ODLUKA

O DAVANJU U ZAKUP POSLOVNIH PROSTORIJA GRADA ZAJEČARA

("Sl. list grada Zaječara", br. 13/2016, 13/2017, 43/2017, 4/2019 i 26/2019)

Član 1

Ovom Odlukom uređuje se način i postupak davanja u zakup, određivanje visine zakupnine, kao i prava i obaveze ugovarača povodom korišćenja poslovnih prostorija Grada Zaječara (u daljem tekstu: poslovne prostorije).

Član 2

Poslovne prostorije razvrstavaju se u četiri zone:

- EKSTRA ZONA koja obuhvata ulice: Nikole Pašića do Karađorđevog venca, Trg oslobođenja, Hajduk Veljkovu do Đorđa Simeonovića, Ljube Nešića do Koste Čauša, Svetozara Markovića do Timočke bune, Vojvode Putnika, Generala Gambete od Bulevara Dr Zorana Đinđića do Mije Stanimirovića i Božina Jovanovića.

- I ZONA koja obuhvata ulice Hajduk Veljkovu od Đorđa Simeonovića do Cara Dušana, Ljube Nešića od Koste Čauša do naselja "Kraljevica", Svetozara Markovića od Timočke bune do Kosančićevog venca, Karadžićevu i stambeno naselje "Kraljevica",

- II ZONA koja obuhvata područje Zaječara koje nije obuhvaćeno prethodnim zonama,

- III ZONA koja obuhvata područja naseljenih mesta Grljan, Zvezdan, Vražogrnac i Veliki Izvor,

- IV ZONA obuhvata ostala naseljena mesta na teritoriji Grada Zaječara.

Član 3

Poslovne prostorije daju se u zakup:

- javnim nadmetanjem,

- prikupljanjem ponuda i

- neposrednom pogodbom.

Poslovne prostorije daju se u zakup za period od tri godine, sa mogućnošću produženja trajanja zakupa bez javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda, najduže do šest godina.

U slučaju izvođenja radova na investicionom održavanju zakupljene poslovne prostorije, dužina trajanja zakupa utvrđuje se srazmerno vrednosti uloženih radova, priznatih na način utvrđen ovom Odlukom.

Član 4

O davanju u zakup poslovnih prostorija odlučuje Gradonačelnik grada Zaječara, uz saglasnost Gradskog veća grada Zaječara

Član 5

Postupak davanja u zakup poslovnih prostorija javnim nadmetanjem i prikupljanjem ponuda sprovodi Komisija za davanje poslovnih prostorija u zakup (u daljem tekstu: Komisija), koju imenuje Gradonačelnik grada Zaječara.

Komisija iz prethodnog stava ima predsednika, zamenika predsednika, tri člana i isto toliko zamenika.

Član 6

Nakon donošenja akta o davanju u zakup poslovnih prostorija, Gradska uprava grada Zaječara, u sredstvima informisanja, na oglasnoj tabli Gradske uprave i na veb stranici Grada Zaječara objavljuje oglas o sprovođenju postupka javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda za davanje u zakup poslovnih prostorija.

Oglas iz prethodnog stava, koji se objavljuje u sredstvima javnog informisanja, obavezno sadrži:

- naziv zakupodavca;

- bliže podatke o načinu davanja u zakup (javno nadmetanje ili prikupljanje pismenih ponuda);

- opis nepokretnosti koja se daje u zakup;

- uslove pod kojima se poslovni prostor daje u zakup (rok trajanja zakupa i dr.);

- obaveze zakupca u vezi sa korišćenjem poslovnog prostora za određenu svrhu i namenu;

- vreme i mesto održavanja javnog nadmetanja, odnosno javnog otvaranja prispelih ponuda;

- način, mesto i vreme za dostavljanje prijava za učešće u postupku javnog nadmetanja, odnosno pismenih ponuda za učešće u postupku prikupljanja pismenih ponuda;

- početnu, odnosno najnižu visinu zakupnine po kojoj se poslovni prostor može dati u zakup;

- visinu i način polaganja depozita, odnosno visinu i vreme trajanja bankarske garancije;

- rok za povraćaj depozita učesnicima koji nisu uspeli na javnom nadmetanju;

- naznaku da se u prijavi iz stava 3. ovog člana obavezno navodi broj računa na koji će se izvršiti povraćaj depozita;

- datum i vreme razgledanja poslovnog prostora koji se daje u zakup.

Prijava koja se dostavlja obavezno sadrži: dokaz o uplati depozita, iznos zakupnine koja se nudi, za preduzetnike: ime i prezime preduzetnika, adresu, broj lične karte, jedinstveni broj građana, naziv radnje, matični broj i kopiju akta o upisu u registar kod nadležnog organa, a za pravna lica: naziv i sedište, kopiju rešenja o upisu pravnog lica u registar kod nadležnog organa, kao i punomoćje za lice koje zastupa podnosioca prijave.

Podnosioci neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno ponude ne mogu učestvovati u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, a nepotpune ili neblagovremene prijave, odnosno ponude se odbacuju.

Pravo učešća na javnom nadmetanju imaju sva zainteresovana pravna i fizička lica (registrovana za obavljanje odgovarajuće delatnosti), koja u roku za podnošenje prijava uplate početni iznos mesečne zakupnine za poslovni prostor koji se daje u zakup.

Ponude se podnose Komisiji, u zatvorenoj koverti sa naznakom "za oglas" i sadrže visinu zakupnine podnosioca ponude.

Učesnici koji ne budu ostvarili pravo zakupa poslovne prostorije putem javnog nadmetanja, imaju pravo na povraćaj uplaćenih novčanih sredstava.

Lica koja po bilo kom osnovu imaju neko neizmireno dugovanje prema Gradu ne mogu učestvovati na javnom nadmetanju.

Po sprovedenom javnom nadmetanju Komisija predlaže Gradonačelniku grada Zaječara, da donese rešenje o davanju u zakup poslovne prostorije.

Postupak javnog nadmetanja sprovodi se u skladu Uredbom o uslovima pribavljanja i otuđenja nepokretnosti neposrednom pogodbom, davanja u zakup stvari u javnoj svojini i postupcima javnog nadmetanja i prikupljanja pismenih ponuda ("Sl. glasnik RS", br. 24/2012, 48/2015 i 99/2015) i odredbama ove Odluke.

Član 7

Postupak javnog nadmetanja smatra se uspelim i u slučaju dostavljanja jedne ispravne prijave za učešće kojom se podnosilac prijave registruje i prisustvuje javnom nadmetanju i proglašava zakupcem, ako prihvati početnu visinu zakupnine po kojoj se nepokretnost može dati u zakup.

Ukoliko podnosilac prijave ili pismene ponude ne prihvati početnu visinu zakupnine ili bude izabran za najpovoljnijeg ponuđača, a ne zaključi ugovor o zakupu, gubi pravo na povraćaj depozita.

Postupak prikupljanja pismenih ponuda sprovešće se i ukoliko pristigne jedna ponuda.

Član 8

Izbor najpovoljnijeg ponuđača vrši se primenom kriterijuma visine ponuđene zakupnine.

Ukoliko u postupku dva ili više ponuđača ponude isti iznos zakupnine, Komisija će pozvati ponuđače koji su ponudili isti iznos zakupnine, da u roku od tri dana od dana prijema poziva, dostave novu pismenu zatvorenu ponudu, sa uvećanim iznosom zakupnine u odnosu na prethodno datu ponudu, a koje ponude će Komisija otvoriti i utvrditi najpovoljnijeg ponuđača.

Ukoliko ponuđači iz stava 2. ovog člana u roku od tri dana ne dostave novu ponudu, odnosno ako su ponuđači dostavili novu ponudu sa istovetnom zakupninom, Komisija zadržava pravo da izbor najpovoljnijeg ponuđača izvrši po slobodnom uverenju.

Član 9

Komisija je dužna da razmotri prispele ponude u roku od 15 dana od dana isteka roka za podnošenje ponuda. Prilikom razmatranja Komisija utvrđuje da li su ponude blagovremene i ko je od podnosioca ponudio veći iznos zakupnine.

U slučaju da više podnosilaca ponude isti najviši iznos zakupnine postupak se okončava javnim nadmetanjem između tih podnosilaca.

U slučaju da je podneta samo jedna ponuda, blagovremena, uredna i po oceni Komisije ekonomski opravdana, ista može biti prihvaćena.

Član 10

Poslovne prostorije mogu se, izuzetno od člana 6. ove Odluke, dati u zakup i van postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, i to u slučajevima:

- kada zakup traže ambasade stranih država u Republici Srbiji, kao i trgovinska i vojna predstavništva i druge organizacije pri diplomatsko-konzularnim predstavništvima u Republici Srbiji, pod uslovom reciprociteta, međunarodne organizacije za pomoć i saradnju sa zemljama Evropske unije, međunarodne humanitarne organizacije u cilju obezbeđenja uslova za smeštaj i rad u Republici Srbiji, kao i domaće humanitarne organizacije, političke stranke, organizacije i udruženja građana iz oblasti zdravstva, kulture, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite, pod uslovom da taj prostor ne koriste za ostvarivanje prihoda, agencije, direkcije i druge službe i organizacije čiji je osnivač Grad Zaječar, a za koje osnivačkim aktom nije utvrđena obaveza tih nosilaca da im obezbede poslovni prostor za rad;

- kada zakupac prestane da obavlja svoju delatnost, usled teške bolesti, odlaska u penziju ili smrti, a dodelu u zakup traži bračni drug, dete ili roditelj zakupca (članovi porodičnog domaćinstva), pod uslovom da nastavi sa obavljanjem iste delatnosti;

- kada zakupac - pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice čiji je osnivač ili kada zakupac - pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice, a oba pravna lica imaju istog osnivača, odnosno kada je kod zakupca - pravnog lica došlo do određenih statusnih promena;

- kada zakupac koji je uredno izmirivao obavezu plaćanja zakupnine, traži produženje ugovora o zakupu, zaključenog na određeno vreme, najranije tri meseca, a najkasnije mesec dana pre isteka ugovora o zakupu;

- kada se poslovni prostor daje za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, sajamskih, naučnih i drugih sličnih potreba, a rok zakupa je kraći od 30 dana;

- kada se poslovni prostor ne izda u zakup ni posle sprovedenih četiri i više postupaka javnog oglašavanja, ali ne ispod 50% od utvrđene visine zakupnine za isti, čiji iznos umanjenja utvrđuje Gradsko veće grada Zaječara na obrazložen predlog Komisije, s tim što u tom slučaju rok trajanja zakupa ne može biti duži od tri godine;

- kada je to potrebno radi bolje organizacije i efikasnosti rada organa Grada, kao i posebnih službi i organizacija čiji je Grad osnivač;

- kada se poslovni prostor u svojini Grada, odnosno koji će do dana primopredaje biti stečen u javnu svojinu Grada, daje u zakup u cilju realizacije investicionog projekta koji podrazumeva otpočinjanje industrijske proizvodnje i zapošljavanje najmanje 1000 zaposlenih na neodređeno vreme na realizaciji predmetnog investicionog projekta, u periodu od minimum tri godine od dana sticanja prava zakupa, uz obavezu održavanja broja zaposlenih u periodu od pet godina nakon dostizanja pune zaposlenosti predviđene ovim projektom, u skladu sa propisima koji uređuju ulaganja i privlačenje investicija i propisima koji uređuju opšte uslove i postupak kontrole državne pomoći.

O davanju poslovnih prostorija zakup u slučajevima iz prethodnog stava odlučuje Gradonačelnik grada Zaječara.

Član 11

Na predlog Komisije Gradonačelnik grada Zaječara donosi rešenje o davanju u zakup poslovne prostorije.

Rešenje Gradonačelnika grada Zaječara je konačno.

Član 12

Međusobna prava i obaveze zakupodavca i zakupca regulišu se ugovorom o zakupu poslovne prostorije. U ime Grada, kao zakupodavca, ugovor zaključuje Gradonačelnik grada Zaječara.

Ugovor iz stava 1. ovog člana zaključuje se najkasnije u roku od 15 dana od dana donošenja rešenja Gradonačelnika grada Zaječara o davanju u zakup poslovne prostorije.

Član 13

Ugovor iz prethodnog člana sadrži:

- ugovorne strane,

- predmet zakupa,

- vrstu delatnosti koja će se obavljati u poslovnoj prostoriji,

- vreme trajanja zakupa,

- mesečni iznos zakupnine,

- otkazni rok,

- druge obaveze ugovornih strana,

- klauzulu zabrane izvođenja bilo kakvih radova na poslovnim prostorijama bez saglasnosti zakupodavca, kao i zabranu davanja poslovnih prostorija u podzakup

- da se sredstvo obezbeđenja potraživanja može aktivirati ukoliko zakupac ima neizmirenu zakupninu za šest meseci.

Član 14

Najniži (početni) iznos zakupnine za korišćenje poslovnih prostorija, odnosno zakupnina koju plaćaju zakupci po ugovorima zaključenim pre stupanja na snagu ove Odluke, utvrđuje se kao proizvod vrednosti boda, broja bodova i veličine prostorije izražene u m2.

Vrednost boda za obračunavanje zakupnine za poslovni prostor Grada Zaječara utvrđuje se u iznosu od 60,00 dinara.

Usklađivanje vrednosti boda iz prethodnog stava vrši se rešenjem Gradskog veća grada Zaječara.

Broj bodova prema zonama utvrđuje se:

- ZA EKSTRA ZONU 7 bodova po m2,

- ZA I ZONU 5 bodova po m2,

- ZA II ZONU 3 boda po m2,

- ZA III ZONU 1 bod po m2,

- ZA IV ZONU 0,5 boda po m2.

Visina zakupnine za poslovnu prostoriju sa potpunim konforom (sve instalacije) uvećava se za 30%.

Zakupnina se plaća mesečno do 5. u mesecu za prethodni mesec.

Član 15

Zakupnina za korišćenje poslovnih prostorija, utvrđena prema prethodnom članu ove Odluke, umanjuje se za 10% ukoliko zakupac unapred uplati utvrđeni iznos godišnje zakupnine.

Član 16

U postupku primopredaje poslovnog prostora, između zakupodavca i zakupca se na licu mesta sačinjava zapisnik o stanju predmetnog prostora, a potpisuju ga svi članovi Komisije za procenu izvedenih radova na prostoru koji je izdat u zakup od strane Grada Zaječara sa jedne i zakupac, odnosno njegov ovlašćeni predstavnik sa druge strane.

Komisiju iz prethodnog stava imenuje rešenjem Načelnik Gradske uprave.

Član 17

Zakupac je dužan da tekuće održavanje poslovne prostorije vrši o svom trošku, uz prethodno pribavljeno obaveštenje koje izdaje Gradska uprava grada Zaječara.

Zakupac ne može vršiti adaptaciju poslovnog prostora bez prethodne saglasnosti zakupodavca. Svi troškovi adaptacije zakupljenog poslovnog prostora padaju na teret zakupca.

Član 18

Zakupac može, uz saglasnost zakupodavca, izvoditi radove koji imaju karakter investicionog održavanja zakupljenog poslovnog prostora prema uobičajenim standardima i važećim propisima u oblasti građevinarstva, po prethodno pribavljenom odobrenju za izvođenje radova koje izdaje Gradska uprava grada Zaječara.

Zakupac je u obavezi da se tokom izvođenja radova na investicionom održavanju zakupljenog poslovnog prostora odobrenih od strane Gradske uprave grada Zaječara, pridržava odobrenog opisa, predmera i predračuna, kao i da, u slučaju odstupanja, u svakom pojedinačnom slučaju od nadležnog organa Grada traži odobrenje za to odstupanje.

Izveštaj o postojećem stanju poslovnog prostora, sa opisom, predmerom i predračunom planiranih radova izrađuje ovlašćeni sudski veštak odgovarajuće struke, odnosno ovlašćena organizacija, sa kojom Grad Zaječar zaključuje ugovor o poslovnoj saradnji, s tim da troškove izrade ove dokumentacije u celini snosi zakupac.

Nakon izvođenja radova uz izdato odobrenje iz stava 1. ovog člana, zakupac je u obavezi da podnese zahtev za priznavanje troškova na investicionom održavanju zakupljenog poslovnog prostora, uz koji se kao dokaz dostavljaju računi, s tim da iznos uloženih sredstava mora biti verifikovan od strane ovlašćenog veštaka, odnosno organizacije, koji će proceniti vrednost, kvalitet i standard izvedenih radova i ukupnog stanja poslovnog prostora, u odnosu na izveštaj o postojećem stanju, opis, predmer i predračun planiranih radova, odobrenih od strane Gradske uprave.

Radovi na investicionom održavanju zakupljenog poslovnog prostora koji prevazilaze uobičajene standarde za tu vrstu radova izvršeni suprotno odredbama ovog člana, neće se priznati zakupcu.

Zakupac koji je, uz saglasnost zakupodavca uložio sopstvena sredstva u radove na investicionom održavanju zakupljenog poslovnog prostora, ima pravo na umanjenje zakupnine u iznosu od najviše 50% od mesečne zakupnine, za period koji odgovara visini uloženih sredstava, bez mogućnosti priznavanja svojinskih prava na poslovnom prostoru po osnovu ulaganja sredstava.

Zakupac može biti oslobođen plaćanja zakupnine tokom perioda izvođenja radova koji imaju karakter investicionog održavanja na zakupljenom poslovnom prostoru za period dok traju radovi, a najduže šest meseci, po osnovu posebne odluke Gradskog veća grada Zaječara, na obrazloženi predlog Komisije iz čl. 16. ove Odluke.

Član 19

Grad Zaječar, kao korisnik stvari u javnoj svojini, u obavezi je da nosiocu prava javne svojine dostavi podatke o sprovedenom postupku davanja u zakup stvari u javnoj svojini, u roku od osam dana po okončanju postupka.

Član 20

U slučaju kada se poslovni prostor ne izda u zakup posle dva uzastopno sprovedena postupka javnog oglašavanja, početna visina zakupnine po kojoj se nepokretnost daje u zakup umanjiće se na 80% od početne visine zakupnine utvrđene na način i pod uslovima iz čl. 14. ove Odluke.

U slučaju kada se poslovni prostor u ponovljenom postupku javnog oglašavanja sa umanjenom početnom visinom zakupnine, na način i pod uslovima iz prethodnog stava ovog člana, ne izda u zakup, visina zakupnine se umanjuje na 60% od početne visine zakupnine, po kojoj ceni će se nastaviti sa javnim oglašavanjem.

Zakupodavac zadržava pravo uvećanja zakupnine utvrđenu ugovorom o zakupu, imajući u vidu eventualnu promenu početne visine zakupnine za određenu lokaciju.

Zakupodavac može zakupcu koji obavezu plaćanja zakupnine izmiruje u roku utvrđenom ugovorom o zakupu, po proteku polovine ugovorenog perioda zakupa, iznos zakupnine umanjiti do 10% na osnovu obrazloženog zahteva zakupca.

Član 21

Humanitarnim organizacijama koje imaju za cilj pomoć oboleloj deci i licima sa invaliditetom, udruženjima građana iz oblasti zdravstva, kulture, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite, parlamentarnim političkim strankama, privrednim društvima koja vrše obuku radne snage neophodne za otvaranje novih radnih mesta na teritoriji grada Zaječara, za vreme trajanja obuke, uz prethodno potpisivanje memoranduma o uzajamnoj saradnji, a koji poslovni prostor ne koriste za sticanje prihoda, dobrovoljnim organizacijama koje učestvuju u spasilačkim akcijama, poslovni prostor se može dati u zakup neposrednom pogodbom na period do 10 godina, uz obavezu plaćanja zakupnine u visini od 20% od visine zakupnine utvrđene na način i pod uslovima iz člana 14. ove Odluke.

Agencijama, direkcijama, službama i drugim organizacijama čiji je osnivač Grad Zaječar, Javna medijska ustanova "Radio-televizija Srbije", kao i drugim u skladu sa zakonom registrovanim i licenciranim pružaocima medijskih usluga, poslovni prostor se može dati u zakup neposrednom pogodbom radi obavljanja poslova iz njihovog delokruga rada, na osnovu obrazložene odluke Gradskog veća, uz obavezu plaćanja zakupnine u visini od 30% a najviše do 50% od visine zakupnine utvrđene na način i pod uslovima iz čl. 14. ove Odluke.

Član 22

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o davanju u zakup poslovnih prostorija Grada Zaječara ("Sl. list grada Zaječara", br. 22/2014, 44/2014 i 1/2016).

Član 23

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sl. listu grada Zaječara".

 

Samostalni član Odluke o izmeni
Odluke o davanju u zakup poslovnih prostorija grada Zaječara

("Sl. list grada Zaječara", br. 13/2017)

Član 2

Ova Odluka stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu grada Zaječara".

 

Samostalni član Odluke o izmeni
Odluke o davanju u zakup poslovnih prostorija grada Zaječara

("Sl. list grada Zaječara", br. 43/2017)

Član 2

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zaječara".