ODLUKA
O USPOSTAVLJANJU SISTEMA ENERGETSKOG MENADŽMENTA GRADA BEOGRADA

("Sl. list grada Beograda", br. 5/2023)

 

I OPŠTE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovom odlukom uspostavlja se sistem energetskog menadžmenta, određuju nosioci energetskog menadžmenta, uređuje struktura zaduženih i odgovornih lica za realizaciju ciljeva energetskog menadžmenta, kao i odgovornosti, koordinacija i procedure za upravljanje potrošnjom energije u gradu Beogradu, u skladu sa programom i planom energetske efikasnosti grada Beograda.

Značenje izraza

Član 2

Izrazi upotrebljeni u ovoj odluci imaju sledeće značenje:

- energija je električna energija, toplotna energija i energenti u koje spadaju: ugalj, prirodni gas, nafta, derivati nafte i obnovljivi i dr. izvori energije;

- energetski menadžer je fizičko lice koje ima licencu energetskog menadžera za oblast energetike javnog sektora, imenovano od strane gradonačelnika grada Beograda, da prati i beleži načine korišćenja i količine upotrebljene energije, predlaže mere energetske efikasnosti i obavlja druge poslove utvrđene zakonom;

- Godišnji izveštaj o ostvarivanju ciljeva uštede energije (u daljem tekstu: Godišnji izveštaj) je izveštaj kojim Grad Beograd izveštava ministarstvo nadležno za poslove energetike o sprovedenim merama i aktivnostima i stepenu realizacije ciljeva definisanih programom i planom energetske efikasnosti;

- ISEB - Informacioni sistem energetike Beograda je integrisani složeni skup programskih modula i baza podataka u koju se smeštaju podaci o stanju energetike grada Beograda, kao i drugi podaci i informacije koje su od značaja za praćenje stanja energetike na nivou grada Beograda;

- ISEM je informacioni sistem za praćenje i analizu potrošnje energije i vode u javnim objektima koji služi za potrebe sistema energetskog menadžmenta i kojim upravlja ministarstvo nadležno za poslove energetike;

- javna zgrada je zgrada u javnoj svojini Grada Beograda, kao i zgrade koje koriste ustanove osnovane od strane Grada Beograda i drugi objekti za koje Grad Beograd snosi troškove potrošnje energije, odnosno energenata, tekućeg i/ ili investicionog održavanja;

- korisnici javnih sredstava su direktni i indirektni korisnici budžetskih sredstava, javna komunalna preduzeća i javna preduzeća osnovana od strane Grada Beograda za proizvodnju, distribuciju i snabdevanje toplotnom energijom, obezbeđenja javnog osvetljenja, snabdevanja vodom za piće, prečišćavanja i odvođenja atmosferskih i otpadnih voda, vodosnabdevanje i kanalizaciju i javnog gradskog i prigradskog prevoza, upravljanja komunalnim otpadom, održavanja gradske čistoće, održavanja javnih zelenih površina i druge delatnosti utvrđene zakonom koji uređuje komunalne delatnosti, odnosno pravna lica osnovana od strane tih javnih preduzeća, kao i javne agencije, ustanove, službe i organizacije i pravna lica nad kojima Grad Beograd ima direktnu ili indirektnu kontrolu nad više od 50% kapitala ili više od 50% glasova u upravnom odboru, druga pravna lica u kojima javna sredstva čine više od 50% ukupnih prihoda ostvarenih u prethodnoj poslovnoj godini,

- mere energetske efikasnosti su radnje koje dovode do proverljivog i merljivog ili procenljivog povećanja energetske efikasnosti i preduzimaju se kao rezultat mere politike energetske efikasnosti, kao i proizvodnja električne odnosno toplotne energije korišćenjem obnovljivih izvora energije, pod uslovom da se proizvedena električna, odnosno toplotna energija koristi na mestu proizvodnje;

- mere politike energetske efikasnosti su mere, aktivnosti i radnje koje utvrđuju ograni i druga tela Grada Beograda, radi stvaranja okvira podrške ili podsticaja za učesnike na tržištu, da pružaju i nabavljaju energetske usluge i primenjuju druge mere energetske efikasnosti;

- ministarstvo - Ministarstvo rudarstva i energetike RS;

- objekti javne potrošnje su objekti u opštoj upotrebi (javni objekti - zgrade, ulice, putevi, parkovi, trgovi, javne površine i dr. objekti u opštoj upotrebi koji su u nadležnosti Grada), objekti javnih komunalnih preduzeća osnovana za obavljanje komunalnih delatnosti, objekti javnih preduzeća i drugi objekti ili delovi objekata za koje Grad Beograd snosi troškove potrošnje energije, odnosno energenata, tekućeg i/ili investicionog održavanja;

- Plan energetske efikasnosti grada Beograda (u daljem tekstu: plan energetske efikasnosti) je planski dokument sa merama i aktivnostima kojima obveznik sistema energetskog menadžmenta planira da sprovede program energetske efikasnosti;

- Program energetske efikasnosti grada Beograda (u daljem tekstu: program energetske efikasnosti) je planski dokument koji donosi Grad Beograd, o planiranom načinu ostvarivanja i veličini planiranog cilja uštede energije, za period od tri godine;

- politika energetske efikasnosti podrazumeva definisanje opštih ciljeva vezanih za smanjenje potrošnje energije, energenata i povećanje energetske efikasnosti, povećanje udela obnovljivih izvora energije i smanjenje emisije štetnih gasova;

- samostalni obveznici sistema: privredna društva i javna preduzeća čija je pretežna delatnost u proizvodnom sektoru, sektoru trgovine i usluga, kao i ustanove osnovane od strane Grada Beograda u oblasti obrazovanja, nauke, kulture, fizičke kulture, zdravstvene zaštite, socijalne zaštite, društvene brige o deci i drugim oblastima, ako imaju godišnju potrošnju energije veću od količine koju propiše Vlada.

Javni interes

Član 3

Energetska efikasnost i racionalna upotreba energije je u javnom interesu grada Beograda i od posebnog je značaja za grad Beograd.

Sistem energetskog menadžmenta grada Beograda obuhvata objekte u javnoj svojini koji koriste Gradska uprava, javna preduzeća osnovana od strane Grada Beograda, a koja nisu samostalni obveznici sistema, kao i ustanove osnovane od strane Grada Beograda i druge objekte u javnoj svojini za koje troškove energije plaća jedinica lokalne samouprave, odnosno objekte za koje Grad Beograd plaća troškove energije.

Osnovni akti

Član 4

Osnovni akti kojima se utvrđuje politika energetske efikasnosti grada Beograda su:

- Strategija razvoja grada Beograda i Akcioni plan u delu koji se odnosi na energetsku efikasnost;

- Plan razvoja energetike grada Beograda;

- Program i plan energetske efikasnosti grada Beograda.

Grad Beograd u svojim planskim dokumentima planira aktivnosti u oblasti energetske efikasnosti u skladu sa Strategijom razvoja energetike RS i Programom kojim se utvrđuju uslovi, način, dinamika i mere za ostvarivanje Strategije, Integrisanim nacionalnim energetskim i klimatskim planom, kao i važećim zakonskim propisima.

Obaveze Grada Beograda

Član 5

Sistem energetskog menadžmenta grada Beograda jeste sistem organizovanog upravljanja energijom koji obuhvata najširi skup regulatornih, organizacionih, podsticajnih, tehničkih i drugih mera i aktivnosti, kao i organizovanog praćenja i analize obavljanja energetskih delatnosti i potrošnje energije, koje u okvirima svojih ovlašćenja, planira i sprovodi Grad Beograd.

Grad Beograd kao obaveznik sistema energetskog menadžmenta dužan je da:

1) prati i analizira sve vidove svoje potrošnje energije, vodi o toj potrošnji redovnu i tačnu evidenciju putem informacionih sistema ustanovljenih republičkim propisima odnosno opštim aktima Grada Beograda;

2) utvrđuje ciljeve energetske efikasnosti u okviru svojih poslova i donosi program i plan energetske efikasnosti radi postizanja uštede energije u skladu sa ciljevima uštede koje definiše Vlada RS;

3) imenuje potreban broj energetskih menadžera odnosno članove Odbora za energetsku efikasnost Grada Beograda;

4) obaveštava Ministarstvo o licu koje je imenovao za energetskog menadžera i o licu koje je ovlašteno da pored energetskog menadžera potpisuje Godišnji izveštaj;

5) donosi interni akt kojim će biti uređena struktura zaduženih i odgovornih lica za realizaciju ciljeva energetskog menadžmenta, kao i odgovornosti, koordinacija i procedure za upravljanje potrošnjom energije;

6) donosi program i plan energetske efikasnosti grada Beograda;

7) sprovodi mere energetske efikasnosti navedene u programu, odnosno u planu iz tačke 6) ovog člana;

8) dostavlja ministarstvu Godišnji izveštaj o ostvarivanju ciljeva uštede energije sadržanih u programu i planu iz tačke 6) ovog člana na propisanom obrascu i propisanom roku;

9) obezbeđuje sprovođenje energetskog pregleda u rokovima predviđenim zakonom;

10) unosi podatke u ISEM i SEMIS;

11) redovno i blagovremeno obezbeđuje energetskom menadžeru pristup podacima koji su mu potrebni za rad;

12) planira i obezbeđuje sredstva za sprovođenje mera definisanih programom i planom iz tačke 6) ovog člana;

13) preduzima i druge aktivnosti i mere u skladu sa zakonom.

II SISTEM ENERGETSKOG MENADŽMENTA

Član 6

Nosioci sistema energetskog menadžmenta grada Beograda su: gradonačelnik grada Beograda, Odbor za energetsku efikasnost Grada Beograda, energetski menadžeri grada Beograda i korisnici javne svojine i javnih sredstava, koji nisu samostalni obveznici sistema energetskog menadžmenta.

Gradonačelnik grada Beograda

Član 7

Gradonačelnik grada Beograda, kao nosilac sistema energetskog menadžmenta grada Beograda preduzima sledeće aktivnosti:

- imenuje potreban broj energetskih menadžera grada Beograda;

- imenuje članove Odbora za energetsku efikasnost;

- potpisuje Godišnji izveštaj ili imenuje lice ovlašćeno za potpisivanje Godišnjeg izveštaja;

- donosi Plan energetske efikasnosti grada Beograda;

- i preduzima druge aktivnosti u cilju obezbeđivanja uslova za sprovođenje mera energetske efikasnosti.

Potreban broj energetskih menadžera grada, kao broj i sastav članova Odbora za energetsku efikasnost Grada Beograda, određuje gradonačelnik grada Beograda, u skladu sa politikom energetske efikasnosti grada Beograda i važećim zakonskim propisima.

Odbor za energetsku efikasnost

Član 8

Odbor za energetsku efikasnost (u daljem tekstu: odbor), kao nosilac sistema energetskog menadžmenta, odgovoran je za sprovođenje i unapređenje politike energetske efikasnosti i stvaranje delotvornog sistema energetskog menadžmenta na teritoriji grada Beograda, kao i koordinaciju između nosilaca sistema energetskog menadžmenta.

Odbor učestvuje u pripremi i izradi strateških, planskih i normativnih akata od značaja za sprovođenje i unapređenje politike energetske efikasnosti u Gradu Beogradu, planiranju i omogućavanju sprovođenja mera energetske efikasnosti i ostvarenje ciljeva utvrđenih propisima Republike Srbije i planskim aktima Grada Beograda.

Članovi Odbora biraju se na period od četiri godine i mogu biti imenovani ponovno.

Članovi Odbora imenuju se iz reda predstavnika gradskih sekretarijata nadležnih za praćenje potrošnje energije, javno-komunalnih preduzeća i javnih preduzeća koja nisu samostalni obveznici sistema, operatora distributivnog sistema za distributivno područje Beograda, kao i druga lica koja mogu biti imenovana.

Druga lica koja mogu biti imenovana kao članovi Odbora, mogu biti birana iz reda stručnjaka u datoj oblasti koji svojim znanjem i ugledom mogu doprineti radu Odbora i spremni su da u tom radu aktivno učestvuju, kao i javnih preduzeća koja su samostalni obveznici sistema.

Član 9

Odbor se osniva na neodređeno vreme.

Odbor donosi Godišnji plan rada i Poslovnik o radu. Poslovnikom o radu Odbora uređuje se način rada, postupak usvajanja i vrsta akata koja donosi Odbor.

Odbor o svom radu izveštava gradonačelnika grada Beograda po potrebi, a najmanje jedanput u šest meseci.

Odbor za svoj rad odgovara direktno gradonačelniku grada Beograda i o svom radu podnosi izveštaj gradonačelniku grada Beograda, najkasnije do kraja februara tekuće godine za prethodnu godinu.

Član 10

Rad Odbora je javan.

Akta koja donosi Odbor objavljuju se na zvaničnoj internet-stranici Grada Beograda.

U svom radu Odbor može organizovati javne konsultacije sa stručnjacima, zainteresovanom javnošću i građanima.

Član 11

U cilju sprovođenja politike energetske efikasnosti i obezbeđenja bolje funkcionalnosti sistema energetskog menadžmenta, Odbor:

- prati proces izrade energetskog bilansa Grada Beograda;

- prati prikupljanje podataka od značaja za uspostavljanje sistema energetskog menadžmenta u sektorima proizvodnje, prenosa, distribucije i potrošnje energije (potrošnja energije, potrošnja energenata, utrošak sredstava za nabavku energenata i energije, planova sanacije i drugo od subjekata iz člana 2. ove odluke) i vode, itd;

- uspostavlja kriterijume energetske efikasnosti u pogledu nabavke robe i usluga i kupovine (zakupa zgrada ili delova zgrada) i adaptacije i daje preporuke donosiocu odluka u okviru subjekta o ugovaranju kupovine energije, pregovaranje sa snabdevačima energijom i davanje preporuka vezanih za izbor energenata i izbor snabdevača, koji idu u korist organizaciji;

- daje preporuke donosiocima odluka o mogućim izvorima finansijskih sredstava za sprovođenje mera energetske efikasnosti i investiranje u obnovljive izvore energije;

- učestvuje u planiranju indikatora energetskog intenziteta i praćenja potrošnje energije i vode, kao i energetske efikasnosti, uspostavlja ciljeve i akcione planove neophodne radi smanjenja potrošnje, povećanje energetske efikasnosti i poboljšanja načina korišćenja energije u skladu sa energetskom politikom Grada Beograda;

- prati kretanje glavnih parametara u objektima, sistemima i procesima sa potrošnjom energije i vrši kontinuirano poređenje sa ciljevima definisanim u energetskom politikom Grada Beograda;

- učestvuje u pripremi predloga Programa i Plana energetske efikasnosti u skladu sa Zakonom i predlaže za usvajanje nadležnim organima Grada Beograda;

- prati pripremu Godišnjeg izveštaja o ostvarivanju ciljeva uštede Grada Beograda i daje stručno mišljenje o sačinjenom izveštaju;

- utvrđuje proceduru za sprovođenje mera energetske efikasnosti, u cilju sprovođenja planom utvrđenih mera energetske efikasnosti;

- daje inicijativu za organizovanje i sprovođenje obuka za lica koja učestvuju u prikupljanju podataka i izveštavanja, tako da bi u stekla potrebna znanja, što će dovesti do uštede energije, poboljšanja energetske efikasnosti.

Član 12

Odbor predlaže gradonačelniku Grada Beograda:

- program međugradske saradnje u oblasti energetskog menadžmenta;

- pristupanje Grada Beograda međunarodnim inicijativama koje okupljaju lokalne samouprave aktivne u unapređenju energetske efikasnosti i korišćenju obnovljivih izvora energije (Povelja gradonačelnika ili slična organizacija);

- druge aktivnosti koje mogu doprineti unapređenju energetskog menadžmenta u gradu Beogradu.

Energetski menadžer grada Beograda

Član 13

Gradonačelnik grada Beograda imenuje energetskog menadžera grada Beograda na period od dve godine.

Energetski menadžer grada Beograda obavlja sledeće poslove:

- prikuplja i analizira podatke o načinu korišćenja energija objekata za koje Grad Beograd, kao obveznik sistema ispunjava obaveze;

- organizuje i učestvuje u pripremi programa i plana energetske efikasnosti grada Beograda;

- predlaže mere energetske efikasnosti i učestvuje u njihovoj realizaciji;

- priprema Godišnji izveštaj i

- preduzima i druge aktivnosti i mere propisane programom i planom energetske efikasnosti, zakonskim propisima.

Poslove energetskog menadžera obavlja lice koje ima licencu za oblast energetike javnog sektora, izdatu od strane ministarstva.

Energetski menadžer grada Beograda pripremljeni godišnji izveštaj o ostvarivanju ciljeva uštede energije sadržanih u programu i planu energetske efikasnosti grada Beograda dostavlja na uvid i razmatranje gradonačelniku Grada Beograda odnosno licu koje je ovlašćeno za potpisivanje Godišnjeg izveštaja i Odboru, najkasnije 15 dana pre zakonom propisanog roka za dostavljanje predmetnog izveštaja.

Energetski menadžer grada Beograda za svoj rad odgovara direktno gradonačelniku grada Beograda.

Energetski menadžer grada Beograda, nakon potpisivanja, Godišnji izveštaj o ostvarivanju ciljeva uštede energije sadržanih u programu i planu energetske efikasnosti, dostavlja Ministarstvu na propisanom obrascu, najkasnije do 31. marta tekuće godine za prethodnu godinu.

Energetski menadžer grada Beograda u obavezi je da bude u stalnoj komunikaciji sa organizacionom jedinicom za energetsku efikasnost ministarstva nadležnog za poslove energetike i redovno učestvovanje na sastancima, obukama i drugim događajima.

Član 14

U cilju obezbeđenja bolje funkcionalnosti ISEB i ISEM sistema energetski menadžer Grada Beograda ovlašćen je da preduzima sledeće mere i aktivnosti i to:

- upravlja korisnicima ISEB i ISEM na nivou objekta odnosno na nivou troškovnih centara za koje je nadležan;

- komunicira sa administratorima informacionih sistemima iz oblasti energetike, u vezi sa svim pitanjima od značaja za funkcionisanje objekata za koje je nadležan;

- kreira različite izveštaje za potrebe korisnika ISEB i ISEM na višim hijerarhijskim nivoima;

- komunicira sa nadležnima za sistem energetskog menadžmenta grada Beograda o pitanjima vezanim za ISEB i ISEM;

- vrši nadzor nad procesom unosa podataka i daje potrebne instrukcije.

Član 15

Organizaciona jedinica Gradske uprave Grada Beograda za poslove energetike, pored poslova utvrđenih aktom kojim se uređuje organizacija i delokrug rada Gradske uprave Grada Beograda, obavljaće i stručne i administrativno-tehničke poslove za Odbor i energetskog menadžera grada Beograda.

Obaveze nosilaca sistema energetskog menadžmenta

Član 16

Unos podataka u ISEB odnosno ISEM prvenstveno vrše korisnici javnih zgrada i javnih sredstava, u skladu sa propisima i drugim aktima.

Korisnik javne zgrade odnosno korisnik javnih sredstava je u obavezi da odredi lice za unos podataka o objektu/ima za koje je nadležan i za kreiranje jednostavnih izveštaja i analiza i o tome obaveštava energetskog menadžera grada Beograda.

Unos podataka obuhvata podatke o objektima odnosno energetskim troškovnim celinama (opšti podaci, konstrukcioni podaci, podaci o energetskim sistemima i sl.), potrošnji energije, energenata i vode u objektu za koji je nadležan i druge podatke od značaja za efikasno upravljanje energijom na teritoriji grada Beograda.

Lice ovlašćeno za unos podataka iz stava 2. ovog člana, za svoj rad direktno je odgovorno energetskom menadžeru grada Beograda.

Član 17

Nosioci sistema energetskog menadžmenta grada Beograda, u okviru svojih odlukom utvrđenih nadležnosti, obavezni su da u skladu sa programom i planom energetske efikasnosti, obezbede sprovođenje mera energetske efikasnosti i aktivnosti kojima se ostvaruje efikasno korišćenje energije.

Član 18

Odbor je dužan da u roku od trideset dana od dana donošenja plana energetske efikasnosti, utvrdi proceduru za sprovođenje mera energetske efikasnosti, u cilju sprovođenja planom utvrđenih mera energetske efikasnosti.

Procedura za sprovođenje mera energetske efikasnosti treba da sadrži sledeće podatke o: nosiocima i rokovima za sprovođenje planiranih aktivnosti, odgovornostima nosilaca aktivnosti, očekivanim rezultatima za svaku od mera, odnosno aktivnosti, procenu finansijskih sredstava (izvore i način obezbeđivanja) predviđene za sprovođenje planiranih mera, način koordinacije i izveštavanja u toku sprovođenja mera i aktivnosti.

Korisnici javnih zgrada i korisnici sredstava, dužni su da postupaju u skladu sa utvrđenom procedurom za sprovođenje mera energetske efikasnosti.

Rodna neutralnost izraza

Član 19

Svi pojmovi upotrebljeni u ovoj odluci u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski prirodni rod.

III PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 20

Lice imenovano za energetskog menadžera grada Beograda pre stupanja na snagu ove odluke, nastavlja da obavlja poslove i dužno je da ispunjava obaveze utvrđene Zakonom o energetskoj efikasnosti i racionalnoj upotrebi energije i dr. važećim propisima donetim na osnovu njega.

Član 21

Gradonačelnik grada Beograda obrazovaće Odbor i imenovati članove u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 22

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".