ODLUKA
O OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI ZOOHIGIJENE NA TERITORIJI GRADA LESKOVCA

("Sl. glasnik grada Leskovca", br. 5/2023)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovom Odlukom uređuje se način obavljanja komunalne delatnosti zoohigijene na teritoriji grada Leskovca (u daljem tekstu: Grad), prava i obaveze vršilaca komunalne delatnosti zoohigijene i korisnika usluga na teritoriji Grada, način finansiranja i nadzor nad vršenjem komunalne delatnosti zoohigijene, kao i druga pitanja od značaja za obavljanje komunalne delatnosti zoohigijene.

Član 2

Komunalna delatnost zoohigijene obuhvata poslove:

1. hvatanja, prevoza, zbrinjavanja i smeštaja napuštenih i izgubljenih životinja u prihvatilište za životinje;

2. kontrole i smanjenja populacije izgubljenih i napuštenih pasa i mačaka;

3. neškodljivog uklanjanja i transporta leševa životinja sa javnih i drugih površina i objekata za uzgoj, držanje, dresuru, izlaganje, održavanje takmičenja ili promet životinja do objekata za sakupljanje, preradu ili uništavanje sporednih proizvoda životinjskog porekla na način koji ne predstavlja rizik po druge životinje, ljude ili životnu sredinu;

4. sprovođenje mera za smanjenje populacije glodara, insekata i štetnih mikroorganizama merama dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije na javnim površinama.

Član 3

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj odluci imaju sledeće značenje:

1. izgubljena životinja je životinja koja je napustila vlasnika, odnosno držaoca, bez njegove volje i koju on traži;

2. napuštena životinja je životinja koja nema dom ili se nalazi izvan njega i lišena je brige i nege vlasnika, odnosno držaoca, i koju je on svesno napustio;

3. vlasnik životinje je pravno ili fizičko lice, odnosno preduzetnik, koji ima pravo čuvanja, držanja, uzgoja, gajenja, reprodukcije, transporta, korišćenja i prodaje životinje, koji je odgovoran za život, zaštitu zdravlja i dobrobit životinje;

4. držalac životinje jeste svako pravno ili fizičko lice, odnosno preduzetnik, koji ima pravo čuvanja, držanja, uzgoja, gajenja, reprodukcije, transporta, korišćenja, prodaje na osnovu pismenog odobrenja vlasnika životinje, i koji je odgovoran za život, zaštitu zdravlja i dobrobit životinje;

5. prihvatilište za životinje je objekat koji služi za privremeni ili trajni smeštaj napuštenih i izgubljenih životinja i pomoć i brigu o napuštenim i izgubljenim životinjama;

6. dobrobit životinja jeste obezbeđivanje uslova u kojima životinja može da ostvaruje svoje fiziološke i druge potrebe svojstvene vrsti, kao što su ishrana i napajanje, prostor za smeštaj, fizička, psihička i termička udobnost, sigurnost, ispoljavanje osnovnih oblika ponašanja, socijalni kontakt sa životinjama iste vrste, odsustvo neprijatnih iskustava kao što su bol, patnja, strah, stres, bolesti i povrede;

7. dezinfekcija jeste primena načina, postupaka i metoda radi uništavanja uzročnika bolesti životinja, uključujući i bolesti koje se sa životinja mogu preneti na ljude;

8. dezinsekcija jeste primena načina, postupaka i metoda radi uništavanja štetnih insekata;

9. deratizacija jeste primena načina, postupaka i metoda za uništavanja štetnih glodara;

10. javna površina, u smislu ove odluke, je površina utvrđena planskim dokumentom Grada koja je dostupna svim korisnicima pod jednakim uslovima (javne saobraćajne površine - putevi, ulice, pešačke zone i sl., trgovi, javne zelene površine i dr.).

Član 4

Organi Grada, vršioci komunalne delatnosti zoohigijene i korisnici komunalnih usluga dužni su da brinu o životu, zaštiti zdravlja i dobrobiti životinja, da međusobno sarađuju, koordiniraju i usklađuju donošenje i sprovođenje odluka u oblasti dobrobiti životinja, te da postupaju u skladu sa sledećim načelima:

1. načelo univerzalnosti bola, koje podrazumeva da životinje mogu da osete bol, patnju, stres, strah i paniku, kao i obavezu čoveka da, pored očuvanja vrste, brine i o zaštiti života i dobrobiti svake jedinke;

2. načelo brige o životinjama, koje podrazumeva moralnu obavezu i dužnost čoveka da poštuje životinje i da brine o životu i dobrobiti životinja čiji opstanak zavisi neposredno od njega;

3. načelo integralnosti, koje podrazumeva da državni organi i organi Grada, u okviru svog delokruga, obezbeđuju integralnu zaštitu dobrobiti životinja sprovođenjem međusobno usaglašenih planova i programa;

4. načelo odgovornosti, koje podrazumeva da je vlasnik, odnosno držalac životinja, odgovoran za njihov život i dobrobit i da je dužan da snosi troškove njihovog zbrinjavanja ako više ne želi ili nije u mogućnosti da se stara o njima.

II VRŠIOCI KOMUNALNE DELATNOSTI ZOOHIGIJENE

Vršioci komunalne delatnosti

Član 5

Poslove hvatanja, prevoza, zbrinjavanja i smeštaja napuštenih i izgubljenih pasa i mačaka u prihvatilište za pse i mačke, poslove kontrole i smanjenja populacije izgubljenih i napuštenih pasa i mačaka i poslove neškodljivog uklanjanja i transporta leševa životinja sa javnih i drugih površina i objekata za uzgoj, držanje, dresuru, izlaganje, održavanje takmičenja ili promet životinja do objekata za sakupljanje, preradu ili uništavanje sporednih proizvoda životinjskog porekla na način koji ne predstavlja rizik po druge životinje, ljude ili životnu sredinu na teritoriji Grada obavlja Javno komunalno preduzeće "Komunalac" Leskovac (u daljem tekstu: Preduzeće).

Poslove iz stava 1. ovog člana preduzeće obavlja u skladu sa Operativni program održavanja zoohigijene na teritoriji grada Leskovca.

Poslove prikupljanja, prevoza i zbrinjavanja napuštenih i izgubljenih ostalih domaćih životinja na teritoriji Grada obavlja privredno društvo, odnosno drugo pravno lice ili preduzetnik, kome se, u skladu sa odredbama zakona o komunalnim delatnostima, poveri obavljanje ove komunalne delatnosti.

Poslove sprovođenja mera za smanjenje populacije glodara, insekata i štetnih mikroorganizama merama dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije na javnim površinama na teritoriji Grada obavlja privredno društvo, odnosno drugo pravno lice ili preduzetnik, kome se, u skladu sa odredbama zakona o komunalnim delatnostima, poveri obavljanje ove komunalne delatnosti.

Uslovi za obavljanje komunalne delatnosti

Član 6

Vršioci komunalne delatnosti zoohigijene iz člana 5. ove odluke (u daljem tekstu: vršilac komunalne delatnosti) moraju ispunjavati uslove za obavljanje ove komunalne delatnosti propisane uredbom Vlade RS o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalne delatnosti, kao i uslove propisane drugim propisima koji uređuju vršenje ovih delatnosti.

Obaveza vršioca komunalne delatnosti da obezbedi trajno i nesmetano obavljanje komunalne delatnosti

Član 7

Vršilac komunalne delatnosti je dužan da organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:

1. trajno i nesmetano pružanje komunalnih usluga korisnicima pod uslovima i na način uređen zakonom, drugim propisima i standardima donesenim na osnovu zakona;

2. propisani ili ugovoreni obim i kvalitet komunalnih usluga, koji podrazumeva tačnost u pogledu rokova, sigurnost korisnika u dobijanju usluga i zdravstvenu i higijensku ispravnost u skladu sa pozitivnim propisima;

3. preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata, postrojenja i opreme, koji služe za obavljanje komunalnih delatnosti;

4. razvoj i unapređenje kvaliteta i vrsta komunalnih usluga, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada.

III NAČIN OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI

Obavljanje poslova hvatanja, prevoza, zbrinjavanja i smeštaja u prihvatilište napuštenih i izgubljenih pasa i mačaka

Član 8

Preduzeće obavlja sledeće poslove:

1. hvatanje, prevoz, zbrinjavanje i smeštaj napuštenih i izgubljenih pasa i mačaka u prihvatilište;

2. kontrola i smanjenje populacije izgubljenih i napuštenih pasa i mačaka;

3. organizovanje karantinskog smeštaja pasa i mačaka;

4. neškodljivo uklanjanje i transport leševa životinja sa javnih i drugih površina i objekata za držanje, uzgoj, dresuru, izlaganje, održavanje takmičenja ili promet životinja do objekata za sakupljanje, preradu ili uništavanje otpada životinjskog porekla na način koji ne predstavlja rizik po druge životinje, ljude ili životnu sredinu.

Preduzeće obavlja poslove iz stava 1. po prijavi državnih i drugih organa, organizacija i službi, pravnih ili fizičkih lica, po nalogu i neposrednom obaveštenju nadležne inspekcije, i u okviru redovne aktivnosti.

Član 9

U obavljanju poslova hvatanja, prevoza, zbrinjavanja i smeštaja u prihvatilište izgubljenih i napuštenih pasa i mačaka, Javno preduzeće je dužno da:

1. prima prijave o izgubljenim ili napuštenim psima i mačkama i prikuplja ih;

2. vrši prevoz prikupljenih pasa i mačaka do prihvatilišta;

3. svaku primljenu i u prihvatilište smeštenu životinju uvede u evidenciju koja se vodi u prihvatilištu;

4. novoprimljenog psa i mačku smesti u nečisti deo prihvatilišta, vrši trijažu, zatim da životinju tretira protiv ekto i endoparazita, utvrdi identitet i vrši pregled od strane veterinara radi utvrđivanja zdravstvenog statusa;

5. psima i mačkama koji su bolesni ili povređeni obezbedi odgovarajuću veterinarsku pomoć;

6. brine o pronalaženju vlasnika, odnosno držaoca za pse i mačke smeštene u prihvatilište;

7. ako je vlasnik poznat, bez odlaganja obavesti ga o pronađenoj životinji, i na njegov zahtev, vrati životinju u roku od 15 dana od dana smeštaja u prihvatilište;

8. preduzima mere da se psi i mačke nepoznatog vlasnika, odnosno bez vlasnika u prihvatilištu sterilišu, vakcinišu i da se obeleže u skladu sa propisima kojima se uređuje veterinarstvo;

9. nakon izvršene sterilizacije i obeležavanja, pse i mačke nepoznatog vlasnika, odnosno bez vlasnika, za koje se pri prijemu i obavljanju kliničkog pregleda proceni da su zdravi i prihvatljivog temperamenta za udomljavanje i uvede u čisti deo prihvatilišta za smeštaj, i

10. preduzima aktivnosti na udomljavanju pasa i mačaka nepoznatog vlasnika, odnosno bez vlasnika.

Zbrinjavanje uhvaćenih izgubljenih i napuštenih pasa i mačaka sprovodi se prema programu kontrole i smanjenja populacije napuštenih pasa i mačaka koji donosi nadležni organ Grada.

U vršenju poslova komunalne delatnosti iz stava 1. ovog člana Javno preduzeće je dužno da u svemu postupa u skladu sa propisima koji uređuju uslove za zaštitu dobrobiti životinja u pogledu prostora, prostorija i opreme, koje mora da ispunjava prihvatilište za napuštene životinje, način postupanja sa životinjama u ovim objektima, program obuke o dobrobiti životinja, sadržinu i način vođenja evidencije u prihvatilištima, način i sredstva za prikupljanje napuštenih i izgubljenih životinja, način prevoza i zbrinjavanja napuštenih i izgubljenih životinja, kao i način obeležavanja i registracije pasa i mačaka.

Hvatanje, prevoz, zbrinjavanje i smeštaj u prihvatilište napuštenih i izgubljenih pasa i mačaka

Član 10

Preduzeće obavlja poslove hvatanja, prevoza, smeštaja i zbrinjavanja napuštenih i izgubljenih pasa i mačaka na teritoriji grada Leskovca savremenim metodama i na human način uz primenu odgovarajuće opreme i prevoznih sredstava na način, da se sa životinjama postupa tako da se prouzrokuje najmanji stepen bola, patnje, straha i stresa u skladu sa zakonom kojim se uređuje dobrobit životinja.

Prihvatilište za pse i mačke

Član 11

Preduzeće organizuje rad prihvatilišta za zbrinjavanje napuštenih i izgubljenih pasa i mačaka (u daljem tekstu: Prihvatilište), u skladu sa Uredbom Vlade Republike Srbije o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalnih delatnosti i propisima kojima se uređuje oblast dobrobiti životinja.

Za obavljanje delatnosti Prihvatilišta Preduzeće koristi objekat u svojini Grada, koji mu je dat na korišćenje.

Član 12

Preduzeće je dužno da se o psima i mačkama koje se nalaze u Prihvatilištu brine sa pažnjom dobrog domaćina, i odgovorno je za život, zdravlje i dobrobit životinja u Prihvatilištu.

Preduzeće je dužno da vodi evidenciju o psima i mačkama koje se nalaze u Prihvatilištu.

Preduzeće je dužno da psima i mačkama koje se nalaze u Prihvatilištu, a koje su bolesne ili povređene, obezbedi odgovarajuću veterinarsku pomoć.

Životinja se može lišiti života na human način:

- ako je povređena, neizlečivo bolesna, telesno deformisana ili na drugi način patološki onesposobljena tako da oporavak nije moguć, a život za nju predstavlja bol, patnju, strah i stres;

- ako je dostigla starost pa joj otkazuju osnovne životne funkcije;

- ako se lišavanjem života sprečava širenje, odnosno ako se suzbijaju i iskorenjuju zarazne bolesti, u skladu sa zakonom kojim se uređuje veterinarstvo;

- ako životinja ne može da se prilagodi uslovima smeštaja, a njeno puštanje na slobodu predstavlja opasnost za ljude, druge životinje i životnu sredinu;

- ako je u pitanju uništavanje štetnih glodara, ili je neophodno kontrolisati brojnost populacije određene vrste divljih životinja, u skladu sa posebnim propisima;

- ako je lišavanje životinje života od veće koristi za njenu dobrobit nego što su patnje od daljeg života, u skladu sa mišljenjem veterinara.

Preduzeće je dužno da sačini plan zbrinjavanja životinja u slučaju zatvaranja Prihvatilišta ili elementarnih nepogoda.

Sredstva za rad Prihvatilišta obezbeđuju se u skladu sa članom 22. ove Odluke.

Član 13

U Prihvatilište za pse i mačke smeštaju se:

1. napušteni i izgubljeni psi i mačke;

2. psi i mačke čiji vlasnici, odnosno držaoci ne mogu više da se brinu o njima;

3. psi i mačke koje su oduzete od vlasnika, odnosno držaoca od strane ministarstva nadležnog za oblast veterinarstva;

4. psi i mačke koje su u opasnosti.

Preduzeće je dužno da sarađuje sa nadležnim veterinarskim službama i organizacijama za zaštitu životinja, kao i da redovno obaveštava javnost i druga prihvatilišta za životinje o životinjama koje se nalaze u Prihvatilištu.

Član 14

Prilikom smeštaja u Prihvatilište vrši se trijaža, koja podrazumeva: utvrđivanje identiteta pasa i mačaka, proveru na spisku traženih životinja, obaveštavanje vlasnika, odnosno držaoca životinje, pregled od strane veterinara i utvrđivanje zdravstvenog stanja i razvrstavanje pasa i mačaka prema vrsti i polu.

Član 15

Troškove sakupljanja, prevoženja i zbrinjavanja napuštenih i izgubljenih pasa i mačaka u Prihvatilištu snosi vlasnik, odnosno držalac životinje, ukoliko je poznat.

Ukoliko vlasnik, odnosno držalac pasa i mačaka nije poznat, troškovi sakupljanja, prevoženja i zbrinjavanja napuštenih i izgubljenih životinja u Prihvatilište obezbeđuju se iz budžeta Grada.

Visinu troškova iz stava 1. i 2. ovog člana utvrđuje Preduzeće svojim Cenovnikom, na koji saglasnost daje Gradsko veće grada Leskovca.

Član 16

Vlasnik, odnosno držalac pasa i mačaka koji izgubi životinju dužan je da tu činjenicu bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana od dana gubitka životinje, prijavi Preduzeću i nadležnoj veterinarskoj službi.

Ako vlasnik, odnosno držalac pasa i mačaka ne postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana, smatraće se da je životinju napustio i dužan je da nadoknadi svu štetu koju životinja prouzrokuje od trenutka napuštanja do zbrinjavanja u Prihvatilištu.

Član 17

Ako se napuštenom ili izgubljenom psu ili mački ne pronađe vlasnik u roku od 30 dana od dana smeštaja u Prihvatilište, odnosno ako se ne zbrinu na drugi način, sa istima se postupa u skladu sa Programom kontrole i smanjenja populacije napuštenih pasa i mačaka na teritoriji grada Leskovca.

Udomljavanje napuštenih i izgubljenih pasa i mačaka koje se nalaze u Prihvatilištu vrši se na osnovu evidencije koju vodi Preduzeće, u skladu sa posebnim propisima. Udomiti se može samo pas ili mačka za koju je izdata potvrda veterinara o zdravstvenom stanju, vakcinaciji i sterilizaciji i koja je čipovana na ime lica koje udomljava psa ili mačku.

Poslovi kontrole i smanjenja populacije napuštenih pasa i mačaka

Član 18

Poslovi kontrole i smanjenja populacije napuštenih pasa i mačaka obavaljaju se u skladu sa Programom kontrole i smanjenja populacije napuštenih pasa i mačaka koji usvaja nadležni organ grada.

Program sadrži pregled stanja, ciljeve donošenja Programa, mere za realizaciju ciljeva i način njihovog finansiranja.

Mere koje sadrži Program mogu biti sledeće:

1. mere radi poboljšanja uslova u postojećim prihvatilištima ili izgradnja novog prihvatilišta;

2. pospešivanje registracije, vakcinacije i obeležavanja svih pasa i mačaka;

3. pospešivanje sterilizacije pasa i mačaka;

4. udomljavanje i pospešivanje udomljavanja napuštenih pasa i mačaka;

5. edukacija i informisanje vlasnika ili držalaca životinja sa osobinama i potrebama životinja, sopstvenim motivima držanja životinja i zakonskim obavezama vlasnika (registracija, obeležavanje, vakcinacija i dr.);

6. druge mere, koje se procene kao potrebne radi postizanja ciljeva donošenja Programa, u odnosu na zatečeno stanje (npr. program "uhvati-steriliši-pusti", i dr.).

Mere koje sadrži Program, pored Javnog preduzeća, mogu da izvršavaju i drugi subjekti (ustanove, udruženja, pravna i fizička lica, preduzetnici i dr.), u skladu sa Programom.

Sprovođenje mera iz Programa kontroliše Gradska uprava - odeljenje nadležno za komunalne poslove.

Prikupljanje, prevoz i zbrinjavanje napuštenih i izgubljenih ostalih domaćih životinja

Član 19

Prikupljanje, prevoz, zbrinjavanje i smeštaj u prihvatilište napuštenih i izgubljenih ostalih domaćih životinja (osim pasa i mačaka) vrši se po prijavi ili na osnovu saznanja.

Vlasnik, odnosno držalac životinje koji izgubi životinju dužan je da tu činjenicu bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana od dana gubitka životinje, prijavi Preduzeću i nadležnoj veterinarskoj službi. Ako vlasnik, odnosno držalac životinje ne postupi u skladu sa stavom 2. ovog člana, smatraće se da je životinju napustio i dužan je da nadoknadi svu štetu koju životinja prouzrokuje od trenutka napuštanja do zbrinjavanja u Prihvatilištu ili na drugi način.

Vlasnik Prihvatilišta dužan je da u saradnji sa Komunalnom milicijom i veterinarskom inspekcijom preduzme mere za pronalazak vlasnika odnosno držaoca životinje, kao i da obezbedi sprovođenje mera preventivne zdravstvene zaštite životinja i potrebnu pomoć životinjama od strane veterinara.

Ako se domaćoj životinji koja je smeštena u Prihvatilište u roku od najmanje 30 dana od dana smeštaja u Prihvatilištu ne pronađe vlasnik ili držalac, odnosno ako se ne zbrine na drugi način, a njeno čuvanje iziskuje nesrazmerne troškove, vlasnik Prihvatilišta će životinju prodati ili pokloniti.

Novac ostvaren prodajom životinje na način iz stava 1. ovog člana biće predat vlasniku, odnosno korisniku životinje, ako se isti pronađe, i to nakon naplate troškova čuvanja u Prihvatilištu i drugih troškova koji su nastali u vezi sa zbrinjavanjem životinje.

Neškodljivo uklanjanje i transport leševa životinja

Član 20

U vršenju poslova neškodljivog uklanjanja leševa životinja preduzeće je dužno da:

1. prima prijave o postojanju leševa životinja;

2. neškodljivo uklanja leševe životinja;

3. obavi ili organizuje prevoz leševa životinja do objekta za sakupljanje, preradu, ili uništavanja otpada životinjskog porekla.

Vlasnik odnosno držalac životinje je dužan da bez odlaganja prijavi uginuće životinje na javnoj površini, javnom preduzeću ili komunalnoj miliciji, radi preduzimanja mera u cilju neškodljivog uklanjanja leša životinje sa javne površine.

Vlasnik životinje iz stava 2. ovog člana dužan je da javnom preduzeću isplati naknadu za uklanjanje leša životinje sa javne površine prema cenovniku javnog preduzeća.

Neškodljivo uklanjanje leševa životinja iz objekata za uzgoj, držanje, dresuru, izlaganje, održavanje takmičenja ili promet životinja, odnosno sa površina koje nisu javne, Preduzeće vrši po prijavi vlasnika ili držaoca životinja ili objekata, odnosno površina.

Vlasnik, odnosno držalac životinje ili objekta, odnosno površine iz stava 4. ovog člana, dužan je da Preduzeću bez odlaganja prijavi uginuće životinje, uz navođenje adrese i imena vlasnika, odnosno držaoca životinje, objekta odnosno površine.

Lice u Preduzeću koje primi prijavu o postojanju leša životinje na javnoj ili drugoj površini, odnosno u objektu za uzgoj, držanje, dresuru, izlaganje, održavanje takmičenja ili promet životinja, o tome bez odlaganja obaveštava terensku službu, koja je dužna da odmah izađe na lice mesta, ukloni leš, izvrši dezinfekciju prostora i leš transportuje u objekat za sakupljanje leševa životinja.

Kada je životinja uginula pod okolnostima koje se ne smatraju uobičajenim, leš životinje može biti uklonjen samo po nalogu veterinarskog inspektora.

Poslove neškodljivog uklanjanja leševa životinja sa javnih površina Preduzeće vrši na način koji ne predstavlja rizik po druge životinje, ljude ili životnu sredinu, u skladu sa posebnim propisima.

Troškove neškodljivog uklanjanja leševa životinja snosi vlasnik, odnosno držalac životinje, odnosno objekta ili druge površine sa koje se leš uklanja, ukoliko je poznat.

Ukoliko vlasnik, odnosno držalac životinje čiji se leš uklanja, odnosno objekta ili površine sa koje se leš uklanja nije poznat, troškovi uklanjanja će biti isplaćeni iz budžeta Grada.

Ukoliko se naknadno sazna za lice za čiji račun su isplaćeni troškovi uklanjanja leša životinje na teret budžeta Grada, to lice je dužno da nadoknadi gradu isplaćeni iznos.

Mere kontrole i smanjenja populacije štetnih organizama, glodara i insekata na javnim površinama

Član 21

Poslovi sprovođenja mera kontrole i smanjenja populacije štetnih organizama, glodara i insekata sprovođenjem mera dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije na javnim površinama obuhvataju:

1. staranje o broju i vrsti prisutnih štetnih organizama, glodara i insekata;

2. prijem prijava o prisutnosti štetnih organizama, glodara i insekata;

3. preduzimanje mera kontrole i smanjenja populacije štetnih organizama, glodara i insekata na javnim površinama;

4. praćenje sprovođenja mera iz tačke 3. ovog stava;

5. druge poslove u vezi sa sprovođenjem mera iz tačke 3. ovog stava.

Dezinsekcija na teritoriji grada Leskovca sprovodi se u skladu sa Programom sprovođenja sistemske dezinsekcije koju usvaja nadležni organ grada.

Sredstva za sprovođenje realizacije Programa obezbeđuju se u budžetu grada.

Sprovođenje mera dezinsekcije koordinira i prati Gradska uprava - Odeljenje za zaštitu životne sredine u saradnji sa ovlašćenom institucijom - nadzornim organom koji vrši stručni nadzor.

Deratizacija na teritoriji grada Leskovca sprovodi se u skladu sa Programom sprovođenja deratizacije koju usvaja nadležni organ grada.

Sredstva za sprovođenje realizacije Programa obezbeđuju se u budžetu grada.

Sprovođenje mera deratizacije koordinira i prati Gradska uprava - Odeljenje za zaštitu životne sredine u saradnji sa ovlašćenom institucijom - nadzornim organom koji vrši stručni nadzor.

U obavljanju poslova iz stava 1. ovog člana vršilac komunalne delatnosti je dužan da ispunjava uslove u skladu sa posebnim propisima.

IV FINANSIRANJE OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 22

Sredstva za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti zoohigijene obezbeđuju se iz:

1. prihoda budžeta Grada;

2. namenskih sredstava drugih nivoa vlasti;

3. prihoda od prodaje komunalnih usluga;

5. drugih izvora, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 23

Korisnik usluge je dužan da plati cenu za izvršenu uslugu:

1. zbrinjavanja životinje, ako više ne želi ili nije u mogućnosti da se o njoj stara;

2. hvatanja, prevoza, smeštaja, ishrane i nege napuštenih i izgubljenih, odnosno oduzetih životinja čiji je vlasnik;

3. neškodljivog uklanjanja leševa životinja čiji je vlasnik sa javnih i drugih površina i objekata za držanje, uzgoj, dresuru, izlaganje, održavanje takmičenja ili promet životinja.

V KONTINUIRANO IZJAŠNJAVANJE KORISNIKA O KVALITETU PRUŽANJA KOMUNALNIH USLUGA

Član 24

Preduzeće je dužno da jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz ove odluke, u trajanju od najmanje 30 dana.

Javni poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana, Preduzeće objavljuje u sredstvima javnog informisanja od lokalnog značaja, kao i na zvaničnoj internet stranici Grada i svojoj internet stranici.

Izjašnjavanje se može organizovati i elektronskim putem.

Preduzeće je dužno da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja dostavi Gradskom veću grada Leskovca izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga.

Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih   usluga   takvi da je većina korisnika zadovoljna pruženom komunalnom uslugom, Gradsko veće o tome izveštava Skupštinu grada.

Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom, Gradsko veće pokreće postupak preispitivanja rada Preduzeća, i nalaže mu da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika u roku od 90 dana.

Ukoliko Preduzeće ne otkloni nedostatke iz stava 6. ovog člana, Gradsko veće o tome obaveštava Skupštinu grada, koja dalje postupa u skladu sa Zakonom o komunalnim delatnostima.

VI POSTUPANJE U SLUČAJU PLANIRANIH, ODNOSNO NEPLANIRANIH POREMEĆAJA ILI PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 25

Vršilac komunalne delatnosti je dužan da u sredstvima javnog informisanja od lokalnog značaja i na svojoj internet stranici obavesti korisnike komunalnih usluga o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima, koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.

Član 26

U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalnih delatnosti, vršilac komunalne delatnosti je dužan da bez odlaganja preduzme neophodne mere za otklanjanje uzroka poremećaja, odnosno prekida, i to:

- da radno angažuje zaposlene na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u obavljanju komunalnih delatnosti;

- da preduzme druge mere koje odrede nadležni organi.

Član 27

U slučaju iz člana 25. ove odluke, vršilac komunalne delatnosti je obavezan da, istovremeno sa preduzimanjem neophodnih mera, obavesti nadležnu organizacionu jedinicu Gradske uprave grada Leskovca o razlozima poremećaja ili prekida, kao i o preduzetim merama.

Član 28

Po prijemu obaveštenja o neplaniranom prekidu isporuke, odnosno po utvrđivanju poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave grada Leskovca dužna je da:

- odredi red prvenstva i način pružanja usluga na način da spreči nastanak i širenje zaraznih bolesti, odnosno nastanak značajne odnosno nenadoknadive štete;

- preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena;

- preduzme mere za otklanjanje nastalih posledica, kao i druge potrebne mere,

- utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid u obavljanju komunalnih delatnosti, kao i pričinjenu štetu.

Član 29

Ukoliko vršilac komunalne delatnosti ne preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja, odnosno prekida u pružanju komunalnih usluga u određenom roku, nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave grada Leskovca preduzeće mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena, na teret vršioca komunalne delatnosti.

VII ODREDBE O ŠTRAJKU

Član 30

U slučaju prekida obavljanja komunalne delatnosti zoohigijene zbog štrajka zaposlenih, vršilac komunalne delatnosti je dužan da obezbedi minimum procesa rada, i to:

- hvatanje, zbrinjavanje, prevoz i smeštaj u Prihvatilište napuštenih i izgubljenih životinja koje su bolesne ili povređene, odnosno koje predstavljaju opasnost po okolinu;

- neškodljivo uklanjanje leševa životinja sa javnih površina do objekata za sakupljanje, preradu ili uništavanje otpada životinjskog porekla, i

- obavljanje drugih poslova radi zaštite zdravlja i bezbednosti ljudi, životinja ili životne sredine po nalogu nadležne inspekcije.

VIII NADZOR

Član 31

Nadzor nad sprovođenjem ove Odluke vrši Gradska uprava - odeljenje nadležno za komunalne poslove.

Poslove inspekcijskog nadzora nad obavljanjem komunalne delatnosti zoohigijene na teritoriji Grada vrši odeljenje Gradske uprave grada Leskovca nadležno za inspekcijske poslove, preko komunalnih inspektora.

U vršenju inspekcijskog nadzora, komunalni inspektor je ovlašćen da:

- izvrši uvid u opšte i pojedinačne akte, evidencije i drugu dokumentaciju Preduzeća, odnosno drugih vršilaca komunalne delatnosti;

- saslušava i uzima izjave od odgovornih lica iz Preduzeća, odnosno drugih vršilaca komunalne delatnosti, kao i drugih pravnih i fizičkih lica;

- pregleda poslovne prostorije, objekte, postrojenja i uređaje za obavljanje komunalne delatnosti, odnosno koji služe korišćenju komunalnih usluga, radi prikupljanja neophodnih podataka;

- fotografiše i snimi prostor u kome se vrši inspekcijski nadzor, kao i druge stvari koje su predmet nadzora;

- naloži rešenjem da se komunalna delatnost zoohigijene obavlja na način utvrđen zakonom, drugim propisima i ovom odlukom;

- naloži rešenjem izvršavanje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka u obavljanju komunalne delatnosti zoohigijene;

- naloži rešenjem korisniku izvršenje utvrđenih obaveza;

- izda prekršajni nalog;

- zabrani obavljanje komunalne delatnosti iz ove odluke svim subjektima koji ne ispunjavaju uslove predviđene zakonom, drugim propisima i ovom odlukom;

- zabrani obavljanje komunalne delatnosti zoohigijene svim subjektima kojima obavljanje ove komunalne delatnosti nije povereno od strane Grada u propisanom postupku;

- preduzima i druge mere u skladu sa zakonom, podzakonskim propisima i ovom odlukom.

Član 32

Preduzeće, drugi vršioci komunalne delatnosti zoohigijene, kao i druga pravna i fizička lica, dužni su da komunalnom inspektoru omoguće nesmetano vršenje nadzora, i da mu bez odlaganja stave na uvid i raspolaganje potrebnu dokumentaciju i druge dokaze i izjasne se o činjenicama koje su od značaja za vršenje nadzora.

Na rešenje komunalnog inspektora može se izjaviti žalba Gradskom veću grada Leskovca u roku od 15 dana od dostavljanja rešenja.

Žalba ne odlaže izvršenje rešenja. Gradsko veće grada Leskovca odlučuje o žalbi u roku od 30 dana od dana prijema žalbe. Rešenje Gradskog veća je konačno u upravnom postupku, i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.

Član 33

Komunalni inspektor u obavljanju poslova sarađuje sa komunalnom milicijom, drugim državnim organima, organima lokalne samouprave, kao i imaocima javnih ovlašćenja, što obuhvata međusobno obaveštavanje, razmenu informacija, pružanje neposredne pomoći i preduzimanje zajedničkih mera i aktivnosti od značaja za obavljanje poslova komunalne inspekcije.

Poslovi Komunalne milicije

Član 34

Poslovi Komunalne milicije u pogledu vršenja kontrole nad primenom ove odluke obavljaju se organizovanim prisustvom komunalnih milicionara na mestima održavanja reda od značaja za ovu komunalnu delatnost, preduzimanjem drugih preventivnih mera i primenom zakonom predviđenih ovlašćenja komunalne milicije. Održavanje reda od značaja za ovu komunalnu delatnost u smislu stava 1. ovog člana podrazumeva da komunalni milicioner prisustvom na javnim površinama Grada nadzire da li ima izgubljenih ili napuštenih životinja koje treba skloniti sa javnih površina, odnosno da li ima leševa životinja na javnim površinama, koje treba ukloniti sa istih, i preduzima mere radi njihovog sklanjanja sa javne površine (obaveštava zoohigijensku službu, pronalazi vlasnika, prikuplja obaveštenja o okolnostima događaja od lica za koje se osnovano pretpostavlja da raspolaže istima, obaveštava nadležni organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti, i dr.). Komunalna milicija u obavljanju poslova prima prijave građana i nadležnih organa i postupa po istima.

Član 35

Licu koje izvrši radnju, koja je ovom odlukom određena kao prekršaj, komunalni inspektor, odnosno komunalni milicionar, izdaje prekršajni nalog u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

IX KAZNENE ODREDBE

Član 36

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 50.000 dinara kazniće se za prekršaj vršilac komunalne delatnosti ako:

1. vrši komunalnu delatnost zoohigijene suprotno odredbama člana 5. stav 2, člana 6. i člana 7. ove odluke;

2. ne postupa u skladu sa članom 9. ove odluke;

3. ne postupa u skladu sa članom 12. ove odluke;

4. ne vrši neškodljivo uklanjanje leševa životinja u skladu sa članom 20. ove odluke;

5. u slučaju planiranih prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalnih delatnosti, ne postupi u skladu sa članom 25. ove odluke;

6. u slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalnih delatnosti, ne postupi u skladu sa članom 26. ove odluke;

7. za vreme štrajka zaposlenih ne obezbedi minimum procesa rada u skladu sa članom 30. ove odluke;

8. ne uspostavi i vodi evidencije u skladu sa članom 12. stav 2. ove odluke;

9. ne donese Cenovnik usluga u skladu sa članom 15. stav 3. ove odluke, ili usluge ne naplaćuje u skladu sa Cenovnikom;

10. ne obezbedi kontinuirano izjašnjavanje korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga u smislu člana 24. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice vršioca komunalne delatnosti, novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000 dinara.

Član 37

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 50.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice, ako:

1. sprovodi mere kontrole i smanjenja populacije štetnih organizama, glodara i insekata sprovođenjem mera dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije na javnim površinama, a ne ispunjava uslove iz člana 6. ove odluke;

2. sprovodi mere kontrole i smanjenja populacije štetnih organizama, glodara i insekata sprovođenjem mera dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije na javnim površinama protivno članu 21. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000 dinara. Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 25.000 dinara.

Član 38

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 5.000 kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:

1. ne postupa u skladu sa članom 16. stav 1. ove odluke;

2. ne postupa u skladu sa članom 20. stav 2. i 5. ove odluke.

X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 39

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaju da važe odredbe od čl. 15a do člana 15e Odluke o uslovima za držanje domaćih životinja na teritoriji grada Leskovca ("Službeni glasnik grada Leskovca", br. 9/03, 15/06, 3/08 i 9/17).

Član 40

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Leskovac".