PRAVILNIK

O INFORMACIONOM SISTEMU ISEM

("Sl. glasnik RS", br. 18/2023)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju vrste ovlašćenja za pristup, način i pravila korišćenja informacionog sistema za praćenje i analizu potrošnje energije i vode u javnim objektima koji služi za potrebe sistema energetskog menadžmenta i kojim upravlja ministarstvo nadležno za poslove energetike (u daljem tekstu: ISEM), metodologija prikupljanja i obrade podataka koji se unose u ISEM, kao i tehnički i drugi uslovi za njegovo korišćenje.

Značenje izraza

Član 2

Izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) javni objekti/objekti su zgrade i drugi objekti, uključujući i objekte javnog osvetljenja, česme, fontane i dr., za koje troškove za energiju ili vodu snose korisnici javnih sredstava;

2) energetska troškovna celina (u daljem tekstu: ETC) je funkcionalna celina za koju je moguće meriti pripadajuću potrošnju energije i/ili vode i parametre koji na tu potrošnju utiču, koju može činiti kompleks zgrada, zgrada unutar kompleksa zgrada, slobodnostojeća zgrada, deo zgrade ili objekat javnog osvetljenja;

3) javno osvetljenje je sistem osvetljavanja javnih površina, javnih puteva, kao i nekategorisanih puteva koji prolaze kroz naselja u smislu zakona kojim se uređuju putevi;

4) objekat javnog osvetljenja čine: transformatorska stanica sa blokom javnog osvetljenja, izvodi javnog osvetljenja sa pripadajućim obračunskim električnim brojilima, napojni vodovi, priključna mesta i svetiljke sa izvorima svetlosti;

5) obračunski merni uređaji su brojila i merači isporučene količine energije, odnosno vode, koji služe za merenje potrošene energije ili vode od strane distributera energije ili vršioca komunalne usluge;

6) kontrolni merni uređaji su brojila i merači koje korisnik ETC postavlja na objekat radi definisanja ETC ili boljeg uvida u potrošnju energije objekta, odnosno delova objekta. Kontrolno brojilo ili merač ne služe za obračun potrošene količine energije ili vode;

7) obračunsko merno mesto je adresa objekta na kojoj se nalazi obračunski merni uređaj za merenje potrošnje energije ili vode, na osnovu čijeg očitavanja se izdaju računi od strane snabdevača energijom ili vršioca komunalne usluge;

8) matični korisnik objekta je korisnik javnih sredstava koji finansira troškove energije i vode u objektu, kao i troškove tekućeg i/ili investicionog održavanja i koji je unutar organizacione strukture ISEM nadređen korisniku objekta;

9) korisnik objekta je pravno lice koje neposredno koristi objekat i koje dobija sredstva za finansiranje troškova objekta od matičnog korisnika;

10) potkorisnik objekta je organizaciona jedinica korisnika objekta ili drugo pravno lice koje neposredno koristi objekat ili deo objekta korisnika;

11) administrator sistema je fizičko lice koje dodeljuje korisničko ime i lozinku i odgovarajuća ovlašćenja za pristup korisnicima ISEM u skladu sa ovim pravilnikom;

12) lokalni donosilac odluka je odgovorno lice matičnog korisnika objekta, korisnika objekata ili obveznika sistema energetskog menadžmenta (u daljem tekstu: Obveznik sistema);

13) pošiljalac podataka je pravno lice (matični korisnik objekta, korisnik objekta, snabdevač ili distributer energije, pružalac komunalne usluge, Republički hidrometeorološki zavod i javna preduzeća i ustanove koji za svoje potrebe mere temperaturu i ostale parametre spoljašnjeg vazduha, Narodna banka Srbije, kao i ostala pravna lica koja za potrebe matičnog korisnika ili korisnika objekta vrše odgovarajuća merenja ili prikupljaju odgovarajuće podatke u vezi sa objektom), koje ima ovlašćenje da automatski, preko interneta unosi podatke u ISEM;

14) korisnik na nivou objekta je fizičko lice koje ima ovlašćenje za unos podataka u ISEM o konkretnom objektu ili o više objekata, odnosno o jednoj ili više ETC;

15) snabdevač energijom ili vodom je pravno lice koje obavlja delatnost snabdevanja energijom ili vodom;

16) sistem daljinskog merenja sastoji se od naprednog mernog sistema i komunikacionog sistema koji očitane podatke sa mernih uređaja obrađuje i putem interneta šalje u ISEM;

17) verifikovani podaci su podaci koje je proverio i potvrdio energetski menadžer Obveznika sistema ili odgovorno lice korisnika objekta;

18) agregatni podaci su obrađeni numerički ili nenumerički podaci koji kombinuju i objedinjuju međusobno zavisne podatke koji se prikupljaju iz više izvora i/ili o više mera, varijabli ili objekata. Agregatni podaci su obrađeni na način da predstavljaju integralne podatke ili sažetke podataka i koriste se za poređenja, prikazivanje trendova, kao i za ostale vrste izveštavanja;

19) normalizovana potrošnja energije je agregatni podatak koji predstavlja potrošnju energije u objektu ili u ETC, korigovan s obzirom na ostvareni broj stepen-dana grejanja i broj stepen-dana hlađenja;

20) upravljanje ISEM je hosting, održavanje i razvoj ISEM;

21) demo verzija ISEM je kompjuterski program identičan ISEM kojim upravlja ministarstvo nadležno za poslove energetike (u daljem tekstu: Ministarstvo), kome se pristupa putem interneta, namenjen isključivo za obuku budućih korisnika ISEM;

22) operativni troškovi objekta su troškovi za energiju i vodu i tekuće održavanje objekta;

23) praćenje potrošnje i troškova za energiju i vodu je skup aktivnosti čiji rezultat energetskom menadžeru ili korisniku na nivou objekta pruža informacije o potrošnji i troškovima za energiju i vodu i načinu korišćenja ETC, a lokalnim donosiocima odluka i Ministarstvu podatke potrebne za analizu lokalnih i nacionalnih potreba za energijom i vodom, za definisanje potencijala za smanjenje potrošnje i troškova za energiju i vodu, kao i za planiranje mera energetske efikasnosti i korišćenja obnovljivih izvora energije;

24) javno dostupni podaci u ISEM su agregatni i ako je moguće normalizovani podaci o objektu koji su javno dostupni zainteresovanim licima.

Drugi izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku, koji nisu definisani u stavu 1. ovog člana, imaju značenje određeno zakonom kojim se uređuju energetska efikasnost i racionalna upotreba energije.

II VRSTE OVLAŠĆENJA ZA PRISTUP

Član 3

Vrste ovlašćenja za pristup ISEM određene su ulogom korisnika ISEM u organizacionoj strukturi ISEM, koja prema redosledu nivoa korisnika može biti:

1) administrator sistema;

2) korisnik iz Ministarstva;

3) lokalni donosilac odluka, odnosno odgovorno lice matičnog korisnika objekta, korisnika objekata ili Obveznika sistema;

4) energetski menadžer (jedinice lokalne samouprave/gradske opštine, korisnika objekta, javnog preduzeća, organa/organizacije ili ustanove);

5) korisnik na nivou objekta koji je zadužen za unos podataka u ISEM o konkretnom objektu ili o više objekata, odnosno o jednoj ili više ETC;

6) pošiljalac podataka, i to:

(1) snabdevač ili distributer energije ili pružalac komunalne usluge za konkretni objekat;

(2) Republički hidrometeorološki zavod, kao i javna preduzeća i ustanove koji za svoje potrebe mere temperaturu i ostale parametre spoljašnjeg vazduha;

(3) Narodna banka Srbije;

(4) druga pravna lica koja za potrebe matičnog korisnika objekta ili korisnika objekta vrše odgovarajuća merenja ili prikupljaju odgovarajuće podatke u vezi sa objektom.

Tabelarni pregled uloga i ovlašćenja korisnika ISEM iz stava 1. ovog člana dat je u Prilogu 1 - Tabelarni pregled vrsta ovlašćenja za pristup ISEM, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

III NAČIN I PRAVILA KORIŠĆENJA

Način korišćenja

Član 4

Korisnici koriste ISEM na osnovu ovlašćenja iz člana 3. ovog pravilnika, upotrebom korisničkog imena i lozinke dodeljenih od strane administratora sistema.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, energetski menadžer dodeljuje ovlašćenja i parametre za pristup korisnicima na nivou objekta kod Obveznika sistema koji ga je imenovao.

Administrator sistema uparuje šifre objekata u bazi pošiljaoca podataka sa šiframa objekata u ISEM.

Pravila korišćenja za administratora sistema

Član 5

Administrator sistema koristi ISEM u skladu sa sledećim pravilima:

1) održava stabilan i pouzdan rad ISEM;

2) učestvuje u redovnom sistemskom održavanju ISEM, kao i sistemskog softvera (Oracle);

3) učestvuje u redovnim sistemskim ažuriranjima i podešavanjima ISEM;

4) komunicira sa subjektima sistema energetskog menadžmenta u vezi sa pitanjima od značaja za tekuće funkcionisanje i dalji razvoj ISEM;

5) učestvuje u razvoju ISEM - u saradnji sa Ministarstvom predlaže razvoj novih funkcionalnosti, priprema projektne zadatke u vezi sa razvojem i održavanjem ISEM, učestvuje u javnim nabavkama usluga razvoja i/ili održavanja sistema, itd.;

6) daje i oduzima ovlašćenja korisnicima ISEM u skladu sa njihovom ulogom u organizacionoj strukturi ISEM;

7) upravlja objektima u okviru ISEM - definiše objekte i energetske troškovne celine, merače i brojila, način unosa podataka, itd.;

8) vrši geo-administraciju, odnosno definiše vrste objekata, upravlja matičnim korisnicima objekta i korisnicima objekta, definiše geografske parametre, definiše meteorološke stanice i povezuje ih sa objektima koje pokrivaju, itd.;

9) vrši energo-administraciju, odnosno upravlja bazom snabdevača, definiše energente, tarife, energetske sisteme, upravlja automatskim slanjem podataka, itd.;

10) u saradnji sa Ministarstvom kreira formate izveštaja i grafikona.

Administrator sistema ima sopstveni interfejs koji je detaljan i razlikuje se od ostalih korisničkih interfejsa.

Administrator sistema može da vrši sve funkcije korisnika ISEM na nižim nivoima organizacione strukture ISEM.

Pravila korišćenja za korisnika ISEM iz Ministarstva

Član 6

Korisnik ISEM iz Ministarstva je službenik Ministarstva koji obavlja poslove koji se odnose na sistem energetskog menadžmenta.

Ministarstvo dodeljuje ulogu korisnika ISEM zaposlenima iz Ministarstva.

Korisnik ISEM iz Ministarstva nema mogućnost unosa, ni izmene postojećih podataka ali ima detaljan uvid u podatke i izveštaje o svim objektima unetim u ISEM.

Funkciju unosa i izmene podataka u ISEM u ime Ministarstva po potrebi obavlja administrator sistema.

Korisnik ISEM iz Ministarstva ima sopstveni interfejs.

Pravila korišćenja za lokalnog donosioca odluka

Član 7

Lokalni donosilac odluka nema mogućnost unosa, ni izmene postojećih podataka u ISEM, ali ima uvid u podatke i izveštaje o objektu ili grupi objekata za koje je zadužen u pogledu plaćanja operativnih i/ili investicionih troškova.

Lokalni donosilac odluka ima sopstveni interfejs.

Pravila korišćenja za energetskog menadžera

Član 8

Energetski menadžer nakon dostavljanja Ministarstvu obaveštenja o njegovom imenovanju, na osnovu kog dobija korisničko ime i lozinku, upravlja procesom prikupljanja i unosa podataka u ISEM za objekte pravnog lica koje ga je imenovalo, analizira prikupljene podatke i po potrebi izveštava odgovorno lice tog pravnog lica i Ministarstvo na osnovu podataka iz ISEM. Energetski menadžer ima uvid u podatke i izveštaje za objekte pravnog lica koje ga je imenovalo.

Energetski menadžer koristi ISEM u skladu sa sledećim pravilima:

1) daje i oduzima ovlašćenja korisnicima na nivou objekta, odnosno ETC za koje je zadužen;

2) definiše objekte u ISEM, odnosno ETC za koje je zadužen, uključujući pripadajuća brojila, merače, itd.;

3) delimično vrši geo-administraciju za objekte pravnog lica koje ga je imenovalo;

4) delimično vrši energo-administraciju za objekte pravnog lica koje ga je imenovalo;

5) vrši nadzor automatskog unosa podataka u ISEM od strane pošiljalaca podataka;

6) komunicira sa lokalnim donosiocem odluka u vezi sa pitanjima od značaja za funkcionisanje objekata za koje je lokalni donosilac odluka odgovoran;

7) kreira različite izveštaje za potrebe korisnika ISEM na višim nivoima organizacione strukture ISEM;

8) komunicira sa administratorom sistema i subjektima sistema energetskog menadžmenta o pitanjima u vezi sa radom u ISEM;

9) kreira formate za unos podataka od strane korisnika na nivou objekta pravnog lica koje ga je imenovalo, nadzire unos tih podataka i najmanje jednom godišnje verifikuje unete podatke;

10) vrši prenos izračunatih agregatnih podataka koji su potrebni za izradu godišnjeg izveštaja o ostvarivanju ciljeva uštede energije (u daljem tekstu: Godišnji izveštaj) iz ISEM u SEMIS;

11) komunicira i sarađuje sa administratorom sistema o pitanjima u vezi sa radom u ISEM.

Energetski menadžer obaveštava Ministarstvo i/ili administratora sistema o promenama i problemima u funkcionisanju ISEM u vezi sa podacima koji se odnose na objekte pravnog lica koje ga je imenovalo.

Energetski menadžer po potrebi može da vrši sve vrste ovlašćenja korisnika na nivou objekata pravnog lica koje ga je imenovalo.

Energetski menadžer ima sopstveni interfejs.

Pravila korišćenja za korisnika na nivou objekta

Član 9

Korisnik na nivou objekta nakon što je određen za tu ulogu od strane odgovornog lica pravnog lica zaduženog za objekat, koristi ISEM u skladu sa sledećim pravilima:

1) unosi sporo promenljive podatke o objektu, odnosno ETC za koje je zadužen (opšti podaci, konstrukcioni podaci, podaci o energetskim sistemima u objektu, dokumenti, itd.);

2) unosi brzo promenljive podatke koji se odnose na potrošnju i troškove za energiju i vodu objekta, odnosno ETC za koje je zadužen;

3) vrši jednostavne analize unetih podataka i kreira jednostavne izveštaje;

4) komunicira i sarađuje sa energetskim menadžerom, odnosno sa lokalnim donosiocem odluka o pitanjima u vezi sa podacima u ISEM koji se odnose na objekat za koji je zadužen;

5) obaveštava energetskog menadžera ili odgovorno lice pravnog lica zaduženog za objekat ili administratora sistema o svim promenama i problemima u vezi sa funkcionisanjem ISEM koji se odnose na objekte za koje je zadužen.

Korisnik na nivou objekta ima sopstveni interfejs koji omogućava jednostavnu navigaciju i aktiviranje dostupnih funkcionalnosti.

Pravila korišćenja za pošiljaoca podataka

Član 10

Pošiljalac podataka šalje u ISEM podatke u odgovarajućem elektronskom formatu koji je prilagođen za preuzimanje u ISEM.

Pošiljalac podataka iz člana 3. stav 1. tačka 6) podtačka (1) ovog pravilnika šalje u ISEM: zaglavlje računa (podaci o objektu, tarifnoj grupi, periodu obračuna i sl.), stavke računa (naziv stavke, količina, jedinična cena, iznos/procenat poreza na dodatu vrednost) u skladu sa pravilima za povezivanje i automatsko slanje podataka sa računa, kao i za daljinsko očitavanje u ISEM, koja se objavljuju na naslovnoj strani korisničkog interfejsa ISEM.

Pošiljalac podataka može da šalje podatke u vremenskim intervalima različitim od intervala izdavanja računa, kao i podatke očitavanja u realnom vremenu, ako u objektu postoje odgovarajući merači ili brojila i ako pošiljalac ima potrebne tehničke mogućnosti, u skladu sa pravilima iz stava 2. ovoga člana.

Pošiljalac podataka ima sopstveni interfejs koji omogućava jednostavnu navigaciju i aktiviranje dostupnih funkcionalnosti.

Pošiljalac podataka ima pristup samo podacima koje šalje u ISEM.

Pravila korišćenja javno dostupnih podataka

Član 11

Javno dostupni podaci u ISEM su samo agregatni i ako je moguće normalizovani podaci o objektu.

Pre nego što agregatni i normalizovani podaci iz stava 1. ovog člana postanu javno dostupni, verifikuju se svi podaci koji se koriste za dobijanje tih podataka (npr. podaci o potrošnji i troškovima za energiju, o površini objekta, broju korisnika, radnom vremenu i sl.).

Na zahtev tražioca podataka, izdavanje podataka iz stava 1. ovog člana vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuje slobodan pristup informacijama od javnog značaja.

IV METODOLOGIJA PRIKUPLJANJA PODATAKA

Prikupljanje podataka

Član 12

Podaci o potrošnji energije i/ili vode prikupljaju se u ISEM sa izdatih računa za potrošnju energije ili vode, ili očitavanjem sa merača ili brojila.

Unos podataka iz stava 1. ovog člana može biti manuelan ili direktan putem interneta, automatskim slanjem podataka od strane pošiljaoca podataka sa računa za energiju i/ili vodu ili automatskim očitavanjem odgovarajućih merača ili brojila.

Manuelan unos podataka

Član 13

Manuelan unos podataka obuhvata unos podataka o potrošnji i troškovima za energiju ili vodu sa izdatih računa i vrši se u intervalima izdavanja računa (najčešće mesečno).

Podaci o potrošnji energije ili vode unose se sa izdatih računa za svako obračunsko merno mesto u objektu.

Manuelan unos podataka na osnovu očitavanja brojila i merača je unos očitanih stanja brojila i merača potrošene energije ili vode u izabranim vremenskim intervalima, koje određuje odgovorno lice korisnika objekta na preporuku korisnika na nivou objekta ili energetskog menadžera.

Za manuelan unos podataka koristi se interfejs koji odgovara nivou u organizacionoj strukturi korisnika ISEM.

Direktan unos podataka u ISEM

Član 14

Direktan unos podataka sa izdatih računa vrši se u intervalu izdavanja računa tako da podaci u potpunosti odgovaraju podacima sa računa koje izdaje konkretni pošiljalac podataka iz člana 3. stav 1. tačka 6) podtačka (1) ovog pravilnika.

Direktan unos podataka koji pošiljalac podataka vrši na osnovu automatskog očitavanja odgovarajućih brojila i merača u objektu putem sistema daljinskog merenja i slanja podataka, vrši se u intervalu praćenja jednakom jednom satu, koji po potrebi može biti i kraći.

Uneta vrednost jednaka je srednjoj satnoj vrednosti izmerenih vrednosti u intervalima merenja merača ili brojila.

Satno direktno očitavanje potrošnje iz stava 2. ovog člana vrši se za ETC čiji ukupni godišnji trošak za potrošenu energiju i vodu iznosi najmanje 6.000.000 dinara.

Za ETC za koju postoji sistematsko satno praćenje potrošnje, ne vrši se prikupljanje podataka o potrošnji u drugim intervalima, ali se prikupljaju podaci o mesečnoj potrošnji energije i vode za koje su izdati računi.

Podaci kojima se bliže određuju objekat i ETC

Član 15

U ISEM se prikupljaju sledeći podaci kojima se bliže određuje objekat, odnosno ETC u sastavu objekta:

1) geografska lokacija ETC (region, okrug, opština/gradska opština/grad, ulica i broj i sl.) u skladu sa članom 18. ovog pravilnika i Prilogom 2 - Šifra lokacije objekta SR-xyzw, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (u daljem tekstu: Prilog 2.);

2) grupa i podgrupa kojoj objekat pripada u skladu sa članom 19. ovog pravilnika i Prilogom 3 - Podela objekata po grupama i podgrupama, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (u daljem tekstu: Prilog 3.);

3) podaci koji se odnose na finansiranje i zaduženost za plaćanje operativnih troškova;

4) konstrukcione karakteristike ETC (spratnost, površina, i sl.);

5) energetski sistemi u ETC - sistem grejanja, sistem klimatizacije, sistem unutrašnjeg osvetljenja i sl.;

6) merači i brojila u ETC sa pripadajućim podacima o snabdevačima/distributerima, kao i o količini energije i vode koju troše;

7) fizička lica zadužena za praćenje potrošnje i troškova za energiju i vodu u ETC (lokalni donosilac odluka, energetski menadžer, odgovorno lice korisnika objekta i korisnik na nivou objekta);

8) najbliža meteorološka stanica koja meri lokalnu temperaturu spoljašnjeg vazduha, na osnovu koje se vrši normalizacija potrošnje energije u odnosu na meteorološke uslove;

9) podaci o izmerenoj i obračunatoj potrošnji i troškovima za energiju i vodu u ETC;

10) ostali podaci (podaci iz sertifikata o energetskim svojstvima zgrade, ako postoji, podaci o sprovedenom energetskom pregledu, o sprovedenoj energetskoj sanaciji i sl.).

Podaci o temperaturi spoljašnjeg vazduha

Član 16

Republički hidrometeorološki zavod, kao i javna preduzeća i ustanove koji za svoje potrebe mere temperaturu spoljašnjeg vazduha, automatski, putem interneta dostavljaju u ISEM podatke o temperaturi izmerenoj na lokaciji meteorološke stanice, odnosno opservatorije u ISEM.

Upis izmerene temperature spoljašnjeg vazduha u ISEM vrši se na svaki sat. Upisana vrednost jednaka je srednjoj satnoj vrednosti izmerenih vrednosti temperature u intervalima merenja meteorološke stanice, odnosno opservatorije.

V METODOLOGIJA OBRADE PODATAKA

Član 17

Metodologija obrade podataka koji se unose u ISEM obuhvata:

1) obradu podataka u cilju definisanja objekata;

2) obradu podataka u cilju podele objekata na grupe i podgrupe;

3) obradu podataka koji se odnose na finansiranje i zaduženost za plaćanje operativnih troškova;

4) obradu podataka u cilju normalizacije potrošnje energije;

5) obradu podataka u cilju praćenja potrošnje i troškova za energiju i vodu;

6) obradu podataka koji se odnose na izračunavanje potrošnje primarne energije i emisije ugljendioksida;

7) obradu podataka u cilju evidentiranja i preračunavanja troškova;

8) obradu podataka u cilju prenosa podataka iz ISEM u SEMIS.

Definisanje objekata

Član 18

Objekat u ISEM definisan je skupom od devet slova i brojeva svrstanih u različite grupe podataka. Svaka grupa podataka pruža osnov za sprovođenje specifičnih analiza.

Prve tri grupe podataka sadržane su u šifri objekta, koja u opštem obliku glasi SR-xyzw-pqrs-k-(A), a odnose se na lokaciju objekta i njegove ETC, i to:

1) podaci koji se odnose na lokaciju objekta prikazani su u Prilogu 2. i obuhvataju:

(1) slovnu oznaku Republike Srbije - SR;

(2) opštinu/gradsku opštinu - četvorocifreni broj xyzw koji u sebi sadrži redni broj regiona (x), redni broj upravnog okruga/mesta unutar regiona (y) i redni broj opštine/grada/gradske opštine unutar upravnog okruga/mesta u okviru konkretnog regiona (zw);

2) redni broj objekta u okviru konkretne opštine/grada/gradske opštine je pqrs i formira se po redosledu unošenja objekta u ISEM;

3) podaci koji se odnose na ETC koja predstavlja objekat k-(A):

(1) k = 0 - za kompleks zgrada;

(2) k > 0 - redni broj zgrade unutar kompleksa, pri čemu je k = 1 za slobodnostojeću zgradu koja nije unutar kompleksa;

(3) (A) - deo zgrade. U slučaju kada ima više delova zgrade koji predstavljaju posebne ETC, koriste se slovne oznake abecednim redom: B,C, D, itd.

Podela objekata

Član 19

Objekti u ISEM dele se po nameni na devet grupa.

Unutar svake grupe iz stava 1. ovog člana utvrđene su odgovarajuće podgrupe objekata sličnih po nameni od koje najviše zavisi potrošnja energije i vode.

Grupe i podgrupe objekata iz st. 1. i 2. ovog člana date su u Prilogu 3.

Finansiranje i zaduženost za plaćanje operativnih troškova

Član 20

Matični korisnici objekta definišu se u skladu sa vrstom budžeta iz kog se finansiraju operativni troškovi objekata, kao što je opisano u Prilogu 4 - Matični korisnici objekta i vrste budžeta iz kog se finansiraju operativni troškovi objekata, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (u daljem tekstu: Prilog 4.).

Za svaku vrstu matičnog korisnika objekta definiše se korisnik budžeta, odnosno konkretan matični korisnik objekta (ministarstvo, opština, grad, itd.) u skladu sa Prilogom 4.

U slučaju da postoji, definiše se i korisnik budžeta matičnog korisnika objekta, odnosno pravno lice koje je zaduženo za plaćanje operativnih troškova objekta (ustanova, preduzeće i sl.).

U slučaju da postoje, definišu se i potkorisnici objekta (npr. područne ambulante matičnih domova zdravlja, područna odeljenja matičnih škola, područna odeljenja matičnih predškolskih ustanova i sl.).

Normalizacija potrošnje energije

Član 21

Normalizacija potrošnje energije vrši se u odnosu na ostvareni broj stepen-dana grejanja i broj stepen-dana hlađenja, prema podacima za izmerenu temperaturu spoljašnjeg vazduha na meteorološkoj stanici ili opservatoriji koja je najbliža objektu čija potrošnja je predmet normalizacije.

Praćenje potrošnje i troškova za energiju i vodu

Član 22

Praćenje potrošnje i troškova za energiju i vodu vrši se na osnovu podataka unetih u ISEM o potrošnji i troškovima za energiju i vodu za koje je izdat račun.

Praćenje potrošnje i troškova za energiju i vodu može da se vrši na osnovu nenormalizovanih i normalizovanih podatka.

Za ETC za koje postoji sistematsko satno praćenje potrošnje, korisnik ISEM koji vrši praćenje obrađuje podatke o periodu praćenja, intervalu praćenja i o praćenju nenormalizovanih ili normalizovanih podataka.

Izračunavanje potrošnje primarne energije i emisije ugljendioksida

Član 23

Izračunavanje potrošnje primarne energije u ETC, odnosno u objektu, kao i pripadajuće emisije ugljendioksida vrši se u skladu sa propisom kojim se uređuju faktori konverzije finalne energije u primarnu i faktori emisije ugljendioksida.

Evidentiranje i preračunavanje troškova

Član 24

Troškovi za energiju i vodu u ISEM izražavaju se u dinarima.

Troškovi za energiju i vodu iz stava 1. ovog člana mogu da se izražavaju i u evrima po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan izdavanja računa.

ISEM automatski preuzima podatke o srednjem dnevnom kursu evra sa internet stranice Narodne banke Srbije.

Prenos podataka iz ISEM u SEMIS

Član 25

Agregatni podaci o objektima koji se na osnovu prikupljenih podataka izračunavaju u ISEM i koji su neophodni za izradu Godišnjeg izveštaja, prenose se iz ISEM u SEMIS na način opisan na naslovnoj strani korisničkog interfejsa ISEM. U Godišnji izveštaj se prenose verifikovani i nenormalizovani podaci.

Broj stepen-dana grejanja i broj stepen-dana hlađenja, izračunati na osnovu podataka iz člana 16. st. 1. i 2. ovog pravilnika za period od godinu dana, prenosi se iz ISEM u SEMIS na način opisan na naslovnoj strani korisničkog interfejsa ISEM.

VI TEHNIČKI I DRUGI USLOVI ZA KORIŠĆENJE

Tehnički uslovi za direktno slanje podataka u ISEM

Član 26

Direktno slanje podataka u ISEM vrši se u skladu sa tehničkim uslovima za direktno slanje podataka u ISEM, koje su dati na naslovnoj strani korisničkog interfejsa ISEM.

Obuka za korišćenje ISEM

Član 27

Uslov za korišćenje ISEM je pohađanje obuke za korišćenje ISEM.

Obuka budućih korisnika ISEM na svim nivoima vrši se u demo verziji ISEM, kreiranjem odgovarajuće uloge korisnika, povezivanjem tog korisnika sa objektom i/ili Obveznikom sistema i dodeljivanjem parametara za pristup korisnika demo verziji ISEM.

Obuka korisnika na nivou objekta traje dva školska časa i vrši se u računarskoj učionici za grupu od najviše 12 polaznika.

Obuka obuhvata pojednostavljene instrukcije za pristupanje ISEM, pronalaženje objekta, unos podataka sa računa u ISEM, praćenje i interpretaciju podataka i kreiranje jednostavnih izveštaja.

Nakon završene obuke, polazniku se dodeljuje uloga korisnika na nivou objekta, povezuje se sa objektima i mernim mestima koji su mu dodeljeni i dodeljuju mu se parametri za pristup ISEM.

Obuka za korišćenje ISEM za energetske menadžere vrši se u skladu sa propisom kojim se uređuju obuka i ispit za energetskog menadžera.

VII ZAVRŠNA ODREDBA

Član 28

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1

TABELARNI PREGLED VRSTA OVLAŠĆENJA ZA PRISTUP ISEM

 

Uloga korisnika ISEM

Lice koje kreira ulogu korisniku ISEM

Ostali korisnici ISEM koje vidi korisnik ISEM

Objekti koje korisnik ISEM kreira

Objekti koje korisnik ISEM vidi

Snabdevači/distributeri/ pružaoci komunalnih usluga koje korisnik ISEM kreira

Snabdevači/ distributeri/pružaoci komunalnih usluga koje korisnik ISEM vidi

Snabdevači/ distributeri/pružaoci komunalnih usluga koje korisnik ISEM može da menja

Merači i brojila koje kreira korisnik ISEM

Potrošnja i troškovi za energiju i vodu koje vidi korisnik ISEM

Izveštaji koje kreira korisnik ISEM

Administrator

Administrator

Sve

Sve

Sve

Sve

Sve

Sve

Sve

Sve

Izveštaj za jedan ili više objekata korisnika objekta, izveštaj za objekte matičnog korisnika objekta i izveštaj za objekte više matičnih korisnika objekta

Ministarstvo

Administrator

Sve

Nijedan

Sve

Nijednog

Sve

Nijednog

Nijedno

Sve

Izveštaj za jedan ili više objekata korisnika objekta, izveštaj za objekte matičnog korisnika objekta i izveštaj za objekte više matičnih korisnika objekta

Lokalni donosilac odluka

Administrator

Samo energetske menadžere i korisnike na nivou objekta u objektima za koje je zadužen

Nijedan

Objekti za koje je zadužen

Nijednog

Sve

Nijednog

Nijedno

Samo za energiju i vodu koju troše objekti za koje je zadužen

Izveštaj za jedan ili više objekata korisnika objekta, izveštaj za objekte matičnog korisnika objekta

Energetski menadžer

Administrator

Samo korisnike na nivou objekta u objektima za koje je zadužen

Objekti pravnog lica koje ga je imenovalo

Objekti za koje je zadužen

Nijednog

Sve

Nijednog

Samo one koji se nalaze u objektima za koje je zadužen

Samo za energiju i vodu koju troše objekti za koje je zadužen

Izveštaj za jedan ili više objekata korisnika objekta i izveštaj za objekte matičnog korisnika objekta

Korisnik na nivou objekta

Administrator/energetski menadžer

Samo sebe

Nijedan

Objekat za koji je zadužen

Nijednog

Snabdevači/ distributeri/pružaoci komunalnih usluga za objekte za koji je zadužen

Nijednog

Samo one koji se nalaze u objektu za koji je zadužen

Samo za energiju i vodu koju troši objekat za koji je zadužen

Izveštaj za jedan objekat korisnika objekta

 

Prilog 2

ŠIFRA LOKACIJE OBJEKTA SR-xyzw

 

Redni broj regiona (x)

Naziv regiona

Redni broj upravnog okruga/mesta unutar regiona
(y)

Šifra upravnog okruga/mesta

Naziv upravnog okruga/mesta

Redni broj unutar upravnog okruga/mesta
(zw)

Naziv opštine/grada/gradske opštine

1

grad Beograd

1

BGD

grad Beograd

1

Barajevo

2

Čukarica

3

Grocka

4

Lazarevac

5

Mladenovac

6

Novi Beograd

7

Obrenovac

8

Palilula

9

Rakovica

10

Savski venac

11

Sopot

12

Stari grad

13

Surčin

14

Voždovac

15

Vračar

16

Zemun

17

Zvezdara

 

Rezerva

2

Vojvodina

1

ZABČ

Zapadnobački

1

Apatin

2

Kula

3

Odžaci

4

Sombor

 

Rezerva

2

JUBA

Južnobanatski

1

Alibunar

2

Bela Crkva

3

Kovačica

4

Kovin

5

Opovo

6

Pančevo

7

Plandište

8

Vršac

 

Rezerva

3

JUBČ

Južnobački

1

Bač

2

Bačka Palanka

3

Bački Petrovac

4

Bečej

5

Beočin

6

Novi Sad

7

Petrovaradin

8

Srbobran

9

Sremski Karlovci

10

Temerin

11

Titel

12

Vrbas

13

Žabalj

 

Rezerva

4

SEBA

Severnobanatski

1

Ada

2

Čoka

3

Kanjiža

4

Kikinda

5

Novi Kneževac

6

Senta

 

Rezerva

5

SEBČ

Severnobački

1

Bačka Topola

2

Mali Iđoš

3

Subotica

 

Rezerva

6

SRBA

Srednjobanatski

1

Nova Crnja

2

Novi Bečej

3

Sečanj

4

Žitište

5

Zrenjanin

 

Rezerva

7

SREM

Sremski

1

Inđija

2

Irig

3

Pećinci

4

Ruma

5

Šid

6

Sremska Mitrovica

7

Stara Pazova

 

Rezerva

3

Šumadija i Zapadna Srbija

1

ZLT

Zlatiborski

1

Arilje

2

Bajina Bašta

3

Čajetina

4

Kosjerić

5

Nova Varoš

6

Požega

7

Priboj

8

Prijepolje

9

Sjenica

10

Užice

 

Rezerva

2

KOL

Kolubarski

1

Lajkovac

2

Ljig

3

Mionica

4

Osečina

5

Ub

6

Valjevo

 

Rezerva

3

MAČ

Mačvanski

1

Bogatić

2

Koceljeva

3

Krupanj

4

Ljubovija

5

Loznica

6

Mali Zvornik

7

Šabac

8

Vladimirci

 

Rezerva

4

MOR

Moravički

1

Čačak

2

Gornji Milanovac

3

Ivanjica

4

Lučani

 

Rezerva

5

POM

Pomoravski

2

Ćuprija

3

Despotovac

6

Jagodina

8

Paraćin

9

Rekovac

10

Svilajnac

 

Rezerva

6

RAS

Rasinski

1

Aleksandrovac

2

Brus

3

Ćićevac

4

Kruševac

5

Trstenik

6

Varvarin

 

Rezerva

7

RAŠ

Raški

1

Kraljevo

2

Novi Pazar

3

Raška

4

Tutin

5

Vrnjačka Banja

 

Rezerva

8

ŠUM

Šumadijski

1

Aranđelovac

2

Batočina

3

Knić

4

Kragujevac

5

Lapovo

6

Rača

7

Topola

 

Rezerva

4

Južna i Istočna Srbija

1

BOR

Borski

1

Bor

2

Kladovo

3

Majdanpek

4

Negotin

 

Rezerva

2

BRAN

Braničevski

1

Golubac

2

Kučevo

3

Malo Crniće

4

Petrovac

5

Požarevac

6

Veliko Gradište

7

Žabari

8

Žagubica

9

Kostolac

 

Rezerva

3

ZAJ

Zaječarski

1

Boljevac

2

Knjaževac

3

Sokobanja

4

Zaječar

 

Rezerva

4

JABL

Jablanički

1

Bojnik

2

Crna Trava

3

Lebane

4

Leskovac

5

Medveđa

6

Vlasotince

 

Rezerva

5

NIŠ

Nišavski

1

Aleksinac

2

Doljevac

3

Gadžin Han

4

Merošina

5

Crveni Krst

6

Medijana

7

Palilula

8

Pantalej

9

Niška Banja

10

Ražanj

11

Svrljig

 

Rezerva

6

PIR

Pirotski

1

Babušnica

2

Bela Palanka

3

Dimitrovgrad

4

Pirot

 

Rezerva

7

PODN

Podunavski

1

Smederevo

2

Smederevska Palanka

3

Velika Plana

 

Rezerva

8

PČI

Pčinjski

1

Bosilegrad

2

Bujanovac

3

Preševo

4

Surdulica

5

Trgovište

6

Vladičin Han

8

Vranje

9

Vranjska banja

 

Rezerva

9

TOPL

Toplički

1

Blace

2

Kuršumlija

3

Prokuplje

4

Žitorađa

 

Rezerva

 

Prilog 3

PODELA OBJEKATA PO GRUPAMA I PODGRUPAMA

 

Šifra grupe objekata

Grupa objekata

Šifra podgrupe objekata

Podgrupa objekata

A

Objekti obrazovnih institucija

01

Vrtići i jaslice

02

Osnovne škole

03

Srednje škole

04

Više škole

05

Fakulteti

06

Specijalne škole

99

Ostalo

B

Zdravstvene ustanove

01

Ambulante

02

Domovi zdravlja

03

Klinike

04

Bolnice

05

Stacionari

06

Klinički centri

07

Apoteke

99

Ostalo

C

Objekti kolektivnog smeštaja

01

Domovi za stara lica

02

Studentski i učenički domovi

03

Domovi za nezbrinutu decu

04

Popravni domovi

05

Kazneno-popravni zavodi

 

Kasarne

 …

 …

99

Ostalo

Objekti institucija kulture

01

Domovi kulture

02

Bioskopi

03

Pozorišta

04

Muzeji

05

Biblioteke

...

 …

99

Ostalo

E

Sportski objekti

01

Sportski centri

02

Bazeni otvoreni

03

Bazeni zatvoreni

04

Sportske hale

05

Stadioni

06

Klizališta

...

 …

99

Ostalo

F

Administrativni objekti

01

Mesne kancelarije

02

Zgrade opštinske uprave

03

Zgrade gradske uprave

04

Zgrade državne uprave

05

Sudovi

06

Policija

...

 …

99

Ostalo

G

Objekti javnog transporta

01

Autobuske stanice

 

Železničke stanice

 

Aerodromi

 …

...

99

Ostalo

H

Ugostiteljski objekti

01

Kuhinje

02

Restorani

03

Odmarališta

04

Moteli

05

Hoteli

06

Hosteli

...

...

99

Ostalo

Objekti javnog komunalnog preduzeća

01

Proizvodni objekti javnih komunalnih preduzeća

javnoko

02

Administrativni objekti javnih komunalnih preduzeća

03

Trafo stanice javnih preduzeća i javnih komunalnih preduzeća

...

99

Ostalo

J

Ostalo

01

Ostalo

 …

 …

99

Ostalo

 

Prilog 4

MATIČNI KORISNICI OBJEKTA I VRSTE BUDŽETA IZ KOG SE FINANSIRAJU OPERATIVNI TROŠKOVI OBJEKATA

 

Šifra vrste matičnog korisnika objekta

PRIMERI vrsta matičnih korisnika objekta = vrsta budžeta iz koga se finansiraju operativni troškovi objekata

O

Opština

G

Grad

REP

Republika

POK

Pokrajina

JKP

Javno komunalno preduzeće

JP

Javno preduzeće

INST

Ostale institucije i ustanove

ORG

Organizacije

KOM

Komercijalni objekti

PRIVAT

Stambeni objekti

OST

Ostalo

Način definisanja matičnog korisnika objekta

Vrsta matičnog korisnika objekta = vrsta budžeta iz kojeg se finansiraju operativni troškovi objekata

Primeri konkretnih matičnih korisnika objekta

 

 

Opština/gradska opština

Kula

Vračar

Brus

Grad Beograd

Sekretarijat za obrazovanje

Sekretarijat za kulturu

Republika 

Ministarstvo rudarstva i energetike

Ministarstvo zdravlja

Ministarstvo odbrane

Republička direkcija za …

Republička agencija za …

Pokrajina

Pokrajinski sekretarijat za …

Pokrajinski sekretarijat za …

Javno komunalno preduzeće

Javno komunalno preduzeće "Beogradske elektrane", Beograd

Javno komunalno preduzeće "Beogradski vodovod i kanalizacija", Beograd kanalizacija

Javno preduzeće

Javno preduzeće "Elektroprivreda Srbije", Beograd

Javno preduzeće za gazdovanje šumama "Srbijašume" sa p.o. Beograd

Ostale institucije i ustanove

Privredna komora Srbije

Organizacije

Auto-moto savez Srbije

Komercijalni objekti*

Osiguravajuće društvo "xx"

* Opciono