PRAVILNIKO INFORMACIONOM SISTEMU ISEM("Sl. glasnik RS", br. 18/2023) |
Ovim pravilnikom bliže se propisuju vrste ovlašćenja za pristup, način i pravila korišćenja informacionog sistema za praćenje i analizu potrošnje energije i vode u javnim objektima koji služi za potrebe sistema energetskog menadžmenta i kojim upravlja ministarstvo nadležno za poslove energetike (u daljem tekstu: ISEM), metodologija prikupljanja i obrade podataka koji se unose u ISEM, kao i tehnički i drugi uslovi za njegovo korišćenje.
Izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) javni objekti/objekti su zgrade i drugi objekti, uključujući i objekte javnog osvetljenja, česme, fontane i dr., za koje troškove za energiju ili vodu snose korisnici javnih sredstava;
2) energetska troškovna celina (u daljem tekstu: ETC) je funkcionalna celina za koju je moguće meriti pripadajuću potrošnju energije i/ili vode i parametre koji na tu potrošnju utiču, koju može činiti kompleks zgrada, zgrada unutar kompleksa zgrada, slobodnostojeća zgrada, deo zgrade ili objekat javnog osvetljenja;
3) javno osvetljenje je sistem osvetljavanja javnih površina, javnih puteva, kao i nekategorisanih puteva koji prolaze kroz naselja u smislu zakona kojim se uređuju putevi;
4) objekat javnog osvetljenja čine: transformatorska stanica sa blokom javnog osvetljenja, izvodi javnog osvetljenja sa pripadajućim obračunskim električnim brojilima, napojni vodovi, priključna mesta i svetiljke sa izvorima svetlosti;
5) obračunski merni uređaji su brojila i merači isporučene količine energije, odnosno vode, koji služe za merenje potrošene energije ili vode od strane distributera energije ili vršioca komunalne usluge;
6) kontrolni merni uređaji su brojila i merači koje korisnik ETC postavlja na objekat radi definisanja ETC ili boljeg uvida u potrošnju energije objekta, odnosno delova objekta. Kontrolno brojilo ili merač ne služe za obračun potrošene količine energije ili vode;
7) obračunsko merno mesto je adresa objekta na kojoj se nalazi obračunski merni uređaj za merenje potrošnje energije ili vode, na osnovu čijeg očitavanja se izdaju računi od strane snabdevača energijom ili vršioca komunalne usluge;
8) matični korisnik objekta je korisnik javnih sredstava koji finansira troškove energije i vode u objektu, kao i troškove tekućeg i/ili investicionog održavanja i koji je unutar organizacione strukture ISEM nadređen korisniku objekta;
9) korisnik objekta je pravno lice koje neposredno koristi objekat i koje dobija sredstva za finansiranje troškova objekta od matičnog korisnika;
10) potkorisnik objekta je organizaciona jedinica korisnika objekta ili drugo pravno lice koje neposredno koristi objekat ili deo objekta korisnika;
11) administrator sistema je fizičko lice koje dodeljuje korisničko ime i lozinku i odgovarajuća ovlašćenja za pristup korisnicima ISEM u skladu sa ovim pravilnikom;
12) lokalni donosilac odluka je odgovorno lice matičnog korisnika objekta, korisnika objekata ili obveznika sistema energetskog menadžmenta (u daljem tekstu: Obveznik sistema);
13) pošiljalac podataka je pravno lice (matični korisnik objekta, korisnik objekta, snabdevač ili distributer energije, pružalac komunalne usluge, Republički hidrometeorološki zavod i javna preduzeća i ustanove koji za svoje potrebe mere temperaturu i ostale parametre spoljašnjeg vazduha, Narodna banka Srbije, kao i ostala pravna lica koja za potrebe matičnog korisnika ili korisnika objekta vrše odgovarajuća merenja ili prikupljaju odgovarajuće podatke u vezi sa objektom), koje ima ovlašćenje da automatski, preko interneta unosi podatke u ISEM;
14) korisnik na nivou objekta je fizičko lice koje ima ovlašćenje za unos podataka u ISEM o konkretnom objektu ili o više objekata, odnosno o jednoj ili više ETC;
15) snabdevač energijom ili vodom je pravno lice koje obavlja delatnost snabdevanja energijom ili vodom;
16) sistem daljinskog merenja sastoji se od naprednog mernog sistema i komunikacionog sistema koji očitane podatke sa mernih uređaja obrađuje i putem interneta šalje u ISEM;
17) verifikovani podaci su podaci koje je proverio i potvrdio energetski menadžer Obveznika sistema ili odgovorno lice korisnika objekta;
18) agregatni podaci su obrađeni numerički ili nenumerički podaci koji kombinuju i objedinjuju međusobno zavisne podatke koji se prikupljaju iz više izvora i/ili o više mera, varijabli ili objekata. Agregatni podaci su obrađeni na način da predstavljaju integralne podatke ili sažetke podataka i koriste se za poređenja, prikazivanje trendova, kao i za ostale vrste izveštavanja;
19) normalizovana potrošnja energije je agregatni podatak koji predstavlja potrošnju energije u objektu ili u ETC, korigovan s obzirom na ostvareni broj stepen-dana grejanja i broj stepen-dana hlađenja;
20) upravljanje ISEM je hosting, održavanje i razvoj ISEM;
21) demo verzija ISEM je kompjuterski program identičan ISEM kojim upravlja ministarstvo nadležno za poslove energetike (u daljem tekstu: Ministarstvo), kome se pristupa putem interneta, namenjen isključivo za obuku budućih korisnika ISEM;
22) operativni troškovi objekta su troškovi za energiju i vodu i tekuće održavanje objekta;
23) praćenje potrošnje i troškova za energiju i vodu je skup aktivnosti čiji rezultat energetskom menadžeru ili korisniku na nivou objekta pruža informacije o potrošnji i troškovima za energiju i vodu i načinu korišćenja ETC, a lokalnim donosiocima odluka i Ministarstvu podatke potrebne za analizu lokalnih i nacionalnih potreba za energijom i vodom, za definisanje potencijala za smanjenje potrošnje i troškova za energiju i vodu, kao i za planiranje mera energetske efikasnosti i korišćenja obnovljivih izvora energije;
24) javno dostupni podaci u ISEM su agregatni i ako je moguće normalizovani podaci o objektu koji su javno dostupni zainteresovanim licima.
Drugi izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku, koji nisu definisani u stavu 1. ovog člana, imaju značenje određeno zakonom kojim se uređuju energetska efikasnost i racionalna upotreba energije.
II VRSTE OVLAŠĆENJA ZA PRISTUP
Vrste ovlašćenja za pristup ISEM određene su ulogom korisnika ISEM u organizacionoj strukturi ISEM, koja prema redosledu nivoa korisnika može biti:
1) administrator sistema;
2) korisnik iz Ministarstva;
3) lokalni donosilac odluka, odnosno odgovorno lice matičnog korisnika objekta, korisnika objekata ili Obveznika sistema;
4) energetski menadžer (jedinice lokalne samouprave/gradske opštine, korisnika objekta, javnog preduzeća, organa/organizacije ili ustanove);
5) korisnik na nivou objekta koji je zadužen za unos podataka u ISEM o konkretnom objektu ili o više objekata, odnosno o jednoj ili više ETC;
6) pošiljalac podataka, i to:
(1) snabdevač ili distributer energije ili pružalac komunalne usluge za konkretni objekat;
(2) Republički hidrometeorološki zavod, kao i javna preduzeća i ustanove koji za svoje potrebe mere temperaturu i ostale parametre spoljašnjeg vazduha;
(3) Narodna banka Srbije;
(4) druga pravna lica koja za potrebe matičnog korisnika objekta ili korisnika objekta vrše odgovarajuća merenja ili prikupljaju odgovarajuće podatke u vezi sa objektom.
Tabelarni pregled uloga i ovlašćenja korisnika ISEM iz stava 1. ovog člana dat je u Prilogu 1 - Tabelarni pregled vrsta ovlašćenja za pristup ISEM, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
III NAČIN I PRAVILA KORIŠĆENJA
Korisnici koriste ISEM na osnovu ovlašćenja iz člana 3. ovog pravilnika, upotrebom korisničkog imena i lozinke dodeljenih od strane administratora sistema.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, energetski menadžer dodeljuje ovlašćenja i parametre za pristup korisnicima na nivou objekta kod Obveznika sistema koji ga je imenovao.
Administrator sistema uparuje šifre objekata u bazi pošiljaoca podataka sa šiframa objekata u ISEM.
Pravila korišćenja za administratora sistema
Administrator sistema koristi ISEM u skladu sa sledećim pravilima:
1) održava stabilan i pouzdan rad ISEM;
2) učestvuje u redovnom sistemskom održavanju ISEM, kao i sistemskog softvera (Oracle);
3) učestvuje u redovnim sistemskim ažuriranjima i podešavanjima ISEM;
4) komunicira sa subjektima sistema energetskog menadžmenta u vezi sa pitanjima od značaja za tekuće funkcionisanje i dalji razvoj ISEM;
5) učestvuje u razvoju ISEM - u saradnji sa Ministarstvom predlaže razvoj novih funkcionalnosti, priprema projektne zadatke u vezi sa razvojem i održavanjem ISEM, učestvuje u javnim nabavkama usluga razvoja i/ili održavanja sistema, itd.;
6) daje i oduzima ovlašćenja korisnicima ISEM u skladu sa njihovom ulogom u organizacionoj strukturi ISEM;
7) upravlja objektima u okviru ISEM - definiše objekte i energetske troškovne celine, merače i brojila, način unosa podataka, itd.;
8) vrši geo-administraciju, odnosno definiše vrste objekata, upravlja matičnim korisnicima objekta i korisnicima objekta, definiše geografske parametre, definiše meteorološke stanice i povezuje ih sa objektima koje pokrivaju, itd.;
9) vrši energo-administraciju, odnosno upravlja bazom snabdevača, definiše energente, tarife, energetske sisteme, upravlja automatskim slanjem podataka, itd.;
10) u saradnji sa Ministarstvom kreira formate izveštaja i grafikona.
Administrator sistema ima sopstveni interfejs koji je detaljan i razlikuje se od ostalih korisničkih interfejsa.
Administrator sistema može da vrši sve funkcije korisnika ISEM na nižim nivoima organizacione strukture ISEM.
Pravila korišćenja za korisnika ISEM iz Ministarstva
Korisnik ISEM iz Ministarstva je službenik Ministarstva koji obavlja poslove koji se odnose na sistem energetskog menadžmenta.
Ministarstvo dodeljuje ulogu korisnika ISEM zaposlenima iz Ministarstva.
Korisnik ISEM iz Ministarstva nema mogućnost unosa, ni izmene postojećih podataka ali ima detaljan uvid u podatke i izveštaje o svim objektima unetim u ISEM.
Funkciju unosa i izmene podataka u ISEM u ime Ministarstva po potrebi obavlja administrator sistema.
Korisnik ISEM iz Ministarstva ima sopstveni interfejs.
Pravila korišćenja za lokalnog donosioca odluka
Lokalni donosilac odluka nema mogućnost unosa, ni izmene postojećih podataka u ISEM, ali ima uvid u podatke i izveštaje o objektu ili grupi objekata za koje je zadužen u pogledu plaćanja operativnih i/ili investicionih troškova.
Lokalni donosilac odluka ima sopstveni interfejs.
Pravila korišćenja za energetskog menadžera
Energetski menadžer nakon dostavljanja Ministarstvu obaveštenja o njegovom imenovanju, na osnovu kog dobija korisničko ime i lozinku, upravlja procesom prikupljanja i unosa podataka u ISEM za objekte pravnog lica koje ga je imenovalo, analizira prikupljene podatke i po potrebi izveštava odgovorno lice tog pravnog lica i Ministarstvo na osnovu podataka iz ISEM. Energetski menadžer ima uvid u podatke i izveštaje za objekte pravnog lica koje ga je imenovalo.
Energetski menadžer koristi ISEM u skladu sa sledećim pravilima:
1) daje i oduzima ovlašćenja korisnicima na nivou objekta, odnosno ETC za koje je zadužen;
2) definiše objekte u ISEM, odnosno ETC za koje je zadužen, uključujući pripadajuća brojila, merače, itd.;
3) delimično vrši geo-administraciju za objekte pravnog lica koje ga je imenovalo;
4) delimično vrši energo-administraciju za objekte pravnog lica koje ga je imenovalo;
5) vrši nadzor automatskog unosa podataka u ISEM od strane pošiljalaca podataka;
6) komunicira sa lokalnim donosiocem odluka u vezi sa pitanjima od značaja za funkcionisanje objekata za koje je lokalni donosilac odluka odgovoran;
7) kreira različite izveštaje za potrebe korisnika ISEM na višim nivoima organizacione strukture ISEM;
8) komunicira sa administratorom sistema i subjektima sistema energetskog menadžmenta o pitanjima u vezi sa radom u ISEM;
9) kreira formate za unos podataka od strane korisnika na nivou objekta pravnog lica koje ga je imenovalo, nadzire unos tih podataka i najmanje jednom godišnje verifikuje unete podatke;
10) vrši prenos izračunatih agregatnih podataka koji su potrebni za izradu godišnjeg izveštaja o ostvarivanju ciljeva uštede energije (u daljem tekstu: Godišnji izveštaj) iz ISEM u SEMIS;
11) komunicira i sarađuje sa administratorom sistema o pitanjima u vezi sa radom u ISEM.
Energetski menadžer obaveštava Ministarstvo i/ili administratora sistema o promenama i problemima u funkcionisanju ISEM u vezi sa podacima koji se odnose na objekte pravnog lica koje ga je imenovalo.
Energetski menadžer po potrebi može da vrši sve vrste ovlašćenja korisnika na nivou objekata pravnog lica koje ga je imenovalo.
Energetski menadžer ima sopstveni interfejs.
Pravila korišćenja za korisnika na nivou objekta
Korisnik na nivou objekta nakon što je određen za tu ulogu od strane odgovornog lica pravnog lica zaduženog za objekat, koristi ISEM u skladu sa sledećim pravilima:
1) unosi sporo promenljive podatke o objektu, odnosno ETC za koje je zadužen (opšti podaci, konstrukcioni podaci, podaci o energetskim sistemima u objektu, dokumenti, itd.);
2) unosi brzo promenljive podatke koji se odnose na potrošnju i troškove za energiju i vodu objekta, odnosno ETC za koje je zadužen;
3) vrši jednostavne analize unetih podataka i kreira jednostavne izveštaje;
4) komunicira i sarađuje sa energetskim menadžerom, odnosno sa lokalnim donosiocem odluka o pitanjima u vezi sa podacima u ISEM koji se odnose na objekat za koji je zadužen;
5) obaveštava energetskog menadžera ili odgovorno lice pravnog lica zaduženog za objekat ili administratora sistema o svim promenama i problemima u vezi sa funkcionisanjem ISEM koji se odnose na objekte za koje je zadužen.
Korisnik na nivou objekta ima sopstveni interfejs koji omogućava jednostavnu navigaciju i aktiviranje dostupnih funkcionalnosti.
Pravila korišćenja za pošiljaoca podataka
Pošiljalac podataka šalje u ISEM podatke u odgovarajućem elektronskom formatu koji je prilagođen za preuzimanje u ISEM.
Pošiljalac podataka iz člana 3. stav 1. tačka 6) podtačka (1) ovog pravilnika šalje u ISEM: zaglavlje računa (podaci o objektu, tarifnoj grupi, periodu obračuna i sl.), stavke računa (naziv stavke, količina, jedinična cena, iznos/procenat poreza na dodatu vrednost) u skladu sa pravilima za povezivanje i automatsko slanje podataka sa računa, kao i za daljinsko očitavanje u ISEM, koja se objavljuju na naslovnoj strani korisničkog interfejsa ISEM.
Pošiljalac podataka može da šalje podatke u vremenskim intervalima različitim od intervala izdavanja računa, kao i podatke očitavanja u realnom vremenu, ako u objektu postoje odgovarajući merači ili brojila i ako pošiljalac ima potrebne tehničke mogućnosti, u skladu sa pravilima iz stava 2. ovoga člana.
Pošiljalac podataka ima sopstveni interfejs koji omogućava jednostavnu navigaciju i aktiviranje dostupnih funkcionalnosti.
Pošiljalac podataka ima pristup samo podacima koje šalje u ISEM.
Pravila korišćenja javno dostupnih podataka
Javno dostupni podaci u ISEM su samo agregatni i ako je moguće normalizovani podaci o objektu.
Pre nego što agregatni i normalizovani podaci iz stava 1. ovog člana postanu javno dostupni, verifikuju se svi podaci koji se koriste za dobijanje tih podataka (npr. podaci o potrošnji i troškovima za energiju, o površini objekta, broju korisnika, radnom vremenu i sl.).
Na zahtev tražioca podataka, izdavanje podataka iz stava 1. ovog člana vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuje slobodan pristup informacijama od javnog značaja.
IV METODOLOGIJA PRIKUPLJANJA PODATAKA
Podaci o potrošnji energije i/ili vode prikupljaju se u ISEM sa izdatih računa za potrošnju energije ili vode, ili očitavanjem sa merača ili brojila.
Unos podataka iz stava 1. ovog člana može biti manuelan ili direktan putem interneta, automatskim slanjem podataka od strane pošiljaoca podataka sa računa za energiju i/ili vodu ili automatskim očitavanjem odgovarajućih merača ili brojila.
Manuelan unos podataka obuhvata unos podataka o potrošnji i troškovima za energiju ili vodu sa izdatih računa i vrši se u intervalima izdavanja računa (najčešće mesečno).
Podaci o potrošnji energije ili vode unose se sa izdatih računa za svako obračunsko merno mesto u objektu.
Manuelan unos podataka na osnovu očitavanja brojila i merača je unos očitanih stanja brojila i merača potrošene energije ili vode u izabranim vremenskim intervalima, koje određuje odgovorno lice korisnika objekta na preporuku korisnika na nivou objekta ili energetskog menadžera.
Za manuelan unos podataka koristi se interfejs koji odgovara nivou u organizacionoj strukturi korisnika ISEM.
Direktan unos podataka sa izdatih računa vrši se u intervalu izdavanja računa tako da podaci u potpunosti odgovaraju podacima sa računa koje izdaje konkretni pošiljalac podataka iz člana 3. stav 1. tačka 6) podtačka (1) ovog pravilnika.
Direktan unos podataka koji pošiljalac podataka vrši na osnovu automatskog očitavanja odgovarajućih brojila i merača u objektu putem sistema daljinskog merenja i slanja podataka, vrši se u intervalu praćenja jednakom jednom satu, koji po potrebi može biti i kraći.
Uneta vrednost jednaka je srednjoj satnoj vrednosti izmerenih vrednosti u intervalima merenja merača ili brojila.
Satno direktno očitavanje potrošnje iz stava 2. ovog člana vrši se za ETC čiji ukupni godišnji trošak za potrošenu energiju i vodu iznosi najmanje 6.000.000 dinara.
Za ETC za koju postoji sistematsko satno praćenje potrošnje, ne vrši se prikupljanje podataka o potrošnji u drugim intervalima, ali se prikupljaju podaci o mesečnoj potrošnji energije i vode za koje su izdati računi.
Podaci kojima se bliže određuju objekat i ETC
U ISEM se prikupljaju sledeći podaci kojima se bliže određuje objekat, odnosno ETC u sastavu objekta:
1) geografska lokacija ETC (region, okrug, opština/gradska opština/grad, ulica i broj i sl.) u skladu sa članom 18. ovog pravilnika i Prilogom 2 - Šifra lokacije objekta SR-xyzw, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (u daljem tekstu: Prilog 2.);
2) grupa i podgrupa kojoj objekat pripada u skladu sa članom 19. ovog pravilnika i Prilogom 3 - Podela objekata po grupama i podgrupama, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (u daljem tekstu: Prilog 3.);
3) podaci koji se odnose na finansiranje i zaduženost za plaćanje operativnih troškova;
4) konstrukcione karakteristike ETC (spratnost, površina, i sl.);
5) energetski sistemi u ETC - sistem grejanja, sistem klimatizacije, sistem unutrašnjeg osvetljenja i sl.;
6) merači i brojila u ETC sa pripadajućim podacima o snabdevačima/distributerima, kao i o količini energije i vode koju troše;
7) fizička lica zadužena za praćenje potrošnje i troškova za energiju i vodu u ETC (lokalni donosilac odluka, energetski menadžer, odgovorno lice korisnika objekta i korisnik na nivou objekta);
8) najbliža meteorološka stanica koja meri lokalnu temperaturu spoljašnjeg vazduha, na osnovu koje se vrši normalizacija potrošnje energije u odnosu na meteorološke uslove;
9) podaci o izmerenoj i obračunatoj potrošnji i troškovima za energiju i vodu u ETC;
10) ostali podaci (podaci iz sertifikata o energetskim svojstvima zgrade, ako postoji, podaci o sprovedenom energetskom pregledu, o sprovedenoj energetskoj sanaciji i sl.).
Podaci o temperaturi spoljašnjeg vazduha
Republički hidrometeorološki zavod, kao i javna preduzeća i ustanove koji za svoje potrebe mere temperaturu spoljašnjeg vazduha, automatski, putem interneta dostavljaju u ISEM podatke o temperaturi izmerenoj na lokaciji meteorološke stanice, odnosno opservatorije u ISEM.
Upis izmerene temperature spoljašnjeg vazduha u ISEM vrši se na svaki sat. Upisana vrednost jednaka je srednjoj satnoj vrednosti izmerenih vrednosti temperature u intervalima merenja meteorološke stanice, odnosno opservatorije.
V METODOLOGIJA OBRADE PODATAKA
Metodologija obrade podataka koji se unose u ISEM obuhvata:
1) obradu podataka u cilju definisanja objekata;
2) obradu podataka u cilju podele objekata na grupe i podgrupe;
3) obradu podataka koji se odnose na finansiranje i zaduženost za plaćanje operativnih troškova;
4) obradu podataka u cilju normalizacije potrošnje energije;
5) obradu podataka u cilju praćenja potrošnje i troškova za energiju i vodu;
6) obradu podataka koji se odnose na izračunavanje potrošnje primarne energije i emisije ugljendioksida;
7) obradu podataka u cilju evidentiranja i preračunavanja troškova;
8) obradu podataka u cilju prenosa podataka iz ISEM u SEMIS.
Objekat u ISEM definisan je skupom od devet slova i brojeva svrstanih u različite grupe podataka. Svaka grupa podataka pruža osnov za sprovođenje specifičnih analiza.
Prve tri grupe podataka sadržane su u šifri objekta, koja u opštem obliku glasi SR-xyzw-pqrs-k-(A), a odnose se na lokaciju objekta i njegove ETC, i to:
1) podaci koji se odnose na lokaciju objekta prikazani su u Prilogu 2. i obuhvataju:
(1) slovnu oznaku Republike Srbije - SR;
(2) opštinu/gradsku opštinu - četvorocifreni broj xyzw koji u sebi sadrži redni broj regiona (x), redni broj upravnog okruga/mesta unutar regiona (y) i redni broj opštine/grada/gradske opštine unutar upravnog okruga/mesta u okviru konkretnog regiona (zw);
2) redni broj objekta u okviru konkretne opštine/grada/gradske opštine je pqrs i formira se po redosledu unošenja objekta u ISEM;
3) podaci koji se odnose na ETC koja predstavlja objekat k-(A):
(1) k = 0 - za kompleks zgrada;
(2) k > 0 - redni broj zgrade unutar kompleksa, pri čemu je k = 1 za slobodnostojeću zgradu koja nije unutar kompleksa;
(3) (A) - deo zgrade. U slučaju kada ima više delova zgrade koji predstavljaju posebne ETC, koriste se slovne oznake abecednim redom: B,C, D, itd.
Objekti u ISEM dele se po nameni na devet grupa.
Unutar svake grupe iz stava 1. ovog člana utvrđene su odgovarajuće podgrupe objekata sličnih po nameni od koje najviše zavisi potrošnja energije i vode.
Grupe i podgrupe objekata iz st. 1. i 2. ovog člana date su u Prilogu 3.
Finansiranje i zaduženost za plaćanje operativnih troškova
Matični korisnici objekta definišu se u skladu sa vrstom budžeta iz kog se finansiraju operativni troškovi objekata, kao što je opisano u Prilogu 4 - Matični korisnici objekta i vrste budžeta iz kog se finansiraju operativni troškovi objekata, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (u daljem tekstu: Prilog 4.).
Za svaku vrstu matičnog korisnika objekta definiše se korisnik budžeta, odnosno konkretan matični korisnik objekta (ministarstvo, opština, grad, itd.) u skladu sa Prilogom 4.
U slučaju da postoji, definiše se i korisnik budžeta matičnog korisnika objekta, odnosno pravno lice koje je zaduženo za plaćanje operativnih troškova objekta (ustanova, preduzeće i sl.).
U slučaju da postoje, definišu se i potkorisnici objekta (npr. područne ambulante matičnih domova zdravlja, područna odeljenja matičnih škola, područna odeljenja matičnih predškolskih ustanova i sl.).
Normalizacija potrošnje energije
Normalizacija potrošnje energije vrši se u odnosu na ostvareni broj stepen-dana grejanja i broj stepen-dana hlađenja, prema podacima za izmerenu temperaturu spoljašnjeg vazduha na meteorološkoj stanici ili opservatoriji koja je najbliža objektu čija potrošnja je predmet normalizacije.
Praćenje potrošnje i troškova za energiju i vodu
Praćenje potrošnje i troškova za energiju i vodu vrši se na osnovu podataka unetih u ISEM o potrošnji i troškovima za energiju i vodu za koje je izdat račun.
Praćenje potrošnje i troškova za energiju i vodu može da se vrši na osnovu nenormalizovanih i normalizovanih podatka.
Za ETC za koje postoji sistematsko satno praćenje potrošnje, korisnik ISEM koji vrši praćenje obrađuje podatke o periodu praćenja, intervalu praćenja i o praćenju nenormalizovanih ili normalizovanih podataka.
Izračunavanje potrošnje primarne energije i emisije ugljendioksida
Izračunavanje potrošnje primarne energije u ETC, odnosno u objektu, kao i pripadajuće emisije ugljendioksida vrši se u skladu sa propisom kojim se uređuju faktori konverzije finalne energije u primarnu i faktori emisije ugljendioksida.
Evidentiranje i preračunavanje troškova
Troškovi za energiju i vodu u ISEM izražavaju se u dinarima.
Troškovi za energiju i vodu iz stava 1. ovog člana mogu da se izražavaju i u evrima po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan izdavanja računa.
ISEM automatski preuzima podatke o srednjem dnevnom kursu evra sa internet stranice Narodne banke Srbije.
Prenos podataka iz ISEM u SEMIS
Agregatni podaci o objektima koji se na osnovu prikupljenih podataka izračunavaju u ISEM i koji su neophodni za izradu Godišnjeg izveštaja, prenose se iz ISEM u SEMIS na način opisan na naslovnoj strani korisničkog interfejsa ISEM. U Godišnji izveštaj se prenose verifikovani i nenormalizovani podaci.
Broj stepen-dana grejanja i broj stepen-dana hlađenja, izračunati na osnovu podataka iz člana 16. st. 1. i 2. ovog pravilnika za period od godinu dana, prenosi se iz ISEM u SEMIS na način opisan na naslovnoj strani korisničkog interfejsa ISEM.
VI TEHNIČKI I DRUGI USLOVI ZA KORIŠĆENJE
Tehnički uslovi za direktno slanje podataka u ISEM
Direktno slanje podataka u ISEM vrši se u skladu sa tehničkim uslovima za direktno slanje podataka u ISEM, koje su dati na naslovnoj strani korisničkog interfejsa ISEM.
Uslov za korišćenje ISEM je pohađanje obuke za korišćenje ISEM.
Obuka budućih korisnika ISEM na svim nivoima vrši se u demo verziji ISEM, kreiranjem odgovarajuće uloge korisnika, povezivanjem tog korisnika sa objektom i/ili Obveznikom sistema i dodeljivanjem parametara za pristup korisnika demo verziji ISEM.
Obuka korisnika na nivou objekta traje dva školska časa i vrši se u računarskoj učionici za grupu od najviše 12 polaznika.
Obuka obuhvata pojednostavljene instrukcije za pristupanje ISEM, pronalaženje objekta, unos podataka sa računa u ISEM, praćenje i interpretaciju podataka i kreiranje jednostavnih izveštaja.
Nakon završene obuke, polazniku se dodeljuje uloga korisnika na nivou objekta, povezuje se sa objektima i mernim mestima koji su mu dodeljeni i dodeljuju mu se parametri za pristup ISEM.
Obuka za korišćenje ISEM za energetske menadžere vrši se u skladu sa propisom kojim se uređuju obuka i ispit za energetskog menadžera.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
TABELARNI PREGLED VRSTA OVLAŠĆENJA ZA PRISTUP ISEM
Uloga korisnika ISEM |
Lice koje kreira ulogu korisniku ISEM |
Ostali korisnici ISEM koje vidi korisnik ISEM |
Objekti koje korisnik ISEM kreira |
Objekti koje korisnik ISEM vidi |
Snabdevači/distributeri/ pružaoci komunalnih usluga koje korisnik ISEM kreira |
Snabdevači/ distributeri/pružaoci komunalnih usluga koje korisnik ISEM vidi |
Snabdevači/ distributeri/pružaoci komunalnih usluga koje korisnik ISEM može da menja |
Merači i brojila koje kreira korisnik ISEM |
Potrošnja i troškovi za energiju i vodu koje vidi korisnik ISEM |
Izveštaji koje kreira korisnik ISEM |
Administrator |
Administrator |
Sve |
Sve |
Sve |
Sve |
Sve |
Sve |
Sve |
Sve |
Izveštaj za jedan ili više objekata korisnika objekta, izveštaj za objekte matičnog korisnika objekta i izveštaj za objekte više matičnih korisnika objekta |
Ministarstvo |
Administrator |
Sve |
Nijedan |
Sve |
Nijednog |
Sve |
Nijednog |
Nijedno |
Sve |
Izveštaj za jedan ili više objekata korisnika objekta, izveštaj za objekte matičnog korisnika objekta i izveštaj za objekte više matičnih korisnika objekta |
Lokalni donosilac odluka |
Administrator |
Samo energetske menadžere i korisnike na nivou objekta u objektima za koje je zadužen |
Nijedan |
Objekti za koje je zadužen |
Nijednog |
Sve |
Nijednog |
Nijedno |
Samo za energiju i vodu koju troše objekti za koje je zadužen |
Izveštaj za jedan ili više objekata korisnika objekta, izveštaj za objekte matičnog korisnika objekta |
Energetski menadžer |
Administrator |
Samo korisnike na nivou objekta u objektima za koje je zadužen |
Objekti pravnog lica koje ga je imenovalo |
Objekti za koje je zadužen |
Nijednog |
Sve |
Nijednog |
Samo one koji se nalaze u objektima za koje je zadužen |
Samo za energiju i vodu koju troše objekti za koje je zadužen |
Izveštaj za jedan ili više objekata korisnika objekta i izveštaj za objekte matičnog korisnika objekta |
Korisnik na nivou objekta |
Administrator/energetski menadžer |
Samo sebe |
Nijedan |
Objekat za koji je zadužen |
Nijednog |
Snabdevači/ distributeri/pružaoci komunalnih usluga za objekte za koji je zadužen |
Nijednog |
Samo one koji se nalaze u objektu za koji je zadužen |
Samo za energiju i vodu koju troši objekat za koji je zadužen |
Izveštaj za jedan objekat korisnika objekta |
ŠIFRA LOKACIJE OBJEKTA SR-xyzw
Redni broj regiona (x) |
Naziv regiona |
Redni broj upravnog okruga/mesta unutar regiona |
Šifra upravnog okruga/mesta |
Naziv upravnog okruga/mesta |
Redni broj unutar upravnog okruga/mesta |
Naziv opštine/grada/gradske opštine |
1 |
grad Beograd |
1 |
BGD |
grad Beograd |
1 |
Barajevo |
2 |
Čukarica |
|||||
3 |
Grocka |
|||||
4 |
Lazarevac |
|||||
5 |
Mladenovac |
|||||
6 |
Novi Beograd |
|||||
7 |
Obrenovac |
|||||
8 |
Palilula |
|||||
9 |
Rakovica |
|||||
10 |
Savski venac |
|||||
11 |
Sopot |
|||||
12 |
Stari grad |
|||||
13 |
Surčin |
|||||
14 |
Voždovac |
|||||
15 |
Vračar |
|||||
16 |
Zemun |
|||||
17 |
Zvezdara |
|||||
|
Rezerva |
|||||
2 |
Vojvodina |
1 |
ZABČ |
Zapadnobački |
1 |
Apatin |
2 |
Kula |
|||||
3 |
Odžaci |
|||||
4 |
Sombor |
|||||
|
Rezerva |
|||||
2 |
JUBA |
Južnobanatski |
1 |
Alibunar |
||
2 |
Bela Crkva |
|||||
3 |
Kovačica |
|||||
4 |
Kovin |
|||||
5 |
Opovo |
|||||
6 |
Pančevo |
|||||
7 |
Plandište |
|||||
8 |
Vršac |
|||||
|
Rezerva |
|||||
3 |
JUBČ |
Južnobački |
1 |
Bač |
||
2 |
Bačka Palanka |
|||||
3 |
Bački Petrovac |
|||||
4 |
Bečej |
|||||
5 |
Beočin |
|||||
6 |
Novi Sad |
|||||
7 |
Petrovaradin |
|||||
8 |
Srbobran |
|||||
9 |
Sremski Karlovci |
|||||
10 |
Temerin |
|||||
11 |
Titel |
|||||
12 |
Vrbas |
|||||
13 |
Žabalj |
|||||
|
Rezerva |
|||||
4 |
SEBA |
Severnobanatski |
1 |
Ada |
||
2 |
Čoka |
|||||
3 |
Kanjiža |
|||||
4 |
Kikinda |
|||||
5 |
Novi Kneževac |
|||||
6 |
Senta |
|||||
|
Rezerva |
|||||
5 |
SEBČ |
Severnobački |
1 |
Bačka Topola |
||
2 |
Mali Iđoš |
|||||
3 |
Subotica |
|||||
|
Rezerva |
|||||
6 |
SRBA |
Srednjobanatski |
1 |
Nova Crnja |
||
2 |
Novi Bečej |
|||||
3 |
Sečanj |
|||||
4 |
Žitište |
|||||
5 |
Zrenjanin |
|||||
|
Rezerva |
|||||
7 |
SREM |
Sremski |
1 |
Inđija |
||
2 |
Irig |
|||||
3 |
Pećinci |
|||||
4 |
Ruma |
|||||
5 |
Šid |
|||||
6 |
Sremska Mitrovica |
|||||
7 |
Stara Pazova |
|||||
|
Rezerva |
|||||
3 |
Šumadija i Zapadna Srbija |
1 |
ZLT |
Zlatiborski |
1 |
Arilje |
2 |
Bajina Bašta |
|||||
3 |
Čajetina |
|||||
4 |
Kosjerić |
|||||
5 |
Nova Varoš |
|||||
6 |
Požega |
|||||
7 |
Priboj |
|||||
8 |
Prijepolje |
|||||
9 |
Sjenica |
|||||
10 |
Užice |
|||||
|
Rezerva |
|||||
2 |
KOL |
Kolubarski |
1 |
Lajkovac |
||
2 |
Ljig |
|||||
3 |
Mionica |
|||||
4 |
Osečina |
|||||
5 |
Ub |
|||||
6 |
Valjevo |
|||||
|
Rezerva |
|||||
3 |
MAČ |
Mačvanski |
1 |
Bogatić |
||
2 |
Koceljeva |
|||||
3 |
Krupanj |
|||||
4 |
Ljubovija |
|||||
5 |
Loznica |
|||||
6 |
Mali Zvornik |
|||||
7 |
Šabac |
|||||
8 |
Vladimirci |
|||||
|
Rezerva |
|||||
4 |
MOR |
Moravički |
1 |
Čačak |
||
2 |
Gornji Milanovac |
|||||
3 |
Ivanjica |
|||||
4 |
Lučani |
|||||
|
Rezerva |
|||||
5 |
POM |
Pomoravski |
2 |
Ćuprija |
||
3 |
Despotovac |
|||||
6 |
Jagodina |
|||||
8 |
Paraćin |
|||||
9 |
Rekovac |
|||||
10 |
Svilajnac |
|||||
|
Rezerva |
|||||
6 |
RAS |
Rasinski |
1 |
Aleksandrovac |
||
2 |
Brus |
|||||
3 |
Ćićevac |
|||||
4 |
Kruševac |
|||||
5 |
Trstenik |
|||||
6 |
Varvarin |
|||||
|
Rezerva |
|||||
7 |
RAŠ |
Raški |
1 |
Kraljevo |
||
2 |
Novi Pazar |
|||||
3 |
Raška |
|||||
4 |
Tutin |
|||||
5 |
Vrnjačka Banja |
|||||
|
Rezerva |
|||||
8 |
ŠUM |
Šumadijski |
1 |
Aranđelovac |
||
2 |
Batočina |
|||||
3 |
Knić |
|||||
4 |
Kragujevac |
|||||
5 |
Lapovo |
|||||
6 |
Rača |
|||||
7 |
Topola |
|||||
|
Rezerva |
|||||
4 |
Južna i Istočna Srbija |
1 |
BOR |
Borski |
1 |
Bor |
2 |
Kladovo |
|||||
3 |
Majdanpek |
|||||
4 |
Negotin |
|||||
|
Rezerva |
|||||
2 |
BRAN |
Braničevski |
1 |
Golubac |
||
2 |
Kučevo |
|||||
3 |
Malo Crniće |
|||||
4 |
Petrovac |
|||||
5 |
Požarevac |
|||||
6 |
Veliko Gradište |
|||||
7 |
Žabari |
|||||
8 |
Žagubica |
|||||
9 |
Kostolac |
|||||
|
Rezerva |
|||||
3 |
ZAJ |
Zaječarski |
1 |
Boljevac |
||
2 |
Knjaževac |
|||||
3 |
Sokobanja |
|||||
4 |
Zaječar |
|||||
|
Rezerva |
|||||
4 |
JABL |
Jablanički |
1 |
Bojnik |
||
2 |
Crna Trava |
|||||
3 |
Lebane |
|||||
4 |
Leskovac |
|||||
5 |
Medveđa |
|||||
6 |
Vlasotince |
|||||
|
Rezerva |
|||||
5 |
NIŠ |
Nišavski |
1 |
Aleksinac |
||
2 |
Doljevac |
|||||
3 |
Gadžin Han |
|||||
4 |
Merošina |
|||||
5 |
Crveni Krst |
|||||
6 |
Medijana |
|||||
7 |
Palilula |
|||||
8 |
Pantalej |
|||||
9 |
Niška Banja |
|||||
10 |
Ražanj |
|||||
11 |
Svrljig |
|||||
|
Rezerva |
|||||
6 |
PIR |
Pirotski |
1 |
Babušnica |
||
2 |
Bela Palanka |
|||||
3 |
Dimitrovgrad |
|||||
4 |
Pirot |
|||||
|
Rezerva |
|||||
7 |
PODN |
Podunavski |
1 |
Smederevo |
||
2 |
Smederevska Palanka |
|||||
3 |
Velika Plana |
|||||
|
Rezerva |
|||||
8 |
PČI |
Pčinjski |
1 |
Bosilegrad |
||
2 |
Bujanovac |
|||||
3 |
Preševo |
|||||
4 |
Surdulica |
|||||
5 |
Trgovište |
|||||
6 |
Vladičin Han |
|||||
8 |
Vranje |
|||||
9 |
Vranjska banja |
|||||
|
Rezerva |
|||||
9 |
TOPL |
Toplički |
1 |
Blace |
||
2 |
Kuršumlija |
|||||
3 |
Prokuplje |
|||||
4 |
Žitorađa |
|||||
|
Rezerva |
PODELA OBJEKATA PO GRUPAMA I PODGRUPAMA
Šifra grupe objekata |
Grupa objekata |
Šifra podgrupe objekata |
Podgrupa objekata |
A |
Objekti obrazovnih institucija |
01 |
Vrtići i jaslice |
02 |
Osnovne škole |
||
03 |
Srednje škole |
||
04 |
Više škole |
||
05 |
Fakulteti |
||
06 |
Specijalne škole |
||
… |
… |
||
99 |
Ostalo |
||
B |
Zdravstvene ustanove |
01 |
Ambulante |
02 |
Domovi zdravlja |
||
03 |
Klinike |
||
04 |
Bolnice |
||
05 |
Stacionari |
||
06 |
Klinički centri |
||
07 |
Apoteke |
||
… |
… |
||
99 |
Ostalo |
||
C |
Objekti kolektivnog smeštaja |
01 |
Domovi za stara lica |
02 |
Studentski i učenički domovi |
||
03 |
Domovi za nezbrinutu decu |
||
04 |
Popravni domovi |
||
05 |
Kazneno-popravni zavodi |
||
|
Kasarne |
||
… |
… |
||
99 |
Ostalo |
||
D |
Objekti institucija kulture |
01 |
Domovi kulture |
02 |
Bioskopi |
||
03 |
Pozorišta |
||
04 |
Muzeji |
||
05 |
Biblioteke |
||
... |
… |
||
99 |
Ostalo |
||
E |
Sportski objekti |
01 |
Sportski centri |
02 |
Bazeni otvoreni |
||
03 |
Bazeni zatvoreni |
||
04 |
Sportske hale |
||
05 |
Stadioni |
||
06 |
Klizališta |
||
... |
… |
||
99 |
Ostalo |
||
F |
Administrativni objekti |
01 |
Mesne kancelarije |
02 |
Zgrade opštinske uprave |
||
03 |
Zgrade gradske uprave |
||
04 |
Zgrade državne uprave |
||
05 |
Sudovi |
||
06 |
Policija |
||
... |
… |
||
99 |
Ostalo |
||
G |
Objekti javnog transporta |
01 |
Autobuske stanice |
|
Železničke stanice |
||
|
Aerodromi |
||
… |
... |
||
99 |
Ostalo |
||
H |
Ugostiteljski objekti |
01 |
Kuhinje |
02 |
Restorani |
||
03 |
Odmarališta |
||
04 |
Moteli |
||
05 |
Hoteli |
||
06 |
Hosteli |
||
... |
... |
||
99 |
Ostalo |
||
I |
Objekti javnog komunalnog preduzeća |
01 |
Proizvodni objekti javnih komunalnih preduzeća javnoko |
02 |
Administrativni objekti javnih komunalnih preduzeća |
||
03 |
Trafo stanice javnih preduzeća i javnih komunalnih preduzeća |
||
... |
… |
||
99 |
Ostalo |
||
J |
Ostalo |
01 |
Ostalo |
… |
… |
||
99 |
Ostalo |
MATIČNI KORISNICI OBJEKTA I VRSTE BUDŽETA IZ KOG SE FINANSIRAJU OPERATIVNI TROŠKOVI OBJEKATA
Šifra vrste matičnog korisnika objekta |
PRIMERI vrsta matičnih korisnika objekta = vrsta budžeta iz koga se finansiraju operativni troškovi objekata |
O |
Opština |
G |
Grad |
REP |
Republika |
POK |
Pokrajina |
JKP |
Javno komunalno preduzeće |
JP |
Javno preduzeće |
INST |
Ostale institucije i ustanove |
ORG |
Organizacije |
KOM |
Komercijalni objekti |
PRIVAT |
Stambeni objekti |
OST |
Ostalo |
Način definisanja matičnog korisnika objekta
Vrsta matičnog korisnika objekta = vrsta budžeta iz kojeg se finansiraju operativni troškovi objekata |
Primeri konkretnih matičnih korisnika objekta |
|
|
Opština/gradska opština |
Kula |
Vračar |
|
Brus |
|
Grad Beograd |
Sekretarijat za obrazovanje |
Sekretarijat za kulturu |
|
Republika |
Ministarstvo rudarstva i energetike |
Ministarstvo zdravlja |
|
Ministarstvo odbrane |
|
Republička direkcija za … |
|
Republička agencija za … |
|
Pokrajina |
Pokrajinski sekretarijat za … |
Pokrajinski sekretarijat za … |
|
Javno komunalno preduzeće |
Javno komunalno preduzeće "Beogradske elektrane", Beograd |
Javno komunalno preduzeće "Beogradski vodovod i kanalizacija", Beograd kanalizacija |
|
Javno preduzeće |
Javno preduzeće "Elektroprivreda Srbije", Beograd |
Javno preduzeće za gazdovanje šumama "Srbijašume" sa p.o. Beograd |
|
Ostale institucije i ustanove |
Privredna komora Srbije |
Organizacije |
Auto-moto savez Srbije |
Komercijalni objekti* |
Osiguravajuće društvo "xx" |
* Opciono