UREDBA
O USLOVIMA I KRITERIJUMIMA USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI KOJA SE DODELJUJE UČESNICIMA NA TRŽIŠTU KOJI OBAVLJAJU DELATNOST U ŽELEZNIČKOM SEKTORU

("Sl. glasnik RS", br. 20/2023)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Ovom uredbom bliže se uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti dodele državne pomoći koja se dodeljuje za unapređenje razvoja železničkog sektora.

Primena

Član 2

Odredbe ove uredbe se primenjuju na državnu pomoć koja se dodeljuje učesnicima na tržištu koji obavljaju delatnost u železničkom sektoru za ulaganje u kupovinu, zamenu i obnovu železničkih voznih sredstava, kroz otpis duga prema državi, lokalnoj samoupravi ili pravnom licu koje upravlja ili raspolaže javnim sredstvima i za koordinaciju saobraćaja (u daljem tekstu: državna pomoć u železničkom sektoru).

Odredbe ove uredbe ne primenjuju se na državnu pomoć koja je uslovljena:

1) izvezenim količinama, osnivanjem i radom distribucione mreže u inostranstvu ili ostalim tekućim troškovima korisnika državne pomoći koji su direktno povezani sa izvoznom delatnošću;

2) davanjem prednosti korišćenju domaće robe u odnosu na uvezenu robu;

3) obavezom korisnika državne pomoći da koristi robu koja je proizvedena u Republici Srbiji ili usluge koje su pružene u Republici Srbiji;

4) ograničavanjem korisnika državne pomoći da koristi rezultate istraživanja, razvoja i inovacija u Republici Srbiji;

5) obavezom korisnika državne pomoći da ima sedište ili predstavništvo u Republici Srbiji, osim u trenutku isplate državne pomoći.

Izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju značenje određeno zakonom i podzakonskim aktima kojima se uređuje kontrola državne pomoći.

Usklađena državna pomoć u železničkom sektoru

Član 3

Državna pomoć u železničkom sektoru usklađena je sa pravilima o dodeli državne pomoći ako ispunjava uslove i kriterijume iz ove uredbe.

II KRITERIJUMI USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI U ŽELEZNIČKOM SEKTORU

Član 4

Državna pomoć u železničkom sektoru je usklađena ako se dodeljuje učesniku na tržištu koji se ne nalazi u postupku povraćaja državne ili de minimis pomoći, kao i učesnicima na tržištu koji nisu bili u teškoćama u smislu propisa o kontroli državne pomoći.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, državna pomoć učesniku na tržištu koji je u teškoćama, usklađena je u smislu člana 3. ove uredbe ako se dodeljuje za otpis duga prema državi, lokalnoj samoupravi ili pravnom licu koje upravlja ili raspolaže javnim sredstvima.

Utvrđivanje opravdanih troškova i intenziteta državne pomoći

Član 5

Intenzitet državne pomoći utvrđuje se u odnosu na iznos opravdanih troškova za koje se dodeljuje državna pomoć.

Opravdanost troškova se dokazuje ispravama koje moraju da sadrže jasne, konkretne i ažurirane podatke.

Intenzitet državne pomoći za železnički sektor mora biti u skladu sa dozvoljenim intenzitetima utvrđenim u ovoj uredbi.

Državna pomoć koja se isplaćuje u više rata i opravdani troškovi diskontuju se na njihovu vrednost u trenutku dodele pri čemu se za diskontovanje koristi diskontna stopa koja važi u trenutku dodele.

Iznos državne pomoći koja se ne dodeljuje u obliku bespovratnog sredstva, jednak je bruto novčanoj protivvrednosti bespovratnog sredstva.

Transparentnost

Član 6

Državna pomoć za železnički sektor je usklađena ako je moguće unapred izračunati tačan iznos bruto novčane protivvrednosti bez potrebe za procenom rizika od prekomerne državne pomoći.

Državna pomoć koja se dodeljuje u obliku bespovratnih sredstava izražava se u bruto iznosu, tj. iznosu pre odbitka poreza i drugih naknada.

Ako se državna pomoć ne dodeljuje u obliku bespovratnih sredstava, iznos državne pomoći mora biti izražen u obliku bespovratnih sredstava, tj. u njihovoj (bruto) novčanoj protivvrednosti.

Kriterijum transparentnosti ispunjavaju sledeći instrumenti dodele državne pomoći:

1) subvencija i subvencionisana kamatna stopa na kredite;

2) garancija ako je obračunata u obliku bruto novčane protivvrednosti subvencije;

3) poreska olakšica ako je predviđena gornja vrednost koja obezbeđuje da se ne premaši dozvoljena visina (intenzitet) državne pomoći;

4) drugi instrumenti u skladu sa zakonom.

III USLOVI USKLAĐENOSTI DRŽAVNE POMOĆI U ŽELEZNIČKOM SEKTORU

1. Državna pomoć za ulaganje u kupovinu, zamenu i obnovu železničkih voznih sredstava za prevoz putnika

Član 7

Državna pomoć za ulaganje u kupovinu, zamenu i obnovu železničkih voznih sredstava (u daljem tekstu: državna pomoć za ulaganje) se dodeljuje za bilo koju vrstu ulaganja u nabavku železničkih voznih sredstava za prevoz putnika.

Usklađena državna pomoć za ulaganje

Član 8

Državna pomoć za ulaganje usklađena je sa pravilima o dodeli državne pomoći ako ispunjava uslove i kriterijume iz ove uredbe, kao i uslove i kriterijume usklađenosti regionalne državne pomoći.

Uslovi usklađenosti državne pomoći za ulaganje

Član 9

Državna pomoć za ulaganje usklađena je ako:

1) se nabavljena železnička vozna sredstva isključivo koriste za pružanje usluga gradskog, prigradskog ili regionalnog prevoza putnika u određenom regionu ili za određenu liniju koja povezuje nekoliko različitih regiona;

2) se železnička vozna sredstva koriste najmanje deset godina isključivo u određenom regionu ili na određenoj liniji koja prolazi kroz nekoliko različitih regiona za koju je dodeljena pomoć;

3) zamenjeno železničko vozno sredstvo ispunjava najnovije standarde interoperabilnosti, bezbednosti i zaštite životne sredine koji se odnose na železničku mrežu;

4) ulaganje doprinosi regionalnom razvoju.

Gradski i prigradski prevoz putnika iz stava 1. tačka 1) ovog člana podrazumeva usluge prevoza putnika koje se obavljaju u centru ili širem delu grada i usluge prevoza putnika koje se obavljaju između centra ili šireg dela grada i predgrađa.

Regionalni prevoz putnika iz stava 1. tačka 1) ovog člana podrazumeva usluge prevoza putnika namenjene za zadovoljenje potreba prevoza putnika iz jednog ili više regiona, pri čemu se redovnim pružanjem usluga u više regiona dokazuje uticaj na razvoj regiona u kom se usluga pruža.

Obaveze korisnika državne pomoći za ulaganje

Član 10

Učesnik na tržištu kome je dodeljena državna pomoć za ulaganje ima obavezu da proda sva ili jedan deo železničkih voznih sredstava koja ne koristi na teritoriji Republike Srbije trećim licima po tržišnim uslovima.

Opravdani troškovi

Član 11

Opravdani troškovi za dodelu državne pomoći za ulaganje su troškovi ulaganja u železnička vozna sredstva koja služe za prevoz putnika (ili za drugi način prevoza kao što je laka železnica, podzemna železnica ili tramvaj).

Opravdani troškovi su troškovi nabavke novih, zamene ili obnove železničkih voznih sredstava sve dok se takvo ulaganje odnosi na linije koje redovno povezuju područja teritorije Republike Srbije sa izuzetno niskim životnim standardom, visokom stopom nezaposlenosti ili sa retkom ili vrlo retkom gustinom naseljenosti u smislu propisa kojima se uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti regionalne državne pomoći.

Izuzetno, za linije koje redovno povezuju linije van područja iz stava 2. ovog člana, opravdani troškovi su troškovi nabavke novih železničkih voznih sredstava i troškovi zamene železničkih voznih sredstava koja su starija više od 15 godina.

Opravdani troškovi za dodelu državne pomoći za ulaganje umanjuju se za prihod od prodaje iz člana 10. ove uredbe ako se prodaja izvrši pre dodele državne pomoći.

Ako se prodaja železničkih voznih sredstava iz člana 10. ove uredbe izvrši nakon dodele državne pomoći, korisnik je u obavezi da izvrši povraćaj državne pomoći davaocu u iznosu prihoda od prodaje.

Opravdanim troškovima ne smatraju se troškovi ulaganja u železnička vozila koja se isključivo koriste u teretnom saobraćaju.

Intenzitet državne pomoći

Član 12

Dozvoljeni intenzitet državne pomoći za ulaganje određuje se u skladu sa propisima kojima se uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti regionalne državne pomoći.

Ako linija prolazi kroz područja u kojima su dozvoljeni različiti intenziteti, uzima se povoljniji intenzitet područja na kojoj linija redovno saobraća i primenjuje se na sve opravdane troškove.

Ako linija povremeno povezuje područje na kojem se primenjuje najviši intenzitet, taj intenzitet primenjuje se samo na deo opravdanih troškova određenih za liniju na kojoj saobraća.

Ako je učesniku na tržištu povereno obavljanje usluga od opšteg ekonomskog interesa za čije potrebe je neophodno kupiti, zameniti i/ili obnoviti železnička vozna sredstva i koji dobija naknadu za tu namenu, iznos državne pomoći za ulaganje se umanjuje za iznos naknade za kupovinu, zamenu i/ili obnovu železničkih voznih sredstava, kako bi se izbegla dodela prekomerne državne pomoći.

Do izrade mape regionalne pomoći, u skladu sa propisima kojima se uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti regionalne državne pomoći, Republika Srbija smatra se kao jedno područje čiji je BDP po stanovniku niži ili jednak 45% proseka u EU-27.

2. Državna pomoć koja se dodeljuje kroz otpis duga prema državi, lokalnoj samoupravi ili pravnom licu koje upravlja ili raspolaže javnim sredstvima

Član 13

Opravdani troškovi za dodelu državne pomoći kroz otpis duga prema državi, lokalnoj samoupravi ili pravnom licu koje upravlja ili raspolaže javnim sredstvima predstavljaju ukupne dugove nastale pre datuma potpunog otvaranja tržišta usluga železničkog sektora i datuma pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji.

Iznos državne pomoći koja se dodeljuje kroz otpis duga prema državi, lokalnoj samoupravi ili pravnom licu koje upravlja ili raspolaže javnim sredstvima mora biti određen u odnosu na precizno određene dugove nastale pre datuma iz stava 1. ovog člana i ne sme premašiti njihovu vrednost.

Dugovi moraju biti direktno povezani sa delatnošću železničkog saobraćaja ili aktivnostima upravljanja, izgradnje ili korišćenja železničke infrastrukture.

Otpis duga prema državi, lokalnoj samoupravi ili pravnom licu koje upravlja ili raspolaže javnim sredstvima se primenjuje kod učesnika na tržištu sa prekomernim nivoom zaduženosti koji ometa njegovo dobro finansijsko upravljanje uz uslov da se uzima u obzir poboljšanje produktivnosti za koje se razumno može očekivati da bude postignuto nakon otpisa duga.

Dodela državne pomoći ne sme negativno uticati na ulazak na tržište novih učesnika na tržištu na republičkom ili regionalnom nivou.

3. Državna pomoć za koordinaciju saobraćaja

Član 14

Državna pomoć za koordinaciju saobraćaja je državna pomoć koja se dodeljuje u cilju prevazilaženja tržišnih nedostataka u sektoru saobraćaja.

Član 15

Državna pomoć za koordinaciju saobraćaja se može dodeliti za:

1) korišćenje infrastrukture odnosno za plaćanje naknade za pristup infrastrukturi;

2) smanjenje eksternih troškova, na način kojim se podstiče održiv prelazak na korišćenje železničkog saobraćaja;

3) unapređenje interoperabilnosti i bezbednosti, uklanjanje tehničkih barijera i zaštitu od buke u sektoru železnice;

4) istraživanje i razvoj za potrebe koordinacije transporta.

Uslovi usklađenosti državne pomoći za koordinaciju saobraćaja

Član 16

Državna pomoć za koordinaciju saobraćaja je usklađena ako su ispunjeni sledeći uslovi:

1) postojanje negativnog uticaja sektora saobraćaja koji se javlja između učesnika u saobraćaju i na društvo u celini;

2) teškoće koordinacije u ekonomskom smislu nastale zbog usvojenih različitih standarda interoperabilnosti za železnicu ili u vezama između različitih saobraćajnih mreža;

3) nemogućnost železničkih privrednih društava da ostvare pozitivne efekte svojih istraživanja, razvoja i inovacija;

4) mera pomoći mora biti neophodna i proporcionalna postavljenom cilju;

5) mera pomoći je ograničena na maksimum od pet godina.

Opravdani troškovi

Član 17

Opravdani troškovi za korišćenje infrastrukture su dodatni troškovi koji se plaćaju prilikom korišćenja železničkog saobraćaja, a koji se ne plaćaju prilikom korišćenja konkurentskih vidova saobraćaja koji su veći zagađivači životne sredine, pri čemu ti troškovi mogu iznositi najviše do 30% ukupnih troškova železničkog saobraćaja.

Opravdani troškovi za smanjenje eksternih troškova su troškovi koji se javljaju prilikom korišćenja usluga druge vrsta prevoza, pri čemu ti troškovi mogu iznositi najviše do 30% ukupnih troškova železničkog saobraćaja.

Troškovi iz st. 1. i 2. ovog člana su opravdani pod uslovom da je davalac obezbedio transparentnu, obrazloženu i kvantifikovanu uporednu analizu troškova između železničkog saobraćaja i alternativne opcije zasnovane na drugim vrstama saobraćaja, pri čemu korišćena metodologija i izvršeni proračuni moraju biti javno dostupni.

Opravdani troškovi za interoperabilnost su svi troškovi ulaganja koji se odnose na postavljanje sigurnosnih sistema i interoperabilnost ili smanjenje buke u železničkoj infrastrukturi i voznim sredstvima.

Opravdani troškovi iz stava 4. ovog člana povezani su sa uvođenjem ERTMS-a (European Rail Traffic Management System) i mogu biti troškovi koji utiču na uklanjanje tehničkih barijera.

Prilikom obračuna opravdanih troškova iz st. 4. i 5. ovog člana treba uzeti u obzir sve promenjene naknade za korišćenje infrastrukture na osnovu radnog učinka železničkih voznih sredstava.

Državna pomoć za istraživanje i razvoj u železničkom sektoru se može dodeliti za unapređenje istraživanja ili razvoja transportnih sistema i tehnologija železničkog prevoza putnika koji su ekonomičniji, koja je ograničena na fazu istraživanja i razvoja koja ne pokriva komercijalnu eksploataciju transportnih sistema i tehnologija.

Usklađenost državne pomoći iz stava 7. ove uredbe ocenjuje se u skladu sa propisima kojima se uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti horizontalne državne pomoći.

Intenzitet državne pomoći

Član 18

Intenzitet (visina) državne pomoći se određuje:

1) za korišćenje železničke infrastrukture do 100% opravdanih troškova iz člana 17. stav 1. ove uredbe;

2) za pomoć za smanjenje eksternih troškova do 50% opravdanih troškova iz člana 17. stav 2. ove uredbe;

3) za pomoć za interoperabilnost, 50% opravdanih troškova iz člana 17. st. 4-6. ove uredbe.

IV OSTALE ODREDBE

Kumulacija

Član 19

Državna pomoć u železničkom sektoru može da se kumulira sa bilo kojom drugom državnom pomoći koja se dodeljuje za iste opravdane troškove bilo da je pomoć dodeljena kao individualna ili putem šeme državne pomoći, do dozvoljenog intenziteta propisanog ovom uredbom.

Državna pomoć u železničkom sektoru može da se kumulira sa de minimis pomoći koja se dodeljuje za iste opravdane troškove do dozvoljenog intenziteta propisanog ovom uredbom.

Državna pomoć u železničkom sektoru, bilo koja druga državna pomoć i de minimis pomoć koja se dodeljuje za različite opravdane troškove mogu biti dodeljene nezavisno jedna od druge do maksimalno dozvoljenih iznosa i intenziteta u skladu sa zakonom, ovom uredbom i drugim podzakonskim aktima kojima se uređuje kontrola državne pomoći.

Princip dostupnosti informacija o državnoj pomoći

Član 20

Podaci o državnoj pomoći su javni, osim ako nisu zaštićeni u skladu sa propisima o kontroli državne pomoći ili nose odgovarajući stepen tajnosti u skladu sa propisima koji regulišu tajnost podataka.

Davalac državne pomoći dužan je da na svojoj internet stranici ili na drugi prikladan način, objavi celokupan tekst šeme, odnosno odluku o dodeli individualne državne pomoći, kao i podatke i informacije koje se odnose na vrstu i iznos državne pomoći, korisnika državne pomoći, datum dodele, veličinu učesnika na tržištu i tržište na kom posluje.

Podaci iz stava 2. ovog člana čuvaju se najmanje deset godina i dostavljaju se Komisiji za kontrolu državne pomoći na njen zahtev.

Kontrola trošenja javnih sredstava

Član 21

Davalac državne pomoći je dužan da vrši kontrolu trošenja javnih sredstava i korišćenja tih sredstava i u obavezi je da vrši nadzor da li korisnik državne pomoći troši sredstva u predviđenom iznosu i za namenu za koju su mu ta sredstva dodeljena, kao i to da li je korisnik državne pomoći ispunio svoju obavezu zbog koje su mu sredstva i dodeljena i koja je bila predviđena kao uslov za dodelu državne pomoći.

Davalac državne pomoći bliže uređuje način i postupak vršenja kontrole i nadzora iz stava 1. ovog člana.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 22

Postupci ocenjivanja usklađenosti državne pomoći koji do dana stupanja na snagu ove uredbe nisu okončani okončaće se po odredbama Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13, 119/14, 23/21 - dr. propis, 23/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 99/21 - dr. propis i 99/21 - dr. propis).

Ako posle stupanja na snagu ove uredbe rešenje Komisije za kontrolu državne pomoći doneto u skladu sa stavom 1. ovog člana bude poništeno ili ukinuto, ponovni postupak sprovodi se po odredbama ove uredbe.

Član 23

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaju da važe odredbe člana 90. stav 2. u delu koji se odnosi na kombinovani transport tereta i čl. 91. i 92. Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13, 119/14, 23/21 - dr. propis, 23/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 62/21 - dr. propis, 99/21 - dr. propis i 99/21 - dr. propis).

Član 24

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".