa razmatra izveštaje o pravdanju sredstava i parafiranjem rešenja o isplati saglašava se s tim da su sredstva opravdana.
Na kraju kalendarske godine, sačinjava izveštaj o sprovođenju konkursa, koji obavezno sadrži sledeće elemente:
- broj podnetih prijava;
- pregled prihvaćenih prijava, s prikazom broja prijave, bodovne liste, kao i sa iznosom vrednosti prihvatljivih investicija i iznosom sredstava za koji su podnosioci aplicirali;
- pregled korisnika kojima su odobrena sredstva, s prikazom broja prijave i sa iznosom pojedinačno odobrenih sredstava;
- pregled korisnika kojima su isplaćena sredstva, s prikazom iznosa pojedinačno isplaćenih sredstava,
- pregled korisnika koji su odustali od prijave nakon donošenja odluke, a pre potpisivanja ugovora, uz prikaz odobrenih sredstava;
- pregled prijava korisnika s kojima je Pokrajinski sekretarijat raskinuo ugovore nakon potpisivanja ugovora, a pre isplate sredstava, s prikazom odobrenih sredstava;
- pregled prijava korisnika s kojima je Pokrajinski sekretarijat raskinuo ugovore nakon potpisivanja ugovora i isplate sredstava zbog utvrđenih nepravilnosti u monitoringu, s prikazom odobrenih sredstava.
Akti koje donosi komisija za sprovođenje konkursa
U svom radu, komisija za sprovođenje konkursa donosi poslovnik o radu i zaključke.
Zaključcima se utvrđuju predlog pravilnika za raspodelu sredstava po konkursu, predlog konkursa i predlog odluke o dodeli sredstava.
Zaključkom se odlučuje i o proceduralnim pitanjima bitnim za rad ove komisije.
Poslovnik o radu komisije za sprovođenje konkursa
Poslovnikom o radu komisije za sprovođenje konkursa utvrđuju se način pripremanja, sazivanja i održavanje sednica, tok sednice, donošenje zaključaka i druga pitanja značajna za rad te komisije.
Predsednik komisije će nastojati da komisiju za sprovođenje konkursa saziva elektronski, te da od momenta potpisivanja ugovora, u praćenju pravdanja sredstava, komisija za sprovođenje konkursa radi svakodnevno, bez prekida u radu.
Poslovnik o radu donosi se na prvoj sednici komisije za sprovođenje konkursa.
Predsednik komisije dužan je da prvu sednicu komisije za sprovođenje konkursa sazove u roku od tri dana od dana prijema rešenja o obrazovanju te komisije.
Pravilnik za raspodelu sredstava po konkursu
Komisija za sprovođenje konkursa zaključkom utvrđuje predlog pravilnika za raspodelu sredstava po konkursu za koji je obrazovana rešenjem.
Komisija za sprovođenje konkursa dužna je da sačini predlog pravilnika za raspodelu sredstava po konkursu u roku od sedam dana od prijema rešenja o obrazovanju i da predlog pravilnika za raspodelu sredstava po konkursu dostavi pokrajinskom sekretaru.
Pravilnik za raspodelu sredstava po konkursu donosi pokrajinski sekretar odnosno lice koje on odredi, na osnovu predloga komisije za sprovođenje konkursa.
Pravilnik za raspodelu sredstava po konkursu sadrži sledeće podatke: cilj konkursa, izvore finansiranja konkursa, namenu bespovratnih sredstava, korisnike podsticaja, uslove za podnošenje prijave i obaveznu dokumentaciju koja se dostavlja uz prijavu, postupak dodeljivanja bespovratnih sredstava, postupanje s nepotpunim prijavama, kriterijume za dodelu sredstava, pravo na žalbu i postupanje sa žalbama, zaključivanje ugovora s korisnicima bespovratnih sredstava, obaveze korisnika sredstava i druga pitanja značajna za realizaciju konkursa.
Pokrajinski sekretar ima pravo da komisiji za sprovođenje konkursa vrati predlog pravilnika za raspodelu sredstava po konkursu ako utvrdi da nije u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima i programom Skupštine APV.
Pravilnik za raspodelu sredstava po konkursu objavljuje se u "Službenom listu APV" i na zvaničnoj internet stranici Pokrajinskog sekretarijata.
Komisija za sprovođenje konkursa zaključkom utvrđuje predlog teksta konkursa za koji je obrazovana rešenjem.
Komisija za sprovođenje konkursa dužna je da - u roku od sedam dana od formiranja komisije - sačini predlog teksta konkursa, te da ga dostavi pokrajinskom sekretaru radi donošenja konačnog teksta konkursa.
Konkursom se definišu: cilj i predmet konkursa, visina i namena sredstava, korisnici sredstava, uslovi za učešće na konkursu, vremenski okvir konkursa, obavezna dokumentacija koja se dostavlja, uslovi korišćenja sredstava, način dostavljanja prijava, kontakt za dodatne informacije i druga pitanja značajna za realizaciju konkursa, zavisno od konkretne mere za dodelu sredstava.
Konkurs raspisuje pokrajinski sekretar odnosno lice koje on odredi, po predlogu teksta konkursa, koji je utvrdila komisija za sprovođenje konkursa.
Pokrajinski sekretar ima pravo da vrati predlog konkursa ako utvrdi da nije u skladu sa zakonom, programom Skupštine APV i Pravilnikom za raspodelu sredstva po konkursu.
Konkurs se objavljuje u jednom dnevnom listu s kojim Pokrajinski sekretarijat ima zaključen ugovor o objavljivanju oglasa, u "Službenom listu APV" i na zvaničnoj internet stranici Pokrajinskog sekretarijata.
Zapisnik, predlog odluke i odluka
Komisija za sprovođenje konkursa razmatra podnete prijave i donosi zapisnik s bodovnom listom.
Komisija za sprovođenje konkursa utvrđuje listu podnosilaca prijava koji ispunjavaju uslove na osnovu dostavljene dokumentacije, u skladu s kriterijumima definisanim u konkursu i pravilniku za raspodelu sredstva po konkursu, te formira bodovnu listu na osnovu koje se dodeljuju bespovratna sredstva, a sve do utroška sredstava opredeljenih konkursom.
U zapisnik se unosi sledeće:
- prikaz podnetih prijava;
- prihvatljive prijave, s prikazom traženih sredstava, bodova i odobrenih iznosa;
- prihvatljive prijave korisnika s kojima će biti zaključeni ugovori, s prikazom sledećih podataka: bodova, odobrenih sredstava, iznosa prihvatljive investicije, nominalnog i procentualnog odobrenog iznosa, nominalnog i procentualnog sopstvenog učešća podnosioca prijave i namene sredstava;
- prihvatljive prijave za koje nema dovoljno sredstava, s prikazom sledećih podataka: bodova, iznosa prihvatljive investicije, predmeta investicije i drugih podataka neophodnih za sastavljanje izveštaja (npr. prihvatljiv iznos traženih sredstava i iznos sopstvenog učešća);
- neuredne prijave koje se odbacuju i razlozi odbacivanja;
- prijave koje se odbijaju jer ne ispunjavaju uslove propisane pravilnikom za raspodelu sredstava po konkursu i razlozi odbijanja.
Istovremeno sa zapisnikom, komisija za sprovođenje konkursa donosi i predlog odluke o dodeli sredstava.
Dispozitivom odluke o dodeli sredstava, utvrđuju se podnosioci prijava s bodovima i pojedinačni iznosi sredstava po podnosiocima prijava kojima su odobrena sredstva po opadajućem redosledu u odnosu na broj bodova, prijave koje su prihvatljive, ali za koje nema dovoljno sredstava - po opadajućem redosledu u odnosu na broj bodova, prijave koje su odbijene i prijave koje su odbačene.
Obrazloženje odluke mora da sadrži sledeće:
- prikaz podnetih prijava;
- prihvatljive prijave, s prikazom traženih sredstava, bodova i traženih iznosa;
- prihvatljive prijave korisnika s kojima će biti zaključeni ugovori, s prikazom sledećih podataka: bodova, odobrenih sredstava, iznosa prihvatljive investicije, nominalnog i procentualnog odobrenog iznosa, nominalnog i procentualnog sopstvenog učešća podnosioca prijave i namene sredstava;
- prihvatljive prijave za koje nema dovoljno sredstava, s prikazom sledećih podataka: bodova, iznosa prihvatljive investicije, predmeta investicije i drugih podataka neophodnih za sastavljanje izveštaja (npr. prihvatljiv iznos traženih sredstava i iznos sopstvenog učešća);
- neuredne prijave koje se odbacuju, sa obrazloženjem razloga odbacivanja;
- prijave koje se odbiju jer ne ispunjavaju uslove propisane pravilnikom za raspodelu sredstava po konkursu, sa obrazloženjem razloga odbijanja.
Odluku o dodeli sredstava donosi pokrajinski sekretar, na osnovu predloga komisije za sprovođenje konkursa.
Odluka se objavljuje na zvaničnoj internet stranici Pokrajinskog sekretarijata: www.psp.vojvodina.gov.rs.
Dobavljač jeste lice koje ima svojstvo trgovca - u skladu sa zakonom kojim se uređuje trgovina, te koje podnosiocu zahteva izdaje predračun odnosno račun za nabavku predmeta investicije.
Prema odredbama Zakona o trgovini ("Službeni glasnik RS", broj 52/2019), trgovinom se bave trgovac i pružalac usluga, odnosno trgovinu mogu da obavljaju pravna lica i preduzetnici, ali i poljoprivrednici registrovani u skladu s propisima kojima se uređuje poljoprivreda, lica koja prodaju ulovljenu divljač, ribu, gljive, divlju floru i faunu, te ostale šumske plodove, u skladu s posebnim propisima o lovu, ribljem fondu, veterini, te o zaštiti prirode i šuma, kao i fizička lica koja u vidu zanimanja obavljaju delatnost slobodne profesije, uređenu posebnim propisima.
Povezana lica jesu nosilac i članovi porodičnog poljoprivrednog gazdinstva, supružnici, vanbračni partneri, krvni srodnici u pravoj liniji, krvni srodnici u pobočnoj liniji, zaključno s trećim stepenom srodstva, srodnici po tazbini do drugog stepena srodstva, usvojilac i usvojenik, lica između kojih je izvršen prenos upravljačkih prava i lica koja su povezana u smislu zakona kojim se uređuje porez na dobit pravnih lica.
Predračun jeste profaktura, predugovor odnosno druga vrsta ponude koja sadrži sledeće podatke: naziv i sedište dobavljača; datum izdavanja; naziv proizvođača, godinu proizvodnje i tip, odnosno model mašine ili mehanizacije; ukupnu cenu; podatke o porezu na dodatu vrednost; način i rok isporuke, kao i druge podatke u vezi s nabavkom predmeta investicije.
Referentna cena jeste cena koja bi bila plaćena u redovnoj transakciji između učesnika na tržištu na datum odmeravanja, a do koje se dolazi poređenjem (odmeravanjem) prometa sa identičnim ili sličnim prometima za koje su dostupne informacije o ostvarenim transakcijama.
Komisija za sprovođenje konkursa utvrđuje referentnu cenu za svaku pojedinačnu vrstu robe, koja se nalazi na listi prihvatljivih investiciju po konkursima sekretarijata.
Pojedinačna vrsta robe koja je uporediva po svojim tehničko-tehnološkim karakteristikama predstavlja stavku investicije za koju se utvrđuje posebna referentna cena.
Za mašine, mehanizaciju i opremu stavke investicije određuju se s obzirom na pojedine vrste mašine, mehanizacije i opreme, koje su uporedive po tehničkim specifikacijama i to primarno imajući u vidu sledeće kriterijume: izlaznu snagu motora mašine; potrebnu snagu koju priključna mehanizacija zahteva za normalan rad, izraženu u kilovatima (kW); potrošnju energije; radni kapacitet mehanizacije, izražen u odgovarajućoj jedinici mere (npr. tona, kilogram, kubni metar, metar, litar); broj redova; podatke o tome da li je priključna mašina nošena ili vučena.
Za određivanje stavke investicije mogu se uzeti u obzir i parametri koji značajno utiču na formiranje referentne cene (npr. različiti paketi opreme), te drugi dodaci koji utiču na funkcionalnost, kao i na cenu mehanizacije odnosno opreme.
Stavke investicija za sisteme za navodnjavanje, sisteme za zaštitu od grada, kao i za plastenike, po pravilu se utvrđuju po jedinici površine, a ako to nije moguće usled nepostojanja dovoljno relevantnih podataka za utvrđivanje referentne cene u skladu sa ovim pravilnikom, referentna cena se utvrđuje za pojedine elemente ovih sistema.
Referentne cene utvrđuju se prikupljanjem najmanje tri prihvatljive cene stavke investicije, iz predračuna dostavljenih Pokrajinskom sekretarijatu prilikom podnošenja prijava na ostvarivanje prava na podsticaje ili putem istraživanja tržišta, odnosno prikupljanjem javno dostupnih podataka o cenama stavke investicije u okviru važećih kataloga i cenovnika, objavljenih na zvaničnim internet stranicama dobavljača odnosno na privrednim ili sajamskim manifestacijama, kao i neposrednim zahtevom za dostavljanje podataka o cenama stavke investicije od dobavljača.
Cene iz stava 1. ovog člana prihvatljive su ako su nezavisne, odnosno ako su predračune izdali dobavljači koji s kupcima i međusobno ne predstavljaju povezana lica i ako je komisija za sprovođenje konkursa u postupku utvrdila da predmetni predračuni ispunjavaju propisane uslove za ostvarivanje prava na podsticaje.
Posle prikupljanja prihvatljivih cena za stavku investicije, komisija za sprovođenje konkursa utvrđuje prosečan iznos cena stavke investicije, izračunavanjem aritmetičke sredine svih prikupljenih prihvatljivih cena, izraženih u dinarima, bez poreza na dodatu vrednost i drugih troškova koji nisu prihvatljivi za finansiranje, u skladu s pravilnikom za raspodelu sredstava po konkursu i s konkursom.
Razlozi za odbacivanja i odbijanje prijava
Komisija za sprovođenje konkursa odbaciće prijavu ako:
1. je prijava podneta nakon isteka roka;
2. je prijavu podnelo neovlašćeno lice;
3. prebivalište odnosno sedište pravnog lica nije u APV;
4. prijava nije popunjena čitko, jasno i potpuno, pa se po njoj ne može postupati;
5. dopuna dokumentacija nije podneta u roku ostavljenom za dopunu dokumentacije;
6. podnosilac prijave nije dozvolio nultu kontrolu;
7. nije izmirena poreska obaveza;
8. nije izmirena obaveza po osnovu naknade za odvodnjavanje ili navodnjavanje;
9. nisu izvršene obaveze prema Pokrajinskom sekretarijatu po osnovu prethodnih ugovora;
10. nisu izvršene obaveze prema Ministarstvu po osnovu prethodnih ugovora;
11. objekat nije registrovan ili ako je registrovan nakon isteka roka označenog u konkursu;
12. je poljoprivredno gazdinstvo registrovano pre datuma označenog u start-ap konkursima;
13. podnosilac prijave nema registrovan šumski rasadnik kao uslov za učešće na konkursu;
14. podnosilac prijave nema lovnu osnovu kao uslov za učešće na konkursu.
Komisija za sprovođenje konkursa odbiće prijavu ako:
1. su utrošena sredstva opredeljena konkursom;
2. je ukupna vrednost investicije ispod minimalne vrednosti propisane konkursom;
3. investicija za koju je podneta prijava nije predviđena listom prihvatljivih investicija i nije predmet konkursa;
4. ugovor o zakupu zemljišta ili objekta, koji se prilaže u dokumentaciji, ima kraći rok trajanja zakupa od roka propisanog konkursom;
5. je prijava podneta za dve proizvodnje ili investicije ili više njih, a konkursom je dozvoljeno podnošenje prijava samo za jednu proizvodnju ili investiciju;
6. u setvenoj strukturi nije upisana odgovarajuća vrsta proizvodnje ili sadnica;
7. je u setvenoj strukturi upisano više od površine propisane pravilnikom i konkursom;
8. je površina koja je prijavljena u prijavi kao mesto realizacije investicije neobradiva;
9. je račun podnosioca prijave u blokadi;
10. su podnosiocu prijave već dodeljivana sredstva za istu namenu i lokaciju;
11. je investicija za koju se podnosi prijava realizovana pre roka određenog konkursom;
12. podnosilac prijave prijavom nije opredelio sopstveno učešće;
13. je cena tražene opreme za koju se podnosi prijava znatno iznad utvrđene referentne cene;
14. investicija za koju se podnosi prijava neodrživa u odnosu na površinu poljoprivrednog zemljišta;
15. su podnosilac prijave i dobavljač povezana lica;
16. podnosilac prijave i dobavljač imaju isto prebivalište odnosno sedište;
17. predračun odnosno račun za investiciju za koju se podnosi prijava ne sadrži jasno izražene pojedinačne cene svih elemenata tražene investicije;
18. nije dostavljena specifikacija uz predračun ili račun, odnosno ako u dostavljenoj specifikaciji nisu navedeni tehnički elementi bitni za određivanje referentne cene investicije;
19. komisija za sprovođenje konkursa oceni da je investicija rizična jer dobavljač nije registrovan za trgovinu proizvodima koji su predmet investicije, a ocena finansijskog boniteta ukazuje na to da ne poseduje finansijski kapacitet da realizuje predmetnu investiciju;
20. su na istom konkursu podnete dve prijave ili više njih od podnosilaca koji imaju prebivalište na istoj adresi, odbiće se prijava s većim delovodnim brojem.
Ukoliko nema dovoljno sredstava za odobravanje svih prijava, komisija za sprovođenje konkursa može - bez obzira na bodove - da odbije prijave podnosioca koji su u prethodnih pet godina ostvarivali sredstva po konkursima istog predmeta i iste namene, u iznosu jednakom ili većem od maksimalnog iznosa predviđenog konkursom.
Ukoliko nema dovoljno sredstava za odobravanje svih prijava, komisija za sprovođenje konkursa može - bez obzira na bodove - da odbije prijave podnosioca koji su u prethodnih pet godina ostvarivali znatna sredstva po konkursima Pokrajinskog sekretarijata.
Na osnovu odluke o dodeli sredstava, koju je doneo pokrajinski sekretar, komisija za sprovođenje konkursa sačinjava, a pokrajinski sekretar donosi rešenje sa obrazloženjem i poukom o pravnom sredstvu za podnosioce prijava kojima su prijave odbijene ili odbačene.
U toku trajanja postupka, komisija za sprovođenje konkursa opšti sa strankama putem AgroSens APV platforme ako je prijava podneta elektronski, lično ako je prijava podneta putem pošte ili predata na pisarnici odnosno ukoliko se stranka izjasnila da želi elektronsku komunikaciju - putem adrese elektronske pošte, prijavljene u obrascu prijave.
Nezadovoljni podnosilac prijave ima pravo žalbe, u skladu sa zakonom.
Ukoliko zakonom žalba nije isključena, žalba se ulaže Pokrajinskoj vladi, putem Pokrajinskog sekretarijata, u roku od 15 dana od dana dostavljanja pojedinačnog rešenja.
O žalbi se odlučuje u postupku propisanom Zakonom o opštem upravnom postupku.
Ugovor o dodeli bespovratnih sredstava
Nakon donošenja odluke o dodeli bespovratnih sredstava, pokrajinski sekretar odnosno lice koje on ovlasti u ime Pokrajinskog sekretarijata - zaključuje s korisnikom ugovor o dodeli sredstava, kojim se regulišu prava i obaveze ugovornih strana.
Ugovorom se uređuju međusobna prava, obaveze i odgovornosti, a naročito sledeće: predmet ugovora, rok u kojem se aktivnost odobrena na konkursu realizuje, iznos sredstava, prenos sredstava, instrumenti obezbeđenja za slučaj nenamenskog trošenja sredstava, praćenje realizacije investicije ili aktivnosti, povraćaj neutrošenog dela sredstava.
Izuzetno, u slučaju opravdanih okolnosti, na pismeni zahtev korisnika sredstava, predsednik komisije za sprovođenje konkursa može predložiti pokrajinskom sekretaru da zaključeni ugovor izmeni aneksom ugovora, u pogledu izmene rokova, dinamike aktivnosti, smanjenja odobrenog iznosa i drugih pitanja značajnih za uspešnu realizaciju investicije.
Odustajanje od prijave i ugovora
Korisnik sredstava do donošenja odluke može da odustane od podnete prijave bez ikakvih posledica.
Ukoliko korisnik prijave odustane od potpisanog ugovora pre prenosa sredstava, ugovor će se raskinuti.
U slučaju da korisnik sredstava odustane od prijave nakon donošenja odluke, a pre potpisivanja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, na narednim konkursima Pokrajinskog sekretarijata na kojima učestvuje, sledećih 12 meseci, računaće mu se pet negativnih bodova.
Ukoliko korisnik sredstava odustane od potpisanog ugovora o dodeli bespovratnih sredstava i realizacije investicije, na narednim konkursima Pokrajinskog sekretarijata na kojima učestvuje, sledeća 24 meseca, računaće mu se deset negativnih bodova.
Komisija za sprovođenje konkursa će predložiti izmenu i dopunu odluke o raspodeli sredstava na osnovu usvojenih žalbi ili ukoliko podnosioci prijava odustanu od realizacije investicije, raskida ili aneksiranja zaključenih ugovora, odnosno ukoliko proceni da postoji mogućnost realizacije ugovora tokom budžetske godine i utvrdiće podnosioce prijava kojima se odobravaju neraspoređena sredstva, prema redosledu bodovne liste.
U slučaju da više podnosilaca prijava ima isti broj bodova, prednost ima podnosilac prijave koji je na konkurs aplicirao s računom; ukoliko je više podnosilaca prijave sa istim brojem bodova apliciralo s računom, prednost ima podnosilac koji ima manji delovodni broj.
Odluka o izmeni ili dopuni odluke objavljuje se na zvaničnoj internet strani Pokrajinskog sekretarijata.
Komisija za sprovođenje konkursa u obavezi je da - nakon realizacije svih potpisanih ugovora, a po osnovu teksta osnovne odluke o raspodeli sredstava i svih izmena i dopuna te odluke donetih tokom budžetske godine - izradi prečišćeni tekst odluke o raspodeli sredstava, koji se ne objavljuje na sajtu.
Korišćenje sredstava odobrenih po konkursu
Sredstva koja se odobre na konkursu namenska su i moraju da se koriste u skladu sa ugovorom iz člana 31. ovog pravilnika.
Isplata sredstava, izuzev avansne isplate, vrši se pošto komisija za sprovođenje konkursa na isplatnom rešenju verifikuje da je investicija realizovana u skladu sa ugovorom.
Sredstva se isplaćuju nakon što poljoprivredna stručna služba izvrši terensku kontrolu.
Pokrajinski sekretarijat prati realizaciju investicije za koju su odobrena sredstva u rokovima određenim ovim pravilnikom.
Praćenje investicije obuhvata:
- dostavu dokumentacije definisane pravilnikom za raspodelu sredstava po konkursu, konkursom i ugovorom;
- obavezu korisnika sredstava da Pokrajinskom sekretarijatu omogući uvid u relevantnu dokumentaciju ili druge dokaze o aktivnostima korisnika sredstava u vezi sa odobrenom investicijom;
- terensko praćenje realizacije investicije i ugovorenih obaveza.
Terensko praćenje realizacije investicije i ugovorenih obaveza Pokrajinski sekretarijat može vršiti komisijski ili to poveriti poljoprivrednoj stručnoj službi.
Monitoring posete mogu biti redovne i vanredne, najavljene i nenajavljene.
Korisnik sredstava dužan je da obezbedi uslove za nesmetanu monitoring posetu, jer će se - u suprotnom - smatrati da nije ispoštovao odredbe ugovora i pokrenuće se postupak ili raskida ugovora ili naplate nenamenskog utroška sredstava.
Nakon izvršene monitoring posete, sačinjava se zapisnik.
Obavezne monitoring posete poljoprivredne stručne službe Pokrajinski sekretarijat ugovara s poljoprivrednim stručnim službama ugovorima o realizaciji osnovnog programa poljoprivrednih stručnih službi.
Redovan monitoring ("završna kontrola") započinje se izdavanjem naloga Pokrajinskog sekretarijata izvršiocu, putem ArgoSens APV platforme.
Izvršilac unosi broj parcele, podatke o korisniku i podatke o investiciji, na primer, mesto investicije, opis investicije, godinu proizvodnje, serijski broj i druge značajne podatke o investiciji, kao što su količina ili površina i slično, shodno elementima računa i specifikacije (izvršilac može da otpremi račun i specifikaciju).
Po prijemu naloga, savetodavac je dužan da se telefonskim pozivom informiše kod korisnika da li je predmetna investicija postavljena i stavljena u funkciju ili nije. Ukoliko predmetna investicija nije postavljena i stavljena u funkciju, može da ostavi korisniku dodatni rok od pet dana da izvrši postavljanje, a ukoliko korisnik obavesti savetodavca da ni u dodatnom roku neće postaviti, niti staviti u funkciju predmetnu investiciju, savetodavac će o tome obavestiti Pokrajinski sekretarijat.
Savetodavac je dužan da - u roku ne dužem od 15 dana - obiđe korisnika i da sačini jasnu foto-dokumentaciju na navedenom mestu investicije o predmetu investicije, na kojoj će se jasno videti investicija. Posebno je potrebno da se jasno vidi serijski broj (ukoliko postoji), boja mašine, količina (npr. sve pojilice, svi plastenici, ID svake životinje).
Ukoliko investicija obuhvata više parcela, potrebno je fotografisati investiciju na svakoj parceli. Kada su predmeti investicije plastenik ili protivgradne mreže, podizanje višegodišnjih zasada ili ograđivanje odnosno sistemi navodnjavanja u tipu rendžer, centar pivot, korner pivot i linear, parcela koja je predmet investicije fotografiše se sa sve četiri međne tačke parcele. Foto-dokumentacija, od minimum pet (5) fotografija, otprema se na AgroSens APV platformu, a potom je savetodavac dužan da popuni prozor pod nazivom "Komentar".
U delu pod nazivom "Komentar", savetodavac obavezno, pod punom krivičnom odgovornošću, unosi podatke o starosti investicije (da li je nova ili starija), o količini (npr. površinu plastenika, broj stubova ili grla stoke, dužinu i širinu parcele pod protivgradnom mrežom, površinu plastenika, visinu stubova, broj hranilica i slično, a sve to prema specifikaciji i računu investicije), konstatuje da li je oprema montirana i daje potvrdu da je ustanovio da je predmetna investicija u ispravnom stanju; takođe, u obavezi je da ukaže i na druge činjenice i eventualne nedostatke koje uoči.
Za pokretanje vanrednog monitoringa, nadležan je resorni sektor Pokrajinskog sekretarijata.
Pomoćnik pokrajinskog sekretara u sektoru može tokom perioda realizacije da predloži pokrajinskom sekretaru obim vanredne kontrole.
Vanredni monitoring će se obavezno raditi ukoliko postoje indicije da je korisnik postupio suprotno ugovoru.
Vanredni monitoring može terenskom kontrolom da sprovodi komisija koju će na predlog nadležnog sektora obrazovati pokrajinski sekretar ili nadležni sektor može za to dati nalog poljoprivrednoj stručnoj službi.
Vanredni monitoring započinje se izdavanjem naloga za vršenje monitoringa kod korisnika kod kojih je u ranijem periodu izvršen redovan monitoring, ali period praćenja investicije nije istekao.
Vanredni monitoring započinje izdavanjem naloga Pokrajinskog sekretarijata, putem ArgoSens APV platforme, s tim što nalog može da bude praćen i detaljnijim uputstvom odgovornim licima poljoprivredne savetodavne službe u pogledu bitnih elemenata monitoringa. Ukoliko Pokrajinski sekretarijat ne dâ specifično uputstvo u pogledu vanrednog monitoringa, savetodavac je dužan da sastavi foto-dokumentaciju i da sačini komentar na način opisan u slučaju redovnog monitoringa.
Postupanje u slučaju nepravilnosti
Ukoliko se u toku perioda praćenja investicije utvrdi da korisnik sredstava nije postupao u skladu sa odredbama konkursa i ugovora, te da su nepravilnosti takve prirode da onemogućavaju nadležni organ da utvrdi da li su dodeljena sredstva namenski korišćena, odnosno ako se utvrdi nenamenski utrošak sredstava, komisija za sprovođenje konkursa, na osnovu zapisnika o utvrđenim nepravilnostima, predložiće odluku o raskidu ugovora, a Pokrajinski sekretarijat će pokrenuti postupak za raskid ugovora i povraćaj sredstava, s pripadajućom kamatom.
Raskid ugovora i povraćaj sredstava
Na zahtev korisnika sredstava, vansudskim poravnanjem, može se odobriti vraćanje sredstava iz člana 40, na više mesečnih rata.
Korisniku sredstava koji sredstva vrati bez aktiviranja sredstava obezbeđenja ili ostvarivanja prava Pokrajinskog sekretarijata na povraćaj sredstava u sudskom postupku sledećih 48 meseci, počev od momenta krajnjeg roka za realizaciju investicije, na konkursima Pokrajinskog sekretarijata na kojima učestvuje računaće se 20 negativnih bodova.
Korisnik sredstava koji nenamenski utroši sredstva, a čiji povrat Pokrajinski sekretarijat ostvari ili aktiviranjem sredstava obezbeđenja ili u sudskom postupku, sledećih 60 meseci ne može učestvovati u konkursima Pokrajinskog sekretarijata. Pokrajinski sekretarijat ima obavezu da neizvršenje ugovornih obaveza prijavi nadležnom ministarstvu radi upisa pasivnog statusa.
Izveštaj o realizovanoj finansijskoj podršci
Pokrajinski sekretarijat izrađuje izveštaj o realizovanoj finansijskoj podršci iz budžetskih sredstava u prethodnoj kalendarskoj godini.
Pokrajinski sekretarijat će sprovesti analizu uspešnosti, kvaliteta i stepena ostvarenosti ciljeva konkursa za dodelu sredstava, radi analize i ocene efekata na unapređivanje stanja u određenoj oblasti u kojoj se korisnicima dodeljuju finansijska sredstva.
Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu APV".
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika, prestaje da važi Pravilnik o sprovođenju konkursa koje raspisuje Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo broj 104-401-261/2021, od 27.01.2021. godine.