ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA

("Sl. list grada Beograda", br. 5/2023)

Ovom odlukom definiše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Beograda, posebno u delu koji se odnosi na načela po kojima se postupa u sistemu smanjenja rizika od katastrofa, subjekte i snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, dužnostima gradskih organa u zaštiti i spasavanju, obaveze izrade procene rizika od katastrofa, plana zaštite i spasavanja, plana smanjenja rizika od katastrofa, eksternog plana zaštite od velikog udesa, obrazovanje štaba za vanredne situacije, određivanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje, određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja.

NAČELA

Član 1

Ovom odlukom obezbeđuje se dosledna primena načela zaštite i spasavanja utvrđena zakonom, a posebno: načelo prioriteta, načelo primarne uloge lokalnih zajednica, načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava, načelo participativnosti i solidarnosti, i načelo informisanja javnosti.

Načelo prioriteta

Smanjenje rizika od katastrofa i zaštita i spasavanje ljudi i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Beograda predstavlja najvažniji prioritet u odnosu na sve druge oblike društvenog i javnog života. U tom smislu, svaki građanin ima pravo na zaštitu bez obzira na pol, nacionalnu ili bilo koju drugu pripadnost.

Načelo primarne uloge lokalnih zajednica

Organi grada i svi subjekti i snage smanjenja rizika od katastrofa na prostoru grada Beograda imaju primarnu ulogu u upravljanju vanrednom situacijom i odgovorni su za pravovremen i efikasan prvi organizovani odgovor u slučaju najave ili nastanka neke opasnosti koja ugrožava živote i zdravlje ljudi i materijalna dobra na prostoru grada Beograda.

Načelo ravnopravnosti i zaštite ljudskih prava

Organi Grada Beograda, Štab za vanredne situacije i subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje staraju se o obezbeđivanju principa ravnopravnosti polova, odnosno vode računa da ni jedna naredba, odluka, radnja ili mera ne sme biti na štetu ženskog pola, a takođe se obezbeđuje princip da i žene ravnopravno učestvuju u aktivnostima preventivne zaštite i operativnim aktivnostima zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama. Takođe su dužni da vode računa o zaštiti ljudskih prava, a posebno o zaštiti siromašnih, starih, bolesnih, dece, trudnica i drugih ranjivih grupa, koje su posebno izložene riziku, na prostoru grada Beograda.

Načelo participativnosti i solidarnosti

Svi građani na prostoru grada Beograda, koji budu ugroženi nekom katastrofom imaju obavezu međusobne solidarnosti i uzajamne pomoći, kao i pravo na pomoć ne samo u spasavanju života i zdravlja, već i u obezbeđivanju osnovnih uslova za život i imaju prioritet u uslugama koje pružaju humanitarne organizacije koje deluju na prostoru grada Beograda.

Načelo informisanja javnosti

Gradonačelnik i Štab za vanredne situacije imaju obavezu da pravovremeno i istinito obaveštavaju javnost o upozorenjima da se očekuje neka opasnost i postupcima koje treba da preduzmu, odnosno o posledicama opasnosti koja je zadesila prostor grada Beograda. Informisanje vršiti redovnim i vanrednim saopštenjima i na konferencijama za medije.

SUBJEKTI I SNAGE SISTEMA SMANJENJA RIZIKA OD KATASTROFA I UPRAVLJANJA VANREDNIM SITUACIJAMA

Član 2

Subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama u gradu Beogradu su:

1. Skupština Grada Beograda,

2. gradonačelnik Grada Beograda,

3. Gradsko veće Grada Beograda,

4. Gradska uprava Grada Beograda,

5. subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Beograda,

6. obrazovne ustanove i druge javne ustanove.

Snage sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Beograda su:

1. Štab za vanredne situacije,

2. poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite,

3. jedinice civilne zaštite opšte namene,

4. Jedinica za uzbunjivanje,

5. Dobrovoljno vatrogasno društvo,

6. ekipe Crvenog krsta,

7. radioamateri,

8. građani i udruženja građana.

Skupština Grada Beograda

Član 3

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Beograda, a u skladu sa odredbama zakona, Skupština Grada Beograda vrši sledeće poslove:

- donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Beograda, na predlog nadležnog štaba i obezbeđuje sprovođenje te odluke u skladu sa zakonom;

- obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;

- razmatra Godišnji plan rada i Izveštaj o radu Gradskog štaba za vanredne situacije o bitnim pitanjima iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa, upravljanja vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija,

- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave;

- stara se o zaštiti od požara i obezbeđuje uslove za sprovođenje zaštite od požara, propisuje mere zaštite od požara, specifične za područje grada u cilju unapređenja stanja zaštite od požara i donosi akcione i sanacione planove zaštite od požara, u skladu sa zakonom kojim se uređuje protivpožarna zaštita;

- utvrđuje sistem podsticaja i povlastica koje je grad dužan da obezbedi za pripadnike dobrovoljnih vatrogasnih jedinica;

- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada Beograda;

- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Gradonačelnik grada Beograda

Član 4

- Stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;

- vrši funkciju komandanta Gradskog štaba za vanredne situacije Grada Beograda i rukovodi njegovim radom (član 42. zakona);

- u saradnji sa zamenikom i načelnikom štaba predlaže postavljenje ostalih članova Gradskog štaba za vanredne situacije;

- donosi Odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji grada Beograda, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije (član 39. zakona);

- vrši aktiviranje subjekata od posebnog značaja, donosi naredbu o aktiviranju subjekata i snaga na svojoj teritoriji (član 88. zakona);

- donosi naredbu o mobilizaciji jedinica civilne zaštite na svojoj teritoriji (član 88. zakona);

- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;

- usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čiji je osnivač Grad Beograd u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;

- ostvaruje saradnju sa štabovima za vanredne situacije gradskih opština u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;

- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;

- odlučuje o uvođenju dežurstva gradskim organima i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;

- planira i preko Skupštine grada i Gradskog veća obezbeđuje budžetska sredstva namenjena za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama i otklanjanju posledica vanrednih situacija;

- na zahtev ili po sopstvenoj proceni izveštava Skupštinu grada o stanju na teritoriji i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;

- razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.

Gradsko veće Grada Beograda

Član 5

U ostvarivanju svoje uloge u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na teritoriji grada Beograda, primenom odredaba zakona i drugih propisa, Gradsko veće Grada Beograda vrši sledeće poslove:

- razmatra predlog Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Beograda, na predlog Štaba za vanredne situacije i dostavlja Skupštini na usvajanje;

- usvaja Procenu rizika od katastrofa za teritoriju grada Beograda nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a, Sektora za vanredne situacije,

- usvaja Plan zaštite i spasavanja grada Beograda nakon dobijanja saglasnosti od MUP-a, Sektora za vanredne situacije;

- usvaja Plan smanjenja rizika od katastrofa za teritoriju grada Beograda na osnovu Procene rizika od katastrofa;

- usvaja Eksterni plan zaštite od velikog udesa nakon dobijene saglasnosti od MUP-a, Sektora za vanredne situacije;

- donosi akt o određivanju subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje za teritoriju grada Beograda na predlog nadležnog štaba;

- donosi akt o formiranju jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovanih jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje (član 80. zakona);

- razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahteve za pomoć od Vlade,

- obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda,

- odlučuje o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća,

- odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama, u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima;

- uspostavlja situacioni centar u skladu sa aktom o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite, a u zavisnosti od tehničkih i materijalnih mogućnosti;

- predlaže akta koja donosi Skupština Grada Beograda,

- preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa;

- obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.

Gradska uprava Grada Beograda

Član 6

Sekretarijati i subjekti sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama u okviru svojih nadležnosti u sistemu smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama obavljaju sledeće poslove i zadatke:

- obezbeđuju uspostavljanje i funkcionisanje situacionog centra, uz saglasnost gradonačelnika grada Beograda, u skladu sa tehničkim i materijalnim mogućnostima Grada Beograda;

- nosioci su aktivnosti na izradi Procene rizika od katastrofa teritorije grada Beograda;

- nosioci su na izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa;

- nosioci su na izradi Plana zaštite i spasavanja;

- učestvuju u pripremama, organizaciji i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije ugroženog stanovništva;

- učestvuju u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

- staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije Grada Beograda;

- staraju se o planiranju i implementaciji urbanističkih mera zaštite i spasavanja u delu koji se odnosi na izradu i usvajanje prostornih planova Grada Beograda;

- nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Beograda;

- staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

- organizuju, razvijaju i vode ličnu i uzajamnu zaštitu u svim organima Grada Beograda;

- učestvuju u organizaciji, formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene i jedinica za uzbunjivanje;

- ostvaruju saradnju sa organizacionim jedinicima Sektora za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije, Upravom za vanredne situacije u Beogradu;

- obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Gradski štab za vanredne situacije

Član 7

Za rukovođenje i koordinaciju rada subjekata i snaga sistema za smanjenje rizika od katastrofa na teritoriji grada Beograda formiraće se Gradski štab za vanredne situacije u čiji sastav će ući:

- gradonačelnik - komandant štaba;

- zamenik gradonačelnika - zamenik komandanta štaba;

- predstavnik Sektora za vanredne situacije - načelnik štaba;

- načelnik Gradske uprave - član štaba;

- predstavnik Gradskog veća - član štaba;

- direktori javnih komunalnih preduzeća - članovi štaba;

- direktor zdravstvene ustanove - član štaba,

- direktor građevinskog preduzeća ili drugog privrednog društva - član štaba;

- direktor elektrodistributivnog preduzeća - član štaba;

- direktor veterinarske službe - član štaba;

- predstavnik Crvenog krsta - član štaba;

- i drugi na osnovu predloga komandanta i načelnika štaba.

Pored nadležnosti definisanih zakonom, Gradski štab za vanredne situacije, u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:

- angažovanje (upotrebu) jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava u vanrednim situacijama;

- uvođenje dežurstva subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje i drugim pravnim licima;

- angažovanje (upotrebu) subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

- posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;

- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;

- evakuaciju stanovništva;

- određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;

- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, o grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železnički i drumski prevoz i sl.);

- privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;

- privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima, o odnosno korisnicima;

- obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;

- korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;

- i druge mere.

Stručno-operativni timovi

Član 8

Gradski štab za vanredne situacije formiraće stručno-operativne timove kao svoja pomoćna stručna savetodavna i operativna tela, za sledeće opasnosti i mere civilne zaštite:

- stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od poplava;

- stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od zemljotresa;

- stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od klizišta i erozija;

- stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od epidemija i pandemije;

- stručno-operativni tim za zaštitu i spasavanje od TT nesreća;

- stručno-operativni tim za evakuaciju;

- stručno-operativni tim za zbrinjavanje ugroženog stanovništva;

- stručno-operativni tim za asanaciju terena;

- stručno-operativni tim za prvu i medicinsku pomoć;

- i dr. po proceni štaba za vanredne situacije.

Potrebno je da u sastav stručno-operativnih timova budu imenovani stručnjaci i rukovodeći kadrovi iz organa ili institucija nadležnih i kompetentnih za određenu opasnost; predstavnici gradskih organa; predstavnici zdravstvenih, obrazovnih i naučnih ustanova, privrednih društava i drugih pravnih lica u čijem delokrugu su, pored ostalih i poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.

Gradski štab za vanredne situacije može formirati nove ili rasformirati već formirane stručno-operativne timove u zavisnosti od identifikovanih opasnosti u ažuriranoj ili novoj Proceni rizika od katastrofa za teritoriju grada Beograda.

Situacioni centar

Član 9

Situacioni centar se obrazuje u okviru Gradske uprave u situaciji proglašenja vanredne situacije na prostoru grada Beograda koji će uspostaviti neprekidan rad sa ciljem pravovremenog informisanja građana o situaciji na terenu i o postupcima koje građani treba da preduzimaju u određenoj opasnosti.

Pored navedenog, situacioni centar će obavljati i sledeće poslove: prijem naredbi, zaključaka i preporuka od nadležnih organa, prenošenje naredbi, zaključaka i preporuka Gradskog štaba nadležnim organima i službama opštine, mesnih zajednica i snagama zaštite i spasavanja, prikuplja podatke i informacije o ugroženom stanovništvu i dostavlja ih Gradskom štabu za vanredne situacije ili Sektoru za vanredne situacije, kao i podatke o intervencijama snaga zaštite i spasavanja na terenu.

Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje

Član 10

Subjekte od posebnog značaja, odnosno privredna društva i druga pravna lica koja egzistiraju na prostoru grada Beograda, a koja u svom sastavu raspolažu ljudskim i materijalnim resursima koji se mogu iskoristiti u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, odrediće Gradsko veće svojim aktom kojim će obuhvatiti:

- javna komunalna preduzeća koja se finansiraju iz budžeta Grada Beograda;

- zdravstvene ustanove;

- veterinarske ustanove;

- elektrodistributivnu službu;

- saobraćajna preduzeća;

- građevinska preduzeća;

- humanitarne organizacije i dr.

Na osnovu Plana zaštite i spasavanja, a na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije Gradska uprava će subjektima odrediti zadatke u zaštiti i spasavanju.

Troškovi stavljanja u pripravnost i angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, padaju na teret budžeta Grada Beograda.

Gradska uprava priprema ugovore za realizaciju zadataka, a potpisuje ih gradonačelnik grada Beograda.

Subjekti od posebnog značaja imaju obavezu planiranja i pripremanja efikasnog i pravovremenog angažovanja i izvršenja zadataka postavljenih od strane Gradskog štaba za vanredne situacije.

Ostala privredna društva i druga pravna lica

Član 11

Sva privredna društva i druga pravna lica na prostoru grada Beograda su u obavezi da učestvuju u zaštiti i spasavanju na osnovu naloga Gradskog štaba za vanredne situacije, a u skladu sa svojom delatnošću i ljudskim i materijalnim resursima.

Troškovi nastali učešćem privrednih društava i drugih pravnih lica u sprovođenju mera zaštite i spasavanja, nadoknađuju se iz budžeta Grada Beograda.

Humanitarne organizacije i udruženja građana

Član 11

Organizacija Crvenog krsta i druge humanitarne organizacije i udruženja, koja svoju delatnost obavljaju na teritoriji grada Beograda učestvuju u planiranju, pripremama i sprovođenju zadataka zaštite i spasavanja i pružanja pomoći stanovništvu pogođenom posledicama katastrofa. Angažovanje humanitarnih organizacija i udruženja građana vrši Gradski štab za vanredne situacije.

Građani

Član 12

U izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja dužni su da učestvuju svi sposobni građani od 18 do 60 godina starosti na prostoru grada Beograda, uključujući i strane državljane, osim trudnica i majki sa decom do 10 godina starosti i samohrani roditelji, odnosno i druge kategorije stanovništva koje su definisane članom 36. stav 7. zakona.

Za potrebe zaštite i spasavanja građani su dužni da poštuju sve naredbe i druge mere koje donosi Gradski štab za vanredne situacije, a koje se odnose na njihovo postupanje i učešće u slučaju vanrednih situacija, zatim da omoguće izvođenje neophodnih radova za zaštitu i spasavanje na svojim nepokretnostima, kao i da daju na korišćenje nepokretne stvari, vozila, mašine, opremu, materijalno-tehnička i druga materijalna sredstva (voda, hrana, odeća, obuća, građevinski i drugi proizvodi). Za stvari i materijalna sredstva data na korišćenje, kao i za štetu nastalu izvođenjem radova na nepokretnostima za potrebe zaštite i spasavanja, građani imaju pravo na naknadu koja se isplaćuje po tržišnim cenama iz budžetskih sredstava Grada Beograda.

Poverenici civilne zaštite

Član 13

Za obavljanje poslova zaštite i spasavanja na teritoriji grada Beograda imenuju se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici u skladu sa zakonom.

Imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite za područje gradske opštine vrši Štab za vanredne situacije gradske opštine i o tome obaveštava Gradski štab za vanredne situacije na teritoriji grada Beograda.

Za organizacione jedinice uprave gradske opštine, imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite vrši nadležni organ gradske opštine i o tome obaveštava Gradski štab za vanredne situacije.

Poverenici i zamenici poverenika preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične i uzajamne zaštite.

Najvažnije mere koje preduzimaju poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite su:

- da obaveštavaju Štab za vanredne situacije o nastaloj opasnosti u zoni svoje odgovornosti;

- da aktiviranje i angažovanje stanovništva i koordiniranje njihovim aktivnostima na spasavanju života ugroženih i imovine na ugroženom području;

- da upoznaju građane sa znacima za uzbunjivanje i o postupcima građana na znak opasnosti;

- organizovanje lične i uzajamne zaštite u zoni svoje odgovornosti;

- učešće u aktivnostima organizacije i vršenja evakuacije ugroženog stanovništva sa ugroženog područja;

- učešće u aktivnostima organizacije i sprovođenja zbrinjavanja ugroženog stanovništva;

- da informišu Gradski štab, a preko Opštinskog štaba, o broju porušenih objekata, povređenih i ugroženih građana kojima je potrebna pomoć, o broju zakrčenih saobraćajnica, kvarova na elektro, vodovodnoj i gasnoj mreži, poplavljenim područjima i drugim podacima koji se odnose na zaštitu i spasavanje građana i njihove imovine.

Svi subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje grada Beograda, Gradska uprava, privredna društva i druga pravna lica na prostoru grada Beograda odrediće svoje poverenike u skladu sa članom 77. Zakona.

Poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite imenuje i razrešava:

- u organu Gradske uprave - rukovodilac Gradske uprave,

- u privrednom društvu i drugom pravnom licu - direktor, odnosno drugi nadležni organ određen opštim aktom.

Imenovanje poverenika i zamenika poverenika izvršiće Štab za vanredne situacije u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.

Poverenike imenovati u skladu sa kriterijumima iz Pravilnika o radu poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite i kriterijumima za njihovo imenovanje ("Službeni glasnik RS", broj 102 od 24. jula 2020. godine).

Jedinice civilne zaštite

Član 14

Za potrebe operativnog delovanja u akcijama zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara na prostoru grada Beograda formiraće se jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje.

Gradsko veće će, u skladu sa Procenom rizika od katastrofa, Uredbom o jedinicama civilne zaštite, nameni i zadacima, mobilizaciji i načinu upotrebe ("Službeni glasnik RS", broj 84/20) i u skladu sa budžetom Grada Beograda, formirati jedinice iz stava 1. ovog člana.

Jedinice civilne zaštite opšte namene će se angažovati u gašenju požara na otvorenom, za izgradnju zaštitnih nasipa, crpljenje vode, za raščišćavanje iz ruševina, za preduzimanje aktivnosti pri evakuaciji, zbrinjavanju i zaštiti života i zdravlja ugroženih ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine, kao i za preduzimanje preventivnih mera od nastanka opasnosti.

Ukupan broj pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene doneti u skladu sa Odlukom o ličnoj i materijalnoj formaciji jedinica civilne zaštite koju je doneo ministar unutrašnjih poslova, broj int. 01-4682/21 od 5. maja 2021. godine.

Ukupan broj pripadnika specijalizovane jedinice za uzbunjivanje formirati u rangu jačine odeljenja ili voda, u zavisnosti od broja sirena na teritoriji nadležnosti.

Lična i uzajamna zaštita

Član 15

Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za sprovođenje lične zaštite i samopomoći i pružanje pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna.

Lična i uzajamna zaštita kao najmasovniji oblik pripremanja i organizovanog učešća građana u zaštiti i spasavanju obuhvata mere i postupke njihove neposredne zaštite i spasavanja u poslovnim i stambenim zgradama i drugim objektima gde žive i rade.

Na osnovu Plana zaštite i spasavanja, Gradska uprava nabavlja sredstva za ličnu i uzajamnu zaštitu i druga sredstva za zaštitu i spasavanje na ugroženim teritorijama i to: sredstva za pružanje prve pomoći, gašenje početnih i manjih požara, raščišćavanje urušenih objekata i otkopavanja plitko zatrpanih, čišćenje površina od snežnih nanosa i leda, priručna sredstva za dezinfekciju i dekontaminaciju i sl.

Mere civilne zaštite

Član 16

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva na prostoru grada Beograda, svi subjekti smanjenja rizika od katastrofa, a posebno Gradsko veće, Gradski štab za vanredne situacije, Gradska uprava i subjekti od posebnog značaja će planirati, organizovati i preduzimati mere civilne zaštite, poštujući specifičnost njihovog sadržaja i njihovu primenu kroz mere i aktivnosti po pojedinim opasnostima, planskim dokumentima razraditi zajedničke mere za sve opasnosti koje ugrožavaju teritoriju grada Beograda, i to:

1) uzbunjivanje;

2) evakuacija;

3) sklanjanje;

4) zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;

5) radiološka, hemijska i biološka zaštita;

6) zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća;

7) zaštita i spasavanje iz ruševina;

8) zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;

9) zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima;

10) zaštita i spasavanje od požara i eksplozija;

11) zaštita od EOR;

12) prva i medicinska pomoć;

13) asanacija terena.

Saradnja sa susednim jedinicama lokalne samouprave

Član 17

Grad Beograd će uspostaviti saradnju sa susednim jedinicama lokalnih samouprava u pripremama, planiranju, organizaciji i sprovođenju sistema smanjenja rizika od katastrofa. U tom smislu biće potrebno uskladiti Procenu rizika od katastrofa i pojedina planska rešenja u Planu zaštite i spasavanja, po pitanju izrade plana smanjenja rizika od katastrofa za sve zajedničke rizike.

Obučavanje

Član 18

Gradska uprava će planirati obuku pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite.

Za potrebe organizovanja i izvođenja obuke, obezbediti finansijska sredstva iz budžeta.

Finansiranje

Član 19

Gradska uprava će u saradnji sa Gradskim većem planirati i predložiti Skupštini Grada Beograda da u budžetu usvoji finansijska sredstva potrebna za funkcionisanje sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama na prostoru grada Beograda.

Za ovu namenu obezbeđuju se i drugi izvori finansiranja kroz projekte, programe, donacije, pomoći i dr.

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta Grada Beograda, finansiraće se sledeće aktivnosti:

- organizovanje, opremanje i obučavanje štaba za vanredne situacije;

- organizovanje, opremanje i obučavanje jedinice civilne zaštite opšte namene;

- obuka poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite;

- troškovi angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;

- izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji grada Beograda;

- nabavka, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje posebne opreme za jedinice civilne zaštite opšte namene;

- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga rada Grada Beograda;

- saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

- i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Navede aktivnosti se, pored sredstava iz budžeta, mogu realizovati i putem donacija, poklona i drugih vidova pomoći, u skladu sa zakonom, kao i namenski prenetim sredstvima iz republičkog budžeta ili budžeta Grada Beograda.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 20

Donošenje Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite izvršiti u roku od 45 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite izvršiti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene izvršiti u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Formiranje štaba gradske opštine za vanredne situacije izvršiti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Formiranje stručno-operativnih timova u Gradskom štabu za vanredne situacije i štabu za vanredne situacije gradske opštine po vrstama opasnosti, a u skladu sa Procenom rizika od katastrofa izvršiti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Gradsko veće Grada Beograda će doneti akt o određivanju subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Beograda u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 21

Stupanjem na snagu ove odluke, prestaje da važi Odluka o organizovanju i funkcionisanju jedinica civilne zaštite opšte namene, broj 020-1157/14-S od 24. oktobra 2014. godine.

Član 22

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".