ODLUKAO OSNIVANJU ISTORIJSKOG ARHIVA U LESKOVCU("Sl. glasnik grada Leskovca", br. 46/2020 i 43/2022) |
Ovom Odlukom osniva se Istorijski arhiv u Leskovcu (u daljem tekstu: Arhiv).
Osnivač Arhiva je Skupština grada Leskovca.
Naziv Arhiva je Istorijski arhiv.
Sedište Arhiva je u Leskovcu, ulica doktora Rade Svilara 25.
Arhiv ne može promeniti poslovno ime i sedište bez prethodne saglasnosti osnivača.
Arhiv obavlja delatnost kulture od značaja za grad Leskovac i opštine Vlasotince, Crna Trava, Medveđa, Bojnik i Lebane, odnosno poslove kojima se obezbeđuje ostvarivanje prava građana i zadovoljenje njihovih potreba, kao i ostvarivanje drugog zakonom utvrđenog interesa u oblasti kulture.
Arhiv:
1) vodi evidencije o arhivskoj građi i stvaraocima i imaocima građe predviđene ovim zakonom i podzakonskim aktima;
2) obavlja stručni nadzor nad evidentiranjem, klasifikovanjem, odabiranjem, arhiviranjem, čuvanjem, stručnim održavanjem i zaštitom arhivske građe i dokumentarnog materijala;
3) daje odobrenje za uništenje dokumentarnog materijala kojem je istekao rok čuvanja;
4) pruža stručnu pomoć stvaraocu i imaocu dokumentarnog materijala i arhivske građe u izradi opštih akata o upravljanju arhivskom građom i dokumentarnim materijalom;
5) preuzima, sređuje, obrađuje arhivsku građu, izrađuje informativna sredstva o arhivskoj građi, čuva i stručno održava arhivsku građu;
6) donosi akt o utvrđivanju arhivske građe za kulturno dobro;
7) obavlja istraživanja radi stvaranja celine arhivskog fonda;
8) može da učestvuje u izgradnji i razvoju elektronskih sistema za upravljanje dokumentima kod stvaraoca i imaoca arhivske građe i dokumentarnog materijala u cilju postizanja integriteta sistema u kojima se arhiviraju dokumenta nastala u njemu;
9) čuva arhivsku građu u elektronskom obliku shodno propisima kojima se uređuju postupci i tehnološka rešenja za po uzdano elektronsko čuvanje dokumenta;
10) ima pravo uvida u podatke i kada postoje tehnički uslovi, pravo povezivanja svog informacionog sistema sa registrima svih stvaralaca i imalaca arhivske građe i dokumentarnog materijala;
11) učestvuje u izgradnji i razvoju informacionog sistema;
12) obezbeđuje uslove i daje arhivsku građu na korišćenje;
13) obavlja kulturnoprosvetnu delatnost;
14) Objavljuje arhivsku građu;
15) Organizuje izložbe arhivske građe;
16) Stara se o redovnom stručnom usavršavanju zaposlenih u arhivima;
17) Sačinjava plan zaštite arhivske građe u vanrednim situacijama;
18) Obavlja i druge poslove utvrđene ovim zakonom.
Arhiv obavlja delatnost koja se razvrstava prema jedinstvenoj klasifikaciji delatnosti.
Pretežna delatnost ustanove je 91.01 delatnost biblioteka i arhiva.
U obavljanju svojih poslova Arhiv je u obavezi da koristi jedinstvena softverska rešenja i da omogući dostupnost i razmenu podataka.
Digitalizacija kulturnog nasleđa je sastavni deo rada zaposlenih u ustanovi kulture.
Ustanova stiče svojstvo pravnog lica upisom u registar ustanove kulture.
Registar ustanove kulture, kao povereni posao vodi Agencija za privredne registre (u daljem tekstu: APR).
Pored delatnosti iz člana 6. ove odluke Arhiv može obavljati i druge delatnosti utvrđene Statutom, uz prethodnu saglasnost osnivača.
V PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA ARHIVU I ARHIVA PREMA OSNIVAČU
Arhiv je dužan da organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:
- trajno i nesmetano obavljanje delatnosti Arhiva pod uslovima i na način utvrđen zakonom i propisima donetim na osnovu zakona;
- preduzimanje mera, održavanja objekta i opreme, koji služe za obavljanje delatnosti Arhiva;
- razvoj i unapređenje kvaliteta obavljanja delatnosti, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada.
- Arhiv je dužan da obavlja delatnost u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom Arhiva.
Osnivač ima pravo:
- da direktoru i Upravnom odboru ustanove predlaže mere u cilju ostvarivanja delatnosti Arhiva;
- da, osim redovnog godišnjeg izveštaja, traži podnošenje i drugih izveštaja o radu i poslovanju Arhiva;
- da, u skladu sa zakonom, preduzima mere kojima se obezbeđuju uslovi za obavljanje delatnosti Arhiva.
Arhiv je dužan da:
- u ostvarivanju delatnosti postupa po predlozima osnivača;
- osnivaču podnosi godišnji izveštaj o radu i ostvarivanju delatnosti, a po potrebi i druge izveštaje o radu i poslovanju;
- pribavi saglasnost osnivača na Statut, za promenu sedišta i naziva Arhiva, za promenu delatnosti Arhiva, za godišnji program rada Arhiva i godišnji finansijski plan.
Osnivač je dužan da:
- Arhivu obezbedi materijale i druge uslove za nesmetano obavljanje delatnosti;
- ostvaruje nadzor i kontrolu nad obavljanjem delatnosti,
- preduzima mere za unapređenje obavljanja delatnosti.
Sredstva za obavljanje delatnosti Arhiva obezbeđuju se:
- iz budžeta grada,
- po projektima koji se finansiraju na osnovu konkursa,
- iz sopstvenih prihoda od delatnosti,
- od donacija, sponzorstva, poklona i drugih izvora u skladu sa zakonom,
- iz prihoda drugih opština koje su pod nadležnošću Arhiva u pogledu zaštite arhivske građe i registraturskog materijala.
Arhiv ima svojstvo pravnog lica sa pravima, obavezama i odgovornostima koja mu pripadaju, a na osnovu zakona i osnivačkog akta.
Arhiv samostalno istupa u pravnom prometu u svoje ime i za svoj račun i za svoje obaveze odgovara svim sredstvima sa kojim raspolaže (potpuna odgovornost).
Organi Arhiva su:
- Direktor,
- Upravni odbor i
- Nadzorni odbor.
Arhivom rukovodi direktor.
Direktora Arhiva imenuje i razrešava osnivač.
Direktor Arhiva imenuje se na osnovu sprovedenog javnog konkursa uz prethodnu saglasnost osnivača, na period od 4 godine i može biti ponovo imenovan.
Javni konkurs iz stava 3. ovog člana, raspisuje i sprovodi, Upravni odbor Arhiva.
Javni konkurs se raspisuje najkasnije 60 dana pre isteka mandata direktora.
Upravni odbor Arhiva obavlja razgovor sa kandidatima koji ispunjavaju uslove iz konkursa i u roku od 30 dana od dana završetka javnog konkursa dostavlja osnivaču obrazloženi predlog liste kandidata (u daljem tekstu: Lista).
Lista sadrži mišljenje Upravnog odbora o stručnim i organizacionim sposobnostima svakog kandidata i zapisnik o obavljenom razgovoru.
Javni konkurs iz stava 1. ovog člana objavljuje se na sajtu Nacionalne službe za zapošljavanje, u najmanje jednim dnevnim novinama koje se distribuiraju na celoj teritoriji Republike i na oglasnoj tabli Arhiva.
Kandidati za direktora Arhiva moraju imati visoko obrazovanje i najmanje pet godina radnog iskustva u kulturi. Ostali uslovi za izbor kandidata za direktora Arhiva utvrđuju se Statutom Arhiva. Kandidat za direktora dužan je da predloži program rada i razvoja Arhiva, kao sastavni deo konkursne dokumentacije.
Upravni odbor je dužan da postupa sa prijavama na javnom konkursu u skladu sa zakonom kojim se reguliše upravni postupak.
Ukoliko Upravni odbor ne raspiše javni konkurs iz člana 16., stav 5., obavezan je da o razlozima zbog kojih javni konkurs nije raspisan obavesti osnivača.
Osnivač može imenovati vršioca dužnosti direktora Arhiva, bez prethodno sprovedenog javnog konkursa, u slučaju kada direktoru prestane dužnost pre isteka mandata, odnosno kada javni konkurs za direktora nije uspeo.
Vršilac dužnosti direktora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora mora da ispunjava uslove za izbor kandidata za direktora.
Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.
Direktor Arhiva:
- organizuje i rukovodi radom Arhiva;
- donosi akt o organizaciji i sistematizaciji poslova i druga opšta akta u skladu sa zakonom i Statutom Arhiva;
- izvršava odluke Upravnog odbora Arhiva;
- zastupa Arhiv;
- stara se o zakonitosti rada Arhiva;
- odgovoran je za sprovođenje programa rada Arhiva;
- odgovoran je za materijalno-finansijsko poslovanje Arhiva;
- vrši druge poslove utvrđene zakonom i Statutom Arhiva.
Dužnost direktora Arhiva prestaje istekom mandata i razrešenjem.
Osnivač Arhiva razrešiće direktora pre isteka mandata:
- na lični zahtev;
- ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona;
- ako nestručnim, nepravilnim i nesavesnim radom prouzrokuje veću štetu Arhivu ili tako zanemaruje ili nesavesno izvršava svoje obaveze čime mogu nastati veće smetnje u radu Arhiva;
- ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti direktora, odnosno ako je pravosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti direktora Arhiva;
- iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili Statutom Arhiva.
Upravni odbor je organ upravljanja Arhiva.
Upravni odbor Arhiva ima predsednika i četiri člana, od kojih je jedan član iz reda zaposlenih u Arhivu. Predsednika i članove Upravnog odbora imenuje i razrešava osnivač, iz reda istaknutih stručnjaka i poznavalaca kulture. Najviše jedna trećina članova Upravnog odbora imenuje se iz reda zaposlenih u Arhivu, na predlog reprezentativnog sindikata Arhiva, a ukoliko ne postoji reprezentativni sindikat, na predlog većine zaposlenih. Najmanje jedan od članova Upravnog odbora iz reda zaposlenih mora da bude iz reda nosilaca osnovne, programske delatnosti.
Sastav Upravnog odbora treba da obezbedi zastupljenost od najmanje 40% predstavnika manje zastupljenog pola.
Članovi Upravnog odbora Arhiva imenuju se na period od četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta. U slučaju sprečenosti predsednika Upravnog odbora, sednicu Upravnog odbora može zakazati i njoj predsedavati, najstariji član Upravnog odbora.
Osnivač, može, do imenovanja predsednika i članova Upravnog odbora Arhiva, da imenuje vršioce dužnosti predsednika i članova Upravnog odbora. Osnivač može imenovati vršioca dužnosti predsednika i člana Upravnog odbora Arhiva i u slučaju kada predsedniku, odnosno članu Upravnog odbora prestane dužnost pre isteka mandata.
Vršilac dužnosti predsednika, odnosno člana Upravnog odbor može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.
Upravni odbor Arhiva:
- donosi Statut;
- donosi druge opšte akte Arhiva, predviđene zakonom i Statutom;
- utvrđuje poslovnu i razvojnu politiku;
- odlučuje o poslovanju Arhiva;
- donosi programe rada Arhiva na predlog direktora;
- donosi godišnji Finansijski plan;
- usvaja godišnji obračun;
- usvaja godišnji izveštaj o radu i poslovanju;
- daje predlog o statusnim promenama, u skladu sa zakonom;
- daje predlog osnivaču o kandidatu za direktora;
- zaključuje ugovor o radu sa direktorom, na određeno vreme, do isteka roka na koji je izabran, odnosno do njegovog razrešenja, a kada je za direktora imenovano lice koje je već zaposleno u istoj ustanovi kulture na neodređeno vreme, zaključuje aneks ugovora o radu, u skladu sa zakonom o radu;
- odlučuje o drugim pitanjima utvrđenim zakonom i Statutom.
Dužnost člana Upravnog odbora ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.
Osnivač Arhiva razrešiće člana Upravnog odbora pre isteka mandata:
- na lični zahtev;
- ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona;
- ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana Upravnog odbora odnosno ako je pravosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana Upravnog odbora Arhiva;
- iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili Statutom Arhiva.
Nadzorni odbor obavlja nadzor nad poslovanjem Arhiva.
Nadzorni odbor ima tri člana. Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje i razrešava osnivač. Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih u Arhivu, na predlog reprezentativnog sindikata Arhiva, a ukoliko ne postoji reprezentativni sindikat, na predlog većine zaposlenih.
Sastav Nadzornog odbora treba da obezbedi zastupljenost od najmanje 40% predstavnika manje zastupljenog pola.
Članovi Nadzornog odbora Arhiva imenuju se na period od četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta. Za člana Nadzornog odbora ne može biti imenovano lice koje je član Upravnog odbora ustanove.
U slučaju sprečenosti predsednika Nadzornog odbora, sednicu Nadzornog odbora može zakazati i njom predsedavati, najstariji član Nadzornog odbora.
Osnivač može do imenovanja predsednika i članova Nadzornog odbora Arhiva da imenuje vršioce dužnosti predsednika i članova Nadzornog odbora. Osnivač može imenovati vršioca dužnosti predsednika i člana Nadzornog odbora Arhiva i u slučaju kada predsedniku, odnosno članu Nadzornog odbora prestane dužnost pre isteka mandata.
Vršilac dužnosti predsednika, odnosno člana Nadzornog odbora može obavljati tu funkciju najduže godinu dana.
Nadzorni odbor, najmanje jedanput godišnje podnosi izveštaj o svom radu osnivaču.
Dužnost člana Nadzornog odbora Arhiva prestaje istekom mandata i razrešenjem. Osnivač Arhiva razrešiće člana Nadzornog odbora pre isteka mandata:
- na lični zahtev;
- ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona;
- ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana Nadzornog odbora, odnosno ako je pravosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana Nadzornog odbora Arhiva;
- iz drugih razloga, utvrđenih zakonom ili Statutom Arhiva.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Arhiv je dužan da uskladi Statut i ostala opšta akta, organizaciju i poslovanje sa odredbama ove odluke u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.
Do donošenja opštih akata Arhiva usklađenih sa ovom odlukom, ostaju na snazi opšta akta Arhiva koja nisu u suprotnosti sa Zakonom i ovom odlukom.
Direktor Arhiva imenovan do donošenja ove odluke nastavlja da obavlja poslove u skladu sa zakonom i ovom odlukom do isteka vremena na koje je imenovan.
Upravni i Nadzorni odbor Arhiva, imenovani do stupanja na snagu ove odluke, nastavljaju da obavljaju poslove Upravnog i Nadzornog odbora propisane zakonom i ovom odlukom, do isteka vremena na koje su imenovani.
Ova odluka će biti objavljena u "Službenom glasniku grada Leskovca", a stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju Istorijskog arhiva u Leskovcu, broj 06-24/91-01, objavljena u "Službenom glasniku opštine Leskovac, broj 1/92".
Samostalni članovi Odluke o izmeni i dopuni
Odluke o osnivanju Istorijskog arhiva u Leskovcu
("Sl. glasnik grada Leskovca", br. 43/2022)
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 6
Arhiv je dužan da uskladi Statut i ostala opšta akta, organizaciju i poslovanje sa odredbama ove odluke u roku od 30 dana od dana donošenja ove odluke.
Član 7
Ova odluka će biti objavljena u "Službenom glasniku grada Leskovca", a stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.