PRAVILNIK

O PRUŽANJU USLUGE "POMOĆ U KUĆI"

("Sl. list grada Kruševca", br. 20/2022)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Pravilnikom o pružanju usluge "Pomoć u kući" propisuju se uslovi, način i postupak ostvarivanja prava na uslugu "Pomoć u kući", kontrola trošenja sredstava, podnošenje plana realizacije i izveštaja, opis poslova stručnih radnika, stručnih saradnika i ostalih radnika, participacija korisnika i predlaganje mera za unapređenje ove usluge, kao i druga pitanja koja su od interesa korisnicima.

Član 2

Svrha pomoći u kući je podrška korisnicima u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba, kako bi se unapredio ili održao kvalitet njihovog života.

Uslugu "Pomoć u kući" pruža Gerontološki centar Kruševac (u daljem tekstu: pružalac usluge).

II OPIS USLUGE

Član 3

Aktivnosti usluge pomoć u kući usmerene su ka održanju i unapređenju kvaliteta života korisnika.

Realizacijom aktivnosti usluge pomoć u kući obezbeđuje se odgovarajuća nega i pomoć koja, u skladu sa procenom potreba korisnika, može obuhvatati:

1) pomoć u obezbeđivanju ishrane, koja uključuje po potrebi: nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, pripremu lakih obroka, pripremu osvežavajućih napitaka;

2) pomoć u održavanju lične higijene i higijene stana, uključujući po potrebi: pomoć pri umivanju, pranju kose, češljanju, sečenju noktiju, pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanju čistoće prostorija, sudova i uređaja u domaćinstvu;

3) pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući po potrebi: loženje vatre, čišćenje peći, skladištenje ogreva;

4) pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno - zabavnih, i drugih potreba, uključujući: pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavku novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakata, razgovor sa korisnikom i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u jedinici lokalne samouprave, staranje o plaćanju računa za električnu energiju, telefon, komunalije i sl.;

5) nabavku i nadgledanje uzimanja lekova i odvođenje na lekarske preglede;

6) kontrolu vitalnih funkcija (krvni pritisak, telesna temperatura, nivo šećera u krvi, unošenje i izbacivanje tečnosti i sl.).

III KORISNICI

Član 4

Pomoć u kući se obezbeđuje licima koja usled starosti, hronične bolesti ili invaliditeta imaju ograničene fizičke i psihičke sposobnosti da zadovolje svakodnevne osnovne lične i životne potrebe.

Uslugu pomoći u kući mogu koristiti odrasli i stariji koji:

- imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima bez redovne pomoći u aktivnostima dnevnog života, nege i nadzora, pri čemu je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa;

- imaju boravište na području grada Kruševca;

- iskažu volju za korišćenjem usluga (u ime lica koje se nalazi pod starateljskom zaštitom, staratelj mora iskazati volju za korišćenjem usluga);

- učestvuju u sufinansiranju troškova usluga u skladu sa kriterijumima za učešće u ceni usluge kojim grad Kruševac reguliše to pitanje.

IV KORIŠĆENJE USLUGE - OSTVARIVANJE PRAVA

Član 5

Pomoć u kući obezbeđuje se u trajanju do dva sata dnevno po licu radnim danom, osim subotom i nedeljom, u trajanju od jedan do pet dana u toku nedelje.

Član 6

Zahtev za korišćenje usluge "Pomoć u kući" podnosi se Centru za socijalni rad Kruševac.

Zahtev mogu podneti: korisnik, odnosno, staratelj korisnika, u skladu sa Porodičnim zakonom.

Prilikom podnošenja Zahteva za korišćenje usluge, obavezno se dostavlja sledeća dokumentacija:

- očitana lična karta,

- Fotokopija poslednjeg čeka od penzije,

- Izveštaj lekara o zdravstvenom stanju podnosioca zahteva

- I druga dokumentacija po potrebi.

Član 7

O pravima iz člana 6. ovog Pravilnika Centar rešava na osnovu podnetog zahteva.

Prava utvrđena ovim Pravilnikom ostvaruju se po propisima o opštem upravnom postupku.

Prihodi porodice i lica obaveznih na izdržavanje po Porodičnom zakonu, utvrđuju se u skladu sa propisima kojima se uređuje socijalna zaštita.

Podaci koji su potrebni za rešavanje zahteva, a nalaze se u dostupnim službenim evidencijama državnih organa, organa jedinice lokalne samouprave i imalaca javnih ovlašćenja, Centar pribavlja po službenoj dužnosti u skladu sa zakonom.

Pri utvrđivanju potreba i celishodnosti obezbeđivanja "Pomoći u kući", Komisija za prijem, praćenje i otpust korisnika Službe dnevne usluge u zajednici "Pomoć u kući" Gerontološkom centra Kruševac odlučuje prema kriterijumima za prijem korisnika (samačko i/ili staračko domaćinstvo, izostanak porodične podrške, nedovoljni kapaciteti porodice da odgovori na potrebe korisnika, visok stepen potrebne podrške, ugrožavajući okolnosti u porodici, naglo pogoršanje zdravstvenog stanja ili visok rizik od nastupanja pogoršanja, nepristupačnost/nepostojanje usluga i resursa u zajednici, korisnik nema prihode, ostvaruje pravo na novčanu socijalnu pomoć, tuđu negu i pomoć, uvećanu tuđu negu i pomoć i dr.).

Član 8

Podnosiocu zahteva, odnosno, njegovom staratelju se, tokom podnošenja zahteva, daju informacije o njegovim pravima i obavezama. Na osnovu neposrednog razgovora, stručni radnik Centra za socijalni rad obezbeđuje pregled podataka koji treba da odrede: stavove i očekivanja od ove usluge, da li i u kojoj meri pružalac usluge može da zadovolji potrebe potencijalnog korisnika.

V PROCENA

Član 9

Pružalac usluge obavlja procenu tokom postupka prijema korisnika i periodično tokom korišćenja usluge, najmanje jednom godišnje, uz najveće moguće učešće korisnika, članova porodice ili staratelja, i na osnovu procene Centra za socijalni rad koji je uputio korisnika za korišćenje ove usluge.

Procena podrazumeva: detaljnu procenu sposobnosti, socijalnih i zdravstvenih potreba korisnika, kao i socijalnih rizika, utvrđivanje prioritetnih potreba koje treba zadovoljiti, prema potrebi i procenu uključivanja stručnjaka različitih specijalnosti.

VI STEPEN PODRŠKE

Član 10

Na osnovu izvršene procene iz stava 9. ovog Pravilnika, a s obzirom na celokupno individualno funkcionisanje korisnika i vrste potrebne pomoći, u skladu sa Minimalnim standardima za pružanje usluga u socijalnoj zaštiti, određuje se stepen podrške, u odnosu na:

- sposobnost neposredne brige o sebi;

- učestvovanje u aktivnostima života u zajednici.

Član 11

Nakon izvršene procene iz člana 9. ovog Pravilnika, pružalac usluge utvrđuje stepen podrške korisniku i to:

Podrška I stepena - znači da korisnik nije sposoban da se samostalno brine o sebi i uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici, zbog čega mu je potrebno fizičko prisustvo i kontinuirana pomoć drugog lica.

Podrška II stepena - znači da korisnik može da brine o sebi i da se uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici uz fizičko prisustvo i pomoć drugog lica.

Podrška III stepena - znači da korisnik može da brine o sebi i da se uključi u aktivnosti dnevnog života u zajednici, ali mu je usled nedovoljno razvijenih znanja i veština potreban nadzor i podrška drugog lica.

Podrška IV stepena - znači da korisnik samostalno, odnosno uz podsećanje, može da obavlja sve životne aktivnosti.

Stepen podrške je osnov za izradu individualnog plana pružanja usluge za svakog korisnika.

VII REDOVNA PODRŠKA I NADZOR

Član 12

Pružalac usluge je obavezan da obezbedi:

- dostupnost informacija o usluzi;

- stručne saradnike za realizaciju usluge i koordinaciju rada negovateljica - domaćica;

- negovateljice - domaćice prema propisanim minimalnim standardima za rad sa korisnicima i završenu obuku po akreditovanom programu;

- saradnju sa drugim stručnim saradnicima za procenu i podršku korisnicima;

- individualni plan zaštite i utvrđivanje stepena podrške,

- monitoring i evakuaciju usluge,

- sistematsko praćenje rada i napredovanja;

-ažurne evidencije o korisnicima, dokumentaciju i dr;

- uspostavljanje transparentne liste čekanja;

- povremeno ispitivanje zadovoljstva korisnika usluga.

Pružalac usluge je dužan da se prilikom realizacije ugovorene usluge, pridržava odredaba Zakona o socijalnoj zaštiti, Pravilnika o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite i Odluke o pravima i uslugama u socijalnoj zaštiti grada Kruševca.

VIII PLAN REALIZACIJE I IZVEŠTAVANJE

Član 13

Pružalac usluge je u obavezi da dostavlja godišnji plan realizacije usluge "Pomoć u kući" i godišnji izveštaj o pruženoj usluzi, napretku i utrošku sredstava u skladu sa planom realizacije za tu kalendarsku godinu Gradskom veću.

Pružalac usluge mesečno izveštava Gradsku upravu grada Kruševca o realizovanim aktivnostima i utrošku sredstava.

Pružalac usluge je dužan da omogući Gradskoj upravi grada Kruševca potpuni uvid u način rada, dokumentaciju, troškove i sve informacije nastale u pružanju usluge ili u vezi sa tim.

Pružalac usluge je dužan da se, u postupku realizovanja usluge "Pomoć u kući" pridržava i primenjuje Zajedničke minimalne strukturalne standarde i zajedničke minimalne funkcionalne standarde.

IX STRUČNI RADNICI I STRUČNI SARADNICI

Član 14

Radi realizacije usluge "Pomoć u kući" pružalac usluge obezbeđuje:

- najmanje jednog stručnog radnika

- potreban broj stručnih saradnika - negovateljica - domaćica

- potreban broj ostalih radnika.

Sa zaposlenima u Službi dnevne usluge u zajednici "Pomoć u kući" pružalac usluge zaključuje ugovor o radu, u skladu sa propisima kojima se uređuju radni odnosi.

Potreban broj angažovanih stručnih radnika, stručnih saradnika i ostalih radnika se utvrđuje planom realizacije usluge, iz člana 13. Pravilnika.

Član 15

Usluga "Pomoć u kući" podrazumeva sledeće troškove:

- naknadu za rad stručnih radnika, stručnih saradnika i ostalih radnika,

- naknadu troškova prevoza odlaska i dolaska na posao i naknade tronove prevoza do korisnika,

- troškove osiguranja, kao i druge troškove vezane za rad.

Troškovi realizacije usluge "Pomoć u kući" utvrđuju se planom realizacije usluge iz člana 13. ovog Pravilnika.

Član 16

Stručni radnik:

- Odgovoran je za planiranje i realizaciju aktivnosti u skladu sa ovim Pravilnikom,

- Organizuje uslugu i obavlja nadzor nad radom negovateljica - domaćica;

- Izrađuje godišnji plan rada za pružanje usluge i individualni plan pružanja usluge za korisnika;

- Vodi, popunjava i čuva dokumentaciju korisnika;

- Vrši prijem, procenu i raspoređivanje korisnika u skladu sa pravilima;

- Izrađuje ugovor o korišćenju usluge;

- Izrađuje mesečni plan rada negovateljica - domaćica;

- Učestvuje u utvrđivanju preostalih sposobnosti korisnika za obavljanje i izvršavanje odgovarajućih aktivnosti;

- Pruža stručne usluge u skladu sa zahtevima realizacije same usluge i u skladu sa potrebama i mogućnostima korisnika;

- Organizuje sastanke srodnika i korisnika;

- Izrađuje obrazac za anketu o istraživanju zadovoljstva korisnika u skladu sa minimalnim standardima;

- Uspostavlja, ažurira i čuva dokumentaciju o korisnicima, aktivnostima i troškovima;

- Sarađuje sa ostalim stručnim radnicima iz sistema socijalne, zdravstvene zaštite i obrazovne delatnosti;

- Vrši monitoring i evakuaciju usluge.

Član 17

Negovateljica - domaćica je odgovorna:

- za dnevno pružanje usluga korisnicima u skladu sa aktivnostima definisanim ugovorom;

- da korisniku pruži odgovarajuću individualnu praktičnu podršku radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti u skladu sa članom 9. Ovog Pravilnika;

- da sačini pojedinačni izveštaj koji mora da bude potpisan od strane korisnika odnosno staratelja i negovateljica - domaćica.

Na osnovu pojedinačnih izveštaja, potpisanih od strane ovlašćenih lica, sačinjava se zbirni izveštaj.

Član 18

Opis poslova ostalih radnika se utvrđuje aktom o sistematizaciji radnih mesta.

X PARTICIPACIJA KORISNIKA

Član 19

Visina učešća korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima "Pomoć u kući", utvrđuje se prema visini ukupno ostvarenih prihoda domaćinstva u prethodnom mesecu pre podnošenja zahteva na osnovu regresne skale.

Član 20

Učešće korisnika, odnosno, njegovih srodnika koji imaju obavezu izdržavanja korisnika, kao i trećih lica koja su preuzela obavezu plaćanja, utvrđuje se u zavisnosti od visine prihoda domaćinstva, u skladu sa odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.

Član 21

Učešće u ekonomskoj ceni usluge Pomoć u kući utvrđuje se na osnovu prihoda domaćinstva, pri čemu se utvrđuju cenzusne grupe u skladu sa socio-ekonomskim okolnostima korisnika i to:

Cenzusne grupe

Prihod po članu domaćinstva

% učešća korisnika u ceni usluge

I

do 4.500,00 dinara

0%

II

od 4.501,00 dinara do 6.000,00 dinara

10%

III

od 6.001,00 dinara do 8.000,00 dinara

20%

IV

od 8.001,00 dinara do 10.000,00 dinara

30%

V

od 10.001,00 dinara do 12.000,00 dinara

40%

VI

od 12.001,00 dinara do 14.000,00 dinara

50%

VII

od 14.001,00 dinara do 16.000,00 dinara

60%

VIII

od 16.001,00 dinara do 18.000,00 dinara

70%

IX

od 18.001,00 dinara do 20.000,00 dinara

80%

X

od 20.001,00 dinara do 22.000,00 dinara

90%

XI

preko 22.000,00 dinara

100%

Član 22

Centar za socijalni rad donosi rešenje o ostvarivanju prava na korišćenje usluge i participaciji korisnika, u skladu sa merilima utvrđenim ovim Pravilnikom.

Član 23

Gradsko veće grada Kruševca donosi Rešenje o utvrđivanju cene usluge "Pomoć u kući".

XI IZVEŠTAVANJE I PLAĆANJE

Član 24

O pruženoj usluzi "Pomoć u kući" pružalac usluge je dužan da Gradskoj upravi grada Kruševca dostavi mesečni izveštaj najkasnije do 15-og u mesecu za prethodni mesec.

Mesečni izveštaj se sastoji iz rekapitulacije zarada - obračunski list, knjigovodstvene dokumentacije vezane za troškove prevoza, radnih listi koje sadrže ime i prezime korisnika i broj sati pružene usluge po korisniku, ukupan broj sati pružene usluge za određeni mesec.

Član 25

Priznavanje prava na korišćenje usluge "Pomoć u kući" vrši se na osnovu Odluke Komisije za prijem, praćenje i otpust korisnika Službe za dnevne usluge u zajednici "Pomoć u kući" Gerontološkog centra Kruševac na osnovu koje Centar za socijalni rad Kruševac donosi Rešenje o priznavanju prava na korišćenje usluge, a po dostavljenom obaveštenju od strane Gerontološkog centra Kruševac.

Pravo na korišćenje usluge priznaje se (u skladu sa planiranim sredstvima za ove namene u budžetu grada) licima koja se nalaze na Listi čekanja koju je Pružalac usluge dužan da vodi u skladu sa Pravilnikom o vođenju evidencije o korisnicima i dokumentacije o stručnom radu u ustanovama socijalne zaštite.

Član 26

Pružalac usluge svakog meseca Gradskoj upravi grada Kruševca dostavlja zahtev za transfer, na osnovu broja angažovanih negovateljica - domaćica u prethodnom mesecu i troškova propisanih članom 15. ovog Pravilnika.

U prilogu zahteva iz prethodnog stava prilaže se i zbirni izveštaj, sačinjen za period za koji se zahtev dostavlja.

Transfer sredstava vrši se jednom mesečno za prethodni mesec, na tekući račun Gerontološkog centra Kruševac.

Član 27

Pružalac usluge preuzima odgovornost za pružanje predmetne usluge i dužan je da u svoj akt o proceni rizika unese poslove vezane za realizaciju ove usluge i zaključi ugovor o kolektivnom osiguranju za negovateljicu - domaćicu.

XII MERE ZA UNAPREĐENJE USLUGE

Član 28

Sredstva ostvarena po osnovu participacije korisnika iz člana 21. ovog Pravilnika, pružalac usluge će koristiti za unapređenje ove usluge i to:

- povećanje obuhvata korisnika;

- unapređenje kvaliteta usluge;

- osavremenjivanje rada i drugo.

Radi korišćenja sredstava za namene iz stava 1. ovog člana, pružalac usluge će u godišnjem planu realizacije usluge "Pomoć u kući" predvideti način korišćenja sredstava po osnovu participacije korisnika.

XIII INFORMISANJE

Član 29

Obaveštavanje potencijalnim korisnicima o korišćenju usluge "Pomoć u kući" vrši se objavljivanjem zvaničnih informacija na sajtu Gerontološkog centra Kruševac, Centra za socijalni rad Kruševac, sajtu Grada Kruševca, dostavljanjem informacija i izveštaja o radu, kao i putem sredstava javnog informisanja.

XIV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 30

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kruševca".

Član 31

Stupanjem na snagu ovog Pravilnika, prestaje da važi Pravilnik o uslovima i načinu korišćenja usluge "Pomoć u kući za odrasla i stara lica", broj 561-2/07/IV od 20.03.2007. godine.